Bölüm 1: Türkçe Öğretiminin Amaç ve İlkeleri
1
TÜRKÇE ÖĞRETİMİNİN AMAÇLARI
3
Dört Temel Becerinin Geliştirilmesi ve Türkçenin Doğru, Bilinçli ve
Söz Varlığını Zenginleştirme, Dil Bilinci Oluşturma
5
Okuma Yazma Sevgisi ve Alışkanlığı Kazanma, Yazılı ve Sözlü İfade Becerisi
6
Araştırma, Keşfetme, Yorumlama ve Zihinde Yapılandırma
Becerilerini Geliştirme
7
Çoklu Medya Kaynaklarının Kullanımı, Bilgiyi Düzenleme,
Sorgulama, Kullanma ve Eleştirel Bakış Açısı Kazanma
7
Millî, Manevi, Ahlaki, Tarihî ve Sosyal Değerler ile Estetik ve
Sanatsal Bakış Kazandırma
8
TÜRKÇE ÖĞRETİMİNİN TEMEL İLKELERİ
9
Dil Doğal Bir Ortam İçinde Öğretilmelidir
10
Öğretimde Çocuğun Kendi Dilinden Hareket Edilmelidir
11
Türkçe Öğretiminde Bütün Derslerden Yararlanılmalıdır
12
Değişik Dil Çalışmaları Arasında Sıkı Bir İlişki Kurulmalıdır
13
Çeşitli Ders Araç ve Gereçlerinden Yararlanılmalıdır
13
ÖZEL ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ OLAN ÖĞRENCİLER AÇISINDAN
TÜRKÇE ÖĞRETİMİNİN ÖNEMİ
14
YARARLANILAN KAYNAKLAR
17
Bölüm 2: Özel Öğrenme Güçlüğü Olan Öğrencilerde Dinleme Becerisinin Gelişimi
19
TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE DİNLEME BECERİLERİNİN ÖNEMİ
21
DİNLEME BECERİLERİNİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER
24
Dinleyici ile İlgili Faktörler
24
Konuşmacı ile İlgili Faktörler
25
DİNLEME BECERİLERİNİN TÜRLERİ
25
Katılımlı/Katılımsız Dinleme
26
Konuşmacının Yerine Koyarak Dinleme
27
TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE DİNLEME /İZLEME BECERİSİNİN
SINIF DÜZEYLERİNE GÖRE YERİ VE ÖNEMİ
28
İlkokul Düzeyinde Türkçe Dersi Kapsamında Dinleme/İzleme Becerileri
28
Ortaokul Düzeyinde Türkçe Dersi Dinleme/İzleme Becerileri
29
DİNLEDİĞİNİ ANLAMA BECERİSİ VE KARŞILAŞILAN SORUNLAR
30
ÖZEL ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ VE DİNLEME BECERİLERİ
32
DİNLEDİĞİNİ ANLAMA BECERİLERİ VE ÖZEL ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ
34
İŞİTSEL İŞLEMLEME BECERİLERİNDE YAŞANAN GÜÇLÜKLER
35
YARARLANILAN KAYNAKLAR
40
Bölüm 3: Özel Öğrenme Güçlüğü Olan Öğrencilerde Dinleme Becerisinin
DİNLEME BECERİSİNİ DEĞERLENDİRMENİN ÖNEMİ
45
DİNLEME BECERİSİNİ DEĞERLENDİRME
47
DİNLEME BECERİSİNİN DEĞERLENDİRİLMESİNDE KULLANILAN ÖLÇME ARAÇLARI
48
Geleneksel Ölçme Araçları
48
Çoktan Seçmeli Testler
49
Doğru – Yanlış Soruları
49
Boşluk Doldurma Soruları
51
Alternatif Ölçme Araçları
53
Tanılayıcı Dallanmış Ağaç
63
YARARLANILAN KAYNAKLAR
66
Bölüm 4: Özel Öğrenme Güçlüğü Olan Öğrencilerde Dinleme Becerisinin
ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ OLAN ÇOCUKLARIN DİNLEME BECERİSİNİN DESTEKLENMESİ
ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ OLAN ÖĞRENCİLERE DİNLEDİĞİNİ ANLAMA BECERİSİNİN
Çak bir beşlik (Give Me Five)
78
ÖĞRETMENLER İÇİN ÖNERİLER
80
YARARLANILAN KAYNAKLAR
85
Bölüm 5: Özel Öğrenme Güçlüğü Olan Öğrencilerde Konuşma Becerisinin Gelişimi
89
ÖZEL ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜNDE KONUŞMANIN GELİŞİMİ
92
Alıcı Dil Bozuklukları (Anlama Bozuklukları)
92
İfade Edici Dil Bozuklukları (Konuşma Bozuklukları)
93
ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜNDE KONUŞMA BOZUKLUKLARI
93
ÖZEL ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜNDE KONUŞMA BOZUKLUĞUNA MÜDAHALE
95
KONUŞMA BECERİSİNİ GELİŞTİRMEYE YÖNELİK ETKİNLİKLER
96
KONUŞMA BECERİSİ KAZANIMI İÇİN ETKİNLİK ÖRNEKLERİ
97
YARARLANILAN KAYNAKLAR
104
Bölüm 6: Özel Öğrenme Güçlüğü Olan Öğrencilerde Konuşma Becerilerinin
ÖÖG OLAN ÇOCUKLARIN KONUŞMA ÖZELLİKLERİ
106
ÖÖG’de Konuşma Üretim Hataları
107
ÖÖG’de Konuşma Sesi Bozuklukları
107
ÖÖG’de Sözcük Bulma Güçlükleri
108
ÖÖG’de Konuşma Prozodisi
109
ÖÖG’de İfade Edici Dil Özellikleri
109
ÖÖG OLAN ÇOCUKLARDA DİL VE KONUŞMA BECERİLERİNİN
DEĞERLENDİRİLMESİNİN ÖNEMİ
110
ÖÖG OLAN ÇOCUKLARDA KONUŞMA BECERİLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ
111
YARARLANILAN KAYNAKLAR
114
Bölüm 7: Özel Öğrenme Güçlüğü Olan Öğrencilerde Konuşma Becerisinin
ÖÖG OLAN ÇOCUKLARA KONUŞMA BECERİSİNİN DESTEKLENMESİ
ÖÖG OLAN ÇOCUKLARIN KONUŞMA BECERİSİ NASIL DESTEKLENİR?
122
ÖÖG OLAN ÇOCUKLARIN KONUŞMA BECERİSİNİN DESTEKLENMESİNDE
KULLANILAN STRATEJİLER NELERDİR?
124
Doğrudan Öğretim Yöntemi
124
Doğal Öğretim Yöntemleri
127
Doğal Bağlama Dayalı Dil Öğretimi
127
ÖÖG OLAN ÇOCUKLARIN KONUŞMA BECERİLERİNİ DESTEKLEMEYE
YÖNELİK ÖĞRETMENLERE ÖNERİLER
130
YARARLANILAN KAYNAKLAR
135
Bölüm 8: Özel Öğrenme Güçlüğü Olan Öğrencilerde Okuma ve
Okuduğunu Anlama Becerilerinin Gelişimi
139
OKUMANIN BİLEŞENLERİ VE ÖNEMİ
141
OKUDUĞUNU ANLAMAYI ETKİLEYEN FAKTÖRLER
143
OKUMA VE OKUDUĞUNU ANLAMADA GELİŞİM MODELLERİ
147
ÖÖG OLAN ÖĞRENCİLERİN OKUMA VE OKUDUĞUNU ANLAMA
BECERİLERİNİN GELİŞİMİ
149
YARARLANILAN KAYNAKLAR
155
Bölüm 9: Özel Öğrenme Güçlüğü Olan Öğrencilerde Okuma ve
Okuduğunu Anlama Becerilerinin Değerlendirilmesi
159
OKUMADA DEĞERLENDİRMENİN YERİ
160
ÖZEL ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜNDE OKUMANIN DEĞERLENDİRİLMESİ
163
Özel Öğrenme Güçlüğünde Çözümlemenin Değerlendirilmesi
164
Özel Öğrenme Güçlüğünde Okuduğunu Anlamanın Değerlendirilmesi
166
Çoktan Seçmeli Sorular
167
Boşluk Doldurma Soruları
168
Doğru–Yanlış Soruları
168
Formel Olmayan Değerlendirmeler
168
Formel Olmayan Okuma Envanteri (FOOE)
169
Yanlış Analizi Envanteri
170
Formel Değerlendirmeler
171
Kelime Okuma Bilgisi Testi (KOBİT)
172
Sesli Okuma Becerileri ve Anlama Testi–II (SOBAT–II)
172
Okuma Yazma Değerlendirme Bataryası (OYAB)
173
Okuma Becerileri Değerlendirme Aracı (OBDA)
175
YARARLANILAN KAYNAKLAR
177
Bölüm 10: Özel Öğrenme Güçlüğü Olan Öğrencilerde Okuma ve
Okuduğunu Anlama Becerilerinin Desteklenmesi
179
OKUMA VE OKUDUĞUNU ANLAMA BECERİLERİ NELERDİR?
180
OKUMA VE OKUDUĞUNU ANLAMA BECERİLERİ NEDEN DESTEKLENMELİDİR?
182
ÖÖG’DE OKUMA VE OKUDUĞUNU ANLAMA BECERİLERİ
NEDEN DESTEKLENMELİDİR?
183
ÖÖG DE OKUMA VE OKUDUĞUNU ANLAMA BECERİLERİNİN
DESTEKLENMESİNDE KULLANILAN TEKNİK VE STRATEJİLER NELERDİR?
187
Ön İzleme – Gözden Geçirme – İnceleme Tekniği
188
Okuma Amacı Belirleme Tekniği
188
Metinle İlgili Sorular Oluşturma Tekniği
188
Metinle İlgili Tahminlerde Bulunma Tekniği
188
Okuma Amacını Açıklama Stratejisi
189
Akıcı Okumanın Sağlanması
190
Hikâye Haritası Tekniği
190
Bilgilendirici Metinlerde Çalışma Rehberi Kullanma
191
Tekrarlı Okuma Yöntemi
191
Karşılıklı Öğretim Tekniği
194
İş Birlikçi Stratejik Okuma
195
YARARLANILAN KAYNAKLAR
198
Bölüm 11: Özel Öğrenme Güçlüğü Olan Öğrencilerde Yazma Becerisinin Gelişimi
207
TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE YAZMA BECERİSİNİN YERİ
208
TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE YAZMA GELİŞİM AŞAMALARININ BİLİNMESİNİN ÖNEMİ
209
ÖZEL ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ OLAN ÇOCUKLARDA YAZMA BECERİSİNİN GELİŞİMİ
210
Doğrusal Tekrarlama Aşaması
212
Harf Benzeri Şekiller Oluşturma Aşaması
213
Harflerle Sesleri İlişkilendirme Aşaması
214
Harflemeye Geçiş Aşaması
215
ÖZEL ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ OLAN ÇOCUKLARDA YAZMA ÖĞRETİMİ
217
Ürün Odaklı Yazma Yaklaşımı
217
Süreç Odaklı Yazma Yaklaşımı
218
ÖZEL ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ OLAN ÇOCUKLARIN YAZMA GELİŞİMLERİNİ
DESTEKLEMEK İÇİN ÖNERİLER
220
YARARLANILAN KAYNAKLAR
224
Bölüm 12: Özel Öğrenme Güçlüğü Olan Öğrencilerde Yazma Becerisinin
ÖZEL ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ OLAN ÇOCUKLARDA YAZMA BECERİLERİNİN
Değerlendirilen Beceri Alanları
228
Yazma Becerilerinin Değerlendirilmesinin Amacı ve Önemi
231
ÖZEL ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ OLAN ÇOCUKLAR İÇİN YAZMA BECERİLERİNİN
DEĞERLENDİRİLMESİNDE KULLANILAN YÖNTEMLER
233
İnformel Değerlendirme
238
Öğretim Programına (Müfredata) Dayalı Değerlendirme
239
Yazılı İfadenin Öğretim Programına Dayalı Değerlendirilmesi
240
Harflemenin Öğretim Programına Dayalı Olarak Değerlendirilmesi
241
Yazılı İfade Boyutuna Yönelik Hata Analizi
243
Harfleme Boyutuna Yönelik Hata Analizi
243
El Yazısı Boyutuna Yönelik Hata Analizi
244
Gelişim Dosyası (Portfolyo) Değerlendirme
244
Performansa Dayalı Değerlendirme
245
İnformal Puanlama Türleri
247
YAZMA BECERİLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİNDE FORMEL VE
İNFORMEL YÖNTEMLERİN KARŞILAŞTIRILMASI
251
YARARLANILAN KAYNAKLAR
253
Bölüm 13: Özel Öğrenme Güçlüğü Olan Öğrencilerde Yazma Becerisinin
ÖZEL ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ OLAN ÇOCUKLARIN YAZMADA YAŞADIĞI GÜÇLÜKLER
256
Cümle Düzeyinde Beceriler
261
Kompozisyon Becerileri
261
ÖZEL ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ OLAN ÖĞRENCİLERİN YAZMA BECERİLERİNİN
Cümle Düzeyinde Beceriler
267
Kompozisyon Becerileri
268
Yazma Öncesi Hazırlık
270
Fikir Geliştirme ve Organize Etme
272
ÖZEL ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ OLAN ÖĞRENCİLERİN YAZMA BECERİSİNİ
GELİŞTİRMEDE KULLANILABİLECEK STRATEJİLER
274
Öz Düzenlemeli Strateji Geliştirme
277
YARARLANILAN KAYNAKLAR
281
Bölüm 14: Metin Öğretiminin Türkçe Öğretimine Etkisi
283
METİN TÜRLERİ NELERDİR?
286
TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE METİN ÖĞRETİMİNİN YERİ VE ÖNEMİ NEDİR?
289
ÖÖG OLAN ÇOCUKLARDA METİN TÜRLERİ ÖĞRETİMİ NASIL YAPILIR?
292
Okuma Öncesi Stratejiler
292
Okuma Sırası Stratejileri
295
Soru Üretme Stratejisi
295
Başka İfadelerle Açıklama /Not Alma Stratejileri
297
Okuma Sonrası Stratejileri
298
Soru Cevap İlişkisi (QAR) Stratejisİ
298
Özet Becerileri Stratejisi
299
STRATEJİ ÖĞRETİM AŞAMALARI
300
Ön Bilgileri Geliştirme ve Etkinleştirme
300
YARARLANILAN KAYNAKLAR
305
Bölüm 15: Özel Öğrenme Güçlüğü Olan Öğrencilere Türkçe Öğretiminde
TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE TEKNOLOJİ KULLANIMININ YERİ VE ÖNEMİ
310
YARDIMCI TEKNOLOJİLER VE OKURYAZARLIK BECERİLERİNİN DESTEKLENMESİ
312
OKUMA BECERİSİNDE TEKNOLOJİ KULLANIMI
315
YAZMA BECERİSİNDE TEKNOLOJİ KULLANIMI
319
DİNLEME BECERİSİNDE TEKNOLOJİ KULLANIMI
321
YARARLANILAN KAYNAKLAR
325