Birinci Bölüm UYGULAMA ALANI, GÖREVLİ YARGI MERCİLERİ VE TAHSİL DAİRESİ
I. 6183 SAYILI KANUNUN UYGULAMA ALANI
21
B. Tahsili Emval Kanununa Atıf Yapan Kanun Hükümleri
22
C. 6183 Sayılı Kanuna Atıf Yapan Kanunlar
23
1. Amme Alacaklarının Takip ve Tahsilinden Kaynaklanan Uyuşmazlıkların Çözümünde Görevli Yargı Mercileri
25
2. 6183 Sayılı Kanunun Birinci Maddesi Kapsamında Kalan Alacakların Tahsilinde Görev
27
3. İdari Akitlerden Doğan Alacaklar 6183 Sayılı Kanun Kapsamında Amme Alacağı Niteliğindedir
31
4. Sosyal Güvenlik Kurumu Prim Alacaklarının 6183 Sayılı Amme Alacakların Tahsili Usulü Kanunu Kapsamında Tahsilinde Görev
33
5. Amme İdarelerinden Belediyeler ve İl Özel İdaresi Alacaklarının 6183 Sayılı Yasa Hükümlerine Göre Tahsilinde Görev
36
6. Fon Alacaklarının 6183 Sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkındaki Kanun Hükümlerine Göre Takibinde Görev
38
7. Muhtelif Kanun ve Tüzüklerden Kaynaklanan Alacakların 6183 Sayılı Yasa Hükümlerine Göre Takip ve Tahsilinde Görev
40
II. AMME ALACAKLARININ 6183 SAYILI KANUN İLE 2004 SAYILI İCRA İFLAS KANUNU HÜKÜMLERİNE GÖRE TAKİP VE TAHSİLİNDE UYGULAMA FARKLILIĞI
43
III. TAHSİL DAİRESİ BULUNMAYAN İL ÖZEL İDARELERİNDE İDARİ PARA CEZALARININ TAKİP VE TAHSİLİ
53
A. Kabahatler Kanunu Kapsamına Giren İdari Para Cezaları
57
B. İdari Para Cezalarının Kesinleşmesi
58
İkinci Bölüm 6183 SAYILI KANUNDAKİ SON DEĞİŞİKLİKLER, ALACAKLARIN TAHAKKUK VE TAKİBİ
I. 6183 SAYILI AMME ALACAKLARININ TAHSİL USULÜ HAKKINDAKİ KANUNDA 5766 SAYILI KANUNLA YAPILAN SON DEĞİŞİKLİKLER
61
A. Amme Alacağı Ödenmeden Yapılmayacak İşlemler İle İşlem Yapanların Sorumlulukları
62
B. Limited Şirketin Amme Borçları
62
C. “Kanuni Temsilcilerin Sorumluluğu” Başlıklı Mükerrer 35. Maddede Yapılan Değişiklikler
64
D. İlave Edilen 36/A Maddesi
65
E. Tecil Başlıklı 48. Maddede Yapılan Değişiklikler
66
F. “İcranın Kaza Mercilerince Tehiri” 49. Maddede Yapılan Değişiklikler
67
G. Geçici 8. Maddenin Birinci Fıkrasında Yapılan Değişiklik
68
A. İhtiyati Tahakkukun Nedenleri
70
B. İhtiyati Tahakkukun Neticeleri
73
III. AMME ALACAKLARININ TAHSİLİNE YÖNELİK (6183 SAYILI KANUN) İLE ÖZEL HUKUK (İCRA İFLAS HUKUKU) HÜKÜMLERİNDEKİ İHTİYATİ HACİZ ARASINDAKİ AYRILIKLAR
76
IV. İHTİYATİ TAHAKKUKA İTİRAZ
80
A. Geçici Tahakkuk Miktarına Karşı Davanın Yönetilmesi
80
B. Davanın Geçici Tahakkuk Nedenine Yöneltilmesi
81
V. AMME ALACAKLARINDA HACZE İŞTİRAK
81
VI. AMME ALACAKLARININ TAHSİLİNDE SIRA
93
MADDE-48: (5766 Sayılı Kanunun 6. Maddesiyle Değişik)
98
B. Kamu Alacağının Tecilinin Şartları
99
1. Kamu Borçlusunun Zor Duruma Düşme İhtimali Bulunmalıdır
99
2. Yazılı İstemde Bulunma Şartı
100
3. Borçlunun Teminat Göstermesi Şartı
100
4. Tecil Erteleme İki Yıl Süre İle Sınırlıdır
102
5. Kamu Alacağı Tecil Edilmiş Olsa Dahi Direnme Faizi Uygulanmalıdır
103
C. Tecil (Erteleme) ve Taksitlendirmenin Sonuçları
103
VIII. İCRANIN KAZA MERCİLERİNCE TEHİRİ
104
IX. ÖLÜM HALİNDE TAKİBİN GERİ BIRAKILMASI
104
X. GECİKME ZAMMI, NİSPET VE HESABI
105
Madde 51-(5035 Sayılı Kanunun 4. Maddesiyle Değişen Madde T. 4.1.2004)
105
B. Gecikme Zammının Şartları
106
C. Gecikme Zammını Tabi Olmayan Alacaklar
106
Üçüncü Bölüm İHTİYATİ HACİZ, HACİZ, MENKUL VE GAYRİMENKUL SATIŞI
B. İhtiyati Haciz Kararının Uygulanması
111
C. İhtiyati Haciz İstihkak İddiası
113
B. İl Özel İdaresi ve Belediyeler Yönünden Hazzedilemeyen Mal Varlıkları
115
C. Belediye Mal Varlıklarının Haczi İle İlgili Olarak
115
III. HAL TAHSİSİ İLE İLGİLİ MEVZUAT HÜKÜMLERİ
121
IV. ÖZEL İDARE MAL VARLIKLARININ HACZEDİLMEZLİĞİ
124
V. AMME ALACAĞI NEDENİYLE BANKADAKİ MEVDUATA VE ÜÇÜNCÜ ŞAHSA HACİZ İHBARI GÖNDERİLMESİ
125
VI. HACZEDİLEN MENKUL MALLARIN KORUNMASI VE SATIŞI
132
VII. MENKUL MALLARIN SATIŞI
134
VIII. MENKUL MALLARIN SATIŞININ ŞEKLİ VE İLANI
139
IX. GAYRİMENKUL MALLARIN HACZİ VE SATIŞI
149
A. Gayrimenkul Malların, Gemilerin Haczi (6183 S.K. Md. 88)
149
1. Açıklama ve Sorumlulukları
149
B. Gayrimenkul Haczinin Neticeleri
150
1. Haczin Mütemmim Cüzüleri ve Teferruatı Kapsaması
150
2. Haczin, Hasılat ve Menfaatleri Kapsaması
152
3. Haczedilen Gayrimenkulün İpotek Alacaklılarına Bildirilmesi
153
C. Haczin Rehinli Alacaklılara Bildirilmesi
153
D. Gayrimenkullerin Satışı ve Komisyonları
154
E. Gayrimenkullere Değer Biçme
155
X. KIYMET TAKDİRİNE İTİRAZ
156
XI. GAYRİMENKUL SATIŞINDA İLAN
159
XIII. GAYRİMENKUL MALLARDA ARTIRMA VE İHALEYE İŞTİRAK (6183 S.K. MD. 94)
163
XIV. GAYRİMENKUL MALLARDA ARTIRMA VE İHALE KOŞULLARI
166
XV. İHALENİN DİĞER UNSURLARI
167
A. Verilecek Teminat Bakımından
167
B. Artırma Bedelinde Oran
167
C. İhale Edilen Taşınmazın Tescil ve Teslimi
168
XVI. İHALENİN YAPILAMAMASI
178
XVII. GAYRİMENKUL SATIŞ BEDELİNİN TAHSİLİ
182
A. İhale Bedelinin Ödenmemesine Bağlı Fesih
183
B. İhalesi Feshedilen Taşınmaz (7) Gün İçinde Artırmaya Çıkarılmalıdır
183
C. İkinci Artırmada Taşınmaz En Çok Pey Sürene İhale Edilmelidir
183
XVIII. İCRA MÜDÜRÜNÜN YETKİLERİ
184
A. İhalenin İcra Müdürü Tarafından Kaldırılması
184
B. İcra ve İflas Kanunu'nun 134. Maddesine Göre
184
C. Teminat Akçesinin Alıkonulması
184
D. Alıcıdan En Yüksek Pey Sürmüş Olan Kişiye Teklif Olunması ve Yeniden İhale Yapılması
185
XIV. GAYRİMENKULÜN TEFERRUĞU VE GERİ VERİLMESİ
189
A. Gayrimenkul Mülkiyetinin Alacaklıya Geçmesini Gerektiren Nedenler
190
B. Gayrimenkul Mülkiyetinin Alacaklıya Geçmesinin Sonuçları
190
XX. İHALE NETİCESİ FESİH VE TESCİL
191
A. Artırmaya Hazırlık Döneminde Yapılan Usulsüzlükler
192
B. Artırmaya Bağlı Fesih Nedenleri
192
C. Alıcının Hataya Düşürülmesi ve İhaleye Fesat Karıştırılması Nedenine Dayalı Fesih Nedenleri
193
D. Kamu Alacakları İçin Yapılan İhalenin Feshi İsteminde Usul
193
E. İhalenin Feshinde Şikayetçi Olabilecek Kişiler
194
F. İhalenin Feshi İsteminin Reddi Kararının Sonuçları
196
G. İhalenin Feshi Kararı ve Sonuçları
197
XXII. ŞİRKETLERDEN BORÇ TAHSİLİ, ŞİRKETLERDEN ALINAMAYAN AMME ALACAKLARI İÇİN ORTAKLARA BAŞVURULMASI
208
A. Kanuni Temsilcilerin Kamu Alacaklarından Sorumluluğu
209
B. “Kanuni Temsilcilerin Sorumluluğu” Başlıklı Mükerrer 35. Maddeye 6.6.2008 Tarihinde Getirilen Değişiklikler
211
XXIII. CEBREN TAHSİL ŞEKİLLERİ
212
A. Kamu Alacağının İstenebilirliğinin Koşulları
212
B. Haciz Yolu İle Takip İçin Kamu Borçlusuna Ödeme emri Tebliği Gerekir
212
C. Aciz Belgesinin Takip Hukuku Bakımından Hüküm ve Sonuçları (İİK. Mad. 143/2-6)
214
D. Rehin Açığı Belgesi Bakımından
216
E. Kamu Alacağının Zorunlu Karşılanma Usulleri
217
1. Kamu Alacağının Ödetilmesinde Haciz Yolu
217
2. Güvencenin Paraya Çevrilmesi Yolu
217
a. Maddi Güvence Gösterilmişse Uygulama
217
b. Güvencenin Gerçek ve Tüzel Kişilerin Şahsi Kefaleti Şeklinde Gösterilmesi Halinde Uygulama
217
c. Kamu Alacaklarının Tahsili Açısından İflas Yolu
218
A. Kamu Alacağının Tahsilinde Ödeme Emri Gönderilebilmesinin Şartları
219
1. Kamu Alacağının Vadesi Gelmiş Bulunmalıdır
219
2. Ödeme Emri Hukuka Uygun Olmalıdır
220
XXV. TEMİNATLI ALACAKLARDA TAKİP
221
B. Teminat Paraya Çevrilmeden Diğer Cebren Tahsil Yollarına Başvurulamaz
221
C. Güvencenin Paraya Çevrilmesinin Koşulları
224
1. İhbarın Tebliğe Bağlı Sonuçları
224
2. Güvence Paraya Çevrilmeden Diğer Kovuşturma Yollarının Uygulanamayacağıdır
224
XXVI. AMME ALACAKLARININ TAHSİLİNDE VE İCRA İFLAS HUKUKUNDA TEBLİGAT
239
XXVII. AMME ALACAKLARININ TAKİBİNDE TEBLİĞ USULLERİ
239
A. Genel Tebliğ Usulü
239
B. Memur Aracılığı İle Tebliğ
240
C. Dairede Komisyonda Tebliğ
240
E. Faks Çekme Suretiyle Tebligat Yapmak
246
F. Tebligat Usulsüzlüğü Şikayetinin İncelenmesi
246
G. Hükmi Şahıslar Adına Yapılacak Tebligat
250
H. 7201 Sayılı Tebligat Kanunu'nun 35/son'a Göre Adli Tebligat
253
I. Bakanlıklara Karşı Yapılan İcra Takiplerinde Tebliğ Usulü
255
Dördüncü Bölüm ÖDEME EMRİNE İTİRAZ, İSTİHKAK İDDİASI, TASARRUFUN İPTALİ
I. ÖDEME EMRİNE İTİRAZ
259
B. Davanın Şekli Koşulları
260
2. Davanın Açılacağı Yer Mahkemesi
261
3. Ödeme Emrine Karşı Davada Şekli Unsurlar
262
C. Ödeme Emrine Karşı Dava Açma Nedenleri
262
D. Ödeme Emrine Karşı Borcun Zamanaşımına Uğraması Nedeniyle Dava Açılabilir
263
E. Haksız Çıkma Tazminatı
265
F. Dava Süreci ve Sonuçları
265
G. Vergi Mahkemelerinin Konu İle İlgili Kararları Temyize Tabidir
266
A. İstihkak Davasının Konusu
274
B. İstihkak İddiasının Tebliği ve Sonuçları
275
1. Üçüncü Şahıslar Yönünden İstihkak İddiası
275
2. Borçlu Bakımından İstihkak İddiası
276
3. Alacaklı Kamu İdaresinin Yasadan Kaynaklanan İstihkak İddiası
277
III. ÜÇÜNCÜ ŞAHIS ELİNDE HACZEDİLEN MALLARA KARŞI İSTİHKAK İDDİALARI
284
2. Üçüncü Kişi Haciz Esnasında İstihkak İddiasında Bulunmak Zorundadır
284
3. Borçlu İle Birlikte Oturan Kişilerin İstihkak İddiasında, Mal Borçlunun Elinde Sayılır
285
B. İstihkak İddiaları İle İlgili Diğer Hükümler
292
2. İstihkak Davalarında Yetkili Mahkeme
293
3. Yürütmenin Durdurulması ve Tazminat
294
IV. TASARRUFUN İPTALİ
298
A. İptal Davasının Konusu
298
B. Tasarrufun İptali Davalarında Görev
299
C. İptal Davalarında Yetki
300
D. Tasarrufun İptali Davası Açılmasının Koşulları
301
V. HÜKÜMSÜZ SAYILMADA ZAMANAŞIMI
313
VI. İVAZSIZ TASARRUFLARIN HÜKÜMSÜZLÜĞÜ
317
B. Kamu Alacağı Tasarruftan Önce Doğmalıdır
317
C. Kamu Alacağının Kanundan Kaynaklanan Takip Yoluyla Tahsili Sonuçsuz Kalmalıdır
317
VII. BAĞIŞLAMA SAYILAN TASARRUFLAR
323
B. Bağışlama Sayılan Tasarruflar
324
VIII. HÜKÜMSÜZ SAYILAN DİĞER TASARRUFLAR
328
IX. AMME ALACAĞININ TAHSİLİNE İMKAN BIRAKMAMAK MAKSADIYLA YAPILAN TASARRUFLAR
333
X. ÜÇÜNCÜ ŞAHISLARIN HAKLARI VE MECBURİYETLERİ
342
B. İptal Davasının Sonuçları
342
1. Yasal Düzenleme Tapunun İptalini Amaçlamaz
343
2. Elden Çıkarılan Mal Değeri Kadar Tazminat Hükmedilmesi
343
Beşinci Bölüm İFLASIN ERTELENMESİ, BANKA VE FON ALACAKLARININ TAHSİLİ, KONKORDATO VE TAHSİL ZAMANAŞIMI
I. İFLASIN ERTELENMESİNİN KAMU ALACAKLARININ TAHSİLİNE ETKİSİ
347
B. İflasın Ertelenmesi İçin Maddi (Esasa İlişkin) Şartlar
348
2. İflasın Ertelenmesi Talebinde Bulunan Şirketin Borca Batık Durumda Olması Gerekir
348
3. Borca Batıklık Bilançosunun Mahkemeye Verilmesi Gerekir
348
4. Borca Batıklık Bildiriminin Mahkemeye Verilmesi
348
5. İyileştirme Projesinin Mahkemeye Verilmesi
348
II. İFLASIN ERTELENMESİNİN KAMU ALACAKLARININ TAKİBİNE OLAN ETKİLERİ
349
1. Haciz İşlemleri Etkisi
350
2. Gecikme Zammı Uygulanmasına Etkisi
350
3. Erteleme Kararıyla Birlikte Takiplerin Durması ve Yeni Takip Yapılamaması Kuralının İstisnası
351
4. İşçilerin İş İlişkisine Dayanan ve İhbar ve Kıdem Tazminatlarını da İçeren Alacaklarının Tahsiline Etkisi
351
III. İL ÖZEL İDARESİ ALACAKLARININ 6183 SAYILI YASA KAPSAMINDA TAHSİLİ
356
A. 5302 Sayılı İl Özel İdaresi Kanunu’nun 7. Maddesinin (b) ve 10. Maddesinin (k) Bendlerine Dayanılarak Çıkarılan Yönetmelikler Uyarınca İl Özel İdaresi Alacaklarının Takip ve Tahsili
357
1. Kamu Borcunu Tecili
357
2. Mal Bildiriminde Bulunma
357
3. İdarenin Teminat Talebinde Bulunması
357
5. Menkul Malların Satışı
358
6. Gayrimenkul Malların ve Gemilerin Haczi
358
B. İl Özel İdarelerine 5779 Sayılı Kanun (İl Özel İdareleri ve Belediyelere Genel Bütçe Vergi Gelirlerinden Pay Verilmesi Hakkındaki Kanun) Gereğince Genel Bütçeden Paylarının Ayrılması
358
2. Payların Ayrılması
358
2. Aylık Vergi SGK Prim Tahakkukları
360
3. Ayrılan Paylar İçin Haciz Uygulaması
360
4. İl Özel İdaresinin Mallarının Haczedilebilirliği
361
IV. BANKA VE FON ALACAKLARININ 6183 SAYILI YASA HÜKÜMLERİ UYGULANARAK TAHSİLİ
362
1. 5411 Sayılı Bankacılık Kanunu’nun 132. Maddesi Kapsamında Amme Alacaklarının Takip ve Tahsilinde İcra İflas Kanunu
368
2. Bankaların Kredilerin Dönüşümü İle İlgili İşlemlerinde Tahsil Harcı İle İlgili Sorumlulukları
369
V. İFLAS YOLUYLA TAKİP
376
A. Kamu Borçlusunun İflas Yoluyla Takibi
377
a. Kamu Alacağının Tahsil Edilebilir Nitelikte Olmalıdır
377
b. Kamu Alacağının Tahakkukunun İptali Amacıyla İdari Yargı Merciine Dava Açıldığında Takibe Etkisi
377
B. İflasın Açılması İle Takiplerin Durması ve Düşmesi
378
VI. MÜFLİSİN BORÇLARININ MUACCEL HALE GELMESİ
379
1. Konkordato Başvurusunun Yapılması
384
B. Konkordato Mühleti Verilmesinin Sonuçları
385
1. Mühletin Alacaklı Bakımından Sonuçları
385
2. Konkordato Amme Alacakları İçin Zaruri Değildir
386
3. Konkordato Mecburiyetinin Olmadığı Durumlar Nelerdir
386
c. İmtiyazlı Alacaklar
386
4. Mühletin Borçlu Bakımından Sonuçları
387
C. Konkordatonun Sonuçları
387
VIII. TAHSİL ZAMANAŞIMI
389
B. Zamanaşımı Süresinin Hesaplanması
389
C. Vergi Hukukunda Zamanaşımı
390
2. Tarh (Tahakkuk) Zamanaşımı
390
D. Zamanaşımının Kesilmesi
391