Bölüm ITERMİNOLOJİ SORUNU, KORUMA KAVRAMININ ÖNEMİ VE BOYUTLARI, TARİHİ GELİŞİM SÜRECİNDE SİT ALANLARI-TESCİLLİ ESKİ ESERLER İLEULUSLARARASI DÜZENLEMELER
I. TERMİNOLOJİ SORUNU VE TEMEL KAVRAMLAR
27
b. Kentsel Sit ve Sınırlarının Belirlenmesi
30
2. “Korunması Gerekli Taşınmaz Kültür ve Tabiat Varlıkları” Kavramı
34
aa. Kültür Varlığı Kavramı
35
aaa. Kültür Varlığı Kavramına İlişkin Başlıca Görüşler
35
aaaa. Maksimalist Görüş
35
bbbb. Minimalist Görüş
36
bbb. Pozitif Düzenlemelerdeki Durum
36
bb. Anıtlar-Heykellerin Durumu
40
cc. “Somut Olmayan Kültürel Miras” Kavramı
41
aa. Tarihi Belge Ölçütü
44
cc. Estetik Değer Ölçütü
44
dd. Mekandan Bağımsızlık Ölçütü
45
ccc. Homojenlik Değeri
45
gg. Çağdaş ve Sosyo-Ekonomik Değerler
46
aaa. İşlevsel Değerler
46
hh. Diğer Başlıca Değerler
47
aaa. Artistik ve Teknik Değer
47
aa. Taşınır Tabiat Varlıkları
47
bb. Korunması Gerekli Tabiat Varlığı Kavramı
47
cc. “Anıt Ağaç” Tanımı ve Korunması
48
dd. Mezarlık Alanlarındaki Ağaçların Durumu
49
3. Koruma- Korunma ve Korunma Alanı Kavramı
50
aa. Kavramların İçeriği
50
bb. Koruma Düşüncesinin Kuramsal Temelleri
53
aaa. Üslup Birliğine Ulaşma Görüşü
53
ccc. Tarihi Restorasyon Görüşü
54
ddd. Çağdaş Restorasyon Görüşü
54
cc. Kültür Varlıklarının Korunmasına Yönelik Görüşler
54
aaa. Evrensellik Görüşü
55
bbb. Kültür Varlıklarının Bulunduğu Yerde Korunması Görüşü
55
b. Korunma Alanı ve İdari İrtifaklar
56
4. Bazı Teknik Kavramlar
57
h. Sokak Sağlıklaştırma Proje ve Uygulamaları
59
ı. Diğer Bazı Kavramlar
60
5. Koruma Amaçlı İmar Planı ve İlgili Kavramlar
60
a. Koruma Amaçlı İmar Planı
60
b. Çevre Düzenleme Projesi
60
c. Yönetim Alanı ve Yönetim Plânı
61
d. Taban Alanı Katsayısı (TAKS)
61
e. Kat Alanı Kat Sayısı (KAKS)
61
II. HUKUK DALLARI AYIRIMINDA KÜLTÜR VE TABİAT VARLIKLARI HUKUKUNUN YERİ VE YAKIN BİLİM DALLARIYLA İLİŞKİSİ
61
A. Kültür ve Tabiat Varlıkları Hukukunun Hukuk Dalları Ayırımındaki Yeri
61
B. Yakın Bilim Dalları İle İlişkisi
62
III. KORUMA KAVRAMININ ÖNEMİ VE BOYUTLARI
63
1. “Kültürel Kamu Hizmeti” Olarak Koruma
64
a. Korumanın Kültürel Boyutu
64
b. UNESCO’nun Ülkemiz ile İlgili Kararlarından Örnekler
64
aa. İstanbul 2010 Avrupa Kültür Başkenti
64
bb. UNESCO’nun 2007 Dünya Mevlana Yılı İlanı
65
2. Korumanın Sosyal Boyutu
65
3. Korumanın Ekonomik Boyutu
65
b. Özel Müze ve Koleksiyonculuk
68
IV. KORUMA MEVZUATININ TARİHİ GELİŞİMİ
70
A. Cumhuriyet Öncesi Dönem
71
a. 1710 s. Eski Eserler Kanunu
76
V. TAŞINMAZ KÜLTÜR VE TABİAT VARLIKLARI ÜZERİNDEKİ MÜLKİYET SORUNU VE BUNLARIN KAMU MALI TEORİSİNDEKİ YERİ
83
A. İdarenin Kamu Malları Üzerinde Hiçbir Mülkiyet Hakkının Olmadığı, “Denetim ve Gözetim” Yetkisinin Olduğu Görüşü
83
1. Görüşün Açıklanması
83
2. “Devletin Hüküm ve Tasarrufu” Kavramı ve Taşınmaz Kültür ve Tabiat Varlıklarının Devletin Hüküm ve Tasarrufunda Olması
84
B. Kamu Malları Üzerinde Mülkiyetin Olduğu Görüşü
85
1. İdarenin Kamu Hukuku Kurallarına Tâbi Bir Kamu Mülkiyeti Olduğu Görüşü
85
2. İdarenin Kamu Malları Üzerinde Özel Mülkiyet Hakkı Olduğu ve Tahsisin Kamu Yararına İrtifak Oluşturduğu Görüşü
86
3. Düalist Yaklaşım Olarak “Karma Hukuki İlişki” ve “Değiştirilmiş Özel Mülkiyet” Görüşü
86
4. Kollektif Mülkiyet Görüşü
88
C. Kamu Malları Üzerinde İdarenin Mülkiyetle Bekçilik Arasında Bir Hakkı Olduğu Görüşü
88
D. Taşınmaz Kültür ve Tabiat Varlıkları Bakımından Değerlendirmeler
88
VI. KORUMACILIK ALANINDAKİ BAŞLICA ULUSLARARASI DÜZENLEMELER VE ÖRGÜTLENMELER
92
A. Uluslararası Başlıca Sözleşmeler
93
1. Dünya Kültürel ve Doğal Mirasının Korunmasına Dair Sözleşme
93
2. Avrupa Mimari Mirasının Korunması Sözleşmesi
95
3. Avrupa Peyzaj Sözleşmesi
96
4. Arkeolojik Mirasın Korunmasına İlişkin Avrupa Sözleşmesi
98
5. Özellikle Su Kuşlarının Yaşama Ortamı Olarak Uluslararası Öneme Sahip Sulak Alanlar Hakkında Sözleşme
100
6. Akdeniz'de Özel Koruma Alanları ve Biyolojik Çeşitliliğe İlişkin Protokol
101
7. Silahlı Bir Çatışma Halinde Kültür Mallarının Korunmasına Dair Sözleşme
102
8. Kültür Varlıklarının Kanunsuz İthal, İhraç ve Mülkiyet Transferinin Önlenmesi ve Yasaklanması İçin Alınacak Tedbirlerle İlgili Sözleşme
103
B. Uluslararası Kuruluşlar
104
VII. KARŞILAŞTIRMALI HUKUK
104
2. Alman Hukukunda Kültür Varlıklarının Korunmasının Kısa Tarihi Gelişimi
110
b. Kültür Varlıklarının Korunması
116
4. Korunması Öngörülen Kültür Varlıklarının Türleri
117
a. İnşai/Mimari Kültür Varlıkları ( Baudenkmäler)
117
b. Arkeolojik Kültür Varlıkları (Bodendenkmäler)
119
c. Yeşil Kültür Varlıkları ( Gründenkmäler/Tarihi Parklar, Bahçeler)
121
d. Taşınır Kültür Varlıkları ( bewegliche Denkmäler)
122
5. Kültür Varlıklarının Belirlenmesinde Esas Alınan Ölçütler
122
a. Niteliğe İlişkin Ölçütler
123
aa. Sanatsal Nedenler
123
bb. Tarihsel Nedenler
123
cc. Bilimsel Nedenler
124
dd. Mimari Yapıya Dayanan Nedenler (Städtebauliche Gründen)
124
ee. Teknolojiye Dayalı Nedenler
125
b. Kültür Varlığı Sayılmada Liyakat (Korunmaya Değer Olma) Ölçütü ve Kamu Yararı
125
c. Uluslararası Kaynak Olarak UNESCO’nun Kültürel Dünya Mirası Belirleme Kriterleri
127
6. Kültür Varlıklarının Korunmasında Kabul Edilen Başlıca İlkeler
128
a. Kültür Varlıklarının Korunmasında Birlik İlkesi (Einheit der Denkmalpflege)”
128
b. Kültür Varlıklarının Korunmasında Kullanıma Öncelik Verilmesi İlkesi
130
c. Kültür Varlıklarının Korunmasında Mülkiyete Saygı Gösterilmesi İlkesi
132
7. Kültür Varlıklarının Korunması Amacıyla Başvurulan Tedbirlerin Uygulanma Ölçütleri
135
a. Tedbirin Uygunluğu Ölçütü (Geeignetheit der Maßnahme)
136
b. Mecburiyet Ölçütü (Notwendigkeit)
136
d. Müdahalenin En Aza İndirgenmesi
137
E. Diğer Bazı Ülkeler
147
Bölüm IITAŞINMAZ KÜLTÜR VE TABİAT VARLIKLARININ KORUNMASINDA; YETKİLİ MAKAM, SİT TÜRLERİ VE DERECELENDİRİLMELERİ, TESPİT-TESCİL İŞLEMLERİ, KORUMA AMAÇLI İMAR PLANLARI VE UYGULAMALARI İLE KORUMAYA YÖNELİK BAŞLICA İLKELER
I. SİT ALANLARI VE TARİHSEL ÇEVRENİN KORUNMASINDA YETKİLİ MAKAM VE İLGİLİ BAŞLICA KURULUŞLAR
149
A. Başlıca Kurum ve Kuruluşlar
149
1. Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Bölge Kurullarının Yapısı ve İşleyişi
149
a. Koruma Bölge Kurullarının Oluşumu ve Üyeliğin Sona Ermesi
149
b. Koruma Bölge Kurullarının Görev-Yetkileri, Kararları ile Yerinde İnceleme
153
c. Koruma Bölge Kurullarında Başkan Seçimi, Toplantı ve Karar Nisabı
164
d. Toplantı Yeri, Zamanı ve Toplantı Süresi
165
e. Gündemin Belirlenmesi-Ek Gündem
166
g. Koruma Bölge Kurulunun Kararlarının Oluşturulması ve Dağıtım Esasları
169
aa. Koruma Bölge Kurulunun Kararlarının Oluşturulması
169
bb. Karar Dağıtım Esasları
170
h. Koruma Bölge Kurulu Kararlarında Maddi Hata
171
ı. Koruma Bölge Kurulu Kararlarına Uyma Zorunluluğu
172
i. İsnat ve İftiralara Karşı Korunma
174
j. Koruma Bölge Kurulu Müdürlükleri
174
cc. Denetim ve Soruşturma
177
k. Güncel Yapılanma: “Yenileme Alanları”nda Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Bölge Kurulu Kurulması
178
2. Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Yüksek Kurulu
179
b. Görev ve Yetkileri
183
d. Üyeliğinin Süresi ve Sona Ermesi
187
e. Koruma Yüksek Kurulu İlke Kararlarının Hukuki Statüsü
187
dd. Zaman Bakımından Yürürlüğü
188
3. Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Koordinasyon Kurulu
190
4. Kültür ve Turizm Bakanlığı
190
5. Çevre ve Şehircilik Bakanlığı
192
a. Çevre ve Şehircilik Bakanlığı’nın(ÇŞB) Görevleri ve Teşkilatı
192
b. Tabiat Varlıklarını Koruma Genel Müdürlüğü
197
c. İlgili Diğer Bazı Bakanlık Birimleri
198
aa. Mekânsal Planlama Genel Müdürlüğü
198
bb. Çevresel Etki Değerlendirmesi, İzin ve Denetim Genel Müdürlüğü
200
d. Tabiat Varlıklarını Koruma Merkez Komisyonu ve Bölge Komisyonlarının Genel Hukuki Rejimi
201
bb. Merkez Komisyonu ve Bölge Komisyonunun Kuruluşu ile Çalışma Usul ve Esasları
201
aaa. Merkez Komisyonunun Teşkili ve Komisyon Üyeliği
201
bbb. Merkez Komisyonunun Görev ve Yetkileri ile Çalışma Şekli
202
ccc. Bölge Komisyonlarının Oluşumu, Üyelik Süresi ve Üyeliğin Sona Ermesi
203
ddd. Bölge Komisyonlarının Görevleri ve Çalışma Şekli
203
eee. Merkez Komisyonu ve Bölge Komisyonlarında Alt Komisyonlar Kurulması
204
fff. Merkez Komisyonu ve Bölge Komisyonlarınca Alınan Kararlar ve Dağıtımı
204
ggg. Kararlara Uyma Zorunluluğu
204
hhh. Merkez Komisyonuna Yapılacak İtirazlar
205
6. Koruma Uygulama ve Denetim Büroları’nın (KUDEP) Durumu
205
d. KUDEB’lerin Görevleri
206
e. KUDEB’lerin Çalışma Şekli
207
7. Alan Yönetimi, Müze Yönetimi ve Anıt Eser Kurulu
208
8. İlgili Diğer Başlıca Kurum ve Kuruluşlar
212
b. Sivil Toplum Kuruluşları
215
B. Sit Alanlarının ve Tarihsel Çevrenin Korunmasında Merkezi ve Yerel Yönetimlerin Rolü ve İşbirliği
215
C. İdari İşlem Teorisi Bakımından Sit Kararının Hukuki Niteliği
217
II. SİT TÜRLERİ VE BAŞLICA KULLANIM KARARLARI
219
b. Doğal Sit’in Başlıca Ölçütleri
220
c. Doğal Sit’in Dereceleri ve Kullanım Kararları
225
aa. I. Derece Doğal Sit
226
bb. II. Derece Doğal Sit
229
cc. III. Derece Doğal Sit
230
d. Doğal Sit Alanlarındaki Başlıca Uygulamalar ve Sorunlar
232
aa. Doğal Sit Alanı İrdeleme Çalışmaları
232
bb. Doğal Sit Alanlarında Teknik Alt Yapı Faaliyetleri ve İskelelerin Durumu
233
aaa. Teknik Alt Yapı Faaliyetleri
233
bbb. İskelelerin Durumu
234
cc. Doğal Sit Alanı-Orman Alanı İlişkisi
236
dd. Doğal Sit Alanları ve Turizm Merkezleri
239
ee. Doğal Sit Alanlarında Enerji Santrallerinin Durumu
242
aaa. Rüzgar Enerjisi Santralleri
242
bbb. Rüzgar Enerjisi Santralleri Dışında Kalan Enerji Santralleri
243
aaaa. İlke Kararları ve Danıştay’ın Yaklaşımı
243
bbbb. Kalkınma Planlarındaki Durum
245
ff. Doğal Sit Alanlarında Ağaçlandırma, Tarım ve Hayvancılık Faaliyetlerinin Durumu
245
bbb. Tarım ve Hayvancılık Faaliyetleri
247
gg. Doğal Sit Alanı ile Özel Çevre Koruma Alanının Çakışık Olması Halinde İmar Planlarını Hangi Merciin Onaylayacağı Sorunu
250
ğğ. Madencilik Faaliyetleri
252
hh. Satış-Kiralama Talepleri
256
a. Geçiş Dönemi Koruma Esasları ve Kullanma Şartları Temel İlkeleri
264
b. Kentsel Sit Alanlarında Uygulama
265
aa. Geçiş Dönemi Koruma Esasları ve Kullanma Şartları Belirlenmemiş Kentsel Sit Alanlarındaki Durum
265
bb. Geçiş Dönemi Koruma Esasları ve Kullanma Şartları Belirlenmiş Alanlar
266
cc. Koruma Amaçlı İmar Planı Onaylanmış Alanlar
267
c. Koruma Amaçlı İmar Planlarının Yaptırılması
267
d. Kentsel Sit Alanlarında Denetleme
268
b. Tarihi Sit’lerde Koruma ve Kullanma Koşulları
270
c. Fransa Örneğinde Tarihi Çevre Bilincinin Kökenleri ve Gelişimi
270
a. Arkeolojik Sit’lerde Koruma ve Kullanma Koşulları
273
aa. I. Derece Arkeolojik Sit
273
bb. II. Derece Arkeolojik Sit
274
cc. III. Derece Arkeolojik Sit
274
dd. Kentsel Arkeolojik Sit
276
b. İdarece Araştırma, Sondaj, Kazı İzni Verilmesi ve Süresi
277
aa. Kazı İzninde Usul ve Kazı İzninin Devredilemeyeceği İlkesi
279
bb. Araştırma, Sondaj ve Kazı İzninin Hükümsüzlüğü
279
c. Arkeolojik Sit Alanlarında Açığa Çıkarılan Taşınır Kültür Varlıklarının Korunması
280
d. Arkeolojik Sit Alanlarında Yapılaşma
280
e. Baraj Altında Kalacak Sit Alanlarının Durumu
284
g. Özel Çevre Koruma Bölgelerinde Bulunan Arkeolojik Sit Alanlarında “Günübirlik Kullanım” Tesislerinin Kapsamı (701 s. KYK İlke Kararı)
287
h. Arkeolojik Sit Alanlarındaki Sanatsal Faaliyetler, Surlar’ın Durumu ve Diğer Uygulamalar
288
B. Kamu Hizmetlerinin Sunulması ve “İyi Yönetim Hakkı” Bağlamında Bilgi Edinme Hakkı ve Sit Kararları
289
1. Kamu Hizmetlerinin Sunulması ve İyi Yönetim Hakkı
290
2. Dilekçe Hakkı ve Bilgi Edinme Hakkı
292
b. Bilgi Edinme Hakkı
293
C. Sit Alanı İlanının İmar Planlarına ve İmar Uygulamalarına Etkisi
298
1. Sit İlanının İmar Planlarına Etkisi
298
2. Sit Alanı İlân Edilen Yerlerde Koruma Amaçlı İmar Planı Yapılması Zorunluluğu
300
a. Koruma Amaçlı İmar Planlarının Hazırlanması
300
aa. Temel İlkeler ve Hazırlık Aşaması
300
bb. Koruma Amaçlı İmar Planlarının Amaç, Hedef ve Yaklaşımları
306
b. Koruma Amaçlı İmar Planlarına Katılım
312
c. Koruma Amaçlı İmar Planlarının Yapılma Süresi ve Karara Bağlanması
313
d. Koruma Amaçlı İmar Planlarının Uygulanması Amacıyla Kamu Kurumları Arasında Taşınmaz Mal Devri
318
e. Çevre Düzeni Planı-Koruma Amaçlı İmar Planı İlişkisi
319
f. Koruma Amaçlı İmar Planlarının İçeriği, Sosyal Donatı ve Teknik Altyapı ile Planlarda Değişiklik Yapılması
320
aa. Koruma Amaçlı İmar Planlarının İçeriği, Sosyal Donatı ve Teknik Altyapı
320
bb. Koruma Amaçlı İmar Planında Değişiklik Yapılması
323
g. Koruma Amaçlı İmar Planına İtiraz
326
h. Uygulamanın Denetlenmesi
327
3. Sit Kararının Devam Eden İnşaatlara Etkisi
327
4. Sit Alanlarında Geçiş Dönemi Koruma Esasları ve Yapılanma Koşulları
329
D. Sit Alanı İlanından Kaynaklanabilen Bazı Sorunlar
329
1. Sit Sınırlarından Kaynaklanabilen Sorunlar (Büyük, Küçük Olma) ve Sit Sınırları ile Derecesinde Değişiklik Yapılması
330
2. Cins Tashihi Taleplerinden Kaynaklanan Hukuki Sorunlar
334
3. Sit Alanları ve Tahsis Uygulaması
335
a. Tahsis Kavramı ve Başlıca Özellikleri
335
b. Tahsis Kararının İdari İşlem Teorisi Bakımından İrdelenmesi
338
d. Tahsisi Yapılamayacak Taşınmazlar
341
e. Tahsis İşleminin Değiştirilmesi-Kaldırılması
341
4. Sit Alanlarında Su Ürünleri Üretimi ve Yetiştirilmesinden Kaynaklanabilen Sorunlar
343
5. Sit Alanlarında İfraz-Tevhid Uygulamaları
343
II. KORUNMASI GEREKLİ TAŞINMAZ KÜLTÜR VE TABİAT VARLIKLARININ TESPİT VE TESCİLİ İLE YAPILAŞMA VE BAKIM-ONARIM İSTEMLERİNİN HUKUKİ REJİMİ
348
A. Korunması Gerekli Taşınmaz Kültür ve Tabiat Varlıklarının Tespit ve Tescili
348
3. Korumada “Yeteri Kadar Eser” Sorunu
364
4. Tespit ve Korunma Aşamasında Dikkate Alınacak Esaslar
366
B. Korunması Gerekli Taşınmaz Kültür Varlıklarının Guruplandırılması (I. ve II. Grup Yapılar)
366
C. Sit Alanları Dışında ve Üzerinde Korunması Gerekli Taşınmaz Kültür Varlığı Bulunan Parsellerin Koruma Alanı ve Kesin Yapı Yasağı Çizgisinin Oluşturulması
369
D. Yapılaşma İstemleri
370
1. Tescilli Taşınmazlarda Yapılaşma İstemi, Projeler ve Fonksiyon Değişikliği
370
2. Tescilli Eski Eserde Ek Yapılaşma İstemleri
385
3. Tescilli Bitişiği veya Karşısındaki Taşınmazlarda Yapılaşma İstemleri
386
5. Yapı Kullanma İzinleri
391
E. Tescilli Taşınmazlara İlişkin Bakım ve Onarım İstemleri
392
1. Sit Alanları ile Korunması Gerekli Taşınmaz Kültür ve Tabiat Varlıklarının Bitişik Parselleri ile Koruma Alanlarındaki Tescilsiz Yapıların Bakım ve Basit Onarımları ve Müdahale Biçimleri
393
2. Esaslı Onarım ve Esaslı Onarım İlkeleri
397
3. Han’ların ve Çeşmelerin Durumu
402
5. Bakım-Onarım Yükümlüğünün Yerine Getiremeyecek Olma Hâli
405
6. Yok Olan Tescilli Yapılara İlişkin İşlemler
405
7. Yıpranan Tarihi ve Kültürel Taşınmaz Varlıkların Yenilenerek Korunması ve Yaşatılarak Kullanılması
406
G. İzinsiz Uygulama ve Müdahaleler
411
IV. TAŞINMAZ KÜLTÜR VE TABİAT VARLIKLARININ KORUNMASINA YÖNELİK BAŞLICA İLKELER
417
A. Koruma-Kullanma Dengesinin Sağlanması İlkesi
417
1. İlkenin Açıklanması
417
2. “Yeteri Kadar” Korunma Alanı Oluşturma
419
B. “Yıkmadan Korumanın Esas Olması” İlkesi
419
2. “Yıkmadan Korumanın Esas Olması” İlkesi
423
3. Tescilli Eski Eserin Yıkılmasından Kaynaklanan İdarenin Mâli Sorumluluğu ve Rücû Sorunu
426
C. Tescilli Eski Esere Saygı Gösterilmesi İlkesi
428
D. Doğal Sit Alanı Sınırlarının Belirlenmesinde “Parsel Ölçeğine Değil, Alan Ölçeğine Bakılması” İlkesi
429
E. Taşınmaz Kültür ve Tabiat Varlıklarının “Bulundukları Yerlerde Korunması” İlkesi
431
1. İlkenin Açıklanması
431
2. Tescilli Eski Eserden Kopan Parçaların Hukuki Rejimi-Kamu Malı ve Mütemmim Cüz İlişkisi
432
F. Tescilli Eski Eserlerin Taks Oranlarının İmar Planı İle Getirilen Yapılaşma Oranlarına Göre Öncelikli Olduğu İlkesi
436
Bölüm IIITAŞINMAZ KÜLTÜR VE TABİAT VARLIKLARI İLE İLGİLİ BAŞLICA HAK VE YÜKÜMLÜLÜKLER, KORUMA BÖLGE KURULU KARARLARINA KARŞI HUKUKİ BAŞVURU YOLLARI VE YARGISAL DENETİM
I. İDARENİN BAŞLICA YÜKÜMLÜLÜKLERİ
439
A. Korumaya Yönelik Karar Alma Yükümlülüğü ve Genel-Özel Kanun İlişkileri
439
B. Uygulamayı Denetleme Yükümlülüğü
441
C. Teknik Eleman Yardımında Bulunma Yükümlülüğü
442
D. İdarenin Mâli Kolaylık Sağlama Yükümlülüğü
442
5. Onarım Yardımı Verme
448
6. Gelir Vergisi Stopajı, Sigorta Primi İşveren Payı ve Su Bedeli İndirimi ile Enerji Desteği Uygulaması
451
7. Kültür Varlıklarına Yönelik Bağış ve Yardımların Gelir ve Kurumlar Vergisinden İndirim Esasları
452
a. Gelir Vergisi Kanunu
453
b. Kurumlar Vergisi Kanunu
454
c. Ayni Olarak Yapılan Bağış ve Yardımlar
455
d. Yabancı Para ile Yapılan Bağış ve Yardımlar
456
e. Abide Eserin Kayıtlı Olduğu Kuruma Yapılan Bağış ve Yardımlar
456
8. Taşınmaz Kültür ve Tabiat Varlıklarının Korunmasına Yönelik Başlıca Uluslararası Fonlar
456
a. Küresel Miras Fonu
456
b. Kültürel Miras Alanında Avrupa Birliği Fonları ve İdarenin Bilgilendirmesi
458
aa. Kültür 2007 Programı
458
bb. Avrupa Kültür Başkentleri
458
cc. EUROMED Kültürel Miras Programı
459
dd. UNESCO Dünya Mirası Fonu
459
ee. Dünya Anıtlar Fonu
460
E. Kültür Yatırım ve Girişimlerini Teşvik Yükümlülüğü
461
F. Kamulaştırma Yükümlülüğü
465
G. Taşınmaz Kültür ve Tabiat Varlıklarının Görüntü Kirliliği ve İşgalden Koruma Yükümlülüğü İle Tabelaların Durumu
469
H. Yaptırım Uygulama Yükümlülüğü
470
II. MALİK VE DİĞER İLGİLİLERE YÖNELİK BAŞLICA YASAK VE YÜKÜMLÜLÜKLER
472
1. İzinsiz Müdahale ve Kullanma Yasağı
472
3. Zilyetlik Yoluyla İktisap Yasağı
473
a. 27.07.2004 Tarihli ve 5226 Sayılı Yasa Öncesi
473
b. 27.07.2004 Tarih ve 5226 Sayılı Yasa Sonrası
475
1. Haber Verme Yükümlülüğü
477
2. Maliklerin İzin Verme Yükümlülüğü
479
3. Koruma Bölge Kurulu Kararlarına Uyma Yükümlülüğü
479
5. İzinsiz İnşai ve Fiziki Müdahalede Bulunmama Yükümlülüğü
480
6. Tesisleri Devir Yükümlülüğü
480
7. Müellif Mimarların Yükümlülükleri
480
8. Taşınmaz Kültür ve Tabiat Varlığının Bakım ve Onarımını Yapma Yükümlülüğü
481
1. Mülkiyet Hakkı Hükümlerinden Yararlanma
481
2. İntifa ve Kiraya Verme Hakkı
481
3. Trampa Talep Etme Hakkı
482
a. Trampa Edilebilecek Taşınmazlar
487
b. Trampaya Konu Taşınmazların Belirlenmesi
488
c. Başvurunun Şekli ve İnceleme
489
e. Trampaya Konu Edilemeyecek Hazine Taşınmazları
490
4. “Hak Aktarımı” İsteme Hakkı
492
6. Tescilli Eski Eserin Satın Alınmasını Talep Hakkı
496
III. KORUMA BÖLGE KURULU KARARLARINA KARŞI HUKUKİ BAŞVURU YOLLARI VE YARGISAL DENETİM
497
A. Yargı Dışı Denetim Olarak İdari İtiraz ve Dava Açma Süresine Etkisi
498
B. Sit Kararları ve Tescilli Taşınmazlarla İlgili İşlemlere Karşı Dava Açılması: Dava Dilekçesi
501
2. Dava Dilekçesinin Verilebileceği Yerler
502
3. Harç ve Posta Giderleri
502
C. İptal Davasının Ön Koşulları Yönünden İrdelemeler
503
bb. Görev Kurallarının İhlâli
504
bb. Yetki Kurallarının İhlâli
506
c. Görev-Yetki Konusunda Özel Durumlar
507
aa. Davaların Birleştirilmesi
507
2. İdarî Merci Tecavüzü
508
b. Tarafların Kişilik veya Niteliğinde Değişiklik
515
5. İcrai İşlem Olup Olmama
517
a. Sürenin Başlangıcı
520
b. Süreaşımının Uygulanmaması veya Hafifletilmesi
524
bb. Çalışmaya Ara Verme Süresi
525
dd. İdarî İtiraz Yoluna Başvurulması
525
7. İdari Yargıda Tek Dilekçe ile Dava Açma
526
D. İptal Davasında Esasa İlişkin Koşulları
532
5. Amaç Unsuru ve Yapılaşma Baskısını Azaltma Amacıyla Doğal Sit Kararı Alınıp Alınamayacağı Sorunu
543
E. Yürütmenin Durdurulması
548
F. Yargılama Sürecinde Özellik Arz Edebilen Bazı Durumlar
549
1. İspat Yükü ve Re’sen Araştırma İlkesi
549
2. Davanın İhbarı ve Davaya Müdahale
552
3. Davaya Son Veren Taraf İşlemleri
555
G. Sit Alanları ve Taşınmaz Kültür Varlıklarına İlişkin Davalarda Bilirkişilik ve Sorunlar
556
H. Ceza Davalarının Koruma Bölge Kurulu Kararlarına Etkisi
562
İ. Koruma Kurulu Kararlarına Karşı İdare Mahkemelerinde Açılan Davaların Sonuçlandırılmasından Önce Kurula Yapılan Başvuruların Durumu ve Yargı ile İlgili İşlemler
564
1. İdare Mahkemelerinde Açılan Davaların Sonuçlandırılmasından Önce Kurula Yapılan Başvuruların Durumu
564
2. Yargı ile İlgili İşlemler
566
J. Sit Alanı İçinde Bulunan Parsel İçin Açılan Davanın Sit Alanının Tamamına Etkisi
567
K. İptal Kararının Hüküm ve Sonuçları
567
a. Taraflar Bakımından
571
b. Üçüncü Kişiler Bakımından
572
L. İptal Kararlarının Uygulanması
572