Bu çalışmada, ses birimlerini tanımlamak ve onları birbirlerinden ayırmak için kullanılan karşıtlık dizgeleri incelenmiş. "Giriş" bölümünde, ses bilimi literatüründe "ses birimi" üzerine yapılmış tanımlar değerlendirilmiş, "dizge" ile "öge" arasındaki ilişkiye değinilmiş. "Kuram" bölümünde ayırıcı karşıtlıkların nitelikleri ve ayırıcı karşıtlıkların ses birimleri arasında ortaya çıkardığı 2'li ilişkiler ile ilgili N. S. Trubetzkoy tarafından yapılmış sınıflandırmalar ele alınmış. Söz konusu sınıflandırmalar, farklı özelliklere sahip olan öğrencilerden oluşan bir sınıf kurgulanarak, öğrencileri birbirlerinden ayırmak için oluşturulmuş karşıtlık dizgeleri üzerinden gösterilmiş. Ses birimlerinin değerini belirlemek üzere kurgulanmış, her biri farklı bir kurguyla oluşturulmuş bu karşıtlık dizgelerinin yeterliliği ve verimliliği, temelleri C. E. Shannon tarafından atılan bilgi kuramının sunduğu ölçüm yöntemi kullanılarak belirlenmiş.
"Kuram" bölümünde yapılan sınıflandırmalar ve ölçümler, "Uygulama" bölümünde, Türkçenin ünlü ve ünsüz ses birimleri için yapılmış farklı sınıflandırmalar üzerinde somutlaştırılmış. Elde edilen veriler, "Sonuç" bölümünde genel bir değerlendirmeye alınmış, Türkçenin ses birimlerini tanımlamak amacıyla kurgulanan karşıtlık dizgelerinin verimliliğini arttırmak üzere önerilerde bulunulmuş.
(Önsözden)