5.1. Hakların Bireysel Yönetimi
46
5.2. Hakların Toplu Yönetimi
48
5.3. Toplu Hak Yönetim Sistemi
48
5.3.1. Genel Olarak Toplu Hak Yönetim Sistemi
48
5.3.2. Toplu Hak Yönetiminin Konusunu Teşkil Eden Haklar
50
5.3.2.1. Temsili Haklar
50
5.3.2.2. Umuma İletim Hakları
50
5.3.2.3. Çoğaltma Hakları
50
5.3.2.4. Bağlantılı Haklar
50
5.3.3. Toplu Hak Yönetim Biçimleri
50
5.3.3.1. Geleneksel Yapıdaki Toplu Hak Yönetim Örgütleri: Telif Birlikleri
51
5.3.3.2. Ortak Lisanslama Birliği: Tek Noktadan Lisanslama (One Stop Shop)
52
5.3.3.3. Hak Temizleme Merkezleri ya da Telif Ajansları (Right Clearance Centers)
53
5.3.4. Toplu Hak Yönetim Örgütlerinin Faydaları
54
5.3.4.1. Hak Sahiplerine Faydaları
54
5.3.4.2. Kullanıcılara Faydaları
55
5.3.4.3. Devlete Faydaları
56
5.3.4.4. Ekonomiye Faydaları
56
5.3.4.5. Topluma Faydaları
57
5.4. Hangi Tür Hak Yönetimi: Bireysel mi, Toplu mu?
57
1. TOPLU HAK YÖNETİM SİSTEMİNİN DOĞUŞU
61
2. ULUSLARARASI ALANDA ORTAYA ÇIKAN YAPILANMALAR
64
2.1. Ulusararası Eser Sahipleri Telif Birlikleri Konfederasyonu – CISAC
66
2.2. Uluslararası Mekanik Çoğaltım Hakları Telif Birlikleri Bürosu – BIEM
67
2.3. Uluslararası Fonogram Endüstrisi Federasyonu – IFPI
68
2.4. Uluslararası Film Yapımcıları Birlikleri Federasyonu – FIAPR
69
2.5. Uluslararası Görsel–İşitsel Eserler Toplu Hak Yönetimi Birliği – AGICOA
69
2.6. Uluslararası Yeniden Çoğaltım Hakları Birlikleri Federasyonu – IFFRO
70
2.7. Avrupa Eser Sahipleri Birlikleri Grubu – GESAC
70
3. TÜRKİYE’DE GELİŞİM SÜRECİ VE MEVCUT DURUM
71
3.1. Tarihsel Arka Plan
71
3.2. Telif Birliklerinin Kuruluşu, Yapısı, Organları ve İşleyiş
74
3.2.2. Kuruluşları ve Tekel Nitelikleri
75
3.2.3. Telif Birliği Kurulabilecek Alanlar
76
3.2.4. Zorunlu Toplu Hak Yönetimi, Tarife Tespiti ve Lisanslama Faaliyetlerine İlişkin Usul ve Esaslar
79
3.2.5. Organlar ve Görevleri
82
3.2.5.2. Yönetim Kurulu
83
3.2.5.3. Denetleme Kurulu
85
3.2.5.4. Teknik–Bilim Kurulu
86
3.2.5.5. Haysiyet Kurulu
86
3.3. Tüzel Kişiliğin Sona Ermesi
87
3.3.1. Genel Kurul Kararı ile Fesih
87
3.3.2. Mahkeme Kararı ile Fesih
87
3.3.3. Kendiliğinden Dağılmış Sayılma
87
3.4. Uygulama ve İşleyiş
88
3.4.1. Eser Sahipleri Alanı
89
3.4.1.1. Musiki Eseri Sahipleri Meslek Birliği – MESAM
89
3.4.1.2. Musiki Eseri Sahipleri Grubu Meslek Birliği – MSG
92
3.4.1.3. Sinema Eseri Sahipleri Meslek Birliği – SESAM
95
3.4.1.4. Güzel Sanat Eseri Sahipleri Meslek Birliği – GESAM
96
3.4.1.5. İlim ve Edebiyat Eseri Sahipleri Meslek Birliği – İLESAM
97
3.4.1.6. Çevirmenler Meslek Birliği – ÇEVBİR
99
3.4.2. Bağlantılı Hak Sahipleri Alanı
100
3.4.2.1. Bağlantılı Hak Sahibi Fonogram Yapımcıları Meslek Birliği – MÜYAP
100
3.4.2.2. Müzik Yorumcuları Meslek Birliği – MÜYORBİR
102
3.4.2.3. Yayıncılar Telif Hakları ve Lisanslama Birliği – YAYBİR
103
3.4.2.4. Televizyon ve Sinema Filmi Yapımcıları Meslek Birliği – TESİYAP
104
3.4.2.5. Radyo ve Televizyon Yayıncıları Meslek Birliği – RATEM
106
3.4.2.6. Oyuncular Meslek Birliği – BİROY
106
3.4.2.7. Seslendirme Sanatçıları Meslek Birliği – SESBİR
108
3.5. Tek Elden Lisanslama: Ortak Lisanslama Birliği
109
3.6. İdari Yönden İşleyişte Ortaya Çıkan Hususlar
111
3.6.2. Gelişme Kaydedilmesi Gereken Alanlar
113
3.6.2.1. Bir Alanda Birden Fazla Telif Birliği Olgusu
113
3.6.2.2. Üye Sayılarında Düşüklük
113
3.6.2.3. Yönetim Kurulu Üyelerinin Yeterlilikleri
114
3.6.2.4. Profesyonel Kadroların İstihdamında Amatör Uygulamalar
115
3.6.2.5. Birlik Bütçesinin Etkin Yönetilmemesi, Bütçe Disiplininin Bozulması
116
1. KAMUSAL DENETİMİN HUKUKİ NİTELİĞİ
117
1.1. İdari Bir Olgu Olarak Kamusal Denetim
117
1.2. Bir Kamu Hizmeti Olarak Kamusal Denetim
121
2.1. Kamu Himzeti Olarak Devletin Üç Temel İşlevi
124
2.2. Ekonomi–Politik Perspektiften Devletin Kültür ve Sanat Alanında Konumlandırılması
129
2.2.1. Liberal Teori ve Devlet Müdahaleciliği
129
2.2.1.1. Görünmez El, Piyasa Başarısızlıkları ve Devletin Temel İşlevleri
129
2.2.1.2. Hükümet Başarısızlıkları Argümanı ve Devletin Temel İşlevleri
135
2.2.2. Marksist Teori
141
2.2.2.1. Klasik Marksizm, Kültür–Sanat ve Devlet
141
2.2.2.2. Eleştirel Teori: Frankfurt Okulu’nun Kültür Endüstrisi Eleştirisi ve Devlet
143
2.3. Devletin Kültür Sanat Alanındaki Üç Temel İşlevi
154
2.3.1. Üretim Alanının, Üretici Güçlerin ve Araçlarının Tanımlanması, Korunması
154
2.3.2. Üretim İlişkilerinin Korunması, Geliştirilmesi
155
2.3.3. Yapısal/İşlevsel Örgütlenme ve Zor Kullanım
157
1. ULUSLARARASI PERSPEKTİF
161
1.1. Uluslararası Sözleşmelerin Getirdiği Yükümlülükler
161
1.2. WIPO’nun Yaklaşımı
163
1.3. Avrupa Birliği’nde Durum
165
1.3.1. Toplu Hak Yönetim Örgütlerinin Denetiminde Etkinliğe ve Uygulama Birliğinin Tesis Edilmesine İlişkin Yapılan Çalışmalar ve Getirilen Düzenlemeler
165
1.3.1.1. Genel Olarak
165
1.3.1.2. İç Pazarda Telif Hakları ve Bağlantılı Hakların Yönetimine İlişkin Komisyon Tebliği
166
1.3.1.3. Yasal Online Müzik Servisleri için Telif Hakları ve Bağlantılı Hakların Sınırötesi Toplu Yönetimine İlişkin Tebliğ
167
1.3.1.4. Telif Hakları ve Bağlantılı Hakların Toplum Yönetimi ve İç Piyasada Müzik Eserlerinin Online Kullanımı için Çoklu Bölge Lisanslamasına İlişkin Direktif Önerisi
167
1.3.1.5. Telif Hakları ve Bağlantılı Hakların Toplum Yönetimi ve İç Piyasada Müzik Eserlerinin Online Kullanımı için Çoklu Bölge Lisanslamasına İlişkin Direktif
168
1.3.2. Üye Ülkelerdeki Görünüm
174
1.3.2.1. Genel Olarak
174
1.3.2.2. Bazı Ülke Uygulamalarına Yakın Bakış
176
1.3.2.2.3. Macaristan
184
1.3.2.2.5. Yunanistan
188
2. ULUSAL PERSPEKTİF: TÜRKİYE’DE DURUM
191
2.2. Telif Birliklerinin Yükümlülükleri ve Lisanslama Tarifelerine İlişkin Esaslar
194
2.3.1. İlgili Düzenlemeler
195
2.3.2. Uygulamada İç Denetimi İşlevsiz Kılan Unsurlar ve Sonuçları
196
2.3.2.1. Genel Kurul Toplantılarına Düşük Katılım
196
2.3.2.2. Birlik Organları Seçimlerinde Blok Liste Uygulaması
197
2.3.2.3. Özel Denetim Raporlarının Kısıtları
197
2.3.2.4. Fonksiyon Gaspı
198
2.3.2.5. Denetleme Kurullarının İşlevsiz Kalması
199
2.3.2.6. Haysiyet Kurullarının Gereği Gibi İşlememesi
200
2.3.2.8. Kullanıcılar Tarafından Dile Getirilen Hususlar
201
2.4.1. İlgili Düzenlemeler
203
2.4.1.1. Kuruluş Aşamasında Denetim
203
2.4.1.2. İşleyiş Aşamasında Gözetim ve Denetim
203
2.4.1.3. Şikayet Üzerine, Resen veya Rutin Olarak Gerçekleştirilen Denetim
204
2.5. Kamusal Denetim Yerindelik Denetimini Kapsar mı?
214
2.6. Telif Birlikleri Bakış Açısından Kamusal Denetimin Mevcut Durumu
216
2.7. Telif Birlikleri ve Kamusal Denetimi Yeniden Düzenleme Arayışları
219