Göstergebilim Uygulamaları Metinleri – Görselleri – Sanay Yapıtlarını ve Olayları Okuma Prof. Dr. İlhami Sığırcı  - Kitap

Göstergebilim Uygulamaları

Metinleri – Görselleri – Sanay Yapıtlarını ve Olayları Okuma

3. Baskı, 
Eylül 2020
Kitabın Detayları
Dili:
Türkçe
Ebat:
13x19
Sayfa:
288
Barkod:
9789750260674
Kapak Türü:
Karton Kapaklı
Fiyatı:
240,00
Stoktan hemen gönderilir.
Kitabın Açıklaması
Bu kitap, geleneksel metin okuma yöntemlerinin tamamıyla dışında kalan göstergebilimsel yöntemle metinleri, görselleri, sanat yapıtını ve olayları derinlemesine çözümlemesiyle ilgilenen okuyuculara yönelik olarak hazır-lanmıştır. Dolayısıyla kitap bu yönüyle çağdaş bir göstergebilimsel çözümleme yöntemi sunmaktadır. Hem kuram hem de uygulamayı bir araya getirmesi açısından da alanda ilk çalışmadır. Temel ve ileri seviyede, masaldan görsellere, sanat yapıtına ve sloganlara varıncaya kadar farklı alanlarda okuyucunun kolayca anlayabileceği ve uygulayabileceği biçimde çok sayıda çözümleme örnekleri sunmaktadır.
Bireyin yaşamı göstergelerle kuşatıldığı için bu göstergelerin tamamının insan davranışı ve psikolojisi üzerinde önemli bir etkisi vardır. Yaratılan bu etkiyle bireyde gerçekte istenilen yönde bir algı oluşturulması hedeflenmektedir. Örneğin reklamların, gazete ve üniversite sloganlarının ve insanların kullandıkları simgelerin arkasında yatan gizli bir anlam ve yönlendirme çabası sözkonusudur. İşte bu çalışmanın amacı gizli olan bu anlamı ve yönlendirmeyi ortaya çıkararak okuyucuyla paylaşmak ve özgün bir bakış açısı getirmektir.
Bu çalışmada, göstergebilimsel kuram, bununla ilgili temel kavramlar ve çözüm-leme yöntemleri gereksiz ayrıntılara girmeden okuyucunun anlayacağı biçimde sunulmaya özen gösterilmiştir.
Alana özgü güncel ve geniş kaynakçası ve farklı alanları kapsayan zengin çözüm-leme örnekleriyle bu kitap, gerek araştırmacılara gerekse öğretim elemanlarına ve öğrencilere önemli katkılar sunmayı hedefliyor.
Kitap, İletişim, Eğitim ve Güzel Sanatlar Fakültelerinde, Türk Dili Edebiyatı, Dilbilim, Çeviribilim, Grafik Tasarım, Edebiyat, Mütercim -Tercümanlık ve Sanat Tarihi ve Resim bölümlerindeki lisans ve yüksek lisans öğrencilerine ve öğretim elemanlarına katkı sağlayacak niteliktedir.
Kitabın Konu Başlıkları
.
Genel Göstergebilim, Temel Göstergebilimsel Yaklaşımlar
.
Göstergebilimin Alanları
.
Gösterge ve Gösterge Çeşitleri
.
Göstergebilimin Nesnesi
.
Gösteren–Gösterilen, Göstergenin Değişebilirliği
.
Göstergebilimsel Çözümleme Türleri
.
Göstergebilim Uygulamaları
.
Söylem Çözümlemesi, Anlatı Çözümlemesi
.
Hitabe Çözümlemesi, Öykü Çözümlemesi
.
Reklam Çözümlemesi, Sloganların Çözümlenmesi
.
Sloganın Kökeni ve İşlevleri
.
Sanat Yapıtının Çözümlemesi
Kitabın İçindekileri
Üçüncü Baskının İçeriği Konusunda Okuyucuyu Bilgilendirme 
7
Önsöz 
9
I. BÖLÜM:
GENEL GÖSTERGEBİLİM
1.1. TEMEL GÖSTERGEBİLİMSEL YAKLAŞIMLAR VE ÇAĞDAŞ GÖSTERGEBİLİM 
27
1.2. CH. S. PEIRCE VE F. DE SAUSSURE’ÜN YAKLAŞIMLARI 
28
1.3. HANGİ GÖSTERGEBİLİM? A.–J. GREIMAS VE ÖTEKİLER 
31
1.4. SEMİYOLOJİ / SEMİYOTİK / DİLBİLİMLERİ 
35
1.5. GÖSTERGEBİLİMİN NESNESİ 
40
1.6. GÖSTERGEBİLİMİN ALANLARI 
43
1.7. SONUÇ 
48
Kaynakça 
50
II. BÖLÜM:
GÖSTERGE VE
GÖSTERGEBİLİMSEL ÇÖZÜMLEME
2.1. GÖSTERGEBİLİMSEL ÇÖZÜMLEMEYE GİRİŞ 
55
2.2. GÖSTERGE VE GÖSTERGE ÇEŞİTLERİ 
59
2.3. SAUSSURE’E GÖRE GÖSTERGE VE BİLEŞENLERİ 
65
2.3.1. Dilsel Göstergesinin Özellikleri 
66
2.3.1.1. Gösterilen/Gösteren 
67
2.3.1.2. Gösteren ve Gösterilenin Değişmesi 
71
2.3.2. İçerik ve Anlatım 
73
2.3.2.1. İçeriğin Tözü (Anlambirimler) 
74
2.3.2.2. İçeriğin Biçimi (Anlambirimlerin Düzenlenmesi) 
75
2.3.2.3. Anlatımın Tözü (Sesin Hammaddesi) 
75
III. BÖLÜM:
GÖSTERGEBİLİMSEL ÇÖZÜMLEME TÜRLERİ
3.1. SÖYLEM ÇÖZÜMLEMESİ 
80
3.2. ANLATI ÇÖZÜMLEMESİ 
80
3.3. TEMEL YAPI (MANTIKSAL–ANLAMSAL YAPI) ÇÖZÜMLEMESİ 
86
3.4. GÖSTERGEBİLİMSEL DÖRTGEN 
87
IV. BÖLÜM:
GÖSTERGELERİN ANLAMLANDIRILMASI
4.1. DÜZANLAM 
95
4.2. YANANLAM 
96
4.3. GÖSTERGELERİN ANLAMLANDIRILMA BİÇİMLERİ 
97
4.3.1. Dizisel Boyut 
99
4.3.2. Dizimsel Boyut 
99
4.3.3. Düzgüler 
100
V. BÖLÜM:
GÖSTERGEBİLİM UYGULAMALARI
5.1. GÖSTERGEBİLİMSEL AÇIDAN ÖYKÜ ÇÖZÜMLEMESİ 
105
5.1.1. “Hızır” Adlı Bir Masalın Göstergebilimsel Çözümlenmesi 
105
5.1.2. Yaptırım 
107
5.1.3. Eyletim 
111
5.1.4. Edinç 
112
5.1.5. Edim 
113
5.1.6. Sonuç 
114
5.2. GÖSTERGEBİLİMSEL AÇIDAN HİTABE ÇÖZÜMLEMESİ 
115
5.2.1. Gençliğe Hitabe’nin Göstergebilimsel Açıdan Çözümlenmesi 
115
5.2.1.1. Göstergebilimsel Çözümleme 
116
5.2.1.2. Gençliğe Hitabe’nin Göstergebilimsel Dörtgeni 
118
5.2.1.3. Hitabenin Eyleyen Örnekçesi 
120
5.2.1.4. Göstergebilimsel Dörtgenin Uygulanması 
122
5.2.1.5. Sonuç 
131
Kaynakça 
134
5.3. GÖSTERGEBİLİMSEL AÇIDAN REKLAM ÇÖZÜMLEMESİ 
135
5.3.1. Göstergebilimsel Açıdan Reklam 
135
5.3.1.1. Reklamın Dili, Gücü ve Etkileri 
137
5.3.1.2. Reklamsal Gösterge ve Gönderge 
141
5.3.1.3. Sonuç 
144
Kaynakça 
145
5.3.2. Göstergebilimsel Açıdan Reklam Çözümlenmesi: “14 Şubat Sevgililer Günü” 
146
5.3.2.1. Sevgililer Günüyle İlgili Reklamın Çözümlemesi 
150
5.3.2.2. Şifrelenmemiş Görüntüsel İleti 
151
5.3.2.3. Şifrelenmiş Görüntüsel İleti 
152
5.3.2.4. Dilsel Bileşen 
160
5.3.2.5. Sonuç 
162
Kaynakça 
164
5.4. AKADEMİK SLOGANLARIN GÖSTERGEBİLİM AÇISINDAN İNCELENMESİ 
166
5.4.1. Genel Gözlemler 
166
5.4.2. Devlet Üniversitelerin Kullandığı Slogan ve Amblemler 
169
5.4.3. Vakıf Üniversitelerinin Kullandığı Amblem ve Sloganlar 
170
5.4.4. Bütüncenin Genel Özellikleri 
171
5.4.5. Sloganların Göstergebilimsel Okunması 
171
5.4.5.1. Birinci Kesitleme 
172
5.4.5.2. İkinci Kesitleme 
174
5.4.5.3. Üçüncü Kesitleme 
176
5.4.5.4. Dördüncü Kesitleme 
177
5.4.6. Sloganlarda Kullanılan Renklerin İşlevleri 
177
5.4.7. Kullanılan Yazı Biçimlerinin İncelenmesi 
178
5.4.8. Sonuç 
179
Kaynakça 
182
5.5. GÖSTERGEBİLİMSEL AÇIDAN BİR OTOMOBİL REKLAMININ İNCELEMESİ 
184
5.5.1. Reklamın Çözümlenmesi 
185
5.5.1.1. Şifrelenmemiş Görüntüsel İleti 
188
5.5.1.2. Şifrelenmiş Görüntüsel İleti 
189
5.5.1.3. Dilsel İleti 
194
5.5.1.4. Sonuç 
196
Kaynakça 
198
5.6. TÜRKİYE’DE YAZILI BASIN SLOGANLARININ İNCELENMESİ 
200
5.6.1. Giriş 
203
5.6.2. Yazılı Basın Sloganları 
207
5.6.3. Bütüncenin Özellikleri 
210
5.6.4. Sloganların Çözümlenmesi 
211
5.6.4.1. Birinci Kesitleme 
212
5.6.4.2. İkinci Kesitleme 
215
5.6.4.3. Üçüncü Kesitleme 
216
5.6.4.4. Dördüncü Kesitleme 
221
5.6.5. Renklerin İşlevleri 
224
5.6.6. Sonuç Olarak 
225
Kaynakça 
228
5.7. SANAT YAPITININ GÖSTERGEBİLİMSEL İNCELENMESİ 
230
5.7.1. Doğrulama Ulamı Bağlamında Sanat Yapıtında Doğru ya da Yanlış 
230
5.7.2. Genel Gözlemler 
230
5.7.3. Göstergebilim ve Sanat 
232
5.7.4. Sanat ve Gerçeklik 
244
5.7.5. Soyut Anlatım ve Resim Bağlamında Doğru ve Yanlış 
247
5.7.6. Sonuç 
254
Kaynakça 
255
5.8. SLOGAN: YÖNLENDİRME–YÖNLENDİRİLME VE HOMO MANİPULUS 
256
5.8.1. Giriş 
256
5.8.2. Sloganın Kökeni, Anlamı ve Özellikleri 
257
5.8.3. Sloganın İşlevleri 
260
5.8.4. Sloganın Amacı 
263
5.8.5. Sonuç 
264
Kaynakça 
267
Ekler 
269
Genel Kaynakça 
275
Kavramlar Dizini 
285