Parlamentonun Müzakere İşlevinin Temel Aracı: Genel Görüşme Dr. Sinem Şirin  - Kitap

Parlamentonun Müzakere İşlevinin Temel Aracı: Genel Görüşme

1. Baskı, 
Ocak 2024
Kitabın Detayları
Dili:
Türkçe
Ebat:
16x24
Sayfa:
518
Barkod:
9786052646939
Kapak Türü:
Karton Kapaklı
Fiyatı:
800,00
Temin süresi 2-3 gündür.
Kitabın Açıklaması
Kitabın konusunun başlığı ve içeriği, bir mekânı işaret etmektedir: Parlamento ve özel olarak da TBMM. Kitapta, yüzüncü yılını kutlayan Türkiye Cumhuriyeti Devleti'nin temel organlarından biri olan TBMM'nin müzakere işlevi çerçevesinde genel görüşme yetkisi ve bu yetkinin nasıl kullanıldığı, şeffaf, katılımcı ve demokratik bir yasama faaliyeti ile genel görüşme yetkisinin ilişkisi, bazı karşılaştırmalı örneklerden hareketle ve tarihsel veriler ışığında değerlendirilmektedir.
Bu çalışma, parlamento hukukunun dinamik bir alan ve parlamentoların işleyişlerinin özgün yanlarının olması nedenleriyle işin mutfağında olmadan parlamento hukuku çalışmanın zorluğunu bize göstermiştir.
Kitabın Konu Başlıkları
.
Parlamentonun Müzakere İşlevi ve Genel Görüşme
.
Türk Anayasa Hukukunda Genel Görüşme Uygulaması
Yorumlar
Kitabın İçindekileri
İÇİNDEKİLER
ÖNSÖZ 
7
İÇİNDEKİLER 
11
KISALTMALAR 
15
TABLO LİSTESİ 
17
ŞEKİL LİSTESİ 
19
GİRİŞ 
21
BİRİNCİ BÖLÜM
PARLAMENTONUN MÜZAKERE İŞLEVİ VE
GENEL GÖRÜŞME
I. Parlamentonun Müzakere İşlevi 
41
A. Müzakere Kavramı 
52
B. Müzakere İşlevinin Etkisi ve Sonuçları 
57
C. Bir Müzakere Mekânı Olarak Parlamento: Müzakere Parlamentosu 
71
D. Müzakere İşlevinin Yerine Getirilmesini Etkileyen Başlıca Kurumsal
Etkenler 
85
1. Çift Meclis Sistemi 
86
2. Parlamentonun Feshi ve Sürekliliğine İlişkin Kurallar 
90
3. Parlamenterlerin Gündeme İlişkin Hakları ve Yasama Bağışıklığı 
99
II. Müzakere İşlevinin Araçları 
107
A. Geniş Anlamda Genel Görüşme 
109
B. Dar Anlamda Genel Görüşme 
133
III. Parlamentonun Müzakere İşlevinin Temel Aracı Genel Görüşme Yetkisi 
134
A. Genel Görüşmenin Hukuki Dayanağı 
134
B. Genel Görüşmenin Amacı, Hukuki Niteliği ve Konusu 
143
1. Genel Görüşmenin Amacı 
143
2. Genel Görüşmenin Hukuki Niteliği 
145
3. Genel Görüşmenin Konusu 
150
a. Devlet Sırrı 
161
b. Özel Hayatın Gizliliği 
174
c. Mesleki ve Ticari Sırlar 
181
d. Yargı Bağımsızlığı 
187
C. Genel Görüşme Usulünün Bundestag, House of Commons ve
TBMM Üzerinden Karşılaştırılması 
193
1. Genel Görüşme İstemi 
201
2. Genel Görüşme İsteminin İşleme Alınması 
204
3. Genel Görüşmenin Gerçekleştirilmesi 
210
4. Genel Görüşmenin Sonucu 
216
İKİNCİ BÖLÜM
TÜRK ANAYASA HUKUKUNDA GENEL GÖRÜŞME UYGULAMASI
I. Türk Parlamento Tarihinde Genel Görüşme ve Parlamentonun
Müzakere İşlevi 
223
A. 1876 Kanun–ı Esasî Dönemi 
223
B. Birinci Meclis Dönemi 
229
C. 1924 Anayasası Dönemi 
232
1. Tek Partili Siyasi Hayat Dönemi 
236
2. Çok Partili Siyasi Hayat Dönemi 
237
3. Uygulamada Genel Görüşme Benzeri Bir Araç: Hükümet Bildirileri
Üzerine Görüşme 
246
II. 1961 Anayasası Döneminde Genel Görüşme 
250
A. Kurucu Mecliste Genel Görüşme 
253
B. 1961 Anayasası’nda Genel Görüşme 
255
1. Anayasa’daki Düzenlemenin Siyasal Arka Planı: Tahkikat Komisyonu 
257
2. Millet Meclisi ve Cumhuriyet Senatosu İçtüzüklerinde Genel
Görüşme Düzenlemesi 
263
a. Meclislerin Genel Görüşme Yetkisinin Niteliğine, İşlevine ve
Usulüne İlişkin Farklılıklar 
264
b. Beş Yüz Kelimelik Özet Kuralı 
275
c. İkili Görüşme Usulü: Öngörüşme ve Genel Görüşme 
277
d. Genel Görüşmenin Kapalı Oturumda Yapılması 
278
e. 1961 Anayasası Döneminde Genel Görüşme Uygulaması 
281
III. 1982 Anayasası’nda Genel Görüşme 
291
A. 2017 Öncesi Parlamenter Sistem Döneminde Genel Görüşme 
291
1. 1982 Anayasası ve 1973 TBMM İçtüzüğü’nde Genel Görüşme 
301
2. Parlamenter Sistem Döneminde TBMM’nin Genel Görüşme
Uygulaması 
310
a. 1983–2018 Yılları Arasında Genel Görüşme Usulü ve Uygulaması 
311
b. 17. Yasama Döneminden 26. Yasama Dönemine Genel Görüşme
Uygulaması ve Yasama Dönemlerinin Karşılaştırılması 
318
c. Gündemi Etkileyen İçtüzüğe Aykırı Teamüller: Genel Görüşmenin
Müzakere ve Denetim Aracı Olmaktan Çıkıp Hükümetin Bilgi
Verme ve Propaganda Aracına Dönüşmesi 
329
aa. Gündemin Belirliliği İlkesi ve Danışma Kurulu ve Siyasi Parti
Grubu Önerileri ile Yapılan Değişiklikler 
330
bb. Hükümetin Genel Görüşme Önergesi Sunma Hakkının
Uygulamada Genel Görüşme Aracının Niteliğine Etkisi 
341
cc. İçtüzüğe Aykırı Teamüller ve Genel Görüşmenin Dönüşümü 
353
B. 2017 Anayasa Değişikliği Sonrasında Cumhurbaşkanlığı Hükümet
Sisteminde Genel Görüşme 
371
1. Anayasa ve TBMM İçtüzük Değişikliklerinin Genel Görüşmeye Etkisi 
380
2. Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sisteminde Genel Görüşme Uygulaması 
389
3. Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sisteminde Cumhurbaşkanlığının
Faaliyetlerinin Genel Görüşme Konusu Yapılıp Yapılamayacağı
Tartışması Üzerine 
400
C. Genel Görüşme Kurumunun Araçsallaştırılması ve Kuruma İkame
İçtüzük İçi ve Anayasa–İçtüzük Dışı Arayışlar 
406
1. Genel Görüşmenin Araçsallaştırılması: Meclisin Ortak Bildirileri
(Deklarasyonlar) 
407
2. Gündem Dışı Konuşma, Genel Görüşmeye Alternatif Bir Kurum
Olabilir mi? 
417
3. TBMM’nin Müzakere İşlevinin Etkisizliği Karşısında Arayışlar:
Yerinden Kısa Söz Talepleri (Açıklamalar) Hakkındaki 2016 Tarihli
Mutabakata Dayalı Uygulamanın Değerlendirilmesi 
435
IV. TBMM’nin Müzakere İşlevi Çerçevesinde Yeni Bir Genel Görüşme
Modeli Önerisi: Muhalefet Hakkı Olarak Genel Görüşme 
448
1. Yeni Bir Genel Görüşme Modeli Önerisi 
464
2. Mevcut Genel Görüşme Yöntemine İlişkin Öneriler 
474
SONUÇ 
479
KAYNAKÇA 
485
ÖZGEÇMİŞ 
515
KAVRAM DİZİNİ 
517