Dijital İçerik ve Dijital Hizmet Sözleşmeleri Dr. Öğr. Üyesi Cannur Ercan  - Kitap

Dijital İçerik ve Dijital Hizmet Sözleşmeleri

1. Baskı, 
Ekim 2024
Kitabın Detayları
Dili:
Türkçe
Ebat:
16x24
Sayfa:
256
Barkod:
9789750296932
Kapak Türü:
Karton Kapaklı
Fiyatı:
430,00
24 saat içerisinde temin edilir.
Kitabın Açıklaması
Avrupa Parlamentosu 20 Mayıs 2019'da 2019/770 sayılı "Dijital içerik ve Dijital Hizmetlerin Sağlanmasında Sözleşme Hukuku Bakımından Belirli Bakış Açıları Hakkında Avrupa Parlamentosu ve Konseyi'nin 20 Mayıs 2019 tarihli Direktifi" olarak tercüme edebileceğimiz, kısa adıyla Avrupa Birliği Dijital içerik Direktifi'ni kabul etmiştir. Böylece aslında çoktan günlük yaşamın bir parçası haline gelmiş olan dijital içerik ve dijital hizmet sözleşmeleri ilk olarak yasal bir düzenlemeye kavuşmuştur.
2019/770 sayılı Direktif dolayısıyla bu çalışmada bulunduğumuz alan, sözleşmeler hukuku, daha spesifik ifadesiyle tüketici sözleşmeleri ve tüketici hukukudur.
Kitapta öncelikle 2019/770 sayılı Direktifin yasalaşma sürecine ilişkin genel bilgilere yer verilmiştir. Ardından sözleşmeler hukuku alanında ilk defa yasal bir düzenlemeye kavuşan "karşı edim" olarak kişisel verilerin paylaşılmasına ilişkin düzenlemeleri dolayısıyla kişisel verilerin korunması hukuku ile Direktif hükümlerinin ilişkisine dikkat çekilmesi amaçlanmıştır. Çalışma kapsamında bir diğer önemli mesele 2019/770 sayılı Direktifin Telif Hukuku ile ilişkisidir. Dijital içerik, çoğunlukla ses (müzik) veya görüntü (film) dosyaları, bilgisayar programları, bilgisayar oyunları, elektronik kitaplar gibi eser niteliği taşıyan, nitelikli fikir ürünleri olacaktır. Kitapta dijital içerik ve dijital hizmet sözleşmelerinin gereğince anlaşılabilmesi, özellikle tüketicinin haklarının belirlenebilmesinde telif hukukunun kaçınılmaz etkisi açıklığa kavuşturulmaya çalışılmıştır.
Kitabın ikinci bölümünde 2019/770 sayılı Direktif hükümlerine, Alman iç hukukunda nasıl ve hangi kapsamda yer verildiği, Direktif uyarınca düzenlenmesi iç hukuka bırakılan bazı hallerde Alman kanun koyucusunun nasıl hükümler getirdiği açıklanmıştır.
Son bölümde ise 2019/770 sayılı Direktif hükümleri dolayısıyla AB Hukukuyla uyum sağlanması ve iç hukukumuzda halihazırda yasal bir düzenlemesi bulunmayan dijital içerik ve dijital hizmet sözleşmelerinde, özellikle tüketicinin korunması bakımından getirilecek hükümlerin, iç hukukumuzda hangi kanunda ve nasıl bir yasalaştırma tekniği gözetilerek konumlandırılabileceğiyle ilgili görüş ve çıkarımlara yer verilmiştir.
Kitapta ele alınan meseleler, 2019/770 sayılı Direktif ile getirilen düzenlemelerin sözleşmeler hukuku dogmatiği ile ne derece uygun düştüğü ve olası bir yasalaştırma sürecinde iç hukukumuzu bekleyen dogmatik güçlükler gözetilerek, bu perspektiften dikkat edilmesi gereken yönleriyle kaleme alınmıştır."
Kitabın Konu Başlıkları
.
Sözleşmeler Hukuku Dogmatiğine İlişkin Değerlendirmeler
.
2019–770 sayılı AB Dijital İçerik Direktifinin Kişisel Verilerin Korunması Hukuku ve Telif Hukukuyla İlişkisi
.
İç Hukukta Bir Yasalaştırma Örneği Olarak Alman Medeni Kanunu'nun İlgili Hükümleri
Yorumlar
Kitabın İçindekileri
Önsöz 
7
Kısaltmalar 
13
Giriş ve Konunun Takdimi 
15
BÖLÜM I:
2019/770 SAYILI DİJİTAL İÇERİK DİREKTİFİNE İLİŞKİN
GENEL BİLGİLER –PARASAL BİR KARŞI EDİM YERİNE
KİŞİSEL VERİLERİN PAYLAŞILMASI VE TELİF HUKUKU İLE DİREKTİF HÜKÜMLERİNİN İLİŞKİSİ
I. DİJİTAL İÇERİK DİREKTİFİ HAKKINDA GENEL BİLGİLER 
19
A. Genel Olarak Direktifle Getirilen Önemli Düzenlemeler 
19
B. AB Hukukunda Dijital İçerik Direktifine Götüren Süreç 
20
C. Mal Satım Direktifi ile İlişkisi 
23
D. Direktifin Amacı ve Konu Bakımından Kapsamı 
29
II. DİJİTAL İÇERİK DİREKTİFİNİN UYGULAMA ALANI 
32
A. Şahıs Bakımından 
32
B. Konu Bakımından 
34
1. 2019/770 Sayılı Direktifte Kavram Olarak Dijital İçerik ve Dijital Hizmetler 
34
2. Konu Bakımından Uygulamanın İstisnaları 
36
a. Karşılıksız Dijital İçerik 
36
b. Düzenlenmiş Dijital İçerik ve Hizmetler 
37
c. Dijital İçeriğin Sözleşmenin Esas Konusunu Oluşturmadığı Durumlar 
38
d. Kamusal Dijital İçerik 
38
III. KİŞİSEL VERİLERİN PARASAL BİR KARŞI EDİM YERİNE PAYLAŞILMASINA İLİŞKİN 2019/770 SAYILI DİREKTİF HÜKÜMLERİ ve VERİ KORUMA HUKUKU İLE İLİŞKİSİ 
39
A. Öz Bilgiler 
39
1. Genel Olarak 
39
2. Kişisel Verilerin Veri Ticaretinde Kullanılması 
46
3. Veri İşleme Modelleri Hakkında 
49
B. Karşı Edim Olarak Kişisel Veriler 
51
1. 2019/770 sayılı Direktifin Kişisel Verilerin Korunması Hukuku ile İlişkisi 
51
2. Kişisel Verilerin Karşı Edim Olarak Paylaşılması 
55
3. Dijital İçerik Direktifinde Kişisel Verilerin Paylaşılmasına Bağlanan Hukuki Sonuçlar 
69
4. Kişisel Veriler Paylaşılmış Olsa da Dijital İçerik Direktifinin Uygulama Alanı Bulmayacağı Haller 
72
5. Kişisel Verilerin Parasal Bir Karşı Edim Yerine Paylaşıldığı Haller Bakımından Yanıtlanması Gereken Meseleler 
73
IV. DİREKTİF HÜKÜMLERİNİN TELİF HUKUKU İLE İLİŞKİSİ 
75
A. Genel olarak Fikri Hak ve Eser Kavramları 
76
B. Dijital İçerik ve Dijital Hizmet Sözleşmelerinde Telif Hukukunun Önemi 
79
C. Mali Haklara İlişkin Sözleşmeler ve Bu Sözleşmelerin Dijital İçerik Sözleşmeleri Bakımından Önemi 
87
1. Mali Hakkın Devri ve Lisans (Ruhsat) Sözleşmeleri 
87
2. Aslen Kazanım – Devren Kazanım Ayrımıyla Fikri Haklar ve Ayrımın Dijital İçerik ve Dijital Hizmet Sözleşmelerinde Görünümü 
98
3. Dijital İçerik Sözleşmeleri Bakımından Lisans Sözleşmelerinin Varlığı Gereği Karşılaşılabilecek Üçlü İlişki ve Lisanslama Modelleri 
101
D. Telif Hukukunda (Dijital) Tükenme İlkesi 
104
1. Bilgisayar Programları Bakımından (Dijital) Tükenme İlkesi 
108
2. Diğer Dijital Eserler, Özellikle E–Kitaplar Bakımından Tükenme İlkesi 
113
BÖLÜM II:
2019/770 SAYILI DİREKTİF HÜKÜMLERİNİN İÇ HUKUKA ALINMASINDA ALMAN MEDENİ KANUNU (BGB) ÖRNEĞİ
– DİJİTAL İÇERİK VE DİJİTAL HİZMET SÖZLEŞMELERİNDE TARAFLARIN HAK VE YÜKÜMLÜLÜKLERİ–
I. DİREKTİF HÜKÜMLERİNİN ALMAN İÇ HUKUKUNDA UYUMLAŞTIRILMASI HAKKINDA GENEL BİLGİLER 
117
A. Düzenlemelerin Kapsamı 
118
1. Konu ve Kişi Bakımından 
118
2. Fiziksel Varlığı Bulunan Veri Taşıyıcısı Bakımından 
121
3. Tarafların Taleplerine Dayanak Oluşturan Sözleşmenin Tipi Bakımından 
122
B. Diğer Sözleşme Tipleri Bakımından Getirilen Sınırlamalar 
127
1. Paket Sözleşmeler ve Dijital Unsurlu Mallara İlişkin Satış Sözleşmeleri 
127
2. Yasada Sayılan Sınırlamalar 
132
II. DİJİTAL İÇERİK VE DİJİTAL HİZMETİN SAĞLANMASI 
133
A. Genel Olarak 
133
B. Edimin İfa Şekli Bakımından Sağlama Kavramı 
135
C. Dijital Ürünün Sağlanmasının Zamanı ve Sağlama Süresi 
142
D. Dijital Ürünlerin Sözleşmeye Uygunluğu 
149
E. Güncellemelerin Sağlanması 
157
III. TÜKETİCİNİN KARŞI EDİMİ: PARASAL BİR KARŞILIK YA DA KİŞİSEL VERİLERİN PAYLAŞILMASI 
160
IV. ASLİ EDİM YÜKÜMLÜLÜĞÜNÜN YERİNE GETİRİLMEMESİ ya da DİJİTAL ÜRÜNÜN AYIPLI OLMASI HALİNDE TÜKETİCİNİN HAKLARI 
163
A. Genel Olarak 
163
B. Sağlama Ediminin Yerine Getirilmemesi Halinde 
163
C. Sözleşmenin BGB § 327c Hükmünce Sona Erdirilmesinin Hukuki Sonuçları 
170
D. Dijital Ürünün Ayıplı Olarak İfası Halinde 
175
1. Genel Olarak 
175
2. Sonraki İfa Talebi 
176
3. Bedelde İndirim İstenmesi 
177
4. Sözleşmenin Sona Erdirilmesi 
177
E. Ayıplı Ürün Halinde Tüketicinin Haklarının Ürünün Sağlanma Süresi Bakımından Değerlendirilmesi 
180
V. DİJİTAL ÜRÜNDE SAĞLAYICI TARAFINDAN SONRADAN YAPILAN DEĞİŞİKLİKLERDE TÜKETİCİNİN HAKLARI 
182
VI. İSPAT YÜKÜ VE ZAMANAŞIMI 
184
BÖLÜM III:
DİJİTAL İÇERİK VE DİJİTAL HİZMET SÖZLEŞMELERİNİN
İÇ HUKUKA ALINMASINDA İZLENEBİLECEK
YASALAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
I. DİJİTAL İÇERİK DİREKTİFİNİN SÖZLEŞMELER HUKUKU DOGMATİĞİ BAKIMINDAN GETİRDİĞİ GÜÇLÜKLER 
187
II. HAKKIN KONUSU OLARAK DİJİTAL İÇERİK ve DİJİTAL HİZMETLERİN İÇ HUKUKTA GERÇEKLEŞTİRİLECEK YASALAŞTIRMA ÇALIŞMALARINDA DİKKATE ALINMASI GEREKEN ÖZELLİKLERİ 
194
A. Dijital İçeriğin Karmaşık Yapısı 
194
B. Dijital Hizmet Kavramının Hukuk Dogmatiği Bakımından Değerlendirilmesi 
199
III. 2019/770 SAYILI DİREKTİFİN İÇ HUKUKA ALINMASINDA İZLENEBİLECEK YASALAŞTIRMA YÖNTEMLERİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLER 
206
A. Genel Olarak 
206
B. Dijital Ürünlere Özgü Yeni Bir Sözleşme Tipi İhtiyacı 
207
C. Mevcut Sözleşme Tiplerinin Dijital İçerik veya Dijital Hizmetlere Uyarlanması 
211
D. Borçlar Hukuku Genel Hükümler Arasına Tamamlayıcı Bazı Hükümler Getirilmesi 
214
E. Dijital İçerik ve Dijital Hizmetlere Özgü Bazı Temel Sözleşme Tiplerinin Düzenlenmesi 
215
IV. DE LEGE LATA İÇ HUKUKUMUZDA DİJİTAL İÇERİK VE DİJİTAL HİZMET SÖZLEŞMELERİNE UYGULANABİLECEK HÜKÜMLERİN BULUNUP BULUNMADIĞI MESELESİ 
216
A. Genel Olarak 
216
B. Mesafeli Sözleşmeler Yönetmeliğinde Dijital İçerik Kavramı 
217
C. Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun Hükümlerine İlişkin Değerlendirmeler 
219
1. Kavram Olarak Dijital İçerik ve Dijital Hizmetlere Uygulanabilirliği Meselesi 
219
2. Dijital İçerik ve Dijital Hizmetlerin Ayıplı İfası Halinde TKHK’nın Ayıplı İfaya İlişkin Hükümlerinin İhtiyacı Karşılayıp Karşılamadığı Meselesi 
225
V. DİREKTİFLE UYUMLAŞTIRMAYA GİDİLMESİ HALİNDE İZLENMESİ GEREKEN YOL ÜZERİNE SİSTEMATİK VE DOGMATİK PERSPEKTİFTEN BİR ÖNERİ 
233
SONUÇ 
239
Kaynakça 
247