Marka, en genel ifadeyle, bir teşebbüsün mal veya hizmetlerini, bir başka teşebbüsün mal veya hizmetlerinden ayırt etmeyi sağlayan her türlü işarettir. Ticari faaliyetlerin gelişmesi, tüketiminin yaygınlık kazanması ve mal veya hizmetin sınır aşan faaliyetlere konu olması, markaya çeşitli fonksiyonlar yüklemiş ve markanın bir hak olarak hukuki varlığını ortaya çıkarmıştır. Ancak ticari hayatın rekabet ortamında, suiistimallerin kendini markalarda da yoğun bir şekilde göstermesi, marka hakkının himayesinde ceza hukuku müdahalesini gerekli kılmış ve bu doğrultuda zamanla çeşitli marka suçlan ihdas edilmiştir.
Marka hukukunun özel hukukun hususi bir alanı olması sebebiyle hukukumuzda marka hakkının cezai himayesine ilişkin normlar ve uygulamalar ekseriyetle ceza hukukundan ziyade özel hukuk mantığı çerçevesinde ele alınmıştır. Bu çalışmada ise 6769 sayılı Sınai Mülkiyet Kanunu'nun 30'uncu maddesinde düzenlenen marka suçları, ceza hukuku perspektifiyle incelenmiş ve ortaya çıkan sorunlara bu minvalden çözüm önerisi sunulmuştur.