Şans Eşitlikçiliği ve Eleştirisi Çağdaş Bir Dağıtıcı Adalet Anlayışının Felsefi Kritiği Emre Berber  - Kitap

Şans Eşitlikçiliği ve Eleştirisi

Çağdaş Bir Dağıtıcı Adalet Anlayışının Felsefi Kritiği

1. Baskı, 
Temmuz 2024
Kitabın Detayları
Dili:
Türkçe
Ebat:
13x19
Sayfa:
343
Barkod:
9786052649114
Kapak Türü:
Karton Kapaklı
Fiyatı:
360,00
Temin süresi 2-3 gündür.
Kitabın Açıklaması
Çalışmanın araştırma sorusu, şans eşitlikçiliğinin modern toplumlarda adaletin temel çerçevesi olarak kabul edilmek için yeterince elverişli olup olmadığıdır. Sorudaki "modern toplumlarda" vurgusu metodolojik bir tercihi yansıtmaktadır. Bir adalet kuramının sahip olması gereken uygulanabilirlik seviyesi hakkında literatürde farklı görüşler mevcuttur. Bazı kuramcılar iyi bir adalet kuramının hiçbir şekilde uygulama olanağı bulamayacak olmasını normal kabul etmektedir. Başka bazıları ise, iyi bir kuramı tespit etmeye yarayan kriterler arasında söz konusu kuramın ne ölçüde uygulanabileceğinin de yer alması gerektiğini savunmaktadır. Araştırma sorusunda bu ifadenin kullanımı, şans eşitlikçiliğinin karmaşık bir örgütlenmeye dayanan ve genellikle geniş bir nüfusu içeren modern toplumlardaki uygulanabilirlik seviyesinin de dikkate alınan kriterler arasında olduğunu gösterme amacına matuftur.
Çalışmanın hipotezi, şans eşitlikçisi kuramların modern bir toplumda dağıtıcı adaletin temel çerçevesi olarak kabul edilmek için elverişsiz olduğudur. İddiamıza göre bunun sebebi, şans eşitlikçiliğinin temel ilkesinin mantıksal sonuçlarına götürülürken takip edebileceği alternatif güzergâhların tamamının çıkmazlarla dolu olmasıdır. Bu hipotezi test etmek için şans eşitlikçiliğinin kurucu yazarlarının adalet kuramları kapsamlı bir değerlendirmeye tabi tutulmaktadır. Bu değerlendirmede esas alınan kriterler, "normatif yansıtıcılık", "tutarlılık" ve "hayata rehberlik etme kapasitesi" olarak belirlenmiştir. Normatif yansıtıcılık, bir kuramın ne kadar çok sayıda uygun değeri kendi içinde barındırabildiği ve sonuçlarına yansıtabildiğiyle ilişkilidir. Tutarlılık, bir kuramın ne seviyede bir bütünlüğe ve istikrara sahip olduğuyla alakalıdır. Hayata rehberlik etme kapasitesi ise bir kuramın gündelik hayatı ne ölçüde yönlendirme potansiyeline sahip olduğuyla ilgilidir. Bir kuram sayılan üç kriteri ne kadar karşılıyorsa o kadar iyi bir kuram olarak kabul edilmektedir.
Kitabın Konu Başlıkları
.
Adalet Ve Şans Eşitlikçiliği
.
Dworkin ve Kaynakların Eşitliği
.
Arneson ve Refah İçin Eşit Fırsat
.
Cohen ve Avantaja Eşit Erişim
Yorumlar
Kitabın İçindekileri
İÇİNDEKİLER
ÖNSÖZ 
7
İÇİNDEKİLER 
11
TABLOLAR LİSTESİ 
15
ŞEKİLLER LİSTESİ 
15
KISALTMALAR DİZİNİ 
16
GİRİŞ 
17
BİRİNCİ BÖLÜM
ADALET VE ŞANS EŞİTLİKÇİLİĞİ
1. GENEL OLARAK ADALET VE EŞİTLİK 
25
A. Adalet Nedir? 
26
B. Dağıtıcı Adaletin Alternatif Güzergâhları 
30
C. Eşitlik Temelli Bir Değerler Sistemi Olarak Adalet 
39
2. ÇAĞDAŞ ANGLO–AMERİKAN FELSEFESİNDE EŞİTLİKÇİ ADALET 
43
A. Adalet Kuramlarında Metodoloji 
43
I. Genel Metodolojik Çerçeve 
44
II. Adalet Kuramlarını Değerlendirme Kriterleri 
49
III. Uygulama Sorunlarının Adalet Kuramlarına Etkisi 
51
IV. Değer Çoğulculuğu ve Değer Tekçiliği 
57
B. Liberal Adaletin Temelleri 
64
I. Tarafsızlık İlkesi 
65
II. Özne Anlayışı 
68
C. Çağdaş Eşitlikçi Kuramlar 
71
I. Eşitlikçi Kuramların Ayırıcı Nitelikleri 
71
II. Çağdaş Eşitlikçi Kuramların Tarihi 
75
III. Rawls ve Hakkaniyet Olarak Adalet 
79
a. Toplumsal Sözleşme ve Adaletin İki İlkesi 
80
b. Ahlaki Açıdan Keyfi Faktörlerin Tasfiyesi 
88
c. Rawls’un Adalet Kuramı ve Şans Eşitlikçiliği 
91
IV. İlişkisel Eşitlikçilik 
96
a. Dağıtım Yerine İlişkilere Odaklanmak 
96
b. İlişkisel Eşitlikçiliğin İktisadi Dağıtımı 
101
3. ANA HATLARIYLA ŞANS EŞİTLİKÇİLİĞİ 
106
A. Şans Eşitlikçiliğinin Temel İlkesi 
107
B. Şans Eşitlikçisi Adalet Kuramları 
112
I. Kurucu Tartışmaların Üç Büyük Kuramı 
112
II. Şans Eşitlikçiliğinin “Kurucu İç Savaşının” Temel
Tartışma Temaları 
115
İKİNCİ BÖLÜM
DWORKIN VE KAYNAKLARIN EŞİTLİĞİ
1. KAYNAKLARIN EŞİTLİĞİNİN KURAMSAL ALTYAPISI 
127
A. Egemen Erdem: Eşitlik 
128
B. Liberal Devletin Temel Sorumluluğu: Eşit İlgi ve Saygı
Hakkı 
129
C. Ahlaki Bireyciliğin İki İlkesi: Eşit Önem ve Özel Sorumluluk 
133
D. Kişinin Kendisi ile İçinde Bulunduğu Koşullar 
135
E. Adil Dağılımın İlkesi 
138
F. Dworkin’in Sorumluluk Anlayışının Sonuçları 
140
2. KAYNAKLARIN EŞİTLİĞİNİN DAĞILIM MODELİ 
143
A. Piyasanın Eşitlikçi Adaletteki Rolü 
143
I. Piyasanın ve Piyasaya Müdahalenin Meşruiyeti 
143
II. Eşitlikçi Adaletin Sağlaması: Kıskançlık Testi 
146
III. İlk Dağılım ve Açık Arttırma 
147
IV. Eşitlikçi Adalet İçin Piyasanın İki İşlevi 
149
V. Piyasa ve Şansın Tasfiyesi Sorunu 
151
B. Adaletin Şansla İmtihanı 
154
I. Şansın Meşru Hali: Seçimlik Şans 
156
II. Kaba Şans ve Sigorta 
159
C. Engellilik Sorunu 
161
I. Dworkin’in Çözümü: Farazi Sigorta Mekanizması 
161
II. Engellilik Sorununun Alternatif Çözümleri 
165
D. Yetenekler ve Dağılımı 
169
I. Alternatif Çözümün Akıbeti: Yeteneklilerin Köleliği 
171
II. Dworkin’in Çözümü 
180
a. Yeniden Farazi Sigorta Mekanizması 
181
b. İhsanlara Duyarsızlık İlkesinin İhlali 
185
3. KAYNAKLARIN EŞİTLİĞİ VE ŞANS EŞİTLİKÇİLİĞİNİN
POTANSİYELİ 
193
A. Kuramın Temel Yapısı 
194
B. Kaynakların Eşitliği’nin Eleştirisi 
195
I. Tasfiye Edilemeyen Şans 
196
II. Eşitlemeyen Eşitlikçilik 
199
C. Dworkin’in Kuramı ve Şans Eşitlikçiliği 
206
4. DWORKIN VE PAHALI ZEVKLER SORUNU 
210
A. Dworkin’in Pahalı Zevkler Sorununa Çözümü 
214
B. Dworkin’in Eleştirisi: Refah Eşitlikçiliği ve Pahalı Zevkler 
217
I. Louis ve Şampanya Zevki 
218
II. Jude ve Boğa Güreşleri 
220
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
ARNESON VE REFAH İÇİN EŞİT FIRSAT
1. YETENEKLER SORUNU VE REFAH EŞİTLİKÇİLİĞİNİN BAŞARISI 
224
2. ARNESON’IN KURAMININ TEMEL KABULLERİ 
227
3. REFAHIN VE FIRSAT EŞİTLİĞİNİN NİTELİĞİ: KURAMSAL
ÇÖZÜMLERİN PRATİK BEDELİ 
229
A. Refahın Doğru Tanımı 
229
I. Kişisel ve Varsayımsal Tercihler 
231
II. Birinci ve İkinci En İyi Tercihler 
234
B. Refahın Doğru Ölçütü: Dağıtıcı Öznelcilik 
236
C. Sorumluluğa Duyarlılık: Karar Ağaçlarının Eşitliği 
240
4. PAHALI ZEVKLER SORUNU VE ARNESON’IN SAVUNMASI 
244
A. Louis Örneği: Pratik Zorlukların Ahlaki Sezgilerimize Etkisi 
244
B. Jude Örneği ve Refah Eşitlikçiliğinin Mecburi İstikameti 
248
5. REFAH İÇİN EŞİT FIRSAT VE ŞANS EŞİTLİKÇİLİĞİNİN
POTANSİYELİ 
252
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
COHEN VE AVANTAJA EŞİT ERİŞİM
1. ADALETİN KÖŞELERİNİ YUMUŞATMAK: TOPLULUK DEĞERİ 
262
2. AVANTAJA EŞİT ERİŞİMİN TEMEL KABULLERİ 
264
3. DAĞITIM BİRİMİ OLARAK AVANTAJIN GÜCÜ VE ZAAFI 
268
A. Küçük Tim Örneği: Avantaj Kavramının Başarısı 
269
B. Jude Örneği ve Cohen’in “Orta Yolu” 
273
C. Avantaj Kavramının Belirsizlikle İmtihanı 
275
4. PAHALI ZEVKLER SORUNU VE COHEN’İN PİRUS ZAFERİ 
280
A. Meşru ve Gayrimeşru Eşitsizliklerin Doğru Ayrımı 
282
I. Kaynaklar Yerine Şans, Tercihler Yerine Sorumluluk 
283
II. Sorumluluk Duyarlı Refah Eşitlikçiliğinin İmkanı 
289
III. “Kötü Fiyat Şansı” ve Piyasanın Adaleti 
292
B. Avantaja Eşit Erişimdeki Değişim ve Cohen’in Çözümünün
Bedeli 
299
I. Özdeşleşilen Pahalı Zevkler ve Cohen’in Yeni
Yaklaşımı 
299
II. Cohen’in Alternatif Yaklaşımlarına Göre Louis Örneği 
304
III. Avantaja Eşit Erişimin Düz Eşitlikçiliğe Yakınlaşması 
306
SONUÇ 
311
KAYNAKÇA 
327