I. GENEL OLARAK YARGI ÖNCESİ ÇÖZÜM USÛLLERİ
22
A. Yargı Öncesi Çözüm Usûllerinin Doğuşu, Gelişimi ve Tanımları
22
B. İdare Hukukundaki Yargı Öncesi Çözüm Usûllerinin Çeşitleri
28
1. İç (Dâhilî) İnceleme (Internal Reviews)
30
2. Müzakere (Negotiation)
31
3. Uzlaştırma (Conciliation)
31
4. Arabuluculuk (Mediation)
32
5. Müzakereye Dayalı Anlaşma (Negotiated Settlement)
36
6. Tahkim (Arbitration)
38
8. Kamu Denetçiliği Kurumu (Ombudsmanlık Kurumu)
40
a. Genel Olarak Ombudsman
43
b. Kamu Denetçiliği Kurumu’nun Hukukî Statüsü, Kuruluşu, Görevi, Başvuru Usûlü
48
aa. Kamu Denetçiliği Kurumunun Hukukî Statüsü
48
bb. Kamu Denetçiliği Kurumunun Kuruluşu
50
cc. Kamu Denetçiliği Kurumunun “İdareyi Denetleme” Görevi
51
dd. Kamu Denetçiliği Kurumuna Başvuru Usûlü ve Sonuçları
54
C. İdare Hukukunda Yargı Öncesi Çözüm Usûllerinin Faydaları
58
E. Türk İdare Hukukunda Mevcut Olup Uzlaşma Öneren Münferit Kanunî Düzenlemelerden Bazı Örnekler
62
1. 3533 sayılı “Umumî Mülhak ve Hususî Bütçelerle İdare Edilen Daireler ve Belediyelerle Sermayesinin Tamamı Devlete Veya Belediye Veya Hususî İdarelere Ait Daire ve Müesseseler Arasındaki İhtilâfların Tahkim Yolu ile Halli Hakkında Kanun
63
2. 442 sayılı Köy Kanunu
63
3. 6326 sayılı Petrol Kanunu
63
4. 213 sayılı Vergi Usûl Kanunu
64
5. 2942 sayılı Kamulaştırma Kanunu
64
6. 4501 sayılı “Kamu Hizmetleri ile İlgili İmtiyaz Şartlaşma ve Sözleşmelerinden Doğan Uyuşmazlıklarda Tahkim Yoluna Başvurulması Halinde Uyulması Gereken İlkelere Dair Kanun”
64
7. 659 sayılı Genel Bütçe Kapsamındaki Kamu İdareleri ve Özel Bütçeli İdarelerde Hukuk Hizmetlerinin Yürütülmesine İlişkin Kanun Hükmünde Kararname
65
8. 663 sayılı Sağlık Bakanlığı ve Bağlı Kuruluşlarının Teşkilât ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname
66
9. 5271 sayılı Ceza Muhakemesi Kanunu
67
10. 5894 Sayılı Türkiye Futbol Federasyonu Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun
70
11. 3289 Sayılı Spor Genel Müdürlüğünün Teşkilât ve Görevleri Hakkında Kanun
73
12. 6023 sayılı Türk Tabipler Birliği Kanunu
74
13. 5233 Sayılı Terör ve Terörle Mücadeleden Doğan Zararların Karşılanması Hakkında Kanun ,
75
14. Genel İdarî Usûl Kanunu Tasarısı
77
II. TÜRK İDARE HUKUKUNDA HALEN UYGULANMAKTA OLAN VE UYGULANMASINDA YARAR GÖRÜLEN YARGI ÖNCESİ ÇÖZÜM USÛLLERİ
79
1. İdarî İşleme İtirazın Yapılacağı Yerler
80
2. İtiraz Başvurusunu İncelemeye Yetkili Makam
81
3. Tazminat İstemlerine İlişkin Başvuruların Uzlaşma Yoluyla Çözümü
86
4. İdarî İşlemin İcrâsının Durması
88
5. Kesin İdarî İşleme İtiraz
90
B. 659 Sayılı Genel Bütçe Kapsamındaki Kamu İdareleri ve Özel Bütçeli İdarelerde Hukuk Hizmetlerinin Yürütülmesine İlişkin Kanun Hükmünde Kararname İle Düzenlenen Başvuru
92
1. 659 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin Amacı
94
2. 659 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin Düzenlediği Konular ve Sulh Usûlü
95
D. Spor Federasyonlarının Kararlarının Tahkim Yoluyla Çözümü
104
1. Türkiye Futbol Federasyonu Tahkim Kurulu
104
2. Spor Genel Müdürlüğü Tahkim Kurulu
104
F. Uzlaştırıcılık veya Arabuluculuk
105
III. İDARE HUKUKUNDA YARGI ÖNCESİ ÇÖZÜM USÛLLERİ İLE İLGİLİ OLARAK 659 SAYILI KANUN HÜKMÜNDE KARARNAMEDE YAPILMASI GEREKEN DEĞİŞİKLİKLER, ELEŞTİRİLER
107
A. Kanun Hazırlanırken Dikkat Edilmesi Gereken Hususlar
107
B. Yargı Öncesi Çözüm Usûlleri Hangi Kanunda Düzenlenmeli ve Hangi Yargı Öncesi Çözüm Usûlleri Kabûl Edilmelidir?
113
C. Kanun Hazırlanırken Karşılaşılabilecek Güçlükler ve Gözönünde Bulundurulması Gereken Hususlar
115
1. Yargı Öncesi Çözüm Usûllerine Kimlerin Başvurma Hakkı Olmalıdır?
115
2. Yargı Öncesi Çözüm Usûllerinden Sadece Bir Tanesi mi Kullanılmalıdır? Yoksa Çözüme Ulaşmak İçin Diğer Çeşitlere de Başvurulabilmeli midir?
115
3. Müzakere, Uzlaştırma (veya Arabuluculuk) Süreci Kimin Talebiyle Başlayabilir?
118
4. İdareye; Ferdin Yargı Öncesi Çözüm Usulü Teklifini Kabûl Etmeme Hürriyeti Verilmeli midir?
119
5. Uyuşmazlığın Konusu Üçüncü Kişileri de İlgilendiriyorsa, Sürecin Başlaması İçin “Üçüncü Kişiler” in Katılmayı Kabûl Etmesi Şart mı Olmalıdır?
120
6. Yargı Öncesi Çözüm Usûlleri Süreci Başladıktan Sonra Taraflara; İstedikleri Anda Yargı Öncesi Çözüm Usûllerinden Vazgeçme Hürriyeti Verilmeli midir?
121
7. Yargı Öncesi Çözüm Usûlleri Süreci Başladıktan Sonra “Üçüncü Kişiler”e –Ferdin veya İdarenin Yanında Yer Alacak, Uyuşmazlıkla Doğrudan veya Dolaylı İlgili Şahıslara– İstedikleri Anda Yargı Öncesi Çözüm Usûllerinden Vazgeçme Hürriyeti Verilmeli midir?
121
8. “Temsilci” Kavramı
122
9. İdare ve “Kabûl” Süresi
122
10. Yargı Öncesi Çözüm Usûllerine Başvurulduğu Zaman “Dava Açma Süresi” Durmalı mıdır? “Dava Açma Süresi” Ne Zaman Durur? “Dava Açma Süresi” Ne Zaman Tekrar İşlemeye Başlar?
124
11. İdarî İşlemin Yürütülmesi Duracak mıdır?
125
12. Taraflar Uzlaştırıcının (Arabulucunun) İsmi Üzerinde Anlaşamazlarsa Ne Olacaktır?
125
13. Kimler Uzlaştırıcı (Arabulucu) Olabilecektir?
126
14. İdare ile Birey Arasındaki Uzlaştırıcı veya Arabulucunun Başkanlığında Yürütülen Görüşmelere Katılan İdare Temsilcisi Uzlaşma/Anlaşma Kararı Vermede Tam Yetkili mi Olmalıdır?
127
15. Uzlaştırıcının (Arabulucunun) Sorumluluğu
128
16. Yargı Öncesi Çözüm Usûllerinde “Süre” nin ve “Süreç” in Başlama Zamanı Ne Zamandır? Müzakerede/Uzlaştırıcılıkta/Arabuluculukta Sürenin Başlama Noktası Başvurudan Sonra Diğer Tarafın Kabûlü Zamanı mıdır? “Uyuşmazlığın Konusunda, İçeriğinde Anlaşma” Zamanı mıdır?
129
17. “Uzlaşma Görüşmeleri Süresi” Ne Kadar Olmalıdır?
131
18. Yargı Öncesi Çözüm Usûllerinin Uygulanacağı Uyuşmazlıklar “Kanun”la Belirlenmeli Midir?
132
19. Yargı Öncesi Çözüm Usûllerinde “Gizlilik” Esasına Taraflarca Uyulmamasına Uygulanacak Müeyyideler Neler Olmalıdır?
136
20. Yargı Öncesi Çözüm Süreci Sonunda Verilen Kararı “İdare” veya “Fertler” Ne Kadar Sürede Yerine Getirmelidir?
137
21. Yargı Öncesi Çözüm Süreci Sonunda Verilen Kararı “İdare” Yerine Getirmediği Takdirde “Fert” Neler Yapabilmelidir?
137
22. Yargı Öncesi Çözüm Süreci Sonunda Verilen Kararı “Fert” Yerine Getirmediği Takdirde “İdare” Kamu Yararını da Düşünerek Neler Yapabilmelidir?
138
23. Yargı–Öncesi Çözüm Usûlleri Kullanılacağı Zaman Önceden Belirlenmiş Davranış Kuralları, Toplantı Kuralları, Usûl Kuralları Olmalı mıdır?
138
D. Kanunda Yer Alması Düşünülen Çeşitli Yargı Öncesi Çözüm Usûlleri İçin Ortak Hükümler
139
1. Yargı Öncesi Çözüm Usûllerinin Amacı
140
2. Yargı Öncesi Çözüm Usûlleri İçin Tarif Edilmesi ve Açıklık Getirilmesi Gereken Kavramlar
141
3. Yargı Öncesi Çözüm Usûllerinin Kullanılabileceği Haller
141
4. Yargı Öncesi Çözüm Usûllerinin Kullanılmaması Gereken Haller
141
5. Yargı Öncesi Çözüm Usûllerine Katılımın İsteğe Bağlı Olup Olmaması Hususu
142
6. İdarenin Yargı Öncesi Çözüm Usûlleri Konusunda İlgililere Bilgi Verme Yükümlülüğü
142
7. Uyuşmazlık Konusu Olan İdarî İşlemin Yürütülmesinin Durdurulması
143
10. Sürelerin İşlememesi
144
11. Uyuşmazlık Konusu İdarî İşlemin İcrâsının Durması
145
IV. YARGI–ÖNCESİ ÇÖZÜM USÛLLERİNİN BAZI KANUNLARLA VE KURUMLARLA İLİŞKİSİNİN DÜZENLENMESİ
146
A. Yargı Öncesi Çözüm Usûlleri – Kamu Denetçiliği Kurumu (Ombudsmanlık Kurumu) İlişkisi
146
B. Yargı Öncesi Çözüm Usûlleri –İdarî Yargı İlişkisi
146
C. Yargı Öncesi Çözüm Usûlleri – Türkiye İnsan Hakları ve Eşitlik Kurumu İlişkisi
147
V. YARGI ÖNCESİ ÇÖZÜM USÛLLERİNİN UYGULAMADA BAŞARIYA ULAŞABİLMESİ İÇİN UZLAŞTIRICILAR (VEYA ARABULUCULAR) NASIL EĞİTİLMELİDİR?
150
A. Uzlaştırıcı/Arabulucuları Eğitecek Olan Eğiticilerin Eğitilmesi
151
B. Uzlaştırıcı/Arabulucuların Eğitilmesi
151
1. Uzlaştırıcı/Arabulucularda Bulunması Gereken Nitelikler
151
2. Uzlaştırıcı/Arabulucuların Seçilmesi
155
3. Uzlaştırıcı/Arabulucunun Göreve Başlaması ve İlk İncelemesi
156
4. Uzlaştırıcı/Arabulucunun Görevini Yerine Getirme Süresi
156
5. Uzlaştırıcının (Arabulucunun) Verdiği Kararın İdare Tarafından Yerine Getirilmesinin Gerekliliği
157
6. 6325 Sayılı Hukuk Uyuşmazlıklarında Arabuluculuk Kanununa Göre Arabuluculuk Eğitimi
157
7. Eğitim Verilecek Konular
158
8. Uzlaştırıcının/ Arabulucunun Ücreti
160
C. İdarenin Eğitilmesi
161
1. İdarenin Yargı Öncesi Çözüm Usûllerini Kabûl Etmeyi İlke Edinmesi
161
2. İdarenin Yargı Öncesi Çözüm Usûlleri Sürecinde Uzlaşmamayı Değil Uzlaşmayı Esas Alması
163
3. İdarî Personelin Eğitilmesi
163
D. Avukatların Eğitilmesi
164