KANUN YOLU BAŞVURUSUNUN DAVA KONUSU
I. KANUN YOLU BAŞVURUSUNUN DAVA KONUSU BAKIMINDAN
SINIRLANMASINDA KADEMELİ SİSTEM
23
A. Kanun Yolu Başvurusunun Dava Konusu Bakımından Mutlak Olarak
1. Parasal değerin altında kalan kararlar
25
2. Özel düzenlemelerde kesin olduğu öngörülen kararlar
26
B. Başvurunun Dava Konusu Bakımından Kısmi Olarak Sınırlanması
30
1. İstinaf Başvurusunun Dava Konusu Bakımından Sınırlanması
30
a. Danıştay Dairelerinin Verdikleri Nihai Kararlar
31
b. Özel Yargılama Usulüne Tabi Davalarda Verilen Kararlar
34
aa. Özel Yargılama Usulüne Tabi Davaların Kapsamı
35
bb. Öngörülen Kanun Yolunun Niteliği
38
2. Temyiz Başvurusunun Dava Konusu Bakımından Sınırlanması
42
II. KANUN YOLU BAŞVURUSUNUN DAVA KONUSU BAKIMINDAN
SINIRLANMASININ DEĞERLENDİRİLMESİ
50
A. Anayasaya Uygunluk Bakımından Değerlendirme
50
1. Hükmün Denetlenmesini Talep Etme Hakkı Bakımından Değerlendirme
51
a. Hükmün Denetlenmesini Talep Etme Hakkının Uygulama Alanı
b. Hükmün Denetlenmesini Talep Etme Hakkının Sınırlanması
56
aa. Kanunla ve Meşru Sebebe Dayanarak Sınırlama
56
bb. Ölçülülük İlkesine Uygun Olarak Sınırlama
60
2. Eşitlik İlkesi Açısından Değerlendirme
67
a. Parasal Sınırın Adalet, Hakkaniyet ve Eşitlik İlkesi Bakımından
b. Temyiz Başvurusuna İlişkin Sınırlamanın Yargıya Güven ve
Eşitlik İlkesi Bakımından Değerlendirilmesi
73
3. Danıştay’ın Anayasal Konumu Bakımından Değerlendirme
78
B. İstinaf Sisteminin Kurulmasıyla Güdülen Amaçlar Bakımından
1. Danıştay’ın İş Yükünün Azalması ve Yargılamanın Hızlandırılması
Hedefi Yönünden Değerlendirme
83
2. Danıştay’ın İçtihat Mahkemesi Rolünün Güçlendirilmesi Hedefi
Yönünden Değerlendirme
86
a. İçtihat Mahkemesi Rolünün Güçlendirilmesini Destekleyen
b. İçtihat Mahkemesi Rolünün Güçlendirilmesiyle Çatışan Sonuçlar
88
III.KANUNYOLUBAŞVURUSUNUNDAVAKONUBAKIMINDANSINIRLANMASININ YARATTIĞI SORUNLARIN GİDERİLMESİNDE İÇTİHADIN VE İÇTİHAT OLUŞTURMA MEKANİZMALARININ SINIRLI ETKİSİ
93
A. İçtihadın Sınırlı Etkisi
93
1. Parasal Sınırın Uygulanmasına İlişkin İçtihat
93
a. Dava Konusu Parasal Değerin Belirlenmesine İlişkin İçtihat
95
b. Kanun Yolu Sınırı Olan Parasal Değerin Belirlenmesine İlişkin İçtihat
99
c. Parasal Sınırın İçtihatla Aşılabileceği İhtimaller
102
2. Temyize Tabi Kararlara İlişkin İçtihat
105
a. Ticari Faaliyetin Engellenmesi Konusunda Kapsamı Genişletici
b. Belli Bir Meslekten veya Kamu Görevinden Çıkarılma Sonucunu
Doğuran İşlemler Bakımından Sınırlı Açılım
110
aa. Kamu Görevlileri Bakımından
111
bb. Belirli Bir Mesleği İcra Edenler Bakımından
113
B. İçtihat Oluşturma Mekanizmalarının Sınırlı Etkisi
118
1. Kanun Yararına Temyiz
119
2. Bölge İdare Mahkemesi Kararları Arasındaki İçtihat Farklılığının
KANUN YOLU BAŞVURUSUNUN KİŞİ BAKIMINDAN SINIRLANMASI
I. DAVANIN TARAFLARI BAKIMINDAN
131
A. Ehliyette Değişiklik
131
1. Tarafların Kişilik ve Niteliğinde Değişiklik
132
2. Davacının Menfaatinin Dava Sürecinde Yitirilmesi
135
B. Kanun Yoluna Başvuran Tarafın Hukuki Yararının Bulunması Koşulu
140
1. Aleyhine Hüküm Tesis Edilen Tarafın Hukuki Yararının Varlığı
140
2. Lehine Hüküm Tesis Edilen Tarafın Hukuki Yararının Tartışmalı Niteliği
141
a. Hukuki Yararın Kural Olarak Hüküm Fıkrasına Göre Belirlenmesi
142
b. Hukuki Yarar Bakımından Gerekçenin İstisnai Etkisi
144
aa. Gerekçenin Taraf Aleyhine Sonuç Doğurmasından
Kaynaklanan Hukuki Yarar
145
bb. Usul Kurallarından ve Yargılama Tekniklerinden
Kaynaklanan Hukuki Yarar
151
II. DAVANIN TARAFI OLMAYANLAR BAKIMINDAN
158
A. Müdahil Bakımından
159
1. Müdahile Tek Başına Kanun Yoluna Başvuru Hakkı Tanınmasının
a. Hukuk Muhakemeleri Kanunu Madde 68 Düzenlemesinin
b. İdari Davaların Özellikleri ve Müdahilin Konumu
167
2. Danıştay İçtihatları Birleştirme Kurulu Kararıyla Benimsenen Çözüm
170
a. Müdahilin Tek Başına Kanun Yoluna Başvurabilmesi
170
b. Müdahilin Bağımsız Olarak Kanun Yoluna Başvuramaması
173
B. Üçüncü Kişiler Bakımından
179
1. Üçüncü Kişiye Kanun Yoluna Başvuru Hakkı Tanınmaması
179
2. Üçüncü Kişinin İtirazı ve Türk Hukukunda Tanınma Olasılığı
183
KANUN YOLU BAŞVURUSUNUN ZAMAN BAKIMINDAN SINIRLANMASI VE ÖN KOŞULLAR BAKIMINDAN İNCELEMEYE TABİ TUTULMASI
I. HUKUKİ GÜVENLİĞİN GEREĞİ OLARAK KANUN YOLU BAŞVURUSUNUN ZAMAN BAKIMINDAN SINIRLANMASI
189
A. Kanun Yollarının Tabi Olduğu Sürelerin Değerlendirilmesi
190
B. Kanun Yollarının Tabi Olduğu Sürelere İlişkin Uygulamanın
1. Sürenin Başlangıcının Belirlenmesi
194
2. Uygulanacak Sürenin Belirlenmesi
202
a. Yargı Yerinin Anayasa Madde 40/2’de Öngörülen Yükümlülüklere
b. Sürenin Hesaplanmasına İlişkin Esaslar
206
3. Kanun Yoluna Başvuru Anının Belirlenmesi
209
II. KANUN YOLU BAŞVURUSUNUN ÖN KOŞULLAR BAKIMINDAN İNCELEMEYE TABİ TUTULMASI
211
A. Biçimsel İncelemeyle Sınırlı Olan Mevcut Sistem
212
1. Ön Koşullar Bakımından Yapılan İncelemenin Kapsamı
212
a. Dilekçeye İlişkin İncelemenin Kapsamı
212
b. Dilekçe Dışında Kalan İnceleme Konuları
215
2. İnceleme Süreci ve Bu Süreçte Verilen Kararların Denetimi
221
a. Kararı Aleyhine Kanun Yoluna Başvurulan Mahkemenin
b. Kanun Yolu Mahkemesinin İnceleme Süreci
225
B. Esaslı Bir İncelemeye Dayanan Alternatif Sistem
231
1. Temyiz Başvurusunun Kabul Edilebilirlik İncelemesine Tabi Tutulması
234
2. Kanun Yoluna Başvuru Sebeplerinin ve Gerekçenin Dilekçede
a. İstinaf ve Temyiz İncelemesi Arasındaki Farkın Gösterilen
b. Yargıcın Kanun Yoluna Başvuru Sebepleriyle Bağlı Olmamasının
3. Tamamlayıcı Düzenleme Olarak Avukatla Temsil Zorunluluğu
246