Ahlak – Hukuk İlişkisi Dr. İsmail Kıllıoğlu  - Kitap

Ahlak – Hukuk İlişkisi

3. Baskı, 
Eylül 2024
Kitabın Detayları
Dili:
Türkçe
Ebat:
16x24
Sayfa:
357
Barkod:
9786256338401
Kapak Türü:
Karton Kapaklı
Fiyatı:
350,00
Temin süresi 2-3 gündür.
Kitabın Açıklaması
Bireyin, toplumun ve tüm insanlığın varlığı ve gelişmesi değerlere (özellikle ahlâki değerlere), onların gerçekleşmesine bağlıdır. Ahlâkın hukukla ilişkisi, hukukun adalet dolayısıyla temelde ortak bir değere sahip bulunduğu ahlâk karşısında tavrının ne olacağı sorunu da işte burada ortaya çıkmaktadır. Değerlerin içerikten yoksun bulunuşu ve aynı zamanda insanın bir eşya (bir nesne) olarak değil de, bir kişi (bir özne) olarak ele alınmasının ve hiç bir amaca sırf araç durumuna getirilmemesinin de ahlâki bir buyruk olduğu göz önünde bulundurulursa, hukukun insan kişiliğinin gelişmesine, onun kendi amaçlarını gerçekleştirmesine engel olmamasının zorunluluğu ve bu nedenle de hukukun sadece adalet değeri ile (düzenle) yetinmesinin, bireysel vicdanlara karışmamasının, yaratıcı bireyin hiç bir yandan baskıya uğramamasını sağlayacak önlemleri içermesinin gereği açıkça anlaşılmaktadır.
Kitabın Konu Başlıkları
.
İnsan ve Değer Teorisi
.
Ahlâk ve Hukuk Teorisi
.
Hukuk ve Ahlâk İlişkisi
Yorumlar
Kitabın İçindekileri
İÇİNDEKİLER 
3
ÜÇÜNCÜ BASIM İÇİN SUNUŞ 
15
ÖNSÖZ 19 KISALTMALAR 
23
GİRİŞ: SORUNUN ORTAYA KONULUŞU VE ÖNEMİ 
25
BİRİNCİ BÖLÜM: İNSAN VE DEĞER TEORİSİ 
37
A. İNSANIN VARLIK YAPISI 
37
I. GENEL OLARAK İNSAN SORUNU 
37
II. İNSANIN VARLIK YAPISINA İLİŞKİN TEORİLER 
42
1. YARADILIŞ TEORİSİ 
42
2. “HOMO RATİONALİS” TEORİSİ 
43
a) Sokrates’te İnsan 
44
b) Platon'da İnsan 
44
c) Stoacılar’da İnsan 
45
3. “HOMO FABER” TEORİSİ 
47
4. “PANROMANTİK” VE “HOMO NATÜRALİST” TEORİ 
48
a) “Panromantik” Görüş 
48
b) “Homo Naturalis” Görüşü 
49
5. BU GÖRÜŞLERİN DEĞERLENDİRİLMESİ 
49
6. “TİNSEL VARLIK – GEİST” TEORİSİ (Scheler’in Görüşü) 
49
a) Genel Olarak 
49
b) İnsan Kavramının İki Anlamı 
51
c) Ruhsal Hayatın Kademeleri 
55
aa) Duyu–Tepisi veya İçtepi (İmpulsion) 
55
bb) İçgüdü (İnsiyak = İnstinct) 
55
cc) “Associatif Hafıza” 
56
dd) Pratik Zeka (İntelligence) 
56
d) Geist’ın Temellendirilmesi 
57
aa) Hayatı Yadsıyan Olarak Geist 
57
bb) Tin (Geist) ve İdeation 
58
cc) Tin’in Yeni Metafiziği (Felsefi Antropoloji) 
58
B. TİNSEL VARLIK OLARAK İNSAN 
61
I. FELSEFE VE DEĞER TEORİSİ 
61
1. Felsefe ve Değer 
61
2. Değer Felsefesi (Axiologie) 
64
a) Değerin Ortaya Konuluşu: Kant 
64
b) Değerin Temellendirilmesi 
66
aa) Brentano 
66
bb) Meinong 
69
cc) Husserl 
69
3. Değerlerin Sıra Düzeni (Hiérarchie) 
72
a) Scheler’in Değerler Teorisi 
72
b) Scheler’de Değer Sıradüzeni Özellikleri 
73
aa) Sürekli Olma 
73
bb) Bölünmezlik 
73
cc) Salt Olma 
74
II. İNSAN VE DEĞER İLİŞKİSİ 
75
1. Genel Olarak 
75
2. Değerlerin Önemi 
78
a) Değerlerin Bireysel Hayatta Önemi 
78
b) Değerlerin Toplumsal Hayatta Önemi 
82
3. Değer Yargıları 
83
a) Genel Olarak 
83
b) Değer Yargıları Teorileri 
84
aa) Eleştiri Teorisi 
84
bb) Psikolojik Teori 
85
c) Değer Yargıları ve Değişkenlik Sorunu 
86
d) Değer Yargılarının Değişkenlik Nedenleri 
87
aa) Obje Ayrılığı 
87
bb) Değer İmajının Aynı Olmayışı 
87
cc) Ortam ve Kültür Olgularında Değişme 
87
dd) Değer Yetisinin Aynı Oranda Gelişmemesi 
88
ee) Objenin Karmaşık Oluşu 
88
ff) Değer Yargılarının Formüle Dönüştürülme Güçlüğü 
88
4. Değerin Unsurları 
89
a) Gerçek Veri 
89
b) Aşkın Obje 
89
c) Süje 
90
5. Değerin Nitelikleri 
91
a) Değer Yaşantısı 
91
b) Değer Özelliği 
91
c) Değer Yönü 
92
6. Değer Türleri 
93
a) İçerik Yönünden Değerler 
93
aa) İçkin Değerler (Les Valeurs İmmenantes) 
93
bb) Aşkın Değerler (Les Valeurs Transcendantes) 
93
cc) Normatif Değerler 
94
b) Sıradüzeni (Hiérearchie) Bakımından Değerler 
94
c) Hazzı ve Arzu Edilmeyi Ölçü lan Değer Ayrımı 
94
d) “Tanımlanamaz” Olarak Değer ve Moore’un Eleştirisi 
95
aa) Moore’un Değer Anlayışı 
95
bb) Moore'un Eleştrisi 
96
7. Değer Türlerinin Eleştirisi ve Değer Objektifliğinin Temellendirilmesi 
97
a) Değer Türlerinin Genel Eleştirisi 
97
b) Katkılarına Göre Değer Ayrımının Eleştirisi 
99
c) Değer Objektifliğine Karşıt İki Görüşün Eleştirisi 
100
aa) Değer Rölativizminin Eleştirisi 
100
bb) Pozitivizmin Eleştirisi 
101
d) Değer Objektifliğinin Temellendirilmesi 
101
aa) Fenomenolojik Temellendirme 
101
bb) Ontolojik Temellendirme 
102
cc) Kültür Felsefesiyle İlgili Temellendirme 
103
8. Değerlerin Sıradüzeni (Hiérarchie) 
103
a) Değerler Düzeni Kutuplu Bir Yapıya Sahiptir 
104
b) Değerler Düzeni Kademeli Yapıdadır 
104
III. EYLEM, ÖZGÜRLÜK VE DEĞER İLİŞKİSİ 
105
1. EYLEM VE DEĞER İLİŞKİSİ 
105
a) Genel Olarak Eylem 
105
b) Eylem ve Değer 
106
c) Eylemin Aşamaları 
107
aa) Amaç Kavramı 
107
bb) Tutum Alma 
107
cc) Karar 
108
dd) Uygulama 
108
d) Eylem ve Hukukî Değerlendirme 108 2. Özgürlük ve Değer İlişkisi 
108
a) Genel Olarak Özgürlük 
108
aa) Epikuros’ta Özgürlük Anlayışı 
109
bb) Cournot’da Özgürlük Anlayışı 
110
cc) Spinoza'da Özgürlük Anlayışı 
110
dd) Schelling’de Özgürlük Anlayışı 
110
b) Etik Değer Olarak Özgürlük 
110
c) Özgürlük Çeşitleri 
111
aa) Dış Özgürlük 
112
bb) İç Özgürlük 
113
3. İrade Özgürlüğü 
113
4. İrade Özgürlüğünün Gelişimi 
114
a) İrade Özgürlüğünün Teorik Tartışılması 
116
aa) Aristoteles 
116
bb) Stoacılar 
117
cc) Hobbes 
117
dd) Kant ve Yeni–Kantçılar 
118
aaa) Kant'ta İrade Özgürlüğü 
118
bbb) Windelband’ta İrade Özgürlüğü 
120
ccc) Hartmann’da İrade Özgürlüğü 
121
b) İrade Özgürlüğünün İlke Bakımından Tartışılması 
121
aa) Determinizm 
121
bb) Endeterminizm 
125
5. İrade Özgürlüğünün Değerlendirilmesi 
126
a) Genel Felsefe Açısından 
126
b) Hukuk Felsefesi Açısından 
128
İKİNCİ BÖLÜM: AHLÂK VE HUKUK TEORİSİ 
133
A. AHLAK TEORİSİ 
133
I. AHLAK KAVRAMI 
133
1. Genel Olarak Ahlâk 
133
2. Genel Felsefe Alanı İçinde Ahlâk 
138
3. Ahlâk Olgusu 
144
4. Ahlâk Yasaları 
146
5. Ahlâk ve İnsan Hareketi 
148
6. Ahlâkî Değer 
151
a) Genel Olarak 
151
b) Ahlâki Değerin Yapısı 
152
c) Ahlâkî Değerin İki Yönü 
153
aa) Soyut Zaman Bakımından 
153
bb) Somut Tarihi Zaman ya da Süre (durée) Bakımından 
153
d) Ahlâkî Hareketlerde Değerin Özellikleri 
153
II. DÜNYA GÖRÜŞÜ AÇISINDAN AHLÂK 
156
1. Dilthey’ın Dünya Görüşü Ayrımı 
156
a) Naturalist–Materyalist Dünya Görüşleri 
157
b) Objektif–İdealist Dünya Görüşleri 
157
c) Sübjektif–İdealist Dünya Görüşleri 
157
2. Dilthey’in Ahlâk Sınıflaması 
158
3. Ahlâk Teorileri Ayrımı 
158
III. AŞKIN AHLÂK TEORİLERİ 
159
1. Genel Olarak 
159
2. Platonun Ahlâkı 
160
3. Aristoteles Ahlâkı 
163
4. Stoacı Ahlâk 
165
5. Genel Eleştiri 
167
IV. NATURALİST AHLÂKLAR 
169
1. Genel Olarak 
169
2. Epikuros Ahlâkı 
172
3. Faydacı Ahlâk (Utilitarisme) 
173
a) Hutcheson’un Görüşü 
173
b) Bentham ve J.S. Mill’in Görüşleri 
173
4. “Bilimsel Ahlâk”1ar 
176
a) Biyoloji ve Psikolojiyi Temel Alanlar 
176
aa) Metchnikof’un Görüşü 
176
bb) Freud’un Görüşü 
176
cc) Nietzsche'nin Görüşü 
177
b) Sosyolojiyi Temel Alanlar 
178
aa) Levy–Bruhl’ün Görüşü 
178
bb) Durkheim’in Görüşü 
178
c) Çeşitli Bilimleri Temel Alanlar 
179
5. Genel Eleştiri 
179
V. EYLEMCİ VEYA FORMEL AHLÂK TEORİSİ 
180
1. Genel Olarak 
180
2. Kant Ahlâkı 
182
a) Genel Olarak Kant Felsefesi 
182
b) Kant’ın Ahlâk'ında Temel Kavramlar 
186
aa) İyi İsteme (veya İstenç) 
186
bb) Ödev 
189
cc) Ahlak Yasası (Kategorik Emperatif) 
191
i) Otonomi İlkesi 
192
ii) Evrensellik İlkesi (Üniversalite İlkesi) 
194
iii) İnsan Kişiliğine Saygı İlkesi 
195
dd) Özgürlük 
195
c) Genel Eleştiri 
198
VI. PERSONALİST DEĞER AHLÂKΠ
201
1. Genel Olarak 
201
2. Max Scheler'in Değer Ahlâkı 
201
a) Scheler’in Felsefesi 
201
aa) Bilgi 
201
aaa) Kişinin Oluşu Ereği 
202
bbb) Kurtuluş ya da Erme Bilgisi 
202
ccc) Pozitif Bilimlerin Bilgisi 
202
bb) Kişi 
202
b) Scheler’in Ahlâk Felsefesi 
202
aa) Normal Olmak 
204
bb) Ergin Olma 
204
cc) Kendisi ve Bedeni Üzerinde Egemen Olmak 
204
dd) Sorumluluk 
205
3. Hartmann’da Değer Ahlâkı 
205
a) Hartmann’ın Varlık Felsefesi 
205
aa) Varhk Biçimleri 
205
bb) Varoluş ve Öz 
205
cc) Varlık Kipleri (Modus) 
206
dd) Varlık Katmanları 
206
b) Hartmarın’ın Değer Ahlâkı 
208
VII. GENEL DEĞERLENDİRME 
209
B. HUKUK TEORİSİ 
213
I. HUKUK KAVRAMI 
213
1. Genel Olarak Hukuk 
213
a) Hukukun Ortaya Konuluşu 
213
aa) Nesnel Görüş 
213
bb) Öznel Görüş 
214
cc) İdealist Görüş 
215
b) Hukuk Kavramı ve Hukuk İdesi İlişkisi 
216
aa) Hukuk Kavramı 
216
bb) Hukuk Kavramının A prioriliği 
217
cc) Hukuk İdesi 
218
dd) Hukuk İdesinin Tartışılması 
219
aaa) Bireyci Görüş 
220
bbb) Çoğulcu Görüş (Pluralist) 
220
ee) Hukuk İdesinin İncelenmesi Yöntemi 
221
aaa) Tümevarım (İnduction) 
221
bbb) Tümdengelim (Deduction) 
221
2. Hukukun Tanımı 
222
a) Tanım Güçlüğü 
222
b) Hukukun Mahiyeti 
224
c) Hukuk Normu 
227
aa) Normun Unsurları 
228
aaa) Maddi Unsur (İçerik) 
228
bbb) Tinsel Unsur (Değer) 
228
bb) Normu Açıklayan Görüşler: Hukukî ve Normativist Pozitivizm 
229
aaa) Normda Form 
230
bbb) Form–Öz İlişkisi ve Yanılgın Görüşler 
231
ccc) Eleştirisi 
233
ddd) Hukukî Realizm Akımının Yanılgısı 
233
eee) Eleştirisi 
236
d) Hukukun Kaynağı 
237
aa) Jhering’in Mücadele Teorisinin Yetersizliği 
238
bb) Duguit’nin Toplumsal Dayanışma Teorisinin Yetersizliği 
240
3) Hukukun Amacı 
243
a) Genel Olarak Adalet 
248
b) Adaletin İçeriği 
249
II. HUKUKUN NİTELİK VE FONKSİYONLARI 
255
1. Genel Olarak 
255
2. Hukukun Fonksiyonları 
257
a) Düzen 
258
aa) Toplumsal Düzen 
258
bb) Hukuk Düzeni 
260
cc) Hukuk Düzeni ve Zorlayıcılık 
264
dd) Hukuk Düzeni ve Biçimcilik (Formalisme) 
266
ee) Hukuk Düzeninin Gerçekleştirdikleri 
267
aaa) Hukuk Düzeni Güvenliği Gerçekleştirir 
267
bbb) Hukuk Düzeni Barışı Gerçekleştirir 
269
ccc) Hukuk Düzeni Eşitliği Gerçekleştirir 
269
ddd) Hukuk Düzeni Özgürlüğü Gerçekleştirir 
270
b) Hukukun Karşıladığı İhtiyaçlar 
271
aa) Biyolojik ve Psikolojik İhtiyaçlar 
272
bb) Ekonomik İhtiyaçlar 
272
cc) Toplumdaki Güç İlişkileri 
273
dd) Toplumda Yaşayan Örf ve Adetler 
273
c) Hukuk ve Adalet 
274
aa) Genel Olarak 
274
bb) Adalet Türleri 
276
aaa) Denkleştirici Adalet (Justitia Commutativa) 
276
bbb) Dağıtıcı Adalet (Justitia Distributiva) 
277 c
cc) Hakkaniyet ve Sosyal Adalet 
278
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM: HUKUK VE AHLÂK İLİŞKİSİ 
281
A. HUKUK VE AHLÂKIN BİRLİĞİ 
281
I. HUKUK FELSEFESİNİN TARTIŞMALI BİR SORUNU OLARAK KONUNUN BİRLİĞİ 
281
1. Genel Olarak 
281
2. Konunun Birliği Hakkında Üç Yaklaşım 
282
a) Hukuk İdesi ve Ahlâka Uygunluk Yaklaşımı 
282
b) Ahlâka, İnsanlık ve Adalet İlkesine Aykırılık Yaklaşımı 
282
c) “Minimum Etkinlik”e Sahip Normlar Sistemi Yaklaşımı 
282
3. Hukuk ve Ahlâk Birliğinin Teorik Temeli 
283
a) Boistel'in Görüşü 
283
aa) Ahlâkî Ödev 
283
aaa) Adalet Ödevi 
284
bbb) Dar Anlamda Ahlâkî Ödev 
284
bb) Objektif Hukukun Esası 
284
cc) Ahlak İlkesi Olarak İnsan Kişiliğinin Dokunulmazlığı (Masuniyet) 
284
b) Renard’m Görüşü 
285
aa) “İlerleyici Muhtevalı” Hukuk 
285
bb) Adalet ve Toplumsal Ahlâk 
285
cc) Hukukun Temeli: “Ortak İyi” 
286
c) Leibniz’in Görüşü 
286
aa) Ahlâk Anlayışı 
286
bb) Hukuk Anlayışı 
287
cc) Hareket Normları Olarak Ahlâk, Hukuk ve Adalet 
287
d) J. Dabin’in Görüşü 
288
4) Ethik İlkesi Olarak “İyi” Düşüncesi 
290
a) Sübjektif Değer Olarak “İyi” 
290
b) Objektif Değer Olarak “İyi” 
291
c) İki Değer Düzeni Arasındaki İlişki 
292
aa) Hukuk ve Ahlâk Arasında Konu ve Muhteva Birliği Olabilir 
294
bb) Ahlâkın Gerçekleşmesinde Hukukun Önemi Vardır 
294
cc) Ahlâk, Hukuka Uygun Davranışı Destekleyebilir 
294
5. İki Değer Düzeniyle Örf ve Adet İlişkisi 
295
a) İki Değer Düzeniyle Örf ve Adet Arasındaki Birlik Olduğu Görüşü 
295
aa) Yapı Birliği Bakımından 
295
bb) Normların Birbirlerini Tamamlaması Bakımından 
296
cc) İç Niyet Etkeni Bakımından 
297
dd) Kaynakların Birliği Bakımından 
298
b) İki Değer Düzeniyle Örf Ayrımı Görüşü 
298
II. HUKUK VE AHLÂKIN BİRLİĞİ TARTIŞMASINDA VARILAN SONUÇLAR 
300
1. Hukuk ve Ahlâk Etik Değer Düzenine Aittirler 
300
2. Hukuk ve Ahlâk Süjeye İlişkindirler 
300
3. Hukuk ve Ahlâk Özgür İradeye Yöneliktirler 
301
4. Hukukta Zorlayıcılık, Ahlâkta Vicdanın Buyruğu Söz Konusudur 
301
5. Meşruluk ve Zorunluluk Bakımından Ahlâk ve Hukuk Birliği Tartışılabilir 
302
6. Hukuk ve Ahlâk Aynı Değeri İçerirler 
302
7. Hukuk ve Ahlâkın Uygulanma Birliği Söz Konusu Olabilir 
303  
B. HUKUK VE AHLAK AYRIMI 
303
I. HUKUK İLE AHLÂKIN AYRIMI ZORUNLULUĞU 
303
1. Genel Olarak 
303
2. Hukuk ve Ahlâk Ayrımının Teorik Temeli 
305
a) Paduvalı Marsilio: Pozitif Hukuk Ayrımına Doğru 
306
b) C. Thomasius: Ahlâk ve Hukuk Ayrımının Sezilişi 
307
aa) İç Hareket–Dış Hareket Ayrımı 
307
bb) Ahlâk – Hukuk (ve Siyaset) Ayrımı 
308
aaa) Yükümlülük Bakımından 
309
bbb) Kapsam Bakımından 
309
ccc) Eylemin İç ve Dış Ayrımı Bakamından 
309
ddd) Etik Anlamda “İyi” Bakımından 
310
c) I. Kant: Ahlâk ve Hukukun Kesin Ayrımı 
310
aa) Ahlâk ve Hukuk Ayrımının Ölçüsü Olarak “Ödev” Kavramı 
310
bb) Hukukun Zorlayıcı!ığı ve Ahlâkın Özgürlüğü Karşılaması 
311
aaa) Özgürlük ve Âhlâk 
311
bbb) Özgürlük ve Hukuk 
312
ccc) Kazanılmış Hak ve Pozitif Hukuk 
312
ddd) Hukuk, Devlet ve Özgürlük 
312
cc) Kant’ın Ahlâk ve Hukuk Ayrımı Bakımından Değerlendirilmesi 
313
aaa) Özgürlüğün Gerçekleştiricisi Olarak Hukuk 
313
bbb) “Olması Gereken Hukuk” ve Doğal Hukuk İlişkisi 
313
ccc) Ahlâkın Otonom, Hukukun Heteronom Oluşu 
313
II. AHLAK VE HUKUK AYRIMININ PRATİK GEÇERLİLİĞİ 
314
1. Genel Olarak 
314
2. Ayrım Ölçüleri 
314
a) Hukuk Dışa, Ahlâk İçe Yöneliktir 
314
b) Hukuka Uygunluk (Legalité), Ahlâka Uygunluk (Moralité) Ayrımı 
319
c) Hukukun Heteronom, Ahlâkın Otonom Oluşu Ayrımı 
321
aa) Yürürlük Kaynaklan Bakımından 
321
aaa) Şeklî Yürürlük 
321
bbb) Fiilî Yürürlük 
322
ccc) Kuram Bakımından Yürürlük 
323
bb) Sorumluluk Bakımından 
326
d) Yaptırım Bakımından Ayrım 
327
aa) Hukukun İki Taraflı, Ahlâkın Tek Taraflı Oluşu 
327
bb) Hukukun Talep Hakkı Vermesi, Ahlâkın Vermemesi 
328
cc) Hukukun Zorlayıcı, Ahlâkın Konvonsiyonel Oluşu 
328
e) Diğer Ayrımlar 
331
SONUÇ 333 KAYNAKÇA 
337