Sosyal Psikoloji Prof. Dr. Salih Güney  - Kitap

Sosyal Psikoloji

6. Baskı, 
Eylül 2023
Kitabın Detayları
Dili:
Türkçe
Ebat:
16x24
Sayfa:
472
Barkod:
9786051334035
Kapak Türü:
Karton Kapaklı
Fiyatı:
375,00
Temin süresi 2-3 gündür.
Kitabın Açıklaması
Bu kitap, günümüzde ilgi çeken sosyal psikoloji konularını ele alıp incelemektedir. Konular her kesimden insanın rahat okuyup anlayacağı bir anlatım dili ile yazılmaya çalışılmıştır. Tüm yüksekokul ve üniversite (hatta yüksek lisans ve doktora) öğrencilerinin sosyal psikoloji alanında bilmesi gereken, bildikçe onları düşünmeye zorlayan temel bilgileri içermektedir. Bu nedenle kitap kapsamlı ve ülke kültürüne uyumlu bir özelliğe sahiptir. Kitabı öğrencilerin yanında grup içinde insanları tanımak isteyenlere ve yönetim kademelerinde yer alacaklara tavsiye ediyoruz.
Kitabın içeriğinde yer alan bilgiler, çeşitli kaynaklar taranarak ve belli bilimsel kriterlere dayanarak yorumlanmış ve bir değerlendirmesi yapılmıştır. Kitap çalışmasına başladığımızda bu alanda çalışma yapan ya da bu alana yakın olan çok sayıda bilim adamından görüş almaya çalıştık. Onların görüş ve önerileri doğrultusunda kitaba şekil vermeye çalıştık. Bazen eleştirdiler, bazen hatalarımızı düzeltiler. Bazen de ünite eklememizi tavsiye ederek bizi yazmaya teşvik ettiler. Sosyal psikoloji kitabını yazmaya çalıştık. Elimizden geldiğince en iyisini yapmaya gayret ettik. Ancak hatalarımız mutlaka vardır. Okuyanlar bize geri dönüş yaparsa çok mutlu oluruz. Her türlü eleştiriye ve bize iletilen hatalara hoşgörü ile yaklaşırız. Okuyuculardan gelecek olan olumlu ya da olumsuz eleştiriler daha iyisini yazmak içir bize güç verecektir
Yorumlar
Kitabın İçindekileri
İÇİNDEKİLER
Bölüm I
SOSYAL PSİKOLOJİNİN GELİŞİM SÜRECİ VE
DİĞER SOSYAL BİLİMLERLE İLİŞKİSİ
I. SOSYAL PSİKOLOJİNİN GELİŞİM SÜRECİ 
1
II. SOSYAL PSİKOLOJİ KAVRAMI VE TANIMI 
2
III. SOSYAL PSİKOLOJİNİN DİĞER SOSYAL BİLİMLERLE İLİŞKİSİ 
4
A. SOSYOLOJİ 
5
B. PSİKOLOJİ 
6
C. DAVRANIŞ BİLİMLERİ 
7
D. ANTROPOLOJİ (VE SOSYAL ANTROPOLOJİ) 
9
E. YÖNETİM BİLİMİ 
10
F. FELSEFE, HUKUK VE EKONOMİ İLE İLİŞKİSİ 
10
Bölüm II
SOSYAL PSİKOLOJİNİN TEMEL KAVRAMLARI
I. ALGILAMA 
11
II. ÖĞRENME 
12
III. SOSYAL ETKİ 
13
IV. TUTUM 
14
V. Ön yargı 
14
VI. STATÜ 
15
VII. ROL 
16
VIII. DUYGUSAL Zekâ 
16
IX. SOSYAL GRUP 
19
X. DAVRANIŞ DİNAMİĞİ 
20
XI. GRUP DİNAMİĞİ 
20
XII. GÜÇ 
21
XIII. OTORİTE 
23
XIV. YETKİ 
24
XV. YÖNETİM 
25
XVI. YÖNETİCİ 
28
XVII. LİDER – LİDERLİK 
29
Bölüm III
SOSYAL PSİKOLOJİDE ARAŞTIRMA
YÖNTEMLERİ VE VERİ ANALİZİ
I. SOSYAL PSİKOLOJİDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ 
31
A. DENEYSEL YÖNTEM 
31
1. Laboratuvar Deneyleri 
32
2. Alan Deneyleri 
32
B. DENEYSEL OLMAYAN YÖNTEM 
32
1. Arşiv Araştırması 
33
2. Survey Araştırması 
33
3. Örnek Olay Araştırması 
34
4. Alan Araştırması 
34
II. SOSYAL PSİKOLOJİDE VERİLERİN ANALİZİ 
34
A. t Testi 
35
B. Korelasyon 
35
Bölüm IV
SOSYAL PSİKOLOJİDE TEMEL KURAMLAR
I. DAVRANIŞÇI KURAM 
37
II. BİLİŞSEL VE ALAN KURAMI 
38
III. PSİKOANALİTİK KURAM 
39
IV. ROL VE NORM KURAMI 
39
V. ATIF KURAMLARI 
40
A. FRITZ HEIDER’İN ATIF KURAMI 
40
B. BEM’İN KENDİNİ ALGILAMA KURAMI 
41
C. KELLEY’NİN KÜP (BİRLİKTE DEĞİŞİM) YÜKLEME KURAMI 
42
D. JONES VE DAVIS’İN UYUŞAN ÖZELLİKLERE DAYALI
ÇIKARSAMALAR KURAMI 
43
E. WEINER’İN BAŞARIYA BAĞLI YÜKLEME KURAMI 
44
VI. DESCHAMP, HEWSTONE VE JASPAR’IN GRUPSAL İLİŞKİLERE
GÖRE YÜKLEME KURAMI 
45
VII. SCHACHTER’İN DUYGUSAL ETİKETLENDİRME KURAMI 
45
Bölüm V
YAKINLAŞMA, ÇEKİCİLİK, SEVGİ VE AŞK
I. SOSYAL YAŞAMDA İNSANLAR NİÇİN YAKINLAŞMA DAVRANIŞLARINDA
BULUNURLAR? 
47
II. BAZI İNSANLAR BİZE NEDEN ÇOK ÇEKİCİ GELİR? 
48
III. ÇEKİCİLİKTE, SEVMEDE VE YAKIN OLMADA ETKİLİ OLAN TEMEL
KRİTERLER 
48
A. ULAŞILABİLİRLİK VE FİZİKSEL YAKINLIK 
49
B. DEVAMLI ETKİLEŞİM BEKLENTİSİ 
49
C. KARŞIMIZDAKİNİN DAVRANIŞINI TAHMİN EDEBİLME DERECESİ 
49
D. AŞİNALIK DERECESİ 
50
E. BENZERLİK DERECESİ 
50
F. BİRBİRİNİ TAMAMLAMA DERECESİ 
51
G. KARŞILILIK DERECESİ 
52
H. HAKLARI SAVUNMA VE ÖDÜLLENDİRME 
52
IV. KİŞİLİK ÖZELLİKLERİ VE SEVME EĞİLİMİ ARASINDAKİ İLİŞKİ 
53
V. ÇEKİCİLİK VE İLİŞKİ KURAMLARI 
54
A. ÇEKİCİLİKTE DENGE KURAMI 
54
B. ÇEKİCİLİKTE PEKİŞTİRME KURAMLARI 
54
C. ÇEKİCİLİKTE SOSYAL TAKAS KURAMI 
55
VI. SEVGİ VE AŞK KAVRAMLARI 
56
A. SEVGİ KAVRAMI 
56
B. AŞK KAVRAMI 
57
1. Tutkulu Aşk 
57
2. Romantik Aşk 
57
C. AŞK VE YANILGILAR 
58
D. STERNBERG’İN KUSURSUZ AŞK MODELİ 
59
VII. Evlilik ve Evlilik İlişkisini Bitirmek 
60
A. EVLİLİK SÜRECİ 
60
B. EVLİLİK İLİŞKİSİNİN BİTİRİLMESİ SÜRECİ 
60
Bölüm VI
İLİŞKİLERİMİZ VE SALDIRGANLIK
I. TOPLUMSAL YAŞAM VE SALDIRGANLIK 
63
II. SALDIRGANLIK KAVRAMI VE TANIMI 
64
III. SALDIRGANLIĞIN TEMEL KAYNAKLARI 
65
A. SALDIRGANLIK VE İÇGÜDÜ İLİŞKİSİ 
65
B. SALDIRGANLIK VE RAHATSIZ EDİLME İLİŞKİSİ 
66
C. SALDIRGANLIK VE ENGELLENME İLİŞKİSİ 
66
D. SALDIRGANLIK VE GENEL HEYECANSAL UYARILMA İLİŞKİSİ 
67
IV. SALDIRGANLIĞI KONTROL ETME VE AZALTMADA ETKİLİ OLAN
FAKTÖRLER 
67
A. ÖĞRENME 
67
B. PEKİŞTİRME 
68
C. TAKLİT 
68
D. CEZA VE MİSİLLEME KORKUSU 
69
E. KİTLE İLETİŞİM ARAÇLARI 
69
F. BOŞALMA VE YÖNLENDİRME 
69
G. KENDİNE HÂKİM OLMA 
70
V. SALDIRGANLIĞI ÖZENDİREN FAKTÖRLER 
70
Bölüm VII
BENLİK VE KİMLİK
I. BENLİK KAVRAMININ TARİHSEL GEÇMİŞİ, TANIMI, GELİŞMESİ,
FONKSİYONLARI VE BENLİK BİÇİMLERİ 
71
A. BENLİK KAVRAMININ TARİHSEL GEÇMİŞİ 
71
1. Laikleşme (Sekülerleşme) 
72
2. Sanayileşme 
72
3. Aydınlanma ve Bilinçlenme 
72
4. Psikoanalitik Düşünce 
72
B. BENLİK KAVRAMI VE TANIMI 
72
1. Benliğin Gelişmesi 
74
2. Benliğin Oluşumunda Etkili Olan Temel Güdüler 
76
C. BENLİĞİN FONKSİYONLARI 
77
D. BENLİĞİN ÜÇ TEMEL YÖNÜ, BENLİK SAYGISI VE DİĞER BENLİK
BİÇİMLERİ 
78
1. Benliğin Üç Temel Yönü 
78
2. Benlik Saygısı 
79
3. Diğer Benlik Biçimleri 
79
E. BENLİK ŞEMALARI 
81
1. Gerçek Benlik 
82
2. İdeal Benlik 
82
3. Olması Gereken Benlik 
82
F. BENLİK KONUSUNDA İLERİ SÜRÜLEN KURAMLAR 
82
1. Benlik Yaklaşımı Kuramları 
82
2. Carl Rogers’ın Benlik Kuramı 
83
3. Maslow’un Benlik Kuramı 
84
II. KİMLİK 
85
A. KİMLİK KAVRAMI VE TANIMI 
85
B. KİMLİK TÜRLERİ 
86
1. Sosyal Kimlik 
86
2. Kişisel Kimlik 
86
Bölüm VIII
ALGILAMA
I. ALGILAMA KAVRAMI VE TANIMI 
87
II. ALGILAMA SÜRECİ VE AŞAMALARI 
88
A. DUYUM SÜRECİ AŞAMASI 
88
B. SİMGE SÜRECİ AŞAMASI 
88
C. DUYGU SÜRECİ AŞAMASI 
89
III. ALGILAMA KONUSUNDA İLERİ SÜRÜLEN KURAMLAR 
89
A. GESTALT KURAMI 
89
B. BELLEKSEL KURGULAYICI KURAM 
90
C. ÖĞRENME KURAMI 
90
IV. ALGILAMADA ETKİLİ OLAN FAKTÖRLER 
90
A. ALGILAMA YAPANIN DURUMU 
91
B. ALGILAMADA OLUMLU YA DA OLUMSUZ DAVRANMA DÜŞÜNCESİ 
91
C. YANLIŞ ÇIKARIMLARDA BULUNMA 
91
D. BENZERLİK YA DA FARKLILIK EĞİLİMİ 
92
E. ALGILANAN KİŞİ YA DA NESNEYE İLİŞKİN SAHİP OLUNAN BİLGİ 
92
F. KİŞİSEL BEKLENTİLER 
92
V. ALGILAMA SÜRECİNİN İŞLEYİŞİNE İLİŞKİN BİR MODEL 
93
VI. ALGI ÇEŞİTLERİ 
93
A. SİMGESEL ALGI 
94
B. GÖRSEL ALGI 
95
1. Psikolojik Olarak Hazır Olma 
95
2. Bilgi Bankası 
95
3. Duygusal Olarak Hazır Olma 
95
C. DUYGUSAL ALGI 
96
D. SEÇİCİ ALGILAMA 
96
VII. ALGISAL SEÇİMİ ETKİLEYEN TEMEL ÖZELLİKLER 
96
A. DİKKAT 
96
B. ÖĞRENME 
97
C. DUYUSAL YOKSUNLUK 
97
D. GÜDÜ 
97
E. DUYUM ÖTESİ ALGI 
97
VIII. ALGISAL SİSTEMİN TEMEL ÖZELLİKLERİ 
98
A. DEĞİŞMEZLİK 
98
B. SEÇİCİLİK 
98
1. Uyarıcının Yapısal Özellikleri 
99
2. Algılamayı Yapan Kişinin Bireysel ve Yapısal Özellikleri 
99
IX. ALGILAMADA DÜZENLEME SÜRECİ 
99
A. ŞEKİL – ZEMİN İLİŞKİSİNDE DÜZENLEME 
99
B. ALGILAMADA GRUPLANDIRMA VE TEMEL İLKELERİ 
100
1. Çerçeveleme İlkesi 
100
2. Tamamlama İlkesi 
101
3. Devamlılık İlkesi 
101
4. Yakınlık İlkesi 
102
5. Benzerlik İlkesi 
102
6. Simetri İlkesi 
102
7. Basitlik İlkesi 
103
X. ALGISAL EŞİKLER 
103
A. ÖZEL ALICILAR 
103
B. MUTLAK EŞİK 
103
C. FARK EŞİĞİ 
104
XI. ALGILAMAMIZI KOLAYLAŞTIRAN DEĞİŞMEZLER 
104
A. RENK VE PARLAKLIK DEĞİŞMEZLİĞİ 
105
B. BÜYÜKLÜK DEĞİŞMEZLİĞİ 
105
1. Şekil Aşinalığı 
105
2. Uzaklık 
105
C. BİÇİM DEĞİŞMEZLİĞİ 
106
D. YER DEĞİŞMEZLİĞİ 
106
XII. ALGILAMA SÜRECİNİN TEMEL NOKTALARI 
106
A. DERİNLİK ALGISI VE BİLİNMESİ GEREKEN HUSUSLAR 
107
1. Monoküler (Tek Gözle İlgili Görüş) İpuçları 
107
2. Binoküler (İki Gözle İlgili Görüş) İpuçları 
109
B. HAREKET ALGISI 
109
C. ŞEKİL BÜTÜNLÜĞÜNÜ ALGILAMA 
112
1. Kalıba Vurma Yöntemidir 
112
2. Özellik Analizi Yöntemidir 
112
XIII. ALGIDAKİ YANILMALARIMIZ 
112
A. UZAKLIKTAN KAYNAKLANAN (PONZO) ALGI YANILMASI 
113
B. MÜLLER–LYKER ALGI YANILMASI 
114
C. POGGENDORF ALGI YANILMASI 
114
D. WUNDT ALGI YANILMASI 
114
E. ZOLLNER ALGI YANILMASI 
114
F. BOURDON ALGI YANILMASI 
115
XIV. ALGILAMA, İLLÜZYON VE HALÜSİNASYON 
117
XV. ALGILARIN DOĞRULANMA SÜRECİ 
117
XVI. SOSYAL ALGI 
118
Bölüm XI
TUTUMLAR VE ÖN YARGI
I. TUTUMLAR 
120
A. TUTUM KAVRAMI VE TANIMI 
120
B. TUTUMLARIN İLİŞKİLİ OLDUĞU KAVRAMLAR 
122
1. Değerler 
122
2. İdeolojiler 
122
3. Sosyal Temsiller 
123
C. TUTUMLARA KURAMSAL YAKLAŞIM DÜŞÜNCESİ 
123
1. Tutumları Şartlanma ve Pekiştirme Yolu ile Açıklama Yaklaşımı 
123
2. Tutumları Özendirme ve Çatışma Yolu ile Açıklama Yaklaşımı 
124
3. Tutumları İşlevsellik Yolu ile Açıklama Yaklaşımı 
124
4. Tutumları Bilişsel Tutarlılık Yolu ile Açıklama Yaklaşımı 
125
5. Tutumları Yükleme Kuramı ile Açıklama 
128
D. İNSANLAR NELERE KARŞI TUTUM GELİŞTİRİRLER? 
128
E. ARAŞTIRMALARDA DİKKATE ALINMASI GEREKEN TUTUM
BOYUTLARI 
130
F. TUTUMLARI AYIRT EDİCİ TEMEL KRİTERLER 
131
1. Tutumlar Kalıtsal Değildir 
132
2. Tutumlar Geçici Düşünsel Durumlar Değildir 
132
3. Tutumlar, Kişi ile Nesneler Arasındaki İlişkilere Tutarlılık, Kararlılık ve
Düzenlilik Kazandırırlar 
132
4. Tutumlar, Tutum Nesnesine Karşı Bir yanlılık Yaratırlar 
132
5. Tutumların Biçimlenmesinde (Oluşmasında) Birçok Unsurun Bir Arada
Olması Gerekir 
132
6. Bireysel Düzeyde Tutumların Oluşumu İçin Geçerli Olan İlkeler Grupsal
ya da Toplumsal Düzeyde Oluşan Tutumlar İçin de Geçerlidir 
133
F. TUTUMLARIN YAPISAL ANALİZİ 
133
1. İlişkilendirme 
133
2. Kişisel ya da Grupsal Deneyimler 
133
3. Diğer İnsanlardan Öğrenme 
134
G. TUTUMLARI OLUŞTURAN BİLEŞENLER 
134
1. Bilişsel Bileşen 
134
2. Duygusal Bileşen 
135
3. Davranışsal Bileşen 
136
H. TUTUMLARIN TEMEL ÖZELLİKLERİ 
137
1. Tutumların Kuvvet Derecesi 
137
2. Tutumların Karmaşıklık (Yoğunluk) Derecesi 
138
3. Bileşenler Arası Tutarlılık 
139
4. Bir Tutumun Diğer Tutumlarla İlişkisi 
139
I. TUTUMLARIN BİREYLER AÇISINDAN İŞLEVLERİ 
140
1. Bireyler Açısından Tutumların Enerji Tasarrufu Sağlama İşlevi 
140
2. Tutumların İnsanlara Fayda Sağlama İşlevi 
140
3. Tutumların Birey Kültür Uyumunu Sağlama İşlevi 
141
4. Tutumların Kişi Benliğini (ya da öz saygısını) Koruma ve
Açıklama İşlevi 
141
5. Tutumların Bilgi Sağlayıcı İşlevi 
142
İ. TUTUMUN DAVRANIŞA DÖNÜŞME SÜRECİ 
142
1. Tutumun Kuvvet Derecesi 
143
2. Çevresel Faktörler 
143
3. Davranışın Sonuçlarına İlişkin Beklentiler 
144
K. TUTUMLARIN OLUŞMASINDA ROL OYNAYAN FAKTÖRLER 
146
1. Zihinsel ve Bilgisel Faktörler 
146
2. Fizyolojik Faktörler 
146
3. Aile Faktörü 
147
4. Tutum Nesnesiyle Gerçekleşen Yaşantılar 
147
5. Akranlar Faktörü 
148
6. Bireysel Özellikler Faktörü 
148
7. Kitle İletişim Araçları Faktörü 
149
8. Sosyal Sınıf ve Sosyoekonomik Faktör 
149
9. Grup Üyeliği Faktörü 
149
L. TUTUM DEĞİŞİM SÜRECİ 
150
1. Tutuma Zıt Davranışta Bulunma Süreci 
150
2. İkna Edici İletişim Tekniğini Kullanma 
151
M. TUTUMLARIN ÖLÇÜLMESİ 
151
II. Ön yargıLAR VE OLUŞMASI 
152
A. ÖN YARGI KAVRAMI VE TANIMI 
152
B. ÖN YARGILARIN TEMEL ÖZELLİKLERİ 
154
C. ÖN YARGILARIN KAYNAKLARI 
155
1. Ön Yargılı İnsanlarla İlişkiler 
155
2. Ön Yargı Nesnesiyle Olan Kişisel Yaşantılar 
155
3. Otoriter Bir Kişilik Yapısına Sahip Olma 
155
4. Algılanan Benzerlik Miktarı 
155
D. ÖN YARGILARIN AZALTILMASI 
157
E. ÖN YARGILARIN TOPLUMSAL ETKİLERİ 
158
Bölüm X
SOSYAL ETKİ VE UYMA DAVRANIŞI
I. SOSYAL ETKİ KAVRAMI VE KURAMI 
159
A. SOSYAL ETKİ KAVRAMI VE SÜRECİ 
159
B. SOSYAL ETKİ KURAMI 
161
II. UYMA DAVRANIŞI 
162
A. İNSANLAR NİÇİN UYMA İHTİYACI HİSSEDERLER? 
163
1. Bilişsel Etki (Doğru Olma İsteği) 
163
2. Normatif Etki (Sevilme İsteği) 
164
B. UYMA DAVRANIŞININ TANIMI 
164
C. UYMA DAVRANIŞININ TÜRLERİ 
164
1. Benimseme 
164
2. Kabul Etme 
165
3. İtaat 
165
4. Mutlak İtaat 
166
III. UYMA DAVRANIŞINI BELİRLEYEN SOSYAL FAKTÖRLER 
166
A. UYMA DAVRANIŞINI BELİRLEYEN BİREYSEL FAKTÖRLER 
166
B. UYMA DAVRANIŞINI BELİRLEYEN GRUPSAL FAKTÖRLER 
167
C. UYMA DAVRANIŞINI ETKİLEYEN ORTAMSAL FAKTÖRLER 
167
D. UYMA DAVRANIŞLARINI SERGİLEMENİN YARARLARI 
167
IV. SOSYAL ETKİ VE UYMA KONUSUNDA YAPILAN ARAŞTIRMALAR 
168
A. MUZAFFER SHERİF’İN OTOKİNETİK ETKİ DENEYİ 
169
B. ASCH’IN KABUL ETME DENEYİ 
170
C. MILGRAM’IN OTORİTEYE İTAAT DENEYİ 
172
V. SOSYAL ETKİ ARAŞTIRMALARINDA UYMA DAVRANIŞINI
ETKİLEYEN ORTAMSAL FAKTÖRLER 
175
A. GRUP BÜYÜKLÜĞÜNÜN UYMA DAVRANIŞINA ETKİSİ 
175
B. GRUPTAKİ SÖZ BİRLİĞİNİN UYMA DAVRANIŞINA ETKİSİ 
175
C. MEVKİ VE SAYGINLIĞIN UYMA DAVRANIŞINA ETKİSİ 
176
D. YÜZ YÜZE OLMANIN UYMA DAVRANIŞINA ETKİSİ 
176
VI. SOSYAL ETKİ VE UYMA KONUSUNDA YAPILAN ARAŞTIRMALAR AÇISINDAN
İTAAT, ÖZDEŞLEŞME VE BENİMSEME DAVRANIŞLARININ GENEL BİR
DEĞERLENDİRMESİ 
177
A. İTAAT DAVRANIŞI 
177
B. ÖZDEŞLEŞME DAVRANIŞI 
177
C. BENİMSEME DAVRANIŞI 
178
Bölüm XI
SOSYAL GRUPLAR
I. GRUP KAVRAMI VE TANIMI 
180
II. SOSYAL GRUPLARIN OLUŞUM KRİTERLERİ, AŞAMALARI, NEDENLERİ ve
GRUP BAŞARISINI ETKİLEYEN TEMEL FAKTÖRLER 
183
A. SOSYAL GRUPLARIN OLUŞUM KRİTERLERİ 
183
B. SOSYAL GRUPLARIN OLUŞUM NEDENLERİ 
184
C. SOSYAL GRUPLARIN OLUŞUM AŞAMALARI 
184
D. SOSYAL GRUPLARIN BAŞARISINI ETKİLEYEN TEMEL FAKTÖRLER.185
III. SOSYAL YIĞINLAR VE KİTLELER 
186
A. SOSYAL YIĞINLAR 
186
1. Sosyal Yığınların Özellikleri 
186
2. Sosyal Yığınların Çeşitleri 
186
B. KİTLELER 
187
IV. SOSYAL GRUPLARIN ÖZELLİKLERİ VE FONKSİYONLARI 
188
A. SOSYAL GRUPLARIN ÖZELLİKLERİ 
188
1. Her Sosyal Gruba Giren Kişilerin Kendilerine Özgü Rolleri Vardır 
188
2. Grubu Oluşturan Üyeler Arasında Ortak Yarar ve Değerler Vardır 
188
3. Her Sosyal Grubun Bir Yapısı Vardır 
188
4. Toplumsal Grupların En Önemli Özelliği Sürekliliktir 
189
5. Toplumsal Gruplar İnsanların İhtiyaçlarını Karşılamak İçin Meydana
Gelirler 
189
6. Toplumsal Gruplar, İnsanlar İçin Standart Hareket Tarzları Belirler 
189
7. Toplumsal Gruplar Üyeleri İçin Bir Sosyal Kontrol Mekanizmasıdırlar.189
B. SOSYAL GRUPLARIN FONKSİYONLARI 
190
V. SOSYAL GRUP TÜRLERİ 
191
A. BİRİNCİL VE İKİNCİL GRUPLAR 
192
1. Birincil Gruplar 
192
2. İkincil Gruplar 
194
B. SÜREKLİ VE SÜREKLİ OLMAYAN GRUPLAR 
195
1. Sürekli Gruplar 
195
2. Sürekli Olmayan Gruplar 
196
C. BİÇİMSEL VE BİÇİMSEL OLMAYAN GRUPLAR 
196
1. Biçimsel Gruplar 
196
2. Biçimsel Olmayan Gruplar 
197
D. REFERANS VE ÜYELİK GRUPLARI 
201
1. Referans Grupları 
201
2. Üyelik Grupları 
202
E. GRUPLARIN SOSYAL FONKSİYONLARINA GÖRE AYRIMI 
202
VI. GRUP DİNAMİĞİ VE GRUPLARIN BİREYLER ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ203
A. GRUP DİNAMİĞİ KAVRAMI VE TANIMI 
203
B. GRUPLARIN BİREYLER ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ 
205
2. Grubun Bireyin Tutumunun Değişmesine Etkisi 
207
3. Grubun Bireyin Verimliliğine Etkisi 
209
4. Grubun Bireyin Riske Girme Eğilimine Etkisi 
209
VII. SOSYAL GRUPLARDA ÇATIŞMA 
210
VIII. GRUP YAPISI VE İLETİŞİM 
212
A. GRUP YAPISI 
212
B. GRUPLARIN İLETİŞİM YAPISI 
213
xvi Sosyal Psikoloji
4. Tüm Kanalların Açık Olduğu İletişim Ağı 
215
IX. GRUBA NİÇİN VE NASIL ÜYE OLUNUR? 
216
Bölüm XII
BİREYSEL İLİŞKİLER VE İLETİŞİM
I. İLETİŞİM KAVRAMI, TANIMI, ÖNEMİ VE NİTELİKLERİ 
220
A. İLETİŞİM KAVRAMI VE TANIMI 
220
B. İLETİŞİMİN ÖNEMİ 
222
C. İLETİŞİMİN ORTAK NOKTALARI 
223
II. DİL VE İLETİŞİM 
223
III. İLETİŞİM TÜRLERİ 
224
A. GENEL HATLARIYLA İLETİŞİM 
225
1. Bireysel İletişim 
225
2. Toplumsal İletişim 
225
B. THAYER’İN AMAÇLARA GÖRE İLETİŞİM SINIFLAMASI 
228
1. Bilgi Sağlayıcı İletişim 
229
2. Değerlendirici İletişim 
230
3. Eğitici ve Öğretici İletişim 
231
4. İnandırıcı ve Etkileyici İletişim 
231
IV. İLETİŞİMİN ÖZELLİKLERİ VE FONKSİYONLARI 
232
A. İLETİŞİMİN ÖZELLİKLERİ 
232
1. İletişim İnsan Davranışlarının Sonucu Gerçekleşen Bir Süreçtir 
232
2. İletişim Statik Bir Olgu Değildir 
233
3. İletişim Belirli Kalıplara Bağlıdır 
233
B. İLETİŞİMİN FONKSİYONLARI 
233
1. İletişim Bilgi Taşır 
234
2. İletişim Sağlıklı İlişkilerin Kurulmasına Yardım Eder 
234
3. İletişim Etkileşimi Sağlar 
234
4. İletişim Kararları Taşır 
234
5. İletişim Emirleri Taşır 
234
6. İletişim Geri Bildirime İmkân Tanır 
235
V. İLETİŞİMİN SİSTEMATİK YAPISI 
235
A. BİREYİN İÇ SİSTEMİ VE İLETİŞİM 
235
B. BİREYİN DIŞ SİSTEMİ VE İLETİŞİM 
236
VI. İLETİŞİM SÜRECİ VE İLETİŞİM ÖGELERİ 
236
A. İLETİŞİM SÜRECİ 
236
B. İLETİŞİMİN ÖGELERİ 
237
1. Kaynak, Kaynağı Etkileyen Faktörler ve Kaynağın Taşıması
Gereken Özellikler 
238
2. Kodlama 
241
3. Mesajlar ve Taşıması Gereken Özellikler 
241
4. Kanal 
245
5. Alıcı ve Alıcının Taşıması Gereken Özellikler 
246
6. Kod Açma 
248
7. Geri Besleme 
249
8. İletişimde Engeller 
252
VII. SAĞLIKLI İLETİŞİMİ ENGELLEYEN TEMEL FAKTÖRLER 
255
A. BİREYSEL FAKTÖRLER 
255
B. FİZİKSEL FAKTÖRLER 
256
C. SEMANTİK FAKTÖRLER 
256
D. ZAMAN BASKISI 
256
E. ALGILAMA EKSİKLİĞİ 
256
VIII. İLETİŞİMDE KİŞİSEL SINIRLAR VE ÖNEMİ 
257
A. İLETİŞİMDE KİŞİSEL SINIRLARIN ÖNEMİ 
257
B. İLETİŞİMDE KİŞİLER ARASI MESAFE VE ÖNEMİ 
257
1. Özel (Mahrem) Alan 
258
2. Kişisel Alan 
258
3. Sosyal Alan 
258
4. Genel (Açık) Alan 
259
IX. İLETİŞİMDE JOHARI PENCERESİ 
259
A. AÇIK BÖLGE 
260
B. KÖR BÖLGE 
260
C. GİZLİ BÖLGE 
260
D. BİLİNMEYEN BÖLGE 
260
X. İLETİŞİM ORTAMININ ÖNEMİ VE ÖZELLİKLERİ 
261
A. İLETİŞİM ORTAMININ ÖNEMİ 
261
B. İLETİŞİM ORTAMININ ÖZELLİKLERİ 
262
1. İletişimde Bulunan Kişilere Bağlı Özellikler 
262
2. İletişimin İçinde Gerçekleştiği Ortamın Sosyal Özellikleri 
263
3. İletişimin İçinde Gerçekleştiği Ortamın Fiziksel Özellikleri 
263
XI. İLETİŞİMDE BEŞ AŞAMA KURALI 
264
Bölüm XIII
İNSAN İLİŞKİLERİ VE DUYGUSAL ZEKÂ
I. DUYGU KAVRAMI VE TANIMI 
265
II. İŞ YAŞAMI VE DUYGULAR 
266
III. Zekâ KAVRAMI VE BU KONUDA YAPILAN ÇALIŞMALAR 
268
A. ZEKÂNIN TANIMI VE GELİŞİMİNDE ETKİLİ OLAN TEMEL
FAKTÖRLER 
268
1. Zekâ Kavramı ve Tanımı 
268
2. Zekâ Konusunda Yapılan Çalışmalar ve Geliştirilen Modeller 
269
B. ZEKÂ VE DUYGUSAL ZEKÂ İLİŞKİSİ 
274
IV. DUYGUSAL Zekâ 
275
A. DUYGUSAL ZEKÂNIN ÖNEMİ 
275
B. DUYGUSAL ZEKÂ KAVRAMI VE TANIMI 
277
C. DUYGUSAL ZEKÂNIN TEMEL BASAMAKLARI 
281
D. DUYGUSAL ZEKÂYI YÜKSELTME YOLLARI 
282
1. Benlik Bilincini Geliştirmek 
282
2. Duyguları Yönetmek 
283
3. Kendi Kendini Motive Etmek 
285
E. DUYGUSAL ZEKÂYI BAŞKALARIYLA İLİŞKİLERDE KULLANMAK 
285
1. Etkin İletişim Kurabilme 
285
2. Bilinçli Olarak Bireyler Arası İlişkileri Geliştirme 
288
3. İnsanların Yardımcı Olmalarını Sağlama 
289
Bölüm XIV
KİŞİLİK
I. KİŞİLİK KAVRAMI, ÖNEMİ VE TANIMI 
293
A. KİŞİLİĞİ İNCELEMENİN ÖNEMİ 
293
B. KİŞİLİK KAVRAMI 
294
C. KİŞİLİĞİN TANIMI 
295
II. KİŞİLİĞİN TEMEL ÖZELLİKLERİ VE KİŞİLİĞİN OLUŞMASINDA ETKİLİ
OLAN FAKTÖRLER 
299
A. KİŞİLİĞİN TEMEL ÖZELLİKLERİ 
299
B. KİŞİLİĞİN OLUŞMASINDA ETKİLİ OLAN FAKTÖRLER 
301
1. Kalıtımsal Yapı Faktörleri 
301
2. Kültürel Faktörler 
302
3. Aile Etkeni 
303
4. Sosyal Yapı ve Sosyal Sınıf Faktörleri 
304
5. Diğer Faktörler 
305
III. KİŞİLİKLE İLGİLİ KAVRAMLAR VE TANIMLARI 
306
A. KARAKTER KAVRAMI, KARAKTERİN GELİŞMESİ, BASAMAKLARI
VE KARAKTER BOZUKLUKLARI 
307
1. Karakter Kavramı ve Tanımı 
307
2. Karakterin Gelişmesi 
308
3. Karakter Basamakları 
309
4. Karakter Bozuklukları 
310
B. MİZAÇ (HUY) KAVRAMI 
311
C. YETENEK KAVRAMI, TANIMI VE TİPLERİ 
313
1. Yetenek Kavramı ve Tanımı 
313
2. Yetenek Tipleri 
314
IV. KİŞİLİK KONUSUNDA İLERİ SÜRÜLEN KURAMLAR 
315
A. PSİKOANALİTİK KURAMLAR 
315
1. İd (Alt Ben) 
316
2. Ego (Ben) 
317
3. Süperego (Üst–Ben) 
318
B. ÖZELLİK KURAMLARI 
320
1. Allport’un Özellik Kuramı 
320
2. Raymond Cattell’in Özellik Kuramı 
321
3. Henry Murray’in Kişilikbilim (Personoloji) Kuramı 
322
4. Beş Boyutlu Kişilik Kuramı 
324
C. EYSENCK’İN KİŞİLİK KURAMI 
325
D. ALFRED ADLER’İN KİŞİLİK KURAMI 
327
E. CARL GUSTAV JUNG’UN KİŞİLİK KURAMI 
329
1. Ego (Bilinç) 
330
2. Kişisel Bilinç Dışı (Bilinçaltı) 
330
3. Irksal Bilinç Dışı (Kolektif Bilinç) 
331
4. Persona 
332
5. Gölge 
332
6. Anima ve Animus 
333
F. ERIC BERNE’NİN KİŞİLİK KURAMI 
334
1. Kişiliğin Çocuk Yönü 
334
2. Kişiliğin Ebeveyn Yönü 
335
3. Kişiliğin Olgun Yönü 
335
G. KAREN HORNEY’İN KİŞİLİK KURAMI 
336
H. ERIK ERIKSON’UN KİŞİLİK KURAMI 
338
I. SALİH GÜNEY’İN BEĞENİLME KİŞİLİK KURAMI 
340
V. KİŞİLİĞİ ÖLÇME TEKNİKLERİ 
342
A. GÖRÜŞME YÖNTEMİ 
342
B. DERECELEME YÖNTEMİ 
342
C. ANAMNEZ YÖNTEMİ 
343
D. İLGİ TESTLERİ 
343
E. PROJEKTİF TESTLER 
343
F. MİNNESOTA ÇOK YÖNLÜ KİŞİLİK ENVANTERİ 
344
BÖLÜM XV
ETKİLEME VE YÖNLENDİRME SÜRECİNDE LİDERLİK
I. LİDERLİK 
346
A. LİDERLİK KAVRAMI VE TANIMI 
348
B. LİDERLİĞİN AYNI ANLAMDA KULLANILAN KAVRAMLARDAN
FARK 
350
1. Komutan ve Lider Farkı 
351
2. Yönetici ve Lider Farkı 
351
3. Başkan ve Lider Farkı 
354
4. Şef ve Lider Farkı 
354
5. Popüler Kişi ve Lider Farkı 
355
C. LİDERLERİN ORTAYA ÇIKIŞI 
356
D. LİDERLİĞİN KAZANILMASINA İLİŞKİN GÖRÜŞLER 
357
1. Doğuştan Sahip Olunan Nitelikler Açısından Liderlik 
357
2. Eğitim ve Deneyimle Kazanılan Nitelikler Açısından Liderlik 
357
E. LİDERLİK GELİŞTİRME SÜRECİ 
360
F. LİDERİN ROL VE İŞLEVLERİ 
362
G. LİDERLİK KURALLARI 
365
H. LİDERLER İÇİN VAZGEÇİLMEZLER 
366
I. LİDERLİK SÜRECİNDE KULLANILAN GÜÇ TİPLERİ 
370
İ. LİDERLİK VE DUYGUSAL ZEK 
371
K. DUYGUSAL ZEKÂ AÇISINDAN LİDERLİK BİÇİMLERİNİN
DEĞERLENDİRİLMESİ 
375
1. Vizyon Oluşturucu Liderlik Biçimi 
376
2. İnsanlar Arası İlişkilere Önem veren Liderlik Biçimi 
376
3. Demokratik Liderlik Biçimi 
377
4. Otoriter Liderlik Biçimi 
377
5. Karizmatik Liderlik Biçimi 
377
II. LİDERLİK KURAMLARI 
378
A. ÖZELLİKLER KURAMI VE ÖZELLİKLER KURAMINA GÖRE
LİDERLİK NİTELİKLERİ 
378
1. Fiziksel Nitelikler 
379
2. Zihinsel Nitelikler 
380
3. Kişilikle İlgili Nitelikler 
381
4. Sosyoekonomik Nitelikler 
382
5. Özellikler Kuramının Değerlendirilmesi 
383
B. DAVRANIŞSAL LİDERLİK KURAMLARI 
384
1. Davranışsal Kuramların Temelini Oluşturan Araştırmalar 
385
2. Davranışsal Liderlik Kuramlarının Genel Açıklaması 
390
3. Davranışsal Liderlik Kuramlarının Değerlendirilmesi 
399
C. MODERN LİDERLİK KURAMLARI 
400
1. Fred Fiedler’in Durumsal Liderlik Kuramı 
400
2. House’ın Amaçlara Yönelik Liderlik Kuramı 
404
3. Her Şey ve Blanchard’ın Durumsallık Liderlik Teorisi 
406
4. Vroom–Yetton’un Normatif Durumsallık Kuramı 
408
5. Lider– Üye Değişimi Modeli 
412
6. Modern Liderlik Kuramlarının Değerlendirilmesi 
413
D. KARİZMA KAVRAMI VE TANIMI 
414
1. Karizmanın Ortaya Çıkışı ve Kalıcılığı 
416
2. Karizmatik Liderlik Özellikleri ve Temel Davranışları 
419
3. Karizmatik ve Karizmatik Olmayan Liderlerin Davranışsal
Ögelerinin Karşılaştırılması 
422
4. Karizmatik Lider ve İzleyici İlişkisi 
423
5. Karizmatik Liderlerin Sınırlamaları 
424
E. LİDERLİĞE YENİ YAKLAŞIMLAR 
425
1. Liderlikte Atıf Kuramı 
426
2. Dönüştürücü Liderlik Yaklaşımı 
426
KAYNAKÇA 
437