Fikri mülkiyet haklan içerisinde önemli bir yer tutan marka hukuku her geçen gün önemini daha da arttırmakta ve buna bağlı olarak yeni sorunlarla karşılaşılmaktadır. Ticari hayatın düzenlenmesinde önemli bir yere sahip olan marka hakkının tüketilmesi ilkesi de sürekli olarak gelişmekte ve yeni uyuşmazlıkların konusunu teşkil etmektedir.
Bu kapsamda; 556 Sayılı MarKHK hükümleri çerçevesinde marka hakkının tüketilmesi isimli yüksek lisans tez çalışmamda; marka hakkının tüketilmesi ilkesi ayrıntılı olarak incelenerek ve ulusal - uluslararası mahkeme kararlarını bir arada değerlendirerek genel bir sonuca varılmaya çalışılmıştır. Şöyle ki;
Marka hakkının tüketilmesi ilkesini incelemeden önce tükenecek olan marka hakkının kapsamının daha iyi irdelenebilmesi sadedinde; marka hakkının tanımı, marka olarak hangi işaretlerin tescil edilebileceği, markanın türleri ile işlevi ve son tahlilde marka hakkının hukuki niteliği ve özelliklerinden bahsedilmiştir. Bu hususlar tezde ayrıntılı olarak açıklandıktan sonra marka hakkının tüketilmesi ile ilgili temel kavramlardan bahsedilmiş ve devamında marka hakkının tüketilmesi ilkesinin şartları ulusal ve uluslararası mahkeme kararları da dikkate alınarak ayrıntılı bir biçimde açıklanmaya çalışılmıştır.
Son olarak ise; marka hakkının tüketilmesi ilkesinin istisnası kapsamında; hangi hallerin marka hakkının tüketilmesi ilkesi kapsamında değerlendirilemeyeceği vurgulanarak olması gereken hukuk üzerine tartışmalar yapılıp marka hakkının tüketilmesi ile ilgili olarak yüksek lisans tezi kapsamında savunduğum görüş, tez içerinde açıklanmaya çalışılan argümanlarla desteklenerek ispatlanmaya çalışılmıştır.