B. Anayasanın Tanımı ve İşlevi
22
C. Anayasanın Bağlayıcılığı, Üstünlüğü ve Normlar Hiyerarşisi
22
D. Anayasaların Sınıflandırılması
23
II. ANAYASA HUKUKU KAVRAMI
31
TÜRKİYE’DE ANAYASAL GELİŞMELER
IV. 1876 ANAYASASI (KANUN–U ESASÎ)
38
A. 1961 Anayasasının Yapılmasına Yol Açan Faktörler ve Anayasanın Yapılışı
44
B. 1961 Anayasasının Temel Özellikleri ve Getirdiği Yenilikler
46
C. 1971–1973 Değişiklikleri
47
1982 ANAYASASININ YAPILMASI VE ANAYASANIN ÖZELLİKLERİ
I. 1982 ANAYASASININ YAPIM SÜRECİ
51
A. 12 Eylül Askerî Müdahalesi ve 1982 Anayasasının Kabulü
51
B. 1982 Anayasanın Yapılmasına Yol Açan Faktörler
51
II. 1982 ANAYASASININ ÖZELLİKLERİ VE TEMEL FELSEFESİ
52
III. 1982 ANAYASASINDA YAPILAN DEĞİŞİKLİKLER
56
DEVLETİN TEMEL NİTELİKLERİ
II. BAŞLANGIÇTA YER ALAN İLKELER
62
IV. ATATÜRK MİLLİYETÇİLİĞİNE BAĞLI DEVLET
67
B. Din ve Devlet İşlerinin Ayrılığı
70
A. Demokrasinin Anlamı ve Kurumları
76
1. Demokrasinin Anlamı
76
2. Demokrasinin Kurumları
76
B. Demokratik Devletin Temel Unsurları
80
1. Özgür ve Düzenli Seçimler
80
b. Demokratik Seçimin İlkeleri
80
aa. Seçimlerin Serbestliği ilkesi
81
dd. Tek Dereceli Seçim İlkesi
84
ff. Açık Sayım ve Döküm İlkesi
85
gg. Seçimlerin Yargı Organlarının Yönetim ve Denetiminde Yapılması İlkesi
85
2. Çok Partili Siyasal Hayat
86
a. Siyasal Partilerin Kurulması, Faaliyetleri ve Parti Üyeliği
87
b. Siyasal Partilerin Hukuki Denetimi
88
aa. Siyasal Partilere Getirilen Yasaklar
88
bb. Siyasal Partilerin Kapatılması veya Devlet Yardımından Yoksun Bırakılması
93
cc. Kapatılan Partiye ve Kapatmaya Neden Olanlara Uygulanan Yaptırımlar
100
c. Siyasal Partilerin Malî Denetimi
100
d. Siyasal Partilere Devlet Yardımı Yapılması
100
3. Temel Hak ve Hürriyetler
101
VII. İNSAN HAKLARINA SAYGILI DEVLET
101
B. Hukuk Devletinin Gerekleri
104
1. Devlet Organlarının Hukukla Bağlı Olması
104
a. Yasama, Yürütme ve Yargı Organlarının Hukukla Bağlı Olması
104
b. Devlet Organlarının Bağlı Olacağı Hukukun Niteliği ve Kapsamı
105
2. Birey Hak ve Hürriyetlerinin Tanınması ve Korunması
107
3. Bireylerin Hukukî Güvenlik İçinde Olması
108
C. Hukuk Devletini Sağlamanın Mekanizmaları
110
1. Yasama ve Yürütme İşlemlerinin Yargısal Denetimi
110
a. Yasama İşlemlerinin Yargısal Denetimi
110
b. Yürütme İşlemlerinin Yargısal Denetimi
111
c. Yargı Bağımsızlığı
113
2. Diğer Hak Arama Yolları
113
B. Devletin Ekonomik Hayata Müdahalesinin Ölçüsü
115
C. Sosyal Devleti Gerçekleştirmeye Yönelik Hukukî Tedbirler
116
1. Bireylere İnsan Onuruna Yakışır Asgari Bir Hayat Düzeyi Sağlamaya Yönelik Temel Sosyal Hakların Tanınması ve Gerçekleştirilmesi
116
a. Temel Sosyal Haklar
117
cc. Sosyal Güvenlik Hakkı
117
b. Sosyal hakların sınırı
119
2. Millî Gelirin Adaletli ve Dengeli Bir Şekilde Dağıtılmasını Sağlamaya Yönelik Tedbirler
120
I. GENEL OLARAK TEMEL HAK VE HÜRRİYETLER
127
1. Jellinek’in Sınıflandırması
127
2. Yeni Sınıflandırmalar
129
II. 1982 ANAYASASININ TEMEL HAK VE HÜRRİYETLERE YAKLAŞIMI
130
III. 1982 ANAYASASININ TEMEL HAK VE HÜRRİYETLERİ SINIFLANDIRMASI
131
IV. TEMEL HAK VE HÜRRİYETLERİN SINIRLANMASI
132
A. Temel Hak ve Hürriyetlerin Objektif ve Anayasal Sınırları
132
1. Objektif (Nesnel) Sınırlar
132
B. Temel Hak ve Hürriyetlerin Yasama Organınca Sınırlandırılması
134
2. Temel Hak ve Hürriyetlerin Sınırlandırılmasının Şartları
136
a. Sınırlama Kanunla Yapılmalıdır
136
b. Sınırlama Anayasanın İlgili Maddelerinde Belirtilen Sebeplere Dayanmalıdır
137
c. Sınırlama Anayasanın Sözüne ve Ruhuna Uygun Olmalıdır
140
d. Sınırlama Demokratik Toplum Düzeninin ve Lâik Cumhuriyetin Gereklerine Uygun Olmalıdır
141
e. Sınırlama Temel Hak ve Hürriyetlerin Özlerine Dokunmamalıdır
144
f. Sınırlama Ölçülülük İlkesine Uygun Olmalıdır
145
g. Sınırlamalar Anyasanın İlgili Maddelerinde Yer Alan Ek Güvencelere Aykırı Olmamalıdır
145
V. TEMEL HAK VE HÜRRİYETLERİN KÖTÜYE KULLANILAMAMASI
147
VI. TEMEL HAK VE HÜRRİYETLERİN KULLANILMASININ DURDURULMASI
150
VII. TEMEL HAK VE HÜRRİYETLERİN KORUNMASI
151
A. Ulusal Düzeyde Koruma
151
B. Uluslararası Düzeyde Koruma
153
I. GENEL OLARAK HÜKÛMET SİSTEMLERİ
161
A. Başkanlık Sisteminin Özellikleri
161
B. Parlamenter Hükûmet Sisteminin Özellikleri
162
C. Meclis Hükûmeti Sisteminin Özellikleri
163
D. Yarı–Başkanlık Sisteminin Özellikleri
163
E. Hükûmet Sistemlerinin Değerlendirilmesi
164
II. TÜRK HÜKÛMET SİSTEMİ
169
B. 2014–2018 Arasındaki Dönemde Hükümet Sistemi: Yarı–Başkanlık Benzeri Sistem
171
C. Cumhurbaşkanlığı (Türk Modeli Başkanlık) Sistemi
173
D. Türk Parlamenter Sistemi ile Cumhurbaşkanlığı Sisteminin Karşılaştırılması
175
E. Türk Hükümet Sisteminin Değerlendirilmesi
181
DEVLETİN HUKUKİ FONKSİYONLARI
I. KUVVETLER AYRILIĞI VE FONKSİYONLAR AYRILIĞI
185
II. DEVLETİN HUKUKÎ FONKSİYONLARININ TASNİFİ
185
B. Şeklî ve Organik Bakımdan
187
III. 1982 ANAYASASINA GÖRE DEVLETİN HUKUKÎ FONKSİYONLARININ PAYLAŞILMASI
188
A. Yasama Fonksiyonu ve Yasama Yetkisinin Tanımı ve Niteliği
193
B. Yasama Yetkisinin Özellikleri
194
1. Yasama Yetkisinin Genelliği
194
2. Yasama Yetkisinin Aslîliği
196
3. Yasama Yetkisinin Devredilmezliği
197
2. Kanunların Yapılması
200
a. Kanunun Teklif Edilmesi
200
b. Kanun Teklifinin Görüşülmesi
201
c. Kanun Teklifinin Kabulü
204
d. Kanunların Yayımlanması ve Yürürlüğe Girmesi
205
3. Kanuna Eşit Metinler
206
B. Parlamento Kararları
207
A. Türkiye Büyük Millet Meclisinin Yapısı ve Milletvekillerinin Seçimi
214
1. Türkiye Büyük Millet Meclisinin Yapısı
214
2. Milletvekillerinin Seçimi
217
aa. Genel Olarak Seçim Sistemleri
217
aaa. Çoğunluk Sistemleri
219
bbb. Nisbi Temsil Sistemleri
223
bb. Türk Seçim Sistemi
225
aaa. Seçim Sistemine İlişkin Anayasal İlkeler
226
bbb. Nisbi Temsilin d’Hondt Usûlü
227
ccc. Ulusal (Genel) Baraj
228
c. Milletvekili Seçilme Yeterliliği
231
d. Seçim Dönemi ve Seçimlerin Yenilenmesi
233
e. Seçimlerin Ertelenmesi ve Ara Seçimler
234
B. Türkiye Büyük Millet Meclisi Üyelerinin Hukukî Durumu
236
1. Milletvekilliği Sıfatının Kazanılması
236
2. Milletin Temsili İlkesi
237
4. Milletvekilliğiyle Bağdaşmayan İşler
238
5. Parlamenter Muâfiyetler
239
a. Yasama Sorumsuzluğu
239
b. Yasama Dokunulmazlığı
240
6. Milletvekilliğinin Sona Ermesi
243
b. Diğer Sona Erme Halleri
244
7. Yasama Dokunulmazlığının Kaldırılması ve Üyeliğin Düşürülmesi Kararlarının Yargısal Denetimi
244
8. Milletvekillerinin Malî Statüsü
245
C. Türkiye Büyük Millet Meclisinin İç Örgütlenmesi ve Çalışma Düzeni
246
1. Türkiye Büyük Millet Meclisi İçtüzüğü
246
4. Siyasi Parti Grupları
248
6. Meclis Komisyonları
250
7. Meclisin Toplanması ve Tatili
251
8. Toplantı ve Karar Yeter Sayısı
252
9. Meclis Görüşmeleri
253
D. Türkiye Büyük Millet Meclisinin Görev ve Yetkileri
255
2. Denge ve Denetleme Yetkilerini Kullanmak
256
c. Meclis Araştırması
258
d. Meclis Soruşturması
259
3. Bütçe ve Kesin Hesap Kanun Tekliflerini Görüşmek ve Kabul Etmek
261
b. Kesin Hesap Kanunu
263
4. Para Basılmasına Karar Vermek
263
5. Savaş Hali İlânı ve Silahlı Kuvvet Kullanılmasına İzin Vermek
263
6. Milletlerarası Andlaşmaların Onaylanmasını Uygun Bulmak
264
7. Genel ve Özel Af İlânına Karar Vermek
266
8. Türkiye Büyük Millet Meclisinin Diğer Görev ve Yetkileri
266
I. YÜRÜTME FONKSİYONU
271
II. YÜRÜTME İŞLEMLERİ
272
A. Cumhurbaşkanlığı Kararnameleri
273
1. Olağan Cumhurbaşkanlığı Kararnameleri
273
b. Kanun ve Kararname Çatışmasının (Normlar İhtilafı) Çözümü ve Çözüm Kuralının Uygulanması Sorunu
275
c. Cumhurbaşkanlığı Kararnamelerinin Konusu
277
2. Olağanüstü Hal Cumhurbaşkanlığı Kararnameleri
283
a. Çıkarma Yetkisi, Usulü ve Şekli
283
e. Olağanüstü Hâl Cumhurbaşkanlığı Kararnamelerinin Türkiye Büyük Millet Meclisi Tarafından Görüşülmesi ve Sonuçları
284
C. Cumhurbaşkanı Kararları ve Yürütme Organının Diğer Düzenleyici İşlemleri
286
A. Yürütme Organının Yapısı
287
1. Cumhurbaşkanının Seçimi ve Göreve Başlaması
288
2. Cumhurbaşkanının Parti İlişkisi
293
3. Cumhurbaşkanının Görev ve Yetkileri
293
4. Cumhurbaşkanının Sorumluluğu
296
aa. Göreviyle İlgili Cezaî Sorumluluğu
297
bb. Kişisel Suçlarından Dolayı Cezaî Sorumluluğu
298
aa. Göreviyle İlgili Hukukî Sorumluluğu
298
bb. Kişisel İşlem ve Eylemleriyle İlgili Hukukî Sorumluluğu
299
5. Cumhurbaşkanına Vekâlet Etme
299
6. Cumhurbaşkanının Görevinin Sona Ermesi
300
C. Cumhurbaşkanı Yardımcıları ve Bakanlar
301
1. Cumhurbaşkanı Yardımcıları ve Bakanların Konumu
301
2. Cumhurbaşkanı Yardımcıları ve Bakanların Görev ve Yetkileri
302
3. Cumhurbaşkanı Yardımcıları ve Bakanların Sorumluluğu
303
aa. Görevle İlgili Cezaî Sorumluluk
303
bb. Kişisel Suçlardan Dolayı Cezaî Sorumluluk
304
aa. Görevle İlgili Hukukî Sorumluluk
305
bb. Kişisel İşlem ve Eylemlerden Dolayı Hukukî Sorumluluk
305
4. Cumhurbaşkanı Yardımcıları ve Bakanların Görevlerinin Sona Ermesi
306
5. Cumhurbaşkanı Yardımcıları ve Bakanlara Vekâlet Etme
306
D. Cumhurbaşkanlığı Politika Kurulları
306
II. YARGININ TARAFSIZLIĞI VE BAĞIMSIZLIĞI
310
A. Mahkemelerin Bağımsızlığı İlkesi
310
C. Hâkimler ve Savcılar Kurulu
313
III. YARGI DÜZENİ VE YÜKSEK YARGI ORGANLARI
317
A. Anayasa Yargısı ve Anayasa Mahkemesi
317
B. Adlî Yargı ve Adlî Yargı Organları
318
C. İdarî Yargı ve İdarî Yargı Organları
320
D. Uyuşmazlık Mahkemesi
322
F. Seçim Yargısı ve Yüksek Seçim Kurulu
323
A. Anayasa Yargısı Kavramı ve Anayasa Yargısının Gelişimi
323
1. Anayasa Mahkemesinin Statüsü ve Kuruluşu
328
2. Anayasa Mahkemesinin Görevleri
330
C. Anayasaya Uygunluk Denetiminin Konusu
331
1. Denetime Tâbi Normlar
331
b. Anayasa Değişiklikleri (Şekil Bakımından)
333
c. Cumhurbaşkanlığı Kararnameleri
333
2. Denetim Dışında Tutulan Normlar
334
a. Milletlerarası Andlaşmalar
334
b. Olağanüstü Hal Cumhurbaşkanlığı Kararnameleri
334
c. Parlamento Kararları
334
D. Anayasaya Uygunluk Denetimi Şekilleri (Denetim Yolları)
335
1. Soyut Norm Denetimi (İptal Dâvası)
335
a. İptal Dâvası Açma Yetkisi
335
b. İptal Dâvasında Süreler
337
c. İptal Dâvasında Temsil ve Uyulacak Esaslar
338
2. Somut Norm Denetimi (İtiraz Yolu)
341
aa. Bakılmakta Olan Bir Dâva Olmalıdır
342
bb. Dâvaya Bakmakta Olan Merci Bir Mahkeme Olmalıdır
342
cc. İtiraz Konusu Norm Dâvada Uygulanmalıdır
344
dd. Uygulanacak Norm Resen Anayasaya Aykırı Görülmeli veya Aykırılık İddiası Ciddi Bulunmalıdır
345
a. Bireysel Başvuru Hakkının Konusu ve Şartları
348
b. Bireysel Başvuru Hakkına Sahip Olanlar
348
c. Bireysel Başvuru Usulü ve Başvuru Süresi
349
d. Bireysel Başvuruların İncelenmesi
349
E. Anayasaya Uygunluk Denetiminin Kapsamı
350
1. Esas Bakımından Denetim
351
2. Şekil Bakımından Denetim
356
F. Anayasaya Uygunluk Denetiminde Ölçü Normlar
358
G. Anayasa Mahkemesinin Kararları
360
1. Kararların Kesinliği ve Bağlayıcılığı
360
2. Kararların Etkisi ve Niteliği
362
3. Kararların Yürürlüğe Girmesi
363
4. İptal Kararının Geriye Yürümezliği
363
5. Yargılamanın Yenilenmesi
364
H. Anayasa Mahkemesinin Çalışma ve Yargılama Usûlü
366
I. Anayasa Yargısında Yürürlüğün Durdurulması
368
II. OLAĞANÜSTÜ HAL İLÂNI
373
A. Olağanüstü Hal İlânı Sebepleri
373
B. Olağanüstü Hal İlânında Yetki, Usûl ve Şekil
374
III. OLAĞANÜSTÜ HAL İLÂNININ HUKUKÎ SONUÇLARI
374
A. Olağanüstü Hal İlânı İşleminin Yargısal Denetimi
376
1. Olağanüstü Hal İlânına İlişkin Cumhurbaşkanı Kararının Yargısal Denetimi
376
2. Olağanüstü Hal İlânına İlişkin Cumhurbaşkanı Kararının Türkiye Büyük Millet Meclisince Onaylanması Kararının Yargısal Denetimi
376
B. Olağanüstü Halde Yapılan İşlemlerin Yargısal Denetimi
378
ANAYASA VE MİLLETLERARASI HUKUK
I. MİLLETLERARASI ANDLAŞMA KAVRAMI VE ANDLAŞMALARIN YÜRÜRLÜĞE GİRMESİ
381
II. MİLLETLERARASI ANDLAŞMALARIN TÜRK HUKUK DÜZENİ İÇİNDEKİ YERİ
382
III. İNSAN HAKLARI SÖZLEŞMELERİNİN ÖZEL DURUMU
383
IV. MİLLETLERARASI GENEL HUKUKUN TÜRK HUKUK DÜZENİ İÇİNDEKİ YERİ
388
B. Anayasada Milletlerarası Hukuka Atıfta Bulunulan İstisnaî Haller
389
ANAYASANIN DEĞİŞTİRİLMESİ
I. GENEL OLARAK ANAYASALARIN DEĞİŞTİRİLMESİ SORUNU
393
A. Anayasal Değişmeye Yol Açan Faktörler
393
B. Anayasayı Yapan veya Değiştiren İktidar
396
1. Aslî Kurucu İktidar
396
2. Tali Kurucu İktidar
396
3. Anayasayı Yapan veya Değiştirenlerin Profili: Politika Kararlaştırıcılar ve Teknisyenler
397
C. Anayasaların Yapımı veya Değiştirilmesi Yöntemleri
398
II. 1982 ANAYASASINA GÖRE ANAYASANIN DEĞİŞTİRİLMESİ USÛLÜ
402
A. Değişikliğin Teklif Edilmesi
403
B. Değişiklik Teklifinin Görüşülmesi
404
C. Değişiklik Teklifinin Karara Bağlanması
406
D. Kabul Edilen Değişikliğin Onaylanması
406
III. ANAYASA DEĞİŞİKLİKLERİNİN DENETİMİ
412