1. İNTERNET VE ALAN ADI SİSTEMİ
1.1. İNTERNETİN TARİHİ
23
1.2.1. Alan Adı Sisteminin Hiyerarşik Yapısı
27
1.2.1.1. Üst Seviye Alan Adları
27
1.2.1.1.1. Üst Seviye Alan Adlarının Kullanım Yöntemleri
30
1.2.1.2. İkinci Seviye Alan Adları
32
1.2.2. Alan Adlarının Yönetimi ve Tescili
32
1.2.2.1. Genel Üst Seviye Alan Adlarının Yönetimi ve Tescili
33
1.2.2.2. Ülke Kodlu Üst Seviye Alan Adlarının Yönetimi ve Tescili
34
1.2.2.2.1. Serbest Tescil
35
1.2.2.2.2. Yarı Kısıtlayıcı Tescil
35
1.2.2.2.3. Kısıtlayıcı Tescil
36
1.2.2.2.4. Özel Tescil
36
1.2.2.2.5. Türkiye’de Alan Adlarının Yönetimi ve Tescili
37
1.2.3. Uluslararası Üst Seviye Alan Adları (Internationalized Top Level
1.2.4. Alan Adlarının Önemi
44
1.2.5. Alan Adlarının Hukuki Niteliği
46
2. ALAN ADI UYUŞMAZLIKLARI
2.1. ALAN ADI UYUŞMAZLIKLARINA GENEL BAKIŞ
51
2.2. ALAN ADI UYUŞMAZLIKLARININ NEDENLERİ
51
2.3. ALAN ADI UYUŞMAZLIK ÇEŞİTLERİ
54
2.3.1. Klasik Alan Adı Korsanlığı (Classic Cybersquatting)
56
2.3.2. Ticari Olmayan Alan Adı Korsanlığı (Noncommercial Cybersquatting)
59
2.3.3. Ters Yönde Alan Adı Korsanlığı (Reverse Domain Name Hijacking)
61
2.3.4. Meşru Hak Sahipleri Arasındaki Uyuşmazlıklar
63
2.3.5. Kişi Adlarını İçeren Uyuşmazlıklar
64
2.3.6. Coğrafi İşaretler, Coğrafi Yerler, Kültürel Değere Sahip Adlara İlişkin Uyuşmazlıklar
66
2.3.7. Tüm Kategorilerde Ortak Görülebilecek Uyuşmazlıklar
67
2.3.7.1. Klavye Korsanlığı (Typosquatting)
67
2.3.7.2. Alan Adlarının Park Edilmesi (Domain Name Parking)
69
2.3.7.3. Tıklama Başına Ücret (Pay Per Click)
70
2.3.7.4. Tescil Kuruluşu Vurgunu (Domain Name Slamming)
70
2.3.7.5. Alan Adı Denemesi (Domain Name Tasting)
71
3. ALAN ADI UYUŞMAZLIK ÇÖZÜM YOLLARI
3.1. GENEL ÜST SEVİYE ALAN ADLARINA İLİŞKİN ÇIKAN UYUŞMAZLIKLARDA BAŞVURULABİLECEK YOLLAR
74
3.1.1. Tarafların Anlaşması
75
3.1.2. Uyuşmazlığın Dava Yoluyla Çözülmesi
75
3.1.3. Alan Adı Uyuşmazlık Çözüm Politikası (UDRP) Kapsamında Uyuşmazlık Çözüm Mekanizmasına Başvurma
76
3.1.3.1. Başvuru Şartları
78
3.1.3.1.1. Şikayet Edilenin Alan Adı Üzerinde Haklı Menfaatinin Bulunması
78
3.1.3.1.2. Kötü Niyetli Tescil ve Kullanımın İspatlanması
79
3.1.3.2. Başvuru Süreci
80
3.1.3.2.1. Hizmet Sağlayıcısının Seçimi
82
3.1.3.2.1.1. Asya Alan Adı Uyuşmazlık Çözüm Merkezi (Asian Domain Name Dispute Resolution Centre – ADNDRC)
82
3.1.3.2.1.2. Ulusal Arabuluculuk Forumu (National Arbitration
3.1.3.2.1.3. Dünya Fikri Mülkiyet Örgütü Tahkim ve Arabuluculuk Merkezi (World Intellectual Property Organization – WIPO)
83
3.1.3.2.1.4. Çek Cumhuriyeti Alan Adı Uyuşmazlık Arabuluculuk Merkezi (The Czech Arbitration Court Arbitration
Center for Internet Disputes – CAC)
84
3.1.3.2.1.5. Arap Alan Adı Uyuşmazlıkları Çözüm Merkezi (Arap Center For Domain Name Dispute Resolution – ACDR)
84
3.1.3.2.2. Hizmet Sağlayıcısına Şikayet Dilekçesinin Gönderilmesi
85
3.1.3.2.3. Tescil Kuruluşuna Doğrulama Talebinin Gönderilmesi ve Bilgilerin Doğru Olduğunun Teyidi
87
3.1.3.2.4. Şikayet Dilekçesinin İncelenmesi, Şikayet Edilene Gönderilmesi ve Çözüm Mekanizmasının İşletilmeye Başlaması
88
3.1.3.2.5. Şikayet Edilenin Cevap Dilekçesini Vermesi
89
3.1.3.2.6. Hakem Heyetinin Seçimi, Karar Vermesi ve Kararın Taraflara Bildirilmesi
90
3.1.3.3. UDRP Uyuşmazlık Çözüm Mekanizmasının Değerlendirilmesi
92
3.1.3.3.1. UDRP Uyuşmazlık Çözüm Mekanizmasının Avantajları ve Dezavantajları
94
3.2. AMERİKAN HUKUKUNDA ALAN ADI UYUŞMAZLIKLARI İÇİN BAŞVURULABİLECEK YOLLAR
99
3.2.1. Marka Kanunu (Lanham Act) Kapsamında Dava Açılması
100
3.2.2. Federal Markaların Sulandırılması Kanunu (Federal Trademark Dilution
Act –FTDA) Kapsamında Dava Açılması
102
3.2.3. Alan Adı Korsanlarına Karşı Tüketiciyi Koruma Kanunu (Anticybersquatting Consumer Protection Act– ACPA) Kapsamında Dava Açılması
104
3.2.3.1. Davada İspatlanması Gereken Hususlar
105
3.2.3.2. Kişi Adlarının ACPA Kapsamında Korunması
108
3.2.3.3. ACPA’ya Göre Karara Bağlanan Uyuşmazlıklar
109
3.3. ACPA KAPSAMINDA DAVA AÇMA VE UDRP UYUŞMAZLIK ÇÖZÜM MEKANİZMASINA BAŞVURMA YÖNTEMLERİNİN KARŞILAŞTIRMASI
110
3.4. TÜRK HUKUKUNDA ALAN ADI UYUŞMAZLIKLARI İÇİN BAŞVURULABİLECEK YOLLAR
112
3.4.1. Uyuşmazlığın Dava Yoluyla Çözülmesi
113
3.4.1.1. Markaların Korunması Hakkında 556 Sayılı KHK Kapsamında Dava Açılması
114
3.4.1.2. Haksız Rekabet Hükümleri Kapsamında Dava Açılması
116
3.4.1.3. Adın Korunmasına İlişkin Hükümler Kapsamında Dava Açılması
119
3.4.2. İnternet Alan Adları Yönetmeliği Kapsamında Uyuşmazlık Çözüm Mekanizmasına Başvurma
119
3.4.2.1. Uyuşmazlık Çözüm Mekanizmasına Başvuru
120
3.4.2.1.1. Başvuru Şartları
120
3.4.2.1.2. Başvuru Süreci
122
3.4.3. Dava Yolu İle Uyuşmazlık Çözüm Mekanizmasına Başvurma Yöntemlerinin Karşılaştırması
124