1.1.1 Inventor 2008’e Giriş
19
1.1.2. Autodesk Inventor’a Başlama (Getting Started)
20
1.1.3. Yeni Dosya Açma (New File)
20
1.1.4. Dosya Açma (Open)
21
1.1.5. Proje (Projects)
21
1.1.5.1. Proje Dosyasının İçeriği
22
1.1.5.2. Yeni Proje Açma (Creating Projects)
23
1.1.5.3. Proje Düzenleme (Editing Projects)
25
1.1.5.4. Proje Dosyaları Hakkında İpuçları
25
1.2. DOSYA BİLGİSİ (FILE INFORMATION)
25
1.2.1. Dosya Çeşitleri (Parça, Montaj, Çizim, Sunum Dosyası)
25
1.2.2. Dosya İlişkileri (File Relationships)
26
1.2.3. Autodesk Inventor’un Desteklediği Dosya Formatları (File formats supported by
1.2.3.1. AutoCAD DWG Dosyalarının Kullanımı
27
1.2.3.2. Autodesk Mechanical Desktop Parça ve Montajlarının Kullanımı
29
1.2.3.3. STEP Dosyalarının Kullanımı
30
1.2.3.4. IGES Dosyalarının Kullanımı
30
1.3. UYGULAMA SEÇENEKLERİ (APPLICATION OPTIONS)
31
1.4. ARAÇ ÇUBUKLARI (TOOLBARS)
32
1.4.1. Panel Penceresi
32
1.4.2. Browser Penceresi
33
1.4.2.1 Bir Parça Dosyasında Çıkan Browser Seçenekleri
34
1.4.2.2. Bir Montaj Dosyasında Çıkan Browser Seçenekleri
35
1.4.2.3. Bir Teknik Resim Dosyasında Çıkan Browser Seçenekleri
38
ESKİZ, SINIRLANDIRMALAR VE ÖLÇÜLENDİRME
ESKİZ, SINIRLAMA, ÖLÇÜLENDİRME
49
2.1. STANDART ÇALIŞMA UNSURLARI
50
2.2.1. Eskiz Oluşturulması (Creating Sketch)
50
2.2.2. Girdi Araç Çubuğu (Inventor Precise Input)
51
2.2.3. Eskiz Araçları (Sketching Tools)
52
2.2.3.1. Çizgi (Line) Komutu
52
2.2.3.1.1. Çizgi (Line) Komutu ile Doğru Çizimi
52
2.2.3.1.2. Çizgi (Line) Komutu ile Yay Çizimi
54
2.2.3.2. Eğri Çizgi (Spline) Komutu
55
2.2.3.3. Çember (Circle) Komutu
58
2.2.3.3.1. Merkez Noktasından Çember (Center point circle) Çizme
59
2.2.3.3.2. Üç Doğruya Teğet Çember (Tangent circle) Çizme
59
2.2.3.4. Elips (Ellipse) Komutu
60
2.2.3.5. Yay (Arc) Komutu
60
2.2.3.5.1. Üç Noktadan Geçen Yay (Three point arc) Çizme
60
2.2.3.5.2. Teğet Yay (Tangent arc) Çizme
61
2.2.3.5.3. Merkez Noktası ile Yay (Center Point Arc) Çizme
62
2.2.3.6. Dikdörtgen (Rectangle) Komutu
62
2.2.3.6.1. İki Noktadan Dikdörtgen (Two point rectangle) Çizme
62
2.2.3.6.2. Üç Noktadan Dikdörtgen (Three point rectangle) Çizme
63
2.2.3.7. Yuvarlama (Fillet) Komutu
64
2.2.3.8. Pah Kırma (Chamfer) Komutu
65
2.2.3.9. Nokta, Delik Merkezi (Point, Hole center) Komutu
67
2.2.3.10. Çokgen (Polygon) Komutu
67
2.2.3.11. Aynalama (Mirror) Komutu
68
2.2.3.12. Dikdörtgensel Çoğaltma (Rectangular pattern) Komutu
68
2.2.3.13. Dairesel Çoğaltma (Circular pattern) Komutu
71
2.2.3.14. Offset Komutu
73
2.2.3.15. Place or replace a part or feature from Content Center Komutu
73
2.2.4. Eskizlerin Ölçülendirilmesi (Dimensioning Sketch)
74
2.2.4.1. Ölçülendirme (General Dimension)
74
2.2.4.2. Otomatik Ölçülendirme (Auto Dimension)
76
2.2.5. Eskiz Sınırlamaları (Constraining the sketch)
77
2.2.5.1. Diklik (Perpendicular)
78
2.2.5.2. Paralellik (Parallel)
79
2.2.5.3. Teğetlik (Tangent)
79
2.2.5.4. Çakışma (Coincident)
80
2.2.5.5. Eş merkezlilik (Concentric)
80
2.2.5.6. Eş doğrusallık (Colinear)
80
2.2.5.7. Yataylık (Horizontal)
81
2.2.5.8. Dikeylik (Vertical)
81
2.2.5.9. Eşitlik (Equal)
82
2.2.5.11. Simetriklik (Symmetric)
83
2.2.6. Sınırlamaların Görüntülenmesi ya da Silinmesi
83
2.2.7. Eskiz Düzenleme Araçları
84
2.2.7.1. Uzatma (Extend) Komutu
84
2.2.7.2. Budama (Trim) Komutu
85
2.2.7.3. Taşıma (Move) Komutu
85
2.2.7.4. Döndürme (Rotate) Komutu
86
2.2.7.5. Kopyalama (Copy) Komutu
87
2.2.7.6. Project Geometry Komutu
88
2.2.7.7. Project Cut Edges Komutu
88
2.3. PARAMETRELER (PARAMETERS)
89
2.3.1. Parametrelerin Excel Tablolarında Tanımlanması
92
2.3.2. Parametrelerin Paylaşımı
93
2.3.3. Parça Modelleme Ortamındaki Denklemler
93
2.3.3.1. AutoCAD Dosyası Yerleştirme (Insert AutoCAD File) Komutu
97
2.3.3.2. Metin (Text) Komutu
99
2.3.3.3. Resim Yerleştirme (Insert Image) Komutu
100
2.3.3.4. Koordinat Sistemini Düzenleme (Edit Coordinate System) Komutu
100
2.3.3.5. Import Points
101
2.3.4. Eskiz Seçenekleri
102
ÜÇ BOYUTLU ESKİZLER (3D SKETCH)
3.1. 3D ESKİZ (3D SKETCH)
107
3.1.1. 3D Eskiz Oluşturulması
107
3.1.2. Çizgi (Line) Komutu
107
3.1.3. Eğri (Spline) Komutu
112
3.1.4. Bükme (Bend) Komutu
113
3.1.5. Geometri Ekleme (Include Geometry) Komutu
114
3.1.6. 3D Kesişim Eğrisi (3D Intersection Curve) Komutu
114
3.1.7. 3D Eskiz Sınırlamaları
115
ÇALIŞMA DÜZLEMLERİ EKSENLERİ VE NOKTALARI
4.1. ÇALIŞMA UNSURLARI
119
4.1.1. Çalışma Düzlemleri
119
4.1.1.1. Bir Yüzeyden Belirli Uzaklıkta Çalışma Düzlemi Oluşturma
119
4.1.1.2. Bir Kenardan Geçen, Bir Düzlemle Belli Bir Açı Yapan Çalışma Düzlemi Oluşturma
120
4.1.1.3. Bir Doğrudan Geçen, Bir Düzleme Dik Çalışma Düzlemi Oluşturma
121
4.1.1.4. Bir Kenardan Geçen, Bir Dairesel Düzleme Teğet Çalışma Düzlemi Oluşturma
122
4.1.1.5. Bir Noktadan Geçen, Bir Doğruya Dik Çalışma Düzlemi Oluşturma
122
4.1.1.6. Bir Noktadan Geçen, Bir Düzleme Paralel Çalışma Düzlemi Oluşturma
123
4.1.1.7. Bir Dairesel Yüzeyden Geçen, Bir Düzleme Paralel Çalışma Düzlemi Oluşturma
123
4.1.1.8. Üç Noktadan Geçen Çalışma Düzlemi Oluşturma
123
4.1.1.9. İki Kenar veya İki Eksenden Geçen Çalışma Düzlemi Oluşturma
124
4.1.1.10. Doğru, Yay ve Eğrilerin Uçlarına Dik Çalışma Düzlemi Oluşturma
124
4.1.2. Çalışma Eksenleri
125
4.1.2.1. Dairesel Unsurların Merkezinde Çalışma Ekseni Oluşturma
126
4.1.2.2. Bir Noktadan Geçen ve Bir Düzleme Dik Olan Çalışma Ekseni Oluşturma
126
4.1.2.3. İki Düzlem veya Yüzeyden Çalışma Ekseni Oluşturma
126
4.1.2.4. İki Düzlem veya Yüzeyden Çalışma Ekseni Oluşturma
127
4.1.3. Çalışma Noktası
127
4.1.3.1. Bir Düzlem ve Bir Eksenden Çalışma Noktası Oluşturma
128
4.1.3.2. Bir Eğri ve Bir Düzlemden Çalışma Noktası Oluşturma
128
4.1.3.3. Üç Düzlemden Çalışma Noktası Oluşturma
128
4.1.3.4. İki Eksenden Çalışma Noktası Oluşturma
129
4.1.3.5. Köşe Noktalarından Çalışma Noktası Oluşturma
129
4.1.3.6. Yer Çalışma Noktası Oluşturma
130
5.1. ESKİZ İLE KULLANILAN UNSURLAR
137
5.1.1. Kullanılmış ve Kullanılmamış Eskizler
137
5.1.2. Eskiz Düzlemleri
137
5.1.3. Yükseltme (Extrude) Unsuru
137
5.1.3.1. Unsur İşlemleri (Birleşme, Kesme, Kesişim)
138
5.1.3.2. Etkileme Tipleri
139
5.1.4. Döndürme (Revolve) Unsuru
145
5.1.4.1. Unsur İşlemleri (Birleşme, Kesme, Kesişim)
145
5.1.4.2. Etkileme Tipleri
145
5.1.5. Delik Delme (Hole) Unsuru
147
5.1.5.1. Delik Merkezinin Tanımlanması
147
5.1.5.2. Delik Unsurunun Baş Çeşitleri
151
5.1.5.3. Delik Unsurunun Derinliği
155
5.1.5.4. Delik Unsurunun Ucu
155
5.1.5.5. Delik Unsuru Çeşitleri
155
5.1.6. Kabuk (Shell) Unsuru
158
5.1.7. Feder (Rib) Unsuru
160
5.1.9. Süpürme (Sweep) Unsuru
169
5.1.9.1. Included Geometry
172
5.1.10. Sarma (Coil) Unsuru
181
5.1.11. Diş Açma (Thread) Unsuru
185
5.1.12. Unsur Düzenleme
187
5.1.12.1. Unsur ve Eskiz Düzenleme
187
5.1.12.2. Eskiz veya unsur silme
187
5.2.1. Yuvarlama (Fillets) Unsuru
188
5.2.2. Pah Kırma (Chamfer) Unsuru
195
5.2.3. Yüzey Taşıma (Move Face) Unsuru
198
5.2.4. Yüzeye Eğim Verme (Face Draft) Unsuru
200
5.2.5. Ayırma (Split) Unsuru
202
5.2.7. Kalınlaştırma/Öteleme (Thıcken/Offset) Unsuru
206
5.2.8. Yüzey Değiştirme (Replace Face) Unsuru
207
5.2.10. Yüzey Silme (Delete Face) Unsuru
208
5.2.11. Sınırlı Yama (Boundary Patch) Unsuru
209
5.2.13. Extend Surface
212
5.2.14. Stitch Surface
213
5.2.15. Kabartma (Emboss) Unsuru
214
5.2.17. Dizileme (Pattern) Unsuru
218
5.2.17.1. Dikdörtgen (Rectangular)
218
5.2.17.2. Dairesel (Circular pattern)
221
5.2.12.3. Bir Yol Boyunca (Along a Path)
223
5.2.18. Aynalama (Mirror Feature) Unsuru
224
5.2.19. Tüketilmiş Parça (Derived Component) Unsuru
226
5.3. AKILLI UNSURLAR (IFEATURES)
229
5.3.1. Akıllı Unsur Oluşturma (Create iFeature)
229
5.3.2. Akıllı Unsur Yerleştirilmesi
231
5.4. AKILLI PARÇALAR (iPARTS)
234
5.4.1. Akıllı Parça Oluşturma (Create iPart)
235
5.5. GÖRÜNÜM ÖZELLİKLERİ
238
5.5.1. Renk (Color) Stili
239
5.5.2. Aydınlatma (Lighting) Stili
240
5.5.3. Malzeme (Material) Stili
241
6.1. MONTAJ OLUŞTURMA
245
6.2. PARÇA YERLEŞTİRME
246
6.4. MONTAJ SEÇENEKLERİ
251
6.5.1. Bileşenleri Çoğaltma (Pattern Components)
253
6.5.1.1. Birleşmeli Çoğaltma
253
6.5.1.2. Dikdörtgensel Çoğaltma
255
6.5.1.3. Dairesel Çoğaltma
259
6.5.2. Bileşenlerin Aynalanması (Mirror Components)
261
6.5.3. Bileşenlerin Kopyalanması (Copy Components)
269
6.5.4 Cıvata Bağlantısı (Bolted Connection Generator)
270
6.5.5. Bileşen Değiştirme (Replace Component)
277
6.5.6. Bileşen Taşıma (Move Component)
278
6.5.7. Bileşen Döndürme (Rotate Component)
278
6.6. MONTAJ UNSURLARI
278
6.7. SINIRLAMA YERLEŞTİRME (PLACE CONSTRAINT)
279
6.7.1. Montaj Sınırlamaları
279
6.7.1.1. Çakışma (Mate)
280
6.7.1.3. Teğet (Tangent)
285
6.7.1.4. Yerleştirme (Insert)
288
6.7.2. Hareket Sınırlamaları
290
6.7.2.1. Dönme (Rotation)
290
6.7.2.2. Dönme-Öteleme (Rotation-Translation)
292
6.7.3. Geçiş Sınırlaması
294
6.7.4. Sınırlamaların Düzenlenmesi
296
6.7.5. Sınırlamaları Hareketlendirme (Drive Constraint)
298
6.7.6. Standart Parça Merkezi (Content Center)
313
6.8. STANDART PARÇA YERLEŞTİRME
315
6.9. AKILLI PARÇA YERLEŞTİRME
318
6.10. ÇAKIŞMA ANALİZİ
321
6.11. MALZEME LİSTESİ
323
6.12.1. ¼ Kesit Görünüş
326
6.12.2. ½ Kesit Görünüş
328
6.12.3. ¾ Kesit Görünüş
329
6.12.4. Kesit Görünüşü Sonlandırma
330
6.13. TASARIM GÖRÜNÜŞÜ
330
6.15. AKILLI SINIRLAMALAR (iMates)
333
6.16. INVENTOR STUDIO
337
6.16.1. Yüzey Stili (Surface Styles)
338
6.16.2. Işıklandırma Stili (Lighting Styles)
340
6.16.3. Sahne Stili (Scene Styles)
342
6.16.4. Kamera (Camera)
343
6.16.5. Kaplama (Render)
344
6.16.6. Canlandırma Zaman Çubuğu (Animation Timeline)
349
6.16.7. Parça Canlandırma (Animate Components)
350
6.16.8. Canlandırmada Saydamlık (Animate Fade)
356
6.16.9. Montaj Sınırlaması Canlandırma (Animate Constraints)
356
6.16.10. Parametre Canlandırma (Animate Parameters)
359
6.16.11. Kamera Canlandırma (Animate Camera)
359
6.16.12. Canlandırma Kaplama (Render Animation)
367
6.17. FRAME GENERATOR
368
6.18. BORU VE HORTUM TASARIMI
379
6.18.1. Boru Tasarımı
379
6.18.2. Tüp Boru Tasarımı
386
6.18.3. Esnek Hortum Tasarımı
389
6.18.4. Tube and Pipe Panelinde Bulunan Diğer İkonlar
393
6.19. DESİNG ACCELERATOR (TASARIM HIZLANDIRICI)
394
6.19.1. Cıvata Bağlantı Oluşturucu
395
6.19.2. Shaft Generator
400
6.19.3. Spur Gear Generator (Dişli Çark Oluşturucu)
412
6.19.4. Bevel Gear Generator (Konik Dişli Çark Oluşturucu)
416
6.19.5. Beam And Column
418
6.19.6. Plate Calculator
423
6.19.7. Shoe And Drum Break (Tambur Hesaplamaları)
426
6.19.8. Power Screw (Güç Vidaları)
429
6.19.9. Butt Solder Joint Calculator (Lehim Hesaplamaları)
433
7.1. KAYNAK DOSYASI OLUŞTURMA
437
7.2. KAYNAK ÖNCESİ HAZIRLIK
439
7.3. KAYNAK OLUŞTURMA
439
7.3.1. Kozmetik Kaynak (Cosmetic Weld)
444
7.3.2. Boşluk Doldurma Kaynağı (Groove Weld)
445
7.3.3. Kaynak Sembolü (Welding Symbol)
446
7.4. KAYNAK SONRASI İŞLEM
447
8.1. SAC METAL PARAMETRELERİ
459
8.2. SAC METAL ESKİZ UNSURLARI
465
8.2.1. Yüzey (Face) Unsuru
466
8.2.2. Çevre Kenarı (Contour Flange) Unsuru
467
8.2.3. Kesme (Cut) Unsuru
476
8.2.4. Flanş (Flange) Unsuru
477
8.2.5. Kenar Kıvırma (Hem) Unsuru
484
8.2.6. Katlama (Fold) Unsuru
489
8.2.7. Köşe İşlemleri (Corner Seam)
491
8.2.8. Bükme (Bend) Unsuru
495
8.2.9. Delik Delme (Hole) Unsuru
498
8.2.10. Köşe Yuvarlama (Corner Round) Unsuru
499
8.2.11. Köşeye Pah Kırma (Corner Chamfer) Unsuru
501
8.2.12. Baskı Aracı (Punch Tool)
502
8.2.13. Parça Açınımı (Flat Pattern)
505
MODELLERİN TEKNİK RESİMLERİNİN ALINMASI
ÇİZİM MODELLEME (DRAWING)
513
9.1. ÇİZİM SAYFASI HAZIRLAMA
513
9.1.1. Çizim Sayfası Kullanıcı Arayüzü
513
9.1.2. Çizim Seçenekleri
514
9.1.3. Çizim Standardı
515
9.1.4. Stillerle Çizim Sayfasını Biçimlendirme
518
9.1.4.1. Standart (Standard)
519
9.1.4.2. Numaralandırma (Balloon)
520
9.1.4.3. Merkez İşareti (Center Mark)
522
9.1.4.4. Referans Hedefi (Datum Target)
523
9.1.4.5. Ölçülendirme (Dimension)
525
9.1.4.6. Şekil ve Konum Toleransı (Feature Control Frame)
534
9.1.4.7. Tarama (Hatch)
535
9.1.4.8. Belirleyici (ID)
536
9.1.4.9. Katmanlar (Layers)
537
9.1.4.10. Kılavuz (Leader)
538
9.1.4.11. Nesne (Object Defaults)
539
9.1.4.12. Parça Listesi (Parts List)
539
9.1.4.13. Yüzey Pürüzlülüğü (Surface Texture)
542
9.1.4.14. Metin (Text)
542
9.1.4.15. Kaynak Sembolü (Weld Symbol)
543
9.1.4.16. Kaynak (Weld Bead)
544
9.2. ÇİZİM KAYNAKLARI
545
9.2.2. Sayfa Düzenleme
547
9.2.3. Sayfa Biçimlendirme (Sheet Formats)
547
9.2.4. Çizim Sınırları (Borders)
548
9.2.5. Antet Blokları (Title Blocks)
549
9.2.6. Eskiz Sembolleri (Sketched Symbols)
550
9.3. ÇİZİM GÖRÜNÜŞLERİ OLUŞTURMA
551
9.3.1. Temel Görünüş (Base View)
551
9.3.2. İzdüşüm Görünüşü (Projected View)
556
9.3.3. Yardımcı Görünüş (Auxiliary View)
558
9.3.4. Kesit Görünüş (Section View)
559
9.3.5. Detay Görünüş (Detail View)
564
9.3.6. Üst Üste Binen Görünüş (Overlay View)
566
9.3.7. Koparılmış Görünüş (Broken View)
569
9.3.8. Kısmi Kesit Görünüş (Break-Out View)
572
9.3.9. Taslak Görünüş (Draft View)
574
9.3.10. Çizim Görünüşlerinin Düzenlenmesi
574
9.4. ÇİZİMDE EK AÇIKLAYICILAR
577
9.4.1. Ölçülendirme (Dimensions)
577
9.4.1.1. Genel Ölçülendirme (General Dimension)
577
9.4.1.2. Paralel Ölçülendirme (Baseline Dimension)
579
9.4.1.3. Ayarlı Koordinatlarla Ölçülendirme (Ordinate Dimension Set)
580
9.4.1.4. Koordinatlarla Ölçülendirme (Ordinate Dimension)
582
9.4.1.5. Delik/Diş Açma Notları (Hole/Thread Notes)
583
9.4.2. Eksen çizgisi (Centerline)
584
9.4.2.1. Merkez İşareti (Center Mark)
585
9.4.2.2. Eksen Çizgisi (Centerline)
586
9.4.2.3. Açıortay Eksen Çizgisi (Centerline Bisector)
587
9.4.2.4. Bölüm Dairesi (Centered Pattern)
587
9.4.3. Yüzey İşleme Sembolü (Surface Texture Symbol)
588
9.4.4. Kaynak Sembolü (Welding Symbol)
591
9.4.5. Şekil ve Konum Toleransı (Feature Control Frame)
593
9.4.6. Unsur Belirleme Sembolü (Feature Identifier Symbol)
595
9.4.7. Referans Belirleme Sembolü (Datum Identifier Symbol)
597
9.4.8. Referans Hedefi (Datum Target)
598
9.4.10. Açıklama Yazısı (Leader Text)
603
9.4.11. Numaralandırma (Balloon)
604
9.4.11.1. Numaralandırma (Balloon)
604
9.4.11.2. Otomatik Numaralandırma (Auto Balloon)
606
9.4.12. Parça Listesi (Parts List)
608
9.4.13. Delik Tablosu (Hole Table)
614
9.4.13.1. Delik Tablosu-Seçme (Hole Table-Selection)
616
9.4.13.2. Delik Tablosu-Görünüş (Hole Table-View)
617
9.4.13.3. Delik Tablosu-Seçili Tip (Hole Table-Selected Type)
618
9.4.14. Kaynak Dikişi (Caterpillar)
621
9.4.15. Son İşlem (End Treatment)
624
9.4.16. Revizyon Tablosu (Revision Table)
628
9.4.17. Sembol (Symbols)
630
9.4.18. Ölçüleri Yerleştirme (Retrieve Dimensions)
632
SUNUM (PRESENTATIONS)
637
10.1. SUNUM DOSYASI OLUŞTURMA
637
10.2. GÖRÜNÜŞ OLUŞTURMA (CREATE VİEW)
637
10.3. PARÇA DEMONTAJI (TWEAK COMPONENTS)
639
10.4. TAM GÖRÜNTÜ DÖNÜŞÜ (PRECISE VIEW ROTATION)
650
10.5. CANLANDIRMA (ANIMATE)
651
UYARLANABİLİR TASARIM
657
11.1. UYARLANABİLİR ESKİZLER
657
11.2. UYARLANABİLİR UNSURLAR
660
11.2.1. Yükseltme (Extrude)/Döndürme (Revolve) Unsuru
661
11.2.2. Delik Delme (Hole) Unsuru
662
11.2.3. Çalışma Unsuru
666
12.1. KISA YOL MENÜLERİ
669
12.1.1. Windows Kısa Yolları
669
12.1.2. Komut Tanımlı Tuşlar
669
12.1.3. Kısa Yol Tuşlarının Özelleştirilmesi
670
12.2. YARDIM ALMA ÖZELLİKLERİ
672