Avrupa Birliği Hukukunda Üçüncü Ülke Vatandaşları Tüm Yönleriyle Hak ve Statüleri Dr. Ceyda Ümit  - Kitap

Avrupa Birliği Hukukunda Üçüncü Ülke Vatandaşları

Tüm Yönleriyle Hak ve Statüleri

1. Baskı, 
Ocak 2013
Kitabın Detayları
Dili:
Türkçe
Ebat:
16x24
Sayfa:
475
Barkod:
9789750221996
Kapak Türü:
Karton Kapaklı
Kitabın Fiyatı:
680,00
İndirimli (%63):
255,00
24 saat içerisinde temin edilir.
Kitabın Açıklaması
Eserde; üçüncü ülke vatandaşlarının hukuki statü sorunu, birlik vatandaşları ile konumlarının karşılaştırılması perspektifinde irdelenmektedir. Üçüncü ülke vatandaşları ve ailelerinin birlik sınırlarına girişten itibaren tabi olacakları hak ve yükümlülüklere dair ayrıntılı bilgiler sunulmakta, hukuki düzenlemelerden yararlanma koşulları açıklanmaktadır.
Kişilerin serbest dolaşımı hakkı, iç pazar özgürlükleri ve birlik vatandaşlığının sunduğu haklar karşısındaki konumları aydınlatılmakta, mavi kart sahibi, uzun dönem ikamet eden, birlik vatandaşının aile üyesi, üçüncü ülke uyruğunun aile üyesi, araştırmacı, öğrenci gibi sıfatlarla tanınan farklı statü ve haklar incelenerek, birlik vatandaşlığı ya da vatandaşlık benzeri statü tanınması arayışlarının ışığında konumlarının ne ölçüde birlik vatandaşlarına yaklaştığı değerlendirilmektedir. Kitap; üçüncü ülke vatandaşları ve ailelerinin birlik sınırları içerisindeki yaşamlarında başvurabilecekleri rehber bir kaynak, alanında da son derece kapsamlı özgün bir akademik araştırma niteliği taşımaktadır.
Kitabın Konu Başlıkları
.
Birlik Sınırlarına Giriş Prosedürü
.
Uzun Dönem İkamet Statüsü
.
Mavi Kart Statüsü
.
Vatandaşlık Benzeri Statü
.
Birlik Vatandaşlığı Hakları Karşısındaki Hukuki Konum
.
Üçüncü Ülke Vatandaşı Araştırmacılar, Öğrenciler, Aile Üyeleri, İşgücü
.
Uyrukluğa Dair Ayrımcılık ve Eşitlik İlkesinin Uygulanması
.
Kurucu Antlaşma ve Temel Haklar Şartı Kaynaklı Haklar
.
İşbirliği ve Ortaklık Anlaşmaları Kapsamındaki Haklar
.
Birlik Hukuku Düzenlemeleri ile Getirilen Hukuki Statü ve Haklar
.
Uyrukluktan İkamet Ölçütüne Yönelim Tartışmalarının Hukuki Statülerine Etkileri
.
Sorunlar ve Çözüm Önerileri
Yorumlar
Kitabın İçindekileri
Sunuş 
7
Önsöz 
9
Kısaltmalar 
23
Giriş 
25
Birinci BölümAVRUPA BİRLİĞİ HUKUKUNUNÜÇÜNCÜ ÜLKE VATANDAŞLARI ALANINDAKİ GELİŞİMİ
I. ÜÇÜNCÜ ÜLKE VATANDAŞLARININ TOPLULUĞUN İLGİ ALANINA GİRMEYE BAŞLAMASI 
31
A. Avrupa Tek Senedine Uzanan Süreç 
31
1. Genel Olarak 
31
2. Ortak Pazar İdeali ve Kapsamı 
32
a. Malların Serbest Dolaşımı 
32
b. Kişilerin Serbest Dolaşımı 
32
c. Hizmetlerin Serbest Dolaşımı ve İş Kurma Serbestisi 
36
d. Sermayenin Serbest Dolaşımı 
38
3. Üçüncü Ülke Vatandaşlarının Ortak Pazar Özgürlükleri Açısından Konumu 
38
a. Genel Durum: Kapsam Dışılık 
38
b. İstisnalar: Bağlı Haklar 
40
aa. Aile Üyesi Üçüncü Ülke Vatandaşları 
41
bb. Sınırötesi Hizmet Sağlayan İşverene Bağlı Çalışan Üçüncü Ülke Vatandaşları 
42
B. Avrupa Tek Senedi ve Ortak Pazarın Yeni Tanımı: İç Pazar 
44
1. İç Pazarı Hazırlayan Temel Faktörler 
44
2. Avrupa Tek Senedi Hazırlıkları: Beyaz Kitap 
45
3. Avrupa Tek Senedi Kazanımları ve İç Pazar 
46
4. İç Pazarın Üçüncü Ülke Vatandaşları Yönünden Değerlendirilmesi 
46
C. Schengen Süreci: Üçüncü Ülke Vatandaşları Alanında İlk Hükümetlerarası İşbirliği Girişimi 
48
1. Üye Devletleri Schengen İşbirliğine Yönelten Nedenler 
48
2. Schengen Anlaşması ve Kapsamı 
49
3. Schengen Uygulama Sözleşmesi 
50
4. Schengen Sürecinin Katkıları 
52
D. Üçüncü Ülke Vatandaşları Açısından Döneme Genel Bakış 
53
II. ÜÇÜNCÜ ÜLKE VATANDAŞLARIYLA BAĞLANTILI KONULARIN KURUCU ANTLAŞMADA YERALIŞI 
55
A. Avrupa Birliği Antlaşması 
55
1. Genel Olarak 
55
2. Üçüncü Ülke Vatandaşları Açısından Kapsam 
56
B. Entegrasyonun Yeni Boyutu: Adalet ve İçişlerinde İşbirliği Sütunu ve Üçüncü Ülke Vatandaşları 
57
1. Adalet ve İçişleri Alanında İşbirliği İhtiyacı ve Birlik Yapısına Dahil Edilme Nedenleri 
57
2. Üçüncü Ülke Vatandaşları ile İlgili İşbirliği Konuları 
59
3. İşbirliğinin Kurumsal Yapısı ve Araçları 
63
4. Üçüncü Ülke Vatandaşları ile İlgili Düzenlemelerde Uyulacak İlkeler: İnsan Haklarına Saygı, Katmanlı Yetki ve Orantılılık İlkeleri 
66
C. İşbirliğinin Üçüncü Ülke Vatandaşları Yönünden Değerlendirilmesi 
67
III. ÜÇÜNCÜ ÜLKE VATANDAŞLARI ALANINDA TOPLULUK HUKUKUNA DOĞRU GİDİŞ 
70
A. Amsterdam Antlaşması 
70
1. Üçüncü Ülke Vatandaşları ile İlgili Kapsam 
70
2. Tampere Zirvesi ve Üçüncü Ülke Vatandaşları İçin Önemi 
71
3. Adalet, Özgürlük, Güvenlik Alanı ve Üçüncü Ülke Vatandaşları 
73
B. Üçüncü Ülke Vatandaşları Alanındaki İşbirliğinin Topluluk Sütununa Transferi 
74
1. Topluluk Sütununun Yeni IV. Başlığı: Vize, Göç, İltica ve Kişilerin Serbest Dolaşımı ile İlgili Politikalar 
74
2. Topluluk Sütununa Transferin Muhtemel Etkileri 
77
C. Schengen Müktesebatının Antlaşma Bünyesine Entegrasyonu 
78
1. Genel Olarak 
78
2. Schengen Protokolü ve Uygulama Yöntemi: Yakın İşbirliği 
79
3. Yakın İşbirliği Çerçevesinde Birlik İçinde Farklı Rejimler 
81
a. Danimarka’nın Konumu 
81
b. İngiltere ve İrlanda’nın Konumu 
82
c. Schengen Müktesebatı Uygulanmasına Birlik Dışından Katılım: İzlanda, Norveç, İsviçre ve Liectenstein’ın Konumu 
83
d. Schengen Alanı 
84
D. Üçüncü Ülke Vatandaşlarıyla İlgili Hukukta Kurumsal Yapı, Karar Alma ve Yargı Mekanizması 
86
1. Karar Alma ve Kurumların Rolünde Supranasyonel ve Hükümetlerarası Unsurların Birlikteliği 
86
2. Üçüncü Ülke Vatandaşlarının Yargısal Korunması 
87
E. Amsterdam Sürecine Genel Bakış 
90
IV. AMSTERDAM SONRASI SÜREÇTE ÜÇÜNCÜ ÜLKE VATANDAŞLARIYLA İLGİLİ HUKUKUN GELİŞİMİ 
91
A. Nice Antlaşması 
92
1. Genel Olarak 
92
2. Antlaşmanın Üçüncü Ülke Vatandaşları Yönünden Kapsamı 
93
B. Anayasal Antlaşma Taslağında Üçüncü Ülke Vatandaşları 
93
1. Genel Olarak 
93
2. Taslakta Üçüncü Ülke Vatandaşlarıyla İlgili Düzenlemeler 
94
C. Lahey Programı: Adalet, Özgürlük, Güvenlik Alanı İçin Rehber İlkeler 
97
1. Genel Olarak 
97
2. Lahey Programının Üçüncü Ülke Vatandaşlarına Yaklaşımı 
97
D. Lizbon Antlaşması ve Adalet, Özgürlük, Güvenlik Alanının Yeniden Biçimlenmesi 
101
1. Genel Olarak 
101
2. Üçüncü Ülke Vatandaşlarıyla İlgili Yenilikler 
103
a. Karar Alma Usulü ve Yargı Yetkisinde Değişiklikler 
103
b. Üçüncü Ülke Vatandaşlarıyla İlgili Düzenlemeler 
105
c. Adalet, Özgürlük, Güvenlik Alanının Bazı Ülkeler Yönünden Uygulanışına Dair Değişiklikler: İngiltere, İrlanda ve Danimarka’nın Konumu 
106
d. Lizbon Antlaşmasının Schengen Alanına Etkisi 
108
E. Stockholm Programı: Adalet-Özgürlük-Güvenlik Alanının Yeni Öncelikleri 
109
1. Genel Olarak 
109
2. Programın Üçüncü Ülke Vatandaşlarıyla İlgili Kapsamı 
110
3. Programın Genel Olarak Değerlendirilmesi 
112
V. ÜÇÜNCÜ ÜLKE VATANDAŞLARI ALANINDA BİRLİK HUKUKUNU ETKİLEYEN TEMEL FAKTÖRLER 
113
A. Birlik Hukukunun Yasal Göç ve Entegrasyona Yaklaşımı 
113
1. Konjonktürel Ortamla Yasal Göçün Etkileşimi 
113
2. Yasal Göçe Bakış: Temel İlke ve Araçlar 
115
3. Entegrasyon Boyutu 
119
4. Temel Kazanımlar 
124
B. Üçüncü Ülke Vatandaşlarıyla İlgili Hukukta Yetki Sorunu: Birlik-Üye Devlet Yetki Ayrımı 
125
1. Genel Olarak Birlik - Üye Devlet Yetki Kullanımı 
125
a. Lizbon Antlaşması Öncesi Süreçte Yetki 
125
b. Lizbon Antlaşmasının Yetki Kullanımına Yaklaşımı 
128
2. Kişiler Üzerinde Yetki Kullanımında Tabiiyet İlişkisinin Önemi: Vatandaş-Yabancı, Üçüncü Ülke Vatandaşı Kavramları Işığında Değerlendirme 
131
3. Üye Devletlerin Üçüncü Ülke Vatandaşlarıyla İlgili Yetki Alanı 
134
4. Üçüncü Devlet Vatandaşları Alanında Topluluk Yetkisi ve Gelişimi 
138
İkinci BölümAVRUPA BİRLİĞİ VATANDAŞLIĞI VEÜÇÜNCÜ ÜLKE VATANDAŞLARININHUKUKİ STATÜSÜNE ETKİLERİ
I. BİRLİK VATANDAŞLIĞI HAKLARI KARŞISINDA ÜÇÜNCÜ ÜLKE VATANDAŞLARININ KONUMU 
141
A. Avrupa Birliği Vatandaşlığı 
141
1. Neden Avrupa Birliği Vatandaşlığı? Kavram Olarak Ortaya Çıkışı ve Gelişim Süreci 
141
2. Avrupa Birliği Vatandaşlığının Özellikleri ve Kazanılma Usulü 
145
3. Avrupa Birliği Vatandaşlığının Kurumsallaşmasının Üçüncü Ülke Vatandaşları Açısından Önemi 
150
a. Dışlayıcı-Fark Ettirici Etki 
150
b. Vatandaşlık Benzeri Statü Tartışmalarının Başlaması 
152
c. Vatandaşlık Kazanmada Uyrukluktan İkamet Ölçütüne Yönelim Tartışmaları 
153
B. Birlik Vatandaşlığı Hakları: Birlik Vatandaşlarına Münhasır Haklar 
156
1. Avrupa Parlamentosu ve Yerel Seçimlerde Oy Kullanma ve Seçilme Hakkı 
156
2. Diplomatik ve Konsolosluk Korumasından Yararlanma Hakkı 
160
3. Birlik Kurumlarına Başvurma ve Cevap Alma Hakkı 
162
4. Yasama Girişiminde Bulunma Hakkı 
163
C. Birlik Vatandaşlığı Hakları: Üçüncü Ülke Vatandaşları ile Ortak Kullanılan Haklar 
164
1. Arabulucuya Başvuru 
164
2. Avrupa Parlamentosuna Şikayet Hakkı 
165
3. Birlik Kurumlarının Dokümanlarına Erişim 
166
D. Birlik Vatandaşlığı Hakları: Üçüncü Ülke Vatandaşlarının Kısmen Yararlandığı Serbest Dolaşım ve İkamet Hakkı 
166
1. Serbest Dolaşım ve İkamet Hakkının Genel Olarak Kapsamı 
166
2. Ayrımcılık Yasağı ve Eşitlik İlkesinin Hakkın Uygulanmasında Önemi 
168
3. Serbest Dolaşım ve İkamet Hakkının Yeni Boyutu: 2004/38 Sayılı Direktif ve Getirileri 
170
a. Genel Olarak 
170
b. Birlik Vatandaşlarının Serbest Dolaşım ve İkamet Hakkı 
171
4. Serbest Dolaşım ve İkamet Hakkının Kısmen Üçüncü Ülke Vatandaşlarını Kapsaması: Birlik Vatandaşının Aile Üyesi Konumundaki Üçüncü Ülke Vatandaşları 
174
5. Üçüncü Ülke Vatandaşlarına Tanınan Serbest Dolaşım ve İkamet Hakkına Genel Bakış 
176
6. Birliğe Yeni Katılan Üye Devlet Vatandaşlarının Serbest Dolaşım ve İkamet Hakkı 
177
E. Avrupa Birliği Temel Haklar Şartında Öngörülen Haklar 
179
1. Genel Olarak Temel Haklar Şartı 
179
2. Temel Haklar Şartının Birlik Vatandaşları ile Üçüncü Ülke Vatandaşlarına Yaklaşımı 
182
II. BİRLİK VATANDAŞLIĞI İLE ÜÇÜNÇÜ ÜLKE VATANDAŞLIĞI ARASINDA YENİ BİR HAK KATEGORİSİ: UZUN DÖNEM İKAMET STATÜSÜ 
188
A. Uzun Dönem İkamet Statüsünün Kavramsal Gelişimi 
188
1. Genel Olarak 
188
2. Uluslararası Hukukta Uzun Dönem İkamet Statüsü 
190
3. Avrupa Birliği Hukukunda Uzun Dönem İkamet Statüsü 
193
B. Üçüncü Ülke Vatandaşlarının Uzun Dönem İkamet Statüsü Kazanması 
196
1. Genel Olarak 
196
2. Statü Kazanmaya Ehil Üçüncü Ülke Vatandaşları 
198
3. Bir Üye Devlette Uzun Dönem İkamet Statüsü Kazanma Koşulları 
200
a. Belirli Süre İkamet Etmek 
200
b. Yeterli Mali Kaynak ve Sağlık Sigortasına Sahip Olmak 
201
c. Kamu Düzeni ve Güvenliğine Tehlike Oluşturmama 
201
d. Entegrasyon Koşullarına Uyma 
202
4. Usuli Koşullar 
203
C. Uzun Dönem İkamet Statüsüne Bağlı Haklar 
205
1. Ekonomik ve Sosyal Alanlarda Eşit Muamele Görme Hakkı 
205
a. İşe Erişim ve Çalışma Koşullarında Eşitlik 
206
b. Eğitim Alma, Öğrenci Bursundan Yararlanma ve Mesleki Diplomaların Tanınmasında Eşitlik 
207
c. Sosyal Güvenlik, Sosyal Yardım ve Koruma ile Vergi Avantajlarında Eşitlik 
208
d. Mal ve Hizmetlere Erişimde, Mal ve Hizmet Sağlamada, Ev Edinme Koşullarında Eşitlik 
209
e. Dernek Kurma ve Üye Olma Özgürlüğü 
210
f. Uzun Dönem İkamet Statüsü Veren Ülkede Serbest Dolaşımda Eşitlik 
210
2. Sınırdışı Edilmeye Karşı Korunma 
210
3. Diğer Üye Devletlerde İkamet Hakkı Kazanma 
212
a. İkamet Hakkının Kapsamı ve Sınırları 
212
b. Usuli Gerekler 
213
4. Diğer Üye Devletlerde Kazanılan İkamet Hakkına Bağlı Olarak Eşit Muamele Hakkı 
215
5. Diğer Üye Devletlerde Kazanılan İkamet Hakkına Bağlı Olarak Aile Birleştirmesi Hakkı 
215
6. Uzun Dönem İkamet Statüsü Veren İlk Üye Devlete Kabul Edilme Hakkı 
216
7. Diğer Üye Devletlerde Uzun Dönem İkamet Statüsü Kazanma Hakkı 
217
D. Uzun Dönem İkamet Statüsünün Bireyler ve Birliğin Gelecekteki Yaklaşımı Açısından İrdelenmesi 
217
1. Uzun Dönem İkamet Statüsü Getiren 2003/109 sayılı Direktifin Etkileri 
217
2. Birlik Vatandaşlığı Kavramının Uzun Dönem İkamet Statüsü Karşısında Sorgulanması 
219
III. BİRLİK VATANDAŞLIĞINDA AYRIMCILIK YASAĞI İLE EŞİTLİK İLKESİ: ÜÇÜNCÜ ÜLKE VATANDAŞLARINA UYGULANMA DURUMU 
222
A. Defacto Vatandaşlık Hakkı Olarak Ayrımcılık Yasağı ve Eşitlik İlkesi 
222
1. Genel Olarak 
223
2. Birlik Hukukunda Ayrımcılık Yasağı ve Eşitlik İlkesi 
223
3. Ayrımcılık Yasağı ve Eşitlik İlkesinin Birlik Vatandaşlığını Tamamlayıcı Özelliği 
226
B. Üçüncü Ülke Vatandaşlarının Konumu 
227
1. Uyrukluğa Dayalı Ayrımcılık Yasağından Dışlanma Sorunu ve Çözüm Önerileri 
227
2. Irk ve Etnik Köken Ayrımcılığı İlkesi Açısından Hukuki Statüleri: 2000/43 sayılı Direktif 
229
3. Çalışma ve Mesleki Yaşamda Eşitlik İlkesi Açısından Hukuki Statüleri: 2000/78 sayılı Direktif 
231
4. Mal ve Hizmetlere Erişimde Cinsiyetlerarası Eşitlik İlkesinden Yararlanmaları: 2004/113 sayılı Direktif 
232
C. Birlik Yaklaşımı: Statüye Dayalı Eşitlik 
233
Üçüncü BölümBİRLİK SINIRLARINA GİRİŞTEN İTİBARENÜÇÜNCÜ ÜLKE VATANDAŞLARININ HAK VE STATÜLERİ
I. ÜÇÜNCÜ ÜLKE VATANDAŞLARININ GİRİŞ VE KALIŞ USULLERİ 
237
A. Avrupa Birliği Giriş Kontrol Sistemi 
237
1. 3 Aya Kadar Kalışlar: Birlik Hukuku 
237
2. 3 Aydan Fazla Kalışlar: Ulusal Hukuk 
238
3. Sistemin Genel Özellikleri ve Kapsamı 
239
a. Sistemi Şekillendiren Faktörler 
239
b. Schengen Bilgi Sistemi (SIS) 
241
c. Vize Bilgi Sistemi (VIS) 
242
B. Birlik Sınırlarına Giriş Koşulları 
243
1. Schengen Bilgi Sisteminde Yer Almama 
243
a. Kapsam ve Muafiyetler 
243
b. Veri Kaydı Girişinde Asgari Ortak Ölçütler 
245
c. Usuli Güvenceler 
246
2. Geçerli Vize İbrazı 
247
a. Vizeye Tabi ve Vizeden Muaf Üçüncü Ülke Vatandaşları 
247
b. Vize Alma Şartları ve Usulü Güvenceler 
249
3. Seyahat Belgesi ve Destekleyici Bilgi-Belge İbrazı 
252
4. Üye Devletler İçin Tehlike Oluşturmamak 
253
5. Giriş Kontrol Usulleri ve Usuli Güvenceler 
254
C. Dış Sınır Geçişlerinde Statü Farklılıkları 
254
II. ÜÇÜNCÜ ÜLKE VATANDAŞI İŞGÜCÜNÜN ÇALIŞMA HAKKI 
256
A. Birlik Hukukunda Çalışma Hakkı 
256
1. Genel Olarak 
256
2. Birlik Vatandaşlarının Çalışma Hakkı 
257
a. Vatandaşlık Bağı ve Serbest Dolaşım Özgürlüğü Kapsamında Hak Kazanılması 
257
b. Sosyal Politika Kapsamında Birliğin Çalışma Koşullarını Belirleme Yetkisi 
258
3. Üçüncü Ülke Vatandaşlarının Çalışma Hakkı 
261
B. İşbirliği ve Ortaklık Anlaşmalarında Çalışma Hakkı 
262
1. Avrupa Ekonomik Alanı Üyesi Ülke Vatandaşlarının Çalışma Hakkı 
263
2. İsviçre Vatandaşlarının Çalışma Hakkı 
264
a. Genel Olarak 
264
b. Çalışma Hakkının Kapsamı 
265
c. Çalışma Hakkı ile Bağlantılı Haklar 
266
3. 1/80 sayılı Ortaklık Konseyi Kararı ile Türk Vatandaşlarına Tanınan Çalışma Hakkı 
267
a. Çalışma Hakkının Kapsamı ve Koşulları 
267
b. Çalışma Hakkı ile Bağlantılı Haklar 
272
c. Bağımsız Çalışan Türk Vatandaşlarının Konumu 
275
4. Fas, Cezayir ve Tunus Vatandaşlarının Çalışma Hakkı 
279
5. Hırvatistan ve Eski Yugoslav Cumhuriyeti Makedonya Vatandaşlarının Çalışma Hakkı 
280
6. Birlik Hukukundaki Gelişmelerin İşbirliği ve Ortaklık Anlaşmalarına Etkisi 
280
C. Nitelikli İşgücünün Özel Konumu: 2009/50 Sayılı Direktif 
281
1. Direktifin Amacı 
281
2. Kapsam 
283
3. Direktiften Yararlanarak Mavi Kart Sahibi Olma Koşulları 
285
a. Maddi Koşullar 
285
b. Usuli Koşullar 
286
c. Mavi Kartın Kabulü veya Reddine Dair Prosedür 
286
4. AB Mavi Kartına Sahip Üçüncü Ülke Vatandaşlarının Hakları 
287
a. İş Pazarına Erişim Hakkı 
287
b. 3 Aya Kadar İş Arama Hakkı 
288
c. Eşit Muamele Hakkı 
288
d. Aile Üyelerinin Hakları 
289
e. Topluluk Uzun Dönem İkamet Statüsü Kazanma Hakkı 
290
f. Mavi Kart Sahibinin Diğer Üye Devletlerde İkamet Hakkı 
291
g. İkinci Üye Devlette Aile Üyelerinin İkamet Hakkı 
292
5. Daha lehe hükümlerin uygulanabilmesi 
292
6. 2009/50 sayılı Direktifin Getirileri 
292
a. Son Dönem Birlik Yaklaşımı Açısından İnceleme 
292
b. Vatandaşlık Benzeri Statünün Güçlenmesi 
294
D. Üçüncü Ülke Vatandaşı İşçiler İçin Tek İzin Belgesi Uygulamasına Geçiş: 2011/98 sayılı Direktif 
295
1. Genel Olarak 
295
2. Direktifin Kapsamı 
296
3. Tek İzin Belgesi Tanzim Usulü 
297
4. Eşit Muamele Hakkı 
298
5. 2011/98 sayılı Direktifin Getirileri 
299
III. AİLE BİRLEŞTİRMESİ HAKKI VE ÜÇÜNCÜ ÜLKE VATANDAŞI AİLE ÜYELERİNİN HUKUKİ STATÜSÜ 
300
A. Temel Bir Hak Olarak Aile Birleştirmesi 
301
1. Aile Birleştirmesi Hakkının Uluslararası Boyutu ve İnsan Hakları Hukuku ile Bağlantısı 
301
2. Birlik Hukukundaki Gelişim 
302
B. Üçüncü Ülke Vatandaşlarına Aile Birleştirmesi Hakkı Tanınması: 2003/86 sayılı Direktif 
304
1. Genel Olarak 
304
2. Yararlanıcı Kitlesi 
305
a. Sponsor Konumundaki Üçüncü Ülke Vatandaşları 
305
b. Aile Birleştirmesi Hakkından Mutlak Olarak Yararlanacak Olan Kişiler 
307
c. Takdire Bağlı Olarak Aile Birleştirmesi Hakkının Kapsamına Giren Üçüncü Ülke Vatandaşları 
310
3. Aile Birleştirmesi Hakkının Kazanılması İçin Gerekli Koşullar 
311
a. Maddi Koşullar: Barınma, Sağlık Sigortası, Düzenli Gelir, Entegrasyon Gerekleri 
311
b. Genel Koşullar: Kamu Düzeni, Kamu Güvenliği, Kamu Sağlığı Ölçütleri 
312
c. Özel Koşullar 
314
d. Usuli Koşullar 
315
4. Aile Birleştirmesine Dayalı Olarak Üçüncü Ülke Vatandaşı Aile Üyelerinin Hakları 
316
a. Sponsorla Aynı Koşullarda Genel ve Mesleki Eğitime, Mesleki Yönlendirmeye Erişim 
316
b. Ücretli ya da Bağımsız Çalışma Hakkına Erişim 
316
c. Sponsordan Bağımsız İkamet Hakkı 
317
C. Birlik Vatandaşlarının Aile Üyelerinin Hukuki Rejimi: 2004/38 sayılı Direktif 
318
1. Genel Olarak 
318
2. 2004/38 sayılı Direktifin Hedef Kitlesi 
319
a. Sponsor Konumundaki Birlik Vatandaşı 
319
b. Aile Üyesi Kapsamına Giren Kişiler 
322
c. Takdir Hakkına Bağlı Olarak Aile Üyesi Sayılabilecek Kişiler 
322
3. Aile Üyelerine Tanınan Haklar ve Koşullar 
323
a. Bir Üye Devlete Giriş ve Çıkış Hakkı 
323
b. 3 Aya Kadar ve 3 Aydan Fazla Süreli İkamet Hakkı 
324
c. Aile Bağının Son Bulması Halinde 5 Yıla Kadar İkamet Hakkının Muhafazası 
326
d. Daimi İkamet Hakkı Kazanılması 
327
e. Ücretli Olarak ya da Bağımsız Çalışma Hakkı Kazanılması 
328
f. Eşit Muamele Hakkı 
328
g. Sınırdışı Edilmeye Karşı Korunma Hakkı 
329
4. Serbest Dolaşım ve İkamet Hakkının Sınırlamaları 
329
D. İşbirliği ve Ortaklık Anlaşmalarında Aile Üyeleri 
330
1. İzlanda, Norveç ve Liechtenstein Vatandaşlarının Aile Üyeleri 
331
2. İsviçre Vatandaşlarının Aile Üyeleri 
331
a. Genel Olarak 
331
b. Aile Üyesi Kapsamına Giren Kişiler 
332
c. Aile Birleştirmesi Hakkından Yararlanma Koşulları 
332
d. Üye Devletlere Giriş ve Çıkış Hakkı 
333
e. Çalışma, İkamet ve Eşit Muamele Görme Hakkı 
333
f. Çalışma Hayatından Sonra Kalma Hakkı 
333
3. Türk Vatandaşlarının Aile Üyeleri 
333
a. Genel Olarak 
333
b. Aile Üyesi Kavramına Giren Kişiler 
334
c. Aile Üyelerinin Çalışma ve İkamet Hakkı 
335
d. Ayrımcılık Yasağı Temelinde Ücret ve Çalışma Koşullarında Eşitlik Hakkı 
338
e. Eğitimde Eşit Muamele Görme İlkesi 
338
f. Mevcut Durumun Kötüleştirilmemesi Prensibinden Yararlanma 
338
g. Hakların Sınırlanabilmesi 
339
4. Tunus, Cezayir ve Fas Vatandaşlarının Aile Üyeleri 
340
5. Hırvatistan ve Eski Yugoslav Cumhuriyeti Makedonya Vatandaşlarının Aile Üyeleri 
342
E. Birlik Hukukunda Mevcut Hukuki Rejimler Işığında Aile Üyelerinin Konumunun Değerlendirilmesi 
342
1. Aile Üyelerine Tanınan Hakların Etkileri 
342
2. Aile Üyelerinin Birlik Vatandaşları Karşısındaki Konumları 
344
3. Aile Üyelerine Yönelik Hukuki Rejimlerin Tamamlayıcı Özelliği 
345
IV. ÜÇÜNCÜ ÜLKE VATANDAŞLARININ SOSYAL GÜVENLİK HAKKI 
347
A. Sosyal Güvenlik Kavramı 
347
1. Uluslararası Hukukta Sosyal Güvenlik 
347
2. Birlik Hukukunda Sosyal Güvenlik Hakkı 
349
B. Sosyal Güvenlikte Üçüncü Ülke Vatandaşlarının Konumu: 1 Haziran 2003 Öncesi Dönem 
352
1. Karakteristik Özellik: Genel Olarak Kapsam Dışılık 
352
2. Üye Devlet Vatandaşlarının Aile Üyelerinin Durumu 
354
3. Avrupa Ekonomik Alanına Üye Ülke Vatandaşlarının Sosyal Güvenlik Hakkı 
355
4. İsviçre Vatandaşlarının Sosyal Güvenlik Hakkı 
355
5. Türk Vatandaşlarının Ortaklık Anlaşmasından Kaynaklanan Sosyal Güvenlik Hakkı 
356
6. İşbirliği Anlaşmaları Kapsamında Fas, Tunus ve Cezayir Vatandaşlarının Sosyal Güvenlik Hakkı 
359
7. Hırvatistan ve Eski Yugoslav Cumhuriyeti Makedonya Vatandaşlarının Sosyal Güvenlik Hakkı 
360
C. Sosyal Güvenlikte Üçüncü Ülke Vatandaşlarının Konumu: 1 Haziran 2003 Sonrası Dönem 
361
1. Sosyal Güvenlik Koordinasyonu Sistemine Üçüncü Ülke Vatandaşlarının Dahil Edilmesi: 859/2003 sayılı Tüzük (1 Haziran 2003- 1 Ocak 2011 Arası Süreç) 
361
a. Kapsam 
361
b. Uygulanma Yöntemi 
363
2. Üçüncü Ülke Vatandaşlarının Sosyal Güvenlik Rejimi 
364
a. Genel Olarak 
364
b. Kapsama Giren Sosyal Güvenlik Yararları 
364
3. Temel Koordinasyon İlkeleri 
366
a. Tek Bir Üye Devlet Hukukunun Uygulanması 
367
b. Eşit Muamele İlkesi 
368
c. Sigortalılık, Çalışma ve İkamet Sürelerinin Birleştirilmesi 
369
d. Kazanılmış Yararların Transferi İlkesi 
370
4. 883/2004 sayılı Tüzük ve Üçüncü Ülke Vatandaşlarına Etkileri 
371
a. Birlik Vatandaşlarının Aile Üyelerine Uygulanma Usulü 
371
b. 883/2004 sayılı Tüzük Kapsamına Üçüncü Ülke Vatandaşlarının Alınması: 1231/2010 sayılı Tüzük Değişikliği (1 Ocak 2011 Sonrası Süreç) 
371
5. Üçüncü Ülke Vatandaşlarının Birlik Sosyal Güvenlik Koordinasyonu Sisteminde Yer Almasının Sonuçları 
375
V. ÜÇÜNCÜ ÜLKE VATANDAŞI ARAŞTIRMACI VE ÖĞRENCİLER 
375
A. Birlik Hukukunda Araştırmacıların Hakları 
375
1. Genel Olarak 
375
2. 2005/71 sayılı Direktifin Kapsamı 
379
3. Direktiften Yararlanma Koşulları 
380
a. Ön Koşullar 
380
b. Araştırmacının Kabulüne İlişkin Koşullar 
381
4. Araştırmacının Hakları 
383
a. Eğitim Verme Hakkı 
383
b. Eşit Muamele Hakkı 
383
c. Üye Devletlerarası Dolaşım Hakkı 
383
5. 2005/71 sayılı Direktifin Hukuki Etkisi 
384
a. Genel Olarak 
384
b. 2003/109, 2003/86 ve 2009/50 sayılı Direktiflerle Bağlantısı 
385
c. İşbirliği ve Ortaklık Anlaşmalarıyla Bağlantısı 
387
B. Üçüncü Ülke Vatandaşı Öğrencilerin Hukuki Statüsü 
387
1. Genel Olarak 
387
2. 2004/114 sayılı Direktif ve Kapsamı 
389
3. Genel Kabul Koşulları 
390
4. Yararlanıcı Kişilere Göre Özel Kabul Koşulları 
391
a. Yüksek Öğrenim Öğrencileri 
391
b. Orta Öğretim Öğrencileri 
392
c. Mesleki Eğitim Öğrencileri 
392
d. Gönüllü Hizmet İçin Başvuran Kişiler 
393
5. Yüksek Öğretim Öğrencilerinin Hakları 
393
a. Dolaşım Hakkı 
393
b. Ekonomik Faaliyette Bulunma Hakkı 
393
6. 2004/114 sayılı Direktifin Hukuki Etkisi 
394
Sonuç 
397
Kaynakça 
407
Dava Dizini 
455
Kavram Dizini 
467