Günümüzde akademik olarak disiplinlerarası konumu bakımından birçok disiplin ile bağı bulunan beden eğitimi alanının tarih ile ilişkisi üzerine alanyazında yeterince çalışma yapılmadığı görülmektedir. Atatürk'ün "Geçmişini bilmeyen geleceğe yön veremez." sözünden yola çıkılarak, beden eğitimi ve spor tarihinin, bir parçası olduğu eğitim bilimleri tarihi alanına da katkı sağlayacak şekilde beden eğitiminin ülkemizde geçmişten günümüze uzanan gelişiminin ele alınması bu bakımdan önem arz etmektedir. Bu çerçevede Osmanlı Devleti'nin son yüzyılında sıklıkla karşılaştığımız reform hareketlerinden başlayarak. Cumhuriyet öncesi bir dönüm noktası kabul edilen II. Meşrutiyet Dönemi'nden ve beden eğitimi alanında şimdiye kadar yapılan çalışmalardan yola çıkılarak, döneme ilişkin bir kısmı daha önce incelenmemiş arşivler ve kullanılmamış arşiv belgeleri, dönem süreli yayınları, telif ve tercüme eserleri ile ulaşılan diğer kaynaklar ışığında literatürdeki eksikliğin bir nebze de olsa giderilmesi hedeflenmektedir.
Çalışma kapsamı içerisinde beden eğitimi ve olimpik hareketin Türkiye'deki öncüsü Selim Sırrı Tarcan'ın beden eğitimi ve spor odaklı ayrıntılı biyografisi birincil kaynaklar yoluyla ortaya konularak yaşam öyküsünün eksik parçalarının tamamlanmasına da çalışılmış.
Uygulanan araştırma modeli kapsamında öncelikli olarak literatür taraması yapılarak mümkün olduğunca birincil kaynaklara ulaşılmaya çalışılmış. Tarihsel araştırma metodu doğrultusunda ve çalışmanın kapsamı ile alt başlıkların içeriğine göre genel itibariyle kendi dönemlerinde yazılan kaynaklardan faydalanılmış. Bu amaçla Avrupa'da ortaya çıkan jimnastik akımlarına ilişkin olarak 19. yüzyıl kaynakları tercih edilirken, II. Meşrutiyet dönemine ilişkin bölümlerde 20. yüzyılın ilk çeyreğinde yazılmış kaynakların kullanılmasına özen gösterilmiş. Elde edilen veriler, konuya modern bir bakış açısı ile yaklaşılması ve anlamlandırılması amacıyla 21. yüzyıl kaynaklan ile de desteklenmiş.
(Önsözden)