İDARİ ETKİNLİKLERİN HUKUKİ ÇERÇEVESİ
I. DEVLETİN OLUŞUMU VE ÖZELLİKLERİ
33
A. Devletin Tanımı ve Unsurları
33
a. Ülke (=Kara, Toprak Parçası)
34
b. Nüfus (=Toplum veya Millet)
34
c. Egemenlik (=Hakimiyet) veya İktidar
35
II. İDARE HUKUKUNA İLİŞKİN TEMEL KAVRAMLAR, İDARE HUKUKUNUN ÖZELİKLERİ VE KAYNAKLARI
36
A. İdare Kavramının Tanımı ve İdarenin İşlevi
36
B. İdare Hukukunun Konusu, Tanımı Ölçütleri ve Özellikleri
37
C. İdarenin Diğer Devlet Organlarının İşlevlerinden Ayrılması
38
1. Yönetmek (=İdare Etmek) ve Yasama İşlevinin Farklılıkları
38
2. Yönetmek ve Yargılamak İşlevinin Farklılıkları
39
3. Yönetmek ve Hükümet Etmek İşlevinin Farklılıkları
41
D. Türkiye Cumhuriyeti Devlet İdaresinin Görevleri
43
1. Milli Güvenliğin Korunması
44
2. Kolluk Faaliyetlerinin Yürütülmesi/Düzeni Sağlamak
44
3. Kamu Hizmetlerinin Yürütülmesi
45
4. Özendirme ve Destekleme Faaliyeti
46
5. İç Düzen (=Özyönetim) Faaliyetleri
46
6. Planlama Faaliyetleri
47
E. İdare Hukukunun Özellikleri
47
1. İdare Hukuku Özerk ve Genç Bir Hukuk Dalıdır
48
2. İdare Hukuku Tedvin Edilmemiş (=Kodifiye Edilmemiş, Derlenmemiş) Bir Hukuk Dalıdır
48
3. İdare Hukuku İçtihadi (=Jurispürüdansiyel, Yargı Kararlarına Dayanan) Bir Hukuk Dalıdır
49
4. İdare Hukuku Eşitsizlik İlkesi Üzerine İnşa Edilmiştir
49
5. İdare Hukuku Millidir
49
6. İdare Hukuku Anayasa Hukukunun Somutlaşmış Halidir
50
7. İdare Hukuku Dinamik Bir Hukuk Dalıdır
50
8. İdare Hukuku Disiplinler Arası Bir Hukuktur
51
9. İdare Hukukunun Kurum ve Kurallarının Uygulanmasından Kaynaklanan Uyuşmazlıklar İlke Olarak İdari Yargıda Çözümlenir
51
İDARENİN HUKUKA TÂBİ KILINMASI
I. KANUNİ İDARENİN KAYNAKLARI
52
B. Hukukun Evrensel İlkeleri
55
C. Milletlerarası Hukuk
55
D. Kanun ve Cumhurbaşkanı Kararnameleri
58
E. İdarenin Düzenleyici İşlemleri
66
2. Diğer Düzenleyici İşlemler
70
II. İDARE HUKUKUNUN TEMELİ OLARAK HUKUK DEVLETİ
72
A. Hukuk Devletinin Tarihsel Gelişim Seyri
72
1. Mülk Devlet Anlayışı
75
2. Polis Devleti ve Hazine Teorisi
76
B. Hukuk Devletine İlişkin Temel Açıklamalar
78
C. Hukuk Devletinin Gerekleri
82
1. Temel Hak ve Hürriyetlerin Güvence Altına Alınması
82
b. Temel Hak ve Hürriyetlerin Sınırlanmasının Sınırı
84
ba. Sınırlama Kanun İle Yapılmalıdır
85
bb. Sınırlamalar Anayasa’nın İlgili Maddesinde Belirtilen Sebeplere Dayandırılmalıdır
85
bc. Sınırlandırma Ölçülülük İlkesine Uygun Olmalıdır
86
bd. Sınırlandırma Demokratik Toplum Düzeninin Gereklerine Uygun ve Temel Hak ve Hürriyetin Özüne Dokunmaması Gerekir
90
be. Sınırlama, Laik Cumhuriyet İlkesine Uygun Olmalıdır
91
2. Devlet Organlarının İşlemlerinin Yargısal Denetimi
91
3. Kazanılmış Haklara Saygılı Olma İlkesi
95
4. Kanunsuz Suç ve Ceza Olmaz İlkesi
96
5. Mahkemelerin Bağımsızlığı, Tarafsızlığı ve Yargıç Güvencesi
96
6. İdarenin Yargısal Denetimi
98
7. Kuvvetler (=Erkler, Güçler) Ayrılığı İlkesi
100
8. Kanunların Genelliği ve Soyutluğu
102
9. Kanun Önünde Eşitlik
103
10. İdarenin Kanuniliği ve Tarafsızlığı
106
11. İdarenin Sorumluluğu
107
ANAYASA’DA ÖNGÖRÜLEN İDAREYE İLİŞKİN
TEMEL İLKELER VE TÜRK İDARE TEŞKİLATI
Birinci Kısım TÜRK İDARİ TEŞKİLATININ ESASLARI
109
I. İDARENİN KANUNİLİĞİ VE İDARENİN BÜTÜNLÜĞÜ İLKELERİ
109
A. Hiyerarşi Kudreti ve Hiyerarşik Denetim
111
2. Hiyerarşi Yetkisinin Özellikleri
112
3. Hiyerarşi Yetkisinin Kapsamı
114
4. Hiyerarşi Yetkisinin Kullanılamayacağı Durumlar ve Kanunsuz Emir
116
5. Hiyerarşi Yetkisini Kullanacak Makamlar
118
2. Vesayet Yetkisini Kullanabilecek Makamlar
120
3. İdari Vesayet Yetkilerinin Kapsamı
121
4. Vesayet Yetkisinin Hiyerarşik Yetki İle Karşılaştırılması
126
5. Vesayet Yetkisinin Kullanılma Yöntemleri
127
II. KAMU TÜZELKİŞİLİĞİ
131
A. Genel Anlamda Tüzel Kişilik ve Özel Hukuk – Kamu Hukuku Tüzel Kişiliği
131
B. Kamu Hukuku Tüzel Kişilikleri İle Özel Hukuk Tüzel Kişiliklerinin Birbirlerinden Farkları
132
III. TÜRKİYE CUMHURİYETİ CUMHURBAŞKANLIĞI TEŞKİLATINA HÂKİM OLAN ANAYASA İLKELERİ
135
A. Merkezden Yönetim İlkesi
137
1. Tanımı ve Özellikleri
137
2. Merkezden Yönetim Yöntemleri
140
b. Yetki Genişliği (=Âdem–i Temerküz, Tevsi–i Mezuniyet)
141
3. Merkezden Yönetimin Yarar ve Sakıncaları
142
B. Yerinden Yönetim (=Âdemi Merkeziyetçilik)
144
2. Yerinden Yönetimin Yarar ve Sakıncaları
149
TÜRKİYE CUMHURİYETİ CUMHURBAŞKANLIĞI
TEŞKİLATI – MERKEZİ İDARE
II. TÜRKİYE CUMHURİYETİ CUMHURBAŞKANLIĞI TEŞKİLATI MERKEZİ İDARESİNİN BAŞKENT TEŞKİLATI
153
B. Başkanlık Sisteminin Türkiye Uygulaması: Türk Tipi Cumhurbaşkanlık Sisteminde Cumhurbaşkanı
154
1. Cumhurbaşkanının Seçimi ve Cumhurbaşkanına Vekâlet
161
2. Cumhurbaşkanının Görev ve Yetkileri
165
a. Yasama İle İlgili Görev ve Yetkileri
166
b. Yürütme İle İlgili Görev ve Yetkileri
167
c. Yargı İle İlgili Görev ve Yetkileri
170
3. Cumhurbaşkanlığı Sisteminde Yürütme Organının Siyasi ve Cezai Sorumluluğu
171
C. Cumhurbaşkanı Yardımcılıkları
174
D. Cumhurbaşkanı Özel Kalem Müdürlüğü
177
E. Cumhurbaşkanı Başdanışmanı ve Danışmanı
178
F. İdari İşler Başkanlığı
178
G. Cumhurbaşkanlığı Ofisleri
179
H. Cumhurbaşkanlığı Politika Kurulları
183
J. Bakan Yardımcıları
194
K. Cumhurbaşkanlığına Bağlı Kurum ve Kuruluşlar
196
1. Devlet Denetleme Kurulu
197
2. Milli Güvenlik Kurulu
203
II. TÜRKİYE CUMHURİYETİ CUMHURBAŞKANLIĞI TEŞKİLATI MERKEZİ İDARESİNİN TAŞRA TEŞKİLATI
207
2. İl İdare Şube Başkanları (=İl Müdürlükleri)
213
2. İlçe İdare Şube Başkanları
218
TÜRKİYE CUMHURİYETİ CUMHURBAŞKANLIĞI
TEŞKİLATI – YERİNDEN YÖNETİM İDARELERİ
II. İDARİ YERİNDEN YÖNETİM
221
B. İdari Yerinden Yönetim Türleri
222
1. Coğrafi Yerinden Yönetim
222
b. Belediyeler ve Büyükşehir Belediyeleri
227
C. Fonksiyonel Yerinden Yönetim (=Hizmet Yönünden Yerinden Yönetim Kuruluşları)
232
İDARİ İŞLEMLER VE İDARİ SÖZLEŞMELER
II. İDARİ İŞLEMİN ÖZELLİKLERİ
238
A. Kural Olarak İdari Makamlar Tarafından Kamu Gücüne Dayanılarak Yapılır
238
B. Tek Yanlı İrade Açıklamasıdır
238
C. İcrailik (=Etkili Karar Olma) Niteliğini Taşır ve Re’sen İcra Edilebilir
239
D. Hukuka Uygunluk Karinesinden Yararlanır ve Yargısal Denetime Tabidir
242
III. İDARİ İŞLEMİN UNSURLARI
243
a. Kişi Yönünden Yetki
245
aa. Fiili Memur Teorisi
245
ac. Yetki ve İmza Devri
247
b. Konu Yönünden Yetki
251
c. Yer Yönünden Yetki
253
d. Zaman Yönünden Yetki
253
2. Yetki Unsurunda Sakatlık Halleri
254
a. Fonksiyon (=Görev) Gaspı
254
c. Yetki Tecavüzü (=Aşımı)
257
B. Şekil (=Biçim, Usul ve Prosedür) Unsuru
258
C. Sebep (=Neden) Unsuru
264
E. Amaç (=Maksat) Unsuru
268
F. İdarenin Bağlı ve Takdir Yetkisi ve İdari İşlemin Unsurları
269
IV. İDARİ İŞLEMİN ÇEŞİTLERİ
276
A. Organik Açıdan İdari İşlemler
276
1. Yasama Organının İdari İşlemleri
276
2. Yargı Organının İdari İşlemleri
277
3. Yürütme Organının (=İdarenin) İdari İşlemleri
277
B. Maddi (=Yapısı) Bakımdan Ayrım
278
1. Düzenleyici İşlemler (=Genel İşlemler, Kural İşlemler, Genel Düzenleyici İşlemler)
278
2. Bireysel (=Birel) İşlemler
279
a. Şart İşlemler (=Şart Tasarruflar, Koşul İşlemler, Durum İşlemler)
279
4. Birden Çok İlgiliye Yönelik Bireysel İşlemler
280
a. Genel İdari Kararlar
280
C. İrade Açıklayanların Sayısı Bakımından Ayrım
281
1. Basit İradeli İşlemler
281
2. Kurul (=Kolektif, Toplu İşlem) İşlemler
281
D. Açıklanan İradenin Şekline Göre Ayrım
282
1. Açık (=Sarih) İşlemler
282
2. Zımni (=Örtülü) İşlemler
282
V. İDARİ İŞLEMLERİN YÜRÜRLÜĞE GİRMESİ
284
VI. İDARİ İŞLEMLERİN SONA ERMESİ
285
A. İdari İşlemi Yapan İdarenin İradesi Dışında Gerçekleşen Sona Erdirici Nedenler
285
3. İdari İşlemin Kendiliğinden Sona Ermesi
286
B. İdari İşlemi Yapan İdarenin İradesine Bağlı Olarak Gerçekleşen Sona Erdirici Nedenler
287
I. TANIMI VE ÖLÇÜTLERİ
292
II. İDARİ SÖZLEŞMELERİN TÜRLERİ
294
A. İdari Sözleşmelerin Klasik Tipleri
295
1. Kamu Hizmeti İmtiyaz Sözleşmeleri
295
2. İltizam Sözleşmeleri
295
3. Kamu İstikraz (=Kamu Borçlanma) Sözleşmeleri
296
4. Yeraltı ve Yerüstü Servetlerinin İşletilmesine İlişkin Sözleşmeler
296
5. Orman İşletme Sözleşmeleri
297
6. İdari Hizmet Sözleşmeleri
297
B. İdari Sözleşmelerin Yeni Türleri
298
C. İsimsiz İdari Sözleşmeler (=Atipik İdari Sözleşmeler)
299
III. İDARENİN ÖZEL HUKUK SÖZLEŞMELERİ
299
IV. İDARENİN ÖZEL HUKUK SÖZLEŞMELERİNE İLİŞKİN KANUNİ DÜZENLEMELER
301
A. 2886 Sayılı Devlet İhale Kanunu’nun Kapsamı
301
B. 4734 Sayılı Kamu İhale Kanununun Kapsamı
301
C. Kamu İhale Kanunu'nun Temel İlkeleri
303
1. Saydamlık (=Şeffaflık)
303
6. İhtiyaçların Uygun Şartlarla ve Zamanında Karşılanması
304
7. Kaynakların Verimli Kullanılması
304
1. 2686 sayılı Devlet İhale Kanunu’nun Öngördüğü Usuller
304
a. Kapalı İhale Usulü
304
b. Açık Arttırma ve Eksiltme Usulü
305
2. 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun Öngördüğü İhale Usulleri
305
b. Belli İstekliler Arasında İhale Usulü
305
d. Doğrudan Temin Usulü
306
e. Tasarım Yarışmaları
306
E. 4734 Sayılı Kanun’un Öngördüğü İhale Süreci
306
F. İdari Sözleşmelerin Biçimi ve Bölümleri
308
G. Kamu İhale Uyuşmazlıklarının Çözümü
309
b. Kamu İhale Kurumu’na İtirazen Şikâyet
310
I. KAMU HİZMETİ KAVRAMI
311
II. KAMU HİZMETİNE EGEMEN OLAN TEMEL İLKELER
315
A. Süreklilik (=Kesintisizlik, Devamlılık, İnkıtaya Uğramama) ve Düzenlilik
315
B. Değişkenlik (=Uyarlama)
316
C. Nesnellik (=Tarafsızlık) ve Eşitlik
317
D. Kamu Hizmetlerinin Bedelsizliği (=Meccaniliği, Karşılıksız Olması)
319
III. KAMU HİZMETLERİNİN KURULMASI, DÜZENLENMESİ, KALDIRILMASI
321
A. Kamu Hizmetlerinin Düzenlenmesi
322
B. Kamu Hizmetlerinin Kaldırılması
322
VI. KAMU HİZMETİNİN TÜRLERİ
323
A. Tekelli – Tekelsiz Kamu Hizmetleri
323
B. Yürütüldükleri Alana Göre
324
C. Bireylerin Yararlanma Biçimlerine Göre
324
D. Konularına Göre Kamu Hizmeti Türleri
324
1. İdari Kamu Hizmetleri
324
2. İktisadi Kamu Hizmetleri
325
3. Sosyal Kamu Hizmetleri
325
4. Bilimsel, Teknik ve Kültürel Kamu Hizmetleri
326
V. KAMU HİZMETLERİNİN GÖRÜLME USULLERİ
326
B. Müşterek Emanet Usulü
327
1. İmtiyaz Sözleşmesinde İdarenin Yetkileri ve Yükümlülükleri
330
2. İmtiyaz Sahibinin Hakları, Ayrıcalıkları Yükümlülükleri
332
3. Kamu Hizmet İmtiyaz Sözleşmelerinin Sona Ermesi
334
II. İDARİ KOLLUĞUN AMACI VE İDARİ KOLLUK TÜRLERİ
340
A. İdari Kolluğun Amacı: Kamu Düzeni Kavramı ve Unsurları
340
4. Genel Ahlâkın Korunması
346
B. İdari Kolluk – Adli Kolluk Ayırımı
347
C. Genel İdari Kolluk – Özel İdari Kolluk
353
1. Genel İdari Kolluk – Özel İdari Kolluk Ayırımı
353
2. Genel İdari Kolluk – Özel İdari Kolluk Ayırımının Sonuçları ve Kolluk Yetkilerinin Çatışması ve Yarışması
356
III. KOLLUK MAKAMLARI, İŞLEMLERİ VE USULLERİ
359
C. Kolluk Yetkilerinin Kullanma Usulleri
361
IV. KOLLUK YETKİSİNİN SINIRLARI VE KOLLUK YETKİLERİNİN GENİŞLEMESİ
364
A. Kolluk Yetkisinin Sınırları
364
B. Kolluk Yetkilerinin Genişlemesi: Olağanüstü Hal Rejimi
366
II. İDARENİN SORUMLULUĞUN ŞARTLARI
375
1. Zarar, Gerçek ve Kesin Olmalıdır
382
2. Zarar Özel Olmalıdır
383
3. Zarar, Meşru Bir Menfaat ya da Hakka Yönelik Olmalıdır
383
4. Zarar, Maddi Ya Da Manevi Nitelikte Olabilir
383
5. Zarar, Parayla Takdir Edilebilen Bir Zarar Olmalıdır
384
6. Zarar, Anormal Olmalıdır
387
C. Nedensellik Bağı (=İlliyet Bağı, İlliyet Rabıtası)
388
III. SORUMLULUĞUN KALKMASI VEYA AZALMASI
389
A. Zorlayıcı Nedenler (=Mücbir Sebep, Force Majeur)
389
B. Beklenmeyen Durumlar (=Kaza, Cas Fortuit)
390
C. Zarar Görenin Kusuru
390
D. Üçüncü Kişinin Kusuru
393
A. Hizmet Kusurunun Özellikleri
401
1. Hizmet Kusuru, Nesnel (=Objektif Niteliği Haiz) ve Anonimdir
401
2. Hizmet Kusuru, Genel ve Asli Sorumluluk Türüdür
402
3. Hizmet Kusuru, Olaylara Göre Değişen, Esnek Bir Kavramdır
402
B. Hizmet Kusuru Sayılan Haller
403
1. Hizmetin Kötü İşlemesi
403
2. Hizmetin Geç İşlemesi
405
3. Hizmetin Hiç İşlememesi
406
C. Hizmet Kusuru– Kişisel Kusur Ayrımı
407
V. İDARENİN KUSURSUZ SORUMLULUĞU
413
A. Risk İlkesi (=Muhataralı Faaliyet, Tehlike Sorumluluğu, Hasar Kuramı)
416
1. Mesleki Risklerden Doğan Sorumluluk
418
a. Daimî Kamu Görevlilerinin Görevleri Nedeniyle Doğan Sorumluluk
420
b. Geçici Olarak Kamu Görevlerine Katılanların Görevleri Nedeniyle Doğan Sorumluluk
420
2. Sosyal Risk İlkesi
421
B. Kamu Külfetleri Karşısında Eşitlik İlkesi
425
C. Bayındırlık Hizmetlerine Katılanların Özel Durumuna Göre Sorumluluk
426
D. Hukuka Uygun İdari İşlemlerden Dolayı Sorumluluk
427
KAMU MALLARININ HUKUKİ REJİMİ
I. KAMU MALLARININ TANIMI
429
II. KAMU MALLARININ SINIFLANDIRILMASI
432
A. Kullanma Açısından (=Tahsis Amaçlarına Göre) Kamu Malları
432
2. Orta Mallar (=Menfaati Umuma Ait Mallar/Umumun İstifadesine Arz Edilmiş Mallar)
433
B. Kökenleri Açısından (=Oluş Tarzlarına Göre) Kamu Malları
433
1. Tabii (=Doğal) Kamu Malları
433
2. Suni (=Yapay) Kamu Malları
434
C. Kamu Malı Niteliğini Kazanmaları Açısından Kamu Malları
435
1. Özel Mülkiyete Konu Olamayacak Nitelikteki Kamu Malları
435
2. Geleneksel Kamu Malları
435
3. Özgüleme (=Tahsis) Yöntemiyle Oluşan Kamu Malları
435
D. Taşınıp Taşınamadıklarına Göre Kamu Mallar
435
1. Taşınmaz Kamu Malları
436
2. Taşınır Kamu Malları
436
E. Maddi İçeriklerine Göre Kamu Malları
436
2. Deniz / Su Kamu Malları
436
III. KAMU MALLARININ ÖZELLİKLERİ
437
A. Özel Mülkiyete ve Bu Kapsamdaki Tasarruflara Konu Olmazlar
437
B. Kamu Malları Kamulaştırılamazlar
438
C. Kamu Malları Haczedilemezler
438
D. Kamu Malları Özel Mallara Nazaran Daha Ayrıcalıklı Bir Korumaya Tabidirler
439
IV. KAMU MALLARINDAN YARARLANMANIN HUKUKİ REJİMİ
439
A. Kamu Hizmetlerine Tahsis Edilmiş Kamu Mallarının Kullanımı
440
B. Kamunun Doğrudan Kullanımına Tahsis Edilmiş Kamu Mallarının Kullanımı
440
1. Genel (=Kolektif) Yararlanma
440
c. Yararlanmanın Karşılıksız Olması (=Bedelsizlik veya Meccanilik) İlkesi
442
2. Özel (=Bireysel) Yararlanma
442
a. İzine Bağlılık İlkesi
443
b. Ücretlilik (=Bedel) İlkesi
443
c. Yararlanmanın Geçici Olması İlkesi
444
İDAREYE MAL VEYA HAK KAZANDIRAN YÖNTEMLER
II. KAMULAŞTIRMA İŞLEMİNİN BENZER KURUMLARLA KARŞILAŞTIRILMASI
445
A. Devletleştirme (=Millileştirme)
445
B. İstimval (=Rekizisyon)
446
D. Zoralım (=Müsadere)
448
III. KAMULAŞTIRMA (=İSTİMLÂK)
449
B. Kamulaştırma İşleminin Unsurları Bakımından Analizi
450
C. Kamulaştırmanın Aşamaları
456
D. Mal Sahibinin Geri Alma Hakkı ve İdarenin Kamulaştırmadan Vazgeçmesi
460
E. Özel Kamulaştırma Usuller
465
1. Trampa yoluyla Kamulaştırma
465
2. Acele Kamulaştırma
466
3. Kamulaştırmasız El Atma
468
a. Hukuka Uygun Kamulaştırmasız El Atma
468
b. Hukuka Aykırı Kamulaştırmasız El Atma (=Fiili Yol, Dolayısıyla Kamulaştırmaya ve Kamulaştırmasız El Atma)
469
KAMU GÖREVLİLERİ VE MEMURLAR
I. KAMU GÖREVLİLERİNİN TANIMI
471
II. KAMU GÖREVLİSİ TÜRLERİ
473
2. Memur Tanımlamalarında Kullanılan Ölçütler
474
a. Genel İdare Esaslarına Tâbi Kamu Hizmeti Ölçütü
474
b. Kamu Hizmetinin Gerektirdiği Asli ve Sürekli Görevleri Yürütme Ölçütü
475
c. İstihdam Edilen Yer Ölçütü
475
d. Atama İşlemi Ölçütü
475
f. Aylık Tahsisi Ölçütü
477
B. Diğer Kamu Görevlileri
477
C. Memurluk Sınıfları ve Kadroları
479
1. Sınıflandırma İlkesi
479
a. Sınıflandırmanın Türleri
480
aa. Kadro Sınıflandırması
480
bb. Rütbe Sınıflandırması
481
b. Sınıflandırmanın Yarar ve Sakıncaları
481
3. Görevin Gerektirdiği Niteliklerden Başka Nitelik Aranmaması İlkesi
485
E. Memur Olma Şartları
486
e. Taksirli Suçlardan Mahkûmiyet
488
g. Kamu Haklarından Mahrum Bulunmamak
488
F. Memuriyete Atama İşlemleri
489
1. Adaylığa Kabul Edilme ve Adayların Yetiştirilmesi
489
3. Atamalarda Görev Yerine Hareket ve İşe Başlama Süresi
491
G. Memurluğun Sona Ermesi
492
2. Çekilmiş (=Müstafi) Sayılma
492
3. Memurluktan Çıkarma (=İhraç, Atılma)
493
H. Memurların Görevden Uzaklaştırılması
494
1. Memurları Görevden Uzaklaştırmaya Yetkili Makamlar
494
2. Görevden Uzaklaştırılan Memurların Statüsü ve Kısıntılar
495
3. Memurların Görevden Uzaklaştırılması Tedbirinin Ortadan Kalkması ve İtiraz
495
III. MEMURLARIN TABİ OLDUĞU YÜKÜMLÜLÜKLER VE YASAKLAR
496
A. Memurların Yükümlülükleri (=Müspet Ödevleri)
496
1. Anayasa ve Kanunlara Saygılı Olma (=Sadakat)
496
2. Tarafsızlık ve Devlete Bağlılık
496
3. Amir Durumda Olan Devlet Memurlarının Görev ve Sorumlulukları
496
4. Davranışlarında Özel Bir İtina Gösterme ve İşbirliği
497
5. Mal Bildiriminde Bulunma
497
6. Basına Bilgi veya Demeç Verme
497
7. Giyimlerinde İtinalı Olma (=Uyumlu Giyinme)
497
8. Mesai Saatleri İçerisinde İşbaşında Bulunma
498
9. Resmî Belge, Araç ve Gereçlerin Yetki Verilen Mahaller Dışına Çıkarılmaması ve İadesi
498
B. Memurlara Yasak Olan Davranışlar (=Memurların Menfi Ödevleri)
498
1. Toplu Eylem ve Hareketlerde Bulunma (=Birlikte Çekilme) ve Grev Yasağı
498
2. Ticaret ve Diğer Kazanç Getirici Faaliyetlerde Bulunma ve İkinci Bir Görev Alma Yasağı
499
3. Hediye Alma, Menfaat Sağlama Yasağı
499
5. Gizli Bilgileri Açıklama Yasağı
499
C. Memurların Hakları
500
1. Güvenlik, Hizmet ve Çalışma Hakkı (= Uygulamayı İsteme Hakkı)
500
2. Müracaat, Şikâyet ve Dava Açma Hakkı
500
5. Aylık, Yolluk ve Emekli Maaşı Hakkı
501
6. Diğer Sosyal Haklar
501
8. Kovuşturma ve Yargılama, İsnat ve İftiralara Karşı Koruma Hakkı
501
D. Memurların Hukuki Sorumluluğu
502
IV. MEMURLARIN DİSİPLİN REJİMİ
502
A. Disiplin Rejiminin İlkeleri
502
3. Savunma Hakkının Dokunulmazlığı İlkesi
503
4. Aynı Fiil ve Hâle Birden Fazla Ceza Verilememesi İlkesi
503
5. Geçmişe Yürümezlik İlkesi
503
6. Lehte Olan Hükmün Uygulanması İlkesi
503
7. Şüpheden Sanık Yararlanır İlkesi
504
8. Bir Derece Hafif Ceza Verilmesi Yetkisi
504
9. Aleyhte Düzeltme Yasağı
504
B. 657 Sayılı DMK’ya Göre Disiplin Cezaları
504
4. Kademe İlerlemesinin Durdurulması
505
5. Devlet Memurluğundan Çıkarılma
505
C. Disiplin Cezasını Vermeye Yetkili Merciler
505
D. Disiplin Soruşturması Süreci ve Usulü
505
V. 4483 SAYILI MEMURLAR VE DİĞER KAMU GÖREVLİLERİNİN YARGILANMASI HAKKINDA KANUNA GÖRE CEZA SORUŞTURMASI
506
C. Kovuşturma (=Yargılama)
508
Yararlanılan ve Başvurulabilecek Temel Kaynaklar
509