ESER KAVRAMI ÇERÇEVESİNDE
I. GENEL OLARAK SİNEMA VE MÜZİK
17
II. SİNEMA VE MÜZİĞİN TARİHSEL GELİŞİMİ
18
A. Sinemanın Tarihsel Gelişimi
18
B. Müziğin Tarihsel Gelişimi
20
C. Sinemada Müzik Kullanımının Tarihsel Gelişimi
22
III. GENEL OLARAK ESER KAVRAMI
28
A. Hususiyet Şartı (Subjektif Şart)
31
B. FSEK’te Düzenlenen Eser Türlerine Dahil Olma Şartı (Objektif Şart veya Şekli Şart)
32
A. Genel Olarak Sinema Eseri Kavramı
33
B. Sinema Eserinin Unsurları
34
C. Türkiye’nin Taraf Olduğu Uluslararası Sözleşmelerde Sinema Eseri Tanımları
36
1. Edebiyat ve Sanat Eserlerinin Korunmasına İlişkin Bern Sözleşmesi
36
2. Ticaretle Bağlantılı Fikri Mülkiyet Anlaşması (TRIPS)
37
3. WIPO Fikir ve Sanat Eserleri Sözleşmesi (WCT)
37
4. İcracı Sanatçıların, Fonogram Yapımcılarının ve Yayın Kuruluşlarının Korunmasına Dair Roma Sözleşmesi
37
D. Sinema Eseri Olarak Kabul Edilme Şartları
38
E. Sinema Eseri – İşleme Eser Tartışması
42
F. Sinema Eseri Türleri
45
G. Sinema Eseri Niteliği Tartışmalı Yaratımlar
46
1. Televizyon Dizileri
48
4. Formata Dayalı Televizyon Programları
52
5. Video Klipler (Müzik Videoları) – Sinema Eseri Olma Açısından Değerlendirme
55
7. Dijital Mecralarda Yayınlanan Film ve Diziler ile Sosyal Medya Paylaşımları
57
A. Genel Olarak Müzik Eseri Kavramı
58
B. Türkiye’nin Taraf Olduğu Uluslararası Sözleşmelerde Müzik Eseri Tanımları
59
C. Müzik Eseri Olmanın Şartları
59
D. Müzik Eserlerine İlişkin Öğretide Tartışmalı Konular
61
1. Müzik Eserinde Melodinin Hukuki Mahiyeti
61
2. Elektronik veya Dijital Teknoloji ile Üretilen Müzik
62
3. Folklorik Müzik Eserleri (Anonim Eserler)
63
4. İnternette Müzik Sunumu
65
a. Müzik Eserlerinin MP3 Formatına Dönüştürülerek Paylaşımı
66
b. Müzik Eserlerinin Web Sayfalarında ve/veya Dijital Platformlar Aracılığı ile Sunumu
69
5. Güfte ve Bestecisi Ayrı Müzik Eseri – İşleme Eser Tartışması
70
A. Eser Sahipliği Kavramı
71
B. Birden Fazla Kişinin Eser Sahipliği
72
1. İştirak Halinde Eser Sahipliği
72
2. Müşterek Eser Sahipliği
74
C. Eser Sahipliğine İlişkin Karineler
75
E. Sinema Eserlerinde Eser Sahipliği
76
1. Güncel Mevzuata Göre Türk Hukukunda Sinema Eser Sahipleri
79
2. Sinema Eserlerinde Eser Sahipliğinin Hukuki Niteliği
80
F. Müzik Eserlerinde Eser Sahipliği
81
1. Müzik Eseri Sahipleri
81
a. Aranjörün Eser Sahipliği
82
2. Müzik Eserlerinde Eser Sahipliğinin Hukuki Niteliği
83
G. Bağlantılı Hak Sahipliği
84
1. İcracı Sanatçılar ve Hakları
85
2. Fonogram Yapımcıları ve Hakları
87
3. Radyo – Televizyon Kuruluşları ve Hakları
88
4. Film Yapımcıları ve Hakları
90
H. Eser Sahipliğinden Doğan Haklar
92
İ. Eser Sahipliğinden Doğan Hakların Devri
96
VII. GENEL DEĞERLENDİRME
97
SİNEMA ESERLERİNDE MÜZİĞİN KULLANIMI
A. Sinema Eserlerinde Müziğin Kullanım Alanları ve Şekli
99
B. Sinema Eserlerinde Müziğin Kullanımından Doğabilecek Sorunların Tespiti
101
II. SİNEMA ESERLERİNDE ÖZGÜN MÜZİK KULLANIMI
102
B. Özgün Müzik Bestecisinin Sinema ve Müzik Eser Sahipliği
103
1. Özgün Müzik Bestecisinin Diğer Sinema Eser Sahipleri ile İlişkisi
105
2. Özgün Müzik Bestecisinin Film Yapımcısı ile İlişkisi
107
3. Özgün Müziğin Soundtrack Olarak Yayınlanması
108
C. Özgün Müzik Bestecisinin Meslek Birliğine Üyeliği
109
D. Özgün Müzik Söz Yazarının Sinema Eser Sahipliği
111
E. Özgün Müziğe İlişkin Manevi Hakların Kullanımı
112
III. SİNEMA ESERLERİNDE MÜZİĞİN SENKRONİZASYONU
113
A. Senkronizasyon Kavramı
113
B. Senkronizasyon Hakkının Hukuki Niteliği
113
C. Sinema Eserlerinde Müziğin Senkronizasyonu Neticesinde Ortaya Çıkan Hukuki İhtilaflar
116
IV. VİDEO KLİPLER (MÜZİK VİDEOLARI)
118
A. Genel Değerlendirme
118
B. Müzik Videosunun Sinema Eseri Olarak Kabulüne Bağlanan Sonuçlar
119
A. Genel Değerlendirme
120
B. Reklam Filmlerinin Sinema Eseri Olarak Kabulüne Bağlanan Sonuçlar
121
VI. SİNEMA ESERİNİN CANLI MÜZİK EŞLİĞİNDE GÖSTERİMİ
122
A. Genel Değerlendirme
122
B. Sinema Eseri Sahipleri ve Yapımcı Açısından Değerlendirme
123
C. Özgün Müzik Olmayan Müzik Eserleri ve Sahipleri Açısından Değerlendirme
124
D. Meslek Birlikleri Açısından Değerlendirme
126
VII. GENEL DEĞERLENDİRME
126
SİNEMA ESERLERİNDE MÜZİK KULLANIMINDA
I. SÖZLEŞMEYE AYKIRILIKTAN DOĞAN İHTİLAFLAR
129
A. Genel Değerlendirme
129
B. Sinema Eserlerinde Müzik Kullanımı için Devri Gereken Mali Haklar
130
5. Umuma İletim Hakkı
133
C. Mali Hak Devri Sözleşmesinin Geçerlilik Şartları Bakımından Ortaya Çıkan Sorunlar
134
2. İleride Yaratılacak Eserlerin Devri
135
3. Devir Yetkisi Olmayan Kişinin Hak Devri
136
D. Sinema Eser Sahipliğine İlişkin 1995 Öncesi FSEK Düzenlemesi Nedeniyle Ortaya Çıkan Sorunlar
138
E. Teknolojik Gelişmeler ile Sonradan Ortaya Çıkan Yeni Kullanım Alanlarına İlişkin Sorunlar
139
F. Mali Hak Devir Sözleşmesinin Feshi
141
a. Cayma Hakkının Kullanılması
143
b. Cayma Hakkının Kullanılmasına Karşı Mali Hakları Devralanın Başvurabileceği Hukuki Yollar
145
c. Cayma Hakkının Kullanılmasının Hukuki Sonuçları
146
II. SİNEMA ESERLERİNDE İZİNSİZ MÜZİK KULLANIMINDAN DOĞAN İHTİLAFLAR
146
A. İzinsiz Kullanım Teşkil Eden Kullanımlar
146
B. İzinsiz Kullanıma Getirilen İstisnalar (Hukuka Uygunluk Sebepleri)
147
C. İzinsiz Kullanım Halinde Başvurulabilecek Hukuki Yollar
149
a. Tecavüz’ün Ref’i Davası (FSEK m.66–68)
152
b. Tecavüz’ün Men’i Davası (FSEK m.69)
153
c. Tazminat Davası (FSEK m.70)
154
d. Eser Sahipliğinin Tespiti Davası (FSEK m.15)
154
III. GENEL DEĞERLENDİRME
157