II. KONUNUN SINIRLANDIRILMASI
21
İNTERNET BANKACILIĞINDA BANKALARIN ÖZEN YÜKÜMLÜLÜĞÜ
I. ÖZEN KAVRAMI VE BANKALARIN HUKUKİ SORUMLULUĞUNUN KAYNAKLARI
25
B. Bankaların Hukuki Sorumluluğunun Kaynakları
26
1. Türk Ticaret Kanunu, Türk Borçlar Kanunu, Türk Medeni Kanunu ve Bankacılık Mevzuatı
26
2. Bankacılık Örf ve Adetleri ile Teamüller
28
4. Vekalet Sözleşmesinin Kıyasen Uygulanması
29
II. BANKALARIN ÖZEN YÜKÜMLÜLÜĞÜNÜN AĞIRLAŞMASI
30
A. Özen Yükümlülüğünün Kapsamı
30
2. Doğrudan Yapılan İşlemlerde Özen Yükümlülüğü
31
3. Vekaleten Yapılan İşlemlerde Özen Yükümlülüğü
32
a. Vekilin Özen Yükümlülüğü
32
b. Vekilin Özen Yükümlülüğünün Ölçüsü
34
B. Özen Yükümlülüğünün Hukuki Niteliği
35
1. Objektif Özen Yükümlülüğü – Subjektif Özen Yükümlülüğü
35
2. Özen Borcunun Asli Niteliği – Özen Borcunun Tali Niteliği
37
C. Bankalara Duyulan Güvenin Özen Yükümlülüğüne Etkisi ve Özen Yükümlülüğünün Ağırlaşması
39
1. Bankalara Duyulan Güvenin Özen Yükümlülüğüne Etkisi
39
2. Bankaların Özen Yükümlülüğünün Ağırlaşması
42
D. Bankaların Sözleşmelerinde Yer Verdiği Sorumsuzluk Kayıtlarının Özen Yükümlülüğüne Etkisi
48
1. Genel İşlem Koşullarının Ortaya Çıkış Süreci
48
b. Devletin Sözleşmelere Müdahalesi
49
2. Genel İşlem Koşullarının Hukuki Niteliği ve Unsurları
52
ab. Örf, Adet ve Teamül Görüşü
52
3. Genel İşlem Koşullarının Yargısal Denetimi
56
İNTERNET BANKACILIĞINDA SORUMLULUK
I. İNTERNET BANKACILIĞI KAVRAMI
67
A. Tanımı, Hukuki Niteliği ve Unsurları
70
B. Banka Havalesinde Taraflar
73
2. Havale Edenin Bankası
73
C. Elektronik Havalenin Kurulması
75
1. Elektronik İrade Beyanı
75
D. Havalenin Sona Ermesi
77
2. İflas, Ölüm veya Ehliyet Kaybı
79
III. ELEKTRONİK HAVALEDE BANKANIN SORUMLULUĞU
80
A. Üçüncü Kişiler Tarafından Gerçekleştirilen Dolandırıcılık Yöntemleri
80
1. Phishing (Oltalama – Şifre Avcılığı) Yöntemi
80
2. Key–Logger (Klavye Hareketleri) Yöntemi
84
3. Screen Logger (Ekran Görüntüsü) Yöntemi
85
4. Man In The Middle (Ortadaki Adam) Yöntemi
85
B. Üçüncü Kişiler Tarafından Gerçekleştirilen Dolandırıcılık Eylemlerinde Bankanın ve Müşterinin Sorumluluğu
87
2. Zarara Bankanın Katlanması
88
3. Üçüncü Kişiler Tarafından Gerçekleştirilen Dolandırıcılık Eylemlerinden Bankaların Sorumluluğu
91
a. İnternet Bankacılığı İçin Gerekli Sistemsel Yeterliliğe Sahip Olma ve Bu Yeterliliğin Devamı İçin Gerekli İyileştirmeleri Yapma
91
b. Müşteriyi Bilgilendirme
96
c. BS–EB Yönetmeliğinde Bankalara Getirilen Diğer Yükümlülükler
100
cb. Müşterilerin Şikayetlerini İletebileceği Takip Mekanizmasının Oluşturulması (BS–EB Yönetmeliği, m.37/3)
101
cc. Müşterinin Yanlış İşlem Yapması İhtimalini En Aza İndiren Kontrollerin Bulunması (BS–EB Yönetmeliği, m.37/4)
101
cd. Elektronik Bankacılık Hizmetlerini Kapatan Müşterinin Yeni Talebi Olmadan Elektronik Bankacılığına İlişkin Hizmetlerin Açılmaması (BS–EB Yönetmeliği, m.37/5)
101
ce. Elektronik Bankacılık Hizmetlerinde Hiçbir Riskin Bulunmadığı İzlenimi Yaratılmaması (BS–EB Yönetmeliği, m.37/6)
102
cg. İnternet Bankacılığında Kimlik Doğrulama ve İşlem Güvenliği (BS–EB Yönetmeliği, m.34, m.38)
103
cf. İnkar Edilemezliğin Sağlanması (BS–EB Yönetmeliği m.35)
105
4. Üçüncü Kişiler Tarafından Gerçekleştirilen Dolandırıcılık Eylemlerinden Hesap Sahibinin Sorumluluğu
106
b. Koruma Yükümlülüğü
106
c. Bilgilendirme Yükümlülüğü
110
d. Kontrol Yükümlülüğü
110
e. Yeterli Donanıma Sahip Olma Yükümlülüğü
111
İNTERNET BANKACILIĞINDA ÖZEN YÜKÜMLÜLÜĞÜNÜN
İHLAL EDİLMESİNİN SONUÇLARI
I. HUKUKİ BAŞVURU YOLLARI
114
A. Maddi Tazminat Davası
114
2. Zarar Tazmini Talebi
114
B. Manevi Tazminat Davası
120
2. İnternet Bankacılığı İşlemlerinde Manevi Zararın Doğup Doğmadığı Sorunu
123
3. Karinelerin İspat Yüküne Etkisi
133
d. İnternet Bankacılığı Uyuşmazlıklarında İspat Yükü
137
e. Bankaların Tecrübe Kurallarına Dayanabilmesi
140
II. CEZAİ BAŞVURU YOLLARI
145
2. Bilişim Sistemleri Kullanmak Suretiyle Hırsızlık – Bilişim Sistemleri Aracılığı ile Yarar Sağlama
149
3. Bilişim Sistemlerinin, Banka ve Kredi Kurumlarının Araç Olarak Kullanılması Suretiyle Nitelikli Dolandırıcılık
151
4. Verileri Hukuka Aykırı Olarak Verme veya Ele Geçirme
152