ÜÇÜNCÜ BASIM İÇİN SUNUŞ
15
GİRİŞ: SORUNUN ORTAYA KONULUŞU VE ÖNEMİ
25
BİRİNCİ BÖLÜM: İNSAN VE DEĞER TEORİSİ
37
A. İNSANIN VARLIK YAPISI
37
I. GENEL OLARAK İNSAN SORUNU
37
II. İNSANIN VARLIK YAPISINA İLİŞKİN TEORİLER
42
2. “HOMO RATİONALİS” TEORİSİ
43
3. “HOMO FABER” TEORİSİ
47
4. “PANROMANTİK” VE “HOMO NATÜRALİST” TEORİ
48
a) “Panromantik” Görüş
48
b) “Homo Naturalis” Görüşü
49
5. BU GÖRÜŞLERİN DEĞERLENDİRİLMESİ
49
6. “TİNSEL VARLIK – GEİST” TEORİSİ (Scheler’in Görüşü)
49
b) İnsan Kavramının İki Anlamı
51
c) Ruhsal Hayatın Kademeleri
55
aa) Duyu–Tepisi veya İçtepi (İmpulsion)
55
bb) İçgüdü (İnsiyak = İnstinct)
55
cc) “Associatif Hafıza”
56
dd) Pratik Zeka (İntelligence)
56
d) Geist’ın Temellendirilmesi
57
aa) Hayatı Yadsıyan Olarak Geist
57
bb) Tin (Geist) ve İdeation
58
cc) Tin’in Yeni Metafiziği (Felsefi Antropoloji)
58
B. TİNSEL VARLIK OLARAK İNSAN
61
I. FELSEFE VE DEĞER TEORİSİ
61
2. Değer Felsefesi (Axiologie)
64
a) Değerin Ortaya Konuluşu: Kant
64
b) Değerin Temellendirilmesi
66
3. Değerlerin Sıra Düzeni (Hiérarchie)
72
a) Scheler’in Değerler Teorisi
72
b) Scheler’de Değer Sıradüzeni Özellikleri
73
II. İNSAN VE DEĞER İLİŞKİSİ
75
a) Değerlerin Bireysel Hayatta Önemi
78
b) Değerlerin Toplumsal Hayatta Önemi
82
b) Değer Yargıları Teorileri
84
c) Değer Yargıları ve Değişkenlik Sorunu
86
d) Değer Yargılarının Değişkenlik Nedenleri
87
bb) Değer İmajının Aynı Olmayışı
87
cc) Ortam ve Kültür Olgularında Değişme
87
dd) Değer Yetisinin Aynı Oranda Gelişmemesi
88
ee) Objenin Karmaşık Oluşu
88
ff) Değer Yargılarının Formüle Dönüştürülme Güçlüğü
88
5. Değerin Nitelikleri
91
a) İçerik Yönünden Değerler
93
aa) İçkin Değerler (Les Valeurs İmmenantes)
93
bb) Aşkın Değerler (Les Valeurs Transcendantes)
93
b) Sıradüzeni (Hiérearchie) Bakımından Değerler
94
c) Hazzı ve Arzu Edilmeyi Ölçü lan Değer Ayrımı
94
d) “Tanımlanamaz” Olarak Değer ve Moore’un Eleştirisi
95
aa) Moore’un Değer Anlayışı
95
bb) Moore'un Eleştrisi
96
7. Değer Türlerinin Eleştirisi ve Değer Objektifliğinin Temellendirilmesi
97
a) Değer Türlerinin Genel Eleştirisi
97
b) Katkılarına Göre Değer Ayrımının Eleştirisi
99
c) Değer Objektifliğine Karşıt İki Görüşün Eleştirisi
100
aa) Değer Rölativizminin Eleştirisi
100
bb) Pozitivizmin Eleştirisi
101
d) Değer Objektifliğinin Temellendirilmesi
101
aa) Fenomenolojik Temellendirme
101
bb) Ontolojik Temellendirme
102
cc) Kültür Felsefesiyle İlgili Temellendirme
103
8. Değerlerin Sıradüzeni (Hiérarchie)
103
a) Değerler Düzeni Kutuplu Bir Yapıya Sahiptir
104
b) Değerler Düzeni Kademeli Yapıdadır
104
III. EYLEM, ÖZGÜRLÜK VE DEĞER İLİŞKİSİ
105
1. EYLEM VE DEĞER İLİŞKİSİ
105
a) Genel Olarak Eylem
105
d) Eylem ve Hukukî Değerlendirme 108 2. Özgürlük ve Değer İlişkisi
108
a) Genel Olarak Özgürlük
108
aa) Epikuros’ta Özgürlük Anlayışı
109
bb) Cournot’da Özgürlük Anlayışı
110
cc) Spinoza'da Özgürlük Anlayışı
110
dd) Schelling’de Özgürlük Anlayışı
110
b) Etik Değer Olarak Özgürlük
110
c) Özgürlük Çeşitleri
111
4. İrade Özgürlüğünün Gelişimi
114
a) İrade Özgürlüğünün Teorik Tartışılması
116
dd) Kant ve Yeni–Kantçılar
118
aaa) Kant'ta İrade Özgürlüğü
118
bbb) Windelband’ta İrade Özgürlüğü
120
ccc) Hartmann’da İrade Özgürlüğü
121
b) İrade Özgürlüğünün İlke Bakımından Tartışılması
121
5. İrade Özgürlüğünün Değerlendirilmesi
126
a) Genel Felsefe Açısından
126
b) Hukuk Felsefesi Açısından
128
İKİNCİ BÖLÜM: AHLÂK VE HUKUK TEORİSİ
133
1. Genel Olarak Ahlâk
133
2. Genel Felsefe Alanı İçinde Ahlâk
138
5. Ahlâk ve İnsan Hareketi
148
b) Ahlâki Değerin Yapısı
152
c) Ahlâkî Değerin İki Yönü
153
aa) Soyut Zaman Bakımından
153
bb) Somut Tarihi Zaman ya da Süre (durée) Bakımından
153
d) Ahlâkî Hareketlerde Değerin Özellikleri
153
II. DÜNYA GÖRÜŞÜ AÇISINDAN AHLÂK
156
1. Dilthey’ın Dünya Görüşü Ayrımı
156
a) Naturalist–Materyalist Dünya Görüşleri
157
b) Objektif–İdealist Dünya Görüşleri
157
c) Sübjektif–İdealist Dünya Görüşleri
157
2. Dilthey’in Ahlâk Sınıflaması
158
3. Ahlâk Teorileri Ayrımı
158
III. AŞKIN AHLÂK TEORİLERİ
159
3. Aristoteles Ahlâkı
163
IV. NATURALİST AHLÂKLAR
169
3. Faydacı Ahlâk (Utilitarisme)
173
a) Hutcheson’un Görüşü
173
b) Bentham ve J.S. Mill’in Görüşleri
173
4. “Bilimsel Ahlâk”1ar
176
a) Biyoloji ve Psikolojiyi Temel Alanlar
176
aa) Metchnikof’un Görüşü
176
cc) Nietzsche'nin Görüşü
177
b) Sosyolojiyi Temel Alanlar
178
aa) Levy–Bruhl’ün Görüşü
178
bb) Durkheim’in Görüşü
178
c) Çeşitli Bilimleri Temel Alanlar
179
V. EYLEMCİ VEYA FORMEL AHLÂK TEORİSİ
180
a) Genel Olarak Kant Felsefesi
182
b) Kant’ın Ahlâk'ında Temel Kavramlar
186
aa) İyi İsteme (veya İstenç)
186
cc) Ahlak Yasası (Kategorik Emperatif)
191
ii) Evrensellik İlkesi (Üniversalite İlkesi)
194
iii) İnsan Kişiliğine Saygı İlkesi
195
VI. PERSONALİST DEĞER AHLÂKÎ
201
2. Max Scheler'in Değer Ahlâkı
201
a) Scheler’in Felsefesi
201
aaa) Kişinin Oluşu Ereği
202
bbb) Kurtuluş ya da Erme Bilgisi
202
ccc) Pozitif Bilimlerin Bilgisi
202
b) Scheler’in Ahlâk Felsefesi
202
cc) Kendisi ve Bedeni Üzerinde Egemen Olmak
204
3. Hartmann’da Değer Ahlâkı
205
a) Hartmann’ın Varlık Felsefesi
205
cc) Varlık Kipleri (Modus)
206
dd) Varlık Katmanları
206
b) Hartmarın’ın Değer Ahlâkı
208
VII. GENEL DEĞERLENDİRME
209
1. Genel Olarak Hukuk
213
a) Hukukun Ortaya Konuluşu
213
b) Hukuk Kavramı ve Hukuk İdesi İlişkisi
216
bb) Hukuk Kavramının A prioriliği
217
dd) Hukuk İdesinin Tartışılması
219
bbb) Çoğulcu Görüş (Pluralist)
220
ee) Hukuk İdesinin İncelenmesi Yöntemi
221
aaa) Tümevarım (İnduction)
221
bbb) Tümdengelim (Deduction)
221
aaa) Maddi Unsur (İçerik)
228
bbb) Tinsel Unsur (Değer)
228
bb) Normu Açıklayan Görüşler: Hukukî ve Normativist Pozitivizm
229
bbb) Form–Öz İlişkisi ve Yanılgın Görüşler
231
ddd) Hukukî Realizm Akımının Yanılgısı
233
aa) Jhering’in Mücadele Teorisinin Yetersizliği
238
bb) Duguit’nin Toplumsal Dayanışma Teorisinin Yetersizliği
240
a) Genel Olarak Adalet
248
II. HUKUKUN NİTELİK VE FONKSİYONLARI
255
2. Hukukun Fonksiyonları
257
cc) Hukuk Düzeni ve Zorlayıcılık
264
dd) Hukuk Düzeni ve Biçimcilik (Formalisme)
266
ee) Hukuk Düzeninin Gerçekleştirdikleri
267
aaa) Hukuk Düzeni Güvenliği Gerçekleştirir
267
bbb) Hukuk Düzeni Barışı Gerçekleştirir
269
ccc) Hukuk Düzeni Eşitliği Gerçekleştirir
269
ddd) Hukuk Düzeni Özgürlüğü Gerçekleştirir
270
b) Hukukun Karşıladığı İhtiyaçlar
271
aa) Biyolojik ve Psikolojik İhtiyaçlar
272
bb) Ekonomik İhtiyaçlar
272
cc) Toplumdaki Güç İlişkileri
273
dd) Toplumda Yaşayan Örf ve Adetler
273
aaa) Denkleştirici Adalet (Justitia Commutativa)
276
bbb) Dağıtıcı Adalet (Justitia Distributiva)
277 c
cc) Hakkaniyet ve Sosyal Adalet
278
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM: HUKUK VE AHLÂK İLİŞKİSİ
281
A. HUKUK VE AHLÂKIN BİRLİĞİ
281
I. HUKUK FELSEFESİNİN TARTIŞMALI BİR SORUNU OLARAK KONUNUN BİRLİĞİ
281
2. Konunun Birliği Hakkında Üç Yaklaşım
282
a) Hukuk İdesi ve Ahlâka Uygunluk Yaklaşımı
282
b) Ahlâka, İnsanlık ve Adalet İlkesine Aykırılık Yaklaşımı
282
c) “Minimum Etkinlik”e Sahip Normlar Sistemi Yaklaşımı
282
3. Hukuk ve Ahlâk Birliğinin Teorik Temeli
283
bbb) Dar Anlamda Ahlâkî Ödev
284
bb) Objektif Hukukun Esası
284
cc) Ahlak İlkesi Olarak İnsan Kişiliğinin Dokunulmazlığı (Masuniyet)
284
aa) “İlerleyici Muhtevalı” Hukuk
285
bb) Adalet ve Toplumsal Ahlâk
285
cc) Hukukun Temeli: “Ortak İyi”
286
cc) Hareket Normları Olarak Ahlâk, Hukuk ve Adalet
287
d) J. Dabin’in Görüşü
288
4) Ethik İlkesi Olarak “İyi” Düşüncesi
290
a) Sübjektif Değer Olarak “İyi”
290
b) Objektif Değer Olarak “İyi”
291
c) İki Değer Düzeni Arasındaki İlişki
292
aa) Hukuk ve Ahlâk Arasında Konu ve Muhteva Birliği Olabilir
294
bb) Ahlâkın Gerçekleşmesinde Hukukun Önemi Vardır
294
cc) Ahlâk, Hukuka Uygun Davranışı Destekleyebilir
294
5. İki Değer Düzeniyle Örf ve Adet İlişkisi
295
a) İki Değer Düzeniyle Örf ve Adet Arasındaki Birlik Olduğu Görüşü
295
aa) Yapı Birliği Bakımından
295
bb) Normların Birbirlerini Tamamlaması Bakımından
296
cc) İç Niyet Etkeni Bakımından
297
dd) Kaynakların Birliği Bakımından
298
b) İki Değer Düzeniyle Örf Ayrımı Görüşü
298
II. HUKUK VE AHLÂKIN BİRLİĞİ TARTIŞMASINDA VARILAN SONUÇLAR
300
1. Hukuk ve Ahlâk Etik Değer Düzenine Aittirler
300
2. Hukuk ve Ahlâk Süjeye İlişkindirler
300
3. Hukuk ve Ahlâk Özgür İradeye Yöneliktirler
301
4. Hukukta Zorlayıcılık, Ahlâkta Vicdanın Buyruğu Söz Konusudur
301
5. Meşruluk ve Zorunluluk Bakımından Ahlâk ve Hukuk Birliği Tartışılabilir
302
6. Hukuk ve Ahlâk Aynı Değeri İçerirler
302
7. Hukuk ve Ahlâkın Uygulanma Birliği Söz Konusu Olabilir
303
B. HUKUK VE AHLAK AYRIMI
303
I. HUKUK İLE AHLÂKIN AYRIMI ZORUNLULUĞU
303
2. Hukuk ve Ahlâk Ayrımının Teorik Temeli
305
a) Paduvalı Marsilio: Pozitif Hukuk Ayrımına Doğru
306
b) C. Thomasius: Ahlâk ve Hukuk Ayrımının Sezilişi
307
aa) İç Hareket–Dış Hareket Ayrımı
307
bb) Ahlâk – Hukuk (ve Siyaset) Ayrımı
308
aaa) Yükümlülük Bakımından
309
bbb) Kapsam Bakımından
309
ccc) Eylemin İç ve Dış Ayrımı Bakamından
309
ddd) Etik Anlamda “İyi” Bakımından
310
c) I. Kant: Ahlâk ve Hukukun Kesin Ayrımı
310
aa) Ahlâk ve Hukuk Ayrımının Ölçüsü Olarak “Ödev” Kavramı
310
bb) Hukukun Zorlayıcı!ığı ve Ahlâkın Özgürlüğü Karşılaması
311
aaa) Özgürlük ve Âhlâk
311
bbb) Özgürlük ve Hukuk
312
ccc) Kazanılmış Hak ve Pozitif Hukuk
312
ddd) Hukuk, Devlet ve Özgürlük
312
cc) Kant’ın Ahlâk ve Hukuk Ayrımı Bakımından Değerlendirilmesi
313
aaa) Özgürlüğün Gerçekleştiricisi Olarak Hukuk
313
bbb) “Olması Gereken Hukuk” ve Doğal Hukuk İlişkisi
313
ccc) Ahlâkın Otonom, Hukukun Heteronom Oluşu
313
II. AHLAK VE HUKUK AYRIMININ PRATİK GEÇERLİLİĞİ
314
a) Hukuk Dışa, Ahlâk İçe Yöneliktir
314
b) Hukuka Uygunluk (Legalité), Ahlâka Uygunluk (Moralité) Ayrımı
319
c) Hukukun Heteronom, Ahlâkın Otonom Oluşu Ayrımı
321
aa) Yürürlük Kaynaklan Bakımından
321
ccc) Kuram Bakımından Yürürlük
323
bb) Sorumluluk Bakımından
326
d) Yaptırım Bakımından Ayrım
327
aa) Hukukun İki Taraflı, Ahlâkın Tek Taraflı Oluşu
327
bb) Hukukun Talep Hakkı Vermesi, Ahlâkın Vermemesi
328
cc) Hukukun Zorlayıcı, Ahlâkın Konvonsiyonel Oluşu
328