2. ANAYASAL DEĞERLER SİSTEMİ BAKIMINDAN ANAYASAYI DEĞİŞTİRME İKTİDARI VE SINIRLILIĞI
21
I. Anayasal Değerler Sistemi ve Sistemde Değişiklik Yapılmasının Mümkün Olup Olmadığı
21
A. Değer ve Değer Yargısı Kavramı
21
2. Değerlerin değişime açık olup olmadığı meselesi ve değer yargısı kavramı
24
B. Anayasal Değer Kavramı
29
1. Anayasal değer kavramının içeriği
29
a. Anayasaların içeriğine ilişkin yaklaşımlar
30
b. Anayasal değerler sistemi, içeriği ve “Anayasal kimlik” kavramı
31
2. Anayasal değerlerin anayasalardaki konumları
39
a. Başlangıç metinleri
39
b. Temel hak ve özgürlükleri içeren maddeler
45
c. Değiştirilemez maddeler
46
d. Anayasayı değiştirme kuralları
46
3. Anayasal değerler sisteminde değişiklik ihtiyacı
48
C. Anayasayı Değiştirme İktidarının “Kuruculuk” Sıfatının Sorgusu ve Sınırlılığı Tartışmaları
52
1. Anayasayı yapma ve değiştirme iktidarı açısından iktidar türleri
52
2. Anayasayı değiştirme iktidarının “kuruculuk” sıfatının sorgusu
57
3. Anayasayı değiştirme iktidarının sınırlılığı: Lehte ve aleyhte görüşler
59
II. Anayasayı Değiştirme İktidarının Usuli Sınırları
61
A. Anayasayı Değiştirme Usullerinin Varlık Gösterdiği Katı Anayasa Sistemi
61
B. Anayasayı Değiştirme Usullerinin Önemi ve İşlevleri
66
C. Anayasayı Değiştirme Usullerinin Değiştirilebilir Olup Olmadığı Tartışması
68
III. Anayasayı Değiştirme İktidarının Maddi Sınırları
70
A. Anayasayı Değiştirme İktidarının Anayasayı Değiştirme Biçimleri ve
2. Anayasa değişikliği modelleri
74
a. Anayasal anayasa değişiklikleri
75
b. Anayasa dışı anayasa değişiklikleri
77
c. Anayasaya aykırı anayasa değişiklikleri
80
B. Anayasa Değişikliklerinin Açık Maddi Sınırları (Explicit Substantive
Limitations): Değiştirilemez Maddeler
91
1. Değiştirilemez maddelerin kapsamı
91
2. Değiştirilemez maddelerin kapsamı dışında bırakılan diğer sınırlar
94
3. Değiştirilemez maddelerin tarihsel temelleri ve gelişimi
96
4. Değiştirilemez maddelerin amacı ve işlevi
98
5. Değiştirilemez maddelere verilen hukuki değerle ilişkili tartışmalar
102
a. Değiştirilemez maddelerin varlığına ilişkin itirazlar ve kabuller
102
b. Değiştirilemez maddelerin değiştirilmesi meselesi
107
c. Değiştirilemez maddelerin dar ve geniş yorumlanması
110
6. Değiştirilemez maddelerin içeriği
114
C. Anayasa Değişikliklerinin Zımnî Maddi Sınırları (Implicit Substantive
1. Zımnî maddi sınırların kapsamı
118
2. Zımnî maddi sınırların varlığını reddeden ve kabul eden görüşler
122
3. Zımnî maddi sınırların tarihsel gelişimi
125
3. ANAYASA DEĞİŞİKLİKLERİNİN YARGISAL DENETİMİ VE BU DENETİMİN MEŞRULUĞU
129
I. Anayasa Değişikliklerinin Yargısal Denetiminin Mantıki Temelleri
130
II. Anayasa Değişikliklerinin Yargısal Denetiminin Yapıldığı Zaman Bakımından Denetim Sistemleri ve Ülke Uygulamaları
133
A. Önleyici (a priori) Denetim
135
B. Düzeltici (a posteriori) Denetim
138
1. Anayasa değişikliklerinin denetimini reddeden ülkeler
139
2. Şekil bakımından denetim
142
3. Esas bakımından denetim
145
III. Anayasa Değişikliklerinin Esas Bakımından Denetimi İçin Gerekli Argümanlar
146
A. Anayasa Maddeleri Arasında Hiyerarşinin Kabulü
146
1. Anayasayı değiştirme usulleri ile diğer anayasa maddeleri arasındaki
2. Farklı değiştirme usulleri arasındaki hiyerarşi
151
3. Değiştirilemez maddeler ile diğer anayasa maddeleri arasındaki hiyerarşi . 154
B. Anayasa–üstülük Yaklaşımının Kabulü
162
1. Anayasa–üstü prensiplerin varlığı ve geçerliliği tartışmaları
162
2. Anayasaya uygunluk denetiminde ölçü alınan anayasa–üstü prensiplerin farklı görünümleri
166
IV. Anayasa Değişikliklerinin Esas Bakımından Denetimini Reddeden Mahkemeler
168
V. Anayasa Değişikliklerini Esas Bakımından Denetleyen Mahkemeler
174
C. Hindistan’ın “Temel Yapı Doktrini”
181
D. “Temel Yapı Doktrini”ni Uygulamaya Geçiren Diğer Ülkeler
189
1. Güney Afrika Cumhuriyeti
189
4. TÜRK ANAYASA MAHKEMESİ’NİN ANAYASA DEĞİŞİKLİKLERİNİN DENETİMİ KONUSUNDAKİ YAKLAŞIMI
211
I. Anayasa Mahkemesinin Anayasaya Uygunluk Denetimi Görevi ve Denetimin Sınırı
212
A. Anayasa Mahkemesinin Anayasa Hükümlerini Yorumlama, Somutlaştırma ve Anlamlandırma İşlevi
212
B. Yargısal Yorumun Sınırlarının Aşılması: “Yargısal Aktivizm” Nitelemesi
213
C. Türk Anayasa Mahkemesi’nin Anayasa Değişikliklerinin Denetimi Sırasındaki “Yetkilerini Genişletme Eğilimi”
217
II. Türk Anayasa Mahkemesi’nin Anayasa Değişikliklerinin Denetimine İlişkin Farklı Dönemlerdeki Uygulamaları
221
A. Genel Olarak Türk Anayasa Mahkemesi’nin Anayasa Değişikliklerin Denetimi Sırasında Kullandığı Ölçü Normlar
221
B. 1876 Anayasası (Kanun–ı Esasi) Dönemi
224
C. 1924 Anayasası Dönemi
226
D. 1961 Anayasası Dönemi
229
1. 1961 Anayasası’nda anayasayı değiştirme usulü
229
2. 1961 Anayasası’ndaki değiştirilemez maddeler
230
3. Türk Anayasa Mahkemesi’nin kuruluşu ve anayasa değişikliklerinin
denetiminin başlama süreci
232
4. Dönemin önemli içtihatları
234
a. E. 1970/1, K. 1970/31, K. T. 16.6.1970: Esas bakımından denetimin
b. E. 1973/19, K. 1975/87, K.T. 15.4.1975: Şekil görüntüsü altında
esas bakımından denetim
243
E. 1982 Anayasası Dönemi
251
1. 1982 Anayasası’nda anayasayı değiştirme usulü
253
2. 1982 Anayasası’ndaki değiştirilemez maddeler
260
3. 4. maddenin değiştirilebilirliği tartışması
261
a. 4. maddenin değiştirilebileceğini savunan görüşler
261
b. 4. maddenin değiştirilemeyeceğini savunan görüşler
264
4. 1982 Anayasası’nda anayasa değişikliklerinin yargısal denetiminin
5. Dönemin önemli içtihatları
268
a. E. 1987/9, K. 1987/15, K. T. 18.06.1987: Mevzuata uygun denetim
268
b. E. 2007/99, K. 2007/86, K. T. 27.11.2007: Mevzuata uygun denetim ve referandumlar üzerinde anayasallık denetimi sorunu
269
c. E. 2008/16, K. 2008/116, K. T. 05.06.2008: Şekil görüntüsü altında esas bakımından denetim içtihatlarına dönüş
277
d. E. 2010/49, K. 2010/87, K. T. 07.07.2010: Şekil görüntüsü altında
esas bakımından denetim yaklaşımının devamı
289
e. E. 2011/59, K. 2012/34, K.T. 01.03.2012: Anayasa Mahkemesi’nin
“yetkisini genişletme eğilimi”nden vazgeçişi
292