KAVRAMSAL YAKLAŞIM: REFORM VE MODERN DEVLET
1.1. Reform Retoriği ve Pratiği
21
1.2.1. Devletin Kökeni ve Egemenlik Fikrine Dair Tartışmalar
24
1.2.2. Modern Devletin Özellikleri
30
1.2.2.1. Devlet Kapasitesi
32
1.2.2.2. Modern Devletin Dönüşümü: “Ulus–Devlet”
34
MODERN DEVLET PRATİKLERİNİ OSMANLIDAN OKUMAK
2.1. Merkezi İmparatorluğun Kuruluşu
41
2.2. Osmanlı Taşrası ve Kurumsal Yapı
44
2.3. Tanzimat: Modern Devlet Paradigması
46
2.3.1. Tanzimattan Meşrutiyete “Modern Devlet” Algısı
57
2.3.2. Tanzimattan Meşrutiyete Reformlar Seyrüseferi
64
2.3.2.1. 1864 Vilayet Nizamnamesi “Merkezi Yerelde Kurmak”
72
2.3.2.2. Yasal Düzenlemeler Temelinde Taşrayı Biçimlendirmek
77
İKİNCİ MEŞRUTİYETEN ERKEN CUMHURİYETE DEVLETTE REFORM SÖYLEMLERİ
3.1. İkinci Meşrutiyet ve Devlette Reform Söylemleri
92
3.1.1. İttihat ve Terakki Cemiyeti ve Devlette Reform Söylemi
104
3.1.1.1. Birinci Jön Türk Kongresi’ni 1902 (1318) Takiben Paris’te
Kurulan Osmanlı Terakki ve İttihat Cemiyeti Nizamname–i
3.1.1.2. 1908 (1324) Kongresi Kararları
108
3.1.1.3. Osmanlı İttihat ve Terakki Cemiyeti’nin 1908 (1324) Sene–
sinde Kabul Edilen Siyasal Programı
110
3.1.1.4. Osmanlı İttihat ve Terakki Fırkasının Muaddel Siyasal Prog–
3.1.1.5. İttihat ve Terakki Fırkası’nın 1911 (1327) Kongresi
111
3.1.1.6. 1913 (1329) Kongresinde Kabul Edilen Siyasal Program
112
3.1.1.7. 1916 (1332) Kongresinde Takarrür Eden Siyasal Program
ve Nizamname Tadil ve Ekleri
115
3.1.1.8. 1917 (1333) Kongresine Sunulan Raporda Kavanin ve
Nizamatın Islahına Dair Hükümler
115
3.1.2. İttihatçı Bir İdeolog ve Reformist: Maarif Nazırı Emrullah
116
3.1.3. İdare–i Umummiyye–i Vilâyât Kanun–ı Muvakkatı (1913)
129
3.1.4. Ali İhsan Bey ve Temsili Meslek Programı (1917)
134
3.2. Cumhuriyet Rejiminin Sağlam Dayanakları Olarak İl Sistemi
140
3.2.1. Devletin Yeniden İnşaası
141
3.2.2. Mülhak Livaların Müstakil Liva Haline Getirilmesi
149
3.2.3. 1921 Teşkilatı Esasiye Kanunu “Ademi Merkeziyet Deneyimi”
153
3.2.4. İdare–i Hususiye–i Vilayat Kanun Tasarısı (1921)
168
3.2.5. İdare–i Kura ve Nevahi Kanun Layihası
170
3.2.6. 1924 Teşkilatı Esasiye Kanun Layihası ve Mülki İdare
181
3.2.7. İkinci Meclise Kalan Tasarı ve Layihalar
189
3.2.8. 1926 Teşkilatı Mülkiye Kanun Layihası
198
3.2.8.1. 1926 Tarihli Teşkilatı Mülkiye Kanunu
203
3.3. Merkeziyetçi Yapının İnşaası
206
3.3.1. Umumi Müfettişlik
216
3.3.2. Devletçiliğin (Etatizm) İzdüşümleri
219
3.3.3. 1929 Vilayet İdaresi Kanunu
232
3.4. Cumhuriyetin İlk Belediye Kanunu (1930)
238
3.5. 1949 Tarihli İl İdaresi Kanunu
254
KALKINMA PARADİGMASIYLA DEVLET
4.1. Demokrat Parti ve Kalkınmacı Devlet Pratiği
269
4.2. 1961 Anayasası ve Mülki Taksimat
281
4.3. 1960 Sonrası Dönemin Mülki Taksimat Raporları
284
4.3.1. Merkezi Yönetimin Rasyonelleştirilmesi “MEHTAP Raporu” (1962)
286
4.3.2. İdari Reform Danışma Kurulu Raporu (1971)
303
1980 SONRASI NEOLİBERAL DEVLET PARADİGMASI
5.1. Neoliberal Devlete Doğru
327
5.2. 1982 Yetki Kanunu “Merkezi Yönetimi Hızlı Dönüştürme”
327
5.3. 1982 Anayasası ve Mülki Taksimat
351
5.4. Kamu Yönetimi Araştırma Projesi (KAYA) 1991
355
5.5. Mahalli İdarelerle İlgili Kanun Taslakları (1997)
371
5.6. Adem–i Merkeziyetçi Bir Perspektif “1998 Yerel Yönetimler Yasa Tasarısı”
376
5.7. Kamu Yönetimi Temel Kanunu Tasarısı (2003)
385
5.7.1. Kamu Yönetimi Temel Kanunu Tasarısının Arka Planı
386
5.7.2. Kamu Yönetimi Temel Kanunu ve Meclis Tartışmaları (2004)
405
5.8. Bütüncü “Temel Yasayı” Yerel Parçalarla Hayata Geçirmek
420
5.8.1. Belediye Kanunu Tasarısı (2004)
420
5.8.1.1. Belediye Kanunu Tasarısı Meclis Tartışmaları
424
5.8.1.2. 5393 Sayılı Belediye Kanunu (2005)
430
5.8.2. İl Özel İdare Kanunu Tasarısı (2004)
438
5.8.2.1. İl Özel İdaresi Kanunu Tasarısı Meclis Tartışmaları
440
5.8.2.2. 5302 Sayılı İl Özel İdaresi Kanunu (2005)
447
5.8.3. Büyükşehir Belediyesi Kanun Tasarısı (2004)
450
5.8.3.1. Büyükşehir Belediyesi Kanunu Tasarısı Meclis Tartışmaları
451
5.8.3.2. 5216 Sayılı Büyükşehir Belediyesi Kanunu (2004)
456
5.8.4. Yeni Bir Büyükşehir Modeli: “Bütünşehir Yasası”
461
5.8.4.1. 6360 Sayılı Büyükşehir Belediyesi Kanunu (2012)
477