1.2. Araştırmanın Amacı
5
1.3. Araştırmanın Önemi
5
SOSYAL HİZMET KAVRAMI VE ÖNEMİ
11
2.1. Sosyal Hizmet Kavramı
11
2.2. Sosyal Hizmetin Uygulama Alanları
13
2.3. Okul Sosyal Hizmeti Kavramı
13
2.4. Okul Sosyal Hizmetinin Tarihsel Gelişim Süreci
16
2.4.1. Dünyada Okul Sosyal Hizmetinin Gelişimi
18
2.4.2. Türkiye’de Okul Sosyal Hizmetinin Gelişimi
30
2.5. Okul Sosyal Hizmetinin Uygulama Alanları
36
2.5.1. Okulda Ekip Çalışması
37
2.5.2. Okul Sosyal Servisi
38
2.5.2.1. Okul Sosyal Hizmet Uzmanının Rol ve Görevleri
38
2.5.3. Rehberlik ve Psikolojik Danışma Servisi
43
2.5.3.1. Rehber Öğretmen ve Psikolojik Danışmanın Rol ve Görevleri
44
2.6. Okul Sosyal Hizmetine İlişkin Teori ve Yaklaşımlar
45
2.6.2. Ekolojik Yaklaşım
47
2.6.3. Güçlendirme Yaklaşımı
49
2.6.4. Müdahaleye Tepki Yaklaşımı
51
2.7. Okul Sosyal Hizmetini Gerekli Kılan Nedenler
53
2.7.1. Mikro Bağlamda Öğrenci Kaynaklı Problemler
55
2.7.2. Mezzo Bağlamda Aile ve Okul Kaynaklı Problemler
73
2.7.3. Makro Bağlamda Sistem Kaynaklı Problemler
84
3.2. Nicel Araştırma Süreci
90
3.2.1. Nicel Araştırma Modeli
91
3.2.2. Nicel Araştırmaya Ait Evren ve Örneklem
91
3.2.3. Verilerin Toplanması
94
3.2.4. Veri Toplama Araçları
94
3.2.4.1. Yönetici, Öğretmen, Rehber Öğretmen/Psikolojik
3.2.4.2. Okul Sosyal Hizmetinin Gerekliliğini Belirleme Anketi
95
3.2.5. Verileri Toplama Süreci
99
3.2.6. Nicel Verilerin Analizi
99
3.3. Nitel Araştırma Süreci
100
3.3.1. Nitel Araştırma Modeli
100
3.3.3. Veri Toplama Aracı
105
3.3.4. Nitel Verilerin Analizi
107
3.3.4.1. Nitel Araştırma Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması
108
3.4. Araştırmanın Raporlaştırılması
111
3.5. Araştırmanın Etiği
111
4.1. Araştırmanın Nicel Bulguları
113
4.1.1. Yönetici, Öğretmen ve Rehber Öğretmenin Okullarda Karşılaştıkları Sorunlara İlişkin Bulgular
113
4.1.2. Yönetici, Öğretmen ve Rehber Öğretmenin Okulda Karşılaştıkları
Sorunlara Yönelik Yaklaşımlarına İlişkin Bulgular
116
4.1.3. Yönetici, Öğretmen ve Rehber Öğretmenin Genel Olarak Sosyal Hizmet Mesleği Hakkında Bilgilerine İlişkin Bulgular
119
4.1.4. Yönetici, Öğretmen ve Rehber Öğretmenin Özelde Okul Sosyal Hizmeti Hakkında Bilgilerine İlişkin Bulgular
120
4.1.5. Yönetici, Öğretmen ve Rehber Öğretmenin Okul Sosyal Hizmetinin
Gerekliliği Hakkında Genel Görüşlerine İlişkin Bulgular
120
4.2. Araştırmanın Nitel Bulguları
122
4.2.1. Tanımlayıcı Bulgular
123
4.2.2. Yönetici, Öğretmen ve Rehber Öğretmenin Okul Sosyal Hizmetine
Yönelik Görüş ve Önerilerine İlişkin Bulgular
126
4.2.2.1. Psikososyal ve Manevi Sorunlar Temasına İlişkin Bulgular
127
4.2.2.2. Belirsizlikler ve Kaos Durumları Kategorisine İlişkin Bulgular
127
4.2.2.3. Sorunlara Müdahale Edebilme Yetisi Kategorisine İlişkin Bulgular
129
4.2.2.4. Sosyal Hizmet Uygulamaları Bilgi Düzeyi Kategorisine İlişkin Bulgular 132
4.2.2.5. Okulda Sorunları Sosyal Hizmet Uygulamaları ile
Çöz Kategorisine İlişkin Bulgular
135
4.2.2.6. Okullarda Rehberlik Dersi Kategorisine İlişkin Bulgular
137
4.2.3. Sosyal Hizmete Yönelik Görüşler Temasına İlişkin Bulgular
140
4.2.3.1. Sosyal Hizmet Metaforu Kategorisine İlişkin Bulgular
140
4.2.3.2. Sosyal Hizmet Bilgisi Edinme Yolları Kategorisine İlişkin Bulgular
144
4.2.3.3. Sosyal Hizmet Uygulama Alanı Kategorisine İlişkin Bulgular
146
4.2.3.4. Sosyal Hizmet Çalışma Yeterliliği Alanı Kategorisine İlişkin Bulgular
148
4.2.3.5. Sosyal Hizmet/Destek Birimi Kategorisine İlişkin Bulgular
152
4.2.4. Okul Sosyal Hizmetine Yönelik Beklenti ve Öneriler Temasına İlişkin Bulgular . 156
4.2.4.1. Beklentiler, Etkiler Kategorisine İlişkin Bulgular
156
4.2.4.2. Uygulamaya Dönük Öneriler Kategorisine İlişkin Bulgular
160
TARTIŞMA, SONUÇ VE ÖNERİLER
165
5.1. Tartışma ve Sonuç
165
5.1.1. Yönetici, Öğretmen ve Rehber Öğretmenin Okullarda Karşılaştıkları Sorunlara İlişkin Tartışma ve Sonuç
166
5.1.2. Yönetici, Öğretmen ve Rehber Öğretmenin Okullarda Karşılaştıkları Sorunlara Yönelik Yaklaşımlarına İlişkin Tartışma ve Sonuç
173
5.1.3. Yönetici, Öğretmen ve Rehber Öğretmenin Genel Olarak Sosyal Hizmet Mesleği Hakkında Bilgilerine İlişkin Tartışma ve Sonuç
175
5.1.4. Yönetici, Öğretmen ve Rehber Öğretmenin Özelde Okul Sosyal Hizmeti Hakkında Bilgilerine İlişkin Tartışma ve Sonuç
176
5.1.5. Yönetici, Öğretmen ve Rehber Öğretmenin Okul Sosyal Hizmetinin
Gerekliliği Hakkında Genel Görüşlerine İlişkin Tartışma ve Sonuç
177
5.1.6. Yönetici, Öğretmen ve Rehber Öğretmenin Okul Sosyal Hizmetine Yönelik Görüş ve Önerileri ile İlgili Nitel Analizlerden Elde Edilen Bulgulara İlişkin Tartışma ve Sonuç
180
5.1.6.1. Psikososyal ve Manevi Sorunlar Temasına İlişkin Tartışma ve Sonuç
180
5.1.6.2. Sosyal Hizmete Yönelik Görüşler Temasına İlişkin Tartışma ve Sonuç . 194
5.1.6.3. Okul Sosyal Hizmetine Yönelik Beklenti ve Öneriler Temasına
İlişkin Tartışma ve Sonuç
210
6.2.1. Uygulayıcı ve Politika Yapıcılara Öneriler
224
6.2.2. Araştırmacılara Öneriler
226