Otonom Kara Araçları ve Cezai Sorumluluk Dr. Neslihan Demirkol  - Kitap

Otonom Kara Araçları ve Cezai Sorumluluk

1. Baskı, 
Aralık 2024
Kitabın Detayları
Dili:
Türkçe
Ebat:
16x24
Sayfa:
407
Barkod:
9789750297762
Kapak Türü:
Karton Kapaklı
Fiyatı:
730,00
24 saat içerisinde temin edilir.
Kitabın Açıklaması
Eser, hızla gelişen ve hayatımızın her alanında yerini alan teknolojik gelişmelerden biri olan otonom araçlardan kaynaklanabilecek problemlere eğilmek ve cezai sorumluluk anlamındaki sorunlara çözüm üretmek amacıyla yazılmıştır.
Karayolundaki araçlarla sınırlandırılan eserde; otonom araç teknolojisinin gelişimi, bu teknolojinin fayda ve zararları, olası kaza durumları, Türkiye'de ve bazı ülkelerde otonom araca ilişkin yasal düzenlemeler incelendikten sonra, aracın kendisinin cezai sorumluluğunun mümkün olup olmadığının incelenmesinin akabinde, arka planında yer alan üretici, araç sahibi, sürücü, teknik denetçi ve yerine göre diğer kişilerin cezai sorumluluğu değerlendirilmiştir.
Otonom kara araçları ve cezai sorumluluğa ilişkin geniş kapsamlı bir monografi niteliği taşıyan eserin; üretici ve kullanıcılara faydalı, kanun koyucuya sorumluluğun belirlenmesine ilişkin yapacağı düzenlemelerde yardımcı ve uygulayıcılara cezai sorumluluğun tespiti bakımından yol gösterici bir niteliği haiz olması umulmaktadır.
Kitabın Konu Başlıkları
.
Yapay Zeka
.
Otonom Araç Teknolojisi
.
Otonom Araçların Hayatımızdaki Yeri
.
Otonom Aracın Cezai Sorumluluğu Sorunu
.
Otonom Araçlarda Üreticinin, Kullanıcının ve Diğer Kişilerin Cezai Sorumluluğu
Kitapla İlgili Kategoriler
Yorumlar
Kitabın İçindekileri
Önsöz 
7
Kısaltmalar 
21
GİRİŞ 
23
BİRİNCİ BÖLÜM
OTONOM ARAÇ TEKNOLOJİSİ, HAYATIMIZDAKİ YERİ,
HUKUKİ DÜZENLEMELER VE ARACIN CEZAİ SORUMLULUĞU
I. OTONOM ARAÇ 
39
A. Otonomi 
39
1. Giriş 
39
2. Otomatikleştirilmiş Sistem 
39
3. Otonom Sistem 
40
4. Teknik Sistemlerde Otonominin Değerlendirilmesi 
42
B. Otonom Araç 
44
1. “Kara Aracı” Kavramı 
44
2. “Otonom Araç” Kavramı 
44
3. “Otonom Sürüş Özelliğine Sahip Kara Aracı” Kavramı ve Tercih Sebebi 
49
C. Otonom Araçlarla Bağlantılı Diğer Kavramlar 
52
1. Bağlantılı Kavramların Açıklanması Gerekliliği 
52
2. Algoritma 
53
3. Robot 
54
4. Yapay Zekâ 
58
a. Yapay Zekânın Tanımı ve Sınıflandırılması 
58
b. Yapay Zekâlı Sistemlerin Öğrenebilmesi 
66
c. Yapay Zekâ Algoritmalarının Otonom Araçlarda Kullanımı 
72
d. Yapay Zekânın İnsan Zekâsı ile Karşılaştırılması 
73
5. İnsan–Makine Etkileşimi 
75
II. OTONOM ARAÇLARIN SINIFLANDIRILMASI 
76
A. Giriş 
76
B. Sınıflandırmada Önemli Kavramlar 
78
C. Seviyelerin Belirlenmesinde Kullanılan Kriter 
80
D. Otomasyon Seviyeleri 
82
1. Seviye 0: Sürüş Otomasyonu Olmayan Araçlar (No Driving Automation) 
82
2. Seviye 1: Sürücü Yardımına Sahip Araçlar (Driver Assistance) 
82
3. Seviye 2: Kısmi Sürüş Otomasyonuna Sahip Araçlar (Partial Driving Automation) 
83
4. Seviye 3: Şartlı Sürüş Otomasyonuna Sahip Araçlar (Conditional Driving Automation) 
84
5. Seviye 4: Yüksek Sürüş Otomasyonuna Sahip Araçlar (High Driving Automation) 
88
6. Seviye 5: Tam Sürüş Otomasyonuna Sahip Araçlar (Full Driving Automation) 
91
E. Değerlendirme ve Kanaatimiz 
94
III. OTONOM ARAÇLARIN ÇALIŞMA PRENSİBİ 
95
A. Otonom Araçlarda Kullanılan Sensör, Cihaz ve Kontrol Üniteleri 
95
1. Giriş 
95
2. Radar (Radio Detection and Ranging) 
97
3. Lidar (Light Detection and Ranging) 
98
4. Ultrasonik Sensörler 
99
5. Kameralar 
99
6. Yer Hız Sensörleri (GVS) 
102
7. GPS 
102
8. GNNS 
102
9. Dinamik Harita Üretimi (HD Harita) 
103
10. Atalet Ölçüm Birimi (IMU) 
103
11. İnsan–Makine Arayüzü (Human–Machine Interface– HMI) 
103
12. Araç Yazılımı 
105
13. Hareket Kontrol Sistemi/Mekatronik Birimler Sistemi (Motion Control Systems/ Actuators/Mechatronic Units) 
105
B. Otonom Araçların Çalışma Şekli 
106
1. Genel Olarak 
106
2. Nesne Algılama, Tanıma ve Karar Verme 
107
3. Bağlantı ve Bilgi Alışverişi 
112
4. Haritalama 
117
5. Bazı Firmaların Araçlarında Tercih Ettiği Teknolojiler 
118
6. Değerlendirme 
119
IV. BAZI OTONOM ARAÇ TEKNOLOJİLERİ 
121
A. Kapalı Otopark Pilotu (Seviye 4) 
121
B. Otomatik Vale Park Sistemi (Seviye 4) 
122
C. Trafik Sıkışıklığı Şoförü (Seviye 3) 
122
D. Otoyol Şoförü (Seviye 3) 
123
E. Kentsel ve Banliyö Pilotu (Seviye 4) 
124
F. Otoyol Otopilotu (Seviye 4) 
124
G. Otoyol Konvoyu (Seviye 4) 
124
V. OTONOM ARAÇLARIN AVANTAJLARI VE DEZAVANTAJLARI 
125
A. Avantajları 
125
B. Dezavantajları 
130
VI. OTONOM ARAÇ KULLANIMINDAN KAYNAKLANAN KAZALAR 
139
VII. OTONOM ARAÇLARA İLİŞKİN HUKUKİ DÜZENLEMELER 
150
A. Uluslararası Alandaki Çalışmalar 
150
B. Alman Hukukundaki Düzenlemeler 
154
1. Genel Olarak 
154
2. 2017 Yılında Yapılan Düzenlemeler 
158
3. 2021 Yılında Yapılan Düzenlemeler 
166
C. ABD Hukukundaki Düzenlemeler 
169
D. Japon Hukukundaki Düzenlemeler 
174
E. Türk Hukukundaki Düzenlemeler 
176
VIII. OTONOM ARACIN KENDİSİNİN CEZAİ SORUMLULUĞUNUN İNCELENMESİ 
179
A. Otonom Araçta Son Kararın Kimde Olduğu 
179
B. Otonom Aracın Ceza Hukukunun Muhatabı Olup Olamayacağı 
185
C. Otonom Aracın Hareket Yeteneği 
190
1. İnceleme 
190
2. Değerlendirme ve Kanaatimiz 
195
D. Otonom Araçlarda Manevi Unsur 
197
1. Kast Bakımından İnceleme 
197
2. Taksir Bakımından İnceleme 
198
3. Değerlendirme ve Kanaatimiz 
199
E. Otonom Aracın Kusur Yeteneği 
200
1. İnceleme 
200
2. Değerlendirme ve Kanaatimiz 
202
F. Otonom Araca Yaptırım Uygulanması 
206
1. İnceleme 
206
2. Değerlendirme ve Kanaatimiz 
209
İKİNCİ BÖLÜM
OTONOM ARAÇLARLA GERÇEKLEŞEN SUÇLARDA
ARKADAKİ KİŞİLERİN CEZAİ SORUMLULUĞU
I. GENEL OLARAK 
213
II. CEZAİ OLARAK SORUMLU TUTULABİLECEK KİŞİLER 
214
A. Genel Olarak 
214
B. Sürücü 
218
C. Araç Sahibi 
221
D. Üretici/Programcı 
222
E. Teknik Denetçi 
227
III. KASTİ SORUMLULUK 
233
A. Sürücü 
233
B. Araç Sahibi 
236
C. Üretici/Programcı 
236
D. Teknik Denetçi 
241
IV. TAKSİRLİ SORUMLULUK 
241
A. Taksir ve Otonom Araçlar 
241
B. Özen Yükümlülüğünün İhlali 
244
1. Özen Yükümlülüğünün Tanımı ve Taksirli Suçlardaki Rolü 
244
2. Otonom Araçlarla Gerçekleşen Kazalarda Özen Yükümlülüğü 
246
3. Sürücünün Özen Yükümlülüğü 
248
a. Genel Olarak 
248
b. Sürüşe Başlamadan Önceki Özen Yükümlülükleri 
251
c. Sürüş Esnasındaki Özen Yükümlülükleri ve Yükümlülük İhlaline Sebep Olabilecek Durumlar 
252
(1) Genel Olarak 
252
(2) Sürücünün Kontrolün Geri Alınması Talebine Rağmen Kontrolü Geri Almaması 
253
(3) Sürücünün Sistem Hatasını Fark Ettiği veya Bariz Koşullar Nedeniyle Fark Etmesi Gerektiği Halde Kontrolü Geri Almaması 
255
(4) Sürücünün Kontrolü Uygunsuz Şekilde Üstlenmesi 
258
(5) Sürücünün Sistemi Devre Dışı Bırakmış Olması 
259
(6) Kontrol Devrinin İspatı 
260
4. Araç Sahibinin Özen Yükümlülüğü 
261
5. Üreticinin Özen Yükümlülüğü 
264
a. Genel Olarak 
264
b. Özen Yükümlülüğünün İhlaline Sebep Olabilecek Durumlar 
268
(1) Tasarım Hatası Nedeniyle Özen Yükümlülüğünün ihlali 
268
(2) İmalat Hatası Nedeniyle Özen Yükümlülüğünün İhlali 
275
(3) Bilgilendirme Hatası Nedeniyle Özen Yükümlülüğünün İhlali 
276
(4) Gelişim Hatası Nedeniyle Özen Yükümlülüğünün İhlali 
280
(5) Ürün İzleme ve Arıza Giderme Yükümlülüğü Nedeniyle Özen Yükümlülüğünün İhlali 
281
c. Tedarikçinin Özen Yükümlülüğü 
285
d. Programcının Özen Yükümlülüğü 
288
e. Teknoloji Hizmet Sağlayıcılarının Özen Yükümlülüğü 
289
f. Onay Makamlarının Özen Yükümlülüğü ve Yetkili Makamlarca Verilen Onayın Üreticiyi Sorumluluktan Kurtarıp Kurtarmayacağı Sorunu 
289
6. Teknik Denetçinin Özen Yükümlülüğü 
291
7. Bir Olayda Özen Yükümlülüğüne Aykırı Davranan Birden Fazla Kişi Olması 
294
8. “Özen Yükümlülüğü Azaltılmalı mı Artırılmalı mı?” Sorunu 
295
C. Öngörülebilirlik 
302
1. Öngörülebilirliğin Tanımı ve Taksirli Suçlardaki Rolü 
302
2. Otonom Araçlarla Gerçekleşen Kazalarda Öngörülebilirlik 
302
3. Sürücü Açısından Öngörülebilirlik 
305
4. Araç Sahibi Açısından Öngörülebilirlik 
309
5. Üretici/Programcı Açısından Öngörülebilirlik 
309
6. Teknik Denetçi Açısından Öngörülebilirlik 
313
V. NEDENSELLİK BAĞI ve OBJEKTİF İSNADİYET 
314
A. Nedensellik Bağı ve Objektif İsnadiyet 
314
B. Objektif İsnadiyet Kriterlerinin Otonom Araçlara Uygulanması 
316
1. Yükümlülüğe Aykırılık İlişkisinin Bulunmaması ve Riskin Artırılması Teorisi 
317
2. Normun Koruma Amacı 
320
3. Kendi Kendini Tehlikeye Atma 
320
4. Güven İlkesi 
321
a. Otonom Araçların Üretiminde Yer Alan Kişiler Arasında Güven İlkesi 
321
b. Sürücüler ile Sistem Arasında Güven İlkesi 
323
(1) Sürücü ile Kendi Kullandığı Otonom Araç Arasında 
323
(2) Sürücü ile Trafikteki Diğer Otonom Araçlar Arasında 
324
c. Üretici ile Sürücüler Arasında Güven İlkesi 
325
5. İzin Verilen Risk 
326
a. İzin Verilen Risk Kavramı 
326
b. İzin Verilen Risk Alanı 
328
c. Otonom Sürüş İçin İzin Verilen Risk Alanının Belirlenmesi 
331
d. Değerlendirme ve Kanaatimiz 
337
VI. HUKUKA AYKIRILIK 
342
VII. KUSURLULUK 
343
A. Genel Olarak 
343
B. Sürücü 
343
C. Üretici/Programcı 
350
D. Teknik Denetçi 
351
VIII. VAKA BAZINDA DEĞERLENDİRME 
354
IX. OTONOM ARAÇLARDA CEZAİ SORUMLULUĞA İLİŞKİN DOKTRİNDE İLERİ SÜRÜLEN ÇÖZÜM ÖNERİLERİ 
360
X. DEĞERLENDİRME, SONUÇ VE ÖNERİLER 
364
A. Genel Değerlendirme 
364
B. Sonuçlar 
365
C. Öneriler 
371
Teknik Terimler 
383
Kaynakça 
385