Ayırt Edici İşaretler ve Marka Hakkında Öncelik Öğr. Gör. İlhami Güneş  - Kitap

Ayırt Edici İşaretler ve Marka Hakkında Öncelik

3. Baskı, 
Nisan 2023
Kitabın Detayları
Dili:
Türkçe
Ebat:
16x24
Sayfa:
366
Barkod:
9789750284038
Kapak Türü:
Karton Kapaklı
Fiyatı:
555,00
24 saat içerisinde temin edilir.
Kitabın Açıklaması
Marka Hukukunun en sık rastlanan çekişmeleri üzerine hazırlanmış olan kitap, ayırt edici işaretleri, TTK hükümleri çerçevesinde ele alıyor ve birbirleri ile ilişkilerini irdeliyor. Gerçekten de marka hakkı ile etrafında yer alan ticaret unvanı, işletme adı gibi komşu hakların, kavramların son derece iç içe, kompleks ilişkiler arz etmesi, çözümü zor çekişmeler doğurabilmektedir. Marka hakkının önceliği konusu yasa, Yargıtay içtihatları, Avrupa Adalet Divanı kararları ve ihtisas mahkemesi kararları ile birlikte çeşitli yönleri ile incelenmektedir. Kitap, uygulamacıların ve araştırma heveslilerinin başvurusu için açık ve sade bir dille, bilimsel esaslara sadık kalınarak hazırlanmıştır.
İlk bölümde ayırt edici işaretler; marka, unvan, işletme adı, coğrafi işaret ve alan adları ile bunların işlevleri ve tarihçesi, daha sonra, uygulamada sıkça karşılaşılan işaretlerin markasal biçimde kullanılması, markasal kullanma ile ayırt edicilik ve öncelik kazanma konusu incelenmekte, ardından işaretler arasında doğabilecek öncelik ilişkileri ele almaktadır.
Kitabın Konu Başlıkları
.
Ayırt Edici İşaretlerin Ekonomik İşlevleri
.
Ayırt Edici İşaretlerin Hukuken Korunan İşlevleri
.
Tescil ve Rüçhan Hakkı
.
Marka ve Ticaret Unvanı
.
Marka ve İşletme Adı
.
Marka ve Coğrafi İşaret
.
Marka ve İnternet Alan Adı
.
Marka ve Telif Hakkı
.
Tescilsiz Marka ve Tescilli Marka
Yorumlar
Kitabın İçindekileri
Sunuş 
5
Önsöz 
7
Yargıtay Kararları Dizini 
13
Kısaltmalar 
21
Giriş 
23
Birinci Bölüm
AYIRT EDİCİ İŞARETLERİN TÜRLERİ, TARİHÇESİ VE
HUKUKEN KORUNAN İŞLEVLERİ
I. AYIRT EDİCİ İŞARET KAVRAMI VE TÜRLERİ 
25
A. Ayırt Edici İşaret Kavramı 
25
B. Ayırt Edici İşaretler 
28
1. Marka Hakkı 
28
a. Tanım ve Unsurları 
30
b. Markanın İşlevleri 
40
aa. İşletme Açısından 
40
bb. Tüketiciler Açısından 
41
cc. Ülke Açısından 
41
c. Marka Olabilecek İşaretler 
42
aa. Kişi Adları 
44
bb. Sözcük veya Sözcükler, Sloganlar 
44
cc. Harfler ve Sayılar 
46
dd. Şekiller 
47
ee. Üç Boyutlu Biçimler 
48
ff. Renkler 
50
gg. Sesler, Melodiler, Pozisyon ve Koku markaları (Geleneksel olmayan markalar) 
52
d. Marka Türleri 
53
aa. Ticaret Markası 
55
bb. Hizmet Markaları 
55
cc. Bireysel (ferdi) Marka 
55
dd. Garanti Markası 
55
ee. Ortak Markalar 
56
ff. Tanınmış Markalar 
56
gg. Spekülasyon veya Engelleme Markaları 
66
2. Ticaret Unvanı 
67
a. Genel Olarak 
67
b. Gerçek Kişi Tacirlerin Unvanları 
69
c. Tüzel Kişi Tacirlerin Unvanları 
70
3. İşletme Adı 
70
4. Coğrafi İşaret 
74
a. Coğrafi İşaret Türleri 
78
aa. Menşe Adı 
78
bb. Mahreç Adı 
78
cc. Geleneksel Ürün Adları 
78
b. Coğrafi İşaret Korumasının Kapsamı 
79
5. İnternet Alan Adı 
80
II. MARKA VE DİĞER AYIRT EDİCİ İŞARETLERİN TARİHÇESİ 
83
A. Antik Çağda Ayırt Edici İşaretler 
83
B. Orta Çağda Ayırt Edici İşaretler 
84
C. Liberal Ekonomik Düzende Ayırt Edici İşaretler 
85
III. AYIRT EDİCİ İŞARETLERİN EKONOMİK İŞLEVLERİ 
86
A. Ayırt Etme İşlevi ve Ekonomik Etkileri 
86
B. Kaliteyi Garanti Etme İşlevi 
87
C. Reklam ve Tanıtım İşlevi 
88
D. İmaj Sağlama İşlevi 
91
E. Seçici Dağıtım Sisteminde Kodlama İşlevi 
93
IV. AYIRT EDİCİ İŞARETLERİN HUKUKEN KORUNAN İŞLEVLERİ 
95
A. Marka Hakkının Hukuken Korunan İşlevleri 
95
1. Köken Bildirme İşlevi 
95
2. Ayırt Edicilik İşlevi 
96
B. Ticaret Unvanının Hukuken Korunan İşlevleri 
100
C. İşletme Adının Hukuken Korunan İşlevleri 
101
D. Coğrafi İşaretin Hukuken Korunan İşlevleri 
102
E. İnternet Alan Adının Hukuken Korunan İşlevleri 
106
İkinci Bölüm
MARKA HUKUKUNDA ÖNCELİK İLKESİNİN ANLAMI
I. 6769 SAYILI SMK’YA GÖRE MARKA HAKKINDA ÖNCELİK ELDE EDİLMESİ VE AVRUPA BİRLİĞİ HUKUKU İLE KARŞILAŞTIRMA 
111
A. Tescil ve Rüçhan Hakkı 
111
1. Marka Hakkının Kazanılmasında Kabul Edilen Sistemler ve Tescil İlkesi 
111
2. Rüçhan Hakkı 
119
B. Paris Sözleşmesi Anlamında Tanınmış Marka Niteliğini Kazanma 
121
C. ‘Markasal’ Kullanma 
124
1. Markasal Kullanma Kavramı 
125
2. Tescilsiz İşaretlerin Markasal Kullanımı 
126
a. Genel Olarak 
126
b. Marka Başvurusu veya Rüçhan Hakkının Tarihinden Önce Bu İşaret İçin Bir Hak Elde Edilmesi 
129
c. Bu İşaretin Sahibine Bir Markanın Kullanımını Engelleme Hakkı Vermesi 
134
3. Tescilli Ticaret Unvanı ve İşletme Adının Markasal Kullanımı 
137
II. MARKASAL KULLANMA İLE ÖNCELİK HAKKI ELDE EDİLMESİNİN KOŞULLARI 
139
A. Avrupa Birliği Hukuku 
140
B. Mülga 556 Sayılı KHK’ya Göre Değerlendirme 
143
1. 556 sayılı KHK m. 8/III Anlamında Öncelik İlkesinden Yararlanacak İşaretler 
145
2. SMK Kapsamında Marka Hakkında Öncelik Sağlayan ‘Kullanma’nın Koşulları 
147
a. Markasal Kullanma 
147
b. Kullanım Alanı 
149
c. Kullanma İle Markanın Marufiyet (Bilinirlik) Kazanması Gerekip Gerekmediği Sorunu 
150
Üçüncü Bölüm
MARKA VE DİĞER AYIRT EDİCİ İŞARETLER ARASINDA ÖNCELİK İLİŞKİSİ
I. DİĞER AYIRT EDİCİ İŞARETLERDE ÖNCELİK İLKESİNİN ANLAMI 
159
II. MARKA VE TİCARET UNVANI ARASINDA ÖNCELİK İLİŞKİSİ 
162
A. Önceden Elde Edilen Marka Hakkı ve Aynı İşareti İçeren Sonraki Ticaret Unvanının Hukuki Durumu 
162
B. Önceden Tescil Edilen veya Kullanılan Ticaret Unvanı ve Aynı İşareti İçeren Markanın Hukuki Durumu 
165
C. Yargıtay ve Adalet Divanı Kararları 
170
III. MARKA VE İŞLETME ADI ARASINDAKİ ÖNCELİK İLİŞKİSİ 
178
A. Önceden Elde Edilen Marka Hakkı ve Aynı İşareti İçeren Sonraki İşletme Adının Hukuki Durumu 
178
B. Önceden Tescil Edilen veya Kullanılan İşletme Adı ve Aynı İşareti İçeren Sonraki Markanın Hukuki Durumu 
180
C. Yargıtay ve Adalet Divanı Kararları 
183
IV. MARKA VE COĞRAFİ İŞARET ARASINDA ÖNCELİK İLİŞKİSİ 
186
A. Önceden Elde Edilen Marka Hakkı ve Aynı İşareti İçeren Sonraki Coğrafi İşaretin Hukuki Durumu 
186
B. Önceden Tescil Edilen veya Kullanılan Coğrafi İşaret ve Aynı İşareti İçeren Sonraki Markanın Hukuki Durumu 
191
C. Yargıtay ve Adalet Divanı Kararları 
194
V. MARKA VE İNTERNET ALAN ADI ARASINDA ÖNCELİK İLİŞKİSİ 
196
A. Önceden Elde Edilen Marka Hakkı ve Aynı İşareti İçeren Sonraki Alan Adı İşaretinin Hukuki Durumu 
197
B. Önceden Alınan İnternet Alan Adı ve Aynı İşareti İçeren Sonraki Markanın Hukuki Durumu 
200
C. Yargıtay ve Adalet Divanı Kararları 
202
VI. MARKA VE TELİF HAKKI ARASINDAKİ ÖNCELİK İLİŞKİSİ 
204
A. Önceye Dayalı Telif Hakkı İle Sonraki Marka Arasındaki İlişki 
205
B. Önceye Dayalı Marka İle Sonraki Telif Hakkı Arasındaki İlişki 
207
C. İlgili Yargıtay Kararları 
209
VII. TESCİLSİZ MARKA HAKKI İLE TESCİLLİ MARKA ARASINDAKİ ÖNCELİK İLİŞKİSİ 
212
A. Önceye Dayalı Tescilsiz Marka Hakkı ve Sonraki Marka Arasındaki İlişki 
213
B. Önceye Dayalı Tescilli Marka ve Sonraki Tescilsiz Marka Hakkı Arasındaki İlişki 
215
C. Konuyla İlgili Yargıtay Uygulamaları 
216
Sonuç 
219
EK BÖLÜM
YARGITAY 11. HD’NİN 6769 SAYILI SINAİ MÜLKİYET KANUNU'NUN YÜRÜRLÜĞÜNDEN SONRAKİ İÇTİHATLARI 
223
MARKA KHK'NIN UYGULANDIĞI DÖNEMDE HUKUK DAİRESİNİN ÖNCELİK HAKKI VE MARKASAL KULLANMA KONUSUNDAKİ İÇTİHATLARI 
245
Kaynakça 
359
Kavram Dizini 
365