Birinci Baskının Önsözü
IX
DEVLETİN SORUMLULUĞU VE TAZMİNAT DAVALARI
I– DEVLETİN (İDARENİN) SORUMLULUĞU
1
1– Hukuk Devleti ilkesi ve Anayasa hükümleri
1
a) Devletin (idarenin) sorumluluğu
1
b) Devletin (idarenin) zararı ödeme yükümlülüğü
2
2– Devletin (İdarenin) sorumluluğunun türü
3
3– Devletin ölümlerden ve bedensel zararlardan sorumluluğu
4
4– Devletin sorumluluğuna ilişkin olaylardan örnekler
4
II– İDARİ YARGIDA TAZMİNAT DAVALARI
6
1– İdari Yargıda tazminat (tam yargı) davaları
6
2– İdari Yargı’da haksız fiillere uygulanacak özel yasa
8
3– İdareye karşı tazminat davası açılmasının nedenleri
8
4– İdari Yargıda dava türü ve uygulaması
11
5– İdari Yargıda tazminat davası açma koşulları
11
7– İdareye başvuru süresinin işlemesi için “öğrenme” olgusunun başlangıcı
12
8– İnsana verilen zararlar nasıl değerlendirilmeli
12
III– KİTABIMIZIN ANLATIM DÜZENİ
15
İDARİ YARGIDA TAZMİNAT DAVALARI
I– GEÇMİŞTEN BUGÜNE UYGULAMALAR
17
1– İdari Yargı’da dava değerinin artırılamamasının adil yargılanma hakkını ortadan kaldırmış olması
17
2– Geçmişte, 2577 sayılı Yasa’da bulunmayan “istemle bağlılık” kuralının katı bir biçimde uygulanmasından kaynaklanan haksız sonuçlar
19
3– Danıştay’da adaletli çözümler üretilememiş; dar ve katı yorumlarla kişiler haksızlığa uğratılmıştır
20
4– Danıştay uygulamasına karşı, bir üyenin “karşıoy” yazısıyla ve tetkik hakiminin görüşleriyle yapılan uyarılar
21
5– Haksız uygulamaların, Yasa değişikliğiyle bir ölçüde önlenmiş olması
26
6– Önce adli yargıda açılıp, görevsizlik kararıyla idari yargıya gelen davalarda, istek tutarının değiştirilmesi, davanın genişletilmesi (istemin artırılması) sayılmamıştır
26
7– Doğrudan idari yargıda açılıp, dilekçenin reddedilmesi üzerine, yeniden düzenlenen dilekçede istemin artırılması kabul edilmemiştir
28
8– İdari Yargı’da “istemle bağlılık” kuralının uygulanması ve “dava değerini artırma” olanağı sağlanmaması nedeniyle, yüksek miktarlı açılan, ancak düşük miktara hükmedilen davalarda ortaya çıkan adaletsiz durumları doğru bulmayan AİHM ile Anayasa Mahkemesi kararları
28
II– ÖLÜM VE BEDENSEL ZARARLARDA DANIŞTAY UYGULAMASI
38
1– İnsan zararlarının önemi ve özelliğinin kavranamamış ya da duyarsız ve ilgisiz kalınmış olması
38
2– Danıştay’ın, gerçek zararın tamamının İdare tarafından ödenmesini sağlayacak içtihatlar geliştirememiş olması
41
3– Anayasa’nın buyurucu hükümlerinin gözardı edilmiş olması
43
III– İDARİ VE ADLİ YARGIDA UYGULAMA FARKLILIKLARI
46
1– Tazminat davalarında uygulamada birliğin gerekliliği
46
2– İdare’nin sorumluluğunun adli ve idari yargıda farklı değerlendirilmesinin yarattığı sonuçlar
50
III– İDARİ YARGIDA BUGÜNKÜ DURUM
56
2– Aynı dönem içerisinde birbirine zıt, birbirine aykırı kararlar verilmesi
56
3– Kamu görevlilerine veya yakınlarına bağlanan gelir ve aylıkları değerlendirme ve maddi zararı hesaplama yanlışları
59
4– Bedensel zararlarda “güç kaybı” kuramı konusunda farklı kararlar
62
5– Tazminat hesabının nasıl yapılacağına ilişkin Danıştay kararlarının, Yargıtay uygulamasından farklı olması
64
6– Tazminattan indirimler konusu kararlarda açık değildir
65
7– İdari Yargı’da “ortaklaşa sorumluluk” kuralının uygulanmaması yanlışlığı
66
8– Kusur ve sorumluluk değerlendirmelerinde idarenin korunması yanlışlığı
69
9– Görev sırasında trafik kazası geçiren kamu görevlilerinin ve yakınlarının açtıkları davalarda “kusursuz sorumluluk” ilkesinin uygulanması hakkında
70
10– Tıbbi hatalardan kaynaklanan davalar hakkında
71
11– Terörden zarar görenlere tazminat ödenmesine ilişkin kararlar hakkında
75
12– İdari yargı’da faiz başlangıcı hakkında
79
İDARİ YARGIDA BELİRSİZ TAM YARGI DAVASI DÖNEMİ
1– Dava değerinin artırılabilecek olması
81
2– İdari Yargılama Yasası’na eklenen yeni hüküm
82
3– Madde hükmü nasıl uygulanacaktır
85
II– BELİRSİZ TAM YARGI DAVASI NASIL AÇILACAK
85
2– Delillerin bildirilmesi
86
III– DAVA DEĞERİNİN ARTIRILMASI
87
1– İdari Yargıda “belirsiz” tam yargı davasında değer artırımı
87
3– Dava değeri nasıl ve hangi aşamada artırılacaktır?
89
4– İlk Derece Mahkemesinde dava değerinin artırılması
91
5– İstinaf aşamasında dava değerinin artırılması
93
6– Danıştay bozması sonrasında dava değeri artırılabilir mi?
94
7– Bozma sonrası dava değeri hangi koşullarda artırılabilecektir?
96
IV– BELİRSİZ TAM YARGI DAVASININ ÖZELLİKLERİ
98
1– Belirsiz tam yargı davası “kısmi dava” değil, adli yargıdaki “belirsiz alacak davası” benzeri bir dava türüdür
98
2– Fazlaya ilişkin hakların saklı tutulduğu açıklamasına gerek yoktur
101
3– Dava değerinin artırılması “ıslah” olarak nitelenmemelidir
101
4– Dava değerinin artırılmasına, davalı İdarenin itirazı kabul edilirse…
104
5– Yeni düzenlemede “süreaşımına” uğrama söz konusu değildir
105
6– Dava değeri herhangi bir nedenle artırılamamışsa, hüküm altına alınamayan bölüm için ikinci bir dava açılabilecek midir?
105
7– Dava tarihinden ve ilk hesap raporunun verilmesinden sonra, uzun bir süre geçmişse, tazminat hesabının “güncellenmesi”, yani hüküm tarihine yakın “en son verilere göre” tazminat hesaplanması gerekeceğine ilişkin Danıştay kararı
106
V– MANEVİ TAZMİNAT NASIL İSTENMELİ
108
1– Maddi tazminat gibi, manevi tazminat için de harca esas “simgesel” bir değer belirtilerek istekte bulunulup, karar aşamasında manevi tazminat artırılabilir
108
2– Madde hükmünde maddi–manevi tazminat ayrımı yapılmamıştır
108
3– Bilim çevrelerinde, belirsiz alacak davasında manevi tazminatın, harca esas simgesel bir değer belirtilerek istenebileceğine ilişkin görüşler
109
4– Manevi tazminat miktarı başlangıçta açıklanırsa ölçüsüz bir istek olur
111
5– Yargıtay ve Danıştay, manevi tazminatın belirsiz alacak (belirsiz tam yargı) davası biçiminde açılmasını kabul etmelidirler
112
7– Manevi tazminata ortak ölçü bulunabilir mi?
115
8– Manevi tazminat, maddi tazminat benzeri bir yöntemle hesaplanabilir mi?
116
VI– YENİ DÜZENLEMEDE BELİRSİZLİKLER NASIL GİDERİLEBİLİR?
117
1– Yargılama aşamalarında belirsizlik
117
2– Belirsizliği giderme yolları ve çözüm önerileri
118
3– İdari yargıda başka hak arama engelleri
120
2– Sürelerin işlemeye başlaması
123
4– Görevsiz yargı yerinde davanın reddi üzerine idari yargıda dava açma süresi
125
5– İdarenin yanıt vermemesi durumunda dava açma süresi
125
6– İdarenin yanıtı kesin değilse
125
7– İdare sonradan yanıt verirse
126
II– İDARİ EYLEMLERDEN KAYNAKLANAN TAZMİNAT DAVALARINDA SÜRE
126
1– İdareye başvuru süresi
126
2– İdareye başvuru sürelerinin niteliği
126
3– İdareye başvuru, tazminat davası açmanın “ön koşulu”dur
127
4– Önceden başvuru koşulunun gereksiz ve yararsız olduğuna ilişkin görüşler
127
5– İnsan zararlarında başlangıçtaki belirsizlik nedeniyle, dava açmadan önce idareye başvurunun bir yararı ve anlamı olmamak gerekir
128
6– Görevsiz yargı yerinde açılan davanın, görevsizlik kararı üzerine idari yargıda yeniden dava açılması durumunda “idareye başvuru” koşulu aranmaz
129
7– İdareye başvuru sürelerinin işleyişi
129
III– SÜRELERİN BAŞLAMASI VE SONA ERMESİ
131
1– Genel olarak sürelerin başlaması koşulları
131
2– İdarenin başvuruya yanıt vermesi durumunda dava açma süresi
132
3– İdarenin yanıt vermemesi (suskun kalması) durumunda
133
4– İdare 60 gün (değişik 30 gün) içinde, henüz dava açılmadan önce yanıt verirse
133
5– İdare “kesin yanıt” vermemişse
133
6– İdarenin sonradan yanıt vermesi durumunda dava açma süresi
133
7– İlgilinin yeni başvurusuna verilen yanıtın, yeni bir dava hakkı vermeyeceğine ilişkin uygulamanın yanlışlığı
134
8– Görevsiz yargı yerlerinde açılan davanın görev yönünden reddi halinde, görevli idare mahkemesine başvuru süresi ve koşulları
135
9– Dava açma süresinin başlangıcına ilişkin özel durumlar
140
IV– SÜRELERLE İLGİLİ EK AÇIKLAMALAR
162
1– Yasa’nın 12’nci ve 13’üncü maddelerinin karşılaştırılması
162
2– Yasa’nın 10’uncu ve 11’inci maddelerinin karşılaştırılması
165
V– SÜRELERLE İLGİLİ DANIŞTAY’IN OLUMSUZ KARARLARI
166
1– Hak kaybettiren aşırı ve katı biçimcilik
166
2– AİHM ve Anayasa Mahkemesi’nin uyarıcı kararları
167
3– Mahkemeye erişim ve adil yargılanma hakkını ortadan kaldıran Danıştay kararları
168
4– Dava açma süresinin, yargılamanın her aşamasında, doğrudan dikkate alınmak gerekeceğine ilişkin İçtihadı Birleştirme Kararı
169
5– İdari eylemlerden ve sorumluluklardan kaynaklanan tazminat davalarında, “idareye başvuru” önkoşulunun, yargılamanın her aşamasında, doğrudan dikkate alınmak gerekeceğine ilişkin İçtihadı Birleştirme Kararı
171
6– Yeni başvuruların, dava açma süresini canlandırmayacağına ilişkin kararların yanlışlığı hakkında
173
7– Süreden reddedilen davaların, kesin ve katı yorumuna ilişkin uygulamalar
176
8– Dava dilekçesinin reddinden sonra, yeniden verilecek dilekçede aynı yanlışların yapılması durumunda davanın reddi gerekeceği hakkında
177
VI– SÜRELERİN HUKUKSAL NİTELİĞİ
179
1– Hukukta süre kavramı ve uygulanışı
179
2– Dava açma süresini “hak düşürücü süre” olarak niteleyen görüşler
182
3– Dava açma süresinin “hak düşürücü süre” olmadığına ilişkin kanıtlar
183
4– Dava açma süresinin İdare Hukukuna özgü “düzenleyici” bir süre olduğuna ilişkin görüşler
187
DEVLETİN (İDARENİN) SORUMLULUĞU
I– GENEL OLARAK SORUMLULUK
203
1– Haklar ve sorumluluklar
203
2– Sorumluluk nedenleri
204
3– Sorumluluk koşulları
208
II– İDARENİN SORUMLULUĞU VE ZARARI GİDERME YÜKÜMLÜLÜĞÜ
211
1– Hukuk Devleti ilkesi ve Anayasa hükümleri
211
a) Devletin (idarenin) sorumluluğu
212
b) Devletin (idarenin) zararı ödeme yükümlülüğü
213
2– Danıştay kararlarında sorumluluk tanımları
213
3– İdarenin (mali) sorumluluğunun tanımları ve sorumluluk ilkeleri
216
4– İdarenin sorumluluğunun özellikleri
219
5– İdarenin sorumluluğunun koşulları
220
6– İdarenin sorumluluk nedenleri ve sorumluluk türleri
220
III– KUSUR SORUMLULUĞU (HİZMET KUSURU)
221
1– Hizmet kusuru kavramı
221
2– Hizmet kusurunun özellikleri
222
3– Hizmet kusurunun gerçekleşme biçimleri
224
a) Hizmetin kötü işlemesi
224
b) Hizmetin geç işlemesi
233
IV– İDARENİN KUSURSUZ SORUMLULUĞU
240
2– İdare Hukukunda kusursuz sorumluluk
241
3– İdare Hukukunda kusursuz sorumluluk ilkeleri
242
a) Tehlike (hasar/risk) ilkesi
243
c) Tedavi hizmetlerinde mesleki riskler
251
d) Kamu külfetleri karşısında eşitlik ilkesi
252
V– İDARENİN SOSYAL RİSK İLKESİNE GÖRE SORUMLULUĞU
261
1– Sosyal risk kavramı
261
2– Sosyal risk kavramının, risk (tehlike) kavramından farkı
261
3– Yasal düzenlemeler
262
4– İdarenin sosyal risk ilkesi gereğince tazminat ödeme yükümlülüğü
263
5– İdarenin sosyal risk ilkesi gereğince tazminat ödeme koşulları
267
6– Ülkemizde son yıllarda sıkça görülen terör olaylarından örnekler
270
7– İdarenin sosyal risk ilkesine göre tazminat yükümlülüğüne ilişkin Danıştay kararlarından örnekler
270
8– Danıştay kararlarından çıkarılan sonuçlar
274
9– Sosyal risk ilkesine göre sorumlulukta ve terör olaylarında, öncelikle idarenin hizmet kusurunun araştırılması gerektiği hakkında
275
10– Terörle savaşan askerin ve polisin, her an tehlike içinde oldukları dikkate alınarak, kasıt ve ağır kusurları dışında sorumlu tutulmaları haksızlık olur
278
11– Sosyal risk ilkesine göre değil, kusursuz sorumluluk ilkesine göre tazminat ödeneceğine ilişkin kararlardan örnekler
279
VI– 5233 SAYILI KANUN VE UYGULANMASI
280
1– 5233 sayılı Terörle Mücadeleden Doğan Zararların Karşılanması Hakkında Kanun’un açıklanması
280
2– 5233 sayılı Yasaya göre “sulh yoluyla” ödenecek miktarın hesaplanması
283
3– 5233 sayılı Yasaya göre “sulh yoluyla” ödemelerin nasıl yapılacağı hakkında
284
4– Terörden zarar görenlerin “manevi tazminat” istemleri hakkında
285
5– Terörden zarar görenlere tazminat ödenmesine ilişkin Danıştay kararları hakkında
287
VII– İDARENİN SORUMLU TUTULABİLMESİNİN KOŞULLARI
291
1– İdari davranış (Eylemin idariliği)
291
3– Nedensellik bağı ve Devletin koruma yükümlülüğü
298
4– İdareyi sorumluluktan kurtaran nedenler
299
b) Zarara uğrayanın kusuru
303
c) Üçüncü kişinin kusuru
307
d) Üçüncü kişi tam kusurlu olsa dahi, görev yaptığı sırada yaralanan veya ölen kamu görevlilerinden dolayı, İdarenin “kusursuz sorumluluk” ilkesince tazminat ödeme yükümlülüğü
308
DEVLETİN YAŞAMA HAKKINI KORUMA YÜKÜMLÜLÜĞÜ VE SORUMLULUĞU
1– Yaşama hakkı bir insan hakları sorunudur
313
3– Uluslararası insan hakları sözleşmeleri
314
4– Genel olarak Devletin yükümlülükleri
315
II– DEVLETİN YÜKÜMLÜLÜKLERİ
317
1– Güvenli ve sağlıklı yaşam koşulları oluşturma yükümlülüğü
317
2– Can ve mal güvenliğini sağlama yükümlülükleri
318
3– Şiddet ve terör olaylarına karşı önlem alma yükümlülükleri
320
4– Kamu gücünün ve yetkisinin yasalara uygun kullanılması yükümlülüğü
322
5– Devletin, yurttaşların temel hak ve özgürlüklerini kullanmalarını sağlama ve yasal bir zorunluluk olmadıkça engellememe yükümlülüğü
323
6– Devletin, gözaltındaki kişilere, tutuklu ve hükümlülere kötü davranılmasını, işkence ve eziyet edilmesini önleme yükümlülüğü
325
7– Devletin, kadınlara şiddet ve cinayet olaylarını önleme yükümlülüğü
326
8– Devletin, çocukları koruma yükümlülüğü
333
9– Yaşlıların korunması yükümlülüğü
335
10– Devletin, kişiyi kendisine karşı koruma yükümlülüğü
340
11– İdarenin İmar Hukukuna ilişkin yükümlülükleri
344
12– Devletin, doğal afetlere karşı önlem alma yükümlülüğü
347
SAĞLIKTA DEVLETİN SORUMLULUĞU
1– Sağlıklı yaşama hakkı ve sağlıkta sorumluluk
351
2– Sorumluluğun kapsamı
351
3– Anayasal gereklilik
352
II– ANAYASA HÜKÜMLERİ
352
2– Sağlıkla ilgili Anayasa hükmü
352
3– Sosyal güvenlik hakkı
354
4– Çevre zararlarından sorumluluk
355
III– ULUSLARARASI SÖZLEŞMELER
355
2– Uluslararası sözleşmeler ve sağlık bildirgeleri
355
3– Ekonomik Sosyal ve Kültürel Haklar Uluslararası Sözleşmesi
357
4– Avrupa Sosyal Şartı
358
5– Biyotıp Sözleşmesi
359
IV– SAĞLIKLA İLGİLİ YASAL DÜZENLEMELER
360
2– Sağlık Hizmetleri Temel Kanunu
361
3– Hasta Hakları Yönetmeliği
363
4– Ölüm ve bedensel zararlar nedeniyle açılacak davalarda uygulanacak yasalar
366
V– SAĞLIKTA DEVLETİN YÜKÜMLÜLÜKLERİ
367
1– Güvenli ve sağlıklı yaşam koşulları oluşturma yükümlülüğü
367
2– Genel Sağlık Sigortası hükümlerine göre yükümlülükler
369
3– Çevreyi koruma yükümlülüğü
373
4– Tüketiciyi koruma yükümlülüğü
374
5– Sağlık Bakanlığı’nın yükümlülükleri
375
VI– KORUYUCU SAĞLIK HİZMETLERİ
378
2– Geçmişten bugüne “koruyucu” sağlık hizmetleri
379
3– Günümüz koşulları ve çeşitli yasalar
381
VII– TEDAVİ HİZMETLERİNDE SORUMLULUK
383
1– Yasal düzenlemeler
383
2– Devletin kamu ve özel kesim ayrımı yapılmaksızın tüm sağlık kuruluşlarından ortaklaşa sorumluluğu
384
VIII– DEVLETİN ÖZEL HASTANELERDEN SORUMLULUĞU
386
1– Sorumluluk nedenleri
386
2– Özel Hastaneler Kanunu
387
3– Özel Hastaneler Yönetmeliği
387
4– Devletin özel hastanelerden sorumluluğuna ilişkin Danıştay kararları
388
IX– SAĞLIKTA SORUMLULUĞUN HUKUKSAL NİTELİĞİ
396
3– Kamu Hastanesi ile hasta arasındaki ilişkinin hukuksal niteliği
398
X– KUSUR VE SORUMLULUK
399
1– Sağlıkta sorumlulukta “hizmet kusurunun” değerlendirilmesi
399
2– Danıştay’ın “ağır hizmet kusuru” koşulu adaletsiz bir uygulamadır
400
3– Devlet yalnız hizmet kusuru ve “ağır hizmet kusuru” nedeniyle değil, sosyal hukuk devleti ilkesi gereği “kusursuz sorumlulukta”da tazminat ödemeli; hatta sağlıkta sorumluluğa “sosyal risk ilkesi” dahi uygulanmalıdır
402
4– Devlet, görevden ayrılabilir kişisel kusurlar ve suç sayılır kasıtlı eylemler dışında,”ağır hizmet kusuru” sebebiyle hekimlere rücu etmemelidir
404
5– Danıştay’ın son dönem kararlarında (ameliyatlar dışında) “ağır hizmet” kusuru koşulunun aranmaması, yalnızca “hizmet kusuru” ile yetinilmesi
405
6– Danıştay’ın sağlıkta “kusursuz sorumluluğa” yaklaşımı
406
7– Öğretide, sağlıkta kusursuz sorumluluğa ilişkin görüşler
407
8– Kusursuz sorumluluk ilkesi sosyal devlet ilkesine dayandırılmalıdır
410
9– Sağlık hizmeti yaptıkları sırada, bedensel zarara uğrayan hekimlere ve sağlık personeline; ölümlerinde yakınlarına “sosyal risk” ilkesince tazminat ödenmelidir
413
XI– SAĞLIKTA SORUMLULUK KOŞULLARI
415
1– Maddi ve manevi tazminat davası açma koşulları
415
2– Tıbbi hatalarda ispat yükü
415
3– Ürün ve çevre zararlarında
415
4– Tıbbi hatalardan sorumluluğun özellikleri
416
5– Hekimin yüksek özen gösterme yükümlülüğü
417
6– Hekimin en hafif kusurdan tam sorumlu olması
418
7– Tıbbi hatalarda sorumluluk nedenleri
419
8– Ceza Yasasına göre hekimin suç sayılır eylemi ve sorumluluğu
420
XII– TIBBİ HATA NEDENİYLE TAZMİNAT DAVALARI
420
3– Özel hastanelerdeki tıbbi hatalardan dolayı Sağlık Bakanlığı’na karşı dava açılabilmesi
421
XIII– TIBBİ HATALARDA BİLİRKİŞİ İNCELEMESİ
422
1– Bilirkişi raporlarından kaynaklanan haksız ve adaletsiz sonuçlar
422
2– Öğretide Sağlık Kurulları raporlarına ilişkin görüşler
423
3– AİHM kararlarına göre tıbbi hatalarda bilirkişilik
424
4– Danıştay kararlarında AİHM ilkeleri
425
XIV– SAĞLIK HİZMETLERİNDE ÇALIŞMA KOŞULLARI
427
2– Hekimlerin çalışma koşulları
430
XV– HEKİMLERİN VE SAĞLIK GÖREVLİLERİNİN KORUNMALARI
431
1– Hekimlerin ve sağlık hizmeti görenlerin “mesleki riskleri” ve korunmaları
431
2– Hekimlere ve sağlık çalışanlarına “sosyal risk” ve “kusursuz sorumluluk ilkesince tazminat ödenmelidir
432
3– Hekimler ve sağlık personeli için zorunlu ferdi kaza sigortası yaptırılmalıdır
433
4– Görevden ayrılabilir kişisel kusurları ve suç sayılır kasıtlı eylemleri dışında, ”ağır hizmet kusuru” sebebiyle hekimlere rücu edilmemelidir
433
XVI– SALGINDA GÖREVLİ HEKİMLERİN VE SAĞLIK PERSONELİNİN HAKLARI VE KORUNMALARI
434
2– Salgında görevli hekimlerin ve sağlık personelinin virüs bulaşması sonucu hastalanmaları ve ölümleri, iş kazası veya meslek hastalığı sayılmalıdır
435
3– İş kazası mı, meslek hastalığı mı?
436
4– Bulaşıcı hastalıkların “meslek hastalığı” sayılmasına ilişkin hükümler
437
5– Hekimlerin ve sağlık personelinin virüsten hastalanmaları ve ölümlerinin, iş kazası veya meslek hastalığı sayılması için neler yapılabilir?
438
6– Devletten ve özel hastane yönetiminden maddi ve manevi tazminat istenebilmesi
439
7– Maddi ve manevi tazminat isteme koşulları
439
8– Maddi ve manevi tazminat davası açılması
440
9– Salgında görevli hekimlere ve sağlık çalışanlarına “Sosyal Risk” ilkesince tazminat ödenmelidir
440
XVII– SAĞLIKTA SORUMLULUĞA İLİŞKİN DANIŞTAY KARARLARI
441
1– Danıştay’ın tıbbi elatmada “ağır kusur” arayan kararlarından örnekler
441
2– Ağır kusurun varlığının, doğrudan mahkemece araştırılacağı hakkında
443
3– Ağır kusur sayılan olaylardan başka örnekler
443
4– Ağır kusur ve maddi zarar bulunmasa bile, hizmetin kötü işlemesi nedeniyle manevi tazminata hükmedilebileceğine ilişkin kararlar
444
5– Zararın varlığına karşın, Adli Tıp Kurumu’nun olumsuz kararları
446
6– Sağlık hizmetinden yararlandırılmayan işçinin özel hastane masrafları
448
7– İş Sağlığı ve Güvenliğinden Devletin sorumluluğu hakkında
449
8– Konularına göre karar örnekleri
450
9– Adli Tıp Kurumu’nun kusur bulunmadığına ilişkin raporuna uyulmasının zorunlu olmadığı, mahkemelerin bilirkişi seçiminde özgür oldukları hakkında
458
XVIII– TIBBİ HATALARIN NASIL İNCELENECEĞİNE İLİŞKİN DANIŞTAY KARARLARI
458
XIX– ANAYASA MAHKEMESİ BİREYSEL BAŞVURU KARARLARI
464
DEVLETİN ÇEVREDEN VE ÜRÜNLERDEN SORUMLULUĞU VE YÜKÜMLÜLÜKLERİ
1– Genel olarak çevre ve Çevre Hukuku
467
2– Çevre kavramı ve çeşitli tanımları
467
II– ÇEVRENİN KORUNMASI VE DEVLETİN YÜKÜMLÜLÜKLERİ
470
1– Yasal düzenlemeler
470
2– Uluslararası sözleşmeler
472
3– Çevre korumada temel ilkeler
473
a) Sürdürülebilir kalkınma ilkesi
473
c) İhtiyat (sakınma) ilkesi
477
d) Kirleten öder ilkesi
478
e) Katılım ve işbirliği ilkesi
479
f) Entegrasyon (bütünleşme) ilkesi
480
1– Çevre yönünden zarar kavramı
481
2– Kirlenmeyi giderme masrafları
481
3– Malvarlığı zararları
481
IV– ÇEVRE ZARARLARINDAN SORUMLULUK VE SORUMLULAR
487
2– Hukuksal sorumluluk ve yasalar
487
3– Ceza Yasası’nda çevre suçları
489
V– DEVLETİN ÇEVRE ZARARLARINDAN SORUMLULUĞU
492
1– Genel olarak Devletin sorumluluğu
492
2– Devletin çevreyi korumada hareketsiz kalması, önlem almaması ve yasalardaki yükümlülüklerini yerine getirmemesi sonucu, çevre zararlarına neden olunması
493
a) Orman alanlarında maden arama ve işletme faaliyetleri
493
d) Termik santralların zararları için Devlet dava edilebilir
499
e) Maden ve kömür ocakları
499
3– Devletin sorumluluğunu gerektiren çeşitli çevre zararları
499
VI– SAĞLIĞA ZARARLI ÜRÜNLER VE DEVLETİN SORUMLULUĞU
500
1– Ürünlerden ve çevreden kaynaklanan zararlarda kusursuz sorumluluk ve sosyal risk ilkesi uygulanmalıdır
500
3– Mısır şurubu (NBŞ)
503
5– Tarım ilâçları ve kimyasal gübreler
506
6– Fast food beslenme ve çocukların sağlığı
507
7– Plastikler, pet şişeler, alimünyum vb. ambalaj maddeleri
507
8– Oyuncaklar, okul araç ve gereçleri
507
9– Kanserojen içeren giysiler, takılar, kozmetikler, temizleme maddeleri vb
508
10– Çevre zararlarının ürünlere etkisi
508
VII– SAĞLIĞA VE ÇEVREYE ZARARLI BİR FABRİKA HAKKINDA KARAR
508
1– Halkın sağlığına aykırı ve çevreye zararlı bir fabrika kuruluşu
508
2– Yargıtay Hukuk Genel Kurulu kararı
509
DEVLETİN TRAFİK KAZALARINDAN SORUMLULUĞU
1– Hizmet kusuru nedeniyle sorumluluk
513
2– Ulaşım politikaları ve hizmet kusurları
513
3– Görevi sırasında trafik kazası geçiren kamu çalışanlarından dolayı Devletin kusursuz sorumluluğu
516
II– DEVLETİN TRAFİK KAZALARINDAN SORUMLULUĞU
517
1– Trafik kazalarından dolayı, Devlet, sorumlu tutulabilir mi?
517
2– Devletin Anayasal sorumluluğu
517
3– Karayolları Genel Müdürlüğü’nün sorumluluk ve yükümlülükleri
518
4– Emniyet Genel Müdürlüğü’nün ve trafik kuruluşlarının görev ve yetkileri
519
5– Belediyelerin sorumluluk ve yükümlülükleri
520
6– Yolcu taşımada sorumluluk ve yükümlülükler
521
7– Yabancı plakalı araçlardan sorumluluk
522
8– Sigortasız olarak yurda giren yabancı plakalı araçlardan ilgili Bakanlığın sorumlu olduğuna ve tazminat istenebileceğine ilişkin üç karar örneği
525
9– Sigortasız yabancı plakalı araçların neden olduğu kazalardan dolayı ilgili Bakanlıklara karşı nasıl dava açılacak
528
III– DANIŞTAY KARARLARI
529
1– Karayolu yapım ve bakımından sorumlulukla ilgili kararlar
529
2– Trafik işaret ve uyarı levhalarından sorumluluk
531
3– İdarenin yol ve trafik güvenliğini sağlama yükümlülüğü
534
4– Trafik tescil kayıtlarından sorumluluk
536
5– Yabancı plakalı araçların sigortasız yurda girmesinden sorumluluk
537
6– Trafik kazası nedeniyle açılan tazminat davasının geç sonuçlanması “hizmet kusuru” sayılabilir mi?
538
7– Görevi sırasında trafik kazası geçiren kamu çalışanlarından dolayı Devletin kusursuz sorumluluğu
539
İDARİ YARGIDA TAZMİNAT (TAM YARGI) DAVASI AÇILMASI
I– DAVA TÜRÜ VE UYGULAMASI
543
1– Belirsiz tam yargı davası
543
2– İlk dilekçede belirtilen miktarlar “kısmi istek” değil, harca esas “simgesel” değerler olarak kabul edilmelidir.
543
3– Dava dilekçesinde “miktar” değil, “istek konuları” dikkate alınmalıdır
544
II– DAVA KOŞULLARI VE SÜRELER
544
1– Önceden idareye başvurma koşulu
544
2– Sürelerin işleyişi
545
3– İdareye başvuru süresinin işlemesi için “öğrenme” olgusunun başlangıcı
546
4– Önceden başvuru koşulunun gereksiz ve yararsızlığına ilişkin görüşler
547
5– İnsan zararlarında başlangıçtaki belirsizlik nedeniyle, dava açmadan önce idareye başvurunun bir yararı ve anlamı olmamak gerekir
548
6– Görevsiz yargı yerinde açılan davanın, görevsizlik kararı üzerine idari yargıda yeniden dava açılması durumunda “idareye başvuru” koşulu aranmaz
549
III– DAVA DİLEKÇELERİ
549
1– Dava dilekçelerinin nasıl düzenleneceği
549
2– Dilekçelerin verileceği yerler
551
IV– DİLEKÇELERİN İNCELENMESİ VE DEĞERLENDİRİLMESİ
552
1– Dilekçeler üzerinde ilk inceleme
552
2– İlk inceleme üzerine verilecek kararlar
552
3– Dilekçelerle ilgili aşırı biçimciliğin yanlışlığı konusunda
554
4– İdari merci tecavüzü hakkında
555
5– Husumet (Davanın hangi idareye karşı açılacağı hakkında)
556
2– Görevsiz yargı yerinde açılan davanın idari yargıya taşınması
560
3– İdari yargıda açılan dava, adli yargının görev alanına girmekte ise
561
4– İdari yargıda yetki kuralları
562
VI– İDARİ YARGI’DA KANITLAR VE KANIT YÜKÜ
564
2– Genel olarak kanıt yükü
564
3– Haksız eylemlerde kanıt yükü
565
4– İdari yargıda kanıt yükü
565
5– Delil bildirme yükümlülüğü
567
6– Delillerin bildirilmesinde üç aşama
568
7– Delillerin bildirilme süresi ve biçimi
571
8– Başka yerlerden getirtilecek belgeler konusu
572
9– Dava açmadan önce, idare mahkemesinden delil tespiti istenebilir mi?
572
11– İdari yargıda tanık dinlenir mi?
575
VII– İDARİ YARGIDA BİLİRKİŞİLİK
576
1– Yasal düzenlemeler
576
2– İdari yargı’da bilirkişi kurumunun işleyişi
577
3– Bilirkişilere sadece teknik konular için başvurulmalıdır
578
4– Bilirkişiye başvurulmasındaki amaç ve raporların nasıl olması gerektiği hk.
579
5– Tıbbi hata davalarında bilirkişi raporlarının nasıl olması gerektiği hk.
580
6– Ölüm ve bedensel zararlarda bilirkişi incelemesi
583
7– Hesap raporları hakkında
586
8– Hukukçu bilirkişi konusu
587
VIII– İDARİ YARGIDA KUSUR VE SORUMLULUK UYGULAMASI
589
1– İdari Yargı’da “ortaklaşa sorumluluk” kuralının uygulanmaması yanlışlığı
589
2– Kusur ve sorumluluk değerlendirmelerinde idarenin korunması yanlışlığı
592
3– Görev sırasında trafik kazası geçiren kamu görevlilerinin ve yakınlarının açtıkları davalarda “kusursuz sorumluluk” ilkesinin uygulanmasının gerekliliği
593
IX– İDARİ YARGIDA YARGILAMA AŞAMALARI
594
1– Dilekçeler aşaması
594
2– İlk inceleme aşaması
595
3– Yargılama (tahkikat) aşaması
596
a) Tarafların isteğiyle duruşma yapılması
598
b) Mahkemenin doğrudan (kendiliğinden) duruşma kararı vermesi
599
d) Tarafların istemelerine karşın, duruşma yapılmadan karar verilmesi bozma sebebidir
599
e) Taraflardan yalnız biri gelirse onun açıklamaları dinlenir
600
6– Kararın işleme konulması
601
X– İDARİ YARGIDA FAİZ BAŞLANGICI
602
1– Faiz başlangıcı konusunda farklı kararlar
602
2– Faizin, artırım dilekçesinin davalı idareye tebliği tarihinden işletileceğine ilişkin “yanlış” kararlar
602
3– Faizin dava tarihinden işletileceğine ilişkin kararlar
604
4– Faizin, idareye başvuru tarihinden işletileceğine ilişkin kararlar
605
5– Haksız fiillerde faiz başlangıcı olay tarihidir
606
İDARİ YARGIDA KANUN YOLLARI
I– İSTİNAF (BÖLGE İDARE MAHKEMELERİ)
607
2– İstinafın itirazdan farkı
607
3– İstinafın temyizden farkı
608
4– İstinaf konusu olabilecek kararlar
609
5– İstinafa başvuruda parasal sınırlar
609
6– İstinafa başvuru süresi ve biçimi
611
7– Katılma yoluyla istinaf
611
8– İstinafa başvuru nedenleri
612
9– İstinaf başvurusunda, kararı veren mahkemece yapılacak ön inceleme
612
10– İstinaf incelemesi
613
11– İstinaf mahkemesinin temyiz edilemeyen “kesinleşmiş kararları
616
II– TEMYİZ (DANIŞTAY’A BAŞVURU)
617
1– İstinaf mahkemesinin temyiz edilebilen kararları
617
2– Hak aramada parasal sınırların her yıl artırılması, Anayasaya ve sosyal devlet ilkesine aykırıdır
617
3– İstinaf mahkemesinin temyiz edilemeyen “kesin” kararları
618
4– İlk derece mahkemelerinin istinafa tabi olmayan kararları temyiz edilemez
619
5– Temyiz (Danıştay başvurusu) ve ön inceleme
620
7– Temyiz isteminin reddine ilişkin kararın temyizi üzerine inceleme yeri
621
III– YARGILAMANIN YENİLENMESİ
623
1– Yargılamanın yenilenmesi hangi hallerde istenebilir
624
2– Yargılamanın yenilenmesi isteminde süre
625
3– Yargılamanın yenilenmesi başvurusu
625
4– Yargılamanın yenilenmesi usulü
625
5– Yargılamanın yenilenmesi kararının sonuçları
626
IV– ANAYASA MAHKEMESİNE BİREYSEL BAŞVURU
627
V– AİHM KARARI ÜZERİNE YARGILAMANIN YENİLENMESİ İSTEMİ
628
2– AİHM’ne hangi koşullarda gidilebilir
628
3– AİHM kararı üzerine yargılamanın yenilenmesini isteme süresi
629
DEVLETİN CAN ZARARLARINDAN SORUMLULUĞU
1– Devletin yaşama ve sağlık haklarından sorumluluğu
631
2 Devletin güvenli ve sağlıklı yaşam koşulları oluşturma yükümlülüğü
632
3– Devletin, özel ve tüzel kişilerle birlikte ortaklaşa sorumluluğu
633
4– Devletin (idarenin) zararı ödeme yükümlülüğü
633
5– İdarenin (mali) sorumluluğu
634
6– Devletin (İdarenin) sorumluluk nedenleri
634
7– Devletin, suçları önleme işlevi nedeniyle sorumluluğu
635
8– Devletin ölümlerden ve bedensel zararlardan sorumluluğuna ilişkin olaylardan örnekler
636
II– CAN ZARARLARINDA İDARİ VE ADLİ YARGI KARARLARI
638
1– Yaşama hakkına ilişkin davalarda uygulama birliği sağlamanın gerekliliği
638
2– Sorumluluk Hukuku ilkelerine göre karar verilmesinin gerekliliği
639
3– Geçmişten bugüne uygulamalar
640
4– Danıştay, gerçek zararın tamamının İdare tarafından ödenmesini sağlayacak içtihatlar geliştirememiştir
642
5– Anayasa’nın buyurucu hükümleri göz ardı edilmiştir
645
İDARİ YARGIDA ÖLÜM NEDENİYLE TAZMİNAT DAVALARI
2– Danıştay ve Yargıtay kararlarında ölüm nedeniyle tazminat davaları
650
II– ÖLÜM NEDENİYLE TAZMİNAT HAKKI
651
1– Ölümün yol açtığı zarar nedir ve kimlerin zararıdır?
651
2– Destekten yoksunlukta yoksun kalınan nedir?
653
3– Yargıtay kararlarına göre destekten yoksun kalanların zararları
654
III– DESTEKTEN YOKSUNLUK
656
2– Destekten yoksun kalma tazminatının özellikleri
657
IV– KİMLER DESTEK OLABİLİR
658
1– Eşlerin birbirlerine destekliği
659
2– Ana babaların çocuklarına destekliği
659
3– Küçük yaştaki çocukların ana ve babalarına destekliği
661
4– Yetişkin evlatların ana babalarına destekliği
662
5– Kardeşlerin birbirlerine destekliği
664
6– Bazı ayrık durumlarda desteklik
665
V– DESTEKTEN YOKSUN KALANLAR
665
VI– DESTEK SAĞLAMA BİÇİMLERİ
666
2– Yardım ve hizmet ederek desteklik
667
b) Yaşlıların ve emeklilerin destekliği
667
c) Ev kadınlarının destekliği
668
ç) Çocukların yardım ve hizmet ederek destekliği
668
d) Bir işi kazancı olmayanların destekliği
669
VII– DESTEKTEN YOKSUNLUK SÜRELERİ
670
1– Eşlerin birbirlerine destekliğinde
670
2– Çocukların destekten yoksunluk süreleri
671
3– Çocukların ana babalarına destekliğinde süreler
672
4– Kardeşlerin destekten yoksunluk süreleri
673
VIII– YAŞAM SÜRELERİNİN BELİRLENMESİ
673
2– Yaşam (zarar) sürelerini belirleme tarihi
675
1– Kişilerin birbirlerine destekliği, mirasçılıktan bağımsız olduğu için, destek payları ile miras payları birbiriyle karıştırılmamalıdır
676
2– Destek paylarının, Sosyal Güvenlik Kurumlarının gelir bağlama oranlarına göre belirlenmesi doğru değildir
677
3– Destek payları nasıl belirlenmelidir
678
4– Destek payını belirlemede en doğru yöntem, ölenin kazançlarının tamamı (100) kabul edilerek paylaştırma yapılmasıdır
678
5– Paylaştırmada dikkate alınacak hususlar
679
6– Paylaştırma nasıl yapılmalıdır
679
7– Paylaştırma örnekleri
680
1– Aktif dönem – Pasif dönem ayrımı
681
2– İşlemiş dönem–işleyecek dönem ayrımı
682
XI– TAZMİNATIN PARASAL ÖLÇÜSÜ
683
2– Bir işverene bağlı olarak çalışanların destekliğinde parasal ölçü
684
3– Gerçek kazançlar nasıl belirlenecektir?
684
4– Tüccarların, sanayicilerin, esnafın, serbest meslek sahiplerinin kazançları
684
5– Desteğin, malvarlığına “bedeni ve fikri” katkısı tazminatın ölçüsüdür
685
6– Üniversite, yüksek okul, meslek okulu öğrencilerinin, okullarını bitirdiklerinde alabilecekleri ücretlere göre tazminat hesaplanması gereği
686
7– Devlet memurlarının tazminat hesabına esas kazançları nasıl belirlenmeli
687
8– Sosyal Güvenlik Kurumu’na yatırılan prime esas kazançlar da, tazminat hesabına esas alınamaz
688
9– Yardım ve hizmet ederek desteklikte parasal ölçü
689
10– Pasif dönem zarar hesabının parasal ölçüsü
690
XII– TAZMİNAT HESABINA KATILMAYACAK OLAN KAZANIMLAR
691
1– Yasa hükmü ve yerleşik içtihat
691
2– Ölenin mirası ve miras gelirleri tazminat hesabına katılmaz ve tazminattan indirilmez
691
3– Sosyal Güvenlik Kurumu’nun ölüm dalından bağladığı aylıklar, tazminat hesabına katılmaz ve tazminattan indirilmez
692
4– Sosyal Güvenlik Kurumu’nun kaza sigortası dalından bağladığı gelirlerin tamamı değil, Yasa’da belirlenen miktarı kadar tazminattan indirim yapılabilir
692
5– Ölen kişinin prim ödeyerek yaptırdığı Hayat ve Ferdi Kaza Sigortasından alınan paralar, tazminat hesabına katılmaz ve tazminattan indirilmez
692
6– Tazminat hesabına katılamayacak ve indirilmeyecek olan başka kazanımlar
693
XIII– DESTEK TAZMİNATININ HESAPLANMASI
693
1– Tazminat hesaplama yöntem ve formülleri
693
2– Tazminat hesaplama evreleri
695
3– Ölüm nedeniyle destekten yoksunlukta tazminattan indirimler
696
4– Ölüm nedeniyle destekten yoksunlukta neler indirilmez
697
5– Destekten yoksun kalma tazminat hesabında rapor bölümleri
698
XIV– TAZMİNATTAN İNDİRİMLERİN UYGULANMASI
699
2– Destek tazminatından neler indirilmez
700
3– Destek tazminatından neler indirilir
701
5– Dul eşin evlenme şansı indirimi
702
6– Küçük çocukların yetiştirme giderlerinin indirimi
705
7– Yetersiz ödemelerin tazminattan indirimi
706
8– İş kazalarında “kaza sigortası” dalından bağlanan gelirlerin indirimi
708
9– Ölen desteğin zararlı sonuca etkisi nedeniyle hakkaniyet indirimi
708
10– Danıştay kararlarında tazminattan indirimlerde belirsizlik ve yanlışlar
709
XV– İDARİ YARGIDA ÖLÜM NEDENİYLE TAZMİNAT HESAPLARI
710
1– İdari Yargı’da hesaplama yöntemleri
710
2– Tazminat hesabına ilişkin Danıştay kararlarında yanlışlar
711
3– İdari Yargı’da “ortaklaşa sorumluluk” kuralının uygulanmaması yanlışlığı
715
XVI– ÖLÜMLÜ OLAYLARA İLİŞKİN DANIŞTAY KARARLARI
717
1– Sağlık hizmetlerinde ve tıbbi elatlamalarda hatalardan kaynaklanan ölümler
717
2– Güvenlik ve kolluk güçlerinin hizmet kusurlarından kaynaklanan ölümler
726
3– İmar, bayındırlık, yol yapım bakımı, bina ve yapılarla ilgili sorumluluklardan kaynaklanan ölümlü olaylar
732
4– Trafik ve yol güvenliğinin sağlanmamasından kaynaklanan ölümlü kazalar
734
5– İdarenin sosyal risk ilkesince ölümlü olaylardan sorumluluğu
737
İDARİ YARGIDA BEDENSEL ZARARLAR NEDENİYLE
1– İdari yargıda bedensel zararlar
741
2– İdari Yargı’da geçmişten bugüne uygulamalar
742
II– BEDENSEL ZARARLAR
744
1– Bedensel zararların niteliği ve tazminat isteminin nedenleri
744
2– Bedensel zarar türleri
744
III– GEÇİCİ TAM İŞGÖREMEZLİK
745
2– Geçici işgöremezlik süresi
746
3– Geçici işgöremezlik, geçici güç kaybı olup, tedavi giderleri kapsamında değildir
747
4– Geçici güç kaybı, çalışan–çalışmayan, çocuk–yaşlı herkes için söz konusudur
747
5– Geçici işgöremezlikte öğrencinin yıl kaybetmesi
747
6– Geçici işgöremezlikte bakıcı giderleri
748
7– Hem geçici güç kaybı, hem bakıcı gideri istenemez
749
8– Geçici işgöremezlik zararının değerlendirilmesi
749
9– Geçici işgöremezlik zararının hesaplanması
750
IV– SÜREKLİ İŞGÖREMEZLİK (KALICI SAKATLIK)
751
2– Sürekli işgöremezlik durumu
752
a) Çalışanlar yönünden
752
b) Kendi ev hizmetlerini yapan ev kadınları yönünden
753
c) Yaşlılar, emekliler, bir işi ve kazancı bulunmayanlar yönünden
753
d) Küçük yaşta sakat kalan çocuklar yönünden
754
V– YAŞAM BOYU BAKIM GİDERLERİ
754
2– Yaşam boyu bakım gideri istenmesinin koşulları
755
3– Bakım işinin aile bireyleri için ağır bir külfet oluşturması
755
4– Bakım süresi ve zamanı
757
5– Yaşam boyu bakım giderleri tedavi giderleri kapsamındadır
758
6– Yaşam boyu bakım giderleri nasıl hesaplanmalı
758
7– İdari yargıda yaşam boyu bakım giderleri
758
VI– EKONOMİK GELECEĞİN SARSILMASINDAN DOĞAN KAYIPLAR
759
2– Ekonomik geleceğin sarsılmasından doğan kayıp örnekleri
759
a) Mesleğini yapamaz hale gelme
760
b) Mesleğini değiştirmek zorunda kalma
760
c) Erken emekliye sevkedilme
760
d) Beden gücünde eksilme nedeniyle bazı işleri yapamaz hale gelme
761
e) Tedavi ve iyileşme süresi içinde bazı olanak ve fırsatları kaçırmış olma
761
f) Estetik zararların ekonomik geleceğe etkisi
761
g) Ruhsal sarsıntıdan kaynaklanan güç kaybı zararı
762
3– Ekonomik geleceğin sarsılmasından doğan zarar hesabı
762
VIII– TEDAVİ GİDERLERİ
765
1– Tedavi giderleri ve kapsamı
765
2– Tedavi giderlerinin kanıtlanması ve hesaplanması
767
IX– CEZA YASASINA GÖRE BEDENSEL ZARARLAR
768
X– BEDEN GÜCÜ KAYIPLARININ TESPİTİ
769
1– Haksız fiillerden kaynaklanan beden gücü kayıplarında uygulanması gereken tek yönetmelik
769
2– Uzmanlara göre beden gücü kayıplarının tespiti
771
3– Yargıtay’ın Yönetmeliklerin yürürlük dönemlerine göre rapor isteme yanlışlığı
772
4– Yetkili sağlık kurulları
773
5– İşgöremezlik dereceleri
773
XI– BEDENSEL ZARARLARIN HESAPLANMASI
775
1– Tazminat hesabına esas bilgiler (hesap unsurları)
775
2– Hesaplama evreleri
775
3– Bedensel zararlarda değer ölçüsü
776
4– Bedensel zararların “parasal” ölçüsü
776
5– Bedensel zararlarda tazminattan indirimler
777
6– Bedensel zararlarda neler indirilmez
779
7– Bedensel zararlarla ilgili hesap raporunun bölümleri
779
XII– İDARİ YARGIDA BEDENSEL ZARARLAR
781
2– İdari Yargı’da geçmişteki uygulamalar ve Danıştay’ın yanlış kararları
782
3– İdarenin kamu hukukuna göre sorumluluğu ile özel hukuka göre sorumluluğu arasında, bedensel zararların tazmini yönünden farklı uygulamalar
785
XIII– DANIŞTAY KARARLARINDA “GÜÇ KAYBI” TAZMİNATI
789
1– Son dönem kararlarında bedensel zarar tanımı
789
2– Danıştay kararlarında “güç kaybı” kuramının kabul edilmiş olması
789
3– Çalışan kişiler yönünden aktif dönemde güç kaybı
790
4– Danıştay kararlarında pasif dönemde güç kaybı
792
5– Ekonomik geleceğin kaybında aktif ve pasif dönem hesabı
795
XIV– DANIŞTAY KARARLARINDA BAKIM GİDERLERİ
796
1– Danıştay kararlarına göre “yaşam boyu” bakım giderleri hesabı
796
2– İstek olmasa da bakım giderine hükmedilecektir
797
3– Bakıma muhtaç kişinin aile birliği içinde bakılıyor olması, indirim nedeni olamaz
798
XV– DANIŞTAY KARARLARINDA TEDAVİ GİDERLERİ
799
1– Devletin sağlık hizmetlerinden ve tedavi giderlerinden sorumluluğu
799
2– Danıştay kararlarında tedavi giderleri türleri
799
3– Tedavi giderlerinin değerlendirilmesi
801
XVI– İDARİ YARGIDA BEDENSEL ZARARLARIN HESAPLANMASI
802
1– İdari Yargı’da hesaplama yöntemleri
802
2– Danıştay kararlarında “güç kaybı” hesabı
803
3– Danıştay kararlarında, “ortaklaşa sorumluluk” kuralının uygulanmaması
804
XVII– DANIŞTAY KARARLARINDA KONULARINA VE SORUMLULUK TÜRLERİNE GÖRE BEDENSEL ZARARLAR
807
1– Sağlık ve tedavi hizmetleriyle ilgili kararlar
807
2– İdarenin sorumlu olduğu çeşitli kazalar
809
3– Güvenlikle ve kolluk yetkisinin kullanılmasıyla ilgili kararlar
810
KAMU GÖREVLİLERİNİN BEDENSEL ZARARLARI VE
2– Kamu hizmetlerine geçici olarak katılanlar
816
II– GÖREVLİLERE BAĞLANAN GELİR VE AYLIKLAR
817
1– Geçici ve sürekli işgöremezlik gelirleri
817
2– Malûl sayılma ve malûliyet aylığı bağlama
817
3– Vazife malullüğü aylığı
818
4– Harp malûllüğü aylığı
819
5– Nakdi tazminat ödemeleri
821
6– Terörle Mücadele Kanunu’na göre tazminat ödemeleri
823
III– GÖREVLİLERİN TAZMİNAT HAKLARI
825
1– Bedensel zarara uğrayanların gerçek zararlarını isteme hakları
825
2– Kamu yardımları dışında tazminat istemlerinin yasal ve hukuksal dayanakları
825
3– Mesleki risk ilkesi
826
4– Kamu hizmetlerine katılmada idarenin kusursuz sorumluluğu
826
5– Kamu hizmetine geçici olarak katılanların uğradıkları zararlar
827
6– Tazminattan indirimler
827
7– Tazminattan indirimler nasıl yapılacak
829
8– Sigortalının “malûliyet aylığı” tazminattan indirilmez
829
9– Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı ödemeleri tazminattan indirilmez
830
ÖLÜM VE BEDENSEL ZARARLAR NEDENİYLE MANEVİ
1– Adli ve idari yargıda manevi tazminat kararları
831
2– Manevi tazminatta ölçüsüzlüğün nedenleri
832
3– Manevi zarar ve manevi tazminat tanımları
833
4– Manevi tazminat isteminin haklı nedenleri
834
II– MANEVİ TAZMİNATIN ANLAMI, AMACI VE İŞLEVİ
836
4– Caydırıcılık görüşü
842
5– Manevi tazminat konusundaki görüşlerin değerlendirilmesi
843
III– KİMLER MANEVİ TAZMİNAT İSTEYEBİLİR
846
1– Ölenin yakınlarının manevi tazminat istekleri
846
2– Bedensel zarara uğrayanın manevi tazminat isteği
849
3– Yaşam boyu bakıma muhtaç kişinin manevi zararı
852
4– Yaşam boyu bakım işini üstlenen aile bireylerinin manevi tazminat hakları
853
5– Ağır bedensel zararlarda “yakınların” manevi tazminat isteyebilmeleri
854
IV– DANIŞTAY KARARLARINDA MANEVİ TAZMİNAT
871
V– İDARİ YARGIDA MANEVİ TAZMİNAT NASIL İSTENMELİ
889
1– Maddi tazminat gibi, manevi tazminat için de harca esas “simgesel” bir değer belirtilerek istekte bulunulup, karar aşamasında manevi tazminat artırılabilir
889
2– Madde hükmünde maddi–manevi tazminat ayrımı yapılmamıştır
889
3– Bilim çevrelerinde, belirsiz alacak davasında manevi tazminatın, harca esas simgesel bir değer belirtilerek istenebileceğine ilişkin görüşler
891
4– Manevi tazminat miktarı başlangıçta açıklanırsa ölçüsüz bir istek olur
893
5– Manevi tazminat için ayrı bir dava açılması usul ekonomisine aykırı olacaktır
894
6– Yargıtay ve Danıştay, manevi tazminatın belirsiz alacak (belirsiz tam yargı) davası biçiminde açılmasını kabul etmelidirler
894
VI– MANEVİ TAZMİNATA ÖLÇÜ ARAYIŞI
898
1– Manevi tazminata ortak bir ölçü bulunabilir mi?
898
2– Manevi tazminat, maddi tazminat benzeri bir yöntemle hesaplanabilir mi?
899
3– Manevi tazminat nasıl hesaplanacak, ölçüsü ne olacaktır?
899
4– Manevi tazminata ölçü ararken dikkate alınması gereken hususlar
900
5– Yargıcın gözönünde bulundurması gereken özel durumlar neler olabilir?
901
6– Manevi tazminatın belirlenmesinde gözönünde bulundurulacak hususlar
903
a) Suçun ve eylemin niteliği
903
b) Olayın ve eylemin ağırlığı
903
c) Zarar görenin ve zarar verenin kişilikleri
904
d) Zarar görenin zararın doğmasında veya artmasında etkili olmasının dikkate alınması gereği
904
e) Meslek yaşamının sona ermesi ve ekonomik geleceğin sarsılmasında ölçü
905
7– Manevi tazminatın, maddi tazminat gibi hesaplanması önerimiz
906
DANIŞTAY’IN SON DÖNEM KARARLARININ İNCELENMESİ VE
I– GENEL DEĞERLENDİRMELER
909
1– Beden gücü kayıplarına ilişkin kararlar hakkında
909
2– Ölüm nedeniyle destekten yoksunluğa ilişkin kararlar hakkında
913
3– Tazminat hesaplarıyla ilgili kararlar hakkında
915
4– Dava değerinin artırılmasına ilişkin kararlar hakkında
920
5– Dava değerinin artırımında faiz başlangıcına ilişkin kararlar hakkında
922
6– Sürelere ilişkin kararlar hakkında
924
7– Kusur ve sorumluluğa ilişkin kararlar hakkında
927
8– Görev sırasında trafik kazası geçirenler hakkında çelişkili kararlar
930
9– Tıbbi hatalarla ilgili kararlar hakkında
932
10– Terörle ilgili kararlar hakkında
933
II– BEDEN GÜCÜ KAYBINA VE HESAPLANMASINA İLİŞKİN KARARLAR
934
III– DESTEKTEN YOKSUNLUĞA İLİŞKİN KARARLAR
961
IV– DAVA DEĞERİNİN ARTIRILMASINA İLİŞKİN KARARLAR
976
V– FAİZ BAŞLANGICINA İLİŞKİN KARARLAR
981
VI– SÜRELERE İLİŞKİN KARARLAR
990
VII– KUSUR VE SORUMLULUĞA İLİŞKİN KARARLAR
998
VIII– TRAFİK KAZALARINDA İDARENİN KUSURSUZ SORUMLULUĞU
1014
IX– KANUN YARARINA BOZMA
1018
X– DEPREMLE İLGİLİ KARARLAR
1020
XI– SU BASKINLARIYLA İLGİLİ KARARLAR
1027
XII– TIBBİ HATALARLA İLGİLİ KARARLAR
1033
XIII– TERÖRLE İLGİLİ KARARLAR
1057
ANAYASA MAHKEMESİ BİREYSEL BAŞVURU KARARLARI
I– TIBBİ HATALARLA İLGİLİ KARARLAR
1073
III– ANAYASA MAHKEMESİ İNCELEMESİ
1075
IV– ANAYASA MAHKEMESİ’NCE VARILAN SONUÇ
1080
II– BEDEN GÜCÜ KAYBINA İLİŞKİN KARARLAR
1104
III– İDARİ YARGIDA SÜRE YÖNÜNDEN DAVANIN REDDİNİN YANLIŞLIĞINA İLİŞKİN KARAR
1118
IV– YARGILAMANIN UZUN SÜRMESİNE, MAHKEMEYE ERİŞİM VE ADİL YARGILANMA HAKKINA İLİŞKİN KARARLAR
1125
ÖLÜM VE BEDENSEL ZARARLAR NEDENİYLE TAZMİNAT HESAPLARI
1– İnsan zararlarının hukuksal niteliği
1179
2– İnsan zararlarının parasal değerlendirmesi nasıl yapılmalıdır
1179
3– Yasalarda tazminat ilkeleri
1181
II– TAZMİNAT HESAPLAMA İLKELERİ
1182
1– Haksız eylemlerde zarar başlangıcı olay tarihidir
1182
2– Gerçek belli iken varsayımlara dayanılamaz
1182
3– Tazminat, yaşam sürelerinin sonuna kadar hesaplanmalıdır
1183
4– Zarar görenlerin, olayla ilgisi bulunmayan kazanımları ve edinimleri, zarar hesabıyla ilişkilendirilmez ve tazminattan düşülmez
1184
5– Zararın, zarar görenin kendi imkânlarıyla giderilmesi, sorumluluğu ortadan kaldırmaz
1185
III– HESAP UNSURLARI
1185
1– Ölüm nedeniyle destekten yoksunlukta hesap unsurları
1185
2– Bedensel zararlarda hesap unsurları
1186
IV– ZARAR SÜRELERİNİN BELİRLENMESİ
1187
3– Yaşam (zarar) süreleri, olay tarihine göre belirlenmelidir
1190
4– Destekten yoksunlukta, zarar süresi, desteğin yaşam süresiyle sınırlıdır
1190
5– Çocukların destekten yoksunluk süreleri
1191
6– Küçük yaşta ölen çocukların ana babalarına destekliğinde süreler
1192
7– Beden gücü kayıplarında zarar süreleri
1192
V– TAZMİNATIN (PARASAL) DEĞER ÖLÇÜSÜ
1193
2– Tazminat hesaplarına esas alınacak veya alınamayacak “parasal” değerler
1194
3– Kazanç belirlemede dikkate alınacak hususlar
1195
4– Destekten yoksunlukta “parasal” ölçü
1196
5– Bedensel zararlarda “parasal” ölçü
1197
VI– PARASAL DEĞERLENDİRMEDE HESAPLAMA EVRELERİ
1197
3– İşlemiş dönem–işleyecek dönem ayrımı
1201
VII– HESAP FORMÜLLERİ
1202
2– Zarar hesaplarında formüllerin anlamı ve işlevi
1203
3– İnsan zararlarının hesabında formüllerin kullanılması
1203
4– Devre sonu mu, devre başı mı tartışması
1205
5– Formüller konusunda kurumlar arası uyum sağlamanın gerekliliği
1206
6– Yargı’da geçmişten bugüne hesap formülleri
1206
7– Sigortalarda hesaplama yöntemleri ve formüller
1209
8– Sosyal Sigortalarda gelir bağlama ve peşin değer formülleri
1211
VIII– TAZMİNATIN HESAPLANMASI
1213
1– Destek tazminatının hesaplanması
1213
2– Bedensel zararların hesaplanması
1214
IX– DESTEKTEN YOKSUNLUK HESABINDA RAPOR PLANI
1215
1– Birinci bölüm: Tazminat hesabına esas bilgiler (Hesap unsurları)
1215
2– İkinci bölüm: Tazminat hesabına esas kazançların ve parasal değerlerin hesaplanması
1215
3– Üçüncü bölüm: Tazminat hesabı
1216
4– Dördüncü bölüm: Tazminattan indirimler
1216
6– İnceleme ve değerlendirmelerde dikkat edilecek hususlar
1217
X– BEDENSEL ZARARLARDA RAPOR BÖLÜMLERİ
1219
1– Birinci bölüm: Tazminat hesabına esas bilgiler (Hesap unsurları)
1219
2– İkinci bölüm: Tazminat hesabına esas kazançların ve parasal değerlerin hesaplanması
1219
3– Üçüncü bölüm: Tazminat hesabı
1219
4– Dördüncü bölüm: Tazminattan indirimler
1219
EK BÖLÜM – I: DAVA DİLEKÇESİ ÖRNEKLERİ
1223
EK BÖLÜM – II: TAZMİNAT HESABI RAPOR ÖRNEKLERİ
1245
EK BÖLÜM – III: TAZMİNAT HESAPLARI İÇİN TABLOLAR
1267
Yararlanılan Kitaplar ve Yazılar
1279
Kavramlara Göre Arama Dizini
1289