Özel Öğrenme Güçlüğü Olan Öğrencilere Türkçe Öğretimi Dr. Öğr. Üyesi Mustafa Ceylan  - Kitap
Özel Öğrenme Güçlüğü Olan Öğrencilere

Türkçe Öğretimi

1. Baskı, 
Ekim 2022
Kitabın Detayları
Dili:
Türkçe
Ebat:
16x24
Sayfa:
350
Barkod:
9786254274398
Kapak Türü:
Karton Kapaklı
Fiyatı:
300,00
Temin süresi 2-3 gündür.
Kitabın Açıklaması
Türkçe eğitimi, eğitim sürecinin bütününe etki eden önemli yapı taşlarından birini ve eğitimin önemli bir boyutunu oluşturmaktadır. Özel öğrenme güçlüğü olan öğrencilerin diğer pek çok akademik beceride olduğu gibi Türkçe öğretimi sürecinde de güçlük yaşadığı bilinmektedir. Bu nedenle okurların beğenisine sunulan bu kitabın Türkçe öğretiminin tüm beceri alanlarını barındırması için emek sarf edilmiştir.
Kitabın içeriğinde özel öğrenme güçlüğü olan öğrencilerin tüm beceri alanlarındaki gelişim özelliklerine hassasiyetle yaklaşılmış; beceri alanlarının gelişimine, değerlendirilmesine, değerlendirme araçlarına ve desteklenmesine ilişkin bilgiler verilmiştir.
Özel öğrenme güçlüğünün kendisini akademik becerilerde gösterdiği ve akademik becerilerin temelinde Türkçe öğretiminin önemli bir yere sahip olduğu düşünüldüğünde bu kitabın alanda çalışan öğretmenler ve uzmanlara, öğretmen adaylarına, ailelere ve paydaşlara önemli bir kaynak görevi üstleneceği düşünülmektedir.
Yorumlar
Kitabın İçindekileri
Bölüm Yazarları 
v
Ön Söz 
vii
Bölüm 1: Türkçe Öğretiminin Amaç ve İlkeleri 
1
Ali Kırcı
GİRİŞ 
2
TÜRKÇE ÖĞRETİMİNİN AMAÇLARI 
3
Dört Temel Becerinin Geliştirilmesi ve Türkçenin Doğru, Bilinçli ve
Özenli Kullanımı 
4
Söz Varlığını Zenginleştirme, Dil Bilinci Oluşturma 
5
Okuma Yazma Sevgisi ve Alışkanlığı Kazanma, Yazılı ve Sözlü İfade Becerisi 
6
Araştırma, Keşfetme, Yorumlama ve Zihinde Yapılandırma
Becerilerini Geliştirme 
7
Çoklu Medya Kaynaklarının Kullanımı, Bilgiyi Düzenleme,
Sorgulama, Kullanma ve Eleştirel Bakış Açısı Kazanma 
7
Millî, Manevi, Ahlaki, Tarihî ve Sosyal Değerler ile Estetik ve
Sanatsal Bakış Kazandırma 
8
TÜRKÇE ÖĞRETİMİNİN TEMEL İLKELERİ 
9
Dil Doğal Bir Ortam İçinde Öğretilmelidir 
10
Öğretimde Çocuğun Kendi Dilinden Hareket Edilmelidir 
11
Türkçe Öğretiminde Bütün Derslerden Yararlanılmalıdır 
12
Değişik Dil Çalışmaları Arasında Sıkı Bir İlişki Kurulmalıdır 
13
Çeşitli Ders Araç ve Gereçlerinden Yararlanılmalıdır 
13
ÖZEL ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ OLAN ÖĞRENCİLER AÇISINDAN
TÜRKÇE ÖĞRETİMİNİN ÖNEMİ 
14
ÖNEMLİ NOKTALAR 
16
ÖZET 
16
YARARLANILAN KAYNAKLAR 
17
Bölüm 2: Özel Öğrenme Güçlüğü Olan Öğrencilerde Dinleme Becerisinin Gelişimi 
19
Necla Işıkdoğan Uğurlu
GİRİŞ 
20
TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE DİNLEME BECERİLERİNİN ÖNEMİ 
21
DİNLEME BECERİLERİNİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER 
24
Dinleyici ile İlgili Faktörler 
24
Konuşmacı ile İlgili Faktörler 
25
DİNLEME BECERİLERİNİN TÜRLERİ 
25
Eleştirel Dinleme 
26
Not Alarak Dinleme 
26
Katılımlı/Katılımsız Dinleme 
26
Konuşmacının Yerine Koyarak Dinleme 
27
Seçici Dinleme 
27
Yaratıcı Dinleme 
27
TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE DİNLEME /İZLEME BECERİSİNİN
SINIF DÜZEYLERİNE GÖRE YERİ VE ÖNEMİ 
28
İlkokul Düzeyinde Türkçe Dersi Kapsamında Dinleme/İzleme Becerileri 
28
Ortaokul Düzeyinde Türkçe Dersi Dinleme/İzleme Becerileri 
29
DİNLEDİĞİNİ ANLAMA BECERİSİ VE KARŞILAŞILAN SORUNLAR 
30
ÖZEL ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ VE DİNLEME BECERİLERİ 
32
DİNLEDİĞİNİ ANLAMA BECERİLERİ VE ÖZEL ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ 
34
İŞİTSEL İŞLEMLEME BECERİLERİNDE YAŞANAN GÜÇLÜKLER 
35
ÖNEMLİ NOKTALAR 
39
ÖZET 
39
YARARLANILAN KAYNAKLAR 
40
Bölüm 3: Özel Öğrenme Güçlüğü Olan Öğrencilerde Dinleme Becerisinin
Değerlendirilmesi 
43
Mustafa Ceylan
GİRİŞ 
44
DİNLEME BECERİSİNİ DEĞERLENDİRMENİN ÖNEMİ 
45
DİNLEME BECERİSİNİ DEĞERLENDİRME 
47
DİNLEME BECERİSİNİN DEĞERLENDİRİLMESİNDE KULLANILAN ÖLÇME ARAÇLARI 
48
Geleneksel Ölçme Araçları 
48
Çoktan Seçmeli Testler 
49
Doğru – Yanlış Soruları 
49
Eşleştirme Soruları 
50
Boşluk Doldurma Soruları 
51
Yazılı Sınavlar 
51
Sözlü Sınavlar 
52
Alternatif Ölçme Araçları 
53
Öz Değerlendirme 
53
Akran Değerlendirme 
55
Rubrikler 
57
Kontrol Listeleri 
59
Görüşme 
59
Portfolyolar 
60
Günlükler 
60
Kavram Haritaları 
61
Tanılayıcı Dallanmış Ağaç 
63
Yapılandırılmış Grid 
64
ÖNEMLİ NOKTALAR 
65
ÖZET 
65
YARARLANILAN KAYNAKLAR 
66
Bölüm 4: Özel Öğrenme Güçlüğü Olan Öğrencilerde Dinleme Becerisinin
Desteklenmesi 
69
H. Miray Sümer Dodur
GİRİŞ 
70
DİNLEDİĞİNİ ANLAMA 
70
ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ OLAN ÇOCUKLARIN DİNLEME BECERİSİNİN DESTEKLENMESİ
NEDEN ÖNEMLİDİR? 
71
ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ OLAN ÖĞRENCİLERE DİNLEDİĞİNİ ANLAMA BECERİSİNİN
DESTEKLENMESİ 
75
DİNLEME STRATEJİLERİ 
77
Çak bir beşlik (Give Me Five) 
78
TALS 
79
ÖĞRETMENLER İÇİN ÖNERİLER 
80
ÖNEMLİ NOKTALAR 
85
ÖZET 
85
YARARLANILAN KAYNAKLAR 
85
Bölüm 5: Özel Öğrenme Güçlüğü Olan Öğrencilerde Konuşma Becerisinin Gelişimi 
89
Emre Laçin
GİRİŞ 
90
KONUŞMA NEDİR? 
90
ÖZEL ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜNDE KONUŞMANIN GELİŞİMİ 
92
Alıcı Dil Bozuklukları (Anlama Bozuklukları) 
92
İfade Edici Dil Bozuklukları (Konuşma Bozuklukları) 
93
ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜNDE KONUŞMA BOZUKLUKLARI 
93
ÖZEL ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜNDE KONUŞMA BOZUKLUĞUNA MÜDAHALE 
95
KONUŞMA BECERİSİNİ GELİŞTİRMEYE YÖNELİK ETKİNLİKLER 
96
KONUŞMA BECERİSİ KAZANIMI İÇİN ETKİNLİK ÖRNEKLERİ 
97
Örnek Etkinlik–1 
97
Örnek Etkinlik–2 
99
Örnek Etkinlik–3 
99
Örnek Etkinlik–4 
101
ÖNEMLİ NOKTALAR 
103
ÖZET 
103
YARARLANILAN KAYNAKLAR 
104
Bölüm 6: Özel Öğrenme Güçlüğü Olan Öğrencilerde Konuşma Becerilerinin
Değerlendirilmesi 
105
Şaziye Seçkin Yılmaz
GİRİŞ 
106
ÖÖG OLAN ÇOCUKLARIN KONUŞMA ÖZELLİKLERİ 
106
ÖÖG’de Konuşma Üretim Hataları 
107
ÖÖG’de Konuşma Sesi Bozuklukları 
107
ÖÖG’de Sözcük Bulma Güçlükleri 
108
ÖÖG’de Konuşma Prozodisi 
109
ÖÖG’de İfade Edici Dil Özellikleri 
109
ÖÖG OLAN ÇOCUKLARDA DİL VE KONUŞMA BECERİLERİNİN
DEĞERLENDİRİLMESİNİN ÖNEMİ 
110
ÖÖG OLAN ÇOCUKLARDA KONUŞMA BECERİLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ 
111
ÖNEMLİ NOKTALAR 
113
ÖZET 
114
YARARLANILAN KAYNAKLAR 
114
Bölüm 7: Özel Öğrenme Güçlüğü Olan Öğrencilerde Konuşma Becerisinin
Desteklenmesi 
119
Ebru Ünay – Raziye Erdem
GİRİŞ 
120
ÖÖG OLAN ÇOCUKLARA KONUŞMA BECERİSİNİN DESTEKLENMESİ
NEDEN ÖNEMLİDİR? 
120
ÖÖG OLAN ÇOCUKLARIN KONUŞMA BECERİSİ NASIL DESTEKLENİR? 
122
ÖÖG OLAN ÇOCUKLARIN KONUŞMA BECERİSİNİN DESTEKLENMESİNDE
KULLANILAN STRATEJİLER NELERDİR? 
124
Doğrudan Öğretim Yöntemi 
124
Doğal Öğretim Yöntemleri 
127
Doğal Bağlama Dayalı Dil Öğretimi 
127
ÖÖG OLAN ÇOCUKLARIN KONUŞMA BECERİLERİNİ DESTEKLEMEYE
YÖNELİK ÖĞRETMENLERE ÖNERİLER 
130
ÖNEMLİ NOKTALAR 
134
ÖZET 
134
YARARLANILAN KAYNAKLAR 
135
Bölüm 8: Özel Öğrenme Güçlüğü Olan Öğrencilerde Okuma ve
Okuduğunu Anlama Becerilerinin Gelişimi 
139
Kemal Afacan
GİRİŞ 
140
OKUMANIN BİLEŞENLERİ VE ÖNEMİ 
141
OKUDUĞUNU ANLAMAYI ETKİLEYEN FAKTÖRLER 
143
OKUMA VE OKUDUĞUNU ANLAMADA GELİŞİM MODELLERİ 
147
ÖÖG OLAN ÖĞRENCİLERİN OKUMA VE OKUDUĞUNU ANLAMA
BECERİLERİNİN GELİŞİMİ 
149
Telafi Modeli 
150
Sabit Model 
151
Matthew Etkisi 
152
ÖNEMLİ NOKTALAR 
154
ÖZET 
154
YARARLANILAN KAYNAKLAR 
155
Bölüm 9: Özel Öğrenme Güçlüğü Olan Öğrencilerde Okuma ve
Okuduğunu Anlama Becerilerinin Değerlendirilmesi 
159
Cebrail Karadaş
GİRİŞ 
160
OKUMADA DEĞERLENDİRMENİN YERİ 
160
OKUMA VE GELİŞİMİ 
162
ÖZEL ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜNDE OKUMANIN DEĞERLENDİRİLMESİ 
163
Özel Öğrenme Güçlüğünde Çözümlemenin Değerlendirilmesi 
164
Özel Öğrenme Güçlüğünde Okuduğunu Anlamanın Değerlendirilmesi 
166
Çoktan Seçmeli Sorular 
167
Kısa Yanıtlı Sorular 
167
Açık Uçlu Sorular 
167
Boşluk Doldurma Soruları 
168
Doğru–Yanlış Soruları 
168
Formel Olmayan Değerlendirmeler 
168
Formel Olmayan Okuma Envanteri (FOOE) 
169
Yanlış Analizi Envanteri 
170
Formel Değerlendirmeler 
171
Kelime Okuma Bilgisi Testi (KOBİT) 
172
Sesli Okuma Becerileri ve Anlama Testi–II (SOBAT–II) 
172
Okuma Yazma Değerlendirme Bataryası (OYAB) 
173
Okuma Becerileri Değerlendirme Aracı (OBDA) 
175
ÖNEMLİ NOKTALAR 
176
ÖZET 
176
YARARLANILAN KAYNAKLAR 
177
Bölüm 10: Özel Öğrenme Güçlüğü Olan Öğrencilerde Okuma ve
Okuduğunu Anlama Becerilerinin Desteklenmesi 
179
Erhan Çetin 
179
GİRİŞ 
180
OKUMA VE OKUDUĞUNU ANLAMA BECERİLERİ NELERDİR? 
180
OKUMA VE OKUDUĞUNU ANLAMA BECERİLERİ NEDEN DESTEKLENMELİDİR? 
182
ÖÖG’DE OKUMA VE OKUDUĞUNU ANLAMA BECERİLERİ
NEDEN DESTEKLENMELİDİR? 
183
ÖÖG DE OKUMA VE OKUDUĞUNU ANLAMA BECERİLERİNİN
DESTEKLENMESİNDE KULLANILAN TEKNİK VE STRATEJİLER NELERDİR? 
187
Okuma Öncesi 
187
Ön İzleme – Gözden Geçirme – İnceleme Tekniği 
188
Okuma Amacı Belirleme Tekniği 
188
Metinle İlgili Sorular Oluşturma Tekniği 
188
Metinle İlgili Tahminlerde Bulunma Tekniği 
188
Okuma Amacını Açıklama Stratejisi 
189
TELLS Stratejisi 
189
Okuma Sırası 
190
Akıcı Okumanın Sağlanması 
190
Hikâye Haritası Tekniği 
190
Bilgilendirici Metinlerde Çalışma Rehberi Kullanma 
191
Tekrarlı Okuma Yöntemi 
191
Eşli Okuma Yöntemi 
191
Eko Okuma 
192
Okuma Sonrası 
192
Özetleme Stratejisi 
192
QAR Stratejisi 
193
Bütüncül Yaklaşımlar 
193
REAP Tekniği 
193
KWL Stratejisi 
194
Karşılıklı Öğretim Tekniği 
194
SQ4R Tekniği 
195
İş Birlikçi Stratejik Okuma 
195
Okuyucu Tiyatrosu 
195
POSSE Stratejisi 
196
ÖNEMLİ NOKTALAR 
197
ÖZET 
197
YARARLANILAN KAYNAKLAR 
198
Bölüm 11: Özel Öğrenme Güçlüğü Olan Öğrencilerde Yazma Becerisinin Gelişimi 
207
Kürşat Öğülmüş
GİRİŞ 
208
TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE YAZMA BECERİSİNİN YERİ 
208
TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE YAZMA GELİŞİM AŞAMALARININ BİLİNMESİNİN ÖNEMİ 
209
ÖZEL ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ OLAN ÇOCUKLARDA YAZMA BECERİSİNİN GELİŞİMİ 
210
Karalama Aşaması 
211
Doğrusal Tekrarlama Aşaması 
212
Harf Benzeri Şekiller Oluşturma Aşaması 
213
Harflerle Sesleri İlişkilendirme Aşaması 
214
Harflemeye Geçiş Aşaması 
215
Yazma Aşaması 
215
ÖZEL ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ OLAN ÇOCUKLARDA YAZMA ÖĞRETİMİ 
217
Ürün Odaklı Yazma Yaklaşımı 
217
Süreç Odaklı Yazma Yaklaşımı 
218
ÖZEL ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ OLAN ÇOCUKLARIN YAZMA GELİŞİMLERİNİ
DESTEKLEMEK İÇİN ÖNERİLER 
220
ÖNEMLİ NOKTALAR 
221
ÖZET 
222
YARARLANILAN KAYNAKLAR 
224
Bölüm 12: Özel Öğrenme Güçlüğü Olan Öğrencilerde Yazma Becerisinin
Değerlendirilmesi 
225
Murat Hikmet Açıkgöz
GİRİŞ 
226
DEĞERLENDİRME NEDİR? 
227
ÖZEL ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ OLAN ÇOCUKLARDA YAZMA BECERİLERİNİN
DEĞERLENDİRİLMESİ 
227
Değerlendirilen Beceri Alanları 
228
El Yazısı 
229
Harfleme 
230
Yazılı İfade 
230
Yazma Becerilerinin Değerlendirilmesinin Amacı ve Önemi 
231
ÖZEL ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ OLAN ÇOCUKLAR İÇİN YAZMA BECERİLERİNİN
DEĞERLENDİRİLMESİNDE KULLANILAN YÖNTEMLER 
233
Formel Değerlendirme 
234
Başarı Testleri 
234
Tutum Testleri 
237
İnformel Değerlendirme 
238
Öğretim Programına (Müfredata) Dayalı Değerlendirme 
239
Yazılı İfadenin Öğretim Programına Dayalı Değerlendirilmesi 
240
Harflemenin Öğretim Programına Dayalı Olarak Değerlendirilmesi 
241
Hata Analizi 
242
Yazılı İfade Boyutuna Yönelik Hata Analizi 
243
Harfleme Boyutuna Yönelik Hata Analizi 
243
El Yazısı Boyutuna Yönelik Hata Analizi 
244
Gelişim Dosyası (Portfolyo) Değerlendirme 
244
Performansa Dayalı Değerlendirme 
245
İnformal Puanlama Türleri 
247
Çözümleyici Puanlama 
247
Bütünsel Puanlama 
250
YAZMA BECERİLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİNDE FORMEL VE
İNFORMEL YÖNTEMLERİN KARŞILAŞTIRILMASI 
251
ÖNEMLİ NOKTALAR 
252
ÖZET 
252
YARARLANILAN KAYNAKLAR 
253
Bölüm 13: Özel Öğrenme Güçlüğü Olan Öğrencilerde Yazma Becerisinin
Desteklenmesi 
255
Orhan Çakıroğlu
GİRİŞ 
256
ÖZEL ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ OLAN ÇOCUKLARIN YAZMADA YAŞADIĞI GÜÇLÜKLER 
256
Transkripsiyon 
260
Cümle Düzeyinde Beceriler 
261
Kompozisyon Becerileri 
261
Motivasyon 
262
ÖZEL ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ OLAN ÖĞRENCİLERİN YAZMA BECERİLERİNİN
DESTEKLENMESİ 
263
El Yazısı 
266
Cümle Düzeyinde Beceriler 
267
Kompozisyon Becerileri 
268
Motivasyon 
268
Özetleme 
270
İş Birlikçi Yazma 
270
Yazma Öncesi Hazırlık 
270
Fikir Üretme 
271
Fikir Geliştirme ve Organize Etme 
272
Gözden Geçirme 
273
Düzenleme 
274
ÖZEL ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ OLAN ÖĞRENCİLERİN YAZMA BECERİSİNİ
GELİŞTİRMEDE KULLANILABİLECEK STRATEJİLER 
274
Öz Düzenlemeli Strateji Geliştirme 
277
ÖNEMLİ NOKTALAR 
279
ÖZET 
280
YARARLANILAN KAYNAKLAR 
281
Bölüm 14: Metin Öğretiminin Türkçe Öğretimine Etkisi 
283
Hasan Ferşat Taşlıbeyaz
GİRİŞ 
284
METİN NEDİR? 
285
METİN TÜRLERİ NELERDİR? 
286
Öyküleyici Metin 
286
Bilgilendirici Metin 
288
TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE METİN ÖĞRETİMİNİN YERİ VE ÖNEMİ NEDİR? 
289
ÖÖG OLAN ÇOCUKLARDA METİN TÜRLERİ ÖĞRETİMİ NASIL YAPILIR? 
292
Okuma Öncesi Stratejiler 
292
Öyküleyici Metin 
292
Bilgilendirici Metin 
294
Okuma Sırası Stratejileri 
295
Soru Üretme Stratejisi 
295
Başka İfadelerle Açıklama /Not Alma Stratejileri 
297
Okuma Sonrası Stratejileri 
298
Soru Cevap İlişkisi (QAR) Stratejisİ 
298
Özet Becerileri Stratejisi 
299
STRATEJİ ÖĞRETİM AŞAMALARI 
300
Ön Bilgileri Geliştirme ve Etkinleştirme 
300
Stratejiyi Tartışma 
301
Model Olma 
302
Stratejiyi Ezberleme 
302
Destekleme 
302
Bağımsız Uygulama 
303
ÖNEMLİ NOKTALAR 
303
YARARLANILAN KAYNAKLAR 
305
Bölüm 15: Özel Öğrenme Güçlüğü Olan Öğrencilere Türkçe Öğretiminde
Teknoloji Kullanımı 
309
Halil İbrahim Çakır
GİRİŞ 
310
TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE TEKNOLOJİ KULLANIMININ YERİ VE ÖNEMİ 
310
YARDIMCI TEKNOLOJİLER VE OKURYAZARLIK BECERİLERİNİN DESTEKLENMESİ 
312
OKUMA BECERİSİNDE TEKNOLOJİ KULLANIMI 
315
YAZMA BECERİSİNDE TEKNOLOJİ KULLANIMI 
319
DİNLEME BECERİSİNDE TEKNOLOJİ KULLANIMI 
321
ÖNEMLİ NOKTALAR 
323
ÖZET 
324
YARARLANILAN KAYNAKLAR 
325
ÖZ GEÇMİŞLER 
327