SÖZLEŞME İLE İLGİLİ GENEL BİLGİLER VE SÖZLEŞMENİN HUKUKİ NİTELİKLERİ
1. MEVZUAT TAKİP SAYFALARI VE DEĞİŞİKLİKLERİN TAKVİME BAĞLANMASI
27
1.1. Mevzuat Değişikliklerinin Yılın Son Aylarında Yapılması
29
2. TEKLİF MEKTUBUNUN SÖZLEŞME HUKUKU AÇISINDAN ÖNEMİ
29
3. ALTYAPI İŞLERİ, KÜLTÜR VARLIKLARI VE TOKİ İHALELERİNE ÖZEL HUSUSLAR
31
3.1. Kültür Varlıkları İhalelerine Özel Hususlar
32
3.2. TOKİ İhalelerine Özel Hususlar
34
3.3. Uluslararası Anlaşmalar Gereği Dış Finansman Kullanılan İşler
34
4. YAPIM İŞİ SÖZLEŞME TÜRLERİ, NİTELİKLERİ VE ANLAŞMAZLIKLARDA YETKİLİ MERCİLER
35
4.1. Yapım Sözleşmesinde Tanımlar
35
4.2. Sözleşme Yapma ve Tip Sözleşmelere Uyma Zorunluluğu
38
4.3. Teklif Türüne Göre Sözleşme Çeşitleri (ATGB, TBF, KS)
39
4.4. Yapım Sözleşmesinin Hukuki Nitelikleri ve Temel İlkeleri
39
4.4.1. Eser Sözleşmesi Niteliği Taşıması (TBK)
39
4.4.2. Ani Edimli Sözleşme Niteliği Taşıması (TBK)
39
4.4.3. Delil Sözleşmesi Niteliği Taşıması
40
4.4.4. İdarenin Özel Hukuk Sözleşmesi ve Tarafların Eşitliği İlkesi
40
4.4.5. Sözleşme ve Eklerinin Öncelik Sıralaması
40
4.4.6. Sözleşmede Değişiklik Yapılma Şartları ve Sözleşmenin Değişmezliği İlkesi
42
4.5. Anlaşmazlıklarda Mahkeme Öncesi İtiraz Mercileri (İDARE, YFK, KİK, GİB)
43
4.5.1. İdare Dışında Başvurulacak Merciler
43
4.5.2. Yüksek Fen Kurulunun Anlaşmazlıkları Çözme Yetkisi
44
4.6. Anlaşmazlıklarda Görevli Mahkeme
46
4.7. Anlaşmazlıkların Ortadan Kaldırılması İçin Üst Denetim Biriminin Kurulması Önerisi
46
İHALE VE SÖZLEŞME ÖNCESİ YAPILACAK İŞLEMLER
5. İHALE HAZIRLIK AŞAMASINDA BİLİNMESİ GEREKEN MEVZULAR VE YAPILMASI GEREKEN ÖNEMLİ İŞLEMLER
49
5.1. İşe Uygun Yüklenici Seçimi ve İşin Doğru Yaptırılması Hususu ile İlgili Önemli Başlıklar
50
5.1.1. İhale Mevzuatının Doğru Yükleniciyi Seçmede Eksik Yönleri
50
5.1.2. Yüklenicilerin Disiplinli Çalışması Sağlanmalı ve Gerekli Durumlarda Yasaklama İşlemi Yapılmalıdır
51
5.1.3. Ekonomik ve Mali Yeterlilikler ile Benzer İş Oranı Üst Limitten Seçilerek Güçlü Firmalar Tercih Edilebilir
53
5.1.4. Fiyat Dışı Unsur, Puanlama ve Bunlara Yönelik Düzenlemeler
55
5.2. İş Deneyim Belgesi, Benzer İş Seçimi, Diploma, Belge Güncelleme ile İlgili Bilinmesi Gereken Önemli Hususlar
58
5.2.1. Benzer İş Olarak Kabul Edilecek İş Deneyim Belgesi Seçimi
61
5.2.2. İş Deneyimi Kabul Edilecek Meslek Seçimi ve Diploma Güncelleme
63
5.2.3. Alt Yüklenici İş Deneyim Belgesi İle İlgili Önemli Hususlar
65
5.2.4. İş Deneyim Belgesi ve Diploma Kullanımı İle İlgili Kurallar
67
5.2.5. İş Deneyim Sahibi Ortak Temsile ve Yönetime de Yetkili Olmalıdır
70
5.3. Yaklaşık Maliyet, Eşik Değerler ve İhale Dokümanının Hazırlanması
71
5.3.1. Yaklaşık Maliyetin Hesabı, Güncellenmesi ve Gizliliği
71
5.3.2 Aşırı Düşük Sorgulama ve Sıralı İş Kalemleri Listesi
74
5.3.3. Eşik Değerlere Ait Kurumca Her Yıl Yayınlanan Tablo ve Diğer Önemli Parasal Limitler (Açıklamalı)
76
5.3.4. İhale Dokümanlarının Hazırlanması ve İmzalanması
77
5.4.5 Eşik Değerlerin Altında Kalmak Amacıyla İhaleler Kısımlara Bölünmemeli
78
5.4. İhale Komisyon Üyelerinin Sorumlulukları
79
5.4.1. İhale Komisyon Üyelerinin İhale Dosyasında Yapmaları Gereken İncelemeler
80
5.4.2. Kamu İhale Kurulu Kararlarına Karşı İdarelerin İtiraz Yolları
82
5.5. Yükleniciler İhale Dosyasını İnceleyip Hataları İdareye Bildirmelidir
82
5.6. İhale Yöntemi Doğru Seçilmeli, Proje ve Ödenekle İlgili Kriterlere Uyulmalıdır
83
5.6.1. İhale Usullerini Tanıma ve Uygun İhale Usulünün Seçimi
84
5.6.2. İhale Yönteminin Mevzuata Uygun Seçimi ve Önemli Mevzuat Hükümleri
85
5.6.3. İdarelerin Ortak İhale Yapması veya Protokolle Diğer İdarelere İş Yaptırması Mümkün mü?
88
5.6.4. Aynı Kurumun Farklı Dairelerine Ait İşler İçin Tek İhale Yapılabilir mi (Özellikle Doğrudan Temin)
90
5.6.5. Uygun İhale Yöntemini Kullanmayan Memur Kasıtlı Suç İşlemiş Sayılır
90
5.7. Kamulaştırma ve Ruhsat İşlemleri Tamamlanmış Olmalıdır
90
5.7.1. Kamulaştırma İle İlgili Hususlar ve Muafiyetler
91
5.7.2. İnşaat/Kazı Ruhsatı ve İzin İşlemleri İle İlgili Hususlar
92
5.8. Teklif Türü ve Sözleşme Tipinin Seçilmesi (ATGB, TBF, KS)
93
5.8.1. Kısmi Teklife Açık Yapım İşi İhalesi Öngörülmesi Hali
94
5.9. İhalelerde Uygulanacak Sınır Değer Katsayısı (N) İşe Uygun Seçilmelidir
96
5.9.1. Kamu İhale Genel Tebliğinin (N) Katsayısı ile İlgili Hükümleri
96
5.9.2. Sınır Değer Hesabı ve Aşırı Düşük Teklifler
97
5.10. Uygulama, Kesin veya Ön Projeler Hazırlanmış Olmalıdır
99
5.10.1. İhaleye Projesiz Çıkılabilir mi?
99
5.10.2. Projeler İyi İncelenmeli Abartılı Masraflardan Kaçınılmalı, Detaylar Gözden Geçirilmelidir
100
5.10.3. Yüklenici İdarece Verilen Projelerdeki Hatalardan da Sorumludur
102
5.10.4. ATGB İşlerde Uygulama Projeleri Bağlayıcıdır (Pursantaj Listesi Değil)
103
5.11. Birim Fiyat Teklif Cetveli ve Fiyat Tarifleri İle Teknik Tarifler İşe Uygun ve Gerçekçi Olarak Hazırlanmalıdır
104
5.11.1. Pazarlık İhalesi Tekliflerine Özel Hususlar
107
5.11.2. Teklif Cetvelinde Yuvarlama ve Aritmetik Hata
108
5.12. Pursantaj Listeleri ile Mahal Listeleri İşe Uygun ve Gerçekçi Olarak Hazırlanmalıdır (ATGB İşlerde)
108
5.13. Teknik Şartnameler İşe Uygun Hazırlanmalı Varsa Ulusal Şartnameler Kullanılmalıdır
110
5.13.1. Ulusal Standartlara Göre İş Yaptırmanın Önemi
111
5.13.2. Uyulması Gereken Şartname ve Yönetmeliklere Örnekler
112
5.14. Avans ve İhzarat Verilip Verilmeyeceği Sözleşmede Belirtilmelidir
112
5.14.1. Avans Öngörülmesi, Ödeme Şartları, Üst Limit ve Faiz İşletimi
112
5.14.2. İhzarat Öngörülmesi ve Ödenme Şartları
114
5.15. Yerli Malı Zorunluluğu ve Yerli İstekli Lehine Fiyat Avantajı Uygulaması ile İlgili Önemli Hususlar
115
5.16. İhalelerde Fiyat Farkı Öngörülmesi Hali ve Yapılacak İşlemler
119
5.16.1. Ağırlık Oranlarının Gerçekçi Olarak Belirlenmesi Gerekir
120
5.17. Fiyat Farkı Öngörülmemesi veya Gerçekçi Belirlenmemesi Durumu
123
5.17.1. İfa Güçlüğü ve İfanın İmkânsız Hale Gelmesi İle İlgili Hükümler
123
5.17.2. İdareden Kaynaklı Süre Uzatım Hallerinde Fiyat Farkı Ödenmesi
125
5.18. Geçici Kabul Noksanları (%3) ve Kesin Hesap Kesintilerine (%5) Karşılık Teminat Öngörülmesi
126
5.19. Hakedişin Yapılma Zamanı Tercihli Olarak Seçilebilir
127
5.20. İşin Süresi Çalışılamayan Günler ve Ödenek Durumu Dikkate Alınarak Hesaplanmalıdır
127
5.20.1. Havanın Fen Noktasında Çalışılamayacak Günler Seçilirken Dikkat Edilecek Hususlar
128
5.21. Yeni Birim Fiyatlar İçin Kâr ve Genel Gider Oranı İle Rayiç Güncelleme Yöntemi Sözleşmede Belirtilmelidir
130
5.22. Teknik Personel Sayısı İşe Uygun Seçilmeli ve Günlük Cezası Caydırıcı Olmalıdır
131
5.22.1. İş Güvenliği ile İlgili Hükümler
133
5.22.2. İş Güvenliği Uzmanı Bulundurma ile ilgili Hususlar
133
5.23. Makine Teçhizat Sayısı İşe Uygun Seçilmeli ve Günlük Cezası Caydırıcı Olmalıdır
134
5.23.1. Makine ve Araç Gerecin Kendi Malı Olma Şartı İstenebilir Mi?
134
5.23.2. İdare Personeli Kullanımı İçin İhalelerde Araç Gereç İstenmesi Durumu
135
5.24. Günlük Gecikme Cezası Oranı İşe Uygun Belirlenmelidir
136
5.25. Geçici Kabul ile Kesin Kabul Arasındaki Teminat Süresi İşin Durumuna Göre Belirlenmelidir
136
5.25.1. Teminat Süresinin Başlangıç Tarihi
137
5.25.2. Teminat Süresi Boyunca Yüklenicilerin Periyodik Bakım Yapma Zorunluluğu
137
5.25.3. Kısmi Kabul Öngörülmesi veya Öngörülmemesi Hali
138
5.26. Ödenek Dilimleri, Ödeme Yeri ve Şartları Sözleşmede Belirtilmelidir
138
5.27. İdare İçin Şantiye Yapılıp Yapılmayacağı ve Şantiye Yerinin İdare Tarafından Gösterilip Gösterilmeyeceği Sözleşmeye Yazılmalıdır
140
5.27.1. İşçilerin Kalacağı Şantiye Binaları Gelişi Güzel Kurulmamalı İş Sağlığına Uygun Olmalıdır
141
5.28. İdareye Ait Ocak Yeri, Döküm Sahası ve Nakliye Mesafeleri İhalede Belirtilmelidir
142
5.29. Yer Teslim Süresi Sözleşmede Belirtilmelidir
143
5.30. Yapı Ruhsatına Tabi İşlerde YAMBİS Kaydı İstenmelidir
143
5.31. Mevzuatta Açıklık Bulunmayan Haller İçin “Diğer Hususlar” Bölümüne Madde Eklenmesi
144
5.32. EKAP İŞLEMLERİ VE ELEKTRONİK İHALELER
146
5.32.1. EKAP Üzerinden İhale Hazırlık İşlemleri
146
5.32.2. EKAP Üzerinden Sözleşmenin İmzalanması ve Sonuç İlanı
147
5.32.3. EKAP Üzerinden Gerçekleştirilecek Sözleşme İşlemleri
147
5.32.4. Doğrudan Temin Kayıt No Alınması ve EKAP’ta Yayınlanması
148
6. SÖZLEŞME İMZA AŞAMASINDA YAPILMASI GEREKEN İŞLEMLER
149
6.1. İhalelere İtiraz ve Süreleri, Ön Mali Kontrol ve Yasaklı Sorgulama
149
6.2. Vergi ve SGK Borcu Sorgulanmalı Limiti Aşan Borç Durumunda Firmayla Sözleşme İmzalanmamalıdır
158
6.3. Kesin Teminat Alınmalı, Teminat Süresi ve Tutarı İşe Uygun Belirlenmeli ve Teminat ile İlgili Hükümlere Dikkat Edilmelidir
159
6.3.1. Teminat Mektubu Çeşitleri, Teslim Alma, Değiştirme ve İade Şartları
159
6.3.2. Aşırı Düşük Teklife Bağlanan İşlerde Teminat (%9) ve Ek Kesin Teminat (%6) Alınması
165
6.3.3. Teminatların Süresi, Takibi ve Zamanaşımı Halleri ve Hükümsüz Kalması İle İlgili Hususlar
165
6.4. İhalenin Sözleşmeye Bağlanması ve Ortak Girişimlere Özel Durumlar
166
6.4.1. İdare ve Yüklenicinin Sözleşme İmzalama ile İlgili Sorumlulukları
167
6.4.2. İş Ortaklığı İle İlgili Bilinmesi Gerekenler ve Sözleşme İmzalanmasında Ortak Girişimlere Özel Hükümler
168
6.4.3. Sözleşmeye Davet Süreci (En Fazla 10 Gün)
171
6.5. Sözleşmeye Ait Damga Vergileri ve KİK Payı Yükleniciye Ödettirilmelidir
171
6.5.1. İhaleye Bağlanan İşlerden Üç Çeşit Damga Vergisi Alınır
172
6.5.2. Damga Vergisinden Muaf Olunan Haller
174
6.5.3. Damga Vergilerini Yükleniciler Ödemek Zorunda, İdareler Takip Etmek Zorundadır
175
6.5.4. Damga Vergisi ile İlgili Uygulamada Çelişkili Durumlar ve Çözüm Önerileri
176
6.5.5. KİK Kurum Payının Yüklenici Tarafından Yatırılması Gerekir
177
6.6. SGK Müdürlüğüne (İşin Yapılacağı Yerdeki) Sözleşme İmzalandığına Dair Yazı Yazılmalıdır
177
6.7. Önemli İhale Evrakları Sözleşme Sürecinde Kullanılmak Üzere Yapı Denetim Görevlisine Teslim Edilmelidir
179
6.8. Ortağına Ait İş Deneyim Belgesi Sunan Firmaların Ortaklık Durumu İş Sonuna Kadar Takip Edilmelidir
179
6.9. Sözleşme Tarihinde İsteklinin YAMBİS Kaydı (Ruhsata Tabi Bina İşlerinde) Sorgulanmalıdır
181
6.10. Aşırı Düşük Savunma Dosyası ve Analizleri Yapı Denetim Görevlilerine Verilmelidir
181
SÖZLEŞME SONRASI VE HAKEDİŞ ÖNCESİ YAPILACAK İŞLEMLER
7. SÖZLEŞME İMZALANDIKTAN SONRA YAPILACAK İŞLEMLER
183
7.1. İşlerin Denetimi İçin “Yapı Denetim Görevlileri” Ataması Yapılır
184
7.1.1. Yapı Denetim Görevlilerinin Atanma Zamanı ve Bildirim Hükümleri
187
7.1.2. İş Deneyim Belgesi Açısından Yapı Denetim Görevlileri Atamasında Önemli Hususlar
189
7.2. Kazı Ruhsatı, Yapı Ruhsatı ve Diğer Kurum İzinleri İçin İlgili Kurumlara Başvurular Yapılır
192
7.3. Yer Teslimi Sözleşmede Yazan Süre İçinde Yapılmalı ve SGK’ya Bildirilmelidir
193
7.4. Teknik Personel Taahhütleri İstenir ve Diğer Personelin Uygunluğu Kontrol Edilir
196
7.5. İş Programı İstenir ve Ödenek Aktarım İşleri Yapılır
198
7.6. Uygulama Projelerinin Tamamlatılması Yükleniciden İstenir
200
7.7. Yapı Denetim Görevlileri Teklif Cetveli ve Tüm Sözleşme Dosyasını İncelemeli İhaleyi Hazırlayanlardan Önemli Hususları Öğrenmelidirler
201
7.8. Taahhüt Kartı ve Taahhüt Dosyası Düzenlenerek Muhasebeye Gönderilmelidir
201
7.9. Şantiye Kurulumu Süresi İçinde Yaptırılmalıdır (Ceza Öngörülmüşse Dikkat Edilmelidir)
203
7.10. Bütün Riskler (All – Risk) Sigortası, Genişletilmiş Bakım Devresi Teminatı ve Mali Mesuliyet Sigortalarının Yaptırılması ve İdareye Teslimi İstenir
203
7.10.1. Üç Farklı Sigorta Yaptırma Zorunluluğu Vardır
203
7.10.2. Sigortanın Taşıması Gereken Önemli Hususlar ve Esas Alınacak Bedel
204
7.11. Sözleşmede İstenen Araç Gereçlerin İş Programına Göre Bulundurulması İstenir
205
7.12. Yüklenici veya Vekilinin İş Başında Bulunması Sağlanmalıdır
206
7.13. Yüklenici ve Altyüklenicilere Tebligatların EKAP Üzerinden Yapılması Zorunlu Hale Getirilmiştir
207
8. ALT YÜKLENİCİ İLE İLGİLİ BİLİNMESİ GEREKENLER
207
8.1. Alt Yüklenici ile İlgili Mevzuat Hükümleri
208
8.2. Alt Yüklenici Kavramı ile İlgili Yanlış Bilinenler ve Uygulamada Yapılan Yanlışlar
208
8.3. Kimler Alt Yüklenici Olamaz
210
8.4. Alt Yüklenicilere Yaptırılacak İşlerde İş Artışı ve Kısıtlama Hükümleri
211
8.5. Alt Yüklenici ile İlgili “Alt İşverenlik Yönetmeliği” Hükümleri
213
8.6. Tedarikçilerle İlgili Yapım İhalelerine De Hüküm Konulması
215
9. HAKEDİŞ EKİNDE KONTROL EDİLECEK EVRAKLAR
216
9.1. Yüklenicinin Hakediş Talep Yazısı Hakedişe Eklenir
217
9.2. İlk Hakedişte Kazı veya İnşaat Ruhsatı Kontrol Edilir Süresi Geçmişse Ruhsat Alınması Sağlanır
217
9.3. Birim Fiyat Teklif Cetveli veya Pursantaj Cetveli İmzalı Nüshası Hakedişe Eklenir
217
9.4. All Risk Sigorta Primlerinin Ödendiği, Geçerli Olduğu, Poliçe Süre ve Miktarı Kontrol Edilir
217
9.5. Onaylı İş Programı Hakediş Ekinde Kontrol Edilmelidir
218
9.6. Bir Önceki Hakediş Raporu Kapak Sayfası Fotokopisi Hakedişe Eklenir
219
9.7. Teknik Personel Taahhütleri ve SGK Dökümü İstenir (İşyeri Sicil Numarasına Göre Kontrol Edilmeli)
219
9.8. İşçi Alacaklarına Dair İşçi Temsilcisi Tutanağı, Şantiye İlan Tutanağı, Toplantı Tutanakları Hakedişe Eklenir
220
9.8.1. Çalışanların Hakları ve Çalışma Şartları
221
9.9. Sözleşme Fiyat Farkı Maddesi Hakediş Ekine Konulur
222
9.10. Ortaklık Tespit Belgesi (Şahıs İş Deneyimli İşlerde) Her Hakediş Ekinde İstenir
222
9.11. Diğer Kurumlar Adına Yapılan İmalatlar İçin Mahsuplaşma Protokolü Yapılıp Yapılmadığı Kontrol Edilir
223
9.12. Hakediş Bilgi Notu (Örnek Formata Göre) Hakediş Ekine Konulur
223
9.13. Şantiye Günlük Defteri Tutulur ve Bir Nüshası Hakedişe Konulur
223
9.14. İş Artışı Olan İşlerde İlave Damga Vergisi, İş Artış Kararı, Ek Kesin Teminat, İş Programı Revizesi ve Sigorta Ek Poliçe Kontrol Edilir
224
9.15. İlave İşlerde İş Emri, Onaylı Proje – Kroki vb. Kontrol Edilir
224
9.16. İşe Ait Fotoğraflar Dijital Halde ve Basılmış Olarak İstenir
224
9.17. Sözleşmede %5 (ATGB %3) Kesinti Maddesi Hakediş Ekine Konulur
224
9.18. Malzeme Muayene ve Kabul Tutanakları Hakediş Ekine Konulur
225
9.19. Ataşman İtiraz Tespit Tutanağı Hakediş Ekine Konulur
225
10. YENİ FİYAT TUTANAKLARININ USULÜNE UYGUN HAZIRLANMASI
225
10.1. Yeni Birim Fiyat Yapılması Gereken Durumlar ve Gerekli Şartlar
225
10.2. Yeni Birim Fiyat Yapılmaması Gereken Haller
226
10.3. Yeni Birim Fiyat Düzenlenirken ve Ödenirken Dikkat Edilecek Hususlar
228
10.4. Yeni Birim Fiyat Hesabı ve Yüklenici Kârı İle İlgili Hususlar
229
10.5. Yeni Birim Fiyatlara Uygulanacak Benzer Poz İndirim Oranı ile İlgili KİGT 53.5. Maddesi
233
10.6. Kullanılacak Analizlerin (Miktar, Metraj) Belirlenmesi
235
10.7. Uygulanacak Rayiçlerin (Karsız Fiyat) ve Uygulama Yılının Belirlenmesi
236
10.8. Fiyat Farklı İşlerde Yeni Fiyat Düzenlenmesi Durumunda Yeni Fiyatların Pn’e Bölünmesi
242
10.9. ATGB İşlerde İş Artışı, İş Eksilişi ile Yeni Birim Fiyat Yapımı ile ilgili Hususlar
243
10.10. Ticaret Odasına Gönderilen Faturalarda Dikkat Edilmesi Gereken Hususlar
244
10.11. Yeni Birim Fiyatların Sözleşme Tutarı ve Yasal İş Artışına (%10 – %20) Etkisi Hesaplanmalıdır
245
10.12. Yeni Birim Fiyatlar İçin Revize Fiyat Hesabı ve İş Programı Revizesi
247
10.13. Yeni Birim Fiyatlara ve İş Artışlarına Yüklenicinin İtiraz Etmesi ve Yapılacak İşlemler
248
HAKEDİŞİN DÜZENLENMESİ VE TAHAKKUKA BAĞLANMASI
11. HAKEDİŞİN DÜZENLENMESİ İLE İLGİLİ HUSUSLAR
253
11.1. Hakediş Düzenlemek Zorunlu mudur?
253
11.2. Geçici Hakedişin Düzenlenmesi ile İlgili Sözleşme Hükümleri
254
11.3. Hakedişi Kimin Düzenlemesi Gerekir
255
11.4. Hakedişi Kim İmzalar (İdare ve Yüklenici Adına) ve Kim Onaylar
256
11.5. Hakediş Ne Zaman Düzenlenir
257
11.6. Geçici Kabulden Sonra Geçici Hakediş Raporu Düzenlenebilir mi?
258
11.7. Hakediş Sıralaması ve Düzenlenecek Dokümanlar
258
11.7.1. Ek Dosyalar ve Evraklar Hazırlanır (Sözleşme, İş Programı )
258
11.7.2. Tutanaklar (Malzeme, Şev, Demir, Kabul, YBF ) Hazırlanır
258
11.7.3. Teknik Tablo ve Kataloglar Hazırlanır
258
11.7.4. Röleve ve Krokiler Hazırlanır (Harita Kontrolüne İmzalatılır)
258
11.7.5. Ataşmanlar ve Metraj Cetvelleri Hazırlanır, Aşağıdaki Hususlara Dikkat Edilir
258
11.7.6. Ara Kesin Hesaplar Yapılmışsa Geçici Hakedişe Dahil Edilmelidir (TBF İşlerde)
259
11.7.7. Metraj İcmal Tablosu Hazırlanır (Yeşil defter) ve Ataşmandan Geçişler Kontrol Edilir
260
11.7.8. Parasal İcmal Tablosu (Yapılan İşler) Hazırlanır, Metraj İcmalden Gelen Değer Kontrol Edilir
260
11.8. Revize Fiyat Hesabı ve Önemli Hususlar
261
11.8.1. Revize Fiyat Hesabı Örneği (KİGT 52.1.)
262
11.8.2. Revize Fiyatta Üst Sınır Hesabı
264
11.8.3. Revize Fiyat Hesabında Önemli Hususlar ve Yanlış Uygulamalar
265
11.8.4. Yeni Birim Fiyatlar İçin Revize Fiyat Hesabı Yapılması
266
11.9. İş Programı Revizesi ve Mücbir Sebeple İlgili Hususlar
267
11.9.1. Mücbir Sebep ve Mücbir Sebep Başvuruları İle İlgili Hususlar
270
11.10. Fiyat Farkı Hesabı ve Fiyat Farkı İle İlgili Önemli Hususlar
272
11.10.1. Öncelikle İdari Şartname ve Sözleşmede Fiyat Farkı Olup Olmadığı Kontrol Edilir
274
11.10.4. Fiyat Farkı Hesabı (Ağırlık Oranları Kullanılarak)
277
11.10.6. İş Programı Ödenek dilimleri ve Fiyat Farkı İlişkisi
282
11.10.7. Süre Uzatımı veya İş Artışı Verilmesi Halinde Fiyat Farkı Hesabı (Fiyat Farklı İşlerde)
285
11.10.8. Süre Uzatımı Verilmesi Halinde Fiyat Farkı Hesabı (Fiyat Farkı Öngörülmeyen İşlerde)
286
11.10.9. Doğrudan Temin ile Yapılan İşlerde Fiyat Farkı Verilir Mi?
287
11.10.10. ÖTV Fiyat Farkı Hesabı (26.03.2022 öncesi işler için)
288
a. ÖTV Fiyat Farkı Hesabının Amacı Nedir
289
b. Eşel Mobil Sistem Nedir ve Normal ÖTV’den Farkı Nelerdir
289
c. Eşel Mobil ÖTV Fiyat Farkı Hesabı (2019/DK. D–48)
291
d. Normal ÖTV Fiyat Farkı Hesabı (2015/Dk. D–86)
294
11.10.11. Kesin Hesap Farkları İçin Fiyat Farkı Hesabı
295
11.10.12. Cezalı Çalışılması Durumunda Fiyat Farkı Hesabı
296
11.11. Fiyat Farkı ve İş Artışları İçin Ek Kesin Teminat Kontrolü Yapılır
296
11.12. (KDV) Katma Değer Vergisi Hesaplanır ve Hakediş Tutarına Eklenir
297
11.13. Hakediş Tahakkuk Tutarı Hesaplanır ve Hakediş Kapağı Düzenlenir
298
11.14. Vergi, Ceza, Teminat Kesintileri Yapılır, Ödenecek Tutar Bulunur
298
11.15. Diğer Kurumlar Adına İmalat Yapılmışsa Tutarı (Mahsup İçin) Ayrıca Hesaplanır
299
11.16. Hakediş Dengeleme Tablosu Düzenlenerek Hakediş Hata Kontrolü Yapılır
299
11.17. Hakediş Dizi Pusulası Düzenlenir
301
11.18. Hakediş Ön Kapağındaki Bilgiler Sözleşme Bilgilerine Göre Kontrol Edilir
301
11.19. Kapakta İsim ve İmza Kontrolleri Yapılır, Eksik İmzalar Tamamlattırılır ve Vekâletname Kontrol Edilir
302
11.20. Hakediş İmzalanarak Makam Onayına Sunulur
302
12. HAKEDİŞLERDEN YAPILACAK KESİNTİLER VE HAKEDİŞ KESİNTİLERİ İLE İLGİLİ HÜKÜMLER
302
12.1. Avans ve Avans Faizi Mahsubu (Kesintisi)
303
12.2. İdareye Olan Borçlar Kesintisi
304
12.3. Sözleşme, İş Artışı, ve Alt Yüklenici Damga Vergisi
304
12.4. Hakediş Damga Vergisi Kesintisi: (Binde 9,48)
306
12.5. Gelir Vergisi (Tevkifatı) Kesintisi (Stopaj)
307
12.6. KDV Tevkifatı (Kesintisi)
310
12.7. Fiyat Farkı ve İş Artışları İçin Ek Kesin Teminat Kesintisi (%6)
313
12.8. Kesin Hesap Kesintisi (TBF) (%5) veya (ATGB) İşlerde (%3) Kesinti ve İade Şartları
314
12.9. Teknik Personelin Uygunsuzluğu ve Teknik Personel Ceza Kesintisi
319
12.10. Araç – Gereç Cezası Kesintisi
321
12.11. Şantiyenin Zamanında Kurulmaması Cezası Kesintisi
322
12.12. İş Programının İdareye Geç Sunulması Cezası Kesintisi
322
12.13. Sözleşmeye Uygun Hareket Edilmemesi Cezası Kesintisi
323
12.14. Günlük Gecikme Cezası Kesintisi
323
12.14.1. Ceza Kesilme Şartları
323
12.14.2. Süre Bitimini Beklemeden İşin Feshedilmesi Halinde Gecikme Cezası Hesabı
325
12.14.3. Geçici Kabul Eksiklikleri Ceza Kesintisi
326
12.14.4. İşin Geçici Kabule Hazır Hale Getirilememesi (nakdi %5’ten Fazla Eksik)
328
12.14.5. Kısmi Gecikme Cezası Kesintisi
329
12.16. Kesin Kabul Eksikliklerini Zamanında Tamamlamama Cezası Kesintisi
331
12.17. Emniyet Tedbiri Cezası Kesintisi
332
12.18. Nefaset Kesintisi (Kabul Eksiklikleri İçin)
332
12.19. Fesih ve Tasfiye Halinde Kesin ve Ek Kesin Teminatın Durumu
333
12.20. Yüklenici Kusuru İle Feshedilen İşlerde İdarenin Uğradığı Menfi Zararın Tazmini
336
13. İDARELERCE KESİLECEK TOPLAM CEZA ÜST SINIRI (%15) VE KESİLEN CEZANIN İADE ŞARTLARI
337
13.1. Kesilecek Toplam Ceza Üst Sınırı ve Sınırın Aşılması Hali
338
13.2. Kesilen Cezanın İade Edilmesi Mümkün mü?
338
14. HAKEDİŞE İTİRAZ EDİLMESİ VE DÜZELTME YAPILMASI
338
14.1. Hakedişlerde Düzeltme Yapılması
339
14.2. Ataşman ve Diğer Defterlere İtiraz
339
14.3. Metrajlar Açısından İtiraz
340
14.4. Fiyat Farkı Açısından İtiraz
342
14.5. İdarece Kesilen Cezalara İtiraz
342
14.6. Tahakkuk Aşamasında İdarece Yapılan Düzeltmelere İtiraz
342
14.7. Hakediş İtirazı İle İlgili Yetkili Mahkeme
343
ÖDEME İŞLEMLERİ, İCRA, HACİZ, GEÇİCİ KABUL
15. HAKEDİŞİN ÖDENMESİ, ÖN MALİ İŞLEMLER VE EKAP’A KAYDEDİLMESİ
345
15.1. Hakedişin Ödenme Süresi
346
15.2. Ödemenin Kime ve Nereye Yapılacağı Hususu (MYHBY 8)
347
15.2.1. Alt Yüklenicilere Doğrudan Ödeme Yapılması ve Altyüklenicilerin Alacak Hakları
348
15.3. Ödeme Emri Belgesi Düzenlenmesi ve Muhasebe İşlemleri
349
15.3.1. Ödeme Emri Belgesine Eklenecek Belgeler (İhaleli İşler)
350
15.3.2. Doğrudan Teminle Yaptırılacak İşlerde Ödeme Emri Belgesine Eklenecek Belgeler
351
15.4. Bütçe Kodu ve Ödenekle İlgili Hükümler
351
15.5. İşçi Ücret Alacağı Takibi ve Ödenmesi
352
15.6. Hakediş Ödemelerinde SGK Borç Sorgulaması Yapılmalıdır
354
15.6.1. Alt Yüklenici Varsa Onlar İçin de SGK Borcu Sorgulaması Yapılmalıdır
355
15.7. Hakediş Ödemelerinde Vergi Borcu Yoktur Yazısı İstenmelidir
355
15.7.1. Vergi Borçlarının Ödeme Belgelerinden Mahsubu
357
15.7.2. Altyükleniciler İçin Vergi Borcu Sorgulaması Yapılır mı?
357
15.8. Hakediş İçin Fatura Düzenlenmesi ve Faturaya Özel Hükümler
357
15.8.1. Faturalarla İlgili Hükümler
357
15.8.2. Elektronik Fatura ile İlgili Hükümler
361
15.9. Hakedişlerin EKAP’a Kaydedilmesi Gerekmektedir
361
16. HAKEDİŞİN EKSİ ÇIKMASI VEYA ÖDENMİŞ İMALATLARIN HAKEDİŞTEN DÜŞÜLMESİ
362
16.1. Sayıştay’ca Tespit Edilen Geçici Hakedişlerdeki Kamu Zararlarında Faiz İşletilir
363
16.2. Doğal Afetler Nedeniyle Zarar Gören İmalatlar İçin Tekrar Ödeme Yapılabilir mi?
364
17. İCRA VE HACİZ DURUMLARINDA YAPILACAK İŞLEMLER
364
17.1. Haciz İhbarnamesi Aşamaları ve İşlemleri
365
17.2. Adi Ortaklıklara Özel Haciz İşlemleri
365
17.3. Yüklenicilerin Hakediş Alacakları Nedeniyle İdareye Karşı Haciz İşlemleri
365
18. TEMLİK VARSA DİKKAT EDİLMELİ ÖNCELİKLE TEMLİK ALACAĞI ÖDENMELİDİR
366
18.1. Birden Çok Temlik Halinde Öncelik Sırası, Temlik Ödemelerinde SGK ve Vergi Borcu Sorgulama
368
19. HAKEDİŞ KESİNTİ VE ÖDEMELERİNDE ÖNCELİK SIRASI
368
19.1. Tahakkuk Aşamasında Öncelik Sıralaması
369
19.2. Ödeme Emri Belgesi Düzenlenirken Yapılacak Kesintilerde Öncelik Sıralaması
370
19.3. Muhasebeye İntikal Eden Hakediş Ödemelerinde Öncelik Sırası
370
19.4. İş Programından Fazla Yapılan İmalatın Ödenme Sırası
371
20. İDARENİN (TEMERRÜDÜ) HAKEDİŞİ ZAMANINDA ÖDEYEMEMESİ VEYA YÜKÜMLÜLÜLKLERİNİ YERİNE GETİRMEMESİ HALİ
371
20.1. İlgili Mevzuat Hükümleri
371
20.2. Mevzuat Bütün Olarak Değerlendirildiğinde Yükleniciler Şu Hususlara Dikkat Etmelidir
373
21. SÖZLEŞMENİN %80’DEN DÜŞÜK BEDELLE TAMAMLANAN İŞLER VE İŞİN %80 DEN SONRA TASFİYE DURUMU
374
22. YASAL İŞ ARTIŞ ORANI İÇİNDE BİTİRİLEMEYECEĞİ ANLAŞILAN İŞLERDE ÖDEME
377
22.1. Zorunlu Durumlarda ve İlk İşin Tamamlanması İçin Gerekli İmalatlarda İş Artışı
379
23. YASAL İŞ ARTIŞ ORANI (TBF %20 –ATGB %10) İÇİNDE YAPILAN ANCAK İŞ ARTIŞ ONAYI BULUNMAYAN İŞLERDE ÖDEME
380
24. YASAL İŞ ARTIŞI ORANINDAN (TBF %20 ATGB %10) FAZLA İŞ YAPILMASI HALİNDE ÖDEME
382
24.1. Yasal Orandan Fazla Yapılan İşlerin Ödemelerinde Görevlilerin Sorumluluğu
385
25. YÜKLENİCİ KUSURLU İMALATLARI VE FAZLADAN YAPTIĞI İŞLERDE ÖDEME
386
26. YÜKLENİCİ NAM VE HESABINA YAPTIRILAN İŞLERDE ÖDEME
387
27. DEVİR, FESİH VE TASFİYE DURUMLARI İLE KURUL KARARI SONUCU İPTAL EDİLEN İŞLERDE ÖDEME
389
27.1. Sözleşmenin Devri İle İlgili İş ve İşlemler (SGK, Vergi, Teminat, EKAP)
392
28. İHALESİZ İŞ YAPTIRILMASI VEYA İHALENİN İŞ BİTTİKTEN SONRA YAPTIRILMASI DURUMUNDA ÖDEME
395
29. HAKEDİŞ ALACAKLARINDA ZAMANAŞIMI
397
30. GEÇİCİ KABUL İLE İLGİLİ ÖZET BİLGİLER VE KABUL AŞAMALARI
398
30.1. Geçici Kabul Tutanağını Kim Onaylar
403
30.2. Kabul Komisyonu Kimlerden Oluşur ve Çalışma Usulleri
404
30.3. Ayıplı Eserin İhmal Sonucu İdare Tarafından Kabul Edilmesinin Sakıncaları
405
30.4. Teminat Süresi Ne Zaman Başlar
405
30.5. Kısmi Kabul ve Ara Kabul İle İlgili Hükümler
406
31. KESİN KABUL, KESİN HESAP VE İŞ SONU PROJESİ İLE İLGİLİ HUSUSLAR
407
31.1. Kesin Hesaplar Ne Zaman ve Kim Tarafından Düzenlenir
407
31.2. Kesin Hakediş Ne Zaman Ödenir
409
31.3. Kesin Hesap İçin Fiyat Farkı Hesabı ve Kesinti (%5– %3) İadesi
409
31.4. İş Sonu Projelerinin Hazırlanması ve Onaylanması
411
31.5. Kesin Kabul İşlemleri
411
32. SÖZLEŞMEYE UYGUN İŞ YAPMAMA CEZASI VE FESİH DURUMU
415
GÖREV VE SORUMLULUKLAR İLE SUÇ TEŞKİL EDEN DURUMLAR VE CEZAİ MÜEYYİDELER
33. HAKEDİŞ VE ÖDEME SÜRECİNDE GÖREVLİ KİŞİ, KURUM VE SORUMLULUKLARI
421
33.1. Üst Yönetici Kimdir Görev ve Sorumluluğu Nelerdir
422
33.1.1. Üst Yöneticilerin Görev ve Sorumluluğu
422
33.2. Harcama Yetkilisi Kimdir Görev ve Sorumluluğu Nelerdir
425
33.2.1. Kimler Harcama Yetkilisi Olamaz
426
33.2.2. Harcama Yetkililerinin Görev ve Sorumluluğu
427
33.3. Gerçekleştirme Görevlisi Kimdir Görev ve Sorumluluğu Nelerdir
429
33.3.1. Gerçekleştirme Görevi Nedir ve Gerçekleştirme Görevlisi Kimlerden Seçilir
430
33.3.2. Gerçekleştirme Görevlilerinin Görev ve Sorumluluğu
432
33.4. Yapı Denetim Görevlilerinin (Kontrol Teşkilatı Değil) Sorumlulukları
433
33.4.1. Yapı Denetim Görevlilerinin Denetimle İlgili Sorumlulukları
433
33.4.2. Yapı Denetim Görevlilerinin Muayene ve Kabulle İlgili Sorumlulukları
435
33.4.3. Yapı Denetim Görevlilerinin Kesin Hesapla İlgili Sorumlulukları
436
33.4.4. Yapı Denetim Görevlileri ve Fenni Mesullerin İmar Kanunundan Kaynaklanan Sorumlulukları
436
33.5. Muhasebe Hizmeti ve Muhasebe Yetkilisinin Görev ve Sorumlulukları
436
33.5.1. Muhasebe Yetkililerinin Maddi Hataya İlişkin Sorumlulukları
437
33.6. Danışmanlık Hizmeti Sunucularının Sorumluluğu (4735–32, 4734–61)
438
33.7. Yüklenici ve Alt Yüklenicilerin Sorumluluğu
438
33.7.1. Yüklenicinin Bakım ve Düzeltme Sorumlulukları (YİGŞ 25)
439
33.7.2. Yükleniciler Kamu Zararından da Sorumludur
440
33.7.3. Yükleniciler İnşaatta İş Güvenliğinden de Sorumludur (3 Ay – 1 Yıl Hapis)
440
33.7.4. Yüklenicinin Ayıplı İmalatlardan Kaynaklı Sorumlulukları
440
33.8. Şantiye Şefi Tanımı, Görev ve Sorumluluğu İle İlgili Hususlar
441
34. KAMU GÖREVLİLERİ VE YÜKLENİCİLERİN SUÇ TEŞKİL EDECEK DURUMLARI, CEZALAR VE İZİN MERCİLERİ
444
34.1. Edimin İfasına Fesat Karıştırma Suçu (3–7 Yıl)
445
34.1.1. Yetkili Mahkeme ve Soruşturma İzni ile İlgili Hükümler
447
34.1.2. Dava ve Ceza Zamanaşımı
447
34.2. Görevi İhmal ve Kötüye Kullanma Suçu
447
34.2.1. Yetkili Mahkeme ve Soruşturma İzni ile İlgili Hükümler
448
34.2.2. Dava ve Ceza Zamanaşımı
448
34.3. Kamu Görevlisinin Ticareti Suçu (6 Ay)
449
34.4. Nüfuz Ticareti Suçu (2–5 Yıl)
449
34.5. İrtikâp Suçu (5–10 Yıl)
449
34.5.1. İrtikâp Suçunda Denetim Görevini İhmal Suçu (3 Ay – 3 Yıl)
450
34.6. Rüşvet Alma ve Verme Suçu (4–12 Yıl)
450
34.6.1. Yetkili Mahkeme ve Soruşturma İzni ile İlgili Hükümler
451
34.6.2. Dava ve Ceza Zamanaşımı
451
34.7. İmar Kirliliğine Neden Olma Suçu (1–5 Yıl)
451
34.8. Resmi ve Özel Belgede Sahtecilik Suçları
451
34.9. Kamu Görevinin Terki veya Yapılmaması Suçu
452
34.10. Haksız Fiillerden Doğan Tazmin Sorumluluğu
452
34.11. Memura Görevini Yaptırmamak İçin Direnme Suçu
453
34.12. Devlet Memurları Kanununa Göre Suç ve Cezalar
453
34.13. Sahte veya Yanlış Diploma Kullanılması Suçu
454
34.14. Kamu Görevlisinin Suçu Bildirmemesi Suçu (6 Ay – 2 Yıl)
454
34.15. Sayıştay Denetimi Sırasında Ortaya Çıkan Suçlar
454
34.16. Görevlilerin İdari Sorumluluğu (4735 28)
454
35. KAMU ZARARI VE MALİ SORUMLULUKLARLA İLGİLİ HUSUSLAR
455
35.1. Görevlilerin Mali Sorumluluğu (4735 28)
455
35.2. Kamu Zararının Farklı Kanunlar Açısından İrdelenmesi
455
35.3. Sayıştay’ca Tespit Edilen Kamu Zararları ile Diğer Denetimler Sonucu Tespit Edilen Kamu Zararları Arasındaki Farklar
457
35.4. Kamu Zararının Oluştuğu Tarih
459
35.5. Kamu Zararında Faiz Başlangıç Tarihi
459
35.6. Kamu Zararında Uygulanacak Kanuni Faiz Oranı (%9)
459
35.7. Kamu Zararında Zamanaşımı
460
35.8. Kamu Zararından Doğan Alacağın Tebliği ve Takibi
460
36. BİR DE BU İŞİN AHLAKİ BOYUTUNA DEĞİNMEK LAZIM
461
36.1. Meslek Ahlakı Yönünden Eksik Yönlerimiz
461
36.2. Yüce Kitabımız Kuran’ı Kerim’in İş Ahlakı ve Adaletle İlgili Öğütleri
462
37. İLGİLİ MEVZUAT KAYNAKLARI VE KISALTMALAR
464