Kitapta fiziki coğrafyanın veya doğa bilimlerinin kapsamına giren tüm konuların esasları özlü bir şekilde işlenmeye gayret edilmiştir. Konuya yeni başlayan öğrencilerin kitabı anlamada sıkıntı çekeceklerine inanmaktayım. Bunun başlıca nedenleri; orta dereceli okullardaki coğrafya öğretiminin maalesef çağdaş bir anlayış içinde yeteri kadar verilmemesi ve bu okullarda okutulan bazı coğrafya ders kitaplarında bulunan son derece Önemli bilgi hatalarıdır. Bu hataların büyük bir bölümü, çağdaş ve yeni yapılan araştırmaları izlemeyen kişilerin yazdıkları kitaplarda sık sık görülmektedir. Özellikle böyle kitap okuyarak liseyi bitiren öğrencilerin coğrafî terimleri daha iyi kavramaları ve anlamaları için kitabın sonuna oldukça geniş olan "sözlük" kısmı ilâve edilmiştir.
Terimler konusunda daha ayrıntı bilgi edinmek isteyenler Atalay’ın "Doğu Bilimleri Sözlüğü’ne bakabilirler. Çevre sorunları ile ilgili olarak da yine Atalay’ın "Genel Beşeri ve Ekonomik Coğrafya" adlı kitabı ile diğer yayınlara müracat edebilirler. Kitap oldukça hacimli olduğundan tüm konuların bir sömestre veya iki sömestrede verilmesi mümkün değildir. Bu nedenle Sınıf ve Sosyal Bilgiler Öğretmenliği bölümlerindeki öğrencilere, dersi veren öğretim elemanlarının kitaptaki bazı konuların okutulması gerekmektedir.
Öğrencilerin kitapta işlenen konuları daha iyi anlamaları ve görsel olarak değerlendirebilmeleri açısından kitabın sonuna tamamı Atalay tarafından gerek Türkiye, gerekse başka ülkelerden çekilmiş 96, jeomorfoloji, taş, toprak, bitki örtüsü ile ilgili resim konulmuştur. Kitabın yazımında her baskısında Türk Dil Kurumunun İmlâ Klavuzu’na önemli ölçüde uyulmuştur.