TÜKETİCİNİN KORUNMASI HAKKINDA KANUN
II. 6502 Sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanunun Genel gerekçesi
33
A. Tüketicinin Korunması Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına Etkili Olan Sebepler
33
B. Kanun Değişikliğine İlişkin Teknik Ayrıntılar
35
C. Kanun Değişikliğine İlişkin Maddi Ayrıntılar
36
III. Tüketiciyi Korumaya Yönelik Düzenlemelerin Amacı ve Kapsamı
38
A. Tüketiciler Açısından
38
1. Sağlık Hakkı Açısından Koruma
38
2. Kişi Güvenliği Açısından Koruma
40
3. Ekonomik Çıkarların Korunması Açısından Koruma
41
B. Kamu Yararı Açısından
42
C. Korumanın Nedenleri
43
1. Tüketicilerin Zayıf (Korunmaya Muhtaç) Konumda Olmaları
43
2. Avrupa Birliği Hukukuna Uyum Sağlama
51
b. Avrupa Birliği Teknik Mevzuat Sistemine İlişkin Genel Bilgi
53
5. Uluslararası Standardizasyon Teşkilatı (ISO)
61
6. Avrupa Standartları (EN) ve Avrupa Standardizasyon Teşkilatları (CEN/CENELEC)
62
a. Avrupa Standartları (EN)
62
b. Avrupa Standardizasyon Teşkilatları (CEN/CENELEC)
63
c. CEN/CENELEC Tarafından Hazırlanan Standartlar
63
d. CEN/CENELEC’in Yapısı
64
e. TSE’nin CEN/CENELEC ile Olan İlişkileri
64
8. Ülkemizdeki Avrupa Birliği Teknik Mevzuatı Uyum Çalışmaları
67
9. Türk Hukukunda CE İşaretinin Önemi
68
10. Türk Akreditasyon Kurumu (TÜRKAK) Hakkında Genel Bilgi
71
b. Türk Akreditasyon Kurumunun (TÜRKAK) Faaliyetleri
72
I. Kanunun Uygulama Alanı
77
II. Tüketici Sözleşmelerinin Ayırıcı Özellikleri
79
A. Bedel Karşılığı Mal ve Hizmet Arzını Amaçlayan Bir Sözleşme Olmalıdır
79
B. Sözleşmenin Çeşidi ve Niteliği Önem Taşımaz
80
C. Sözleşme Taraflarından Birinin Tüketici Olması Gerekir
83
D. Tüketicinin Mal veya Hizmeti Özel Kullanımı ya da Tüketimi İçin Satın Alması Gerekir
84
III. Tüketiciye Yönelik Uygulamalar
86
II. Tüketicinin Korunması İle İlgili Kavramlar
91
1. Tüketici Gerçek ya da Tüzel Kişi Olabilir
91
2. Tüketici Mal veya Hizmeti Özel Kullanım ya da Tüketimi İçin Nihai Olarak Satın Almalıdır
94
3. Mal veya Hizmet Karma Amaçla Satın Alınmamış Olmalıdır
95
1. Satıcı, Gerçek veya Tüzel Kişi Olabilir
96
2. Satıcı Kamu Kurum ve Kuruluşu ya da Özel İşletme Sahibi Kişi Olabilir
96
3. Satıcı, Mal ve Hizmeti Bedel Karşılığı (İvazlı) Tüketiciye Satan Kişidir
97
4. Satıcı, Sunduğu Mal ile İlgili Faaliyetleri Kazanç Sağlamak Amacıyla ve Sürekli Olarak Yürütmelidir
97
2. Üretici gibi Sorumlu Olanlar
99
1. Hizmet Bedeni ve /veya Fikri Emeğe Dayanabilir
101
2. Hizmet, Bir Ücret ya da Menfaat Karşılığı Yerine Getirilmelidir
102
I. Konut Finansmanı Kuruluşu
102
J. Kalıcı Veri Saklayıcısı
103
K. Tüketici Örgütleri
104
§4. TÜKETİCİNİN KORUNMASI HAKKINDA KANUNA EGEMEN TEMEL İLKELER
105
II. Kanunda Belirtilen Temel İlkeler
106
A. Tüketicinin Bilgilendirilmesi İlkesi
106
B. Sözleşme Koşullarının Tüketici Aleyhine Değiştirilememesi
107
C. Tüketiciye Ek Külfet Getirme Yasağı
108
D. İşlemlerin Yazılılığı ve İspatının Düzenleyene Ait Olması
108
E. Sadece Nama Yazılı Kıymetli Evrakın Düzenlenebileceği İlkesi
109
F. Tüketici Borçlarında Adi Kefalet, Tüketici Alacaklarında Müteselsil Kefalet İlkesi
112
G. Tüketici Aleyhine Bileşik Faiz Yasağı
116
H. Katılım Bankalarını Kapsama İlkesi
116
§5. TÜKETİCİ SÖZLEŞMELERİNDEKİ HAKSIZ ŞARTLAR
117
II. Standart Sözleşme Kavramı ve Genel Olarak Genel İşlem Koşulları İçeren Sözleşmeler
118
A. Standart Sözleşme Kavramı
118
B. Genel Olarak Genel İşlem Koşulları İçeren Sözleşmeler
119
1. Hukukumuzda Genel İşlem Koşullarına İlişkin Düzenlemeler
119
2. Genel İşlem Koşulları İçeren Sözleşmeler
120
III. 6502 Sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun Kapsamında Haksız Şartlar
120
A. Haksız Şartın Tanımı
121
B. Haksız Şartın Unsurları
122
1. Önceden Hazırlanmış Olan Standart Sözleşme Koşulunun Bulunması
123
2. Sözleşme Koşullarının Tüketiciyle Müzakere Edilmemiş Olması ve Tüketicinin Sözleşme Koşuluna Etki Edememesi (Önceden Tek Taraflı Olarak Hazırlanmış Olma)
123
3. Sözleşme Koşulunun Tarafların Hak ve Yükümlülüklerinde Dürüstlük Kuralına Aykırı Olarak Tüketici Aleyhine Dengesizliğe Sebep Olması
124
C. Tüketici Sözleşmelerinde Yer Alan Haksız Şartların Denetimi
125
D. Standart Sözleşme Koşulları Bakımından Gözetilecek İlkeler (Yorum Denetimi)
128
1. Standart Sözleşme Koşullarının Tüketici Lehine Yorumlanması İlkesi
128
2. Sözleşmenin Bütününe Bakılması İlkesi
128
3. Asli Edimlerin Haksız Şart Denetiminin Dışında Kalması İlkesi
129
E. TSHŞHY’de Yer Alan Haksız Şart Örnekleri
129
I. Sözleşme Özgürlüğü İlkesi ve Tüketiciler Lehine Sınırlanması
132
II. Sözleşme Özgürlüğünün Kapsamı
132
III. Sözleşme Özgürlüğünün Sınırlanması
133
IV. Tüketicinin Korunması Hakkında Kanunla Getirilen Sınırlamalar
133
A. Satıştan Kaçınma Yasağı (Sözleşme Yapma Zorunluluğu)
133
B. Ağırlaştırıcı Koşullar Getirme Yasağı
136
C. Tüketicinin Korunması Hakkında Kanundan Önceki Durum
138
§7. SİPARİŞ EDİLMEYEN MAL VEYA HİZMETLER
140
II. Sipariş Edilmeyen Mal ve Hizmetlere Bağlanan Sonuçlar
141
TÜKETİCİNİN KORUNMASI VE AYDINLATILMASI
§8. AYIPLI MAL VE HİZMETLER
143
I. Düzenlemenin Amacı ve Uygulama Alanı
143
A. Ayıp Kavramı ile Genel Olarak Sözleşmeye Aykırı Mal ve Sözleşmeye Aykırı İfa Kavramları Arasındaki İlişki
148
C. Nicelik Eksikliği ve Aliud İfası
154
D. Ayıp Sayılan Eksikliklerin Çeşitleri (Maddi–Hukuki–Ekonomik Ayıp)
156
III. Satıcıyı Maldaki Ayıptan Sorumlu Tutmanın Koşulları
159
1. Ortada Ayıp Sayılan Bir Eksiklik Bulunmalıdır
160
2. Maldaki Eksiklik (Ayıp) Önemli Olmalıdır
160
3. Ayıbın Var Olması Gereken An
161
4. Tüketici Ayıbın Varlığını Bilmeden Malı Satın Almış Olmalıdır
162
5. Satıcının Ayıbın Varlığını Bilmesi Gerekmez
164
6. Sözleşme ile Sorumluluğun Kaldırılması ya da Sınırlanması Geçerli Değildir
165
1. Türk Borçlar Kanunu’na Göre Satış Sözleşmesinde Yoklama ve Bildirme (Muayene ve İhbar) Yükümlülüğü
169
b. Tüketici Satımlarında
170
d. Hayvan Satımlarında
171
2. Başka Yerden Gönderilerek Yapılan Satışlarda (Uzağa Satışlarında) Sorumluluğun Koşulları ve Alıcının Yerine Getirmesi Gereken Yükümlülükler
172
C. Alıcıya (Tüketiciye) Tanınan Haklar
174
b. Satış Bedelinin İndirilmesini İsteme
179
c. Ayıplı Malın Ayıpsız Misliyle Değiştirilmesini İsteme
180
d. Ayıplı Malın Ücretsiz Onarımını İsteme
181
2. Tazminat İsteme Hakkı
182
a. Sözleşmeden Dönme Halinde Tazminat
184
b. Sözleşmeden Dönme Dışındaki Diğer Seçimlik Haklar Nedeniyle Tazminat İsteme
185
c. Seçimlik Hakları Kullanmaksızın Sözleşmeye Aykırılık Nedeniyle Tazminat İsteme
186
IV. Ayıplı Hizmetlerde Uygulanacak Kurallar
188
A. Ayıplı Hizmetin Türleri ve Çeşitleri
190
B. Sağlayıcıyı Ayıplı Hizmetten Sorumlu Tutmanın Koşulları
191
C. Ayıplı Hizmet Nedeniyle Tüketiciye Tanınan Haklar
192
V. Ayıp Nedeniyle Talep Hakkına Sahip Olanlar
193
VI. Ayıptan Sorumlu Tutulabilecek Kişiler
195
A. Ayıplı Mal Satışında
195
B. Ayıplı Hizmet Sunulmasında
199
VII. Sorumluluktan Kurtulma
200
VIII. Dava Zamanaşımı
201
§9. TAKSİTLE SATIŞ SÖZLEŞMELERİ
205
I. Taksitle Satış Sözleşmesinin Tanımı ve İçeriği
205
II. Taksitle Satışlar Hakkında Tüketicinin Korunması Hakkında Kanunla Getirilen Farklı Düzenlemeler ve Yenilikler
206
A. Bedele İlişkin Unsur
208
B. Şekle İlişkin Unsur
209
III. Taksitle Satış Sözleşmesinin Hukuki Niteliği
210
IV. Taksitle Satış Sözleşmesinin Kurulması ve Hükümleri
211
A. Sözleşmenin Tarafları ve Tarafların Ehliyeti
211
B. Sözleşmenin Konusu
211
C. Sözleşmenin Şekli ve İçeriği
213
V. Taksitlerin Kambiyo Senetlerine Bağlanmış Olması Hususu
215
VI. Tüketicinin Taksitle Satış Sözleşmesinden Cayma Hakkı (Tüketicinin Geri Alma Hakkı)
217
VII. Muacceliyet Kaydı ve Tüketicinin Temerrüdü
219
C. Sözleşme Koşullarının Tüketici Aleyhine Değiştirilememesi
225
D. Taksitle Satışlarda Düzenlenen Kıymetli Evrakın Sadece Nama Yazılı Olması ve Taksit Miktarı Kadar Düzenlenmesi
226
§10. TÜKETİCİ KREDİSİ SÖZLEŞMELERİ VE KREDİ KARTI SÖZLEŞMELERİ
228
I. Genel Olarak Tüketici Kredisi Sözleşmeleri
228
1. Ödünç veya Benzeri Finansman Yöntemleri
231
II. Kredi Kartı Sözleşmeleri
232
A. Genel Olarak Kredi Kartı Kavramı ve Kredi Kartı Sözleşmesi
232
B. Kredi Kartı Sözleşmesinin Hukuki Niteliği ve Uygulanacak Hükümler
234
C. Kredi Kartı Sözleşmesinde Tarafların Borçları
235
D. Kredi Kartı Sözleşmesinin Şekli
237
E. Kredi Kartlarında Tüketicinin Korunması
238
1. Tüketici Kredileri ile İlgili Hükümlerin Uygulanması Yoluyla Koruma
238
2. Kredi Kartlarındaki Tüketiciyi Koruyan Doğrudan Hükümler
239
3. Kredi Kartı Kullanırken Tüketicilerin Alması Gereken Güvenlik Tedbirleri
240
F. Tüketici Kredisi Sözleşmesinin Şekli
242
G. Sözleşme Öncesi Bilgilendirme Yükümlülüğü
243
2. Cayma Hakkının Kullanılması
245
3. Cayma Hakkının Kullanılması Halinde Tasfiye İlişkisi
246
1. Belirli Süreli Tüketici Kredisi Sözleşmelerinde Faiz
248
2. Tüketici Kredisi Sözleşmelerinde Faiz Oranının Gösterilmesi
248
III. Sözleşmede Değişiklik
250
A. Belirli Süreli Tüketici Kredisi Sözleşmelerinde Değişiklik Yapılması
250
B. Belirsiz Süreli Tüketici Kredisi Sözleşmelerinde Değişiklik Yapılması
250
IV. Tüketici Kredilerinde Erken Ödeme
252
V. Tüketicinin Taksitleri Ödemede Temerrüde Düşmesi
253
B. Tüketici Kredilerinde Tüketicinin Temerrüde Düşmesi ve Sonuçları
254
VI. Tüketici Kredilerinde Sigorta Yaptırılması
256
A. Bağlı Kredi Kavramı ve Şartları
257
1. Bağlı Kredi Kavramı
257
2. Bağlı Kredinin Şartları
258
B. Bağlı Kredi Sözleşmesinin Hiç veya Gereği Gibi Yerine Getirilmemesi
259
C. Bağlı Kredi Sözleşmesinin Sona Ermesi
261
VIII. Tüketici Kredisi Sözleşmelerinde Diğer Hususlar
261
§11. KONUT FİNANSMANI SÖZLEŞMESİ
265
A. Konut Finansman Sözleşmesi Olarak Kabul Edilen Sözleşmeler
267
1. Konut Edinmeye Yönelik Finansal Kiralama Sözleşmesi
267
2. Konut Edinmeye Yönelik Konut Kredisi Sözleşmesi
268
3. Yeniden Yapılandırma
268
B. Konut Finansman Sözleşmesinin Şekli
269
1. Sözleşme Öncesi Bilgilendirme
269
a. Tüketicinin Temerrüdü Halinde Tüm Borçlarının Muaccel Olmasının Koşulları
271
III. Bağlı Konut Kredisi Sözleşmesi
273
B. Konutun Hiç veya Gereği Gibi Teslim Edilmemesi
275
D. Tüketicinin Erken Ödeme İmkânı
278
E. Konutun Sigortalanması
279
1. Hesap Açılması Halinde Tüketiciden Ücret veya Masraf İstenememesi
281
2. Sözleşme İle İlişkili Kredili Mevduat Sözleşmesi Yapılamayacağı
281
3. Konut Yapı Kooperatiflerinin Gerçek Kişi Ortaklarının İşlemleri
282
4. Yönetmelikle Düzenlenecek Hususlar
282
§12. ÖN ÖDEMELİ KONUT SATIŞ SÖZLEŞMELERİ
283
II. Ödemeli Konut Sözleşmesinin Tanımı ve Unsurları
284
B. Ön Bilgilendirme Formu
284
C. Sözleşmenin Ön Şartı
285
D. Sözleşme ve Sözleşmenin Şekli
286
§13. DİĞER TÜKETİCİ SÖZLEŞMELERİ
299
I. İş Yeri Dışında Kurulan Sözleşmeler
300
B. Beğenme Koşuluyla Satışlar (Genel Deneme ve Yoklama/Tecrübe ve Muayene Koşullu Satışlar)
302
C. İş Yeri Dışında Kurulan Sözleşmeler ve Ayırıcı Özellikleri
304
1. Sözleşme; İşyeri Dışında Yapılmalıdır
304
2. Teklifin Hangi Taraftan Geldiği Önemli Değildir
305
3. Sözleşme Konusu Mal ve Hizmetin Değeri Belli Bir Değerden Az Olmamalıdır
306
4. Sözleşme Konusu Mal/Hizmet, Düzenleme Kapsamı İçinde Yer Almalıdır
306
D. İş Yeri Dışında Kurulan Sözleşmelerde Tüketicilerin Özel Olarak Korunması Çabalarının Nedenleri
308
E. Taksitle İş Yeri Dışında Kurulan Sözleşmelere Uygulanacak Hükümler
311
F. Cayma Hakkının Kullanılması ve Sonuçları
311
1. Cayma Hakkının Kullanılması
311
3. Caymanın Sonuçları
314
a. Satıcı/Sağlayıcı Yönünden Doğan Yükümlülükler
314
b. Tüketici Yönünden Doğan Yükümlülükler
315
G. İş Yeri Dışında Kurulan Sözleşmelerde Satıcı/Sağlayıcının Yükümlülükleri
315
1. İş Yeri Dışında Kurulan Sözleşmelere İlişkin İşlem Şartları
315
c. Sözleşmenin Zorunlu İçeriği
317
2. Satıcı/Sağlayıcının Diğer Yükümlülükleri
318
II. Mesafeli Sözleşmeler
319
A. Mesafeli Sözleşmeler Hakkında Genel Bilgi ve Benzer Kavramlardan Ayırt Edilmesi
320
B. Mesafeli Sözleşmelerin Ayırıcı Özellikleri
322
1. Tarafların Eş Zamanlı Fiziksel Varlığı Olmaksızın Kurulmuş Olma
322
2. Mal/Hizmetin Pazarlanmasına Yönelik Olarak Oluşturulmuş Bir Sistem Çerçevesinde Gerçekleşme
322
3. Sözleşmenin Kurulduğu Ana Kadar ve Kurulduğu An da Dahil Olmak Üzere, Uzaktan İletişim Araçlarının Kullanılması Suretiyle Kurulma
322
a. Yazılı ve Görsel İletişim Araçları Kullanılarak Kurulan Mesafeli Sözleşmeler
323
b. Telefon Kullanılarak Kurulan Mesafeli Sözleşmeler
324
c. Elektronik Ortam (İnternet) Üzerinden Kurulan Mesafeli Sözleşmeler
324
d. Diğer İletişim Araçları Kullanılarak Kurulan Mesafeli Sözleşmeler
327
5. İşlem Konusu Mal/Hizmet, Düzenleme Kapsamı İçinde Yer Almalıdır
327
C. Cayma Hakkının Kullanılması ve Sonuçları
328
1. Cayma Hakkının Kullanılması
329
3. Caymanın Sonuçları
330
a. Satıcı/Sağlayıcı Yönünden Doğan Yükümlülükler
330
b. Tüketici Yönünden Doğan Yükümlülükler
330
D. Mesafeli Sözleşmelerde Satıcı/Sağlayıcının Yükümlülükleri
331
1. Mesafeli Sözleşmelere İlişkin İşlem Şartları
331
2. Satıcı/Sağlayıcının Diğer Yükümlülükleri
333
III. Finansal Hizmetlere İlişkin Mesafeli Sözleşmeler
334
A. Finansal Mesafeli Sözleşmeler Hakkında Genel Bilgi ve Özellikleri
335
B. Cayma Hakkının Kullanılması ve Sonuçları
336
1. Cayma Hakkının Kullanılması
337
3. Caymanın Sonuçları
337
a. Sağlayıcı Yönünden
337
4. Finansal Mesafeli Sözleşmelere İlişkin İşlem Şartları
338
c. Sözleşmenin Zorunlu İçeriği
339
d. Sözleşmeyi Sona Erdirme
340
IV. Devre Tatil ve Uzun Süreli Tatil Hizmeti Sözleşmeleri
340
A. Devre Tatil Sözleşmeleri
342
a. Taşınmazın Kullanım Hakkının Devri veya Devir Taahhüdü
343
c. Sözleşmenin Süresi
343
4. Devre Tatil Sözleşmesinin Konusu
344
5. Tüketicinin Borçları
345
6. Sağlayıcının Borçları
345
B. Uzun Süreli Tatil Hizmeti Sözleşmesinin Tanımı
346
C. Değişim Sözleşmeleri ve Yeniden Satış Sözleşmelerinin Tanımı
347
D. Önbilgilendirme Formu Verilmesi Zorunluluğu
347
1. Cayma Hakkının Süresi, Kapsamı ve Sonucu
349
2. Cayma Hakkının Bağlı Krediye Etkisi
350
G. Ön Ödemeli Şekilde Yapılan Devre Tatil Sözleşmeleri
351
1. Yapı Ruhsatı Şartı
351
2. Sigorta Yaptırma Zorunluluğu
351
3. Ön Ödemeli Devre Tatil Sözleşmelerinde Devir
352
4. Tüketicinin Sözleşmeden Dönme Hakkı ve Buna Bağlı Tazminat Yükümlülüğü
352
V. Paket Tur Sözleşmeleri
353
A. Paket Tur Kavramı, Özellikleri, Tarafları ve Uygulama Alanı
354
1. En Az İki Farklı Asli Edim İçermesi
356
2. Her Şey Dahil Fiyatla Satılma
356
3. Hizmetin Yirmidört Saatten Uzun Bir Süreyi Kapsaması veya Gecelik Konaklamayı İçermesi
356
B. Paket Tur Sözleşmesine İlişkin İşlem Şartları
357
3. Sözleşmenin Zorunlu İçeriği
358
4. Tüketicinin Hakları
358
a. Paket Turun Esaslı Unsurlarında Değişiklik veya Turun İptali Durumunda
359
b. İfa Sırasında Eksiklik Ortaya Çıkması Durumunda
359
c. Tazminat Talep Etme
359
VI. Abonelik Sözleşmeleri
361
1. Fesih Hakkının Koşulları
364
C. Abonelik Sözleşmesinin Şekli ve Süresi
367
D. Abonelik Sözleşmesinin Feshi ve Sonuçları
368
1. Belirsiz Süreli veya Bir Yıldan Uzun Süreli Sözleşmeler
368
2. Bir Yıldan Kısa Süreli Sözleşmeler
368
4. Fesih Sonrası Satıcını Yükümlülükleri
369
VII. Süreli Yayın Kuruluşlarınca Düzenlenen Promosyon Uygulamaları
370
B. Promosyon Uygulamalarının Hukuki Niteliği
376
TÜKETİCİNİN BİLGİLENDİRİLMESİ VE
I. Genel Olarak Etiket Koyma – Tarife ve Fiyat Listesi Asma Yükümlülüğü
379
II. Etiket Koyma Zorunluluğu
380
A. Etiketin Anlamı ve Amacı
380
C. Etiketin İçeriği (Yer Alması Gerekli Bilgiler)
381
D. Etiketin Konuluş Biçimi ve Yeri
382
E. Etiket Konulması Zorunlu Olan Mallar
383
E. Tarife ve Fiyat Listesi Asma Zorunluluğu
385
1. Tarife ve Fiyat Listesinin Anlamı ve Amacı
385
2. Biçimi, Konuluşu ve İçeriği
386
§.15. TANITMA VE KULLANMA KLAVUZU
387
I. Tanıtma ve Kullanma Kılavuzu İle Birlikte Satma Zorunluluğu
387
II. Tanıtma ve Kullanma Kılavuzunun Tanımı
388
III. Tanıtma ve Kullanma Kılavuzu İle Birlikte Satma Zorunluluğu İle İlgili Düzenlemenin Amacı
388
IV. Tanıtma ve Kullanma Kılavuzu İle Satılması Zorunlu Olan Mallar
388
V. Tanıtma ve Kullanma Kılavuzunun Dili, İçeriği ve Veriliş Biçimi
390
VI. Tanıtma ve Kullanma Kılavuzu Vermemenin Yaptırımı
391
II. Garanti Belgesi Verme Zorunluluğu ve Gerekçesi
392
III. Garanti Belgesinin Tanımı
393
IV. Zorunluluk Kapsamına Giren Mallar
393
V. Garanti Belgesini Düzenlemekle ve Vermekle Yükümlü Kişiler
393
VI. Garanti Belgesinin İçeriği
394
VII. Garanti Belgesinin Sağladığı Olanaklar
395
A. Malın Ücretsiz Onarımını ve Bakımını İsteme
395
B. Tüketicinin Sahip Olduğu Diğer Seçimlik Hakları
396
C. Garanti Belgesi Verme Yükümlülüğüne İlişkin Kurallara Uymamanın Sonuçları
396
VIII. İhtiyari Garanti
397
A. İhtiyari Garanti ve Gerekçesi
397
B. Tüketicinin İhtiyari Garantiden Yararlanması Halinde Ücret Yahut Masraf Durumu
398
C. İhtiyari Garanti Taahhüdünde Taahhüt, Reklam ve İlanla Bağlı Olunup Olunamayacağı
398
D. İhtiyari Garanti Taahhüdünde Şekil
399
IX. Satış Sonrası Hizmetler
399
A. Bakım ve Onarım Hizmetleri Verme Zorunluluğu
400
B. Satış Sonrası Hizmetler Yönetmeliği ile İlgili Hükümler
402
1. Servis İstasyonu Kurma Zorunluluğu
402
2. Kurma Başvurusu ve İzin
402
3. Servis İstasyonlarının Özellikleri ve Sayısı
403
4. Servis İstasyonlarının Sorumluluğu
404
5. Yedek Parça ve Fiyat Listesi
405
6. Değiştirilen Parçanın İadesi
405
7. Özellik Taşıyan Mallarda Bakım Hizmetleri
405
8. Üretici, İthalatçı ve Satıcının Sorumluluğu
405
9. Bakımı İçin Servis İstasyonu Açılması Gereken Mallar
406
§17. TÜKETİCİNİN BİLİNÇLENDİRİLMESİ
407
I. Tüketicinin Eğitilmesi ve Bilinçlendirilmesi Nedenleri
407
II. Tüketici Ödülleri
409
A. Tüketici Ödülleri Gerekçesi, Amaç ve Kapsamı
409
C. Yarışmaların Değerlendirilmesi
410
E. Ödüllerin Duyurulması
411
F. Ödüllerin Şekli ve Niteliği
411
G. Diğer Gerçek veya Tüzel Kişilerce Verilecek Tüketici Ödülleri
411
H. Ödüllerin Maliyetinin Karşılanması
411
TİCARİ REKLAM VE HAKSIZ TİCARİ UYGULAMALAR
I. Tüketicilerin Korunması Kapsamında Reklamlar ve İlanların Denetim Altına Alınması
414
B. Aldatıcı Reklam Yasağına Tabi Olanlar ve Talepte Bulunabilecekler
417
1. Geniş Anlamda Reklam Kavramı
418
2. Ekonomik Anlamda Reklam Kavramı
419
a. Yapılması Yasak Olan Reklamlar
419
aa. Aldatıcı Reklamlar
419
bb. Tehlikeli, Zararlı ve İstismar Edici Reklamlar
423
b. Yapılması Yasak Olmayan Reklamlar (Karşılaştırmalı Reklam)
426
3. Ticari Reklamın Özellikleri
427
D. Ticari Reklam Kurallarına Uymayanlara Verilecek Cezalar
429
§19. HAKSIZ TİCARİ UYGULAMALAR
431
I. Haksız Ticari Uygulama Kavramı
431
II. Aldatıcı Eylemler
433
III. Aldatıcı İhmaller
434
IV. Saldırgan Ticari Uygulamalar
434
I. Reklam Kurulunun Oluşumu
439
B. Üyelerin Seçilmesi
439
C. Üyelerin Nitelikleri
440
F. Ödenek ve Huzur Hakkı
442
II. Reklam Kurulunun Görevleri
442
A. İlkeleri Belirlemek
442
B. Gerekli İncelemeleri Yapmak
442
C. Tedbir ve/veya Ceza Uygulama
443
III. Reklam Kurulunun Çalışma Yöntemi
443
F. Toplantı ve Karar Yeter Sayısı
444
G. Toplantıya Katılma Yasağı
444
H. Sekreterya Hizmetleri
444
I. Sekreteryanın Görevleri
444
J. İhtisas Komisyonları
445
L. Kurulun İlan ve Reklam İlkelerini Belirleme Yöntemi
445
a. Doğruluk ve Dürüstlük
447
b. Kötülemenin Yapılamaması
448
c. İtibardan Haksız Yararlanılmaması
448
M. İlgili Kişi, Kurum ve Kuruluşlardan Bilgi ve Görüş Alma
449
N. Huzur Hakkı ve Huzur Ücreti
449
§21. TÜKETİCİ KONSEYİ
451
I. Tüketici Konseyi ve Benzeri Kuruluşların İşlevi ve Tarihçesi
451
II. Tüketici Konseyinin Oluşumu
453
B. Başkanın Görevleri
454
C. Üyeler (Temsilciler)
454
III. Tüketici Konseyinin Görevleri
456
B. Tüketici Konseyinin Çalışma Yöntem ve Esasları
457
1. Toplantıya Çağrı, Toplantı Yeri ve Zamanı
457
2. Toplantı Yeter Sayısı
457
5. Karar Yeter Sayısı ve Kararların Alınması
458
IV. Sekretarya ve Görevleri
458
I. Reklam Konseyinin Oluşumu
460
B. Başkanın Görevleri
460
C. Reklam Konseyi Üyeleri
460
1. Üyelerin Temsil Ettiği Yerler
460
2. Reklam Konseyinin Görevleri
462
3. Reklam Konseyinin Çalışma Yöntem ve Esasları
462
a. Toplantı Çağrı, Toplantı Yeri ve Zamanı
462
b. Toplantı Yeter Sayısı
463
c. Toplantı Karar Sayısı
463
e. Divanın Kuruluşu ve Görevleri
463
f. Başkanın Görevleri
464
g. Sekretarya ve Görevleri
464
§23. TÜKETİCİ HAKEM HEYETİ
465
I. Kuruluşu ve Görev Alanı
465
A. Tüketici Hakem Heyetinin Kuruluş Amacı
465
B. Hakem Heyetlerinin Sayısı
466
C. Hakem Heyetinin Oluşumu
467
3. Üyelerde Aranacak Şartlar
468
4. Tüketici Örgütleri Temsilcisinin Tespiti
468
6. Üyeliğin Düşmesi ve Sona Ermesi
470
1. Uyuşmazlık Konusu Açısından
472
2. Uyuşmazlık Konusunun Değeri Açısından
474
C. Görevli ve Yetkili Olmayan Tüketici Hakem Heyetine Başvurma
477
1. Toplantı Zamanı ve Yeri
478
2. Toplantı ve Karar yeter Sayısı
479
3. Toplantılara Katılma Mecburiyeti
479
4. Toplantıya Katılmama Halleri
479
C. Bilirkişi İncelemesi
480
1. Bilirkişi Görevlendirilmesi
480
2. Bilirkişinin Sorumluluğu
481
V. Karar ve Karara İtiraz
482
A. Kararın Niteliği ve Kapsamı
483
E. Kararın Yerine Getirilmesi
484
F. Kararın Düzeltilmesi
485
VI. Huzur Hakkı ve Ücreti
486
YARGILAMA, DENETİM VE CEZAYA İLİŞKİN HÜKÜMLER
§24. TÜKETİCİ MAHKEMELERİ
487
I. Özel Tüketici Mahkemeleri Kurulmasının Nedenleri ve Tüketici Mahkemelerinin İşlevi
488
II. Tüketici Mahkemelerinin Oluşumu
489
III. Tüketici Mahkemelerinin Görev Alanı
490
IV. Tüketici Mahkemelerinin Yetkisi
493
V. Tüketici Mahkemelerinin Milletlerarası Yetkisi
494
VI. Başvuru Koşulları ve Yöntemi
495
VII. Yargılama Yöntemi
497
VIII. Davacı Olabilen Kişiler
497
IX. Kararların Yayınlanmasını Talep Hakkı ve Kesinleşen Kararların İletilmesi
500
§25. ÜRETİMİN, SATIŞIN DURDURULMASI VE MALIN TOPLATILMASI
501
II. Tüketici Mahkemelerinin Ayıplı Seri Mal Satışlarında Verebilecekleri Kararlar
502
A. İstem (Talep) Koşulları
502
1. Seri Mal Satışı Söz Konusu Olmalıdır
502
2. Satışa Sunulan Mal Ayıplı Olmalıdır
503
3. Tüketiciler, Tüketici Örgütleri ya da Gümrük ve Ticaret Bakanlığı Dava Açmış Olmalıdır
503
III. Tehlikeli Ürünlerde Özel Düzenleme
504
A. Ürünün Tehlikeli Olup Olmadığının Tespiti
504
B. Ürünün Tehlikeli Olması Halinde Öngörülen Özel Tedbirler
509
II. Denetimin Kapsamı
513
§27. TÜKETİCİ ÜRÜNLERİNİN VE TÜKETİCİ HİZMETLERİNİN DENETLENMESİ
515
I. Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun Hükümlerine Aykırı Davranışlara Verilecek Cezalar
519
A. Cezaların Çeşitleri ve Cezayı Verecek Makam
519
a. Para Cezasının Miktarı
520
aa. 500 TL Para Cezası
520
bb. 1000 TL Para Cezası
522
cc. 5000 TL Para Cezası
524
dd. 10.000 TL Para Cezası
525
ee. 25.000 TL Para Cezası
526
ff. 50.000 TL Para Cezası
526
gg. 100.000 TL Para Cezası
526
hh. 500.000 TL Para Cezası
527
ii. 5.000.000 TL Para Cezası
527
jj. Genel İdari İhlal Normu
528
b. Para Cezaları Hakkında Sınırlama İlkesi
528
c. Para Cezasını Artıran Nedenler
528
d. Maddeye Göre Verilecek Para Cezalarının Diğer Kanunlardaki Para Cezalarına Engel Olmaması
529
e. Para Cezasına İlişkin Diğer Hususlar
530
2. Para Cezası Dışındaki Cezalar
530
a. Durdurma veya Düzeltme Cezası
530
aa. Reklam Kurulu ve Bakanlık Tarafından Verdiği Durdurma Cezası
530
bb. Tüketici Mahkemesinin Verdiği Durdurma Cezası
530
c. Türk Ceza Kanunundaki Cezalar
532
II. Cezalarda Yetki ve İtiraz
533
A. Para Cezalarını Vermeye Yetkili Makam
533
B. Para Cezasının Niteliği
534
C. Para Cezalarına Karşı İtiraz
534
D. Para Cezalarında Tahsil Zamanaşımı
534
§29. YİYECEK TAKLİDİ ÜRÜNLER VE PİRAMİT SATIŞ SİSTEMLERİ
535
I. Yiyecek Taklidi Ürünler Kavramı
535
II. Piramit Satış Sistemleri
536
§30. TEST MUAYENE VE ANALİZLER VE ÖDENEK
539
I. Test Muayene ve Analizler
539
A. Ana Kaynak (Bakanlık Bütçesi)
540
B. Şirketlerin Katkı Payı
540
C. Bakanlık Bütçesine Kaydedilen Katkı Payından Doğan Ödeneğin Harcanması
541
II. TKHK Dışındaki Hükümlerin Uygulanması
543
§32. YÖNETMELİKLER VE DİĞER DÜZENLEYİCİ İŞLEMLER
545
III. Yürürlükten Kaldırılan Hükümler
546
TÜKETİCİ HAKLARI EVRENSEL BEYANNAMESİ–İLGİLİ KANUNLAR YÖNETMELİKLER VE TEBLİĞLER
551
EK 1–A: TÜKETİCİ HAKLARI EVRENSEL BEYANNAMESİ
551
EK 1–B: 6502 SAYILI TÜKETİCİNİN KORUNMASI HAKKINDA KANUNUN 77’NCİ MADDESİNDEKİ İDARİ PARA CEZALARI MİKTARLARIYLA İLGİLİ TABLO
556
EK 1–C: ÜRÜNLERE İLİŞKİN TEKNİK MEVZUATIN HAZIRLANMASI VE UYGULANMASINA DAİR KANUN
557
EK 1–D: TÜRK AKREDİTASYON KURUMU KURULUŞ VE GÖREVLERİ HAKKINDA KANUN
565
EK 2: ÜRÜNLERİN PİYASA GÖZETİMİ VE DENETİMİNE DAİR YÖNETMELİK
576
EK 3: TEKNİK MEVZUATIN VE STANDARTLARIN TÜRKİYE İLE AVRUPA BİRLİĞİ ARASINDA BİLDİRİMİNE DAİR YÖNETMELİK
589
EK 4: MEDYA ÖLÇÜMÜ ARAŞTIRMA SONUÇLARININ TİCARİ REKLAM VE İLANLARDA KULLANILMASINA DAİR TEBLİĞ
598
EK 5: TÜKETİCİ ÖDÜLLERİ YÖNETMELİĞİ
600
EK 6: DEVRE TATİL VE UZUN SÜRELİ TATİL HİZMETİ SÖZLEŞMELERİ YÖNETMELİĞİ
604
EK 7: AYIPLI MALIN NEDEN OLDUĞU ZARARLARDAN SORUMLULUK HAKKINDA YÖNETMELİK
616
EK 8: MESAFELİ SÖZLEŞMELER YÖNETMELİĞİ
618
EK 9: PAKET TUR SÖZLEŞMELERİ YÖNETMELİĞİ
627
EK 10: TÜKETİCİ SÖZLEŞMELERİNDEKİ HAKSIZ ŞARTLAR HAKKINDA YÖNETMELİK
634
EK 11: SATIŞ SONRASI HİZMETLER YÖNETMELİĞİ
639
EK 12: GARANTİ BELGESİ YÖNETMELİĞİ
645
EK 13: TİCARİ REKLAM VE HAKSIZ TİCARİ UYGULAMALAR YÖNETMELİĞİ
649
EK 14: 6502 SAYILI TÜKETİCİNİN KORUNMASI HAKKINDA KANUNUN 77’NCİ MADDESİNE GÖRE 2016 YILINDA UYGULANACAK OLAN İDARİ PARA CEZALARINA İLİŞKİN TEBLİĞ
666
EK 15: 6502 SAYILI TÜKETİCİNİN KORUNMASI HAKKINDA KANUNUN 68’İNCİ VE TÜKETİCİ HAKEM HEYETLERİ YÖNETMELİĞİNİN 6’NCI MADDELERİNDE YER ALAN PARASAL SINIRLARIN ARTIRILMASINA İLİŞKİN TEBLİĞ
668
EK 16: REKLAM KURULU YÖNETMELİĞİ
669
EK 17: İŞ YERİ DIŞINDA KURULAN SÖZLEŞMELER YÖNETMELİĞİ
675
EK 18: FİNANSAL HİZMETLERE İLİŞKİN MESAFELİ SÖZLEŞMELER YÖNETMELİĞİ
684
EK 19: ÖN ÖDEMELİ KONUT SATIŞLARI HAKKINDA YÖNETMELİK
690
EK 20: TÜKETİCİ KONSEYİ YÖNETMELİĞİ
697
EK 21: TANITMA VE KULLANMA KILAVUZU YÖNETMELİĞİ
703
EK 22: KONUT FİNANSMANI SÖZLEŞMELERİ YÖNETMELİĞİ
707
EK 23: FİYAT ETİKETİ YÖNETMELİĞİ
717
EK 24: 6502 SAYILI TÜKETİCİNİN KORUNMASI HAKKINDA KANUNUN 77’NCİ MADDESİNE GÖRE 2016 YILINDA UYGULANACAK OLAN İDARİ PARA CEZALARINA İLİŞKİN TEBLİĞ
721
EK 25: TÜKETİCİ HAKEM HEYETLERİ YÖNETMELİĞİ
722
A. TÜKETİCİNİN KORUNMASI KONUSUNDA İŞBİRLİĞİYLE İLGİLİ TÜZÜK
735
B. TÜKETİCİNİN KORUNMASI HUKUKUNA İLİŞKİN AVRUPA BİRLİĞİ DİREKTİFLERİ
751
Direktif No: 1– Avrupa Parlamentosu ve Konsey Direktifi
751
Direktif No: 2– İşyerleri Dışında Akdedilen Sözleşmelerde Tüketicinin Korunması Hakkında Meclis Direktifi
773
Direktif No: 4– Üye Devletlerin Tüketici Kredisi Üzerine Hukuki ve İdari Kurallarını Aynı Seviyeye Getirmeleri Hakkında Meclis Direktifi
783
Direktif No: 6– Turistik Geziler (Paket Turlar) Hakkındaki Yönerge
797
Direktif No: 7– (Mülga) Taşınmazlardan Kısmî Zamanlı Yararlanma Hakkı Tanıyan Time–Sharing Türü İşlemler (Devre Tatil ve Devre Mülk Sözleşmeleri) İle İlgili Yönerge
803
Direktif No: 8– (Mülga) Uzaktan Pazarlama Çerçevesinde Kurulan Mesafeli Sözleşmelerde Tüketicinin Korunmasına İlişkin Yönerge
808
Direktif No: 9– Tüketim Malları Satımının Belirli Yönleri ve Bu Mallar İçin Verilen Garantiler Hakkındaki Yönerge
816
Direktif No: 10– Elektronik İmzalar İçin Topluluk Çerçevesi Konusunda 13 Aralık 1999 Tarihli 1999/93/AT Sayılı Avrupa Parlamentosu ve Konsey Direktifi
821
Direktif No: 11– Bilgi Toplumu Hizmetlerinin Bazı Hukuki Yönleri ve Özellikle İç Pazarda Elektronik Ticaret Konusunda 8 Haziran 2000 Tarihli 2000/31/AT Sayılı Avrupa Parlamentosu ve Konsey Direktifi
833
Direktif No: 12– Tüketici Finansal Hizmetlerinin Uzaktan Pazarlanmasına ve 90/619/AT, 97/7/AT ve 98/27/AT Sayılı Avrupa Konseyi Yönergelerinin Değiştirilmesine İlişkin 23.09.2002 Tarihli ve 2002/65/AT Sayılı Avrupa Parlamentosu ve Konseyi Yönergesi
856
Direktif No: 13– Tüketicilere Sunulan Ürünlerin Fiyatlarının Belirtilmesine İlişkin Olarak Tüketicinin Korunması Hakkında 16 Şubat 1998 Tarihli ve 98/6/AT Sayılı Avrupa Parlamentosu ve Konsey Direktifi
866
Direktif No: 15– Yanıltıcı Reklamlara İlişkin 84/450/EEC Sayılı Yönergeyi, Karşılaştırmalı Reklamları Da İçerecek Şekilde Tadil Eden 6 Ekim 1997 Tarihli 97/55/EC Sayılı Avrupa Parlamentosu ve Konsey Yönergesi
879
Direktif No: 16– Olduklarından Farklı Görünen ve Tüketicilerin Sağlık ve Güvenliğini Tehlikeye Atan Mamullere İlişkin Üye Ülke Yasalarının Uyarlanmasına Dair 25 Haziran 1987 Tarihli Konsey Yönergesi
886
Direktif No: 17– (Mülga) Mesafeli Sözleşmelere İlişkin Olarak Tüketicilerin Korunması Hakkında 20 Mayıs 1997 Tarihli ve 97/7/AT Sayılı Avrupa Parlamentosu ve Konsey Direktifi
889
Direktif No: 18– Tüketici Hakları Direktifinin Tercümesi
901
Direktif No: 19– Tüketim Mallarının Alım Satımı ve Bunlara Ait Garantilerin Belirli Yönlerine İlişkin 25 Mayıs 1999 Tarihli Avrupa Parlamentosu ve Konseyi Yönergesi
918
Direktif No: 20– Tüketici Finansal Hizmetlerinin Uzaktan Pazarlanmasına ve 90/619/AT, 97/7/AT ve 98/27/AT Sayılı Avrupa Konseyi Yönergelerinin Değiştirilmesine İlişkin 23.09.2002 Tarihli ve 2002/65/AT Sayılı Avrupa Parlamentosu ve Konseyi Yönergesi
927
EMSAL YARGI KARARLARI
937