Reform Söylemleri Üzerinden Devleti Okumak Barış Kandeğer  - Kitap

Reform Söylemleri Üzerinden Devleti Okumak

1. Baskı, 
Mart 2024
Kitabın Detayları
Dili:
Türkçe
Ebat:
16x24
Sayfa:
527
Barkod:
9786052647578
Kapak Türü:
Karton Kapaklı
Fiyatı:
690,00
Temin süresi 2-3 gündür.
Kitabın Açıklaması
Bu çalışma, ikinci Meşrutiyetten Günümüze devlet reformlarını söylem üzerinden analitik bir perspektifle okumayı denemektedir. Dönemsel olarak devlet felsefesini biçimlendiren reformların tartışma alanlarını merkeze alarak, ortaya çıkan yasal düzenlemelerle söylemin denk ve ayrı düşen noktalarına temas edilmeye çalışılmaktadır. Bu bağlamda siyasal merkezce düzenlenen ve mecliste tartışılan ve/veya siyasal yapılar ve uzman kurum ve kuruluşlar tarafından hazırlanan kanun tasarısı, taslak ve raporların söylemleri irdelenmekte, ortaya çıkan yasal metinlerle ilişkisi analiz edilmekte, devlet yaklaşımındaki değişime neden olan dinamikler karşılaştırmalı bir perspektifle değerlendirilmektedir.
Kitabın Konu Başlıkları
.
Kavramsal Yaklaşım: Reform ve Modern Devlet
.
Modern Devlet Pratiklerini Osmanlıdan Okumak
.
İkinci Meşrutiyeten Erken Cumhuriyete Devlette Reform Söylemleri
.
Kalkınma Paradigmasıyla Devlet
.
1980 Sonrası Neoliberal Devlet Paradigması
Yorumlar
Kitabın İçindekileri
İÇİNDEKİLER
ÖZ 
5
TEŞEKKÜR 
7
KISALTMALAR LİSTESİ 
9
İÇİNDEKİLER 
11
Başlarken 
15
I. BÖLÜM
KAVRAMSAL YAKLAŞIM: REFORM VE MODERN DEVLET
1.1. Reform Retoriği ve Pratiği 
21
1.2. Devlet Kavramı 
23
1.2.1. Devletin Kökeni ve Egemenlik Fikrine Dair Tartışmalar 
24
1.2.2. Modern Devletin Özellikleri 
30
1.2.2.1. Devlet Kapasitesi 
32
1.2.2.2. Modern Devletin Dönüşümü: “Ulus–Devlet” 
34
II. BÖLÜM
MODERN DEVLET PRATİKLERİNİ OSMANLIDAN OKUMAK
2.1. Merkezi İmparatorluğun Kuruluşu 
41
2.2. Osmanlı Taşrası ve Kurumsal Yapı 
44
2.3. Tanzimat: Modern Devlet Paradigması 
46
2.3.1. Tanzimattan Meşrutiyete “Modern Devlet” Algısı 
57
2.3.2. Tanzimattan Meşrutiyete Reformlar Seyrüseferi 
64
2.3.2.1. 1864 Vilayet Nizamnamesi “Merkezi Yerelde Kurmak” 
72
2.3.2.2. Yasal Düzenlemeler Temelinde Taşrayı Biçimlendirmek 
77
III. BÖLÜM
İKİNCİ MEŞRUTİYETEN ERKEN CUMHURİYETE DEVLETTE REFORM SÖYLEMLERİ
3.1. İkinci Meşrutiyet ve Devlette Reform Söylemleri 
92
3.1.1. İttihat ve Terakki Cemiyeti ve Devlette Reform Söylemi 
104
3.1.1.1. Birinci Jön Türk Kongresi’ni 1902 (1318) Takiben Paris’te
Kurulan Osmanlı Terakki ve İttihat Cemiyeti Nizamname–i
Esasisi 
107
3.1.1.2. 1908 (1324) Kongresi Kararları 
108
3.1.1.3. Osmanlı İttihat ve Terakki Cemiyeti’nin 1908 (1324) Sene–
sinde Kabul Edilen Siyasal Programı 
110
3.1.1.4. Osmanlı İttihat ve Terakki Fırkasının Muaddel Siyasal Prog–
ramı 1909 (1325) 
111
3.1.1.5. İttihat ve Terakki Fırkası’nın 1911 (1327) Kongresi 
111
3.1.1.6. 1913 (1329) Kongresinde Kabul Edilen Siyasal Program 
112
3.1.1.7. 1916 (1332) Kongresinde Takarrür Eden Siyasal Program
ve Nizamname Tadil ve Ekleri 
115
3.1.1.8. 1917 (1333) Kongresine Sunulan Raporda Kavanin ve
Nizamatın Islahına Dair Hükümler 
115
3.1.2. İttihatçı Bir İdeolog ve Reformist: Maarif Nazırı Emrullah 
116
3.1.3. İdare–i Umummiyye–i Vilâyât Kanun–ı Muvakkatı (1913) 
129
3.1.4. Ali İhsan Bey ve Temsili Meslek Programı (1917) 
134
3.2. Cumhuriyet Rejiminin Sağlam Dayanakları Olarak İl Sistemi 
140
3.2.1. Devletin Yeniden İnşaası 
141
3.2.2. Mülhak Livaların Müstakil Liva Haline Getirilmesi 
149
3.2.3. 1921 Teşkilatı Esasiye Kanunu “Ademi Merkeziyet Deneyimi” 
153
3.2.4. İdare–i Hususiye–i Vilayat Kanun Tasarısı (1921) 
168
3.2.5. İdare–i Kura ve Nevahi Kanun Layihası 
170
3.2.6. 1924 Teşkilatı Esasiye Kanun Layihası ve Mülki İdare 
181
3.2.7. İkinci Meclise Kalan Tasarı ve Layihalar 
189
3.2.8. 1926 Teşkilatı Mülkiye Kanun Layihası 
198
3.2.8.1. 1926 Tarihli Teşkilatı Mülkiye Kanunu 
203
3.3. Merkeziyetçi Yapının İnşaası 
206
3.3.1. Umumi Müfettişlik 
216
3.3.2. Devletçiliğin (Etatizm) İzdüşümleri 
219
3.3.3. 1929 Vilayet İdaresi Kanunu 
232
3.4. Cumhuriyetin İlk Belediye Kanunu (1930) 
238
3.5. 1949 Tarihli İl İdaresi Kanunu 
254
IV. BÖLÜM
KALKINMA PARADİGMASIYLA DEVLET
4.1. Demokrat Parti ve Kalkınmacı Devlet Pratiği 
269
4.2. 1961 Anayasası ve Mülki Taksimat 
281
4.3. 1960 Sonrası Dönemin Mülki Taksimat Raporları 
284
4.3.1. Merkezi Yönetimin Rasyonelleştirilmesi “MEHTAP Raporu” (1962) 
286
4.3.2. İdari Reform Danışma Kurulu Raporu (1971) 
303
V. BÖLÜM
1980 SONRASI NEOLİBERAL DEVLET PARADİGMASI
5.1. Neoliberal Devlete Doğru 
327
5.2. 1982 Yetki Kanunu “Merkezi Yönetimi Hızlı Dönüştürme” 
327
5.3. 1982 Anayasası ve Mülki Taksimat 
351
5.4. Kamu Yönetimi Araştırma Projesi (KAYA) 1991 
355
5.5. Mahalli İdarelerle İlgili Kanun Taslakları (1997) 
371
5.6. Adem–i Merkeziyetçi Bir Perspektif “1998 Yerel Yönetimler Yasa Tasarısı” 
376
5.7. Kamu Yönetimi Temel Kanunu Tasarısı (2003) 
385
5.7.1. Kamu Yönetimi Temel Kanunu Tasarısının Arka Planı 
386
5.7.2. Kamu Yönetimi Temel Kanunu ve Meclis Tartışmaları (2004) 
405
5.8. Bütüncü “Temel Yasayı” Yerel Parçalarla Hayata Geçirmek 
420
5.8.1. Belediye Kanunu Tasarısı (2004) 
420
5.8.1.1. Belediye Kanunu Tasarısı Meclis Tartışmaları 
424
5.8.1.2. 5393 Sayılı Belediye Kanunu (2005) 
430
5.8.2. İl Özel İdare Kanunu Tasarısı (2004) 
438
5.8.2.1. İl Özel İdaresi Kanunu Tasarısı Meclis Tartışmaları 
440
5.8.2.2. 5302 Sayılı İl Özel İdaresi Kanunu (2005) 
447
5.8.3. Büyükşehir Belediyesi Kanun Tasarısı (2004) 
450
5.8.3.1. Büyükşehir Belediyesi Kanunu Tasarısı Meclis Tartışmaları 
451
5.8.3.2. 5216 Sayılı Büyükşehir Belediyesi Kanunu (2004) 
456
5.8.4. Yeni Bir Büyükşehir Modeli: “Bütünşehir Yasası” 
461
5.8.4.1. 6360 Sayılı Büyükşehir Belediyesi Kanunu (2012) 
477
Bitirirken 
503
KAYNAKÇA 
511