OTONOM ARAÇLARA İLİŞKİN TEMEL KAVRAMLARIN
TANIMLANMASI VE GÜNCEL HUKUKİ GELİŞMELER
I. OTONOM ARAÇLARA İLİŞKİN GENEL BİLGİLER
21
a. Zekâ Kavramı ve Yapay Zekânın Felsefi Kökleri
21
b. Modern Anlamda Yapay Zekâ
23
3. Nesnelerin İnterneti
26
b. Otonom Araç Kavramı
28
c. Yapay Zekâ Tasniflerinde Otonom Araçların Konumu
30
B. Otonom Araçların Tarihi Gelişim Süreci
31
1. Otonom Araçların İlk Kilometre Taşları
31
2. Askeri Gereksinimlerin Tetiklediği Gelişmeler
33
3. Modern Anlamda Otonom Araçlar ve Güncel Gelişmeler
35
C. Otonom Araçların Spesifik Aksamı ve Çalışma Prensibi
37
D. Sürüş Otomasyon Sistemlerine İlişkin Terimlerin Tanımlanması ve Sınıflandırılması: SAE International J3016
39
2. Sürüş Otomasyonuna İlişkin Terimlerin Tanımlanması
40
3. Sürüş Otomasyon Sistemlerinin Sınıflandırılması
42
a. Seviye 0 (Otomasyonsuz)
42
b. Seviye 1 (Sürücü Asistanı)
42
c. Seviye 2 (Kısmi Otomasyon)
42
d. Seviye 3 (Koşullu Otomasyon)
43
e. Seviye 4 (Yüksek Otomasyon)
43
f. Seviye 5 (Tam Otomasyon)
44
E. Otonom Araçların Karıştığı Bazı Kazalar
44
II. OTONOM ARAÇLARA İLİŞKİN HUKUKİ DÜZENLEMELER
47
A. Otonom Araçların Kullanımına İlişkin Uluslararası Düzenlemeler
47
2. 1968 Tarihli Viyana Karayolu Trafik Sözleşmesi
48
3. 1949 Tarihli Cenevre Karayolları Trafik Sözleşmesi
49
B. Karşılaştırmalı Hukukta Otonom Araçlara İlişkin Hukuki Düzenlemeler
53
1. Kuzey Amerika Ülkeleri
53
a. Amerika Birleşik Devletleri
53
3. Asya–Pasifik Ülkeleri
62
c. Çin Halk Cumhuriyeti
63
d. Kore Cumhuriyeti (Güney Kore)
64
C. Türk Hukukunda Otonom Araçlar
66
1. Türk Hukukunda Trafik Ceza Hukukunun Kaynakları
66
a. 5237 Sayılı Türk Ceza Kanunu
66
b. 2918 Sayılı Karayolları Trafik Kanunu
67
c. Karayolları Trafik Yönetmeliği
68
2. Otonom Araçlara İlişkin Kalkınma, Strateji ve Eylem Planları
69
3. Motorlu Araçlar ve Römorkları ile Bunlar İçin Tasarlanan Aksam, Sistem ve Ayrı Teknik Ünitelerin Genel Güvenliği ve Korunmasız Karayolu Kullanıcılarının ve Yolcuların Korunması ile İlgili Tip Onayı Yönetmeliği (AB/2019/2144)
71
OTONOM ARAÇLARIN KULLANIMINDAN DOĞAN
I. TÜRK CEZA HUKUKUNDA OTONOM ARAÇLARIN KULLANIMINDAN DOĞAN CEZAİ SORUMLULUK
75
A. Otonom Araçların Doğrudan Ceza Sorumluluğu
75
2. Suç Teorisinin Hareket ve Fiil Ayrımında Otonom Araçlar
76
3. Otonom Araçlarda Yönlendirici İradenin Kaynağı
78
B. Ceza Sorumluluğunun Yöneltilebileceği Kişilerin Belirlenmesi
80
2. Üreticinin Cezai Sorumluluğu
82
3. Sürücü ve Kullanıcı
85
C. Sürüş Otomasyonu Seviyelerinin Ceza Sorumluluğuna Etkisi
87
2. Sürüş Faaliyetinin İnsan Sürücü Tarafından Kontrol Edildiği Araçlar
88
3. Sürüş Faaliyetinin Sistem Tarafından Kontrol Edilebildiği Araçlar
89
D. Kasten İşlenen Suçlarda Ceza Sorumluluğunun Belirlenmesi
90
1. Kast Kavramı ve Kastın Unsurları
90
2. Otonom Araçlarda Kasttan Doğan Cezai Sorumluluk
91
E. Taksirle İşlenen Suçlarda Ceza Sorumluluğunun Belirlenmesi
93
1. Taksir Kavramı ve Taksirin Unsurları
93
a. Fiilin Taksirle İşlenebilen Bir Suç Olması
94
b. Objektif Özen Yükümlülüğünün İhlali
94
c. Fiilin İradi, Neticenin İstenmemiş Olması
95
d. Neticenin Öngörülebilir Olması
96
e. Neticenin Faile Objektif Olarak İsnat Edilebilir Olması
98
2. Otonom Araçlarda Taksirden Doğan Cezai Sorumluluk
98
b. Sürücü, Kullanıcı ve Programcının Objektif Özen Yükümlülüğü
99
c. Otonom Araçlar ve Trafikte Güven İlkesi
105
d. Otonom Araç Kullanımında Neticenin Öngörülebilirliği
108
e. Taksirli Suçlarda Sorumluluğun Paylaştırılması
109
II. CEZA SORUMLULUĞUNUN TESPİTİNDE OLASI ZORLUKLAR
111
A. Kazalarda Nedensellik Bağlantısı ve Objektif İsnadiyetin Tespiti
111
1. Nedensellik Bağlantısı ve Objektif İsnadiyet
111
a. Nedensellik Bağlantısına İlişkin Genel Bilgi
111
b. Objektif İsnadiyet Kriterleri
113
2. Otonom Araçların Kullanımında Nedensellik Bağlantısı
115
a. Makine Öğrenmesinin Nedensellik Bağlantısına Etkisi
115
b. Otonom Araçlar ve İzin Verilen Risk
117
ba. Otonom Araçların Potansiyel Avantajları
117
bb. Otonom Araçların Potansiyel Dezavantajları
119
B. Bir Zorunluluk Hâli Olarak Otonom Sürüşte İkilem Durumu
125
1. İkilem Durumuna İlişkin Genel Bilgi
125
2. Türk Hukukunda Zorunluluk Hâlinin Hukuki Niteliği
126
3. Hukuka Uygunluk Sebebi Olan Zorunluluk Hâli
128
4. Kusurluluğu Kaldıran Bir Sebep Olan Zorunluluk Hâli (TCK 25/2)
129
b. Sürücünün TCK 25/2 Karşısındaki Durumu
130
c. Programcının TCK 25/2 Karşısındaki Durumu
131
5. Kaza Optimizasyon Algoritmalarının Geliştirilmesinde Etik Problemler
135
a. Tramvay İkilemi 2.0: Moral Machine
135
b. Otonom Sürüşte Etik Çerçevenin Belirlenmesine İlişkin Kılavuzlar
137
ba. Etik Komisyon Raporu (Almanya)
137
bb. Bağlantılı ve Otomatik Araçların Etiği (Avrupa Birliği)
139
bc.Karayolu Trafik Güvenliği Strateji Belgesi (2021–2030)
140
c. Otonom Sürüş İkilemi Tartışmalarına Genel Bir Bakış
141
C. Bağlantılı Otonom Araç Dolaşımından Doğan İki Temel Risk Alanı
143
1. Otonom Araçlar ve Karayolu Trafiğinin Siber Güvenliği
143
2. Otonom Araçlar ve Kişisel Verilerin Korunması
146
SONUÇ VE DEĞERLENDİRME
149