Şekiller ve Tablolar Listesi
11
ALTERNATİF UYUŞMAZLIK ÇÖZÜM YÖNTEMLERİ
1. UYUŞMAZLIK VE ANLAŞMAZLIK KAVRAMLARI
17
2. ALTERNATİF UYUŞMAZLIK ÇÖZÜM YÖNTEMLERİ
19
2.1. Tanımı ve Özellikleri
19
2.2. Alternatif Uyuşmazlık Çözüm Yolları
22
2.2.1. Müzakere (Negotiation)
25
2.2.2. Arabuluculuk (Mediation)
25
2.2.3. Kısa Duruşma (Mini Trial)
26
2.2.4. Tarafsız Ön Değerlendirme (Early Neutraluation)
26
2.2.5. Vakıaların Saptanması (Fact Finding)
27
2.2.6. Kısa Jüri Yargılanması (Summary Jury Trial)
28
2.2.7. İtiraf Pazarlığı (Plea Bargaining)
28
2.2.8. Yargıç Kiralama (Rent a Judge)
29
2.2.9. Tahkim (Arbitration)
30
2.2.10. Arabuluculuk–Tahkim (Mediation– Arbitration; Med–Arb)
31
3. ALTERNATİF UYUŞMAZLIK ÇÖZÜM YOLU OLARAK UZLAŞTIRMA KURUMU
32
3.1. Uzlaşma, Uzlaştırma ve Arabuluculuk Kavramları
32
3.1.1. Uzlaşma ve Uzlaştırma Kavramları
33
3.1.2. Uzlaşma ve Arabuluculuk Kavramları
37
3.1.3. Uzlaştırma ve Arabuluculuk Kavramları
39
3.2. Uzlaştırmanın Amacı
41
3.3. Uzlaştırma Kavramı ve Alternatif Uyuşmazlık Çözüm Yöntemi ile Olan İlişkisi
44
3.4. Uzlaştırmanın Tarihsel Kökeni ve Gelişimi
45
3.5. Uzlaştırma Kurumunun Hukuki Altyapısı
50
3.6. Uzlaştırmanın Genel Esasları ve Uzlaştırma Hizmetinin Kurumsal Yapısı
52
3.7. Uzlaştırma Kurumunun Faydaları
58
3.7.1. Mağdur Açısından Faydaları
59
3.7.2. Fail Açısından Faydaları
63
3.7.3. Toplum Açısından Faydaları
66
3.7.4. Ceza Yargılaması Açısından Faydaları
68
3.8. Uzlaştırmaya Egemen Olan Temel Prensipler
69
3.8.1. Tarafsızlık ve Bağımsızlık
69
3.8.2. Özgür İradeye Dayalı Gönüllülük
69
3.9. Uzlaştırma Teklifi ve Zamanı
73
3.10. Uzlaştırmanın Hukuki Sonucu
75
3.11.1. Ceza Muhakemesi Hukukunda Mağdurun Korunması ve Uzlaştırma Kurumu
83
3.11.3. Türkiye Genelinde Uzlaştırma Kurumu Hakkında Uygulamada Yaşanan Sorunlar ve Durum Analizi
98
3.12. Türk Ceza Muhakemesi Hukukunda Uzlaştırmaya Tabi Suçlar
107
3.13. Uzlaştırma Kurumunun Şikâyet, Şikâyetten Vazgeçme ve Önödeme ile Olan İlişkisi
113
3.13.1. Şikâyet ile Olan İlişkisi
113
3.13.2. Şikâyetten Feragat – Vazgeçme ile Olan İlişkisi
116
3.13.3. Önödeme ile Olan İlişkisi
118
4. ALTERNATİF UYUŞMAZLIK ÇÖZÜM YOLU OLARAK ARABULUCULUK KURUMU
118
4.1. Arabuluculuk Kavramı
119
4.2. Arabuluculuğun Amacı
120
4.3. Arabuluculuğun Tarihsel Gelişimi
121
4.4. Arabuluculuk Kurumunun Hukuki Sonuçları
124
4.5. Arabuluculuğun Temel İlkeleri
125
4.6. Arabuluculuğun Yararları
130
4.6.1. Zamandan Tasarruf
130
4.6.2. Masraftan Tasarruf
130
4.6.3. Tarafların Kendilerini Daha İyi İfade Edecek Ortamın Sağlanması
131
4.6.4. Kontrolün Taraflarda Olması ve İyi İlişkilerin Korunması
131
4.6.5. Gizliliğin Korunabilmesi
131
4.6.6. Tarafların Tatminine Önem Verilmesi
132
4.7. Arabuluculuğun Konusu ve Arabuluculuğa Uygun Haller
132
4.8. İyi Bir Arabulucuda Olması Gereken Temel Özellikler
133
4.10. Arabuluculuk Kurumu ile İlgili Türk Hukukundaki Yasal Düzenlemeler
134
SAĞLIK HUKUKUNDA UZLAŞTIRMA VE ARABULUCULUK KURUMLARI
1. SAĞLIK HİZMETLERİNDE UYUŞMAZLIK
137
2. SAĞLIK HİZMETLERİNDE UZLAŞMANIN İDARE HUKUKUNDAKİ YERİ
141
2.1. Sağlık Kamu Hizmeti Kavramı
142
2.2. Sağlık Alanında İdari Faaliyetlerden Doğan Sorumluluk
142
2.3. İdari Sağlık Hizmetlerinde Uzlaşma Kurumu
145
3. SAĞLIK HİZMETLERİNDE UYUŞMAZLIĞIN ALTERNATİF ÇÖZÜM YOLLARI
152
3.1. Ceza Hukuku Alanında Meydana Gelen Uyuşmazlık
158
3.1.1. Uzlaştırmacı Seçimi
164
3.1.2. Sağlık Hukuku Açısından Uzlaştırma Şartları
169
3.1.3. Sağlık Hizmetlerinde Şikâyet ve Uzlaştırma Kurumlarının Taksirle Yaralama Suçu Açısından İlişkisi
176
3.2. Özel Hukuk Alanında Meydana Gelen Uyuşmazlık
185
3.2.1. Sağlık Hizmeti ile İlgili Hukuki Uyuşmazlıklarda Arabuluculuk Kurumunun Rolü ve Etkileri
186
4. TIBBİ HATA VE UZLAŞMA
188
4.1. Tıbbi Hatadan Doğan Davalarında Uzlaşma Kurumunun Rolü
190
4.2. Tıbbi Hatanın Açıklanması
196
4.3. Defansif (Çekinik) Tıp Uygulamaları ve Uzlaşma
204
4.3.1. Pozitif Defansif Tıp Uygulamasında Cezai Sorumluluk ve Uzlaşma
205
4.3.2. Negatif Defansif Tıp Uygulamasında Cezai Sorumluluk ve Uzlaşma
206
4.3.3. Defansif Tıp Uygulamasında Hukuki Sorumluluk ve Arabuluculuk Kurumu
208
5. HASTA VE HEKİM İLİŞKİSİ AÇISINDAN UZLAŞMA
210
5.1. Hasta – Hekim İlişkisinin Önemi
211
5.2. Hasta – Hekim İlişkisinde Güven Unsuru
212
5.3. Hasta – Hekim İlişkisinde Hukuki Uyuşmazlık ve Çözüm Yolları
212
5.3.1. Çözüm Yolu Olarak Uzlaşma Kurumu
214
5.3.2. Çözüm Yolu Olarak Özür Dileme
217
6. SAĞLIK HİZMETLERİNDE KALİTE YÖNETİMİ VE HASTA GÜVENLİĞİ AÇISINDAN UZLAŞMA
221
6.1. Sağlık Hizmetlerinde Kalite Yönetimi
222
6.2. Sağlık Hizmetlerinde Hasta Güvenliği
225
7. TIBBİ KÖTÜ UYGULAMAYA İLİŞKİN ZORUNLU MALİ SORUMLULUK SİGORTASI VE UZLAŞMA
227
7.1. Sorumluluk Sigortası Kavramı
227
7.2. Hekimin Mesleki Sorumluluk Sigortası
228
7.3. Hekime Yönelik Dava Açılmaksızın Tazminat Ödeme Durumu
230
8. TIBBİ MÜDAHALELERDEN KAYNAKLI UYUŞMAZLIKLARDA TÜKETİCİNİN KORUNMASI VE UZLAŞMA
232
8.1. Tıbbi Müdahaleler ve Tüketici İşlemi
233
8.2. 6502 Sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun Açısından Sağlık Hizmetinin Sağlanması ve Uzlaşma Kurumu
234
DÜNYA’DA SAĞLIK HUKUKUNDA UZLAŞMA ÖRNEKLERİ
1. AMERİKA BİRLEŞİK DEVLETLERİ (ABD) SAĞLIK HUKUKUNDA UZLAŞMA
240
1.1. Sağlık Hukuku Alanında Uzlaşma Kurumunun Amerika Birleşik Devletleri’nde Uygulanması
246
1.2. Washington Eyalet Kanununa Göre Tıbbi Uyuşmazlıklarda Uzlaşma
264
1.3. Wisconsin Eyalet Kanunu’na Göre Tıbbi Uyuşmazlıklarda Uzlaşma
268
1.4. California Eyalet Kanunu’na Göre Tıbbi Uyuşmazlıklarda Uzlaşma
269
2. ÇİN SAĞLIK HUKUKUNDA UZLAŞMA
272
2.1. Sağlık Hukuku Alanında Uzlaşma Kurumunun Çin’de Uygulanması
274
3. FRANSA SAĞLIK HUKUKUNDA UZLAŞMA
278
3.1. Sağlık Hukuku Alanında Uzlaşma Kurumunun Fransa’da Uygulanması
282
4. FEDERAL ALMANYA CUMHURİYETİ SAĞLIK HUKUKUNDA UZLAŞMA
285
4.1. Sağlık Hukuku Alanında Uzlaşma Kurumunun Federal Almanya Cumhuriyeti’nde Uygulanması
291
5. JAPONYA SAĞLIK HUKUKUNDA UZLAŞMA
293
5.1. Sağlık Hukuku Alanında Uzlaşma Kurumunun Japonya’da Uygulanması
296
TÜRKİYE SAĞLIK HUKUKUNDA UZLAŞMA KURUMU İÇİN ÖNERİLER
1. ÇALIŞMADA İNCELENEN UZLAŞMA KURUMU
306
2. SAĞLIK HİZMETLERİNDE UZLAŞMA KURUMU’NUN OLABİLECEK FAYDALARI
307
3. SAĞLIK HİZMETLERİNDE UZLAŞMA KURUMU’NUN OLABİLECEK SAKINCALARI
309
4. SAĞLIK HUKUKU’NDA UZLAŞMA KURUMU İÇİN ÖNERİLER
311