Türkiye'de Başkanlık (Cumhurbaşkanlığı) Sistemi Dr. Adnan Küçük  - Kitap

Türkiye'de Başkanlık (Cumhurbaşkanlığı) Sistemi

3. Baskı, 
Ekim 2024
Kitabın Detayları
Dili:
Türkçe
Ebat:
16x24
Sayfa:
574
Barkod:
9786256147287
Kapak Türü:
Karton Kapaklı
Fiyatı:
520,00
Temin süresi 2-3 gündür.
Kitabın Açıklaması
Türkiye'ye başkanlık sisteminin getirilmesine yönelik taleplerin tekrardan dillendirilmeye ve daha somut adımların atılmaya başlaması ile birlikte bu konuya ilgi ve alakamız daha da ziyadeleşti. Dahası, ülkemizdeki Latin Amerika ülkelerine yönelik yaygın kanaatlerin çok arkaik kaldığı, bu ülkelerin bir kısmında ABD ile yarışır düzeyde demokratik gelişmelerin meydana gelmiş olduğu, bu ilgi ve alaka döneminde en azından kendi zaviyemizden gün yüzüne çıktı.
Nitekim Latin Amerika hakkındaki yaygın ve arkakik düzeyde kalan bu algıları büyük ölçüde giderici yöndeki "ABD ve Latin Amerika Ülkelerinde Başkanlık Sistemi ve Uygulamaları" isimli kitabımız yakın geçmişte yayımlandı. Bu kitapta, esasen Latin Amerika ülkelerinin büyük ekseriyetinde uygulanan başkanlık sisteminin, bu ülkelerde yaşanan askeri darbelerin tek müsebbibi olmadığı, başta her bir ülkeye mahsus siyasî, sosyal, kültürel sebepler, harici müdahaleler vb. çok daha başka etkenlerin de bu darbeler üzerinde etkili olduğu gün yüzüne çıkarıldı.
Bütün bu fikrî yoğunlaşma neticesinde, Türkiye'de de başkanlık sisteminin başarılı olabileceği, hatta parlamenter sisteme kıyasla çok daha işler bir sistem olacağı kanaati bizde hâsıl oldu. Bu kanaatle birlikte, "Türkiye'de Başkanlık Sistemi" isimli kitabın yazılma serüveni de başlamış oldu. Umarım bu kitap, ülkemizde 2017 Anayasa değişikliği ile kabul edilen ve fiilen de uygulanmaya başlayan başkanlık sisteminin işleyişine olumlu yönde katkılar sağlar.
Üçüncü Baskıda bazı kısmi değişiklikler yapıldı. Özellikle ilk ve ikinci baskılarda gözden kaçan bazı eksiklikler tamamlandı, bazı güncel tashihatlar yapıldı.
Kitabın Konu Başlıkları
.
Saf Başkanlık Sistemi, ABD ve Diğer Latin Amerika Ülkelerindeki Başkanlık Sistemlerinin Kendine Özgülükleri
.
Parlamenter Sistem Temelli Yaşanan Sorunlar ve Başkanlık Sistemi İhtiyacı
.
Türkiye'de Başkanlık Sistemi
.
Türkiye'deki Başkanlık Sistemine Yönelik Eleştiriler ve Değerlendirmeler
Yorumlar
Kitabın İçindekileri
İÇİNDEKİLER
ÜÇÜNCÜ BASININ ÖNSÖZÜ 
5
İKİNCİ BASININ ÖNSÖZÜ 
7
ÖNSÖZ 
9
İÇİNDEKİLER 
11
KISALTMALAR 
21
GİRİŞ 
23
BİRİNCİ BÖLÜM
SAF BAŞKANLIK SİSTEMİ, ABD VE DİĞER LATİN AMERİKA ÜLKELERİNDEKİ BAŞKANLIK SİSTEMLERİNİN KENDİNE ÖZGÜLÜKLERİ
A. SAF BAŞKANLIK SİSTEMİ 
29
1. Başkanlık Sistemi Kavramı 
29
2. Sert Kuvvetler Ayrılığı ve Başkanlık Sistemi 
31
3. Saf Başkanlık Sistemi–Geniş Manada Başkanlık Sistemi Ayrışması 
33
4. Saf Başkanlık Sisteminin Gereklerine İlişkin Farklı Görüşler 
35
5. Saf Başkanlık Sisteminin Aslî ve Zorunlu Unsurları Şunlardır 
39
a. Hem Başkan’ın hem de Yasama Meclisi’nin Halk Tarafından
Seçilmesi. 
39
b. Yürütmenin Yasamanın Güvenine Dayanmaması 
41
c. Yürütme Organının Tek Kişiden Oluşması 
45
6. Saf Başkanlık Sistemlerinde Mevcut Olan Tâlî Nitelikteki Özellikler 
47
a. Başkanın Yasama Organını Fesih Yetkisinin Mevcut Olmaması 
47
b. Aynı Kişinin Hem Yasamada Hem de Yürütmede Görev
Alamaması 
49
c. Yasama ve Yürütmenin Birbirlerinin Yetki Alanına Müdahale
Etmemeleri 
49
B. ABD’DEKİ BAŞKANLIK SİSTEMİNDE, SAF BAŞKANLIK SİSTEMİNİN ASLÎ YA
DA TÂLÎ BAZI ÖZELLİKLERDEN FARKLI OLAN BAZI KENDİNE ÖZGÜ
UYGULAMALAR 
50
C. LATİN AMERİKA ÜLKELERİNDE TATBİK EDİLEN BAŞKANLIK
SİSTEMLERİNDE KENDİNE ÖZGÜLÜK ARZ EDEN BENZER VE FARKLI
UYGULAMALAR 
58
1. Devletin Federal ya da Üniter Olması 
58
2. Devlet Başkanı’nın Başkan ya da Cumhurbaşkanı Olarak İfade Edilmesi 
60
3. Başbakanlık Kurumunun Mevcut Olması ya da Olmaması 
61
4. Başkan Yardımcılığı 
62
5. Devlet Başkanlarının Seçilme Usulleri, Süreleri ve Dönemleri 
62
6. Üste Düzey Atamaların Yasamanın Onayına Tabi Olup Olmaması 
65
7. Yürütmenin Kanun Gücünde Olan ya da Olmayan Düzenleme Yapma
Yetkisi 
66
8. Kabinenin Kolejyal Yapılı Olması ya da Olmaması 
68
9. Karşı İmza Kuralının Mevcut Olup Olmaması 
69
10. Bütçe Önerisinde Bulunulması 
70
11. Devlet Başkanının Partili Olması ya da Olmaması 
71
12. Yasama Meclisi’nin Tek ya da İki Meclisli Olması 
72
13. Başkan Yardımcısının Yasama Meclisi’ne Başkanlık Etmesi ya da
Etmemesi 
73
14. Yürütmenin Kanun Önerisinde Bulunma Yetkisinin Olması ya da
Olmaması 
73
15. Yürütmenin Bazı Kereler Yasama Faaliyetlerine Katılması ya da
Katılmaması 
75
16. Başkan Yardımcısı ve Bakanların Siyasî Sorumlulukları 
77
17. İmpeachment Kapsamında Sorumluluk 
80
18. Fesih ve Azil Yetkisinin Mevcut Olup Olmaması 
81
19. Devlet Başkanının Veto Yetkisi 
85
20. Devlet Başkanı’nın Yurt Dışına Çıkışlarının Yasamanın İznine Tabi
Olması 
85
21. Yürütmenin Yetkilerinin Düzenlenme Şekli 
86
D. BAŞKANLIK SİSTEMLERİNDEKİ KENDİNE ÖZGÜLÜKLERE İLİŞKİN
DEĞERLENDİRMELER 
87
E. LATİN AMERİKA ÜLKELERİNDE DEMOKRATİKLEŞME VE HÜRRİYET
STANDARDI 
87
İKİNCİ BÖLÜM
PARLAMENTER SİSTEM TEMELLİ YAŞANAN SORUNLAR VE BAŞKANLIK SİSTEMİ İHTİYACI
A. KOALİSYON TEMELLİ SORUNLAR SEBEBİYLE BAŞKANLIK SİSTEMİ
İHTİYACI 
91
1. Genel Olarak Koalisyon Hükümetleri 
91
2. Parlamenter Sistemlerin Bir diğer Sorunlu Alanı da Azınlık
Hükümetleridir 
103
3. Koalisyon Temelli Yaşanan Bazı Sorunlar 
107
a. Koalisyonların Kuruluşu Esnasında Yaşanan Sorunlar 
107
b. Nispî Temsil Seçim Sistemi ile Bütünlük İçerisinde Koalisyonların
Kurulmasında Aşırı Partilerin Dayatmalarına Mahkûmiyetin
Ortaya Çıkması 
110
c. Hükümet Programlarında Bütünlük ve Disiplinin Sağlanamaması 
112
d. Koalisyonların Siyasî İstikrarsızlığa ve Etkin Olmayan Yönetime
Sebep Olması 
113
e. İstikrarlı ve Uzun Vadeli Hükümet Politikalarının
Uygulanamaması 
116
f. Bütçe Disiplininin Kaybolması, Harcamalarda Ölçüsüzlüğün
Artması 
118
g. Koalisyon İçi İhtilaflar Sebebiyle Hükümetin Sürekli Yıkılma
Tehlikesi ile Karşı Karşıya Kalması 
118
h. Etkin Siyasi Kararların Zamanında Alınamaması 
119
ı. Cumhurbaşkanı–Başbakan–Koalisyon Ortakları Temelli Çatışmalar 
121
i. Hükümetin Başarısızlığı Durumunda Siyasî Sorumlunun
Bulunamaması 
121
j. Kanunların Çıkarılmasında Yaşanabilen Sorunlar 
122
k. Benzer Durumların Başkanlık Rejimlerinde Yaşanmaması 
122
B. TÜRKİYE’DE YAŞANAN KOALİSYONLARIN ORTAYA ÇIKARDIĞI SORUNLAR 
123
C. TÜRKİYE’DEKİ UYGULAMALARIN PARLAMENTER SİSTEMİN SEMBOLİK
YETKİLİ CUMHURBAŞKANI İLKESİ İLE UYUMLULUĞU SORUNU VE İKİ
BAŞLI YÜRÜTME 
131
1. Genel Olarak Parlamenter Sistemin Gerekleri 
131
2. İki Başlı Yürütme: İcraî Yetkilerle Mücehhez ve Siyasî Etkinliği Olan
Başbakan ve Bakanlar Kurulu ve Sembolik Yetkili Cumhurbaşkanı 
133
3. Türkiye’deki Uygulamaların Parlamenter Rejimin “Sembolik Yetkili
Cumhurbaşkanı” İlkesi ile Uyumluluğu Sorunu 
149
4. 1924 Anayasası Dönemi 
149
a. Mustafa Kemal’in Cumhurbaşkanlığı Dönemi 
154
b. İsmet İnönü’nün Cumhurbaşkanlığı Dönemi 
165
c. DP İktidarı ve Celal Bayar’ın Cumhurbaşkanlığı Dönemi 
168
5. 1961 Anayasası Dönemi 
170
6. 1982 Anayasası Dönemi Uygulamaları 
176
a. Cumhurbaşkanı Kenan Evren Dönemi 
182
b. Turgut Özal Dönemi 
183
c. Süleyman Demirel Dönemi 
191
d. Ahmet Necdet Sezer Dönemi 
194
e. Abdullah Gül ve Recep Tayyip Erdoğan Dönemleri 
199
7. Türkiye’de Yaşanan İki Başlılıkla Alakalı Genel Değerlendirme 
200
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
TÜRKİYE’DE BAŞKANLIK SİSTEMİ
A. TÜRKİYE’DE BAŞKANLIK SİSTEMİ YÖNÜNDEKİ TALEPLERİN ORTAYA
ÇIKMASI 
207
B. 1982 ANAYASASI’NIN İLK METNİNDE HÜKÜMET SİSTEMİ 
215
C. TÜRKİYE’DE HÜKÜMET SİSTEMİ DEĞİŞİKLİĞİ SAĞLAYAN 2017 ANAYASA
DEĞİŞİKLİĞİ 
215
D. DEVLETİN TEMEL YAPISI VE BAZI ÖZELLİKLERİ 
217
1. Devletin Üniter Yapısı 
217
2. Türkiye Cumhuriyeti Devletinin Demokratik Niteliği 
217
3. Türkiye’deki Yeni Sistemin Başkanlık ya da Cumhurbaşkanlığı Sistemi
Oluşu 
218
E. 1982 ANAYASASINDA DEVLETİN TEMEL ORGANLARI 
225
F. YÜRÜTME FONKSİYONU VE ORGANI 
226
G. CUMHURBAŞKANI’NIN SEÇİLMESİ 
228
1. Cumhurbaşkanlığı Seçilme Yeterliği ve Aday Olma Süreci 
229
2. Cumhurbaşkanının Seçilmesi Süreci 
229
3. Cumhurbaşkanlığı Seçimlerinin Yapıldığı Haller 
232
a. Cumhurbaşkanı’nın Normal Görev Süresinin Dolması 
232
b. Seçimlerin TBMM Tarafından Yenilenmesi Kararının Alınması 
232
c. Seçimlerin Cumhurbaşkanı Tarafından Yenilenmesi Kararının
Alınması 
232
d. Cumhurbaşkanlığı Makamının Herhangi bir Sebeple Daimî Olarak
Boşalması 
233
4. Cumhurbaşkanı’nın Görevini Sona Erdiren Haller 
233
5. Cumhurbaşkanlığına Vekâlet 
234
6. Cumhurbaşkanı’nın Görev ve Yetkileri 
235
a. Cumhurbaşkanı’nın Sahip Olduğu Genel Yürütme Yetkisi ve
Görevi 
236
b. Cumhurbaşkanı’nın Temsil, Anayasanın Tatbik Edilmesini, Devlet
Organlarının Düzenli ve Uyumlu Çalışmasını Temin Etme Yetki ve
Görevleri 
236
7. Cumhurbaşkanı’nın Yasama Faaliyetlerine Yönelik Dolaylı Etkilemeleri 
240
H. CUMHURBAŞKANI YARDIMCILIĞI VE BAKANLARIN ATANMASI, İŞLEVLERİ 
243
1. Cumhurbaşkanı Yardımcıları 
243
2. Bakanlıkların Kurulması ve Bakanların Atanması 
246
3. Yürütme Yetkisinin Bakanlarla Birlikte Yerine Getirilmesi 
248
İ. ÜST DÜZEY KAMU GÖREVLİLERİNİN ATANMASI 
251
J. CUMHURBAŞKANI, CUMHURBAŞKANI YARDIMCILARI VE BAKANLARIN
SORUMLULUKLARI 
252
1. Cumhurbaşkanı’nın Siyasî Sorumlulukları 
252
2. Cumhurbaşkanı Yardımcıları ve Bakanların Siyasî Sorumluluğu 
255
3. Cumhurbaşkanının Cezaî Sorumluluğu. 
256
4. Cumhurbaşkanı’nın Hukukî Sorumluluğu 
263
5. Cumhurbaşkanı Yardımcıları ve Bakanların Cezaî Sorumlulukları 
267
6. Cumhurbaşkanı Yardımcıları ve Bakanların Hukukî Sorumlulukları. 
271
K. CUMHURBAŞKANININ TARAFSIZLIĞI MESELESİ 
272
L. YÜRÜTMENİN İŞLEM VE FİİLLERİ 
279
1. Cumhurbaşkanı’nın İşlemlerinde “Karşı İmza” Kuralının Mevcut
Olmaması 
279
2. Cumhurbaşkanı’nın Bireysel İşlemleri ve Düzenleyici İşlemleri 
279
M. YÜRÜTMENİN DÜZENLEYİCİ İŞLEMLERİ 
280
1. Yasama Yetkisinin Aslîliği, Yürütme Yetkisinin Türev Oluşu ve
İstisnaları 
280
2. Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi (CBK) 
285
a. Olağan Dönem KHK’lar ve Cumhurbaşkanlığı Kararnameleri (CBK) 
286
b. Olağan Dönem CBK’ları 
288
c. Anayasa’nın 104/17. Fıkrası Kapsamında CBK’lar 
289
d. Yasama İşlemleri ile CBK’ların Etkisizleştirilmesi 
297
e. Anayasa’da CBK ile Düzenleneceği Açıkça Belirtilen Alanlar 
298
f. Yürütme Lehine Mahfuz Düzenleme Alanı Kavramı 
301
h. Anayasa’da Açıkça CBK ile Düzenleneceği Belirtilen Dört Konuda
Çıkarılacak CBK’lara İlişkin Mahfuz Düzenleme Alanı Nitelemesine
İlişkin Kanaatimiz 
309
j. Anayasa’da Hem Kanunla Hem de CBK ile Düzenleneceği
Belirtilen Durumlar 
322
k. Olağan Dönem CBK’ların Yargısal Denetimi 
322
l. OHAL Cumhurbaşkanlığı Kararnameleri. 
323
3. Yönetmelikler 
328
4. Yürütme Organının Diğer Düzenleyici İşlemleri: Adsız İşlemler 
329
5. Cumhurbaşkanlığının Uygulama ve Bireysel Kararları. 
330
N. YASAMA ORGANI VE FONKSİYONU 
331
1. Yasama Yetkisi 
331
2. TBMM Üye Sayısı, Yasama Yılı ve Seçim Dönemi 
331
3. Milletvekillerinin Seçimi 
332
a. Seçim Sistemi 
332
b. Seçim İttifakı 
333
c. Milletvekili Seçilme Yeterliği 
334
d. Seçmen Olabilmenin Anayasal Şartları Şunlardır 
336
4. TBMM Seçimleri Aşağıdaki Hallerde Yapılır 
336
a TBMM’nin Seçim Döneminin Sona Ermesi 
336
b. Seçimlerin Yenilenmesi 
336
c. TBMM’de Erken Seçim Kararı Alınması 
337
d. TBMM Seçimlerinin Cumhurbaşkanınca Yenilenmesi 
337
e. Genel Seçimlere Bir Yıl ya da Daha Az Bir Sürenin Kaldığı
Dönemde Cumhurbaşkanlığı Makamının Daimî Olarak Boşalmış
Olması 
338
5. Seçimlerin Ertelenmesi 
338
6. TBMM’nin Toplanması ve Tatili 
338
7. Toplantı ve Karar Yeter Sayısı 
339
O. YASAMA FONKSİYONU, TBMM’NİN GÖREV VE YETKİLERİ 
340
1. Yasama Yetkisi ve Kapsamı 
340
2. Yasama Yetkisinin Özellikleri 
340
a. Yasama Yetkisinin Genelliği 
340
b. Yasama Yetkisinin Aslîliği (İlk–elliği) 
342
c. Yasama Yetkisinin Devredilmezliği 
344
Ö. YASAMA İŞLEMLERİ 
345
1. Parlamento Kararları ve Kanunları Koymak, Kaldırmak ve Değiştirmek 
345
2. Kanunların Veto Edilmesi ya da Yayımlanması 
347
P. BİLGİ EDİNME VE YÜRÜTMEYİ DENETLEME 
350
1. Yazılı Soru 
351
2. Genel Görüşme 
352
3. Meclis Araştırması 
353
R. ÇIKARILMASI ÖZEL USULLERE BAĞLANMIŞ BAZI YASAMA İŞLEMLERİ 
354
1. Bütçe ve Kesin Hesap Kanununun Önerilmesi ve Kabulü 
354
a. Bütçe Kanununun Önerilmesi ve Kabulü 
354
b. Kesin Hesap Kanunu: 
356
2. Milletlerarası Antlaşmaların Onaylanmasını Uygun Bulmak 
357
3. Genel ve Özel Af İlanına Karar Vermek 
359
4. Savaş İlanı ve TSK’lerinin Kullanılmasına İzin Vermek 
359
5. Anayasaya Göre TBMM’nin Diğer Bazı Görev ve Yetkileri Şunlardır 
360
S. YARGI ORGANI VE FONKSİYONU 
361
1. Hukuk Devleti 
361
2. Yargı Bağımsızlığı 
363
3. Yargının Tarafsızlığı 
366
4. Hâkim Teminatı 
370
Ş. YARGI KOLLARI (DÜZENİ) VE YÜKSEK MAHKEMELER 
371
1. Yargı Yetkisi ve Yargı Kolları 
371
a. Adlî Yargı, Bölge Adliye Mahkemeleri ve Yargıtay 
372
b. İdarî Yargı, Bölge İdare Mahkemeleri ve Danıştay 
374
c. Askerî Yargı 
378
2. Uyuşmazlık Mahkemesi 
378
3. Sayıştay 
379
4. Seçim Yargısı ve Yüksek Seçim Kurulu (YSK) 
380
5. Anayasa Mahkemesi (AYM) 
381
6. Hâkimler ve Savcılar Kurulu (HSK) 
386
T. TÜRKİYE’DE VE ABD’DE BAŞKANLIK SİSTEMİNDE DENGELER VE FRENLER MEKANİZMASI 
389
U. TÜRKİYE’DEKİ BAŞKANLIK SİSTEMİ DE DÂHİL GENEL YÖNETİM
SİSTEMİNİN ABD’DEKİ SİSTEMDEN FARKLILIK ARZ EDEN YÖNLERİ. 
400
Ü. TÜRKİYE’DEKİ BAŞKANLIK SİSTEMİ DE DÂHİL GENEL YÖNETİM SİSTEMİ
İLE ABD’DEKİ SİSTEMİN BENZEŞEN YÖNLERİ 
408
V. 2017 ANAYASA DEĞİŞİKLİĞİ İLE ABD BAŞKANLIK SİSTEMİNE İLİŞKİN BİR
DEĞERLENDİRME 
409
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
TÜRKİYE’DEKİ BAŞKANLIK SİSTEMİNE YÖNELİK ELEŞTİRİLER VE DEĞERLENDİRMELER
A. BAZI ELEŞTİRİLEN KONULARA İLİŞKİN DEĞERLENDİRMELER 
411
1. Cumhurbaşkanının Ülkeyi Cumhurbaşkanlığı Kararnameleri ile
2. Cumhurbaşkanının ve Kabinenin Hiçbir Siyasî Sorumluluğunun
Mevcut Olmadığı ev Cezaî Sorumluluğunun da İhtimal Dışı Kıldığı
3. Seçimlerin Birlikte Yapılması: Bölünmüş Hükümetler Döneminde
Ayrılığını Bitirecek 
424
4. Seçimlerin Yenilenmesi 
437
Eleştiriler 
451
a. HSK’ya İlişkin Eleştiriler Konusunda Değerlendirmeler 
457
b. AYM Hakkında Yapılan Eleştirilere İlişkin Değerlendirmeler 
469
c. Yargı Temelli Sorunların Daha Başka Köklü Temelleri 
476
Eleştiriler 
481
7. Hükümet Sistemleri Kuvvetler Ayrılığı İlişkisi 
482
8. Cumhurbaşkanının Partili Olabilmesi ve Tarafsızlığı Meselesi 
487
a. Demokratik Rejimlerde Devlet Başkanı’nın Partilerle İlişkisi ve
Tarafsızlığı 
489
b. Türkiye’de Geçmiş Yıllarda Cumhurbaşkanı ile Partiler Arasındaki
İlişkiler 
495
c. 2017 Anayasa Değişikliği ile Partili Cumhurbaşkanı Yolunun
Açılmış Olması 
498
d. Partili Cumhurbaşkanlığını Lüzumlu Kılan Gereklilikler 
499
e. Milletvekillerini ve TBMM’yi Güçlendirici Yönde Öneriler 
501
9. Üniter Yapı Yerine Federal Yapının Getirileceği 
503
10. Türkiye’de Başkanlık Sisteminin, Diktatörlük veya Otoriterizme
Dönüşmesi 
505
11. Cumhurbaşkanı Tarafından Yapılan Atamaların TBMM’nin Onayına
Tabi Olmaması 
512
12. Yeni Sistemde Bütçe Kanununa İlişkin Hükümlere Yönelik Eleştiriler 
518
a. Başkanlık Sisteminin Uygulandığı Bazı Ülkelerdeki Uygulamalar 
519
b. 2017 Değişikliği ile Getirilen Düzenleme Hakkında
Değerlendirmeler 
523
B. 2017 ANAYASA DEĞİŞİKLİĞİ İLE BENİMSENEN HÜKÜMET SİSTEMİNİN
BAŞKANLIK YA DA BİR BAŞKA HÜKÜMET SİSTEMİ OLDUĞUNA DAİR
DEĞERLENDİRMELER 
527
C. BAŞKANLIK, BAŞKANCI YA DA DELEGASYONCU (DELEGATİF) BAŞKANLIK
SİSTEMİ 
528
D. TÜRKİYE’DEKİ HÜKÜMET SİSTEMİNE DAİR DEĞERLENDİRMELER 
531
SONUÇ 
537
KAYNAKÇA 
543