Otonom Araçların Kullanımından Doğan 
Cezai Sorumluluk
 – Teknoloji ve Hukuk Dizisi – Tarık T. Yazıcılar  - Kitap

Otonom Araçların Kullanımından Doğan Cezai Sorumluluk

– Teknoloji ve Hukuk Dizisi –

1. Baskı, 
Şubat 2022
Kitabın Detayları
Dili:
Türkçe
Ebat:
16x24
Sayfa:
176
Barkod:
9789750275395
Kapak Türü:
Karton Kapaklı
Fiyatı:
340,00
24 saat içerisinde temin edilir.
Kitabın Açıklaması
Yapay zekâ ve otomasyon sistemlerinin gündelik hayattaki rolünün hızla artması, her alanda olduğu gibi ulaşım sektöründe de büyük bir yenileşim dalgası yaratmış ve karayolu taşımacılığında yeni bir çağın habercisi olmuştur. Dünyada her yıl yaklaşık 1,3 milyon insan, ekseriyeti sürücü hatalarından kaynaklanan trafik kazalarında yaşamını yitirmekteyken; otomasyon teknolojilerinin karayollarında yaygın kullanımını sağlamaya yönelik girişimler, gelecekte insan hatasından kaynaklanan can ve mal kayıplarının azalmasına dair umut verici gelişmeleri beraberinde getirmektedir. Çeşitli otomasyon teknolojileriyle donatılarak sürüş görevini asgari insan müdahalesiyle yahut tamamen insan sürücüden bağımsız şekilde yerine getirebilen otonom araçlar ise bu itibarla karayollarındaki yenileşimin en somut görünümünü teşkil etmektedir.
Vadettiği pek çok avantajın yanında çeşitli dezavantajları da bünyesinde barındıran bu araçların, toplumların teknolojiye adaptasyonu tamamlanmadan ve karayollarının dijital altyapısı henüz yeterli düzeye erişmeden kullanıma sunulması ise yüksek riskli bir faaliyet olarak birtakım ceza hukuku zorluklarına kapı aralamaktadır. Söz konusu zorlukların ceza hukuku ilkeleri ve Türk ceza hukukunun yürürlükteki hükümleri çerçevesinde değerlendirildiği eldeki çalışmanın ilk bölümünde, otonom araçlar tanımlanıp sınıflandırılarak bu araçların tarihi gelişim süreci irdelenmiş; ardından bu araçlara ilişkin Türk hukukundaki ve karşılaştırmalı hukuktaki yasal düzenlemeler ile ulusal, bölgesel ve küresel çapta ortaya konulan yasalaştırma çabalarına yer verilmiştir. İkinci bölümde ise çalışmanın temel problemi olan otonom araçların kullanımından doğan cezai sorumluluk meselesi; özellikle taksir sorumluluğu, nedensellik bağlantısı, izin verilen risk, ikilem durumları ve kaza optimizasyonu için etik algoritmaların tasarlanması gibi literatürdeki tartışmalı hususlar etrafında ele alınmıştır. Bu bölümde ayrıca, otonom araçların birbirleriyle veya ağa bağlı diğer nesnelerle bağlantılı olarak kullanımıyla gün yüzüne çıkması beklenen iki temel risk alanı belirlenmiş; bu kapsamda karayollarının siber güvenliğine ve bu araçlarla toplanan verilerin korunmasına ilişkin potansiyel ceza hukuku riskleri tetkik edilmiştir.
Kitabın Konu Başlıkları
.
Yapay Zekâ Kavramı
.
Bir Dar Yapay Zekâ Örneği Olarak Otonom Araçlar
.
Sürüş Otomasyon Sistemlerinin Tanımlanması ve Sınıflandırılması
.
Türk Hukukunda ve Karşılaştırmalı Hukukta Otonom Araçlar
.
Araçlarda Bulunan Otomasyon Sistemlerinin Ceza Sorumluluğuna Etkisi
.
Otonom Araçlarda Nedensellik Bağlantısı ve İzin Verilen Risk Problematiği
.
Bir Zorunluluk Hâli Olarak Otonom Sürüşte İkilem Durumları
.
Siber Güvenlik ve Verilerin Korunmasına İlişkin Potansiyel Riskler
Yorumlar
Kitabın İçindekileri
Ön Söz 
7
Teşekkür 
9
Kısaltmalar 
15
GİRİŞ 
17
BİRİNCİ BÖLÜM
OTONOM ARAÇLARA İLİŞKİN TEMEL KAVRAMLARIN
TANIMLANMASI VE GÜNCEL HUKUKİ GELİŞMELER
I. OTONOM ARAÇLARA İLİŞKİN GENEL BİLGİLER 
21
A. Temel Kavramlar 
21
1. Yapay Zekâ 
21
a. Zekâ Kavramı ve Yapay Zekânın Felsefi Kökleri 
21
b. Modern Anlamda Yapay Zekâ 
23
2. Makine Öğrenmesi 
25
3. Nesnelerin İnterneti 
26
4. Otonom Araçlar 
27
a. Araç Kavramı 
27
b. Otonom Araç Kavramı 
28
c. Yapay Zekâ Tasniflerinde Otonom Araçların Konumu 
30
B. Otonom Araçların Tarihi Gelişim Süreci 
31
1. Otonom Araçların İlk Kilometre Taşları 
31
2. Askeri Gereksinimlerin Tetiklediği Gelişmeler 
33
3. Modern Anlamda Otonom Araçlar ve Güncel Gelişmeler 
35
C. Otonom Araçların Spesifik Aksamı ve Çalışma Prensibi 
37
D. Sürüş Otomasyon Sistemlerine İlişkin Terimlerin Tanımlanması ve Sınıflandırılması: SAE International J3016 
39
1. Genel Bilgi 
39
2. Sürüş Otomasyonuna İlişkin Terimlerin Tanımlanması 
40
3. Sürüş Otomasyon Sistemlerinin Sınıflandırılması 
42
a. Seviye 0 (Otomasyonsuz) 
42
b. Seviye 1 (Sürücü Asistanı) 
42
c. Seviye 2 (Kısmi Otomasyon) 
42
d. Seviye 3 (Koşullu Otomasyon) 
43
e. Seviye 4 (Yüksek Otomasyon) 
43
f. Seviye 5 (Tam Otomasyon) 
44
E. Otonom Araçların Karıştığı Bazı Kazalar 
44
II. OTONOM ARAÇLARA İLİŞKİN HUKUKİ DÜZENLEMELER 
47
A. Otonom Araçların Kullanımına İlişkin Uluslararası Düzenlemeler 
47
1. Genel Bilgi 
47
2. 1968 Tarihli Viyana Karayolu Trafik Sözleşmesi 
48
3. 1949 Tarihli Cenevre Karayolları Trafik Sözleşmesi 
49
4. Avrupa Birliği 
50
5. Avrupa Konseyi 
52
B. Karşılaştırmalı Hukukta Otonom Araçlara İlişkin Hukuki Düzenlemeler 
53
1. Kuzey Amerika Ülkeleri 
53
a. Amerika Birleşik Devletleri 
53
b. Kanada 
55
2. Avrupa Ülkeleri 
57
a. Almanya 
57
b. Birleşik Krallık 
60
3. Asya–Pasifik Ülkeleri 
62
a. Avustralya 
62
b. Yeni Zelanda 
63
c. Çin Halk Cumhuriyeti 
63
d. Kore Cumhuriyeti (Güney Kore) 
64
e. Japonya 
65
C. Türk Hukukunda Otonom Araçlar 
66
1. Türk Hukukunda Trafik Ceza Hukukunun Kaynakları 
66
a. 5237 Sayılı Türk Ceza Kanunu 
66
b. 2918 Sayılı Karayolları Trafik Kanunu 
67
c. Karayolları Trafik Yönetmeliği 
68
2. Otonom Araçlara İlişkin Kalkınma, Strateji ve Eylem Planları 
69
3. Motorlu Araçlar ve Römorkları ile Bunlar İçin Tasarlanan Aksam, Sistem ve Ayrı Teknik Ünitelerin Genel Güvenliği ve Korunmasız Karayolu Kullanıcılarının ve Yolcuların Korunması ile İlgili Tip Onayı Yönetmeliği (AB/2019/2144) 
71
İKİNCİ BÖLÜM
OTONOM ARAÇLARIN KULLANIMINDAN DOĞAN
CEZAİ SORUMLULUK
I. TÜRK CEZA HUKUKUNDA OTONOM ARAÇLARIN KULLANIMINDAN DOĞAN CEZAİ SORUMLULUK 
75
A. Otonom Araçların Doğrudan Ceza Sorumluluğu 
75
1. Genel Bilgi 
75
2. Suç Teorisinin Hareket ve Fiil Ayrımında Otonom Araçlar 
76
3. Otonom Araçlarda Yönlendirici İradenin Kaynağı 
78
B. Ceza Sorumluluğunun Yöneltilebileceği Kişilerin Belirlenmesi 
80
1. Genel Bilgi 
80
2. Üreticinin Cezai Sorumluluğu 
82
3. Sürücü ve Kullanıcı 
85
4. Programcı 
86
C. Sürüş Otomasyonu Seviyelerinin Ceza Sorumluluğuna Etkisi 
87
1. Genel Bilgi 
87
2. Sürüş Faaliyetinin İnsan Sürücü Tarafından Kontrol Edildiği Araçlar 
88
3. Sürüş Faaliyetinin Sistem Tarafından Kontrol Edilebildiği Araçlar 
89
D. Kasten İşlenen Suçlarda Ceza Sorumluluğunun Belirlenmesi 
90
1. Kast Kavramı ve Kastın Unsurları 
90
2. Otonom Araçlarda Kasttan Doğan Cezai Sorumluluk 
91
E. Taksirle İşlenen Suçlarda Ceza Sorumluluğunun Belirlenmesi 
93
1. Taksir Kavramı ve Taksirin Unsurları 
93
a. Fiilin Taksirle İşlenebilen Bir Suç Olması 
94
b. Objektif Özen Yükümlülüğünün İhlali 
94
c. Fiilin İradi, Neticenin İstenmemiş Olması 
95
d. Neticenin Öngörülebilir Olması 
96
e. Neticenin Faile Objektif Olarak İsnat Edilebilir Olması 
98
2. Otonom Araçlarda Taksirden Doğan Cezai Sorumluluk 
98
a. Genel Bilgi 
98
b. Sürücü, Kullanıcı ve Programcının Objektif Özen Yükümlülüğü 
99
c. Otonom Araçlar ve Trafikte Güven İlkesi 
105
d. Otonom Araç Kullanımında Neticenin Öngörülebilirliği 
108
e. Taksirli Suçlarda Sorumluluğun Paylaştırılması 
109
II. CEZA SORUMLULUĞUNUN TESPİTİNDE OLASI ZORLUKLAR 
111
A. Kazalarda Nedensellik Bağlantısı ve Objektif İsnadiyetin Tespiti 
111
1. Nedensellik Bağlantısı ve Objektif İsnadiyet 
111
a. Nedensellik Bağlantısına İlişkin Genel Bilgi 
111
b. Objektif İsnadiyet Kriterleri 
113
2. Otonom Araçların Kullanımında Nedensellik Bağlantısı 
115
a. Makine Öğrenmesinin Nedensellik Bağlantısına Etkisi 
115
b. Otonom Araçlar ve İzin Verilen Risk 
117
ba. Otonom Araçların Potansiyel Avantajları 
117
bb. Otonom Araçların Potansiyel Dezavantajları 
119
bc. Değerlendirme 
121
B. Bir Zorunluluk Hâli Olarak Otonom Sürüşte İkilem Durumu 
125
1. İkilem Durumuna İlişkin Genel Bilgi 
125
2. Türk Hukukunda Zorunluluk Hâlinin Hukuki Niteliği 
126
3. Hukuka Uygunluk Sebebi Olan Zorunluluk Hâli 
128
4. Kusurluluğu Kaldıran Bir Sebep Olan Zorunluluk Hâli (TCK 25/2) 
129
a. Genel Bilgi 
129
b. Sürücünün TCK 25/2 Karşısındaki Durumu 
130
c. Programcının TCK 25/2 Karşısındaki Durumu 
131
5. Kaza Optimizasyon Algoritmalarının Geliştirilmesinde Etik Problemler 
135
a. Tramvay İkilemi 2.0: Moral Machine 
135
b. Otonom Sürüşte Etik Çerçevenin Belirlenmesine İlişkin Kılavuzlar 
137
ba. Etik Komisyon Raporu (Almanya) 
137
bb. Bağlantılı ve Otomatik Araçların Etiği (Avrupa Birliği) 
139
bc.Karayolu Trafik Güvenliği Strateji Belgesi (2021–2030) 
140
c. Otonom Sürüş İkilemi Tartışmalarına Genel Bir Bakış 
141
C. Bağlantılı Otonom Araç Dolaşımından Doğan İki Temel Risk Alanı 
143
1. Otonom Araçlar ve Karayolu Trafiğinin Siber Güvenliği 
143
2. Otonom Araçlar ve Kişisel Verilerin Korunması 
146
SONUÇ VE DEĞERLENDİRME 
149
Kaynakça 
157
Kavram Dizini 
175