Türk Hukukunda Yasama Fonksiyonunun Anayasal Sınırlılığı Dr. Salih Taşdöğen  - Kitap
Türk Hukukunda

Yasama Fonksiyonunun Anayasal Sınırlılığı

1. Baskı, 
Şubat 2023
Kitabın Detayları
Dili:
Türkçe
Ebat:
16x24
Sayfa:
489
Barkod:
9786052641491
Kapak Türü:
Karton Kapaklı
Fiyatı:
527,00
Temin süresi 2-3 gündür.
Kitabın Açıklaması
Çalışmamızın diğer çalışmalardan ilk farkı kanunlarla birlikte bütün kararlarını unsurları yönünden geniş bir şekilde incelemesi, bu anlamda daha kapsayıcı bir nitelik taşımasıdır. İkinci farkı çalışmamızın kanunlara (ve parlamento kararlarına) Anayasa Mahkemesi tarafından biçilen sınırlara değil Anayasa hükümleriyle getirilen sınırlara odaklanmış olmasıdır. Üçüncü ve kanaatimizce en önemli farkı da çalışmamızda, yasama işlemlerinin çoğunlukla göz ardı edilen yetki unsurunun, kişi, yer, zaman ve konu boyutuyla ele alınmasıdır.
Çalışmamızda, Türk hukuku bakımından yasama fonksiyonunu icra eden işlemler, yani kanun ve parlamento kararları, unsurlarına getirilen anayasal sınırlar açısından değerlendirilecek, ortaya tutarlı bir yasama işlemleri teorisi konulmaya çalışılacaktır.
Kitabın Konu Başlıkları
.
Yasama Fonksiyonunun Sınırlılığının Teorik Boyutu
.
Yasama İşlemlerinin Dış Unsurlarına Getirilen Sınırlar
.
Yasama İşlemlerinin İç Unsurlarına Getirilen Sınırlar
Kitabın İçindekileri
İÇİNDEKİLER
ÖNSÖZ 
7
İÇİNDEKİLER 
9
KISALTMALAR 
21
GİRİŞ 
23
I. ÇALIŞMANIN KONUSU VE ÖNEMİ 
23
II. ÇALIŞMANIN KAPSAMI 
25
III. ÇALIŞMANIN YÖNTEMİ 
26
IV. ÇALIŞMANIN PLANI 
29
BİRİNCİ BÖLÜM
YASAMA FONKSİYONUNUN SINIRLILIĞININ TEORİK BOYUTU
I. İKTİDAR ve İKTİDARIN SINIRLANDIRILMASININ KISA TARİHİ 
36
A. İktidar Kavramı 
36
B. İktidarın Sınırlandırılması Süreci 
39
1. Antik Yunan ve Roma Dönemi 
40
2. Orta Çağ Avrupası 
42
3. İktidarın Yerselleşmesi, Egemenliğin Kavramsallaşması, Sosyal
Sözleşmeciler 
44
4. Liberal Düşüncenin Etkisi 
50
II. ANAYASALCILIK 
51
A. Anayasanın Üstünlüğü (Teorik Referans Noktası) 
53
1. Özdeşlik Tezi ve Hukukun “Demistifikasyonu” 
55
2. “Saf Hukuk Teorisi” 
62
a. Norm Kavramı 
63
b. Normlar Hiyerarşisi 
68
1) Temel Norm 
68
2) Anayasa ve Altı Normlar 
70
B. Kuvvetler Ayrılığı (Yasama Fonksiyonunun Somutlaşması) 
72
1. Genel Olarak Kuvvetler Ayrılığı 
72
2. Fikrî ve Tarihî Köken 
74
3. Kurucu İktidar – Kurulmuş İktidar Ayrımı 
79
a. Ayrımın Kökeni 
79
b. Aslî Kurucu İktidar – Talî kurucu İktidar 
81
1) Aslî Kurucu İktidar 
81
2) Talî Kurucu İktidar 
83
c. Kurulmuş İktidarlar 
86
d. Kurucu İktidar Türleri ile Kurulmuş İktidarların Farkları 
87
C. Anayasa (Sınırlandırmanın Aracı) 
88
1. Ampirik Anlamda Anayasa – Hukukî Anlamda Anayasa 
89
2. Yazılı Anayasa – Yazılı Olmayan Anayasa 
90
3. Maddî Anayasa – Şeklî Anayasa 
91
4. Yumuşak Anayasa – Katı Anayasa 
92
D. Sonuç ve Türkiye Bakımından Değerlendirme 
94
III. YASAMA FONKSİYONU 
96
A. Fonksiyonların Ayrımına Yönelik Kriterler 
96
1. Maddî Kriter 
97
a. Maddî Kritere Göre Yasama: Kanun 
98
1) Kanunların Genelliği 
98
2) Kanunların Emrediciliği 
99
b. Maddî Kritere Göre Yürütme 
99
c. Maddî Kritere Göre Yargı 
100
2. Organik Kriter (Şeklî Kriter) 
100
a. Organik Kritere Göre Yasama ve Yürütme 
101
b. Organik Kritere Göre Yargı 
102
B. Türk Hukuk Doktrininde Yasama Fonksiyonu 
103
1. Bülent Tanör ve Necmi Yüzbaşıoğlu’na Göre Yasama Fonksiyonu 
103
a. Yazarların Açıklamaları 
103
b. Eleştiri 
104
2. Ergun Özbudun’a Göre Yasama Fonksiyonu 
105
a. Yazarın Açıklamaları 
105
b. Eleştiri 
106
3. Erdoğan Teziç’e Göre Yasama Fonksiyonu 
106
a. Yazarın Açıklamaları 
106
b. Eleştiri 
107
4. Kemal Gözler’e Göre Yasama Fonksiyonu 
107
a. Yazarın Açıklamaları 
107
b. Değerlendirme ve Eleştiri 
108
5. Anayasa Mahkemesinin Yaklaşımı 
109
6. Sonuç 
110
C. Türk Hukukunda Yasama İşlemleri 
112
1. Tanım 
112
2. Türleri 
113
a. Kanun 
114
b. Parlamento Kararı 
115
c. Anayasa Mahkemesinin Ayrımı 
118
IV. TEORİMİZİN TEMELİ: YASAMA FONKSİYONUNUN SINIRLILIĞI 
119
İKİNCİ BÖLÜM
YASAMA İŞLEMLERİNİN DIŞ UNSURLARINA GETİRİLEN SINIRLAR
I. YETKİ UNSURU 
130
A. Yetki Unsurunun Tanımı 
130
B. Yasama Fonksiyonunun Sınırlılığının Yetki Unsuru Bakımından
Sonuçları 
131
1. Yasama Yetkisi İstisnai Bir Yetkidir 
131
2. Yasama Yetkisi Anayasadan Kaynaklanan, Anayasayla
Çerçevelenen Bir Yetkidir 
134
a. Karşı Argüman: Yasama Yetkisinin Aslîliği İlkesinin Tanımı ve
Kapsamı 
134
b. Yasama Yetkisi Gerçekten Aslî midir? 
136
3. Yasama Yetkisi Verilmiş Bir Yetkidir 
139
a. Karşı Argüman: Yasama Yetkisinin Genelliği 
140
1) Yasama Yetkisinin Genelliği İlkesinin Tanımı 
140
2) Yasama Yetkisinin Genelliği İlkesinin Kapsamı (İstisnaları) 
143
(a) Parlamento Kararları 
143
(b) Yürütme ve Yargının Mahfuz Düzenleme Alanı 
144
(c) Cumhurbaşkanlığı Kararnamelerinin Mahfuz
Düzenleme Alanı 
144
(d) Anayasa Mahkemesi İçtüzüğü 
151
3) Yasama Yetkisinin Genelliği İlkesinin Dayanakları 
152
(a) İlkenin İleri Sürülen Dayanakları 
152
i. Anayasanın Kanunları Konu Bakımından
Sınırlamadığına Dair Argüman 
152
ii. Anayasanın Çeşitli Maddelerinin Yasama
Yetkisinin Genelliği İlkesinin Dayanağı Olduğuna
İlişkin Argüman 
154
iii. Demokratik Parlamenter Sistem Yasama
Yetkisinin Genelliğinin Kaynağı Olabilir mi? 
156
(i) Yasama Yetkisinin Genelliği İlkesi
Demokrasinin Gereği midir? 
157
(ii) Yasama Yetkisinin Genelliği İlkesi
Parlamenter Sistemin Bir Gereği midir? 
161
(iii) "Demokratik Parlamenter Sistem"in Demokrasi
ve Parlamenter Sistemin Gereklerinden
Bağımsız Bir Gereği Olabilir mi? 
169
iv. Ulusal Egemenlik Yasama Yetkisinin Genelliğinin
Gerekçesi Olabilir mi? 
170
(b) İlkenin Olası Dayanakları 
171
i. Anayasanın 104. Maddesinin 17. Fıkrası Yasama
Yetkisinin Genelliğine Dayanak Oluşturabilir mi? 
171
ii. İçtihatlar Yasama Yetkisinin Aslîliği ve Genelliği
İlkelerine Kaynaklık Edebilir mi? 
174
iii. Yasama Yetkisinin Aslîliği ve Genelliği İlkesi Bir
“İlke” Olarak Tanımlanmasından Ötürü Geçerlilik
Kazanabilir mi? 
179
iv. Yasama Yetkisinin Genel Olmaması İmkânsız mı?
– Fransa Örneği 
182
b. Sonuç 
187
4. Yasama Yetkisi – Aksi Öngörülmemişse – Devredilmez Bir Yetkidir 
188
a. Kökeni 
189
b. Tanımı ve Kapsamı 
190
c. Türk Hukukunda Yasama Yetkisinin Devredilmezliği 
194
d. 1982 Anayasasında Yasama Yetkisinin Devredilmezliğinin
İstisnası Var mı? 
197
e. TBMM’nin Kanunlarla Yürütme Organını veya İdareyi
Yetkilendirmesi 
199
f. Olağan Dönem Kanun Hükmünde Kararnameleri 
206
C. Kişi Bakımından Yetki Unsuru (Ratione Personae Yetki) 
209
1. Tanımı 
210
2. Yasama İşlemlerinde Kişi Bakımından Yetki 
211
3. Türk Hukukunda Yasama Organı 
214
4. TBMM’nin Yasama Organı Olmasının Sonuçları 
217
a. TBMM’ye Anayasa Tarafından Verilen Yetkiler Yasama
Yetkisidir 
217
b. Bu Yetki Genel Kurul Tarafından Yapılan İşlemlerle Kullanılır 
217
c. Genel Kurul Tarafından Kullanılmayan Yetkiler Yasama Yetkisi
Olarak Adlandırılamaz 
218
1) TBMM’nin İdari İşlemleri 
218
2) TBMM Başkanının İşlemleri 
221
3) Yasama Organındaki Diğer Faaliyetler 
224
5. TBMM Genel Kurulunun Oluşumu 
227
6. Kişi Bakımından Yetki Unsuru Yönünden Hukuka Aykırılıklar 
229
D. Yer Bakımından Yetki Unsuru (Ratione Loci Yetki) 
231
1. Tanımı 
232
2. Yasama Organının Yer Bakımından Yetkisi 
232
3. TBMM’nin Yer Bakımından Yetkisi 
234
E. Zaman Bakımından Yetki Unsuru (Ratione Temporis Yetki) 
236
1. Tanımı 
236
2. Türk Hukukunda Yasama Organının Zaman Bakımından Yetkisi 
237
a. Sınırlandırıcı (emredici, impératif) Süre 
237
Sınırlandırıcı mı, Hızlandırıcı mı? 
240
c. Yasama Fonksiyonunun Sağlıklı İşlemesi İçin Belirlenen
Yavaşlatıcı Süreler 
242
d. Geriye Yürümezlik 
244
F. Konu Bakımından Yetki Unsuru (Ratione Materiae Yetki) 
246
1. Tanımı 
246
2. Konu Bakımından Yetki Unsurunun İşlevi 
248
3. Yasama Organının Konu Bakımından Yetkisi 
249
4. Türk Hukukunda Yasama Organının Konu Bakımından Yetkisi 
250
a. Kanunun Düzenleme Alanındaki Konular 
252
1) TBMM’nin Görev ve Yetkilerine İlişkin 87. Maddenin
Belirlediği Kanun Alanı 
252
(a) Kanun Koymak, Değiştirmek, Kaldırmak 
252
(b) Bütçe ve Kesinhesap Kanun Tekliflerini Görüşmek ve
Kabul Etmek 
253
(c) Milletlerarası Andlaşmaların Onaylanmasını Uygun
Bulmak 
253
2) Anayasanın Diğer Maddelerinde Öngörülen Yetkileri
Kullanmak ve Görevleri Yerine Getirmek 
254
(a) “Kanunla Sınırlama” İfadesiyle Belirlenen Yetki Alanı 
255
(b) “Kanunla Düzenleme” İfadesiyle Belirlenen Yetki
Alanı 
256
(c) “Kanunla Gösterme” İfadesiyle Belirlenen Yetki Alanı 
257
(d) “Kanunla Yetkilendirme/Görevlendirme” İfadesiyle
Belirlenen Yetki Alanı 
258
(e) “Kanunla Belirtme” İfadesiyle Belirlenen Yetki Alanı 
259
(f) “Kanunla Öngörme” İfadesiyle Belirlenen Yetki Alanı 
260
(g) “Kanunla Sayma” İfadesiyle Belirlenen Yetki Alanı 
260
(h) “Kanunla Koyma” İfadesiyle Belirlenen Yetki Alanı 
261
(i) “Kanunla Tespit Etme” İfadesiyle Belirlenen Yetki
Alanı 
261
(j) “Kanunla Belirlenme” İfadesiyle Belirlenen Yetki Alanı 
261
(k) “Kanunla Uygun Bulma” İfadesiyle Belirlenen Yetki
Alanı 
262
(l) “Kanunla Kurma” İfadesiyle Belirlenen Yetki Alanı 
262
(m) “Kanuna Göre Yönetme ve İşletme” İfadesiyle
Belirlenen Yetki Alanı 
262
(n) “Kanunda Yazılı Haller 
” İfadesiyle Belirlenen Yetki
Alanı 
263
b. Parlamento Kararlarının Düzenleme Alanında Bulunan
Konular 
263
1) TBMM’nin Görev ve Yetkilerine İlişkin 87. Maddenin
Belirlediği Parlamento Kararları Alanı 
263
(a) Para basılmasına karar verme 
263
(b) Savaş İlanına Karar Vermek 
264
(c) Genel ve Özel Af İlânına Karar Vermek 
265
2) Anayasada Parlamento Kararıyla Düzenleneceği Belirtilen
Konular 
268
(a) “Karar Verme” İfadesiyle Belirlenen Yetki Alanı 
268
(b) “Seçme” İfadesiyle Belirlenen Yetki Alanı 
269
(c) İçtüzük 
270
(d) İlan Edilen Olağanüstü Hali Onama 
271
c. Devlete Verilen Görevler Bağlamında Kullanılan Yetkiler 
272
d. Yasama İşlemleriyle TBMM’nin Yetki Alanı Değiştirilebilir mi? 
275
e. Yasama İşlemleri Birbirlerinin Alanına Müdahale Edebilir mi? 
278
G. Yer, Zaman ve Konu Bakımından Yetki Unsurunun Yargısal Denetimi
Mümkün müdür? 
280
II. USUL VE ŞEKİL UNSURU 
282
A. Usul ve Şekil Unsurunun Tanımı ve Yasama İşlemleri Bakımından
Görünümü 
282
B. Usul ve Şekil Unsurlarına Getirilen Sınırlamaların İşlevi 
285
1. Usul ve Şekil Kurallarının Sınırlayıcı İşlevi 
285
2. Bazı Usul Kurallarının İşlemin Varlığına/Geçerliliğine Etkisi 
286
3. Yasama İşlemlerine Getirilen Usul ve Şekle İlişkin Sınırlamaların
İşlemin Bağlayıcılığına Etkisi 
292
4. Usul ve Şekil Kurallarının Hukuk Güvenliğine Katkısı 
292
C. Yasama İşlemlerinin Usul ve Şekil Unsurunu Sınırlandıran Normlar ve
Teamülün Rolü 
293
1. Yazılı Hukuk Kurallarının Rolü 
294
2. Teamülî Kaynakların Rolü 
295
D. Anayasa ve TBMM İçtüzüğünde Usule İlişkin Temel Kavramlar 
299
1. Yasama Dönemi 
299
2. Yasama Yılı 
300
3. Parlamentonun Sürekliliği İlkesi 
300
a. Tatil 
300
b. Ara Verme 
301
c. Çağrılı Toplantı 
301
4. Birleşim 
302
5. Toplantı ve Karar Yeter Sayısı 
302
6. Oylama Usulleri 
304
E. Kanunlar İçin Getirilen Usul ve Şekil Şartları 
305
1. Teklif 
306
a. Genel Olarak Teklif Aşaması 
306
b. İstisna: Bütçe Kanunlarının Teklifi 
307
c. İstisna: Milletlerarası Andlaşmaların Uygun Bulunmasına
İlişkin Kanunların Teklifi 
308
d. Teklifin Geri Alınması 
308
2. Görüşme 
308
a. Genel Olarak Görüşme Aşaması 
309
b. Temel Kanunların Görüşülmesi 
311
c. Bütçe Kanununun Görüşülmesi 
311
3. Kabul 
312
4. Yayım 
312
a. Kabul Edilen Kanunun Yayımlanması 
312
b. Kabul Edilen Kanunun Geri Gönderilmesi 
315
F. Parlamento Kararları İçin Belirlenen Usul ve Şekil Kuralları 
318
1. Görüşmeli Parlamento Kararları 
319
a. Görüşmeli Parlamento Kararları Hakkındaki Genel Usul
Kuralları 
319
b. Hakkında Özel Usulî Hükümler Getirilen Görüşmeli
Parlamento Kararları 
320
1) Yasama Dokunulmazlığının Kaldırılması Kararı 
320
2) Milletvekilliğiyle Bağdaşmayan Bir Görev veya Hizmeti
Sürdürmekte Israr Eden Milletvekilinin Milletvekilliğinin
Düşürülmesi Kararı 
322
3) Devamsızlık Nedeniyle Milletvekilliğinin Düşürülmesi
Kararı 
322
4) Genel ve Özel Af İlanı Kararı 
323
5) Cumhurbaşkanının Yüce Divana Sevki Kararı 
323
6) Cumhurbaşkanı Yardımcıları ve Bakanların Cezaî
Sorumluluğu 
324
7) Seçimlerin Yenilenmesi Kararı 
325
8) Olağanüstü Hâl ile İlgili Kararlar 
325
9) İçtüzüğün Değiştirilmesi Kararı 
326
2. Görüşmesiz Parlamento Kararları 
326
a. Görüşmesiz Parlamento Kararları Hakkındaki Genel Usul Kuralları 
326
b. Hakkında Özel Usulî Hükümler Getirilen Görüşmesiz
Parlamento Kararları 
327
1) Üyelikten İstifanın Kabulü 
327
2) Meclis Başkanının Seçimi Kararı 
327
3) Kamu Başdenetçisinin Seçimi Kararı 
328
4) Anayasa Mahkemesi Üyelerinin Seçimi 
328
5) Hakimler ve Savcılar Kurulu Üyelerinin Seçimi 
329
3. Parlamento Kararlarının Yayımı ve Yürürlüğe Girmesi 
330
G. Usul Yönünden Denetim 
332
1. Kanunların Usul Yönünden Denetiminde Mahkemenin Yaklaşımı 
332
2. Parlamento Kararlarının Usul Yönünden Denetiminde
Mahkemenin Yaklaşımı 
334
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
YASAMA İŞLEMLERİNİN İÇ UNSURLARINA GETİRİLEN SINIRLAR
I. TAKDİR YETKİSİ – YERİNDELİK DENETİMİ 
342
A. Yasama İşlemleri Bakımından Takdir Yetkisi ve Kapsamı 
343
B. Takdir Yetkisinin Teorik Çerçevesi 
345
C. Yerindelik Denetimi Yasağı 
349
II. SEBEP UNSURU 
350
A. Sebep Unsurunun Tanımı 
350
B. Hukukî Sebep – Fiilî Sebep Ayrımı 
352
1. Hukukî Sebep 
353
a. Hukukî Sebep Kavramı 
353
b. Yasama İşlemlerinin Hukukî Sebepleri 
355
1) Anayasa ve TBMM İçtüzüğü 
355
2) Bir Yasama İşleminin Diğer Bir Yasama İşleminin Hukukî
Sebebini Oluşturması 
355
3) Bir Komisyon Raporunun Yasama İşlemin Hukukî Sebebini
Oluşturması 
356
4) Uluslararası Andlaşmalar Yasama İşlemlerinin Hukukî
Sebebi Olabilir mi? 
356
5) Anayasa Mahkemesi Kararları Yasama İşlemlerinin Hukukî
Sebebi Olabilir mi? 
356
2. Fiilî Sebep 
357
C. Yasama İşlemlerinde Sebep Unsurunun Tespiti 
358
1. Sebep Unsurunun Açık İfadelerle Sınırlanmış Olması 
359
2. Sebebin Belirsiz Kavramlarla Sınırlanmış Olması 
361
3. Sebep Yönünden Sınırlamanın Öngörülmediği Durumlar 
364
D. Hak ve Hürriyetlerin Sınırlandırılmasında Sebebe Bağlılık 
365
1. Anayasada Düzenlenen Temel Hak ve Hürriyetlerin
Sınırlandırılmasında Sebebe Bağlılık 
366
2. Sınırlama Sebebi (Sınırlama Kaydı) Öngörülmemiş Olan Temel Hak
ve Hürriyetler Sınırlandırılabilir mi? 
368
3. Sayılmamış (İsimsiz) Hürriyetlerin Sınırlandırılması 
370
E. Yasama İşlemlerinde Gerekçe ve Sebep Unsuru Farkı 
372
F. Sebep Yönünden Denetim 
373
1. Kanunun Sebep Unsuru Yönünden Denetimi 
373
a. Kanunların Sebep Unsuru Yönünden Denetlenemeyeceğine
Dair Görüş 
374
b. Anayasa Mahkemesinin Yaklaşımı 
377
2. TBMM İçtüzüğünün Sebep Unsuru Yönünden Denetimi 
378
3. Milletvekilliğinin Düşürülmesi Kararlarının Sebep Unsuru
Yönünden Denetimi 
380
4. Yasama Dokunulmazlığının Kaldırılması Kararlarının Sebep Unsuru
Yönünden Denetimi 
381
III. KONU UNSURU 
382
A. Konu Unsurunun Tanımı 
383
B. Konu Unsuru – Konu Bakımından Yetki Unsuru Farkı 
384
C. Konu Unsurunu Düzenleyen Kaynaklar 
385
1. Sözü ve Ruhuyla Anayasa 
385
2. TBMM İçtüzüğü 
387
3. Yasama İşlemlerinin Konusu Uluslararası Andlaşmalara Uygun
Olmalı mıdır? 
387
D. Yasama İşlemlerinin Konu Unsuruna Getirilen Sınırların Tespiti 
390
1. Belirli Bir Hukukî Sonucun Emredilmesi 
391
2. Belirli Bir Hukukî Sonucu Gerçekleştirip Gerçekleştirmeme
Konusunda Seçim Serbestisi 
391
3. Konunun Belirli İlke ve Esaslar Öngörülerek Sınırlanması 
392
4. Belirli Hukukî Sonuçların Yasaklanması 
394
5. Konu Unsurunun Sebep Unsuruyla Sınırlandırılması 
396
F. Yasama İşlemlerinin Konu Unsuru Yönünden Anayasaya Aykırılığı 
399
1. Hukuk Kuralları Arasında Çatışma ve Hukuka Aykırılık 
399
2. Yasama İşlemlerinin Konu Unsuru Yönünden Hukuka Aykırılığı 
401
G. Konu Unsuru Yönünden Denetim 
401
1. Belirli Bir Hukukî Sonucu Gerçekleştirip Gerçekleştirmeme
Konusunda Seçim Serbestisinin Bulunduğu Yasama İşlemlerinin
Denetimi 
402
2. Hukukî Sonuçları Belirli İlke, Esas ve Yasaklamalarla Sınırlandırılan
Yasama İşlemlerinin Denetimi 
403
H. Konu Unsuru Yönünden Denetimle İlgili Bazı Tartışmalı Hususlar 
405
1. TBMM’nin Yetkilendirilmediği Konularda Kanun Çıkarması 
405
2. Konunun Eksik Düzenlenmesi 
406
3. Eylemli İçtüzük Düzenlemesi Doktrini 
408
IV. AMAÇ UNSURU 
414
A. Amaç Unsurunun Tanımı 
415
B. Amaç Unsuru Yönünden Hukuka Uygunluk 
416
1. Genel Açıklamalar 
416
2. Genel Amaç – Kamu Yararı 
416
a. Kamu Yararı Kavramı 
417
b. Anayasa Mahkemesinin Yaklaşımı 
421
3. Özel Amaçlar 
423
C. Kanunlar İçin Belirlenen Özel Amaçlar 
424
1. Amaç Unsuruna İlişkin Getirildiği Kesin Olan Sınırlamalar 
424
2. Sebep mi? Amaç mı? 
425
D. Parlamento Kararları İçin Amaç Unsuru 
431
E. Amaç Unsuru Yönünden Denetim 
431
1. Anayasa Mahkemesi Amaç Yönünden Hukuka Aykırılıkları
Denetleyebilir mi? 
432
2. Kanunların Amaç Unsuru Yönünden Denetimi 
434
3. TBMM İçtüzüğünün Amaç Unsuru Yönünden Denetimi 
436
4. Yasama Dokunulmazlığının Kaldırılması Kararının Amaç Unsuru
Yönünden Denetimi 
437
5. Milletvekilliğinin Düşürülmesi Kararlarının Amaç Unsuru
Yönünden İncelenmesi 
439
SONUÇ 
441
BİBLİYOGRAFYA 
451
KAVRAM DİZİNİ 
481