MARKA HUKUKUNUN TEMEL KAYNAKLARI
I. TÜRK MARKA HUKUKUNUN KAYNAKLARI
17
A. Ulusal Düzenlemeler
17
1. Türk Hukukunda Gelişim Süreci
17
2. Türk Ticaret Kanunu’na Göre Haksız Rekabet Kapsamında Koruma
19
B. Uluslararası Düzenlemeler
22
1. Markaların Uluslararası Tescili Hakkında Madrid Anlaşması
22
4. Markaların Tescili Amacıyla Mal ve Hizmetlerin Sınıflandırılmasına İlişkin Nis Anlaşması
24
5. Marka Hukuku Anlaşması
24
6. Ticaretle Bağlantılı Fikri Mülkiyet Hakları Sözleşmesi
25
7. Dünya Fikri Mülkiyet Teşkilatı (WIPO) Kuruluş Sözleşmesi
26
8. Mehaz Avrupa Birliği Mevzuatı
26
A. Markanın Tanımı, Niteliği ve Süresi
27
e. Sesler, Melodiler ve Kokular
34
g. Üç Boyutlu Şekiller ve Malların Ambalaj veya Görünüş Biçimleri
37
3. Mal/Hizmet ve Sicilde Gösterilebilir Olma
42
1. Sahiplerine Göre Marka Türleri
43
a. Ferdi (Bireysel) Markalar
43
2. Tanınmışlık Düzeylerine Göre Markalar
46
3. Tescilli Olup Olmamasına Göre Markalar
48
4. Amaçlarına Göre Markalar
49
D. Markanın Fonksiyonları
50
1. Kaynak Gösterme Fonksiyonu
50
2. Ayırt Etme Fonksiyonu
52
E. Marka Hakkının Kazanılması ve Marka Sahibi
54
1. Gerçek Hak Sahipliği
55
2. Marka Sahibinin Tekliği İlkesi
59
F. Marka Hakkının Korunması, Kapsamı ve Sona Ermesi
61
1. Marka Hakkının Korunması ve Kapsamı
61
2. Marka Hakkının Sona Ermesi
63
a. Hükümsüzlük Halleri
63
c. Diğer Sona Erme Nedenleri
65
aa. Marka Koruma Süresinin Sona Ermesi ve Yenilenmemesi
65
I. TECAVÜZ KAVRAMININ TÜRK HUKUKU’NDA GELİŞİMİ
69
II. MARKA HAKKINA TECAVÜZ OLUŞTURAN FİİLLER
76
A. SMK’nın 7. Maddesine Aykırılık
78
1. Haksız Kullanım Modelleri
79
a. Tescilli Marka ile Aynı Olan Herhangi Bir İşaretin, Tescil Kapsamına Giren Mal veya Hizmetlerde Kullanılması
79
b. Tescilli Marka ile Aynı veya Benzer Olan Bir İşaretin İlişkilendirilme veya Karıştırılma İhtimali Oluşturması
82
aa. Karıştırılma İhtimali
83
c. Tanınmış Markanın Aynısının veya Benzerinin Markanın İtibarından Haksız Yarar Elde Edecek veya İtibarına Zarar Verecek ya da Ayırt Ediciliğini Zedeleyecek Şekilde Kullanılması
91
aa. Tanınmış Marka Kavramı
95
bb. Tanınmışlığın Belirlenmesi
96
cc. SMK 7/2–c Anlamında Tanınmış Markanın Farklı Mal ve Hizmet Sınıflarında Korunması
99
aaa. Haksız Bir Yararın Sağlanması
101
bbb. Markanın İtibarına Zarar Verilmesi
103
ccc. Markanın Ayırt Edici Karakterini Zedeleme
104
2. Haksız Kullanım Şekilleri
106
a. İşaretin Mal veya Ambalajı Üzerine Konulması
106
b. İşareti Taşıyan Malların Piyasaya Sürülmesi, Teslim Edilebileceğinin Teklif Edilmesi, Bu Amaçlarla Stoklanması veya İşaret Altında Hizmetlerin Sunulması ya da Sunulabileceğinin Teklif Edilmesi
107
c. İşareti Taşıyan Malın İthal ya da İhraç Edilmesi
109
d. İşaretin, Teşebbüsün İş Evrakı ve Reklamlarında Kullanılması
112
e. İşaretin İnternet Ortamında Kullanılması
115
aa. Markanın Alan Adı Olarak Kullanılması
116
bb. Markanın Yönlendirici Kod (Meta Tag) Olarak Kullanılması
119
cc. Markanın Anahtar Sözcük Olarak Kullanılması
121
f. İşaretin Ticaret Unvanı ya da İşletme Adı Olarak Kullanılması
124
g. İşaretin Hukuka Uygun Olmayan Şekilde Karşılaştırmalı Reklamlarda Kullanılması
129
B. Marka Sahibinin İzni Olmaksızın, Markayı veya Ayırt Edilemeyecek Kadar Benzerini Kullanmak Suretiyle Markayı Taklit Etmek
131
C. Markanın Taklit Edildiğini Bildiği veya Bilmesi Gerektiği Halde Tecavüz Yoluyla Kullanılan Markayı Taşıyan Ürünleri Ticarette Kullanmak
135
D. Marka Sahibi Tarafından Lisans Yoluyla Verilmiş Hakları İzinsiz Genişletmek veya Bu Hakları Üçüncü Kişilere Devretmek
140