Anayasa Hukukunda Karşı–İmza Kuralı Salih Taşdöğen  - Kitap

Anayasa Hukukunda Karşı–İmza Kuralı

1. Baskı, 
Haziran 2016
Kitabın Detayları
Dili:
Türkçe
Ebat:
16x24
Sayfa:
261
Barkod:
9789750238246
Kapak Türü:
Karton Kapaklı
Kitabın Fiyatı:
435,00
İndirimli (%85):
65,00
24 saat içerisinde temin edilir.
Kitabın Açıklaması
Bu eserde, birçok devletin anayasalarında öngörülmüş ve devlet başkanlarının yazılı işlemlerinin tekemmülü için şart olan karşı-imza kuralı incelenmiştir.
Bu kural, parlamenter sistemin bir mekanizması olarak ortaya çıkmıştır. Parlamenter sistemlerde yürütme erki devlet başkanı ve bakanlar kurulu tarafından kullanılır. Devlet başkanları ise yürütme erkini kullanan organlardan daha az yetkili ve daha az etkili olanıdır. Bu nitelik onlara parlamenter sistemin oluşum süreci içerisinde miras kalmıştır. Bu sistemin beşiği olan İngiltere'de önceleri Kral yasama, yürütme ve hatta yargı erklerini kullanan tek yetkili organken, yasama ve yargı yetkileri ondan zamanla koparılmış, yürütme erkine ilişkin olan yönetme yetkileri ise törpülenmiştir. Böylece Kralda belli bazı yönetme yetkileri ve devletin birliği ve bütünlüğüne ilişkin bazı sembolik yetkiler kalmıştır. Bu bağlamda parlamenter sistemlerde devlet başkanlarından genel olarak tarafsız ve bağımsız hakem rolü biçilmiştir. Tarafsızlık ve bağımsızlık özelliğinin sağlanabilmesi için de bazı araçlar kullanılmaktadır. Bunlardan biri de devlet başkanlarının sorumsuzluğudur. Devlet başkanlarının sorumsuzluğu da karşı-imza kuralıyla sağlanır. Karşı-imza kuralı, devlet başkanının işlemlerine anayasada belirtilmiş olan kişi veya kişilerin imza atması şeklinde tezahür eder. Bu kuralla, devlet başkanlarının yapmış olduğu işlemlerden dolayı ortaya çıkan sorumluluk, karşı-imza atmaya yetkili olan makama geçer. Karşı-imza kuralının tek fonksiyonu bu değildir. Ancak en önemli fonksiyonu da budur.
Türk anayasalarında da genel itibariyle parlamenter sistem benimsenmiş veya bu sisteme yaklaşan yapılar kurulmuştur. Bu olguyla paralel olarak karşı-imza kuralı da anayasalarda yer bulmuştur. Ancak uygulanması konusunda büyük problemler yaşanmıştır, yaşanmaktadır.
Eser toplamda üç bölümden oluşturulmuş ve bölümlerde sırasıyla kuvvetlerin birbiriyle ilişkisine göre hükümet sistemleri, parlamenter sistemin genel özellikleri; parlamenter sistemin oluşum sürecinde devlet başkanının konumunun belirginleşmesi, bu sistemi benimsemiş ülkelerde ve Türkiye'de devlet başkanının sistem içerisindeki konumu ve karşı-imza kuralının genel ilkeleriyle birlikte Türkiye uygulamasının detaylı bir incelemesi yapılmıştır.
Kitabın Konu Başlıkları
.
Kuvvetlerin Birbiriyle İlişkilerine Göre Hükümet Sistemleri ve Parlamenter Sistem
.
Parlamenter Sistemlerde Devlet Başkanları
.
Karşı–İmza Kuralı ve Türkiye Bakımından Değerlendirilmesi
Kitapla İlgili Kategoriler
Yorumlar
Kitabın İçindekileri
Önsöz 
7
Kısaltmalar 
15
GİRİŞ 
17
BİRİNCİ BÖLÜM 
KUVVETLERİN BİRBİRİYLE İLİŞKİLERİNE GÖRE 
HÜKÜMET SİSTEMLERİ VE PARLAMENTER SİSTEM 
I. GİRİŞ 
21
II. KUVVETLERİN BİRBİRİYLE İLİŞKİSİ BAKIMINDAN HÜKÜMET SİSTEMLERİ 
21
A. GENEL OLARAK 
21
B. KUVVETLER BİRLİĞİ 
22
1. Kuvvetlerin Yasama Organında Birleşmesi – Meclis Hükümeti Sistemi 
23
2. Kuvvetlerin Yürütme Organında Birleşmesi 
25
a. Mutlak Monarşi 
25
b. Diktatörlük 
26
C. KUVVETLER AYRILIĞI 
27
1. Tarihsel Gelişim 
28
2. Montesquieu’nün Kuvvetler Ayrılığı Düşüncesi 
31
3. Kuvvetler Ayrılığını Temel Alan Sistemler 
36
a. Başkanlık Sistemi 
36
b. Yarı–Başkanlık Sistemi 
40
D. PARLAMENTER SİSTEM 
42
1. Parlamenter Sistemin Tarihçesi 
42
a. Yasamanın Diğer Devlet Organlarından Ayrılması 
43
aa. 1066 Hastings Savaşından Önceki Devirlerde Durum 
44
bb. 1066 Hastings Savaşından Sonraki Durum 
45
cc. Magna Carta Libertatum 
46
dd. Parlamentonun gelişmesi 
47
ee. Parlamentonun Yasama Yetkisini Kazanması 
50
ff. Haklar Beyannamesi (Bill of Rights – 1689) 
51
gg. Veraset Kanunu (Act of Settlement – 1701) 
53
b. Yürütme yetkisinin Kraldan ayrılması 
53
aa. Bakanlar Kurulunun Ortaya çıkışı ve Gelişimi 
54
bb. Bakanların sorumluluğu ve Fesih Müesseselerinin Ortaya Çıkışı 
56
2. Parlamenter Sistemin Tanımı – Özellikleri 
59
a. Asli Özellikler 
64
aa. Yürütme Kuvvetini İki Organın Kullanması 
64
aaa. Devlet Başkanı 
64
bbb. Bakanlar Kurulu 
64
bb. Yürütmenin Göreve Gelişi 
66
cc. Bakanlar Kurulunun Yasama Organının Güvenine Dayanması 
66
b. Tali özellikler 
67
aa. Yürütme Organının Yasama Organını Feshedebilmesi 
68
bb. Aynı Kişinin Hem Yasama Organında Hem Yürütme Organında Görev Alabilmesi 
68
cc. Bakanlar Kurulunun Yasama Organının Çalışmalarına Katılabilmesi 
69
3. Karşılıklı Etkileşim Araçları 
69
a. Kanun yapımına yürütmenin katılması 
70
b. Bütçe 
70
c. Uluslararası andlaşmaların yapılması 
70
d. Denetim 
70
4. Rasyonelleştirilmiş Parlamentarizm 
70
E. TÜRK ANAYASALARINDA BENİMSENMİŞ HÜKÜMET SİSTEMLERİ 
73
1. 1876 Anayasasında Durum 
73
a. 1909 Öncesi Durum 
73
b. 1909 Sonrası Durum 
74
2. 1921 Anayasasında Durum 
75
a. 1923 Öncesi Durum 
75
b. 1923 Sonrası Dönem 
75
3. 1924 Anayasasındaki Durum 
76
4. 1961 Anayasasında Durum 
77
5. 1982 Anayasasında Durum 
78
İKİNCİ BÖLÜM 
PARLAMENTER SİSTEMLERDE DEVLET BAŞKANLARI 
I. DEVLET BAŞKANININ PARLAMENTER SİSTEMLERDEKİ KONUMU 
82
II. DEVLET BAŞKANLARININ PARLAMENTER SİSTEMLERDE HUKUKİ STATÜSÜ 
85
A. SEÇİMİ VEYA BELİRLENMESİ 
85
B. GÖREVE BAŞLAMASI 
89
C. GÖREV SÜRESİ 
90
D. TEKRAR SEÇİLEBİLİRLİK 
91
E. GÖREV BAĞDAŞMAZLIKLARI 
92
F. DEVLET BAŞKANINA VEKÂLET 
92
G. GÖREVİNİN SONA ERMESİ 
93
H. SORUMLULUĞU VE SORUMSUZLUĞU 
95
1. Devlet Başkanının Siyasi Sorumluluğu 
95
2. Devlet Başkanının Hukuki Sorumluluğu 
97
3. Devlet Başkanının Cezai Sorumluluğu 
98
I. DEVLET BAŞKANLARININ PARLAMENTER SİSTEMLERDEKİ YETKİ VE GÖREVLERİ 
101
1. Genel Olarak 
101
2. Devlet Başkanının Yetki ve Görevlerinin İlişkili Oldukları Alana Göre Sınıflandırılması 
104
a. Devlet Başkanının Devletin Başı Olması Sıfatıyla Sahip Olduğu Yetkiler 
104
b. Devlet Başkanlarının Yasamayla İlgili Yetki Ve Görevleri 
105
c. Devlet Başkanlarının Yürütmeyle İlgili Yetki Ve Görevleri 
105
d. Devlet Başkanlarının Yargıyla İlgili Yetki Ve Görevleri 
106
e. Devlet Başkanlarının Dış İlişkiler Alanındaki Yetki Ve Görevleri 
106
f. Devlet Başkanlarının Diğer Yetki Ve Görevleri 
106
III. TÜRK ANAYASALARINDA DEVLET BAŞKANLIĞININ DÜZENLENİŞİ 
106
A. 1876 ANAYASASINDA DEVLET BAŞKANI (PADİŞAH) 
106
B. 1924 ANAYASASINDA CUMHURBAŞKANI 
108
C. 1961 ANAYASASINDA CUMHURBAŞKANI 
109
IV. 1982 ANAYASASINDA CUMHURBAŞKANLIĞI 
110
A. CUMHURBAŞKANININ ANAYASAL KONUMU VE İŞLEVİ 
110
B. SEÇİLMESİ VE GÖREVE BAŞLAMASINA İLİŞKİN HUSUSLAR 
112
1. Seçilme Yeterliliği 
113
a. Türk Vatandaşı Olmak 
113
b. Kırk Yaşını Doldurmuş Olmak 
113
c. Yükseköğrenim Yapmış Olmak 
114
d. Milletvekili Olmak Veya Milletvekili Seçilme Yeterliliğine Sahip Olmak 
114
aa. Olumlu Şartlar 
114
aaa. Türk Vatandaşı Olmak 
115
bbb. Yirmibeş Yaşını Doldurmuş Olmak 
115
ccc. En Az İlkokul Mezunu Olmak 
115
ddd. Askerlik Şartı 
115
bb. Olumsuz Şartlar 
115
aaa. Kısıtlı Olmamak 
115
bbb. Kamu Hizmetlerinden Yasaklı Olmamak 
115
ccc. Toplam Bir Yıldan Fazla Hapis Cezasına Hüküm Giymemiş Olmak 
115
ddd. Ağır Hapis Cezasına Hüküm Giymiş Olmamak 
116
eee. Yüz Kızartıcı Suçlardan Hüküm Giymemiş Olmamak 
116
fff. Belirli Suçlardan Hüküm Giymemiş Olmak 
116
2. Seçme Yetkisi ve Seçme Usulü 
116
3. Göreve Başlaması 
118
4. Andiçmesi 
118
5. Görev Süresi ve Tekrar Seçilebilirliği 
119
6. Görevinin Sona Ermesi 
119
a. Sürenin Dolması 
119
b. İstifa 
120
c. Ölüm 
120
d. Başka Bir Sebeple Cumhurbaşkanlığı Makamının Boşalması 
120
e. Vatana İhanet İle Suçlandırılma 
120
D. CUMHURBAŞKANINA VEKÂLET 
121
E. CUMHURBAŞKANININ SORUMLULUĞU 
122
1. Cumhurbaşkanının Siyasi Sorumsuzluğu 
122
2. Cumhurbaşkanının Hukuki Sorumluluğu 
124
a. Cumhurbaşkanının Göreviyle İlgili İşlem Ve Eylemlerinden Dolayı Hukuki Sorumluluğu 
124
b. Cumhurbaşkanının Görevi İle İlgili Olmayan Eylem Ve İşlemlerden Dolayı Hukuki Sorumluluğu 
124
3. Cumhurbaşkanının Cezai Sorumluluğu 
125
a. Cumhurbaşkanının Görevine İlişkin Suçlarından Dolayı Sorumluluğu 
125
b. Vatana İhanet Suçu 
126
c. Cumhurbaşkanının Kişisel Suçlarından Dolayı Sorumluluğu 
127
F. YETKİ VE GÖREVLERİ 
131
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM 
KARŞI–İMZA KURALI VE TÜRKİYE BAKIMINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ 
I. TANIMI 
133
II. UNSURLARI 
134
A. DEVLET BAŞKANININ GÖREVİYLE İLGİLİ YAZILI İŞLEMLERİ HAKKINDA BU KURAL UYGULANIR. 
135
B. İŞLEMİN SORUMLULUK DOĞURUR NİTELİKTE OLMASI GEREKİR. 
137
C. BU KURALIN ANAYASALAR TARAFINDAN KABUL EDİLMİŞ OLMASI GEREKİR. 
137
III. KAPSAMI 
138
IV. FONKSİYONU 
139
V. KARŞI–İMZA ATMA YETKİSİ 
142
A. KARŞI–İMZA YETKİSİNİN BAKANLARA VERİLDİĞİ ANAYASALAR 
143
B. KARŞI–İMZA YETKİSİNİN SADECE BAŞBAKANA VERİLDİĞİ ANAYASALAR 
143
C. KARŞI–İMZA YETKİSİNİN BAŞBAKAN VEYA YETKİLİ BAKANA VERİLDİĞİ ANAYASALAR 
143
D. KARŞI–İMZA YETKİSİNİN BAŞBAKAN VE GEREKLİ DURUMLARDA YETKİLİ BAKANLARA VERİLDİĞİ ANAYASALAR 
144
E. KARŞI–İMZA YETKİSİNİ BAŞBAKAN VE İLGİLİ BAKANLARA VEREN ANAYASALAR 
144
F. KARŞI–İMZA YETKİSİNİ HÜKÜMETE VEREN ANAYASALAR 
144
VI. KARŞI–İMZA KURALINA İLİŞKİN KARŞILAŞTIRMALI HUKUKTA DÜZENLEMELER 
144
VII. DEVLET BAŞKANLARININ YETKİLERİ 
147
A. DEVLET BAŞKANLARININ YAZILI İŞLEMLERLE KULLANDIĞI YETKİ VE GÖREVLER 
148
B. DEVLET BAŞKANININ EYLEMLERLE KULLANDIĞI YETKİLERİ 
150
VIII. ESKİ TÜRK ANAYASALARINDA KARŞI İMZA KURALI 
150
A. 1876 ANAYASASINDA KARŞI–İMZA KURALI 
151
B. 1924 ANAYASASINDA KARŞI–İMZA KURALI 
152
C. 1961 ANAYASASINDA KARŞI–İMZA KURALI 
153
IX. 1982 ANAYASASINDA KARŞI–İMZA KURALI 
153
A. DÜZENLENİŞİ VE DEĞERLENDİRİLMESİ 
153
B. GENEL OLARAK UYGULANIŞI 
156
X. TÜRK HUKUKU BAKIMINDAN KARŞI–İMZA KURALINA TABİ İŞLEMLERİN HUKUKİ NİTELİĞİ 
167
A. Tek Yanlılık 
168
B. İcrailik 
169
C. Re’sen İcra Edilebilirlik 
169
D. Hukuka Uygunluk Karinesi 
170
E. Yazılılık 
171
XI. CUMHURBAŞKANININ YETKİ VE GÖREVLERİNİN KULLANIMINAVE YERİNE GETİRİLMESİNE İLİŞKİN YARGISAL DENETİM 
173
A. YARGISAL DENETİMİN KAPSAMI 
173
B. CUMHURBAŞKANININ YETKİ VE GÖREVLERİNİ İCRASINDAN DOLAYI ORTAYA ÇIKABİLECEK TAZMİNAT SORUMLULUĞU 
175
C. CUMHURBAŞKANININ YETKİ VE GÖREVLERİNİ İCRASINDAN DOLAYI ORTAYA ÇIKABİLECEK CEZAİ SORUMLULUK 
176
D. CUMHURBAŞKANININ YETKİ VE GÖREVLERİNE İLİŞKİN OLARAK YAPTIĞI İŞLEMLERİN İDARİ YARGISAL DENETİMİ 
177
1. Unsurlar Bakımından Değerlendirme 
177
a. Yetki Unsuru 
177
aa. Kişi Bakımından Yetki (Ratione Personae Yetki) 
178
bb. Konu Bakımından Yetki (Ratione Materiae Yetki) 
179
cc. Yer Bakımından Yetki (Ratione Loci Yetki) 
180
dd. Zaman Bakımından Yetki (Ratione Temporis Yetki) 
180
b. Şekil Unsuru 
182
c. Usul Unsuru 
183
d. Sebep Unsuru 
184
e. Konu Unsuru 
184
f. Amaç Unsuru 
185
2. Yaptırımlar Bakımından Değerlendirme 
185
a. Yokluk 
186
aa. Maddi (mutlak) yokluk 
186
bb. Yok Hükmünde Sayma 
188
b. İptal Edilebilirlik 
189
XII. 1982 ANAYASASINA GÖRE CUMHURBAŞKANINA AİT OLAN YETKİLERİN DEĞERLENDİRİLMESİ 
196
A. CUMHURBAŞKANININ İŞLEMLERLE KULLANDIĞI YETKİLER 
197
1. Cumhurbaşkanının Yasamaya İlişkin Yetkileri 
197
a. Türkiye Büyük Millet Meclisini Gerektiğinde Toplantıya Çağırmak 
197
b. Kanunları Yayınlamak 
198
c. Kanunları Tekrar Görüşülmek Üzere Türkiye Büyük Millet Meclisine Geri Göndermek 
201
d. Anayasa Değişikliklerine İlişkin Kanunları Gerekli Gördüğü Takdirde Halkoyuna (Referanduma) Sunmak 
205
e. Anayasa Mahkemesinde İptal Davası Açma 
206
f. Türkiye Büyük Millet Meclisi Seçimlerinin Yenilenmesine Karar Vermek 
207
2. Cumhurbaşkanının Yürütmeye İlişkin Yetkileri 
209
a. Başbakanı Atamak ve İstifasını Kabul Etmek 
209
b. Başbakanın Teklifi Üzerine Bakanları Atamak ve Görevlerine Son Vermek 
212
c. Gerekli Gördüğü Hallerde Bakanlar Kurulunu Başkanlığı Altında Toplantıya Çağırmak 
214
d. Yabancı Devletlere Türk Devletinin Temsilcilerini Göndermek, Türkiye Cumhuriyetine Gönderilecek Yabancı Devlet Temsilcilerini Kabul Etmek 
215
e. Milletlerarası Andlaşmaları Onaylamak ve Yayınlamak 
216
f. Türk Silahlı Kuvvetlerinin Kullanılmasına Karar Vermek 
218
g. Genelkurmay Başkanını Atamak 
218
h. Millî Güvenlik Kurulunu Toplantıya Çağırmak 
219
ı. Başkanlığında Toplanan Bakanlar Kurulunun Kararıyla Sıkıyönetim Veya Olağanüstü Hal İlân Etmek Ve Kanun Hükmünde Kararname Çıkarmak 
220
i. Sürekli Hastalık, Sakatlık Veya Kocama Sebebiyle Belirli Kişilerin Cezalarını Hafifletmek Veya Kaldırmak 
221
j. Devlet Denetleme Kurulunun Üyeleri ile Başkanını Atamak ve Bu Kurula İnceleme, Araştırma Ve Denetleme Yaptırmak 
223
k. Yükseköğretim Kurulu Üyelerini Seçmek 
225
l. Üniversite Rektörlerini Seçmek 
226
3. Cumhurbaşkanının Yargıya İlişkin Yetkileri 
227
4. Diğer Yetkiler 
229
B. CUMHURBAŞKANININ EYLEMLERLE KULLANDIĞI YETKİLERİ 
230
1. Cumhurbaşkanının Yasamaya İlişkin Yetkisi 
231
2. Cumhurbaşkanının Yürütmeye İlişkin Yetkileri 
232
a. Gerekli Gördüğü Hallerde Bakanlar Kuruluna Başkanlık Etmek 
232
b. Türkiye Büyük Millet Meclisi Adına Türk Silahlı Kuvvetlerinin Başkomutanlığını Temsil Etmek 
233
c. Milli Güvenlik Kuruluna Başkanlık Etmek Yetkisi 
234
d. Kararnameleri İmzalamak 
234
XIII. BAKANIN REFAKATİ İLKESİ 
238
SONUÇ 
241
Kaynaklar 
247
Kavram Dizini 
259