İdare Hukuku (THD) Temel Hukuk Dizisi Prof. Dr. Ender Ethem Atay  - Kitap

İdare Hukuku (THD)

Temel Hukuk Dizisi

3. Baskı, 
Mart 2022
Kitabın Detayları
Dili:
Türkçe
Ebat:
13x19
Sayfa:
528
Barkod:
9789750276002
Kapak Türü:
Karton Kapaklı
Fiyatı:
385,00
24 saat içerisinde temin edilir.
Diğer Baskılar
2. baskı
Eylül 2019
380,00
45,00 (%88)
Kitabın Açıklaması
Hukuk Fakülteleri, İİBF'ler, MYO'lardaki hukuk dersleri ve meslek sınavlarına yönelik, özel olarak hazırlanmış "Temel Hukuk Dizisi" kitapları sayesinde kısa zamanda ve pratik bir şekilde temel hukuk bilgisine sahip olabileceksiniz. Ders programları göz önünde bulundurularak hazırlanan Dizide, şematik ve öz anlatım, örnek soru-cevaplar ön planda tutularak öğrencinin dersi kolay kavraması amaçlanmıştır.
Dizinin "İdare Hukuku" ismiyle yayınlanan bu kitabında; İdari Etkinliklerin Hukuki Çerçevesi, Anayasa'da Öngörülen İdareye İlişkin Temel İlkeler ve Türk İdare Teşkilatı, İdari İşlemler ve İdari Sözleşmeler, Kamu Hizmeti, İdari Kolluk, İdarenin Sorumluluğu ve Kamu Malları konularına yer verilmiştir. Yeni baskıda kitaba "Kamu Personel Hukuku" isimli bölüm eklenerek, konu yönünden eksikliğin giderilmesi ve bütünlüğün sağlanması amaçlanmıştır.
Kitabın Konu Başlıkları
.
İdari Etkinliklerin Hukuki Çerçevesi
.
Anayasa'da Öngörülen İdareye İlişkin Temel İlkeler ve Türk İdare Teşkilatı
.
İdari İşlemler ve İdari Sözleşmeler
.
Kamu Hizmeti
.
İdari Kolluk
.
İdarenin Sorumluluğu
.
Kamu Malları
Yorumlar
Kitabın İçindekileri
Önsöz 
7
İkinci Baskıya Önsöz 
9
Üçüncü Baskıya Önsöz 
11
Kısaltmalar 
31
Birinci Bölüm
İDARİ ETKİNLİKLERİN HUKUKİ ÇERÇEVESİ
Birinci Kısım
DEVLET İDARESİ
I. DEVLETİN OLUŞUMU VE ÖZELLİKLERİ 
33
A. Devletin Tanımı ve Unsurları 
33
1. Devletin Tanımı 
33
2. Devletin Unsurları 
33
a. Ülke (=Kara, Toprak Parçası) 
34
b. Nüfus (=Toplum veya Millet) 
34
c. Egemenlik (=Hakimiyet) veya İktidar 
35
II. İDARE HUKUKUNA İLİŞKİN TEMEL KAVRAMLAR, İDARE HUKUKUNUN ÖZELİKLERİ VE KAYNAKLARI 
36
A. İdare Kavramının Tanımı ve İdarenin İşlevi 
36
B. İdare Hukukunun Konusu, Tanımı Ölçütleri ve Özellikleri 
37
C. İdarenin Diğer Devlet Organlarının İşlevlerinden Ayrılması 
38
1. Yönetmek (=İdare Etmek) ve Yasama İşlevinin Farklılıkları 
38
2. Yönetmek ve Yargılamak İşlevinin Farklılıkları 
39
3. Yönetmek ve Hükümet Etmek İşlevinin Farklılıkları 
41
D. Türkiye Cumhuriyeti Devlet İdaresinin Görevleri 
43
1. Milli Güvenliğin Korunması 
44
2. Kolluk Faaliyetlerinin Yürütülmesi/Düzeni Sağlamak 
44
3. Kamu Hizmetlerinin Yürütülmesi 
45
4. Özendirme ve Destekleme Faaliyeti 
46
5. İç Düzen (=Özyönetim) Faaliyetleri 
46
6. Planlama Faaliyetleri 
47
E. İdare Hukukunun Özellikleri 
47
1. İdare Hukuku Özerk ve Genç Bir Hukuk Dalıdır 
48
2. İdare Hukuku Tedvin Edilmemiş (=Kodifiye Edilmemiş, Derlenmemiş) Bir Hukuk Dalıdır 
48
3. İdare Hukuku İçtihadi (=Jurispürüdansiyel, Yargı Kararlarına Dayanan) Bir Hukuk Dalıdır 
49
4. İdare Hukuku Eşitsizlik İlkesi Üzerine İnşa Edilmiştir 
49
5. İdare Hukuku Millidir 
49
6. İdare Hukuku Anayasa Hukukunun Somutlaşmış Halidir 
50
7. İdare Hukuku Dinamik Bir Hukuk Dalıdır 
50
8. İdare Hukuku Disiplinler Arası Bir Hukuktur 
51
9. İdare Hukukunun Kurum ve Kurallarının Uygulanmasından Kaynaklanan Uyuşmazlıklar İlke Olarak İdari Yargıda Çözümlenir 
51
İkinci Kısım
İDARENİN HUKUKA TÂBİ KILINMASI
I. KANUNİ İDARENİN KAYNAKLARI 
52
A. Anayasa 
53
B. Hukukun Evrensel İlkeleri 
55
C. Milletlerarası Hukuk 
55
D. Kanun ve Cumhurbaşkanı Kararnameleri 
58
E. İdarenin Düzenleyici İşlemleri 
66
1. Yönetmelik 
68
2. Diğer Düzenleyici İşlemler 
70
F. Yardımcı Kaynaklar 
71
II. İDARE HUKUKUNUN TEMELİ OLARAK HUKUK DEVLETİ 
72
A. Hukuk Devletinin Tarihsel Gelişim Seyri 
72
1. Mülk Devlet Anlayışı 
75
2. Polis Devleti ve Hazine Teorisi 
76
B. Hukuk Devletine İlişkin Temel Açıklamalar 
78
C. Hukuk Devletinin Gerekleri 
82
1. Temel Hak ve Hürriyetlerin Güvence Altına Alınması 
82
a. Genel Olarak 
82
b. Temel Hak ve Hürriyetlerin Sınırlanmasının Sınırı 
84
ba. Sınırlama Kanun İle Yapılmalıdır 
85
bb. Sınırlamalar Anayasa’nın İlgili Maddesinde Belirtilen Sebeplere Dayandırılmalıdır 
85
bc. Sınırlandırma Ölçülülük İlkesine Uygun Olmalıdır 
86
bd. Sınırlandırma Demokratik Toplum Düzeninin Gereklerine Uygun ve Temel Hak ve Hürriyetin Özüne Dokunmaması Gerekir 
90
be. Sınırlama, Laik Cumhuriyet İlkesine Uygun Olmalıdır 
91
2. Devlet Organlarının İşlemlerinin Yargısal Denetimi 
91
3. Kazanılmış Haklara Saygılı Olma İlkesi 
95
4. Kanunsuz Suç ve Ceza Olmaz İlkesi 
96
5. Mahkemelerin Bağımsızlığı, Tarafsızlığı ve Yargıç Güvencesi 
96
6. İdarenin Yargısal Denetimi 
98
7. Kuvvetler (=Erkler, Güçler) Ayrılığı İlkesi 
100
8. Kanunların Genelliği ve Soyutluğu 
102
9. Kanun Önünde Eşitlik 
103
10. İdarenin Kanuniliği ve Tarafsızlığı 
106
11. İdarenin Sorumluluğu 
107
İkinci Bölüm
ANAYASA’DA ÖNGÖRÜLEN İDAREYE İLİŞKİN
TEMEL İLKELER VE TÜRK İDARE TEŞKİLATI
Birinci Kısım TÜRK İDARİ TEŞKİLATININ ESASLARI 
109
I. İDARENİN KANUNİLİĞİ VE İDARENİN BÜTÜNLÜĞÜ İLKELERİ 
109
A. Hiyerarşi Kudreti ve Hiyerarşik Denetim 
111
1. Genel Olarak 
111
2. Hiyerarşi Yetkisinin Özellikleri 
112
3. Hiyerarşi Yetkisinin Kapsamı 
114
4. Hiyerarşi Yetkisinin Kullanılamayacağı Durumlar ve Kanunsuz Emir 
116
5. Hiyerarşi Yetkisini Kullanacak Makamlar 
118
B. İdari Vesayet 
118
1. Genel Olarak 
118
2. Vesayet Yetkisini Kullanabilecek Makamlar 
120
3. İdari Vesayet Yetkilerinin Kapsamı 
121
4. Vesayet Yetkisinin Hiyerarşik Yetki İle Karşılaştırılması 
126
5. Vesayet Yetkisinin Kullanılma Yöntemleri 
127
II. KAMU TÜZELKİŞİLİĞİ 
131
A. Genel Anlamda Tüzel Kişilik ve Özel Hukuk – Kamu Hukuku Tüzel Kişiliği 
131
B. Kamu Hukuku Tüzel Kişilikleri İle Özel Hukuk Tüzel Kişiliklerinin Birbirlerinden Farkları 
132
III. TÜRKİYE CUMHURİYETİ CUMHURBAŞKANLIĞI TEŞKİLATINA HÂKİM OLAN ANAYASA İLKELERİ 
135
A. Merkezden Yönetim İlkesi 
137
1. Tanımı ve Özellikleri 
137
2. Merkezden Yönetim Yöntemleri 
140
a. Merkeziyetçilik 
141
b. Yetki Genişliği (=Âdem–i Temerküz, Tevsi–i Mezuniyet) 
141
3. Merkezden Yönetimin Yarar ve Sakıncaları 
142
B. Yerinden Yönetim (=Âdemi Merkeziyetçilik) 
144
1. Özellikleri 
148
2. Yerinden Yönetimin Yarar ve Sakıncaları 
149
İkinci Kısım
TÜRKİYE CUMHURİYETİ CUMHURBAŞKANLIĞI
TEŞKİLATI – MERKEZİ İDARE
I. GENEL OLARAK 
152
II. TÜRKİYE CUMHURİYETİ CUMHURBAŞKANLIĞI TEŞKİLATI MERKEZİ İDARESİNİN BAŞKENT TEŞKİLATI 
153
A. Cumhurbaşkanı 
153
B. Başkanlık Sisteminin Türkiye Uygulaması: Türk Tipi Cumhurbaşkanlık Sisteminde Cumhurbaşkanı 
154
1. Cumhurbaşkanının Seçimi ve Cumhurbaşkanına Vekâlet 
161
2. Cumhurbaşkanının Görev ve Yetkileri 
165
a. Yasama İle İlgili Görev ve Yetkileri 
166
b. Yürütme İle İlgili Görev ve Yetkileri 
167
c. Yargı İle İlgili Görev ve Yetkileri 
170
3. Cumhurbaşkanlığı Sisteminde Yürütme Organının Siyasi ve Cezai Sorumluluğu 
171
C. Cumhurbaşkanı Yardımcılıkları 
174
D. Cumhurbaşkanı Özel Kalem Müdürlüğü 
177
E. Cumhurbaşkanı Başdanışmanı ve Danışmanı 
178
F. İdari İşler Başkanlığı 
178
G. Cumhurbaşkanlığı Ofisleri 
179
H. Cumhurbaşkanlığı Politika Kurulları 
183
I. Bakanlıklar 
185
J. Bakan Yardımcıları 
194
K. Cumhurbaşkanlığına Bağlı Kurum ve Kuruluşlar 
196
1. Devlet Denetleme Kurulu 
197
2. Milli Güvenlik Kurulu 
203
II. TÜRKİYE CUMHURİYETİ CUMHURBAŞKANLIĞI TEŞKİLATI MERKEZİ İDARESİNİN TAŞRA TEŞKİLATI 
207
A. İl İdaresi 
209
1. Vali 
209
2. İl İdare Şube Başkanları (=İl Müdürlükleri) 
213
3. İl İdare Kurulu 
214
B. İlçe Yönetimi 
214
1. Kaymakam 
215
2. İlçe İdare Şube Başkanları 
218
3. İlçe İdare Kurulu 
219
Üçüncü Kısım
TÜRKİYE CUMHURİYETİ CUMHURBAŞKANLIĞI
TEŞKİLATI – YERİNDEN YÖNETİM İDARELERİ
I. GENEL AÇIKLAMALAR 
220
II. İDARİ YERİNDEN YÖNETİM 
221
A. Genel Olarak 
221
B. İdari Yerinden Yönetim Türleri 
222
1. Coğrafi Yerinden Yönetim 
222
2. Türleri 
225
a. İl Özel İdaresi 
225
b. Belediyeler ve Büyükşehir Belediyeleri 
227
c. Köyler 
231
C. Fonksiyonel Yerinden Yönetim (=Hizmet Yönünden Yerinden Yönetim Kuruluşları) 
232
Üçüncü Bölüm
İDARİ İŞLEMLER VE İDARİ SÖZLEŞMELER
Birinci Kısım
İDARİ İŞLEMLER
I. TANIM 
235
II. İDARİ İŞLEMİN ÖZELLİKLERİ 
238
A. Kural Olarak İdari Makamlar Tarafından Kamu Gücüne Dayanılarak Yapılır 
238
B. Tek Yanlı İrade Açıklamasıdır 
238
C. İcrailik (=Etkili Karar Olma) Niteliğini Taşır ve Re’sen İcra Edilebilir 
239
D. Hukuka Uygunluk Karinesinden Yararlanır ve Yargısal Denetime Tabidir 
242
III. İDARİ İŞLEMİN UNSURLARI 
243
A. Yetki Unsuru 
243
1. Yetki Çeşitleri 
245
a. Kişi Yönünden Yetki 
245
aa. Fiili Memur Teorisi 
245
ab. Vekâlet 
246
ac. Yetki ve İmza Devri 
247
b. Konu Yönünden Yetki 
251
c. Yer Yönünden Yetki 
253
d. Zaman Yönünden Yetki 
253
2. Yetki Unsurunda Sakatlık Halleri 
254
a. Fonksiyon (=Görev) Gaspı 
254
b. Yetki Gaspı 
256
c. Yetki Tecavüzü (=Aşımı) 
257
B. Şekil (=Biçim, Usul ve Prosedür) Unsuru 
258
C. Sebep (=Neden) Unsuru 
264
D. Konu Unsuru 
266
E. Amaç (=Maksat) Unsuru 
268
F. İdarenin Bağlı ve Takdir Yetkisi ve İdari İşlemin Unsurları 
269
IV. İDARİ İŞLEMİN ÇEŞİTLERİ 
276
A. Organik Açıdan İdari İşlemler 
276
1. Yasama Organının İdari İşlemleri 
276
2. Yargı Organının İdari İşlemleri 
277
3. Yürütme Organının (=İdarenin) İdari İşlemleri 
277
B. Maddi (=Yapısı) Bakımdan Ayrım 
278
1. Düzenleyici İşlemler (=Genel İşlemler, Kural İşlemler, Genel Düzenleyici İşlemler) 
278
2. Bireysel (=Birel) İşlemler 
279
a. Şart İşlemler (=Şart Tasarruflar, Koşul İşlemler, Durum İşlemler) 
279
b. Öznel İşlem 
279
3. Karma İşlemler 
280
4. Birden Çok İlgiliye Yönelik Bireysel İşlemler 
280
a. Genel İdari Kararlar 
280
b. Otomatik İşlemler 
281
C. İrade Açıklayanların Sayısı Bakımından Ayrım 
281
1. Basit İradeli İşlemler 
281
2. Kurul (=Kolektif, Toplu İşlem) İşlemler 
281
3. Birleşme İşlemler 
281
4. Zincir İşlemler 
282
D. Açıklanan İradenin Şekline Göre Ayrım 
282
1. Açık (=Sarih) İşlemler 
282
2. Zımni (=Örtülü) İşlemler 
282
V. İDARİ İŞLEMLERİN YÜRÜRLÜĞE GİRMESİ 
284
VI. İDARİ İŞLEMLERİN SONA ERMESİ 
285
A. İdari İşlemi Yapan İdarenin İradesi Dışında Gerçekleşen Sona Erdirici Nedenler 
285
1. Hukuki Nedenler 
285
2. Fiili Nedenler 
286
3. İdari İşlemin Kendiliğinden Sona Ermesi 
286
B. İdari İşlemi Yapan İdarenin İradesine Bağlı Olarak Gerçekleşen Sona Erdirici Nedenler 
287
1. Geri Alma 
287
2. Kaldırma (=İlga) 
289
3. Değiştirme 
291
4. Düzeltme 
291
İkinci Kısım
İDARİ SÖZLEŞMELER
I. TANIMI VE ÖLÇÜTLERİ 
292
II. İDARİ SÖZLEŞMELERİN TÜRLERİ 
294
A. İdari Sözleşmelerin Klasik Tipleri 
295
1. Kamu Hizmeti İmtiyaz Sözleşmeleri 
295
2. İltizam Sözleşmeleri 
295
3. Kamu İstikraz (=Kamu Borçlanma) Sözleşmeleri 
296
4. Yeraltı ve Yerüstü Servetlerinin İşletilmesine İlişkin Sözleşmeler 
296
5. Orman İşletme Sözleşmeleri 
297
6. İdari Hizmet Sözleşmeleri 
297
B. İdari Sözleşmelerin Yeni Türleri 
298
C. İsimsiz İdari Sözleşmeler (=Atipik İdari Sözleşmeler) 
299
III. İDARENİN ÖZEL HUKUK SÖZLEŞMELERİ 
299
IV. İDARENİN ÖZEL HUKUK SÖZLEŞMELERİNE İLİŞKİN KANUNİ DÜZENLEMELER 
301
A. 2886 Sayılı Devlet İhale Kanunu’nun Kapsamı 
301
B. 4734 Sayılı Kamu İhale Kanununun Kapsamı 
301
C. Kamu İhale Kanunu'nun Temel İlkeleri 
303
1. Saydamlık (=Şeffaflık) 
303
2. Rekabet 
303
3. Eşitlik 
303
4. Güvenirlik 
303
5. Kamuoyu Denetimi 
303
6. İhtiyaçların Uygun Şartlarla ve Zamanında Karşılanması 
304
7. Kaynakların Verimli Kullanılması 
304
D. İhale Usulleri 
304
1. 2686 sayılı Devlet İhale Kanunu’nun Öngördüğü Usuller 
304
a. Kapalı İhale Usulü 
304
b. Açık Arttırma ve Eksiltme Usulü 
305
c. Pazarlık Usulü 
305
d. Yarışma Usulü 
305
2. 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun Öngördüğü İhale Usulleri 
305
a. Açık İhale Usulü 
305
b. Belli İstekliler Arasında İhale Usulü 
305
c. Pazarlık Usulü 
306
d. Doğrudan Temin Usulü 
306
e. Tasarım Yarışmaları 
306
E. 4734 Sayılı Kanun’un Öngördüğü İhale Süreci 
306
F. İdari Sözleşmelerin Biçimi ve Bölümleri 
308
1. Şartname 
309
2. Anlaşma 
309
G. Kamu İhale Uyuşmazlıklarının Çözümü 
309
1. İdari Çözüm 
310
a. İdareye Şikâyet 
310
b. Kamu İhale Kurumu’na İtirazen Şikâyet 
310
2. Yargısal Çözüm 
310
Dördüncü Bölüm
KAMU HİZMETİ
I. KAMU HİZMETİ KAVRAMI 
311
II. KAMU HİZMETİNE EGEMEN OLAN TEMEL İLKELER 
315
A. Süreklilik (=Kesintisizlik, Devamlılık, İnkıtaya Uğramama) ve Düzenlilik 
315
B. Değişkenlik (=Uyarlama) 
316
C. Nesnellik (=Tarafsızlık) ve Eşitlik 
317
D. Kamu Hizmetlerinin Bedelsizliği (=Meccaniliği, Karşılıksız Olması) 
319
III. KAMU HİZMETLERİNİN KURULMASI, DÜZENLENMESİ, KALDIRILMASI 
321
A. Kamu Hizmetlerinin Düzenlenmesi 
322
B. Kamu Hizmetlerinin Kaldırılması 
322
VI. KAMU HİZMETİNİN TÜRLERİ 
323
A. Tekelli – Tekelsiz Kamu Hizmetleri 
323
B. Yürütüldükleri Alana Göre 
324
C. Bireylerin Yararlanma Biçimlerine Göre 
324
D. Konularına Göre Kamu Hizmeti Türleri 
324
1. İdari Kamu Hizmetleri 
324
2. İktisadi Kamu Hizmetleri 
325
3. Sosyal Kamu Hizmetleri 
325
4. Bilimsel, Teknik ve Kültürel Kamu Hizmetleri 
326
V. KAMU HİZMETLERİNİN GÖRÜLME USULLERİ 
326
A. Emanet Usulü 
326
B. Müşterek Emanet Usulü 
327
C. Ruhsat Usulü 
328
D. İltizam Usulü 
329
E. İmtiyaz Usulü 
329
1. İmtiyaz Sözleşmesinde İdarenin Yetkileri ve Yükümlülükleri 
330
2. İmtiyaz Sahibinin Hakları, Ayrıcalıkları Yükümlülükleri 
332
3. Kamu Hizmet İmtiyaz Sözleşmelerinin Sona Ermesi 
334
Beşinci Bölüm
İDARİ KOLLUK
I. TANIM 
337
II. İDARİ KOLLUĞUN AMACI VE İDARİ KOLLUK TÜRLERİ 
340
A. İdari Kolluğun Amacı: Kamu Düzeni Kavramı ve Unsurları 
340
1. Güvenlik 
343
2. Dirlik ve Esenlik 
344
3. Genel Sağlık 
345
4. Genel Ahlâkın Korunması 
346
B. İdari Kolluk – Adli Kolluk Ayırımı 
347
C. Genel İdari Kolluk – Özel İdari Kolluk 
353
1. Genel İdari Kolluk – Özel İdari Kolluk Ayırımı 
353
2. Genel İdari Kolluk – Özel İdari Kolluk Ayırımının Sonuçları ve Kolluk Yetkilerinin Çatışması ve Yarışması 
356
III. KOLLUK MAKAMLARI, İŞLEMLERİ VE USULLERİ 
359
A. Kolluk Makamları 
359
B. Kolluk İşlemleri 
360
C. Kolluk Yetkilerinin Kullanma Usulleri 
361
1. İzin Usulü 
361
2. Bildirim Usulü 
362
3. Serbesti Usulü 
363
IV. KOLLUK YETKİSİNİN SINIRLARI VE KOLLUK YETKİLERİNİN GENİŞLEMESİ 
364
A. Kolluk Yetkisinin Sınırları 
364
B. Kolluk Yetkilerinin Genişlemesi: Olağanüstü Hal Rejimi 
366
Altıncı Bölüm
İDARENİN SORUMLULUĞU
I. GENEL OLARAK 
369
II. İDARENİN SORUMLULUĞUN ŞARTLARI 
375
A. İdari Davranış 
375
B. Zarar 
376
1. Zarar, Gerçek ve Kesin Olmalıdır 
382
2. Zarar Özel Olmalıdır 
383
3. Zarar, Meşru Bir Menfaat ya da Hakka Yönelik Olmalıdır 
383
4. Zarar, Maddi Ya Da Manevi Nitelikte Olabilir 
383
5. Zarar, Parayla Takdir Edilebilen Bir Zarar Olmalıdır 
384
6. Zarar, Anormal Olmalıdır 
387
C. Nedensellik Bağı (=İlliyet Bağı, İlliyet Rabıtası) 
388
III. SORUMLULUĞUN KALKMASI VEYA AZALMASI 
389
A. Zorlayıcı Nedenler (=Mücbir Sebep, Force Majeur) 
389
B. Beklenmeyen Durumlar (=Kaza, Cas Fortuit) 
390
C. Zarar Görenin Kusuru 
390
D. Üçüncü Kişinin Kusuru 
393
IV. HİZMET KUSURU 
394
A. Hizmet Kusurunun Özellikleri 
401
1. Hizmet Kusuru, Nesnel (=Objektif Niteliği Haiz) ve Anonimdir 
401
2. Hizmet Kusuru, Genel ve Asli Sorumluluk Türüdür 
402
3. Hizmet Kusuru, Olaylara Göre Değişen, Esnek Bir Kavramdır 
402
B. Hizmet Kusuru Sayılan Haller 
403
1. Hizmetin Kötü İşlemesi 
403
2. Hizmetin Geç İşlemesi 
405
3. Hizmetin Hiç İşlememesi 
406
C. Hizmet Kusuru– Kişisel Kusur Ayrımı 
407
V. İDARENİN KUSURSUZ SORUMLULUĞU 
413
A. Risk İlkesi (=Muhataralı Faaliyet, Tehlike Sorumluluğu, Hasar Kuramı) 
416
1. Mesleki Risklerden Doğan Sorumluluk 
418
a. Daimî Kamu Görevlilerinin Görevleri Nedeniyle Doğan Sorumluluk 
420
b. Geçici Olarak Kamu Görevlerine Katılanların Görevleri Nedeniyle Doğan Sorumluluk 
420
2. Sosyal Risk İlkesi 
421
B. Kamu Külfetleri Karşısında Eşitlik İlkesi 
425
C. Bayındırlık Hizmetlerine Katılanların Özel Durumuna Göre Sorumluluk 
426
D. Hukuka Uygun İdari İşlemlerden Dolayı Sorumluluk 
427
Yedinci Bölüm
KAMU MALLARI
Birinci Kısım
KAMU MALLARININ HUKUKİ REJİMİ
I. KAMU MALLARININ TANIMI 
429
II. KAMU MALLARININ SINIFLANDIRILMASI 
432
A. Kullanma Açısından (=Tahsis Amaçlarına Göre) Kamu Malları 
432
1. Sahipsiz Mallar 
432
2. Orta Mallar (=Menfaati Umuma Ait Mallar/Umumun İstifadesine Arz Edilmiş Mallar) 
433
3. Hizmet Malları 
433
B. Kökenleri Açısından (=Oluş Tarzlarına Göre) Kamu Malları 
433
1. Tabii (=Doğal) Kamu Malları 
433
2. Suni (=Yapay) Kamu Malları 
434
C. Kamu Malı Niteliğini Kazanmaları Açısından Kamu Malları 
435
1. Özel Mülkiyete Konu Olamayacak Nitelikteki Kamu Malları 
435
2. Geleneksel Kamu Malları 
435
3. Özgüleme (=Tahsis) Yöntemiyle Oluşan Kamu Malları 
435
D. Taşınıp Taşınamadıklarına Göre Kamu Mallar 
435
1. Taşınmaz Kamu Malları 
436
2. Taşınır Kamu Malları 
436
E. Maddi İçeriklerine Göre Kamu Malları 
436
1. Kara Kamu Malları 
436
2. Deniz / Su Kamu Malları 
436
3. Hava Kamu Malları 
436
III. KAMU MALLARININ ÖZELLİKLERİ 
437
A. Özel Mülkiyete ve Bu Kapsamdaki Tasarruflara Konu Olmazlar 
437
B. Kamu Malları Kamulaştırılamazlar 
438
C. Kamu Malları Haczedilemezler 
438
D. Kamu Malları Özel Mallara Nazaran Daha Ayrıcalıklı Bir Korumaya Tabidirler 
439
IV. KAMU MALLARINDAN YARARLANMANIN HUKUKİ REJİMİ 
439
A. Kamu Hizmetlerine Tahsis Edilmiş Kamu Mallarının Kullanımı 
440
B. Kamunun Doğrudan Kullanımına Tahsis Edilmiş Kamu Mallarının Kullanımı 
440
1. Genel (=Kolektif) Yararlanma 
440
a. Serbestlik İlkesi 
441
b. Eşitlik İlkesi 
441
c. Yararlanmanın Karşılıksız Olması (=Bedelsizlik veya Meccanilik) İlkesi 
442
2. Özel (=Bireysel) Yararlanma 
442
a. İzine Bağlılık İlkesi 
443
b. Ücretlilik (=Bedel) İlkesi 
443
c. Yararlanmanın Geçici Olması İlkesi 
444
İkinci Kısım
İDAREYE MAL VEYA HAK KAZANDIRAN YÖNTEMLER
I. GENEL OLARAK 
445
II. KAMULAŞTIRMA İŞLEMİNİN BENZER KURUMLARLA KARŞILAŞTIRILMASI 
445
A. Devletleştirme (=Millileştirme) 
445
B. İstimval (=Rekizisyon) 
446
1. Genel Olarak 
446
2. Özellikleri 
447
C. Geçici İşgal 
448
D. Zoralım (=Müsadere) 
448
III. KAMULAŞTIRMA (=İSTİMLÂK) 
449
A. Genel Olarak 
449
B. Kamulaştırma İşleminin Unsurları Bakımından Analizi 
450
C. Kamulaştırmanın Aşamaları 
456
D. Mal Sahibinin Geri Alma Hakkı ve İdarenin Kamulaştırmadan Vazgeçmesi 
460
E. Özel Kamulaştırma Usuller 
465
1. Trampa yoluyla Kamulaştırma 
465
2. Acele Kamulaştırma 
466
3. Kamulaştırmasız El Atma 
468
a. Hukuka Uygun Kamulaştırmasız El Atma 
468
b. Hukuka Aykırı Kamulaştırmasız El Atma (=Fiili Yol, Dolayısıyla Kamulaştırmaya ve Kamulaştırmasız El Atma) 
469
Sekizinci Bölüm
KAMU PERSONEL HUKUKU:
KAMU GÖREVLİLERİ VE MEMURLAR
I. KAMU GÖREVLİLERİNİN TANIMI 
471
II. KAMU GÖREVLİSİ TÜRLERİ 
473
A. Memurlar 
473
1. Genel Olarak 
473
2. Memur Tanımlamalarında Kullanılan Ölçütler 
474
a. Genel İdare Esaslarına Tâbi Kamu Hizmeti Ölçütü 
474
b. Kamu Hizmetinin Gerektirdiği Asli ve Sürekli Görevleri Yürütme Ölçütü 
475
c. İstihdam Edilen Yer Ölçütü 
475
d. Atama İşlemi Ölçütü 
475
e. Kadro Ölçütü 
476
f. Aylık Tahsisi Ölçütü 
477
B. Diğer Kamu Görevlileri 
477
1. Sözleşmeliler 
478
2. Geçici Görevliler 
478
3. İşçiler 
479
C. Memurluk Sınıfları ve Kadroları 
479
1. Sınıflandırma İlkesi 
479
a. Sınıflandırmanın Türleri 
480
aa. Kadro Sınıflandırması 
480
bb. Rütbe Sınıflandırması 
481
b. Sınıflandırmanın Yarar ve Sakıncaları 
481
2. Kariyer İlkesi 
482
3. Liyakat İlkesi 
483
D. Memurluğa Giriş 
484
1. Serbestlik İlkesi 
485
2. Eşitlik İlkesi 
485
3. Görevin Gerektirdiği Niteliklerden Başka Nitelik Aranmaması İlkesi 
485
E. Memur Olma Şartları 
486
1. Genel Şartlar 
486
a. Yaş 
486
b. Vatandaşlık 
487
c. Öğrenim Şartı 
487
d. Sağlık 
487
e. Taksirli Suçlardan Mahkûmiyet 
488
f. Askerlik 
488
g. Kamu Haklarından Mahrum Bulunmamak 
488
2. Özel Şartlar 
489
F. Memuriyete Atama İşlemleri 
489
1. Adaylığa Kabul Edilme ve Adayların Yetiştirilmesi 
489
2. Memurluğa Atama 
490
3. Atamalarda Görev Yerine Hareket ve İşe Başlama Süresi 
491
G. Memurluğun Sona Ermesi 
492
1. Çekilme (=İstifa) 
492
2. Çekilmiş (=Müstafi) Sayılma 
492
3. Memurluktan Çıkarma (=İhraç, Atılma) 
493
4. Emeklilik 
494
H. Memurların Görevden Uzaklaştırılması 
494
1. Memurları Görevden Uzaklaştırmaya Yetkili Makamlar 
494
2. Görevden Uzaklaştırılan Memurların Statüsü ve Kısıntılar 
495
3. Memurların Görevden Uzaklaştırılması Tedbirinin Ortadan Kalkması ve İtiraz 
495
III. MEMURLARIN TABİ OLDUĞU YÜKÜMLÜLÜKLER VE YASAKLAR 
496
A. Memurların Yükümlülükleri (=Müspet Ödevleri) 
496
1. Anayasa ve Kanunlara Saygılı Olma (=Sadakat) 
496
2. Tarafsızlık ve Devlete Bağlılık 
496
3. Amir Durumda Olan Devlet Memurlarının Görev ve Sorumlulukları 
496
4. Davranışlarında Özel Bir İtina Gösterme ve İşbirliği 
497
5. Mal Bildiriminde Bulunma 
497
6. Basına Bilgi veya Demeç Verme 
497
7. Giyimlerinde İtinalı Olma (=Uyumlu Giyinme) 
497
8. Mesai Saatleri İçerisinde İşbaşında Bulunma 
498
9. Resmî Belge, Araç ve Gereçlerin Yetki Verilen Mahaller Dışına Çıkarılmaması ve İadesi 
498
B. Memurlara Yasak Olan Davranışlar (=Memurların Menfi Ödevleri) 
498
1. Toplu Eylem ve Hareketlerde Bulunma (=Birlikte Çekilme) ve Grev Yasağı 
498
2. Ticaret ve Diğer Kazanç Getirici Faaliyetlerde Bulunma ve İkinci Bir Görev Alma Yasağı 
499
3. Hediye Alma, Menfaat Sağlama Yasağı 
499
5. Gizli Bilgileri Açıklama Yasağı 
499
6. Diğer Yasaklar 
499
C. Memurların Hakları 
500
1. Güvenlik, Hizmet ve Çalışma Hakkı (= Uygulamayı İsteme Hakkı) 
500
2. Müracaat, Şikâyet ve Dava Açma Hakkı 
500
3. İzin Hakkı 
501
4. Sendikal Haklar 
501
5. Aylık, Yolluk ve Emekli Maaşı Hakkı 
501
6. Diğer Sosyal Haklar 
501
7. Çekilme 
501
8. Kovuşturma ve Yargılama, İsnat ve İftiralara Karşı Koruma Hakkı 
501
D. Memurların Hukuki Sorumluluğu 
502
IV. MEMURLARIN DİSİPLİN REJİMİ 
502
A. Disiplin Rejiminin İlkeleri 
502
1. Kanunilik İlkesi 
503
2. Ölçülülük İlkesi 
503
3. Savunma Hakkının Dokunulmazlığı İlkesi 
503
4. Aynı Fiil ve Hâle Birden Fazla Ceza Verilememesi İlkesi 
503
5. Geçmişe Yürümezlik İlkesi 
503
6. Lehte Olan Hükmün Uygulanması İlkesi 
503
7. Şüpheden Sanık Yararlanır İlkesi 
504
8. Bir Derece Hafif Ceza Verilmesi Yetkisi 
504
9. Aleyhte Düzeltme Yasağı 
504
B. 657 Sayılı DMK’ya Göre Disiplin Cezaları 
504
1. Uyarma 
504
2. Kınama 
504
3. Aylıktan kesme 
505
4. Kademe İlerlemesinin Durdurulması 
505
5. Devlet Memurluğundan Çıkarılma 
505
C. Disiplin Cezasını Vermeye Yetkili Merciler 
505
D. Disiplin Soruşturması Süreci ve Usulü 
505
V. 4483 SAYILI MEMURLAR VE DİĞER KAMU GÖREVLİLERİNİN YARGILANMASI HAKKINDA KANUNA GÖRE CEZA SORUŞTURMASI 
506
A. Ön İnceleme 
507
B. Soruşturma 
508
C. Kovuşturma (=Yargılama) 
508
Yararlanılan ve Başvurulabilecek Temel Kaynaklar 
509
Kavramlar Dizini 
519