İnternet Bankacılığının Hukuka Aykırı Kullanımı Nedeniyle Sorumluluk Cüneyt Tenekeci  - Kitap

İnternet Bankacılığının Hukuka Aykırı Kullanımı Nedeniyle Sorumluluk

1. Baskı, 
Kasım 2024
Kitabın Detayları
Dili:
Türkçe
Ebat:
16x24
Sayfa:
312
Barkod:
9789750297366
Kapak Türü:
Karton Kapaklı
Fiyatı:
590,00
24 saat içerisinde temin edilir.
Kitabın Açıklaması
Kitabın ilk bölümünde internet bankacılığının gelişim süreci ve internet bankacılığının türleri, internet bankacılığında müşterinin zarara uğramasına sebep olan olaylar ve dolandırıcılığa karşı korunma yöntemleri incelenmiştir.
Kitabın ikinci bölümünde internet bankacılığında tarafların sorumluluğunun dayanağı olan bankacılık hizmet sözleşmesinin hukuki niteliği, kuruluşu, geçersizlik şartları ve sona ermesi son bölümünde ise tarafların yükümlülük¬leri ele alınarak oluşan zarardan bankanın veya müşterinin sorumlu kabul edileceği ihtimaller değerlendirilmiştir.
Sorumluluk tespiti yapılırken, Türk Hukuku ve Alman Hukukundaki yaklaşımlara yer verilerek, Federal Mahkeme ve Yargıtay kararları irdelenerek sonuç olarak zararın kimin malvarlığında doğduğu ve oluşan zararın üçüncü kişilerden tazmin edilip edilmeyeceği değerlendirilmiştir.
Kitabın Konu Başlıkları
.
Elektronik Bankacılık ve İnternet Bankacılığı Kavramları
.
İnternet Bankacılığının Hukuka Aykırı Kullanımındaki Sorumluluğun Dayanakları
.
Hukuka Aykırı Müdahaleden Sorumluluk
Kitapla İlgili Kategoriler
Yorumlar
Kitabın İçindekileri
Önsöz 
7
Kısaltmalar 
17
GİRİŞ 
21
BİRİNCİ BÖLÜM
ELEKTRONİK BANKACILIK VE
İNTERNET BANKACILIĞI KAVRAMLARI
1. ELEKTRONİK BANKACILIK YÖNTEMLERİ 
24
1.1. Televizyon Bankacılığı 
24
1.2. Telefon Bankacılığı 
25
1.3. Mobil Bankacılık 
26
1.3.1. SMS Bankacılığı 
26
1.3.2. WAP Bankacılığı 
27
1.3.3. PDA– Palmtop Bankacılığı 
27
1.4. Kabin (Kiosk) Bankacılığı 
28
2. İNTERNET BANKACILIĞI 
28
2.1. İnternet Bankacılığı Kavramsal Çerçeve 
28
2.2. İnternet Bankacılığında Yapısal Kavramlar 
31
2.2.1. İnternet ve Dünya Çapında Ağ (World Wide Web–WWW) 
31
2.3.2. Web Sitesi (Web Site), Alan Adı (Domain Name), Sunucu (Server) 
32
2.3. İnternet Bankacılığının İşleyiş Süreci 
33
3. İNTERNET BANKACILIĞINDA GÜVENLİK SORUNLARI 
37
3.1. Genel Olarak 
37
3.2. Sistem Güvenliğini Tehdit Eden Kişiler 
37
3.2.1. Hacker ve Cracker 
37
3.2.2. Joyrider 
39
3.2.3. Vandal 
39
3.2.4. Spy (Casuslar) 
40
4. İNTERNET BANKACILIĞINDA DOLANDIRICILIK YÖNTEMLERİ 
41
4.1. Genel Olarak Dolandırıcılık Metotları 
41
4.2. Site Trafiğini Yönlendirme Yöntemi (Pharming/DNS–spoofing) 
41
4.2.1. Truva Atı Saldırısı 
42
4.2.2. Bilgisayar Solucanları 
43
4.2.3. Bukalemun Saldırıları 
44
4.2.4. Virüs Saldırıları 
44
4.3. Oltalama Yöntemi (Phising) 
45
4.4. Ortadaki Adam Saldırısı (Man–in the middle) 
47
4.5. Klavye Kayıtları (Keylogger)– Ekran Kayıtları (Screen Logger) Yöntemi (Ekran Kaydediciler) 
48
4.6. Denial Of Service (DOS) ve Distributed Denial of Service (DDos) Saldırıları 
49
4.7. Sosyal Mühendislik 
49
4.8. Kart Kopyalama (Skimming) 
50
4.9. Şifre Ele Geçirme Yöntemi 
51
5. İNTERNET BANKACILIĞINDA DOLANDIRICILIĞA KARŞI KORUNMA YÖNTEMLERİ 
52
5.1. Genel Olarak Dolandırıcılığa Karşı Korunma Yöntemleri 
52
5.2. İnternet Bankacılığa Erişim, Kullanım ve Kimlik Doğrulama 
56
5.2.1. İnternet Bankacılığı Kullanmak İçin Gereksinimler 
56
5.2.2. Erişim ve Kullanım 
56
5.2.3. Kullanıcı Kodu ve Şifre 
57
5.2.4. Kazıma Listesi (Scratch List) 
58
5.3. Kişiselleştirilmiş Güvenlik Özellikleri 
58
5.3.1. İnternet Bankacılığa Erişim 
59
5.3.2. İnternet Bankacılığı İşlemi 
59
5.3.3. Güvenli Yuvalar Katmanı 
60
5.3.4. Güvenli Elektronik İşlem 
60
5.3.5. Kullanıcı Adı ve Şifrelerini Doğru Oluşturmak ve Korumak 
61
5.4. Ateş Duvarları (Firewalls) 
62
5.5. Denetim 
62
5.6. Elektronik İmza 
63
5.7. Elektronik (Dijital) Sertifikalar 
64
5.8. Biometrik Güvenlik Sistemleri 
65
6. İNTERNET BANKACILIĞINDA MÜŞTERİNİN KORUNMASI POZİTİF HUKUK DÜZENLEMELERİ 
66
6.1. Tüketicinin Korunması Hakkında Mevzuat Hükümleri 
66
6.2. Avrupa Birliği Yasal Hükümleri ve Uygulama Yasaları 
68
6.3. BDDK’nın İnternet Bankacılığı ile İlgili Düzenlemeleri 
70
İKİNCİ BÖLÜM
İNTERNET BANKACILIĞININ HUKUKA AYKIRI KULLANIMINDAKİ SORUMLULUĞUN DAYANAKLARI
1. SORUMLULUĞUN HUKUKİ TASNİFİ 
73
1.1. Sözleşmesel Sorumluluk Dayanağı Olan Bankacılık Hizmetleri Sözleşmesi 
74
1.2. İnternet Bankacılığı Hizmet Sözleşmesinin Hukuki Niteliği 
76
1.2.1. Tipe Bağlılık Açısından 
76
1.2.2. İsimsiz Sözleşme Özelliği 
77
1.2.3. Çerçeve Sözleşme Özelliği 
78
1.2.4. Alman Hukukundaki Ciro Sözleşmesi 
81
1.2.5. Vekalet Sözleşmesi Görüşü 
82
1.2.6. İsimsiz İş Görme Sözleşmesi Görüşü 
86
1.2.7. Karma Sözleşme Görüşü 
87
1.2.8. İsimsiz İş Görme Sözleşmesinin Vekalet Unsurları Ağır Bastığı Görüşü 
89
1.2.9. Görüşümüz 
90
1.3. Ani Edim/Sürekli Edim Değerlendirmesi 
92
1.4. İnternet Bankacılığı Hizmet Sözleşmesinin Kurulması 
93
1.4.1. İnternet Bankacılığı Hizmet Sözleşmesinin Web Siteleri Aracılığı ile Kurulması 
95
1.4.1.1. Etkileşimli Web Sitesi Aracılığı ile Kurulması 
96
1.4.1.2. Etkileşimsiz Web Sitesi Aracılığı ile Kurulması 
96
1.4.2. Web Sayfaları Üzerinden Gönderilen İrade Beyanlarının Hukuki Niteliği 
98
1.4.2.3. Öneri ve Kabulün Geri Alınması 
99
1.4.2.4. Web Siteleri Aracılığıyla Gönderilen Beyanların Ulaşma Engelleri 
100
1.5. Sözleşmenin Kurulduğu, Hüküm ve Sonuçlarını Doğurduğu Anın Belirlenmesi 
100
1.5.1. Sözleşmenin Kurulduğu Anın Belirlenmesi 
100
1.5.2. Sözleşmenin Hüküm ve Sonuçlarını Doğurduğu Anın Belirlenmesi 
102
1.6. İnternet Bankacılığı Hizmet Sözleşmesinin Geçerlilik Şartları 
102
1.6.1. İnternet Bankacılığı Hizmet Sözleşmesinde Şekil 
102
1.6.2. Sözleşme Özgürlüğü ve Sınırları 
107
1.6.3. Emredici Hukuk Kurallarına Aykırı Olmaması 
108
1.6.4. Kişilik Haklarına Aykırı Olmaması 
110
1.6.5. Kamu Düzenine Aykırı Olmaması 
110
1.6.6. Ahlaka Aykırı Olmaması 
111
1.7. Banka Hizmet Sözleşmesinin Genel İşlem Koşulları Denetimi 
112
1.7.1. Genel İşlem Şartları Kavramı ve Unsurları 
112
1.7.2. İnternet Bankacılığında Genel İşlem Şartları 
115
1.7.3. Mukayeseli Hukukta Genel İşlem Şartlarına İlişkin Düzenlemeler 
116
1.7.4. Türk Hukuku’nda İnternet Bankacılığında Genel İşlem Şartlarına Karşı Müşterinin Korunması 
118
1.7.4.1. Bankacılık Hizmet Sözleşmesinin Genel İşlem Şartları Kapsamında Yürürlük Denetimi 
120
1.7.4.1.1. Bilgi Verme Aşaması 
121
1.7.4.1.2. Kabul Etme Aşaması (İlişkilendirme) 
122
1.7.4.1.3. Menfaate Aykırılık Aşaması 
122
1.7.4.1.4. Yürürlük Denetiminin Yaptırımı 
122
1.7.4.2. Bankacılık Hizmet Sözleşmesinin Genel İşlem Şartları Kapsamında Yorum Denetimi 
123
1.7.4.3. Bankacılık Hizmet Sözleşmesinin Genel İşlem Şartları Kapsamında İçerik Denetimi 
124
1.7.4.3.1. Örtülü İçerik Denetimi 
125
1.7.4.3.2. Tek Taraflı Olarak Sözleşmede Değişiklik Yapma Yetkisi 
126
1.7.4.3.3. Dürüstlük Kuralına Aykırılık 
127
1.7.4.4.1. Bireysel Sözleşmeye Aykırı Düşen Genel İşlem Şartlarının Uygulanmaması İlkesi 
128
1.7.4.4.3. İhtilaf Durumunda Müşterinin Hakkının Korunmasını Daraltan ve Kişisel Hürriyetini Sınırlayan Kayıtların Geçerli Olmayacağı İlkesi (Delil Sözleşmeleri) 
129
1.7.4.4.4. Bankanın Kredi Sözleşmesini Tek Taraflı Feshetme Hakkı Tanınmasına İlişkin Hükümler 
132
1.7.4.5. Genel İşlem Şartlarının Geçersiz Olmasının Hukuki Sonuçları 
135
1.7.5. TKHK Hükümlerine Göre İnternet Bankacılığında Müşterinin Korunması 
136
1.7.6. Bankanın Sorumluluğunun Kusur Unsuru Bakımından Sınırlandırılması (Sorumsuzluk Kayıtları) 
139
1.8. İnternet Bankacılığında Tarafların Yükümlülüğü ve Sorumluluğu 
150
1.8.1. Asli Edim Yükümlülükleri 
151
1.8.1.1. Bankanın Asli Edim Yükümlülükleri 
151
1.8.1.1.1. İnternet Bankacılığına Erişimi Kesintisiz Sağlama ve Verileri Saklama Borcu 
151
1.8.1.1.2. İnternet Bankacılığında İşlem Yapan Müşterisi Olduğu Tespit Etme Yükümlülüğü 
154
1.8.2. Yan Edim Yükümlülükleri 
157
1.8.2.1. Bankanın Yan Edim Yükümlülükleri 
158
1.8.2.1.1. Bilgilendirme Yükümü 
158
1.8.2.1.2. Önlem Alma Yükümlülüğü 
162
1.8.3. Bankanın Sözleşmeden Kaynaklanan Yükümlülük ve Sorumlulukları 
167
1.8.3.1. Bankanın Sözleşme Öncesi Yükümlülük ve Sorumlulukları 
167
1.8.3.2. Bankanın Sözleşmeden Doğan Yükümlülük ve Sorumlulukları 
171
1.8.3.3. Bankanın Sözleşme Sonrası Yükümlülükleri 
172
1.8.4. Müşterinin Yükümlülükleri 
174
1.8.4.1. Genel Olarak Banka Müşterisi Yükümlülükleri 
174
1.8.4.2. Müşterinin Bilgisayarına Virüs Bulaşması 
177
1.8.4.3. Şifre Bilgilerinin Saklanmaması 
178
1.8.4.4. Üçüncü Kişilere Sisteme Giriş Olanağı Sağlanması 
181
1.8.4.5. Müşterinin Bildirim Yükümlülüğü 
184
1.8.4.6. Müşterinin Kontrol Yükümlülüğü 
184
1.8.4.7. Müşterinin Kusuru Olmaksızın Yetkisiz Kişilerin Hesapta Elektronik Bildiriyle Tasarrufta Bulunmaları 
185
1.8.4.8. Müşterinin Kusuru Sonucunda Yetkisiz Kişilerin Hesapta Tasarrufta Bulunması 
186
1.9. İnternet Bankacılığı Hizmet Sözleşmesinin Sona Ermesi 
186
1.9.2. Müşterinin Ölmesi 
188
1.9.3. Bankanın İflası veya Kapanması 
188
1.9.4. Sözleşmenin Feshedilmesi 
188
1.9.5. İrade Sakatlığı Sebebiyle Sözleşmenin İptali 
189
1.9.6. İnternet Bankacılığı Hizmet Sözleşmesinin Bozma Sözleşmesiyle Ortadan Kaldırılması 
190
1.10. Sözleşme Dışı Sorumluluk 
190
1.10.1. Kusur Sorumluluğu 
190
1.10.2. Kusursuz Sorumluluk 
192
1.10.3. Taleplerin Yarışması (Telahuk) 
192
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
HUKUKA AYKIRI MÜDAHALEDEN SORUMLULUK
1. HUKUKA AYKIRI KULLANIM KAVRAMI 
195
2. ZARARIN KİMİN MALVARLIĞINDA GERÇEKLEŞTİĞİNİN TESPİTİ 
195
2.1. Mevduat Sözleşmesi 
202
2.2. Mevduat Sözleşmesinin Hukuki Niteliğine İlişkin Görüşler 
203
2.2.1. Ödünç (Karz) Niteliği 
203
2.2.2. Usulsüz Tevdi Niteliği 
204
2.2.3. Karma Sözleşme Niteliği 
206
2.2.4. Kendine Özgü Sözleşme Niteliği 
207
2.2.5. Yargıtay Görüşü 
207
2.2.6. Görüşümüz 
209
2.3. İnternet Bankacılığında Mevduat Sözleşmemesinin Yansıması 
209
3. BANKA SORUMLULUĞUNA NEDEN OLAN İŞLEMLER 
211
3.1. İnternet Bankacılığından Genel Olarak Bankanın Rolü 
212
3.2. Sistemin Teknik Nedenlerle Kötü İşlemesi 
213
3.2.1. Bankanın Merkez Bilgisayarına Girilmesi 
214
3.2.2. Programlama Hatasından Sorumluluk 
216
3.2.3. Bakım ve Kullanım Hatasından Sorumluluk 
217
3.3. Sisteme Kötüniyetli Müdahaleden Sorumluluk 
218
3.4. Bankanın Sorumluluğunun Hukuki Dayanağı 
221
3.4.1. Bankanın Tacir Sıfatından Kaynaklanan Sorumluluğu 
221
3.4.2. Bankanın Özen Borcu Sorumluluğu 
224
3.4.3. Etki Alanı Görüşü 
225
3.4.4. Bankanın Yardımcı Kişilerin Fiillerinden Sorumluluğu 
229
3.4.5. BGB Düzenlemesi 
237
3.4.5.1. BGB 675 (V) düzenlemesi 
237
3.4.5.2. Kasıtlı Niyet ve Hileli Niyet 
241
3.4.5.3. Ağır İhmal 
242
3.4.5.4. Saklama Yükümlülüklerinin İhlali 
244
4. MÜŞTERİNİN DOLANDIRICILIK EYLEMLERİNE KARŞI KORUNMASI 
246
4.1. Müşterilerden Almaları Beklenebilecek Önlemler 
248
4.2. Müşterinin Koruma Yükümlülüğünün Kapsamı 
249
4.3. Koruma Yükümlülüklerine Aykırı Davranışlarda İspat Yükü 
252
4.4. Elektronik Ödeme Araçlarının İspat Kuralları Karşısındaki Durumu 
253
5. BANKANIN UĞRADIĞI ZARARI TALEP EDEBİLECEĞİ KİŞİLER 
254
5.1. Dolandırıcılık Fiilini Gerçekleştiren Kişiler 
255
5.2. Müşterinin Birlikte (Müterafik) Kusuru Olduğu Görüşü 
255
5.3. Bankanın Müşteriden Tazminat Alacağının Olduğu Görüşü 
265
5.4. GSM Şirketlerinin Sorumluluğu 
267
5.5. İnternet Servis Sağlayıcısının Sorumluluğu 
267
6. ZAMANAŞIMI 
271
Sonuç 
273
Kaynakça 
281