MARKA KAVRAMI, MARKA HAKKI, MARKA HAKKININ KAZANILMASI
A. Tanımı ve Unsurları
20
b. Ayırt Edici Niteliğe Sahip Olması
21
c. Korumanın Konusunun Açık ve Kesin Olması
23
B. Markanın Fonksiyonları
23
1. Ayırt Edicilik Fonksiyonu
23
2. Köken Belirtme Fonksiyonu
24
3. Reklam, Yatırım ve İletişim Fonksiyonu
25
4. Garanti, Kalite ve İtibar Fonksiyonu
25
5. Tekelleştirme Fonksiyonu
26
A. Kullanım Amacına Göre Marka Türleri
26
B. Sahiplerine Göre Marka Türleri
27
C. Tescil Durumlarına Göre Marka Türleri
29
A. Marka Hakkı ve Özellikleri
30
1. Marka Hakkının Hukuki Niteliği
30
2. Marka Hakkının Özellikleri
34
a. Malvarlığı Hakkı Olması
34
b. Mülkiyet Hakkı Olması
35
c. Gayri Maddi ve Kullanılmakla Tükenmeyen Bir Hak Olması
35
d. Mutlak ve İnhisari Nitelikte Bir Hak Olması
35
e. Süreye Bağlı ve Yenilenebilen Bir Hak Olması
36
f. Ülkesel Düzeyde Korunan Bir Hak Olması
36
g. Hukuki İşlemlere Konu Olabilen Bir Hak Olması
36
B. Marka Hakkının Elde Edilmesi
36
a. Tescilli Marka Hakkının Sınırları
37
aa. Markanın Üçüncü Kişiler Tarafından Dürüst Kullanımı
38
ab. Marka Hakkının Tükenmesi
40
ac. Sessiz Kalma Nedeniyle Hak Kaybı
41
ad. Markayı Kullanma Zorunluluğu
42
2. Gerçek Hak Sahipliği İlkesi
47
C. Marka Hakkının Korunmasının Coğrafi Sınırları ve İstisnaları
51
D. Marka Korumasından Yararlanacak Kişiler
53
I. MARKA HAKKINA TECAVÜZ KAVRAMI
55
II. MARKA HAKKINA TECAVÜZ SAYILAN FİİLLERİN ÖZELLİKLERİ
55
A. Markanın Üçüncü Kişi Tarafından Ekonomik Amaçla Kullanılması
56
B. Markanın Koruma Kapsamına Girecek Şekilde Kullanılması
56
C. Markanın Üçüncü Kişi Tarafından Türkiye’de Kullanılması
57
III. MARKA HAKKINA TECAVÜZ SAYILAN HALLER
58
A. Tescilli Markanın Aynısının Aynı Mal ve Hizmet İçin Kullanılması
58
1. İşaretin Tescilli Marka ile Aynı Olması
58
2. Tescil Kapsamındaki Mal ve Hizmetlerde Kullanılması
60
B. Tescilli Marka veya Ayırt Edilemeyecek Kadar Benzerinin Kullanılması Suretiyle Markayı Taklit Etmek
63
1. İşaretin Tescilli Marka ile Ayırt Edilemeyecek Kadar Benzer Olması
63
2. Marka Taklitçiliği Kavramı
65
C. Tescilli Marka İle Karıştırılma İhtimali Yaratmak
69
1. Karıştırılma İhtimali Kavramı
69
b. Geniş Anlamda Karıştırılma İhtimali
69
c. İltibas ve İktibas Kavramlarıyla İlişkisi
72
2. Karıştırma İhtimalinin Temel Unsurları
73
a. Aynı, Ayırt Edilemeyecek Kadar Benzer veya Benzer İşaretin Kullanılması
73
aa. Aynı veya Ayırt Edilemeyecek Kadar Benzer İşaret
73
abb. İşitsel Benzerlik
75
abc. Kavramsal Benzerlik
77
b. Aynı veya Benzer Mal ve Hizmetin Bulunması
78
ba. Aynı Tür Mal ve Hizmet
79
bb. Benzer Tür Mal ve Hizmet
79
c. Hedef Alıcı Grupları
80
ca. Her Kesimden Alıcı Grubu
81
cb. Özel Bir veya Birkaç Alıcı Grubu
81
cc. Uzmanlık Sahibi Alıcı Grubu
82
3. Karıştırma İhtimali Nedeniyle Marka Hakkına Tecavüz Halinde Tescilli Markanın Korunması
82
D. Tescilli Tanınmış Markanın Sulandırılması ve Markanın Tanınmışlığından Haksız Yararlanma
83
1. Tanınmış Marka Kavramı
83
b. Markanın Tanınınmış Olma Niteliğini Kazanma Zamanı Hususu
88
2. Tanınmış Markanın Sulandırılması, Haksız Yararlanma ve İtibara Zarar Verilmesi
88
a. Tanınmış Markanın Sulandırılması
88
aa. Sulandırma Kavramı
89
ab. Tanınmış Markanın Ayırt Edici Karakterinin Zedelenmesi (Blurring)
90
ac. Markanın İtibarına Zarar Verilmesi (Tarnishment)
91
b. Tanınmışlıktan Haksız Yararlanma (Free Riding. ve Sulandırma Kapsamında Olup Olmadığı Hususu
92
c. Haklı Sebebe Dayanma
94
3. Tescilsiz Tanınmış Markaların Korunması
96
E. İşaretin Mal veya Ambalaj Üzerine Konulması
96
F. İşareti Taşıyan Malın Piyasaya Sürülmesi, Teslim Edilebileceğinin Teklif Edilmesi, Bu Amaçlarla Stoklanması ve İşaret Altında Hizmetlerin Sunulması Ya Da Sunulabileceğinin Teklif Edilmesi
97
G. İşareti Taşıyan Malın İthal Ya Da İhraç Edilmesi
99
1. Transit Mallar Nedeniyle Sorumluluk
99
2. Gümrüklerde Ele Geçen Mallar Nedeniyle Sorumluluk
101
H. İşaretin Teşebbüsün İş Evrakı ve Reklamlarında Kullanılması
103
I. İşaretin Aynı veya Benzerinin İnternet Ortamında Ticari Etki Yaratacak Biçimde Yönlendirici Kod, Anahtar Sözcük Ya Da Benzeri Biçimde Kullanılması
104
1. Markayı İnternette Kullanan Kişinin Meşru Bir Bağlantısının Olmaması
104
2. Markanın Ticari Etki Yaratacak Şekilde Kullanılması
105
3. Markayı Oluşturan İşaretin Aynısı veya Benzerinin Alan Adı Olarak Kullanılması
106
4. Markanın İnternet Arama Motorlarında, Adwords Reklamlarında Yönlendirici Kod veya Anahtar Sözcük Olarak Kullanılması
108
5. Marka ile İnternet Sayfasının İçeriğinin Aynı veya Benzer Mal veya Hizmetleri İçerecek Şekilde Kullanılması
109
J. İşaretin Ticaret Unvanı Ya Da İşletme Adı Olarak Kullanılması
109
1. Ticaret Unvanı ve İşletme Adı
109
2. Ticaret Unvanı ve İşletme Adının, Markadan Daha Önce Tescil Edilmiş ve Kullanılmış Olması Durumunda Karıştırılma İhtimali
111
3. Markanın, Ticaret Unvanı ve İşletme Adından Daha Önce Tescil Edilmiş Olması Durumunda Karıştırılma İhtimali
112
K. İşaretin Hukuka Uygun Olmayacak Şekilde Karşılaştırmalı Reklamlarda Kullanılması
113
1. Karşılaştırmalı Reklam Tanımı
113
2. Karşılaştırmalı Reklam Yoluyla Marka Hakkına Tecavüz
114
L. Marka Sahibi Tarafından Lisans Yoluyla Verilmiş Hakları Üçüncü Kişilere Devretmek veya Genişletmek
116
1. Marka Lisansı Sözleşmesi
116
2. Marka Lisansı Sözleşmesinin Görünüm Biçimleri
117
a. Satış Lisansı– Üretim Lisansı
117
b. Basit Lisans– İnhisari Lisans
118
c. Kişisel Lisans– İşletme Lisansı
118
3. Lisans Yoluyla Verilmiş Hakları Devretmek ve Genişletmek Suretiyle Marka Hakkına Tecavüz
119
M. Tescil Kapsamının Aşılarak Kullanılması
122
1. Markanın Tescilli Olduğundan Farklı Kullanılması
122
2. Markanın Tescilin Kapsadığı Mal veya Hizmetlerin Aşılarak Kullanılması
123
MARKA HAKKINA TECAVÜZ HALİNDE TAZMİNAT DAVALARI
I. MARKA HAKKINA TECAVÜZ HALİNDE HAK SAHİBİNİN İLERİ SÜREBİLECEĞİ TALEPLER
125
II. TAZMİNAT DAVALARI
126
A. Tazminat Sorumluluğu
126
3. Fiili Zarar ve Yoksun Kalınan Kâr Kavramı
130
4. Uygun İlliyet Bağı
131
B. Maddi Tazminat Davası
131
1. Maddi Tazminatın Kapsamı
131
2. Tazminat Miktarının Belirlenmesinde Dikkate Alınacak Hususlar
132
a. Yoksun Kalınan Kazancın Hesaplanmasında SMK m. 151/3’e Göre Dikkate Alınacak Kriterler
133
b. Marka Hakkına Tecavüz Edenin Kusurunun Derecesi
134
c. Marka Hakkı Sahibinin Ortak Kusuru
135
d. El Konulan Ürünlerde Mülkiyet Hakkı Tanınması
136
e. Birden Fazla Sınai Hakka Tecavüz Halinde Tazminat Talebi
137
f. Davalının Tecavüze Konu Marka ile Kendi Markasını da Kullanmasının Etkisi
138
g. Hâkimin Taktir Yetkisi
139
h. SMK m. 150/3 Anlamında Belge Talebi
140
3. Maddi Tazminatın Hesaplanması
141
a. Fiili Zararın Hesaplanması
141
b. Yoksun Kalınan Kazancın Hesaplanması
142
ba. Marka Sahibinin Muhtemel Kazancı
145
bb. Mütecavizin Kazancı
148
bc. Lisans Örneksemesi
149
bd. Yoksun Kalınan Kazancın Artırılması
151
c. Maddi Tazminatın ve Faizin Hesaplanmasında Dikkate Alınacak Zaman ve Süreler
153
C. Manevi Tazminat Davası
155
2. Marka Sahibinin Dava Devam Ederken Tüzel Kişiliğinin Sona Ermesi Durumunda Davacı
168
3. Tecavüz Eyleminden Sonra Markanın Devri Halinde Davacı
169
4. Markanın Devrinden Sonra Marka Hakkına Tecavüz Halinde Davacı
169
5. İnhisari Lisans Veren Marka Sahibi
169
a. İnhisari Lisans Alan
170
2. Müteselsil Sorumlular
171
3. Dava Açılamayacak Kişiler
172
IV. TECAVÜZ NEDENİYLE AÇILAN TAZMİNAT DAVALARINDA GÖREVLİ VE YETKİLİ MAHKEME
173
V. ZAMANAŞIMI VE İSPAT
173
VI. ARABULUCULUK DAVA ŞARTI VE YARGILAMA USULÜ
175
A. Arabuluculuk Dava Şartı
175
VII. MARKA HAKKINA TECAVÜZ NEDENİYLE AÇILAN TAZMİNAT DAVALARINDA BEKLETİCİ MESELELER
177
A. Davacının Marka Tescil Başvuru Sonucu
177
B. Davacının Markası Aleyhine Açılmış Bir Hükümsüzlük Davasının Mevcut Olması
178
C. Ceza Mahkemesi Kararının Bekletici Mesele Yapılıp Yapılmayacağı Hususu
178
VIII. MARKA HAKKINA TECAVÜZDEN KAYNAKLANAN DAVALARDA KULLANMAMA DEF’İ
179