Bu eser, öğretmen adaylarının meslek bilgisi gereksinimleri dikkate alınarak; öğretmenleri ilkokuma ve yazma öğretimi sürecinde nasıl daha az yorularak, daha kolay okuma–yazma öğretebilecekleri konusunda aydınlatmak amacıyla yayına hazırlanmıştır. İlkokuma–yazma öğretiminin önemi ve amacına dikkat çekilen kitapta, Cumhuriyet döneminde ilkokuma ve yazma öğretimi, birinci sınıf öğrencilerinin özellikleri ve gelişimleri, öğrenme ve öğretme kavramları üzerinde durulmuştur.
Çözümleme yönteminin dayandığı kuramsal dayanaklardan Gestalt Kuramı’nın açıklandığı çalışmada, iletişim süreci de irdelenmiştir. Türkçe eğitimi etkinlikleri, Türkçenin yapısı, türetme gücü ve planlama, ilkokuma ve yazma öğretim yöntemleri, yetişkinlere okuma ve yazma öğretimi, Türkçenin iyi konuşulmadığı yörelerde ilkokuma ve yazma öğretimi ve birleştirilmiş sınıflarda ilkokuma ve yazma öğretiminin yer aldığı kitapta, ayrıca çocuk edebiyatından örnekler de bulunmaktadır.