KAMU YARARI VE ÜSTÜN KAMU YARARI KAVRAMLARI
C. Kamu Yararı Kavramının Tarihsel Gelişimi
37
1. Batı Düşüncesinde Kamu Yararı
39
2. Türk ve İslam Düşüncesinde Kamu Yararı
42
E. Kamu Yararının Özel Kategorileri
62
1. Farklı İfade Şekilleri
62
3. Kamu Yararının Özel Kategorileri Olarak Toplum Yararı ve Birey Yararı
71
F. Kamu Yararı Kavramının Sınıflandırılmasına İlişkin Yaklaşımlar
87
A. Denge Olarak Kamu Yararı, Tercih Olarak Üstün Kamu Yararı
89
B. Üstün Kamu Yararı Tercihi Gereği
93
C. Üstün Kamu Yararı Kavramının Doğuşu/İçtihatlarda Yer Bulması
98
1. Danıştay Kararlarında Üstün Kamu Yararı için Kullanılan İfadeler
102
2. Üstün Kamu Yararı Nedir? İlke mi, Görüş mü, Kriter mi?
106
b. Üstün Kamu Yararı ilkesi
108
1. Kural Olarak Daha Geniş ya da Uzun Vadeli Yararlar “Üstün Kamu Yararı”dır
114
2. Yarışan/Çatışan Kamu Yararları Arasında Tercih Edilen Yarardır
115
a. Yararlar Yarışması veya Çatışması
116
b. Yarışan Yararlar Arasından Tercih/Seçim
118
F. Ontolojik Temel: Kamu Yararı Bulunması
119
G. Doktrinde Üstün Kamu Yararı
123
H. 4721 Sayılı Türk Medeni Kanunu’nda, Anayasa Mahkemesi Kararlarında ve Karşılaştırmalı Hukukta Üstün Kamu Yararı
128
1. Türk Medeni Kanunu’nda Üstün Kamusal Yarar
129
2. Anayasa Mahkemesi Kararlarında Üstün Kamu Yararı
130
3. Karşılaştırmalı Hukukta Üstün Kamu Yararı
134
ÜSTÜN KAMU YARARINA İLİŞKİN DANIŞTAY KARARLARI
II. İDARENİN FAALİYETLERİNE İLİŞKİN KARARLAR
148
A. İdari Faaliyetin Konusu Olarak Kamu Hizmeti ve Aracı Olarak Kamu Malları
148
B. Sağlık Hizmetlerine Dair Kararlar
156
1. Devlet Tarafından Sunulan Sağlık Hizmetleri Kararları
159
2. Özel Kuruluşlar, Özel Üniversiteler veya Vakıflar Tarafından Sunulan Sağlık Hizmeti Kararları
162
C. Eğitim Hizmetlerine Dair Kararlar
168
1. İlköğretim ve Ortaöğretim Binaları ve Alanları
168
2. Üniversite Alanı Kararları
171
D. Ulaşım Hizmetlerine Dair Kararlar
177
E. Sağlıklı Şehirleşme ve Çevre Hizmetlerine Dair Kararlar
183
1. Şehirleşme ve Yeşil Alan Hizmetleri
183
2. Otopark Hizmetleri
186
3. Elektrik Hizmetleri
188
4. Su Arıtma Tesisi ve Katı Atık Depolama Hizmetleri
188
F. Kamu Kullanımına Yönelik Diğer Alan ve Yapılara Dair Kararlar (Adliye, Dini Tesis, Spor Tesisi, Plaj)
191
G. Tarım ve Köye Yönelik Hizmetlere Dair Kararlar
194
H. Kamu Teşebbüsleri ve Kamu Yatırımlarına Dair Kararlar
195
III. MİLLİ GÜVENLİK VE KAMU DÜZENİNE İLİŞKİN KARARLAR
196
A. Muhtelif Yasal Düzenleme ve Kararlar
197
B. Acele Kamulaştırma Davalarında Üstün Kamu Yararı İfadeleri
200
IV. ÇEVRE, ORMAN, KIYI, MERA, TOPRAK İLE KÜLTÜR VE TABİAT VARLIKLARINA İLİŞKİN KARARLAR
203
A. Çevre, Denge ve Mekanizm
203
B. Çevre ve Ormanlara Dair Kararlar
207
2. Çevre ve Kent Yaşamına Yönelik İhtiyaçlara Dair Kararlar
214
3. Çevre ve Madenciliğe Dair Kararlar
216
4. Çevre ve Golf Sahası Kararları
217
5. Çevre ve Hes Kararları
220
C. Kültür ve Tabiat Varlıklarına Dair Kararlar
225
D. Kıyılar ve Toprağın Korunmasına Dair Kararlar
232
1. Kıyılara İlişkin Kararlar
233
2. Toprağın Korunmasına İlişkin Kararlar
235
E. Mera, Yaylak ve Kışlaklara Dair Kararlar
237
V. MADENLERE İLİŞKİN KARARLAR
238
VI. ENERJİ VE TURİZM FAALİYETLERİNE İLİŞKİN KARARLAR
247
VII. EKONOMİK KAMU YARARINA İLİŞKİN KARARLAR
251
A. Ekonomik Yol ve Yöntemlerin Birbiriyle Yarışması
255
B. Ekonomik Kamu Yararı ve Diğer Yararlar Arasında Yarışma
259
VIII. İDARENİN PERSONELİNE DAİR KARARLAR
264
IX. BİREY YARARININ KORUNMASINA İLİŞKİN KARARLAR
267
B. Mülkiyet Hakkına Dair Kararlar
272
C. Kişilik Haklarının Korunmasına Dair Kararlar
274
D. Eğitim Hakkına Dair Kararlar
277
E. Çalışma Özgürlüğüne Dair Kararlar
278
X. HUKUKUN GENEL İLKELERİNE İLİŞKİN KARARLAR
280
B. Yargı Bağımsızlığı ve Adil Yargılanma İlkesine (Mahkemeye Erişim Hürriyeti) Dair Kararlar
282
C. Hukuki Güvenlik İlkesine Dair Kararlar
284
1. Haklı Beklenti Kararları
287
a. Düzenleyici İşlemlerde Haklı Beklenti
288
b. Atama İşlemlerinde Haklı Beklenti
289
2. Kazanılmış Hak Kararları
291
a. Düzenleyici ve Birel İşlemlerde
292
b. Kıyılar ve İmar Hukuku’nda Kazanılmış Hak
295
XI. YARGILAMA USULÜNE DAİR KARARLAR
302
A. Sürelere İlişkin Kararlar
302
B. Davadan Feragate İlişkin Kararlar
304
C. Ehliyete İlişkin Bir Karar
306
DANIŞTAY KARARLARI ÇERÇEVESİNDE
ÜSTÜN KAMU YARARININ TESPİT YÖNTEMİ VE ÖZELLİKLERİ
I. ÜSTÜN KAMU YARARININ BELİRLENMESİNDE YÖNTEM
309
A. Üstün Kamu Yararı Belirlenirken Kullanılan Yöntem: Karşılaştırma
309
1. Karşılaştırmanın Kapsamı
311
2. Karşılaştırmada Teknik Destek: Bilirkişi Görüşü
315
3. Karşılaştırma Sonucu Tercih ve İkame
319
B. Karşılaştırma Yapılabilmesi İçin Ön Şartlar
322
1. Üstün Kamu Yararının Yasayla Belirlenmemiş Olması
323
2. İki veya Daha Fazla Kamu Yararı Bulunması
326
3. Bu Yararların Karşı Karşıya Gelmesi
329
C. Karşılaştırma Yapılmaksızın Üstün Kabul Edilen Yararlar
331
1. Yurt Savunması ve Olağanüstü Durumlarda Kamu Düzeninin Sağlanması
333
2. Yaşamsal Nitelikli İhtiyaçlar
334
4. Eğitim ve Gençliğin Korunması
337
5. Ulaştırma Hizmetleri
338
6. Kültür ve Tabiat Varlıkları
339
II. KARŞILAŞTIRMADA BELİRLEYİCİ HUSUS: İHTİYAÇ
340
A. Genel Olarak İhtiyaç
340
B. Danıştay Kararlarında İhtiyacın İfadesi ve İfade Biçimleri
343
C. İhtiyacın Önceliğini/Üstünlüğünü Belirleyen Ölçütler
348
1. Zorunluluk veya Gereklilik
351
2. Alternatif Yol/Yöntem/Alan Değerlendirmesi
356
a. Zarar Verme veya Vermeme
367
b. Zararın Azlığı veya Çokluğu
369
c. Zararın Telafisi, Geçiciliği veya Zarardan Rücu İhtimali
371
d. Zararın Şüpheli ve Dolaylı Olması (Tehdit veya Risk Düzeyi)
373
e. Yararın Kendi İç Maliyetleri
376
III. ÜSTÜN KAMU YARARI İLKESİNİN ÖZELLİKLERİ
377
A. Herhalde Bir Tercih İçermesi
378
B. Göreli/Arızi Sonuçlar Vermesi
378
C. Dinamik Bir Denetim İçermesi
379
D. Anayasaya Uygun Yorum Yapılmasına ve İhmal Müessesesinin Uygulanmasına Gerekçe Olması
381
1. Düzenleyici İşlemlerin İhmali
384
2. Yasa Hükümlerinin İhmali
386
KAMU YARARLARI HİYERARŞİSİ, ÜSTÜN KAMU YARARININ TERCİHİ,
TAKDİRİ VE BENZER İLKELERDEN FARKI
I. KAMU YARARLARININ HİYERARŞİK KATEGORİLENDİRMESİ
395
A. Mutlak/Zorunlu En Üstün Kamu Yararı Var mıdır?
396
B. Kamu Yararlarının Dikey Sıradüzeni
402
II. NORMLAR HİYERARŞİSİ VE ÜSTÜN KAMU YARARI
405
A. Anayasaüstü Değerler Yaklaşımı
407
B. Normlar Hiyerarşisi
409
D. Danıştayın Normlar Hiyerarşisini Aşması: İhmal ve Anayasaya Uygun Yorum Yöntemleri
413
III. KAMU YARARI VE ÜSTÜN KAMU YARARININ BELİRLENMESİNDE YETKİ SORUNU
420
A. Yargı Organlarının Belirleyiciliği
424
B. Belirlemede Demokrasinin Doğurduğu Problemler
428
IV. KAMU YARARI VE ÜSTÜN KAMU YARARI TERCİHİNDE TAKDİR YETKİSİ
434
A. Genel Olarak Takdir Yetkisi
435
B. Üstün Kamu Yararı Tercihinde Takdir Yetkisinin Kapsamı
440
C. Üstün Kamu Yararı Tercihinde İdari Hâkim
443
1. Üstün Kamu Yararı İçtihadında Hâkimin Faaliyeti
444
2. İdari Hâkimin Takdiri
450
V. ÜSTÜN KAMU YARARI İLKESİNİN BENZER İLKE VE KAVRAMLARLA İLİŞKİSİ
458
1. Ölçülülük, Üstün Kamu Yararı/Bilanço İçtihadının Neresindedir?
463
a. Fransız Danıştayının Bilanço İçtihadı ve Ölçülülük
464
b. Üstün Kamu Yararı ve Ölçülülük İlkelerinin Farkı
468
C. Sürdürülebilir Kalkınma İlkesi
473
D. Pratik Uyuşum İlkesi
476