2.1. Kurumsal Yönetim Kavramı
3
2.1.1. Kurumsal Yönetimin Tanımı
4
2.1.2. Kurumsal Yönetimin Önemi
7
2.1.3. Kurumsal Yönetimin Amaçları
10
2.1.4. Kurumsal Yönetimin Tarihsel Gelişimi
12
2.1.5. Kurumsal Yönetim ile İlgili Teoriler
14
2.1.5.1. Vekâlet Teorisi
15
2.1.5.2. Mülkiyet–Kontrol Teorisi
16
2.1.5.3. Paydaş Teorisi
17
2.1.6. OECD Kurumsal Yönetim İlkeleri
17
2.1.6.1. Etkin Bir Kurumsal Yönetim Çerçevesinin Oluşturulması
18
2.1.6.2. Hissedar Hakları ve Temel Hissedar İşlevleri
19
2.1.6.3. Hissedarlara Adil Davranılması
19
2.1.6.4. Kurumsal Yönetimde Paydaşların Rolü
19
2.1.6.5. Kamuyu Aydınlatma ve Şeffaflık
20
2.1.6.6. Yönetim Kurulunun Sorumlulukları
20
2.1.7. Kurumsal Yönetim İlkeleri
21
2.1.7.1. Adillik İlkesi (Eşitlik)
22
2.1.7.3. Hesap Verebilirlik
23
2.2. Başlıca Kurumsal Yönetim Raporları
26
2.2.2. Greenbury Raporu
36
2.2.4. Turnbull Raporu
38
2.2.5. Sarbanes–Oxley Yasası
39
2.2.5.1. Sarbanes–Oxley Yasasının Çıkmasında Etkili Olan Nedenler
40
2.2.5.2. Sarbanes–Oxley Yasasının Ayrıntıları
42
2.2.5.2.1. SOA Denetçi Bağımsızlığı ile İlgili Maddeler
47
2.2.5.2.2. SOA Kurumsal Yönetim ile İlgili Maddeler
50
2.2.5.3. Sarbanes–Oxley Yasasının Sonuçları
53
2.3. Türkiye’de Kurumsal Yönetimin Gelişim Süreci
55
2.3.1. TÜSİAD Kurumsal Yönetim Raporu (2002)
58
2.3.2. Sermaye Piyasası Kurumsal Yönetim İlkeleri
59
2.3.3. Türkiye Kurumsal Yönetim Derneği (TKYD)
62
2.3.4. Kamuyu Aydınlatma Platformu (KAP)
63
2.3.5. 6102 Sayılı Türk Ticaret Kanunu Açısından Kurumsal Yönetim
65
2.3.5.1. 6102 Sayılı TTK’nın Kurumsal Yönetim ile İlgili Gerekçesi
65
2.3.5.2. 6102 Sayılı TTK Kurumsal Yönetim ile İlgili Maddeler
68
2.4. Kurumsal Yönetimin İşletme İçinde Uygulanış Biçimi
71
2.4.2.1. Denetim Komitesi
74
2.4.2.2. Riskin Erken Saptanması Komitesi
75
2.4.2.3. Kurumsal Yönetim Komitesi
76
2.4.2.4. Aday Gösterme Komitesi
77
2.4.2.5. Ücret Komitesi
78
3.1. Bağımsız Denetim Kavramı
79
3.1.1. Bağımsız Denetimin Tanımı
80
3.1.2. Bağımsız Denetimin Tarihsel Gelişimi
83
3.1.3. Bağımsız Denetimin Önemi
85
3.1.4. Bağımsız Denetimin Faydaları
85
3.2. Genel Kabul Görmüş Denetim Standartları
89
3.2.1. Genel Standartlar
89
3.2.2. Çalışma Alanı (Sahası) Standartları
90
3.2.3. Raporlama Standartları
91
3.3. Uluslararası ve Ulusal Boyutta Bağımsız Denetim Düzenlemeleri
92
3.3.1. Uluslararası Muhasebeciler Federasyonu Kuruluşları
92
3.3.1.1. Uluslararası Muhasebeciler Federasyonu Düzenlemeleri
93
3.3.1.2. Uluslararası Denetim Standartları ve Türkiye Denetim Standartları
94
3.3.1.3. Avrupa Birliği’nde Denetim Düzenlemeleri
95
3.3.1.4. Amerika’da Denetim Düzenlemeleri
97
3.3.2. Türkiye’de Bağımsız Denetim Düzenlemeleri
99
3.3.2.1. SPK’ya Göre Bağımsız Denetim Düzenlemeleri
101
3.3.2.2. BDDK’ya Göre Bağımsız Denetim Düzenlemeleri
102
3.3.2.3. 6102 Sayılı TTK’ya Göre Bağımsız Denetim Düzenlemeleri
103
3.3.2.4. KGK’ya Göre Bağımsız Denetim Düzenlemeleri
107
3.4. Bağımsız Denetim ve Kurumsal Yönetim İlişkisi Açısından Değerlendirme
108
3.4.1. BDS 200 – Bağımsız Denetçinin Genel Amaçları ve Bağımsız Denetimin Bağımsız Denetim Standartlarına Uygun Olarak Yürütülmesi
116
3.4.1.1. Denetçinin Genel Amaçları
117
3.4.1.2. Yeterli ve Uygun Denetim Kanıtı ve Denetim Riski
118
3.4.1.3. Mesleki Şüphecilik Kavramı
125
3.4.1.4. Mesleki Muhakeme Kavramı
130
3.4.1.5. Finansal Tabloların Denetimine İlişkin Etik İlkeler
136
3.4.1.5.1. Etik Kavramı
143
3.4.1.5.2. Denetçi Bağımsızlığı
153
3.4.2. BDS 240 Bağımsız Denetçinin Hileye İlişkin Sorumlulukları
155
3.4.2.1. Cadbury Raporu “Hile” ile İlgili Bölümler
163
3.4.2.2. SOA “Hile” ile İlgili Bölümler
164
3.4.2.3. BDS 240 Çerçevesinde Hile ile ilgili Sorumluluk Kavramı
167
3.4.2.4. BDS 240 Denetçinin Sorumluluğu Çerçevesinde Yapılacak İşler . 175
3.4.3. BDS 260 Üst Yönetimden Sorumlu Olanlarla Kurulacak İletişim
179
3.4.4. BDS 265 İç Kontrol Eksikliklerinin Üst Yönetimden
Sorumlu Olanlara ve Yönetime Bildirilmesi
185
3.4.4.1. İç Kontrol Yapısı ve Kurumsal Yönetim ile İlişkisi
188
3.4.4.1.1. Kontrol Ortamı
191
3.4.4.1.2. Risk Değerlendirme
192
3.4.4.1.3. Kontrol Faaliyetleri
193
3.4.4.1.4. Bilgi ve İletişim
194
3.4.4.2. Cadbury Raporu “İç Kontrol” ile İlgili Bölümler
197
3.4.4.3. Turnbull Raporu “İç Kontrol” ile İlgili Bölümler
198
3.4.4.4. SOA “İç Kontrol” ile İlgili Bölümler
200
3.4.4.5. BDS 265 Çerçevesinde İç Kontrol ile İlgili Denetçinin
3.4.5. BDS 315 İşletme ve Çevresini Tanımak Suretiyle Önemli Yanlışlık Risklerinin Belirlenmesi
204
3.4.5.1. Kurumsal Risk Yönetimi Kavramı
208
3.4.5.2. İşletmenin İç Kontrolü Dâhil İşletme ve Çevresini Tanıma
3.4.5.3. İşletmenin İç Kontrol Yapısının İncelenmesi
213
3.4.6. BDS 330 Bağımsız Denetçinin Risk Olarak Değerlendirilmiş
Hususlara Karşı Yapacağı İşler
217
3.4.6.1. Denetçinin Yönetimin İddiaları ile İlgili Olarak Yapacağı İşler
219
3.4.6.2. Kontrol Testleri
220
3.4.6.3. Kontrollerin Çalışma Verimliliğinin Değerlendirilmesi
221
3.4.7. BDS 540 Muhasebe Tahminlerinin ve İlgili Açıklamaların
3.4.8. BDS 550 İlişkili Taraflar
230
3.4.9. BDS 570 İşletmenin Sürekliliği
237
3.4.10. BDS 610 İç Denetçi Çalışmalarının Kullanılması
240
4. KÜÇÜK ORTA BOY İŞLETME (KOBİ)
245
4.1. Küçük Orta Boy İşletme Tanımı
245
4.1.2. Türkiye’de KOBİ Politikası ve Kurumsal Altyapı
250
4.1.3. Avrupa Birliği’nde ve Dünya’da KOBİ’ler
252
4.2. Basel Kriterleri ve KOBİ’lere Etkileri
254
4.3. KOBİ Borsası/Gelişen İşletmeler Piyasası (GİP)
258
4.3.1. Gelişen İşletmeler Piyasasından Sağlanacak Faydalar
260
4.3.1.1. Finansman Kaynağına Erişim ve Likidite Sağlama
261
4.3.1.2. Tanınırlık ve Kredibilite Sağlama
262
4.3.1.3. Kurumsallaşma
262
5. BORSA İSTANBUL GELİŞEN İŞLETMELER PİYASASINDA YERALAN ŞİRKETLER ÜZERİNDE BİR ANKET ÇALIŞMASI
265
5.1. Araştırmanın Konusu
268
5.2. Araştırmanın Amacı
268
5.3. Araştırmanın Önemi
268
5.4. Araştırmanın Kapsamı
270
5.5. Literatür Taraması
271
5.6. Araştırmanın Sınırlılığı ve Varsayımları
278
5.7. Araştırmanın Problemi ve Hipotezleri
279
5.8. Araştırmanın Modeli
281
5.9. Anakütle ve Örneklem
283
5.9.1. Anketin Hazırlanması ile İlgili Aşamalar
284
5.9.2. Anket Formunun Hazırlanma Aşamaları ve Ayrıntıları
285
5.10. Bulgular ve Yorumlar (Analiz)
289