A. ANAYASADA DÜŞÜNCE VE BASIN ÖZGÜRLÜĞÜ
16
B. BASIN, YAYIN VE İFADE ÖZGÜRLÜĞÜ İLE İLGİLİ KANUNLAR
21
1. 5187 sayılı Basın Kanunu
21
2. 6112 sayılı Radyo ve Televizyonların Kuruluş ve Yayın Hizmetleri Hakkında Kanun
24
3. 5651 Sayılı İnternet Ortamında Yapılan Yayınların Düzenlenmesi ve Bu Yayınlar Yoluyla İşlenen Suçlarla Mücadele Edilmesi Hakkında Kanun
33
4. 5953 sayılı Basın Mesleğinde Çalışanlarla Çalıştıranlar Arasındaki Münasebetlerin Tanzimi Hakkında Kanun'da Gazeteci’nin Tanımı
40
5. 5237 sayılı Türk Ceza Kanunu’nda İfade ve Basın Özgürlüğü ile İlgili Maddeler
41
6. 3713 sayılı Terörle Mücadele Kanunu
52
7. 5816 sayılı Atatürk Aleyhine İşlenen Suçlar Hakkında Kanun
56
8. 1353 sayılı Türk Harflerinin Kabul ve Tatbiki Hakkında Kanun
56
C. ULUSLARARASI KURULUŞLARIN İFADE VE BASIN ÖZGÜRLÜĞÜ DEĞERLENDİRMELERİ
60
1. Sınır tanımayan Gazeteciler (RSF) Örgütünün Dünya Basın Özgürlüğü Değerlendirmesi
61
2. Freedom House'ın (Özgürlükler Evi) Dünya Basın Özgürlüğü Değerlendirmesi
62
3. Avrupa Birliği Türkiye İlerleme Raporlarında İfade ve Basın Özgürlüğü
63
4. Avrupa Konseyi İnsan Hakları Komiserinin “Türkiye’de İfade Özgürlüğü ve Medya Özgürlüğü” Raporu
66
D. BASININ GÖREV VE SORUMLULUĞU, BASIN MESLEK İLKELERİ
68
1. Basının Görev ve Sorumluluğu
68
2. Basın Meslek İlkeleri
71
a. Basın Meslek İlkelerinin Önemi
71
b. Basın İlan Kurumu Genel Kurulu’nca Belirlenen Basın Ahlak Esasları
72
c. Basın Kartı Alacak Gazetecilerin Ahlaki Nitelikleri
75
ç. Medya Hizmet Sağlayıcıların İzleyici Temsilcisi Görevlendirme Yükümlülüğü
76
3. Basın Kuruluşlarının Basın Meslek İlkeleri
76
4. Avrupa Konseyi’nin Gazetecilik Faaliyetlerinin Desteklenmesine İlişkin Belgeleri
81
a. Avrupa Konseyi Bakanlar Komitesi; Medyada Siyasi Tartışma Özgürlüğü Bildirisi (2004) (özet)
81
b. Avrupa Konseyi Bakanlar Komitesi; Araştırmacı Gazeteciliğin Geliştirilmesi ve Korunması Hakkında Bildiri (2007)
83
c. Avrupa Konseyi Bakanlar Komitesi, Kriz Zamanlarında İfade ve Haber Alma Özgürlüğünün Korunmasında Rehber İlkeler (2007) (özet)
85
ç. Avrupa Konseyi Bakanlar Komitesi’nin Ceza Yargılamalarının Yayımlanmasına İlişkin Hukuki Kuralların Düzenlenmesi” İle İlgili Tavsiye Kararı, No. R (2003) 13’ün Eki
86
d. AK’nin Medyaya İlişkin Diğer Tavsiye Kararlarından Bazıları
89
AVRUPA İNSAN HAKLARI MAHKEMESİ
A. AVRUPA KONSEYİ (AK)
91
1. Kuruluşu ve Üyeleri
91
2. Avrupa Konseyi’nin Amaçları
91
3. Avrupa Konseyi’nin Çalışma Alanları
92
4. Avrupa Konseyi’nin Organları
93
5. Avrupa Konseyi’nin İnsan Haklarının Korunmasına İlişkin Dört Temel Belgesi
95
B. AVRUPA İNSAN HAKLARI MAHKEMESİ
96
1. Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi
96
2. Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi’nin Kuruluşu
97
3. Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi Kararlarının Uygulanması
98
4. Avrupa Konseyi Bakanlar Komitesinde Uygulanmak İçin Bekleyen İfade Özgürlüğüne İlişkin İhlal Kararları
100
5. AİHM Kararlarının İç Hukuka Etkisi
101
6. AİHM’nin Yapılanması
103
a. AİHM Yargıçlarının Seçimi
103
b. Tek Yargıçlı Düzen
103
c. Üç Yargıçlı Komite
103
e. Mahkeme Genel Kurulu
104
f. Mahkeme’nin Yargı Yetkisi
104
g. AİHM Yazı İşleri Müdürlüğü
104
7. AİHM’nin Çalışma Yöntemi
104
a. AİHM Yargılama Usulü
104
b. Mahkeme Kararlarının Kesinliği ve İtiraz
105
d. AİHM’ye Sunulan Bilgi ve Belgelerin Kamuya Açık Olması
109
f. Pilot – Karar Usulü
110
g. Geçici Tedbir Uygulaması
110
ğ. Başvurucunun Hak ve Güvenceleri
111
8. Başvurunun Kabuledilebilirliğine İlişkin İlk incelemeler
112
a. Bireysel Başvurunun Kabuledilebilirlik Koşulları
112
b. Başvuruda Bulunabilecekler ve Devletin Yetki Alanı
112
c. Başvuru Formunun Doldurulması ve AİHM İçtüzüğü’nün 47.Md.
113
ç. Başvuru Hakkının Kötüye Kullanılması
117
ec. Potansiyel mağdur
119
f. Konu Bakımından Bağdaşmazlık
119
g. Önemli Bir Zararın Bulunmaması
120
ğ. Açıkça Temelsizlik
120
9. Başvuru, Grup Başvurular, Yazışma Dili, Mahkeme Masrafları
121
a. Başvuru Belgelerinin Temini
121
b. Grup Başvurular ve Sayısı Birden Fazla Olan Başvurucular
121
c. AİHM Yazı İşleri Müdürlüğü ile Yazışma Dili
122
ç. AİHM’ne Başvuru Ücreti ve Mahkeme Masrafları
122
A. Anayasa’da Bireysel Başvuru Hakkı
123
B. AYM’ne Bireysel Başvuru Hakkı
123
C. AYM’ne Bireysel Başvuruda Bulunma Hakkının Değerlendirilmesi
127
1. AYM’ne Bireysel Başvuruların Niceliği ve Niteliği
127
2. AYM’nin Bireysel Başvuruları İncelemede esas Aldığı İlkeler
130
3. AYM’nin Bireysel Başvurularda ve İhlal Tespit Kararlarının İcrasında Süre ve Sorumluluk
133
4. AYM’ne Bireysel Başvuru Konusu Yapılamayacak İşlemler
135
5. AYM’ne Bireysel Başvuru Hakkının Harca Bağlanması
135
6. AYM’ne Bireysel Başvuru Hakkının uygulaması
135
D. AYM’nin Bireysel Başvuru Kararlarından Örnekler
137
AİHS’Nİ İHLAL NEDENLERİ VE
AİHM’NİN SÖZLEŞME YORUMUNDA İLKELERİ
A. TEMEL HAK VE ÖZGÜRLÜKLERİ İHLAL NEDENLERİ
159
1. Mevzuattan Kaynaklanan İhlaller
159
a. Anayasa’da Yapılan Değişiklikler
160
b. Kanunlarda Yapılan Değişiklikler
160
2. Uygulamadan Kaynaklanan İhlaller
161
3. AK İnsan Hakları Komiserinin “Türkiye’de İfade Özgürlüğü ve Medya Özgürlüğü Raporunda İhlallerin Nedenlerine İlişkin Değerlendirmeleri
161
B. AİHM'NİN SÖZLEŞME YORUMUNDA İLKELERİ
164
1. Hak ve özgürlüklere Getirilecek Sınırlamaların Yasa ile Düzenlenmesi Gerektiği İlkesi
165
2. Orantısallık (Ölçülülük) İlkesi
165
a. Demokrasinin Önemi
166
b. Demokrasi ve Çoğulculuk
168
bb. Çoğunlukçu – Çoğulcu Demokrasi, Kurumsal Çoğulculuk
170
bc. Devletin Çoğulculuğun Nihai Teminatı Olması
170
bd. Dünyada, Avrupa Konseyi’ne Üye Ülkelerde ve Türkiye’de Demokrasi Düzeyi
171
bda. Freedom House’ın (Özgürlükler Evi) Dünyada Özgürlük Raporu
172
bdb. Ekonomist Dergisinin Araştırma Birimi Economist Intelligence Unit Tarafından Yapılan Dünya Demokrasilerinin Düzeyleri Araştırması
172
bdc. Avrupa Konseyi’ne Üye Devletlerde Demokrasi
173
bdd. İstanbul Politikalar Merkezi’nin “Türkiye’de Demokrasi Algısı” Raporu
174
A. AİHS 10. MADDENİN ANLAMI VE UNSURLARI
179
1. İfade Özgürlüğünün Anlamı
179
2. AİHS 10. Maddenin Unsurları
182
a. Kanaat (Değer Yargısı) Sahibi Olma Özgürlüğü
183
aa. Kanaatin Serbest Bir Şekilde Oluşmasının Engellenmemesi
183
ab. AİHM’nin Kanaat Sahibi Olma Özgürlüğünü Koruması
184
b. Bilgi (Haber) ve Kanaatleri (Fikir) Alma ve Verme Özgürlüğü
185
c. Bilgi ve Kanaatlere Ulaşma Özgürlüğü (Haber Alma Özgürlüğü)
187
ç. İletişim Araçları Özgürlüğü
188
B. İFADE ÖZGÜRLÜĞÜNE MÜDAHALE ŞARTLARI VE AİHM İLKELERİ
189
1. İfade Özgürlüğünün Sınırlanması
189
a. İfade İçeriğinin Sınırlanmaması Gerektiği İlkesi
189
b. İfade Özgürlüğü Kullanımında Görev ve Sorumluluklar
190
c. AİHM’nin İfade Kullanımının Sınırlarını Belirleme Ölçütleri
191
ç. İfade Özgürlüğüne Devlet Müdahalesinin Anlamı
191
2. İfade Özgürlüğünü Sınırlama (Müdahale) Şartları
192
a. Müdahale Ülke Kanunlarında Öngörülmelidir
192
b. Sınırlama, 10. Madde 2. Fıkrada Belirtilen Amaçlardan En Az Birini Korumak Amacıyla Yapılmalıdır
194
c. Müdahale Demokratik Bir Toplumda Gerekli Olmalıdır.
194
3. İfade Özgürlüğünün Sınırlanmasına İlişkin Temel İlkeler
197
AİHM İÇTİHADINDA BASIN ÖZGÜRLÜĞÜ
A. İFADE ÖZGÜRLÜĞÜNÜN BASIN AÇISINDAN ORTAYA ÇIKARDIĞI TEMEL İLKELER
199
B. SİYASETÇİLERİ, HÜKÜMETİ VE RESMİ GÖREVLİLERİ ELEŞTİRİDE BASIN ÖZGÜRLÜĞÜ
201
1. AİHM’nin Temel İlkeleri ve Değerlendirmeleri
201
2. Siyasetçileri ve Hükümeti Eleştiri, Siyasi Tahkir, Hakaret
203
3. İnsanlık Aleyhine İşlenmiş Suçları İnkar Eden Söylemler
216
4. Kin, Nefret, Düşmanlık, Şiddet İçeren Söylemler
220
a. Kin, Nefret ve Düşmanlığın Anlamı
220
ç. Avrupa Konseyi’nin Nefret İçeren Söylemlere İlişkin Belgeleri
223
d. AİHM’nin Nefret İçeren İfadeleri Tespitte Esas Aldığı Ölçütler
225
e. AİHM’nin Dine Karşı yapılan Eleştirilere Yaklaşımı
227
f. AİHM’nin Hoşgörüsüzlük, Nefret ve Irkçılığa İlişkin Bazı Vurguları
228
g. Türkiye’de Nefret ve Şiddet Söylemi
229
gc. AİHM’nin Terör Propagandasına ve Şiddet Söylemlerine Yaklaşımı
230
ğ. Demokrasinin Şiddete Karşı Kendini Savunması
235
5. AİHM’nin Nefret ve Şiddet Söylemlerine İlişkin Bazı Kararları
236
6. Radyo Aracılığı ile Kin, Nefret ve Şiddete Teşvik ve Tahrik
271
7. Siyasi Partilerde Şiddete Teşvik ve Tahrik Söylemleri
275
8. Kamu Görevlilerinin ve Kamu Hizmetinin Eleştirilmesi
276
C. İFADE ÖZGÜRLÜĞÜ VE MİLLİ GÜVENLİĞİN KORUNMASI
281
1. AİHM’nin İlke ve Değerlendirmeleri ile Kararlarından Örnekler
281
a. Milli Güvenlik ve Kamu Düzeni
291
b. Türkiye’de Milli Güvenlik Tanımı
292
c. Devlet Sırrı, Gizli Bilgi ve Belgeler
292
3. Türkiye’de Bilgiye Ulaşım Hakkı ve Uluslararası Belgeler
294
a. Türkiye’de Bilgiye Ulaşım Hakkı
294
b. Bilgiye Ulaşım Hakkına İlişkin Uluslararası Belgeler
295
ba. AK Bakanlar Komitesi’nin Resmi Belgelere Erişim Konusunda Tavsiye Kararı REC (2002) 2 (özet)
295
bb. Ulusal Güvenlik, İfade Özgürlüğü ve Bilgiye Erişim Hakkında Johannesburg İlkeleri
296
D. İFADE ÖZGÜRLÜĞÜ VE AHLAKIN KORUNMASI
299
E. BAŞKALARININ ŞÖHRET VE HAKLARININ KORUNMASI
303
1. AİHM İlke ve Değerlendirmeleri
303
2. Dini Duyguların Rencide Edilmesi ve Dini Ayrımcılık
304
3. Resmi Kaynaklara Dayanılarak Yapılan Haberlerde Başkalarının Hakları
311
4. Siyasetçinin Özel Hayatı
314
5. Kitap İçeriğinde Sanatçının Özel Hayatı
316
6. Kişisel ve Mesleki Saygınlığı İhlal
318
7. Gazetecinin Yayın Yoluyla Başkasının İddiasının Yayılmasına Yardım Etmesi
320
8. Basın Yoluyla Ticari Reklam, Bilgi ve Haber Aktarımında İfade Özgürlüğü
324
9. Kışlada Askerlikle İlgili Derginin Dağıtımının Yasaklanması
328
10. Haysiyete Yönelik Saldırıya Karşılık Orantısız Tazminat
329
11. Gazetecinin Görev ve Sorumluluğunu Yerine Getirmesi
333
12. Türkiye’de AİHM İçtihadını Esas Alan Bazı Mahkeme Kararları
335
a. Bir Dergide ve İnternet Sitesinde Bazı Askerleri Eleştiri
335
b. Kamu Görevlisi Hakkındaki Soruşturmanın Basında Çıkması
336
c. İstihbarat Bilgilerinin Ele Geçirilmesi ve Yayımlanması
337
F. YARGININ OTORİTE VE TARAFSIZLIĞININ SAĞLANMASI
338
2. Basının Yargıda Görülen Davaya İlişkin Haber Aktarması, Yorum Yapması
344
G. DEVLET GÖREVLİLERİNİN BASIN ÖZGÜRLÜĞÜNÜ DOĞRUDAN KISITLAMASI
354
1. Kamu Yetkililerin Gazetecilik Faaliyetlerini Engellemesi
354
2. Yayınların Önceden Yasaklanması ve Cezaların Sansür Etkisi
356
3. Gazetecinin Haber Kaynaklarının Gizliliğini İhlal
361
4. Protesto Eylemlerinin İfade Özgürlüğü Hakkı Niteliği
366
5. Yabancı Uyruklunun İfade Özgürlüğü
376