Sinema Eserlerinde Müzik Kullanımından Doğan Hukuki Sorunlar –Fikri Mülkiyet Hukuku Monografileri– Sinan Hassas  - Kitap

Sinema Eserlerinde Müzik Kullanımından Doğan Hukuki Sorunlar

–Fikri Mülkiyet Hukuku Monografileri–

1. Baskı, 
Eylül 2023
Kitabın Detayları
Dili:
Türkçe
Ebat:
16x24
Sayfa:
172
Barkod:
9789750286933
Kapak Türü:
Karton Kapaklı
Fiyatı:
335,00
24 saat içerisinde temin edilir.
Kitabın Açıklaması
Müzik, sinemanın daha ilk yıllarından bu yana, gerek sessiz film döneminde sinema salonlarında canlı olarak gerekse de tekniğin gelişmesi sonrası görsel kayıtla birlikte sinemada kendine yer bulmuştur. Bu çalışmanın kapsamı da müzik kullanımına yer verilen sinema eserlerinde, bu kullanımların hukuki temelinin tespit edilmesi ve hem sinema eseri sahipleri hem de müzik eseri sahipleri ile diğer hak sahipleri bakımından, bu tür kullanımlar nedeniyle doğabilecek hukuki sorunların aydınlatılmasıdır.
Çalışma kapsamında bahsedilen "sinema eseri"nin yalnızca geleneksel sinema filmleri ile sınırlı olduğu da düşünülmemelidir. Zira hukukumuzda, Kıta Avrupası hukukunda örneklerine rastlandığı şekilde bir görsel, işitsel eser üst kavramının olmayışı, dolayısıyla video klip, reklam filmi, sosyal medya paylaşımları gibi çoğu zaman hareketli görseller ile müziğin bir arada kullanıldığı yaratımların, sinema eseri olarak korunup korunamayacağı da yine çalışmada tartışılan konular arasındadır.
Bu doğrultuda öncelikle, ortaya konan yaratımların Türk hukuku kapsamında sinema eseri olarak kabul edilmesinin şartları ile hangi tür yaratımların sinema eseri olarak değerlendirilebileceği tartışılmış, sinema eserlerinde müzik kullanımından doğan hukuki sorunların tespiti açısından ise hem sinema hem müzik eserlerinde eser sahipliği, mali hak devir sözleşmeleri, müziğin sinema eserlerinde kullanım şekilleri ve buna bağlı olarak, bu kullanımların hangi mali hak kapsamında değerlendirileceği gibi hususlara değinilmiştir.
Çalışmada konuya dair öğretide tartışmalı olan hususlar yanında, ağırlıklı olarak yargı kararlarına konu olmuş uyuşmazlıklar üzerinden bir inceleme yapılmaya çalışılmış, Yargıtay kararları ile ilk derece mahkemesi kararlarından da faydalanılarak, öğretideki tartışmaların güncel uygulamaya yansımasına dair fikir edinilmesi amaçlanmıştır.
Kitabın Konu Başlıkları
.
Sinema ve Müzik Eserleri
.
Eser Sahipliği
.
Mali Hak Devir Sözleşmeleri
.
Senkronizasyon Hakkı
.
İzinsiz Kullanım
Yorumlar
Kitabın İçindekileri
Önsöz 
5
Kısaltmalar 
13
Giriş 
15
Birinci Bölüm
ESER KAVRAMI ÇERÇEVESİNDE
SİNEMA VE MÜZİK
I. GENEL OLARAK SİNEMA VE MÜZİK 
17
II. SİNEMA VE MÜZİĞİN TARİHSEL GELİŞİMİ 
18
A. Sinemanın Tarihsel Gelişimi 
18
B. Müziğin Tarihsel Gelişimi 
20
C. Sinemada Müzik Kullanımının Tarihsel Gelişimi 
22
III. GENEL OLARAK ESER KAVRAMI 
28
A. Hususiyet Şartı (Subjektif Şart) 
31
B. FSEK’te Düzenlenen Eser Türlerine Dahil Olma Şartı (Objektif Şart veya Şekli Şart) 
32
IV. SİNEMA ESERLERİ 
33
A. Genel Olarak Sinema Eseri Kavramı 
33
B. Sinema Eserinin Unsurları 
34
1. Yapısal Unsurlar 
35
2. Teknik Unsurlar 
35
C. Türkiye’nin Taraf Olduğu Uluslararası Sözleşmelerde Sinema Eseri Tanımları 
36
1. Edebiyat ve Sanat Eserlerinin Korunmasına İlişkin Bern Sözleşmesi 
36
2. Ticaretle Bağlantılı Fikri Mülkiyet Anlaşması (TRIPS) 
37
3. WIPO Fikir ve Sanat Eserleri Sözleşmesi (WCT) 
37
4. İcracı Sanatçıların, Fonogram Yapımcılarının ve Yayın Kuruluşlarının Korunmasına Dair Roma Sözleşmesi 
37
D. Sinema Eseri Olarak Kabul Edilme Şartları 
38
E. Sinema Eseri – İşleme Eser Tartışması 
42
F. Sinema Eseri Türleri 
45
G. Sinema Eseri Niteliği Tartışmalı Yaratımlar 
46
1. Televizyon Dizileri 
48
2. Reklam Filmleri 
49
3. Canlı Yayınlar 
51
4. Formata Dayalı Televizyon Programları 
52
5. Video Klipler (Müzik Videoları) – Sinema Eseri Olma Açısından Değerlendirme 
55
6. Multimedya Eserler 
56
7. Dijital Mecralarda Yayınlanan Film ve Diziler ile Sosyal Medya Paylaşımları 
57
V. MÜZİK ESERLERİ 
58
A. Genel Olarak Müzik Eseri Kavramı 
58
B. Türkiye’nin Taraf Olduğu Uluslararası Sözleşmelerde Müzik Eseri Tanımları 
59
C. Müzik Eseri Olmanın Şartları 
59
D. Müzik Eserlerine İlişkin Öğretide Tartışmalı Konular 
61
1. Müzik Eserinde Melodinin Hukuki Mahiyeti 
61
2. Elektronik veya Dijital Teknoloji ile Üretilen Müzik 
62
3. Folklorik Müzik Eserleri (Anonim Eserler) 
63
4. İnternette Müzik Sunumu 
65
a. Müzik Eserlerinin MP3 Formatına Dönüştürülerek Paylaşımı 
66
b. Müzik Eserlerinin Web Sayfalarında ve/veya Dijital Platformlar Aracılığı ile Sunumu 
69
5. Güfte ve Bestecisi Ayrı Müzik Eseri – İşleme Eser Tartışması 
70
VI. ESER SAHİPLİĞİ 
71
A. Eser Sahipliği Kavramı 
71
B. Birden Fazla Kişinin Eser Sahipliği 
72
1. İştirak Halinde Eser Sahipliği 
72
2. Müşterek Eser Sahipliği 
74
C. Eser Sahipliğine İlişkin Karineler 
75
D. İşleme Eser Sahibi 
75
E. Sinema Eserlerinde Eser Sahipliği 
76
1. Güncel Mevzuata Göre Türk Hukukunda Sinema Eser Sahipleri 
79
2. Sinema Eserlerinde Eser Sahipliğinin Hukuki Niteliği 
80
F. Müzik Eserlerinde Eser Sahipliği 
81
1. Müzik Eseri Sahipleri 
81
a. Aranjörün Eser Sahipliği 
82
2. Müzik Eserlerinde Eser Sahipliğinin Hukuki Niteliği 
83
G. Bağlantılı Hak Sahipliği 
84
1. İcracı Sanatçılar ve Hakları 
85
2. Fonogram Yapımcıları ve Hakları 
87
3. Radyo – Televizyon Kuruluşları ve Hakları 
88
4. Film Yapımcıları ve Hakları 
90
H. Meslek Birlikleri 
90
H. Eser Sahipliğinden Doğan Haklar 
92
1. Manevi Haklar 
92
2. Mali Haklar 
94
İ. Eser Sahipliğinden Doğan Hakların Devri 
96
VII. GENEL DEĞERLENDİRME 
97
İkinci Bölüm
SİNEMA ESERLERİNDE MÜZİĞİN KULLANIMI
I. GENEL OLARAK 
99
A. Sinema Eserlerinde Müziğin Kullanım Alanları ve Şekli 
99
B. Sinema Eserlerinde Müziğin Kullanımından Doğabilecek Sorunların Tespiti 
101
II. SİNEMA ESERLERİNDE ÖZGÜN MÜZİK KULLANIMI 
102
A. Özgün Müzik 
102
B. Özgün Müzik Bestecisinin Sinema ve Müzik Eser Sahipliği 
103
1. Özgün Müzik Bestecisinin Diğer Sinema Eser Sahipleri ile İlişkisi 
105
2. Özgün Müzik Bestecisinin Film Yapımcısı ile İlişkisi 
107
3. Özgün Müziğin Soundtrack Olarak Yayınlanması 
108
C. Özgün Müzik Bestecisinin Meslek Birliğine Üyeliği 
109
D. Özgün Müzik Söz Yazarının Sinema Eser Sahipliği 
111
E. Özgün Müziğe İlişkin Manevi Hakların Kullanımı 
112
III. SİNEMA ESERLERİNDE MÜZİĞİN SENKRONİZASYONU 
113
A. Senkronizasyon Kavramı 
113
B. Senkronizasyon Hakkının Hukuki Niteliği 
113
C. Sinema Eserlerinde Müziğin Senkronizasyonu Neticesinde Ortaya Çıkan Hukuki İhtilaflar 
116
IV. VİDEO KLİPLER (MÜZİK VİDEOLARI) 
118
A. Genel Değerlendirme 
118
B. Müzik Videosunun Sinema Eseri Olarak Kabulüne Bağlanan Sonuçlar 
119
V. REKLAM FİLMLERİ 
120
A. Genel Değerlendirme 
120
B. Reklam Filmlerinin Sinema Eseri Olarak Kabulüne Bağlanan Sonuçlar 
121
VI. SİNEMA ESERİNİN CANLI MÜZİK EŞLİĞİNDE GÖSTERİMİ 
122
A. Genel Değerlendirme 
122
B. Sinema Eseri Sahipleri ve Yapımcı Açısından Değerlendirme 
123
C. Özgün Müzik Olmayan Müzik Eserleri ve Sahipleri Açısından Değerlendirme 
124
D. Meslek Birlikleri Açısından Değerlendirme 
126
VII. GENEL DEĞERLENDİRME 
126
Üçüncü Bölüm
SİNEMA ESERLERİNDE MÜZİK KULLANIMINDA
HUKUKA AYKIRILIKLAR
I. SÖZLEŞMEYE AYKIRILIKTAN DOĞAN İHTİLAFLAR 
129
A. Genel Değerlendirme 
129
B. Sinema Eserlerinde Müzik Kullanımı için Devri Gereken Mali Haklar 
130
1. İşleme Hakkı 
131
2. Çoğaltma Hakkı 
132
3. Yayma Hakkı 
132
4. Temsil Hakkı 
133
5. Umuma İletim Hakkı 
133
C. Mali Hak Devri Sözleşmesinin Geçerlilik Şartları Bakımından Ortaya Çıkan Sorunlar 
134
1. Şekil Şartı 
134
2. İleride Yaratılacak Eserlerin Devri 
135
3. Devir Yetkisi Olmayan Kişinin Hak Devri 
136
D. Sinema Eser Sahipliğine İlişkin 1995 Öncesi FSEK Düzenlemesi Nedeniyle Ortaya Çıkan Sorunlar 
138
E. Teknolojik Gelişmeler ile Sonradan Ortaya Çıkan Yeni Kullanım Alanlarına İlişkin Sorunlar 
139
F. Mali Hak Devir Sözleşmesinin Feshi 
141
1. Cayma Hakkı 
142
a. Cayma Hakkının Kullanılması 
143
b. Cayma Hakkının Kullanılmasına Karşı Mali Hakları Devralanın Başvurabileceği Hukuki Yollar 
145
c. Cayma Hakkının Kullanılmasının Hukuki Sonuçları 
146
II. SİNEMA ESERLERİNDE İZİNSİZ MÜZİK KULLANIMINDAN DOĞAN İHTİLAFLAR 
146
A. İzinsiz Kullanım Teşkil Eden Kullanımlar 
146
B. İzinsiz Kullanıma Getirilen İstisnalar (Hukuka Uygunluk Sebepleri) 
147
C. İzinsiz Kullanım Halinde Başvurulabilecek Hukuki Yollar 
149
1. Arabuluculuk 
149
2. Hukuk Davaları 
151
a. Tecavüz’ün Ref’i Davası (FSEK m.66–68) 
152
b. Tecavüz’ün Men’i Davası (FSEK m.69) 
153
c. Tazminat Davası (FSEK m.70) 
154
d. Eser Sahipliğinin Tespiti Davası (FSEK m.15) 
154
3. Ceza Davaları 
156
III. GENEL DEĞERLENDİRME 
157
Sonuç 
159
Kaynakça 
163
Kavram Dizini 
171