Türk Anayasa Hukuku Prof. Dr. Yavuz Atar  - Kitap

Türk Anayasa Hukuku

17. Baskı, 
Eylül 2024
Kitabın Detayları
Dili:
Türkçe
Ebat:
16x24
Sayfa:
432
Barkod:
9789750295225
Kapak Türü:
Karton Kapaklı
Fiyatı:
415,00
24 saat içerisinde temin edilir.
Diğer Baskılar
16. baskı
Eylül 2023
415,00
195,00 (%53)
13. baskı
Eylül 2019
400,00
45,00 (%89)
11. baskı
Eylül 2017
400,00
15,00 (%96)
Kitabın Açıklaması
Kitapta, hukuk fakülteleri programlarında yer verilen anayasa hukuku derslerinin önemli bir kısmını oluşturan Türk Anayasa Hukukuna ilişkin konular incelenmektedir. Konular açıklanırken örneklere, mahkeme kararlarına, doktrindeki görüşlere de yer verilmiş ve tartışmalı sorunlar hakkında çözüm önerileri sunulmuştur.
Bilindiği üzere Anayasada 16 Nisan 2017 tarihinde yapılan halkoylamasıyla kabul edilen çok önemli ve kapsamlı değişiklikler yapılmıştır. Bu Anayasa değişiklikleri, esas itibariyle mevcut parlamenter sistemden başkanlık (Cumhurbaşkanlığı) sistemine geçişi sağlayan hükümlerden oluşmakla birlikte, seçilme hakkı, hukuk devleti ve yargıyla ilgili de önemli yenilikler getirmektedir. Başkanlık sistemine ilişkin değişikliklerin yürürlüğe girmesi, 24 Haziran 2018 tarihinde yapılan seçimle belirlenen Cumhurbaşkanının göreve başlaması ile gerçekleşmiştir.
Türk Anayasa Hukuku kitabında yer alan konular bu Anayasa değişikliklerine göre tümüyle güncellenmiştir. Bu güncellemede başkanlık sistemine uyum sürecinde çıkarılan önemli kanun ve TBMM İçtüzüğü değişiklikleri, Cumhurbaşkanlığı kararnameleriyle getirilen düzenlemeler ve daha sonraki dönemde kanunlarda yapılan değişiklikler de dikkate alınmıştır. Kitap, yayıma hazırlandığı tarih itibariyle en güncel bilgileri ve yeni sistemin kritik sorunlarına yönelik özgün değerlendirmeleri içermektedir.
Türk Anayasa Hukuku kitabı, temelde hukuk fakültelerinde öğrenim gören lisans öğrencilerine yönelik olarak hazırlanmış olmakla birlikte; eserin, özellikle Cumhurbaşkanlığı sisteminin anlaşılması bakımından yasama, yürütme ve yargı mensuplarına; hakim ve savcılık ve kaymakam adaylığı sınavları gibi meslek sınavlarına hazırlananlara ve Türkiye'nin temel anayasal sorunları hakkında bilgi sahibi olmak isteyen diğer okuyuculara katkı sağlayacağı düşünülmektedir.
Kitabın Konu Başlıkları
.
Türkiye'de Anayasal Gelişmeler
.
1982 Anayasasının Yapılması ve Anayasanın Özellikleri
.
Devletin Temel Nitelikleri
.
Temel Hak ve Hürriyetler
.
Hükûmet Sistemi
.
Devletin Hukuki Fonksiyonları
.
Yasama
.
Yürütme
.
Yargı
.
Olağanüstü Hâl Yönetimi
.
Anayasa ve Milletlerarası Hukuk
.
Anayasanın Değiştirilmesi
Kitapla İlgili Kategoriler
Yorumlar
Kitabın İçindekileri
Kısaltmalar 
17
Birinci Bölüm
GİRİŞ
I. ANAYASA KAVRAMI 
21
A. Terminoloji 
21
B. Anayasanın Tanımı ve İşlevi 
22
C. Anayasanın Bağlayıcılığı, Üstünlüğü ve Normlar Hiyerarşisi 
22
D. Anayasaların Sınıflandırılması 
23
II. ANAYASA HUKUKU KAVRAMI 
31
İkinci Bölüm
TÜRKİYE’DE ANAYASAL GELİŞMELER
I. SENED–İ İTTİFAK 
35
II. TANZİMAT FERMANI 
36
III. ISLAHAT FERMANI 
38
IV. 1876 ANAYASASI (KANUN–U ESASÎ) 
38
V. 1921 ANAYASASI 
40
VI. 1924 ANAYASASI 
42
VII. 1961 ANAYASASI 
44
A. 1961 Anayasasının Yapılmasına Yol Açan Faktörler ve Anayasanın Yapılışı 
44
B. 1961 Anayasasının Temel Özellikleri ve Getirdiği Yenilikler 
46
C. 1971–1973 Değişiklikleri 
47
Üçüncü Bölüm
1982 ANAYASASININ YAPILMASI VE ANAYASANIN ÖZELLİKLERİ
I. 1982 ANAYASASININ YAPIM SÜRECİ 
51
A. 12 Eylül Askerî Müdahalesi ve 1982 Anayasasının Kabulü 
51
B. 1982 Anayasanın Yapılmasına Yol Açan Faktörler 
51
II. 1982 ANAYASASININ ÖZELLİKLERİ VE TEMEL FELSEFESİ 
52
III. 1982 ANAYASASINDA YAPILAN DEĞİŞİKLİKLER 
56
Dördüncü Bölüm
DEVLETİN TEMEL NİTELİKLERİ
I. CUMHURİYETÇİLİK 
61
II. BAŞLANGIÇTA YER ALAN İLKELER 
62
III. ÜNİTER DEVLET 
63
IV. ATATÜRK MİLLİYETÇİLİĞİNE BAĞLI DEVLET 
67
V. LÂİK DEVLET 
68
A. Din Hürriyeti 
69
B. Din ve Devlet İşlerinin Ayrılığı 
70
VI. DEMOKRATİK DEVLET 
75
A. Demokrasinin Anlamı ve Kurumları 
76
1. Demokrasinin Anlamı 
76
2. Demokrasinin Kurumları 
76
B. Demokratik Devletin Temel Unsurları 
80
1. Özgür ve Düzenli Seçimler 
80
a. Seçim Kavramı 
80
b. Demokratik Seçimin İlkeleri 
80
aa. Seçimlerin Serbestliği ilkesi 
81
bb. Genel Oy İlkesi 
81
cc. Eşit Oy İlkesi 
84
dd. Tek Dereceli Seçim İlkesi 
84
ee. Gizli Oy İlkesi 
85
ff. Açık Sayım ve Döküm İlkesi 
85
gg. Seçimlerin Yargı Organlarının Yönetim ve Denetiminde Yapılması İlkesi 
85
2. Çok Partili Siyasal Hayat 
86
a. Siyasal Partilerin Kurulması, Faaliyetleri ve Parti Üyeliği 
87
b. Siyasal Partilerin Hukuki Denetimi 
88
aa. Siyasal Partilere Getirilen Yasaklar 
88
bb. Siyasal Partilerin Kapatılması veya Devlet Yardımından Yoksun Bırakılması 
93
cc. Kapatılan Partiye ve Kapatmaya Neden Olanlara Uygulanan Yaptırımlar 
100
c. Siyasal Partilerin Malî Denetimi 
100
d. Siyasal Partilere Devlet Yardımı Yapılması 
100
3. Temel Hak ve Hürriyetler 
101
VII. İNSAN HAKLARINA SAYGILI DEVLET 
101
VIII. HUKUK DEVLETİ 
103
A. Kavram 
103
B. Hukuk Devletinin Gerekleri 
104
1. Devlet Organlarının Hukukla Bağlı Olması 
104
a. Yasama, Yürütme ve Yargı Organlarının Hukukla Bağlı Olması 
104
b. Devlet Organlarının Bağlı Olacağı Hukukun Niteliği ve Kapsamı 
105
2. Birey Hak ve Hürriyetlerinin Tanınması ve Korunması 
107
3. Bireylerin Hukukî Güvenlik İçinde Olması 
108
C. Hukuk Devletini Sağlamanın Mekanizmaları 
110
1. Yasama ve Yürütme İşlemlerinin Yargısal Denetimi 
110
a. Yasama İşlemlerinin Yargısal Denetimi 
110
b. Yürütme İşlemlerinin Yargısal Denetimi 
111
c. Yargı Bağımsızlığı 
113
2. Diğer Hak Arama Yolları 
113
IX. SOSYAL DEVLET 
114
A. Kavram 
114
B. Devletin Ekonomik Hayata Müdahalesinin Ölçüsü 
115
C. Sosyal Devleti Gerçekleştirmeye Yönelik Hukukî Tedbirler 
116
1. Bireylere İnsan Onuruna Yakışır Asgari Bir Hayat Düzeyi Sağlamaya Yönelik Temel Sosyal Hakların Tanınması ve Gerçekleştirilmesi 
116
a. Temel Sosyal Haklar 
117
aa. Çalışma Hakkı 
117
bb. Adil Ücret Hakkı 
117
cc. Sosyal Güvenlik Hakkı 
117
dd. Konut Hakkı 
118
ee. Sağlık Hakkı 
118
ff. Eğitim Hakkı 
118
b. Sosyal hakların sınırı 
119
2. Millî Gelirin Adaletli ve Dengeli Bir Şekilde Dağıtılmasını Sağlamaya Yönelik Tedbirler 
120
a. Vergi Adaleti 
120
b. Kamulaştırma 
120
c. Devletleştirme 
121
d. Toprak Reformu 
121
e. Planlama 
121
X. EŞİTLİK 
122
Beşinci Bölüm
TEMEL HAK VE HÜRRİYETLER
I. GENEL OLARAK TEMEL HAK VE HÜRRİYETLER 
127
A. Kavramlar 
127
B. Sınıflandırma 
127
1. Jellinek’in Sınıflandırması 
127
2. Yeni Sınıflandırmalar 
129
II. 1982 ANAYASASININ TEMEL HAK VE HÜRRİYETLERE YAKLAŞIMI 
130
III. 1982 ANAYASASININ TEMEL HAK VE HÜRRİYETLERİ SINIFLANDIRMASI 
131
IV. TEMEL HAK VE HÜRRİYETLERİN SINIRLANMASI 
132
A. Temel Hak ve Hürriyetlerin Objektif ve Anayasal Sınırları 
132
1. Objektif (Nesnel) Sınırlar 
132
2. Anayasal Sınırlar 
133
B. Temel Hak ve Hürriyetlerin Yasama Organınca Sınırlandırılması 
134
1. Genel Açıklama 
134
2. Temel Hak ve Hürriyetlerin Sınırlandırılmasının Şartları 
136
a. Sınırlama Kanunla Yapılmalıdır 
136
b. Sınırlama Anayasanın İlgili Maddelerinde Belirtilen Sebeplere Dayanmalıdır 
137
c. Sınırlama Anayasanın Sözüne ve Ruhuna Uygun Olmalıdır 
140
d. Sınırlama Demokratik Toplum Düzeninin ve Lâik Cumhuriyetin Gereklerine Uygun Olmalıdır 
141
e. Sınırlama Temel Hak ve Hürriyetlerin Özlerine Dokunmamalıdır 
144
f. Sınırlama Ölçülülük İlkesine Uygun Olmalıdır 
145
g. Sınırlamalar Anyasanın İlgili Maddelerinde Yer Alan Ek Güvencelere Aykırı Olmamalıdır 
145
V. TEMEL HAK VE HÜRRİYETLERİN KÖTÜYE KULLANILAMAMASI 
147
VI. TEMEL HAK VE HÜRRİYETLERİN KULLANILMASININ DURDURULMASI 
150
VII. TEMEL HAK VE HÜRRİYETLERİN KORUNMASI 
151
A. Ulusal Düzeyde Koruma 
151
B. Uluslararası Düzeyde Koruma 
153
Altıncı Bölüm
HÜKÛMET SİSTEMİ
I. GENEL OLARAK HÜKÛMET SİSTEMLERİ 
161
A. Başkanlık Sisteminin Özellikleri 
161
B. Parlamenter Hükûmet Sisteminin Özellikleri 
162
C. Meclis Hükûmeti Sisteminin Özellikleri 
163
D. Yarı–Başkanlık Sisteminin Özellikleri 
163
E. Hükûmet Sistemlerinin Değerlendirilmesi 
164
II. TÜRK HÜKÛMET SİSTEMİ 
169
B. 2014–2018 Arasındaki Dönemde Hükümet Sistemi: Yarı–Başkanlık Benzeri Sistem 
171
C. Cumhurbaşkanlığı (Türk Modeli Başkanlık) Sistemi 
173
D. Türk Parlamenter Sistemi ile Cumhurbaşkanlığı Sisteminin Karşılaştırılması 
175
E. Türk Hükümet Sisteminin Değerlendirilmesi 
181
Yedinci Bölüm
DEVLETİN HUKUKİ FONKSİYONLARI
I. KUVVETLER AYRILIĞI VE FONKSİYONLAR AYRILIĞI 
185
II. DEVLETİN HUKUKÎ FONKSİYONLARININ TASNİFİ 
185
A. Maddî Bakımdan 
185
B. Şeklî ve Organik Bakımdan 
187
III. 1982 ANAYASASINA GÖRE DEVLETİN HUKUKÎ FONKSİYONLARININ PAYLAŞILMASI 
188
Sekizinci Bölüm
YASAMA
I. YASAMA FONKSİYONU 
193
A. Yasama Fonksiyonu ve Yasama Yetkisinin Tanımı ve Niteliği 
193
B. Yasama Yetkisinin Özellikleri 
194
1. Yasama Yetkisinin Genelliği 
194
2. Yasama Yetkisinin Aslîliği 
196
3. Yasama Yetkisinin Devredilmezliği 
197
II. YASAMA İŞLEMLERİ 
198
A. Kanunlar 
198
1. Kanun Kavramı 
198
2. Kanunların Yapılması 
200
a. Kanunun Teklif Edilmesi 
200
b. Kanun Teklifinin Görüşülmesi 
201
c. Kanun Teklifinin Kabulü 
204
d. Kanunların Yayımlanması ve Yürürlüğe Girmesi 
205
3. Kanuna Eşit Metinler 
206
B. Parlamento Kararları 
207
C. İçtüzük Kuralları 
211
III. YASAMA ORGANI 
214
A. Türkiye Büyük Millet Meclisinin Yapısı ve Milletvekillerinin Seçimi 
214
1. Türkiye Büyük Millet Meclisinin Yapısı 
214
2. Milletvekillerinin Seçimi 
217
a. Seçim Sistemi 
217
aa. Genel Olarak Seçim Sistemleri 
217
aaa. Çoğunluk Sistemleri 
219
bbb. Nisbi Temsil Sistemleri 
223
bb. Türk Seçim Sistemi 
225
aaa. Seçim Sistemine İlişkin Anayasal İlkeler 
226
bbb. Nisbi Temsilin d’Hondt Usûlü 
227
ccc. Ulusal (Genel) Baraj 
228
b. Seçim Çevreleri 
230
c. Milletvekili Seçilme Yeterliliği 
231
d. Seçim Dönemi ve Seçimlerin Yenilenmesi 
233
e. Seçimlerin Ertelenmesi ve Ara Seçimler 
234
f. Adaylık 
234
B. Türkiye Büyük Millet Meclisi Üyelerinin Hukukî Durumu 
236
1. Milletvekilliği Sıfatının Kazanılması 
236
2. Milletin Temsili İlkesi 
237
3. Andiçme 
237
4. Milletvekilliğiyle Bağdaşmayan İşler 
238
5. Parlamenter Muâfiyetler 
239
a. Yasama Sorumsuzluğu 
239
b. Yasama Dokunulmazlığı 
240
6. Milletvekilliğinin Sona Ermesi 
243
a. Üyeliğin Düşmesi 
243
b. Diğer Sona Erme Halleri 
244
7. Yasama Dokunulmazlığının Kaldırılması ve Üyeliğin Düşürülmesi Kararlarının Yargısal Denetimi 
244
8. Milletvekillerinin Malî Statüsü 
245
C. Türkiye Büyük Millet Meclisinin İç Örgütlenmesi ve Çalışma Düzeni 
246
1. Türkiye Büyük Millet Meclisi İçtüzüğü 
246
2. Başkanlık Divanı 
246
3. Meclis Başkanı 
247
4. Siyasi Parti Grupları 
248
5. Danışma Kurulu 
249
6. Meclis Komisyonları 
250
7. Meclisin Toplanması ve Tatili 
251
8. Toplantı ve Karar Yeter Sayısı 
252
9. Meclis Görüşmeleri 
253
10. Oylama Usûlleri 
255
D. Türkiye Büyük Millet Meclisinin Görev ve Yetkileri 
255
1. Kanun Koymak 
256
2. Denge ve Denetleme Yetkilerini Kullanmak 
256
a. Yazılı Soru 
256
b. Genel Görüşme 
257
c. Meclis Araştırması 
258
d. Meclis Soruşturması 
259
3. Bütçe ve Kesin Hesap Kanun Tekliflerini Görüşmek ve Kabul Etmek 
261
a. Bütçe Kanunu 
261
b. Kesin Hesap Kanunu 
263
4. Para Basılmasına Karar Vermek 
263
5. Savaş Hali İlânı ve Silahlı Kuvvet Kullanılmasına İzin Vermek 
263
6. Milletlerarası Andlaşmaların Onaylanmasını Uygun Bulmak 
264
7. Genel ve Özel Af İlânına Karar Vermek 
266
8. Türkiye Büyük Millet Meclisinin Diğer Görev ve Yetkileri 
266
Dokuzuncu Bölüm
YÜRÜTME
I. YÜRÜTME FONKSİYONU 
271
II. YÜRÜTME İŞLEMLERİ 
272
A. Cumhurbaşkanlığı Kararnameleri 
273
1. Olağan Cumhurbaşkanlığı Kararnameleri 
273
b. Kanun ve Kararname Çatışmasının (Normlar İhtilafı) Çözümü ve Çözüm Kuralının Uygulanması Sorunu 
275
c. Cumhurbaşkanlığı Kararnamelerinin Konusu 
277
d. Usulü ve Şeklî 
282
e. Yargısal Denetimi 
282
2. Olağanüstü Hal Cumhurbaşkanlığı Kararnameleri 
283
a. Çıkarma Yetkisi, Usulü ve Şekli 
283
b. Sebepleri 
283
c. Konusu 
283
d. Yargısal Denetimi 
284
e. Olağanüstü Hâl Cumhurbaşkanlığı Kararnamelerinin Türkiye Büyük Millet Meclisi Tarafından Görüşülmesi ve Sonuçları 
284
B. Yönetmelikler 
285
C. Cumhurbaşkanı Kararları ve Yürütme Organının Diğer Düzenleyici İşlemleri 
286
III. YÜRÜTME ORGANI 
287
A. Yürütme Organının Yapısı 
287
B. Cumhurbaşkanı 
288
1. Cumhurbaşkanının Seçimi ve Göreve Başlaması 
288
2. Cumhurbaşkanının Parti İlişkisi 
293
3. Cumhurbaşkanının Görev ve Yetkileri 
293
4. Cumhurbaşkanının Sorumluluğu 
296
a. Siyasi Sorumluluk 
296
b. Cezaî Sorumluluk 
296
aa. Göreviyle İlgili Cezaî Sorumluluğu 
297
bb. Kişisel Suçlarından Dolayı Cezaî Sorumluluğu 
298
c. Hukukî Sorumluluk 
298
aa. Göreviyle İlgili Hukukî Sorumluluğu 
298
bb. Kişisel İşlem ve Eylemleriyle İlgili Hukukî Sorumluluğu 
299
5. Cumhurbaşkanına Vekâlet Etme 
299
6. Cumhurbaşkanının Görevinin Sona Ermesi 
300
C. Cumhurbaşkanı Yardımcıları ve Bakanlar 
301
1. Cumhurbaşkanı Yardımcıları ve Bakanların Konumu 
301
2. Cumhurbaşkanı Yardımcıları ve Bakanların Görev ve Yetkileri 
302
3. Cumhurbaşkanı Yardımcıları ve Bakanların Sorumluluğu 
303
a. Siyasi Sorumluluk 
303
b. Cezaî Sorumluluk 
303
aa. Görevle İlgili Cezaî Sorumluluk 
303
bb. Kişisel Suçlardan Dolayı Cezaî Sorumluluk 
304
c. Hukukî Sorumluluk 
305
aa. Görevle İlgili Hukukî Sorumluluk 
305
bb. Kişisel İşlem ve Eylemlerden Dolayı Hukukî Sorumluluk 
305
4. Cumhurbaşkanı Yardımcıları ve Bakanların Görevlerinin Sona Ermesi 
306
5. Cumhurbaşkanı Yardımcıları ve Bakanlara Vekâlet Etme 
306
D. Cumhurbaşkanlığı Politika Kurulları 
306
Onuncu Bölüm
YARGI
I. YARGI FONKSİYONU 
309
II. YARGININ TARAFSIZLIĞI VE BAĞIMSIZLIĞI 
310
A. Mahkemelerin Bağımsızlığı İlkesi 
310
B. Hâkimlik Teminatı 
312
C. Hâkimler ve Savcılar Kurulu 
313
III. YARGI DÜZENİ VE YÜKSEK YARGI ORGANLARI 
317
A. Anayasa Yargısı ve Anayasa Mahkemesi 
317
B. Adlî Yargı ve Adlî Yargı Organları 
318
C. İdarî Yargı ve İdarî Yargı Organları 
320
D. Uyuşmazlık Mahkemesi 
322
E. Sayıştay 
322
F. Seçim Yargısı ve Yüksek Seçim Kurulu 
323
IV. ANAYASA YARGISI 
323
A. Anayasa Yargısı Kavramı ve Anayasa Yargısının Gelişimi 
323
B. Anayasa Mahkemesi 
328
1. Anayasa Mahkemesinin Statüsü ve Kuruluşu 
328
2. Anayasa Mahkemesinin Görevleri 
330
C. Anayasaya Uygunluk Denetiminin Konusu 
331
1. Denetime Tâbi Normlar 
331
a. Kanunlar 
331
b. Anayasa Değişiklikleri (Şekil Bakımından) 
333
c. Cumhurbaşkanlığı Kararnameleri 
333
d. TBMM İçtüzüğü 
333
2. Denetim Dışında Tutulan Normlar 
334
a. Milletlerarası Andlaşmalar 
334
b. Olağanüstü Hal Cumhurbaşkanlığı Kararnameleri 
334
c. Parlamento Kararları 
334
d. İnkılâp Kanunları 
334
D. Anayasaya Uygunluk Denetimi Şekilleri (Denetim Yolları) 
335
1. Soyut Norm Denetimi (İptal Dâvası) 
335
a. İptal Dâvası Açma Yetkisi 
335
b. İptal Dâvasında Süreler 
337
c. İptal Dâvasında Temsil ve Uyulacak Esaslar 
338
2. Somut Norm Denetimi (İtiraz Yolu) 
341
a. Konusu 
341
b. Şartları 
342
aa. Bakılmakta Olan Bir Dâva Olmalıdır 
342
bb. Dâvaya Bakmakta Olan Merci Bir Mahkeme Olmalıdır 
342
cc. İtiraz Konusu Norm Dâvada Uygulanmalıdır 
344
dd. Uygulanacak Norm Resen Anayasaya Aykırı Görülmeli veya Aykırılık İddiası Ciddi Bulunmalıdır 
345
c. İşleyişi 
346
3. Bireysel Başvuru 
347
a. Bireysel Başvuru Hakkının Konusu ve Şartları 
348
b. Bireysel Başvuru Hakkına Sahip Olanlar 
348
c. Bireysel Başvuru Usulü ve Başvuru Süresi 
349
d. Bireysel Başvuruların İncelenmesi 
349
e. Karar ve Etkileri 
350
E. Anayasaya Uygunluk Denetiminin Kapsamı 
350
1. Esas Bakımından Denetim 
351
a. Sebep Unsuru 
351
b. Amaç Unsuru 
351
c. Konu Unsuru 
354
2. Şekil Bakımından Denetim 
356
F. Anayasaya Uygunluk Denetiminde Ölçü Normlar 
358
G. Anayasa Mahkemesinin Kararları 
360
1. Kararların Kesinliği ve Bağlayıcılığı 
360
2. Kararların Etkisi ve Niteliği 
362
3. Kararların Yürürlüğe Girmesi 
363
4. İptal Kararının Geriye Yürümezliği 
363
5. Yargılamanın Yenilenmesi 
364
H. Anayasa Mahkemesinin Çalışma ve Yargılama Usûlü 
366
I. Anayasa Yargısında Yürürlüğün Durdurulması 
368
Onbirinci Bölüm
OLAĞANÜSTÜ HAL YÖNETİMİ
I. GENEL OLARAK 
373
II. OLAĞANÜSTÜ HAL İLÂNI 
373
A. Olağanüstü Hal İlânı Sebepleri 
373
B. Olağanüstü Hal İlânında Yetki, Usûl ve Şekil 
374
III. OLAĞANÜSTÜ HAL İLÂNININ HUKUKÎ SONUÇLARI 
374
IV. YARGISAL DENETİM 
375
A. Olağanüstü Hal İlânı İşleminin Yargısal Denetimi 
376
1. Olağanüstü Hal İlânına İlişkin Cumhurbaşkanı Kararının Yargısal Denetimi 
376
2. Olağanüstü Hal İlânına İlişkin Cumhurbaşkanı Kararının Türkiye Büyük Millet Meclisince Onaylanması Kararının Yargısal Denetimi 
376
B. Olağanüstü Halde Yapılan İşlemlerin Yargısal Denetimi 
378
Onikinci Bölüm
ANAYASA VE MİLLETLERARASI HUKUK
I. MİLLETLERARASI ANDLAŞMA KAVRAMI VE ANDLAŞMALARIN YÜRÜRLÜĞE GİRMESİ 
381
II. MİLLETLERARASI ANDLAŞMALARIN TÜRK HUKUK DÜZENİ İÇİNDEKİ YERİ 
382
III. İNSAN HAKLARI SÖZLEŞMELERİNİN ÖZEL DURUMU 
383
IV. MİLLETLERARASI GENEL HUKUKUN TÜRK HUKUK DÜZENİ İÇİNDEKİ YERİ 
388
A. Genel Olarak 
388
B. Anayasada Milletlerarası Hukuka Atıfta Bulunulan İstisnaî Haller 
389
Onüçüncü Bölüm
ANAYASANIN DEĞİŞTİRİLMESİ
I. GENEL OLARAK ANAYASALARIN DEĞİŞTİRİLMESİ SORUNU 
393
A. Anayasal Değişmeye Yol Açan Faktörler 
393
B. Anayasayı Yapan veya Değiştiren İktidar 
396
1. Aslî Kurucu İktidar 
396
2. Tali Kurucu İktidar 
396
3. Anayasayı Yapan veya Değiştirenlerin Profili: Politika Kararlaştırıcılar ve Teknisyenler 
397
C. Anayasaların Yapımı veya Değiştirilmesi Yöntemleri 
398
1. Hiyerarşik Yöntem 
398
2. Organik Yöntem 
399
3. Sözleşme Yöntemi 
400
II. 1982 ANAYASASINA GÖRE ANAYASANIN DEĞİŞTİRİLMESİ USÛLÜ 
402
A. Değişikliğin Teklif Edilmesi 
403
B. Değişiklik Teklifinin Görüşülmesi 
404
C. Değişiklik Teklifinin Karara Bağlanması 
406
D. Kabul Edilen Değişikliğin Onaylanması 
406
III. ANAYASA DEĞİŞİKLİKLERİNİN DENETİMİ 
412
Bibliyografya 
419
Kavram Dizini 
429