Suç Ekonomisiyle Mücadelede Mali İstihbarat Yapılanması Dr. Murat Kaya  - Kitap

Suç Ekonomisiyle Mücadelede Mali İstihbarat Yapılanması

1. Baskı, 
Ocak 2025
Kitabın Detayları
Dili:
Türkçe
Ebat:
16x24
Sayfa:
688
Barkod:
9786253770389
Kapak Türü:
Karton Kapaklı
Fiyatı:
890,00
Temin süresi 2-3 gündür.
Kitabın Açıklaması
Çalışmamızda, Türkiye'de suç ekonomisinin boyutları ve suç ekonomisiyle mücadelenin genel çerçevesi incelenmekte ve değerlendirilmekte, suç ekonomisiyle mücadelenin hukuki çerçevesi uluslararası sözleşmelere uyum kapsamında ele alındıktan sonra, suç ekonomisiyle mücadelede mali istihbarat yapılanma modeli, hukuki ve kurumsal çerçevede FATF Tavsiyelerine uyum ve FATF tarafından Türkiye'ye yönelik yapılan değerlendirme ve derecelendirmeler ışığında incelenmekte, MASAK Koordinasyonunda kolluk ve istihbarat birimleri, adli birimler, ilgili kamu ve özel sektör kurum ve kuruluşları arasında suç ekonomisiyle mücadelede bilgi paylaşımı başta olmak üzere, iş birliği ve koordinasyon modelleri, örnek ülke uygulamalarından da yararlanmak suretiyle tartışılmaktadır.
Kitabın Konu Başlıkları
.
Türkiye'de Kayıt Dışı Ekonomi ve Suç Ekonomisiyle Mücadelenin Genel Çerçevesi
.
Türkiye Mali İstihbarat Yapılanması: Mevcut Durum Analizi
.
Türkiye Mali İstihbarat Yapılanmasının FATF Tavsiyelerine Uyum ve Örnek Ülke Uygulamaları Çerçevesinde Değerlendirilmesi ve Öneriler
Yorumlar
Kitabın İçindekileri
İÇİNDEKİLER
ÖNSÖZ 
5
TEŞEKKÜR 
7
İÇİNDEKİLER 
9
ŞEKİLLER LİSTESİ 
16
KISALTMALAR 
17
GİRİŞ 
23
BİRİNCİ BÖLÜM
TÜRKİYE’DE KAYIT DIŞI EKONOMİ VE SUÇ EKONOMİSİYLE MÜCADELENİN GENEL ÇERÇEVESİ
I. TÜRKİYE’DE KAYIT DIŞI EKONOMİNİN BOYUTLARI VE KAYIT DIŞILIKLA
MÜCADELE 
31
A. Türkiye’de Kayıt dışı Ekonominin Boyutları 
31
B. Türkiye’de Kayıt dışı Ekonominin Nedenleri 
35
C. Türkiye’de Kayıt dışı Ekonomi ile Mücadelenin Genel Çerçevesi 
38
II. TÜRKİYE’DE SUÇ EKONOMİSİNİN BOYUTLARI VE SUÇ EKONOMİSİYLE
MÜCADELE 
42
A. Uyuşturucu Kaçakçılığı ve Narko–Terör İle Mücadele 
48
1. Uyuşturucu kaçakçılığı ve narko–terörizmin boyutları 
48
2. Uyuşturucu kaçakçılığı ve narko–terörle mücadele 
60
B. Diğer Kaçakçılık Suçları, Mali Suçlar ile Kara Para Aklamanın Boyutları
ve Mücadele Süreci 
66
1. Silah–mühimmat kaçakçılığı 
67
2. Akaryakıt kaçakçılığı 
68
3. Tütün mamulleri ve alkollü içkiler kaçakçılığı 
70
4. Göçmen kaçakçılığı ve insan ticareti 
72
5. Muhtelif kaçakçılık türleri 
73
6. Yolsuzluk 
73
7. Sahtecilik ve dolandırıcılık 
77
C. Terörün Finansmanıyla Mücadele 
84
1. Terörizmin finansman biçimi ve terör örgütlerinin finans kaynakları 
84
a. PKK/KCK terör örgütünün finansmanı 
84
b. DHKP/C vb. sol tandanslı terör örgütlerinin finansmanı 
92
c. DEAŞ (IŞİD) vb. radikal dini terör örgütlerinin finansmanı 
93
d. FETÖ/PDY terör örgütünün finansmanı 
94
2. Terörün finansmanıyla mücadelenin genel çerçevesi 
95
D. Türkiye’nin Suç Ekonomisiyle Mücadele Karnesi 
96
İKİNCİ BÖLÜM
TÜRKİYE MALİ İSTİHBARAT YAPILANMASI: MEVCUT DURUM ANALİZİ
I. TÜRKİYE MALİ İSTİHBARAT YAPILANMASI: HUKUKİ ÇERÇEVE 
105
A. Aklama ve Terörün Finansmanı ile Mücadele (AML/CFT) Hukuki
Çerçeve ve Müsadere Mekanizması 
105
1. AML/CFT ceza hukuku hükümleri 
106
a. Kara para aklama suçuna ilişkin hukuki çerçeve 
106
b. Terörün finansmanı suçuna ilişkin hukuki çerçeve 
113
c. Kitle imha silahlarının yaygınlaşmasının finansmanı ile
mücadeleye ilişkin hukuki çerçeve 
123
2. Müsadere, el koyma ve diğer koruma tedbirleri 
125
a. 5237 sayılı TCK kapsamında müsadere ve diğer güvenlik
tedbirleri 
125
b. 5271 sayılı CMK kapsamında el koyma ve diğer koruma
tedbirleri 
130
c. 6415 sayılı Terörün Finansmanı Kanunu kapsamında
malvarlıklarının dondurulması 
133
d. 7262 sayılı Kitle İmha Silahlarının Finansmanının Önlenmesi
Kanunu kapsamında malvarlığının dondurulması 
140
e. El konulan ve/veya müsadere edilen malvarlıklarının yönetimi 
143
B. Türk Hukukunda AML/CFT Önleyici Tedbir Mekanizması 
147
1. Kimlik tespiti yükümlülüğü ve ‘müşterinin tanınmasına ilişkin
esaslar’ kapsamında getirilen diğer yükümlülükler 
154
2. Şüpheli işlem bildirimi yükümlülüğü 
159
3. “Devamlı bilgi verme” ve “bilgi ve belge verme” yükümlülüğü 
163
4. Muhafaza ve ibraz yükümlülüğü 
168
5. İşlemlerin ertelenmesi 
169
6. Elektronik tebligat 
172
7. Yükümlülük ihlallerinin cezalandırılması 
173
II. TÜRKİYE MALİ İSTİHBARAT YAPILANMASI: KURUMSAL ÇERÇEVE 
178
A. Mali İstihbarat Birimi: Mali Suçları Araştırma Kurulu Başkanlığı
(MASAK) 
178
1. MASAK’ın tarihçesi 
178
2. MASAK’ın temel fonksiyonları, vizyon ve misyonu 
178
3. MASAK’ın görev ve yetkileri 
179
4. MASAK’ın hedefleri 
187
5. MASAK’ın organizasyon yapısı 
189
B. Mali İstihbarat Koordinasyon Mekanizması 
190
1. Mali istihbarat temin, analiz ve paylaşım süreci 
190
a. MASAK tarafından bilgi–belge temini 
192
aa. 5549 sayılı Kanun kapsamında yer alan “bilgi ve belge
verme yükümlülüğü” ve “erişim sistemleri kurulması”
düzenlemeleri çerçevesinde bilgi–belge temini 
196
bb. 5549 saylı Kanun’da yer alan “devamlı bilgi verme
yükümlülüğü” kapsamında bilgi–belge temini 
197
cc. MASAK ile yargı makamları arasında bilgi paylaşımının
hukuki temelleri 
199
dd. 6415 sayılı kanun ve ikincil düzenlemeler kapsamında
MASAK tarafından bilgi–belge temini 
199
ee. 7262 sayılı kanun ve ikincil düzenlemeler kapsamında
MASAK tarafından bilgi–belge temini 
200
ff. MASAK ile diğer kurumlar arasında düzenlenen bilgi
paylaşım protokolleri 
200
gg. MASAK’a ulaşan şüpheli işlem bildirimleri (ŞİB’ler) ve diğer
bildirimler 
201
b. Analiz ve inceleme süreci 
214
aa. Analiz ve değerlendirme süreci 
221
bb. Araştırma ve inceleme süreci 
227
c. Mali istihbarat paylaşım ve koordinasyon süreci 
237
aa. MASAK, kolluk ve istihbarat birimleri ve diğer kurumlar
arası mali istihbarat paylaşımı ve koordinasyon çalışmaları 
238
bb. MASAK ve diğer kolluk ve istihbarat birimler ve ilgili
kurumlarla birlikte “ortak operasyonlar” gerçekleştirilmesi 
250
d. Bilgi teknolojileri altyapısı 
254
2. Yükümlülük denetimi koordinasyonu 
262
3. Koordinasyon kurulu, komisyonlar, ortak eylem planları, ortak
çalışma grupları ve ortak görev gücü (joint task force) şeklinde
oluşturulan özel koordinasyon grupları 
271
a. Koordinasyon kurulu ve komisyonlar 
271
aa. Mali Suçlarla Mücadele Koordinasyon Kurulu yapılanması 
271
bb. Değerlendirme Komisyonu yapılanması 
273
cc. Denetim ve İş birliği Komisyonu yapılanması 
275
dd. Kaçakçılık İstihbarat Koordinasyon Kurulu (KİKK)
yapılanması 
278
ee. Milli İstihbarat Koordinasyon Kurulu (MİKK) yapılanması 
280
b. Ortak eylem planları 
281
aa. Saydamlığın Artırılması ve Yolsuzlukla Mücadelenin
Güçlendirilmesi Eylem Planı 
282
bb. Kayıt Dışı Ekonomiyle Mücadele Eylem Planları 
286
cc. Organize Suçlarla Mücadele Eylem Planı 
288
dd. MASAK ile BDDK arasında Ortak Eylem Planı 
289
ee. Uyuşturucu ile Mücadele Strateji Belgesi ve Eylem Planı 
290
ff. Akaryakıt Kaçakçılığı ile Mücadele Eylem Planı 
292
gg. Suç Gelirlerinin Aklanması ve Terörizmin Finansmanı ile
Mücadelede ve Müsadere Uygulamalarında Etkinliğin
Artırılması Strateji Belgesi ve Eylem Planı 
296
c. Ortak görev gücü (Joint task force) yapılanmaları 
297
d. Ortak eylem planları dışında MASAK ile diğer kurumlar arası
ortak çalışma grubu yapılanmaları 
299
4. Özel sektör yükümlülerin iç koordinasyonu: Uyum Görevlisi ve
uyum programı mekanizması 
301
a. Uyum görevlisi atanması 
305
b. Uyum programı hazırlanması 
309
c. İç denetim 
313
5. Eğitim ve rehberlik koordinasyonu 
314
a. Paydaş kurumlara ve ilgili diğer kurum çalışanlarına yönelik
eğitim faaliyetleri 
317
b. Özel sektör yükümlülerine yönelik eğitim faaliyetleri 
318
c. MASAK personeline yönelik eğitim faaliyetleri 
320
d. Rehber, broşür, kitap, makale vb. yayınlar suretiyle
bilgilendirme 
321
e. Özel sektör temsilcileri tarafından bünyelerinde
gerçekleştirilen eğitim faaliyetleri 
322
6. Personel istihdamı ve kurumlar arası geçici görevlendirme 
324
7. Uluslararası koordinasyon 
330
a. FATF ile ilişkiler 
331
b. EGMONT Group üyeliği kapsamında karşılıklı iyi niyet
anlaşmaları (MOU’lar) çerçevesinde yabancı mali istihbarat
birimleriyle iş birliği 
344
c. Diğer uluslararası kuruluşlarla AML/CFT alanında iş birliği
çalışmaları 
348
d. Uluslararası proje faaliyetleri 
350
e. Uluslararası adli yardımlaşma kapsamında iş birliği 
352
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
TÜRKİYE MALİ İSTİHBARAT YAPILANMASININ FATF TAVSİYELERİNE UYUM
VE ÖRNEK ÜLKE UYGULAMALARI ÇERÇEVESİNDE DEĞERLENDİRİLMESİ VE ÖNERİLER
I. HUKUKİ ÇERÇEVE 
366
A. Suç Tanımları 
366
1. Kara para aklama suçu tanımı 
366
2. Terörün finansmanı suç tanımı 
378
3. Kitle imha silahlarının yayılmasının finansmanı suçu 
383
B. Soruşturma ve Kovuşturma Süreçleri ile Koruma Tedbirleri 
386
1. Soruşturma ve kovuşturma sürecinin genel işleyiş süreci ve
malvarlığına ilişkin tedbir mekanizması 
386
2. 6415 sayılı Kanun çerçevesinde malvarlığının dondurulması
mekanizması 
394
3. 7262 sayılı Kanun çerçevesinde malvarlığının dondurulması
mekanizması 
401
4. Malvarlıklarının geri alınması ofisleri (ARO’lar) 
405
C. Önleyici Tedbir Mekanizmasının İşleyişi 
410
1. Risk anlayışı ve risk yönetimi 
411
2. Müşterinin tanınması 
415
3. NPO’lar 
424
4. Gelişen Teknolojiler 
429
5. Kayıt tutma ve kayıtların muhafazası 
432
6. Muhabir bankacılık, üçüncü tarafa güven ve finansal grup arası
ilişkiler 
433
7. Bildirim yükümlülüğü 
434
8. Risk yönetim tabanlı AML/CFT uyum politikaları ve iç kontrol
mekanizması 
447
9. İdari yaptırımlar 
450
10. İşlemin ertelenmesi 
453
II. KURUMSAL ÇERÇEVE 
455
A. Mali istihbarat Birimi: Kurumsal Yapılanma 
455
B. MASAK ile Kamu ve Özel Sektör Kuruluşları Arası Mali İstihbarat İş
Birliği ve Koordinasyon Yapılanması 
473
1. Genel itibariyle kamuda bilgi paylaşım düzeyi ve yaşanan hukuki
sorunlar 
476
2. MASAK ile diğer kurumlar arası stratejik iş birliği ve politika
koordinasyonu 
480
3. ŞİB’lerin ve diğer istihbari bilgilerin temin–analiz ve ilgili kurumlarla
paylaşım kapasitesi 
489
4. Bilişim teknolojileri ve dijital koordinasyon 
504
5. Adli süreç öncesi MASAK ile kamu ve özel sektör kuruluşları
arasında önleyici iş birliği ve koordinasyon 
516
6. Adli soruşturma aşamasında MASAK ile kamu ve özel sektör
kuruluşları arasında iş birliği ve koordinasyon 
530
7. Ortak çalışma grubu (teams), Ortak görev gücü (joint task force)
yapılanmaları ve füzyon merkezleri (fusion centers)) oluşturulması 
541
8. Yükümlülük denetimlerinde MASAK ile kamu ve özel sektör
kuruluşları arasında iş birliği ve koordinasyon 
559
9. Kamu kurum ve kuruluşları ile özel sektör yükümlü kuruluşlara
yönelik eğitim ve rehberlik koordinasyonu 
577
10. Personel istihdam politikası ve eğitim ve rehberlik koordinasyonu 
586
11. MASAK ile diğer kurumlar arası koordinasyonda görünmeyen
engeller 
596
C. Uluslararası Adli ve İstihbari İş Birliği ve Koordinasyon 
598
SONUÇ 
609
KAYNAKÇA 
645
DİZİN 
671