İnternette Aldatıcı Reklam ve Reklamverenlerin Sorumluluğu Dilek Şahinci  - Kitap

İnternette Aldatıcı Reklam ve Reklamverenlerin Sorumluluğu

1. Baskı, 
Ağustos 2011
Kitabın Detayları
Dili:
Türkçe
Ebat:
16x24
Sayfa:
196
Barkod:
9789750216060
Kapak Türü:
Karton Kapaklı
Fiyatı:
360,00
24 saat içerisinde temin edilir.
Kitabın Açıklaması
Reklamın tanımlanmasıyla başlayıp tüm yönleriyle ortaya konduğu bu çalışmada aldatıcı reklam kavramı çerçevesinde internet üzerinden satış reklamları temel alınmakta ve ilk kez reklamverenler açısından incelenmektedir. Reklamda aldatıcılık konusu bugüne kadar yalnızca tüketicin korunması yönünden ele alınırken konunun diğer tarafı olan reklamverenler hep unutulmuştur. Halbuki; reklamverenler uygulamada bir çok sorunla karsı karsıya kalmaktadırlar.
Gerek Reklam Kurulu uygulamaları gerekse de mevzuatımızdaki eksiklikler bu yolda büyük yatırımlar yapan reklamverenleri oldukça zorlamaktadır. Öncelikle reklamın ne olduğunun anlatıldığı bu kitapta, reklamın amaçları, unsurları, stratejileri, reklamda denetimle ilgili kurum ve kuruluşlar, ilkeler ele alınırken, aldatıcı reklam kavramı bütün unsurlarıyla incelenmekte, yeni bir reklam aracı olarak internet ve internet reklamları üzerinde durulmakta, bu çerçevede reklamverenlerin karşılaştığı sorunlar eleştirel bir yaklaşımla dile getirilmekte ve çözüm önerilerine yer verilmektedir.
Reklam konusunda uluslararası ve ulusal düzeydeki mevzuat hükümleri ve temel metinleri de kapsayan bu çalışma öncelikle reklamverenler olmak üzere tüm reklam sektörü ve Reklam Hukuku alanında çalışanlarla, reklam denetim kurumlarının yararlanabileceği bir kaynak niteliğindedir.
Kitabın Konu Başlıkları
.
Reklam Kavramı
.
Aldatıcı Reklamlar
.
İnternet Üzerinden Satış Reklamlarının Kapsamı ve Bu Alanda Reklamverenlerin Reklam Kurulu ve Aldatıcı Reklam Hükümleri Karşısındaki Durumu
.
Reklamlarda Denetim
.
Reklam Hukuku
Yorumlar
Kitabın İçindekileri
Önsöz 
7
Giriş 
13
Birinci BölümREKLAM KAVRAMI
1.1. REKLAMIN TANIMI, UNSURLARI VE REKLAMDA KİŞİLER 
17
1.1.1. Reklamın Tanımı 
17
1.1.2. Reklamın Unsurları 
20
1.1.2.1. Tanıtım (Mesaj) 
20
1.1.2.2. Tanıtımın Ticari Amaçlarla (Malın ve Hizmetin Tercih Edilirliğini Arttırmaya Yönelik Olarak) Yapılması 
21
1.1.2.3. Reklam Yapma İradesinin Varlığı ve Reklamverenin Kimliğinin Belirtilmesi 
21
1.1.2.4. Ücret (Bedel) 
21
1.1.3. Reklamda Kişiler 
22
1.1.3.1. Reklamveren 
22
1.1.3.2. Reklamcı (Reklam Ajansı) 
22
1.1.3.3. Mecra Kuruluşu 
22
1.1.3.4. Hedef Kitle 
23
1.2. REKLAMIN FONKSİYONLARI, TÜRLERİ, REKLAM STRATEJİLERİ 
23
1.2.1. Reklamın Fonksiyonları 
23
1.2.1.1. Bilgilendirme Fonksiyonu 
24
1.2.1.2. İkna Etme Fonksiyonu 
24
1.2.1.3. Hatırlatma Fonksiyonu 
24
1.2.1.4. Değer Katma Fonksiyonu 
25
1.2.1.5. Diğer Amaçlara Yardımcı Olma Fonksiyonu 
25
1.2.2. Reklam Türleri 
25
1.2.2.1. Reklam Yapılan Bölgeye Göre Reklam Türleri 
25
1.2.2.2. Hedef Pazara Yönelik Reklam Türleri 
26
1.2.2.3. Kullanılan Kitle İletişim Aracına Göre Reklam Türleri 
26
1.2.2.3.1. Radyo Reklamları 
26
1.2.2.3.2. Televizyon Reklamları 
27
1.2.2.3.3. Gazete ve Dergi Reklamları 
28
1.2.2.3.4. Açık Hava (Outdoor) Reklamları 
28
1.2.2.3.5. İnternet Reklamları 
29
1.2.2.3.6. P.O.P Reklamları 
29
1.2.2.3.7. Sinema Reklamları 
30
1.2.2.4. Yaratılan İletiye Uygun Reklam Türleri 
30
1.2.2.5. Anlatım Biçimi ya da İçeriğine Göre Reklam Türleri 
30
1.2.2.6. Hedef Kitleye Göre Reklam Türleri 
31
1.2.3. Reklam Stratejileri 
31
1.2.3.1. Çekme Stratejisi 
31
1.2.3.2. İtme Stratejisi 
32
1.2.3.3. Birleşme Stratejisi 
32
1.3. İHTİYAÇLAR HİYERARŞİSİ KURAMI VE REKLAMLARA YANSIMASI 
32
1.3.1. Genel Olarak İhtiyaçlar Hiyerarşisi Kuramı 
32
1.3.1.1. Fizyolojik İhtiyaçlar 
33
1.3.1.2. Güvenlik İhtiyaçları 
33
1.3.1.3. Sevgi ve Aidiyet İhtiyaçları 
34
1.3.1.4. Saygı İhtiyaçları 
34
1.3.1.5. Kendini İspatlama, İdeallerini ve Yeteneklerini Gerçekleştirme İhtiyacı 
34
1.3.2. Kuramın Reklamlara Yansıması 
34
1.4. TÜRKİYE’DE REKLAM HUKUKUNA GENEL BİR BAKIŞ 
36
1.4.1. Türk Reklam Mevzuatı 
36
1.4.2. Reklamlarda Uyulması Gereken Genel İlkeler 
37
1.4.2.1. Kanunlara Uygunluk İlkesi 
37
1.4.2.2. Ahlaka Uygunluk İlkesi 
37
1.4.2.3. Doğruluk ve Dürüstlük İlkesi 
38
1.4.2.4. Dürüst Rekabet İlkelerine Uygunluk İlkesi 
40
1.4.2.5. Kötüleme 
40
1.4.2.6. Ticari İtibardan Haksız Yararlanma 
41
1.4.2.7. Taklit 
41
1.5. REKLAMLARDA DENETİM 
41
1.5.1. Öz Denetim 
41
1.5.2. İdari Denetim 
42
1.5.2.1. Reklam Kurulu 
42
1.5.2.2. Radyo ve Televizyon Üst Kurulu 
46
İkinci BölümALDATICI REKLAMLAR
2.1. ALDATICI REKLAMIN TANIMI VE UNSURLARI 
47
2.2. ALDATICI REKLAMI BELİRLEMEDE ÖLÇÜTLER 
47
2.2.1. Reklamın Yanlış veya Yanıltıcı Olması 
48
2.2.1.1. Önemli Noktaların Açıklanmaması 
48
2.2.1.2. İfadenin Reklamdaki Vaadi Kanıtlamaması 
48
2.2.1.3. Görüntünün Reklamdaki Vaadi Desteklememesi 
49
2.2.1.4. Çok Anlamlı İfadelerin Kullanılması 
49
2.2.1.5. Belirsiz, Açık ve Anlaşılır Olmayan İfadelerin Kullanılması 
50
2.2.1.6. Reklamın Aldatması veya Aldatma ihtimalinin Bulunması 
50
2.2.2. Aldatıcılığın Önemli Olması 
50
2.3. ALDATICI OLARAK KABUL EDİLEN REKLAMLAR 
51
2.3.1. Karşılaştırmalı Reklamlar 
51
2.3.1.1. Genel Olarak 
51
2.3.1.2. Hukuki Düzenlemeler ve Hukuka Uygunluk Şartları 
51
2.3.1.3. Çeşitleri 
52
2.3.1.3.1. Doğrudan Karşılaştırma/ Dolaylı Karşılaştırma 
52
2.3.1.3.2. Süperlatif Reklamlar 
52
2.3.1.3.3. Olumlu Karşılaştırma/Olumsuz Karşılaştırma 
52
2.3.2. Tanık Beyanlarına ve Bilimsel Araştırma Sonuçlarına Dayandırılan Reklamlar 
53
2.3.3. İşletme ile İlgili Reklamlar 
54
2.3.3.1. Eskiliğe Dayananlar 
54
2.3.3.2. Büyüklük ve Donanıma Dayananlar 
54
2.3.4. Fiyat Bildiren Reklamlar 
54
2.3.4.1. Fiyat İndirimine Dayanan Reklamlar 
55
2.3.4.2. Fiyata İlişkin Tuzak Reklamlar 
55
2.3.5. Promosyonlu Reklamlar 
55
Üçüncü BölümİNTERNET ÜZERİNDEN SATIŞ REKLAMLARININ KAPSAMI VEBU ALANDA REKLAMVERENLERİN REKLAM KURULU VE ALDATICI REKLAM HÜKÜMLERİ KARŞISINDAKİ DURUMU
3.1. BİR REKLAM ARACI OLARAK İNTERNET 
57
3.1.1. İnternet Reklamları Çeşitleri 
57
3.1.1.1. E-Posta Yoluyla Yapılan İnternet Reklamcılığı 
58
3.1.1.2. Web Siteleri Yoluyla Yapılan İnternet Reklamcılığı 
58
3.1.1.3. Başka Web Sitelerine Verilen Değişik Türdeki İnternet Reklamları 
58
3.2. İNTERNET ÜZERİNDEN SATIŞ REKLAMLARI 
60
3.3. REKLAMVERENLERİN REKLAM KURULU VE ALDATICI REKLAM HÜKÜMLERİ KARŞISINDAKİ DURUMU 
61
3.3.1. Reklam Kurulu’nun Çalışma Yöntemi 
61
3.3.2. Reklam Kurulu Uygulamalarının Reklamverenler Açısından Değerlendirilmesi ve İnternet üzerinden Satış Reklamları Çerçevesinde Uygulamada Karşılaşılan Sorunlar 
62
3.3.2.1. Reklamverenlerin Savunma Hakkının Kısıtlanması 
62
3.3.2.2. Reklam Kurulunun En Kolay Ulaşabileceği Kişiyi Reklamveren Olarak Sorumlu Tutması 
64
3.3.2.3. Reklam Kurulunun Reklamverenlere Geniş ve Belirsiz Bir Sorumluluk Yüklemesi 
67
3.3.2.4. Reklam Kurulunun İnceleme Usulünün Yetersizliği 
69
3.3.2.5. Reklam Kurulundaki Yapısal Eksikliklerin Kararlara Yansıması 
70
3.3.2.6. Reklam Kurulu Kararlarının Gerekçesiz Oluşu 
71
3.3.2.7. İki Kat Ceza Uygulaması 
72
3.3.2.8. Reklam Kurulu’nun Değerlendirmelerinde Çok Katı Davranması 
74
3.4. REKLAM KURULU KARARLARINA KARIŞI REKLAMVERENLERİN BAŞVURABİLECEĞİ HUKUKİ YOLLAR 
82
Sonuç 
85
EKLER
Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun’un İlgili Maddeleri 
89
Tüketicinin Korunması Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı Taslağı 
95
Ticari Reklam ve İlânlara İlişkin İlkeler ve Uygulama Esaslarına Dair Yönetmelik 
121
Reklam Kurulu Yönetmeliği 
131
Uluslararası Reklam Uygulama Esasları 
139
Reklam Özdenetim Kurulu (RÖK) Çalışma İlke ve Esasları 
157
Directive 2005/29/EC of The European Parliament and of The Council 
165
Kaynakça 
191
Kavramlar Dizini 
193