ELEKTRONİK ORTAM, İNTERNET VE SOSYAL MEDYA
I. ELEKTRONİK ORTAM KAVRAMI ve UNSURLARI
15
1. İnternetin Teknik Yapısı
18
2. İnternetin Teknik Alt Yapısı
18
a) Kablolu İnternet Alt Yapısı
19
b) Kablosuz İnternet Alt Yapısı
20
4. İnternet Alan Adları ( Domain Names)
22
5. Başlıca İnternet Araçları
23
a) Elektronik Posta ( E–Posta)
23
b) World Wide Web (WWW) ve Web Teknolojilerinin Gelişimi
24
c) FTP ( File Transfer Proctokol)
27
1. Sosyal Medyanın Özellikleri
29
2. Başlıca Sosyal Medya Araçları
30
ELEKTRONİK ORTAMDA HAKSIZ REKABET
I. REKABET VE HAKSIZ REKABET
37
B) Türk Hukuk Sisteminde Haksız Rekabet Düzenlemeleri
40
1. Türk Ticaret Kanunu ve Türk Borçlar Kanunu Düzenlemeleri
41
2. Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun Kapsamındaki Düzenlemeler
44
3. Fikir ve Sanat Eserleri Kanunu Düzenlemeleri
45
4. Sınai Mülkiyet Kanunu Düzenlemeleri
47
5. İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Kanun Kapsamında
C) Haksız Rekabetin Hukuki Niteliği
50
D) Haksız Rekabete İlişkin Düzenlemelerin Amacı ve İlkeler
51
E) Haksız Rekabet Unsurları
52
1. Ticari Hayatı Etkileyen Davranış
52
2. Davranışın Dürüstlük Kuralına Aykırı, Aldatıcı Olması
53
3. Davranış Sahibinin Rakip Olmasının Gerekli Olmaması
54
4. Davranış Sahibin Kusurlu Olmasına Gerek Olmaması
54
5. Mağdurun Zarar Görmesine Gerek Olmaması
55
II. HAKSIZ REKABET HALLERİ
56
A) Dürüstlük Kuralına Aykırı Reklam ve Satış Yöntemleri ile Diğer Hukuka Aykırı
1. Başkalarının Mallarını, İş Ürünlerini, Fiyatlarını, Faaliyetlerini, Ticari İşlerini
Yanlış, Yanıltıcı, Gereksiz Yere İncitici Açıklamalarla Kötülemek
57
2. Kendi Ticari işletmesi Hakkında Gerçek Dışı Açıklamalarda Bulunmak Suretiyle
Kendini veya Aynı Yollar ile Üçüncü Kişiyi Rekabette Öne Geçirmek
60
3. Müstesna Yeteneğe Malik Olduğu Zannını Uyandırmak veya Elverişli Olmadığı
Halde Bazı Meslek Ad ve Sembollerini Kullanmak
62
4. Karıştırılmaya Yol Açma
63
5. Karşılaştırma ve Karşılaştırmalı Reklam
65
6. Tedarik Fiyatının Altında Satışa Sunma
67
7. Müşteriyi Ek Edimlerle Yanıltma
69
8. Saldırgan Satış Yöntemleri
69
9. Gizleme Suretiyle Müşterinin Yanıltılması
70
10. Tüketicinin Korunması
71
B) Sözleşmeyi İhlale veya Sona Erdirmeye Yönlendirmek
72
C) Başkalarının İş Ürünlerinden Yetkisiz Yararlanma
73
D) Üretim veya İş Sırlarını Hukuku Aykırı Olarak İfşa Etme
74
E) İş Şartlarına Uymama
75
F) Dürüstlük Kuralına Aykırı Genel İşlem Şartları Kullanma
75
III. ELEKTRONİK ORTAMA ÖZGÜ HAKSIZ REKABET HALLERİ
77
1) İstenmeyen E– Posta Gönderilmesi Suretiyle Haksız Rekabet (Spamming)
78
a) Türk Hukukunda Elektronik İleti ile İlgili Düzenlemeler
79
b) Elektronik Haberleşme Kanunu
79
c) Elektronik Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında Kanun
80
d) Ticari İletişim ve Elektronik İletiler Hakkında Yönetmelik
80
2) Alan Adının ( Domain Name) Haksız Rekabete Konu Olması
83
3) Kodlama ( Metatagging) Yoluyla Haksız Rekabet
86
4) Hyperlink ( Bağlantı) ve Framing ( Çerçeveleme) Yolu ile Haksız Rekabet
88
5) İnternet Reklamlarının Haksız Rekabete Konu Olması
89
6) Oltalama ( Phishing) Yolu ile İş ve Üretim Sırlarının İfşası
95
7) Elektronik Sözleşmelerde Haksız Rekabet Oluşturan Genel İşlem Koşulları
97
7) Web Sitesi ve Mobil Uygulamaların Haksız Rekabete Konu Olması
100
I. ELEKTRONİK ORTAMDA İŞLENEN HAKSIZ REKABET HALLERİNDE UYGULANACAK
A. Yabancılık Unsuru İçeren Haksız Rekabette Uygulanacak Hukukun Tespiti
105
1. Haksız Rekabette Uygulanacak Hukukun Tespiti
107
a) 2675 sayılı MÖHUK Döneminde Haksız Rekabete Uygulanacak Hukukun
b) 5718 sayılı MÖHUK Döneminde Haksız Rekabete Uygulanacak Hukukun
aa) Piyasası Doğrudan Etkilenen Ülke Hukuku
109
bb) Zarar Gören İşletmenin Bulunduğu Yer Hukuku
110
c) Elektronik Ortamda Gerçekleşen Haksız Rekabette Uygulanacak Hukuk
111
B. Türk Mahkemelerinin Milletlerarası Yetkisi
113
1. Yabancılık Unsuru Taşıyan Haksız Rekabet Uyuşmazlıklarında Yetkili
2. Elektronik Ortamın Türk Mahkemelerin Milletlerarası Yetkisine Etkisi
115
II. ELEKTRONİK ORTAMDA MEYDANA GELEN HAKSIZ REKABETTE HUKUKİ VE CEZAİ
A. Elektronik Ortamda Gerçekleşen Haksız Rekabette Hukuki Sorumluluk
116
1. Haksız Rekabete Dayalı Davaların Açılmasından Önce Zorunlu Arabuluculuk
2. Haksız Rekabete Dayalı Davalar
119
b) Haksız Rekabetin Men’i Davası
121
c) Haksız Rekabet Neticesinde Doğan Maddi Durumun Ortadan Kaldırılması. 122
d) Haksız Rekabet Nedeni İle Doğan Zararların Tazmini Davası
123
3. Haksız Rekabete Dayalı Hukuk Davasında Taraflar
125
aa) Haksız Rekabet Nedeniyle Zarar Gören ya da Zarar Görme İhtimali ile
Karşı Karşıya Kalanlar
126
cc) Mesleki ve Ekonomik Birlikler, Tüketicinin Ekonomik Çıkarlarını Koruyan
Kuruluşlar, Kamusal Nitelikteki Kurumlar
127
aa) Haksız Rekabeti Gerçekleştiren
128
cc) Basın, Yayın, İletişim ve Bilişim Kuruluşları
129
dd) İnternet Servis Sağlayıcıları
131
hh) Sosyal Ağ Sağlayıcıları
133
ii) Toplu Kullanım Sağlayıcıları
134
4. İnternet Servis Sağlayıcılarının TTK m. 58 Bağlamında Sorumluluğu
136
6. Görevli ve Yetkili Mahkeme
137
7. Mahkeme Hükmünün Üçüncü Kişiler Bakımından İcrası ve İlanı
138
B. Haksız Rekabet Bakımından Geçici Hukuki Korumalar
139
1) İhtiyati Tedbirler
139
C. Haksız Rekabet Nedeni ile Cezai Sorumluluk
141