Fikir ve Sanat Eserleri Hukuku Kapsamında  Multimedya Eserlerin Korunması Ceren Akgün Çelik  - Kitap
Fikir ve Sanat Eserleri Hukuku Kapsamında

Multimedya Eserlerin Korunması

1. Baskı, 
Temmuz 2024
Kitabın Detayları
Dili:
Türkçe
Ebat:
16x24
Sayfa:
148
Barkod:
9786052649077
Kapak Türü:
Karton Kapaklı
Fiyatı:
280,00
Temin süresi 2-3 gündür.
Kitabın Açıklaması
Teknolojiyle yakından ilişkili olan ve onunla birlikte gelişen multimedya kavramının içeriği bir hayli zengin ve belirsizdir. Multimedya tekniği kullanılarak meydana getirilen multimedya eserler; metin, görüntü, ses, müzik, yazılım kodları vb. unsurların birleşiminden oluşmaktadır. Kendisini oluşturan bu unsurlardan bağımsız bir varlığa sahip olan ve kendisine özgü birtakım özellikler ihtiva eden multimedya eserler, geleneksel eser türlerinden farklı olarak interaktiflik özelliğine sahip olup, dijital biçimlendirme yöntemiyle sunulan bilgisayar tabanlı ürünlerdir. Multimedya eserler, kapsadığı ürünler bakımından geniş bir çerçevede değerlendirilebilir. Ancak, bu eserlerin en önemli örneklerini dijital oyunlar, bazı web siteleri ve simülasyonlar oluşturmaktadır. Günümüzdeki yaygın kullanımına karşın multimedya eserler, 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Kanunu'nda (FSEK) münhasır bir eser kategorisi kapsamında düzenlenmemiştir.
Doktrinde de multimedya eserlerin mevcut eser kategorilerinden hangisi kapsamında korunacağı hususunda görüş birliği bulunmamaktadır. Multimedya eserlerin tanımı, kapsamı, unsurları ve özellikleri incelendiğinde, mevcut eser türlerine özgü koruma rejimlerinin hiçbiriyle tam bir uyum sağlamadığı görülmektedir. Bu nedenle, etkin bir korumanın sağlanabilmesi ve eser sahiplerinin haklarının ideal bir koruma rejimiyle güvence altına alınabilmesi adına, multimedya eserlerin yeni bir eser türü olarak kabul edilmesi ve kanun koyucu tarafından yapılacak düzenlemelerle FSEK kapsamında, bir bütün olarak korunması gerektiği düşünülmektedir. Nitekim, multimedya eserler kendi ihtiyaçları doğrultusunda düzenlenmiş bir koruma rejimini hak etmektedir.
Kitabın Konu Başlıkları
.
Multimedya Eser
.
Multimedya Eserlerin Korunması
.
Multimedya Eserler Bakımından İdeal Koruma ve Eser Sahipliği
Yorumlar
Kitabın İçindekileri
İÇİNDEKİLER
ÖNSÖZ 
5
İÇİNDEKİLER 
9
KISALTMALAR 
13
GİRİŞ 
15
BİRİNCİ BÖLÜM
MULTİMEDYA ESER
I. GENEL OLARAK MULTİMEDYA KAVRAMI 
19
A. Genel Olarak 
19
B. Tanımı 
20
C. Kapsamı 
21
D. Etkileri 
22
II. MULTİMEDYA ESERLERLE İLİŞKİLİ BAZI KAVRAMLAR 
23
A. Genel Olarak 
23
B. Kavramlar 
23
1. İnternet 
23
2. World Wide Web 
24
3. Web Siteleri 
25
4. Birbiriyle Bağlanmış Medya Öğeleri 
25
5. Sanal Gerçeklik 
26
III. FİKİR VE SANAT ESERLERİ KANUNU ANLAMINDA ESER 
28
A. Genel Olarak 
28
B. Eser Koruması İçin Gerekli Unsurlar 
29
1. Hususiyet 
29
2. Şekillenme 
32
3. FSEK’te Öngörülen Eser Türlerinden Birine Dâhil Olması Gereği 
34
4. Fikrî Çaba 
35
C. Hak Sahipliğinin Doğumu Bakımından Şekil Şartı 
36
D. Dijitalleşme Ekseninde Eser 
36
1. Dijitalleştirme Kavramı 
36
2. Dijitalleştirmenin Eser Kavramına Etkisi 
37
IV. MULTİMEDYA ESER 
42
A. Genel Olarak 
42
B. Unsurları 
44
C. Özellikleri 
47
1. Dijitallik 
47
2. Farklı Türden Unsurların Varlığı, Birlikteliği ve Bütünlüğü 
48
3. İnteraktiflik 
50
İKİNCİ BÖLÜM
MULTİMEDYA ESERLERİN KORUNMASI
I. MULTİMEDYA ESERİ KORUMANIN KAPSAMI VE HUKUKÎ
DAYANAKLARI 
55
A. Genel Olarak 
55
B. Korumanın Kapsamı 
56
1. Muhteva Bakımından 
56
2. Teknik Yapı Bakımından 
58
C. Eserin Bütününe Sağlanacak Koruma 
60
1. Genel Olarak 
60
2. Korumanın Hukukî Dayanakları 
61
a. Haksız Rekabet Hükümleri Uyarınca 
61
(1) Genel Olarak 
61
(2) Dürüstlük Kuralına Aykırılık Bakımından 
62
(3) Ekonomik Çıkarların Etkilenmesi Bakımından 
62
(4) TTK m. 55 Hükmü Bakımından 
63
(5) Değerlendirme 
64
b. Patent Hukuku Bakımından 
65
(1) Genel Olarak 
65
(2) Yenilik Kriterine Uygunluk 
66
(3) Buluş Basamağı Kriterine Uygunluk 
66
(4) Sanayiye Uygulanabilir Olma Kriterine Uygunluk 
67
(5) Değerlendirme 
67
c. FSEK Bakımından 
68
II. MULTİMEDYA ESERLERE FSEK KAPSAMINDA SAĞLANACAK
KORUMANIN NİTELİĞİ 
68
A. Eser Sayılma Şartları Bakımından İnceleme 
68
1. Hususiyet Şartı Bakımından 
69
2. Şekillenme Şartı Bakımından 
71
3. Kanunda Sayılan Eser Türlerinden Birine Dâhil Olma Şartı
Bakımından 
73
B. Eser Türleri Bakımından İnceleme 
73
1. Bilgisayar Programı Olarak 
73
a. Hususiyet Unsuru Bakımından 
74
b. Korumanın Konusu Bakımından 
75
c. Sınıflandırma Bakımından 
78
d. Multimedya Eserler Bakımından Fonksiyonları 
78
e. Tersine Mühendislik Bakımından 
79
f. Kullanıcılara Tanınan Haklar Bakımından 
81
g. Değerlendirme 
82
2. Derleme Eser Olarak 
83
a. Tanımları Bakımından 
83
b. Özellikleri Bakımından 
84
c. Hususiyet Bakımından 
85
d. Değerlendirme 
86
3. Veri Tabanı Olarak 
87
a. Tanımları Bakımından 
87
(1) Muhtevanın Bağımsız Olması 
90
(2) Elektronik veya Başka Yollardan Muhtevaya Münferiden
Erişebilme 
91
(3) Muhtevanın Sistematik veya Metodik Bir Şekilde
Hazırlanması 
92
Açısından Uygunluğu Bakımından 
93
c. Değerlendirme 
95
4. Sinema Eseri Olarak 
96
a. Genel Olarak 
96
b. Tanımları Bakımından 
97
(1) Tespit Edilmiş Olma 
97
(2) Hareketli Görüntü Dizisine Sahip Olma 
98
(3) Senaryonun Varlığı 
101
c. Koruma Sisteminin Uygunluğu Bakımından 
102
d. Değerlendirme 
103
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
MULTİMEDYA ESERLER BAKIMINDAN İDEAL KORUMA VE ESER SAHİPLİĞİ
I. İDEAL KORUMA SİSTEMİ 
105
A. Genel Olarak 
105
B. Dijital Oyunlar Bakımından 
107
C. Genel Değerlendirme 
111
II. ESER SAHİPLİĞİ 
113
A. Genel Olarak 
113
Bakımından 
115
Bakımından 
116
1. Müşterek (Ortak) Eser Sahipliği 
117
2. İştirak Hâlinde Eser Sahipliği 
118
3. Değerlendirme 
120
III. HAK SAHİPLİĞİ 
123
A. Genel Olarak 
123
B. Multimedya Eser Meydana Getirilmeden Önce Var Olan Haklar 
123
1. Çalışan Tarafından Yaratılan Unsurlar 
125
2. Sipariş Üzerine Yaratılan Unsurlar 
128
SONUÇ 
135
KAYNAKÇA 
141