TEMEL HAK VE HÜRRİYETLERİN SINIRLANDIRILMASI VE SINIRLILIĞI İLE İFADE HÜRRİYETİNİN YATAY ETKİSİ
I. TÜRK ANAYASA HUKUKUNDA TEMEL HAK VE HÜRRİYETLERİN
SINIRLANDIRILMASI REJİMİ
23
A. TEMEL HAK VE HÜRRİYETLER KAVRAMI ÜZERİNE
23
1. Temel Hak ve Hürriyetler Anayasal Haklara İndirgenebilir mi?
23
2. Genel Anlamıyla Hak ve Hürriyet
24
3. İsimsiz Hürriyetlerin Durumu
26
4. İnsan Hakları ile Temel Hak ve Hürriyetlerin Kapsam Farkı
26
B. TEMEL HAK VE HÜRRİYETLERİN OLAĞAN DÖNEMDE SINIRLANMASI VE KOŞULLARI
29
1. Temel Hak ve Hürriyetlerin Tabiatı ve Sınırlanması Gerekliliği
29
2. Sınırlama Koşulları
31
a. Sınırlamanın Kanuniliği
31
b. Sınırlamanın Anayasanın Sözüne ve Ruhuna Uygunluğu
32
c. Sınırlamanın Ölçülü Olması
32
ç. Sınırlamanın Demokratik Toplum Düzeninin Gereklerine
e. Sınırlamanın Laik Cumhuriyetin Gereklerine Uygunluğu
37
f. Sınırlamanın Özel Sınırlama Sebebine Dayanması
37
C. SÖZLEŞME HÜRRİYETİNİN SINIRLANABİLMESİ
39
1. Milli Ekonominin Gerekleri ve Sosyal Amaçlara Uygunluk Bir
Sınırlama Sebebi midir?
39
2. Milli Ekonominin Gerekleri ve Sosyal Amaçlara Uygunluğun
Sözleşme Hürriyetine Etkisi
41
3. Milli Ekonominin Gereklerine ve Sosyal Amaçlara Uygunluğun
II. TEMEL HAK VE HÜRRİYETLERİN SINIRLILIĞI
42
A. İçkin Sınırlar Teorileri
43
B. Hakkın Nesnel Sınırları
45
III. İFADE HÜRRİYETİNİN YATAY ETKİSİ
48
A. Temel Hak ve Hürriyetlerin Dikey ve Yatay Etkisi
48
a. Doğrudan Yatay Etki
49
B. İfade Hürriyeti ve Kapsamı
52
1. İfade Hürriyetinin İçeriği
52
2. İfade Hürriyetinin Unsurları
55
3. İfade Hürriyetinin Korunmasında Devletin Yükümlülüğü
56
a. Devletin Negatif Yükümlülüğü
56
b. Devletin Pozitif Yükümlülüğü
57
4. İfade Hürriyetinin Sınırlılığı
58
C. Çatışan Hakların Dengelenmesi
59
1. Çatışan Hakların Dengelenmesinde Yetkili Organlar
59
c. Yürütme Organı ve İdare
60
2. Ayrımcılık Yasağı ve İfade Hürriyetinin Sözleşme Hürriyetiyle
a. Ayrımcılık Yasağı ve Anayasa’nın 10. Maddesi Bağlamında
b. İfade Hürriyeti ve Ayrımcılık Yasağı İlişkisi
62
SOSYAL MEDYA PLATFORMLARININ İDARİ KOLLUK DENETİMİNDE
ULUSAL İNSAN HAKLARI ve EŞİTLİK KURUMU MODELİ
I. ULUSAL İNSAN HAKLARI VE EŞİTLİK KURUMLARININ ROLÜ VE TARİHÇESİ
65
A. Tarihsel Süreç ve Paris Prensipleri
65
B. Eşitlik Kurumları ve Ayrımcılıkla Mücadele
67
C. Ulusal İnsan Hakları Kurumu Modelleri
68
Ç. Ulusal Önleme Mekanizması
70
II. TİHEK’İN TÜRK İDARİ TEŞKİLATINDAKİ YERİ
71
2. İşkenceye ve Diğer İnsan Onuruna Aykırı Muamelelere İlişkin
3. Ayrımcılıkla Mücadele
76
a. Bilimsel Araştırma ve Eğitim Faaliyetleri
77
b. Üniversitelerle İşbirliği
78
c. Kamu Görevlilerinin Meslek Öncesi ve Meslek İçi Eğitimi
78
ç. Kamuoyunu Bilgilendirme
79
d. Raporlama, Tavsiye ve Görüş Verme, Mevzuat Çalışmalarına
III. AYRIMCILIK YASAĞI BAĞLAMINDA TİHEK’İN İDARİ KOLLUK VE
A. İdari Kolluk Makamı Olarak Türkiye İnsan Hakları ve Eşitlik Kurumu
81
1. Kamu Düzeni Kavramı
82
2. Kamu Düzeninin İnsan Onuru Unsuru
84
3. Kolluk Kavramı ve Tasnifi
85
a. Adli ve İdari Kolluk Ayrımı
85
aa. Önleyici–Bastırıcı Kriter
86
bb. Suç Merkezli Kriter
86
b. Genel–Özel İdari Kolluk Ayrımı
88
4. Türkiye İnsan Hakları ve Eşitlik Kurumu’nun Ayrımcılıkla Mücadele
B. İfade Hürriyetine Yönelik Ayrımcı Fiillerin Düzenleyici İdari İşlemle
1. Kabahatler Kanunu’nun Genel Norm Niteliği ve Kanunilik İlkesinin
2. TİHEK’in Kamu Tüzel Kişiliğinden Doğan Düzenleme Yetkisi
91
a. Kamu Tüzel Kişiliği ve Genel Çerçevesi
91
b. Kamu Tüzel Kişisinin Yönetmelik Tesis Edebilmesi ve Kapsamı
92
aa. Yönetmeliğin Secundum Legem Özelliği
92
bb. Yönetmeliğin Intra Legem Özelliği
93
3. Sosyal Medya Platformlarına Ait Topluluk Kuralları ile Tekil
İhlallerin Denetlenmesi
94
a. Topluluk Kurallarının Mahiyeti ve Önleyici Bir Kolluk İşlemi
Olarak Çerçeve Norm İhdası
97
aa. Topluluk Kurallarının Negatif Olarak Düzenlenmesi
100
bb. Topluluk Kurallarının Pozitif Olarak Düzenlenmesi
100
b. Tekil İhlallere İlişkin Ayrımcılık Yasağı Denetimi
102
aa. İfade Hürriyetinin Fikir ve Haber Alma Unsuru Bağlamında
Felsefi ve Siyasi Görüşler Yönünden Ayrımcılık Fiilleri
103
bb. İfade Hürriyetinin Düşünceyi Yayma Unsuru Bağlamında
Felsefi ve Siyasi Görüşler Yönünden Ayrımcılık Fiilleri
104
C. İdari Yaptırım Hükümlerinin Değerlendirilmesi
105
1. İdari Para Cezası yahut Uyarı Cezası Uygulanması
105
2. İdari Para Cezası Üst Sınırının Yetersizliğine Yönelik Bir Eleştiri
106
KAMU HİZMETİ İLKELERİNİN UYGULANABİLİRLİĞİ ÇERÇEVESİNDE
SOSYAL MEDYA PLATFORMLARININ İDARİ DENETİMİ
I. KAMU HİZMETİ KAVRAMI VE TARİHÇESİ
107
A. Geleneksel Kamu Hizmeti Kavramı ve Rolland İlkeleri
107
a. Kamu Hizmeti Tesis Etmeye Yetkili Organ yahut Makam ve
b. Kamu Hizmetinin Bizzat İdarece Görülmesi yahut Özel Kişilere
4. Değişebilirlik İlkesi
113
B. Virtüel Kamu Hizmeti
114
2. Virtüel Kamu Hizmetinin Güncel Durumu
115
II. SOSYAL MEDYA PLATFORMLARININ KAMU HİZMETİ OLARAK
NİTELENEBİLMESİ PROBLEMİ
118
A. Geleneksel Kamu Hizmeti ve Virtüel Kamu Hizmeti Yönünden
118
1. Geleneksel Kamu Hizmeti ve Virtüel Kamu Hizmeti Kavramlarının
2. Geleneksel Kamu Hizmeti ve Virtüel Kamu Hizmeti Kavramlarının
Sosyal Medya Platformlarına Tatbikinden Doğan Olumsuzluklar
120
B. Evrensel Hizmet Yönünden
121