Birinci BölümGENEL OLARAK ACENTELİK SÖZLEŞMESİ,SÖZLEŞMENİN SONA ERMESİ VEBUNUN HUKUKİ SONUÇLARI
§1. GENEL OLARAK ACENTELİK SÖZLEŞMESİ
19
I. TANIMI VE UNSURLARI
19
II. TARAFLARIN HAK VE BORÇLARI
22
A. Acentenin Hak ve Borçları
22
B. Müvekkilin Hak ve Borçları
24
§ 2. ACENTELİK SÖZLEŞMESİNİN SONA ERMESİ
29
II. KENDİLİĞİNDEN SONA ERME
30
2. Sürenin Dolmasına Rağmen, Tarafların Sözleşmeye Devam Etmesinin Hukuki Sonuçları
32
B. Ölüm / Tüzel Kişiliğin Sona Ermesi
33
E. Sonraki İmkânsızlık
38
III. İRADE BEYANIYLA SONA ERME
39
A. Anlaşmayla Sona Erme (İkale)
39
B. Tek Taraflı İrade Beyanıyla Sona Erme (Fesih)
40
a. Olağan Fesih Kavramı
40
c. Olağan Fesih Hakkının Sınırları
42
a. Olağanüstü Fesih Kavramı
46
b. Haklı Sebep Kavramı
47
aa. Acente Bakımından Haklı Sebep Sayılabilecek Durumlar
49
bb. Müvekkil Bakımından Haklı Sebep Sayılabilecek Durumlar
50
e. Acentelik Sözleşmesinin Haklı Sebep Olmaksızın Derhal Feshinin Hüküm ve Sonuçları
54
IV. DİĞER SONA ERME NEDENLERİ
56
§3. GENEL OLARAK ACENTELİK SÖZLEŞMESİNİN SONA ERMESİNİN SONUÇLARI
57
I. ÜCRETLERİN ÖDENMESİ
57
A. Ücreti Doğuran İşlemler
57
B. Ücrete Hak Kazanma Zamanı
59
C. Ücretin Muacceliyeti
64
II. ACENTENİN ELİNDEKİ BELGELERİN VE MALLARIN İADESİ
65
III. ACENTENİN TEMSİL YETKİSİNİN SONA ERMESİ
67
IV. SÖZLEŞME SONRASI REKABET YASAĞI
68
V. MÜVEKKİLİN VERDİĞİ GÜVEN SONUCUNDA GİRİŞİLEN YATIRIMLARIN MALİYETLERİNİN KARŞILANAMAMASINDAN DOĞAN ZARARIN TAZMİNİ
72
A. Ticaret Kanununun Acentelik Sözleşmesinin Sona Ermesinde Maddi Tazminat Talebine İlişkin Hükümleri
75
1. Ticaret Kanununun 134. Maddesinin 1. Fıkrası Bakımından
76
aa. Acentelik Sözleşmesinin Fesih Yoluyla Sona Ermesi
76
bb. Başlanmış İşlerin Tamamlanmaması
78
b. Talep Edebilecek Kişiler
80
2. Ticaret Kanununun 134. Maddesinin 2. Fıkrası Bakımından
81
a. Getiriliş Amacı ve Hukuki Niteliği
81
b. Uygulanma Koşulu: Acentelik Sözleşmesinin Taraflardan Birinin Ölmesi, Kısıtlanması veya İflası Nedeniyle Kendiliğinden Sona Ermesi
82
c. Hukuki Sonucu: Acenteye Uygun Bir Karşılık Ödenmesi
83
B. Genel Hükümlere Göre Maddi Tazminat Talep Edilmesi
83
1. Belirli Süreli Acentelik Sözleşmesinin Derhal Feshinde
85
a. Karşı Tarafın Kusurundan Doğan Bir Haklı Sebeple Sözleşmeyi Derhal Fesheden Tarafın Zararlarının Tazmini
86
b. Haklı Bir Sebep Olmaksızın Sözleşmenin Derhal Feshi Halinde Feshe Maruz Kalan Tarafın Zararlarının Tazmini
87
2. Belirsiz Süreli Acentelik Sözleşmesinin Derhal Feshinde
88
a. Karşı Tarafın Kusurundan Doğan Bir Haklı Sebeple Sözleşmeyi Derhal Fesheden Tarafın Zararlarının Tazmini
88
b. Haklı Bir Sebep Olmaksızın Sözleşmenin Derhal Feshi Halinde Feshe Maruz Kalan Tarafın Zararlarının Tazmini
88
VII. DENKLEŞTİRME TALEBİ
90
VIII. ZAMANAŞIMI SÜRESİNİN BAŞLAMASI
90
İkinci BölümACENTENİN DENKLEŞTİRME TALEP HAKKININHUKUKİ NİTELİĞİ, TEMEL ÖZELLİKLERİ VE KOŞULLARI
§4. ACENTENİN DENKLEŞTİRME TALEBİNİN HUKUKİ NİTELİĞİ VE TEMEL ÖZELLİKLERİ
91
III. ACENTEYE DENKLEŞTİRME HAKKI TANINMASININ HAKLI NEDENLERİ (AMACI)
92
A. Acentelik Sözleşmesinde
107
B. Tek Satıcılık Sözleşmesinde
109
C. Franchise Sözleşmesinde
116
VI. DENKLEŞTİRME TALEBİNİN, TTK 134 VE GENEL HÜKÜMLERE GÖRE TALEP EDİLEN MADDİ TAZMİNATLARDAN FARKI
117
A. TTK 134/1 Hükmünden Farkı
117
B. TTK 134/2 Hükmünden Farkı
119
C. Genel Hükümlere Göre Talep Edilebilen Maddi Tazminattan Farkı
121
VII. DENKLEŞTİRME TALEBİ HAKKINDA YARGITAY’IN TUTUMU
122
VIII. DENKLEŞTİRME TALEBİNİN TASARIDA DÜZENLENİŞİ
132
IX. DENKLEŞTİRME TALEBİNİN SİGORTACILIK KANUNUNDA DÜZENLENİŞİ
136
X. KARŞILAŞTIRMALI HUKUKTAKİ DURUM
137
A. 1986/653 Sayılı Avrupa Birliği Direktifi
137
§5. DENKLEŞTİRME TALEBİNİN KOŞULLARI
146
I. ACENTELİK SÖZLEŞMESİNİN DENKLEŞTİRME TALEBİNİ DOĞURACAK ŞEKİLDE SONA ERMESİ
147
A. Sözleşmenin Sürenin Dolmasıyla Sona Ermesi
148
B. Sözleşmenin Geçersizliği
149
C. Sözleşmenin Ölüm, Kısıtlanma ve İflas Nedeniyle Sona Ermesi
151
D. Sözleşmenin İhaleyle Sona Ermesi
153
E. Sözleşmenin Olağan Fesih Yoluyla Sona Ermesi
154
F. Sözleşmenin Olağanüstü Fesih Yoluyla Sona Ermesi
155
1. Acentenin Sözleşmeyi Haklı Sebeplerle Derhal Feshetmesi
156
a. Müvekkilin Hâkimiyet Alanından Doğan Haklı Sebeplerle
156
b. Acentenin Hâkimiyet Alanından Doğan, Fakat Doğumunda Acentenin Kusuru Bulunmayan Haklı Sebeplerle
157
2. Müvekkilin, Acentenin Kusuru Olmaksızın Ortaya Çıkan Haklı Sebeplerle veya Hiçbir Haklı Sebep Olmaksızın Acentelik Sözleşmesini Derhal Feshetmesi
160
G. Acentelik İlişkisinin Sözleşmenin Devri Nedeniyle Sona Ermesi
162
1. Çalışmanın Durdurulması
164
2. Sözleşmenin Niteliğinin Değiştirilmesi
165
II. MÜVEKKİLİN ACENTE TARAFINDAN KAZANDIRILAN MÜŞTERİLERDEN SÖZLEŞMENİN SONA ERMESİNDEN SONRA DA MENFAAT SAĞLAYACAK OLMASI
166
A. Acente Tarafından Yeni Müşteriler Kazandırılması
167
2. Yeni Müşteri Kavramı
168
a. Yeni Müşteri Kazandırılması
168
b. Eski Müşterilerle Ticari İlişkilerin Pekiştirilmesi
170
3. Sürekli Müşteri Kavramı
171
4. Hesaplamada Dikkate Alınacak Müşteriler
172
a. Acentenin Çabası ile Müşteri Kazanılması Arasındaki Nedensellik Bağı
172
B. Müvekkilin Önemli Menfaatler Elde Etmesi
174
a. Ticari İlişkilerin Devamından Kaynaklanan Menfaatler
175
2. Müvekkilin Menfaatinin Önemli Olması
176
C. Müvekkilin Menfaatinin Tespiti
177
1. Müvekkilin Acentenin Kazandırdığı Müşteri Çevresi İle Kurabileceği Ticari İlişkilerin Tespiti
178
2. Müşterilerin Müvekkille Ticari İlişkiye Girecekleri Tahmini Süre
180
3. Sürekli Müşteri Çevresinin Azalma Oranı
181
III. ACENTENİN KAYBA UĞRAMASI
182
A. Acentenin Ücret Kaybı
182
2. Ücret Kaybının Hesaplanmasında Dikkate Alınan Ücretler
184
B. Acentenin Ücret Kaybının Tespiti
186
1. Temel Yıl (Son 12 Ay)
186
2. Müşteri Çevresinin Azalma Oranı
187
3. Tahmini Zaman Süreci
188
IV. ACENTEYE DENKLEŞTİRME ÖDENMESİNİN HAKKANİYETE UYGUN OLMASI
190
Üçüncü BölümDENKLEŞTİRME MİKTARININ HESAPLANMASI VE DENKLEŞTİRMENİN DİĞER ÖZELLİKLERİ
§6. DENKLEŞTİRME MİKTARININ HESAPLANMASI
193
II. DENKLEŞTİRME MİKTARININ HESAPLANMASI YÖNTEMİ
194
A. Ham Karşılığın Hesaplanması
195
1. Müvekkilin Menfaatinin Tespiti
195
2. Acentenin Kaybının Tespiti
196
3. Hakkaniyet Denetimi
198
a. Denkleştirme Miktarını Azaltan Durumlar
200
bb. Toplam Cironun Azalması
201
cc. Rekabet Yasağının Olmaması
202
dd. Sözleşmenin Sona Erme Nedenleri
203
ee. Sözleşmenin Süresi
204
ff. Müvekkilin Çabası
204
b. Denkleştirme Miktarını Arttıran Durumlar
205
c. Denkleştirme Miktarını Etkilemeyen Durumlar
205
aa. Eski Müşterilerin Kaybı
205
bb. Tarafların Ekonomik ve Sosyal Durumları
205
B. Denkleştirmenin Üst Sınırı
205
2. Üst Sınırın Hesaplanması
207
III. DENKLEŞTİRME MİKTARININ HESAPLANMASINA İLİŞKİN ÖRNEKLER
210
§7. ACENTENİN DENKLEŞTİRME TALEP ETME HAKKININ DİĞER ÖZELLİKLERİ
218
I. DENKLEŞTİRME TALEBİNİN VAZGEÇİLMEZLİĞİ
218
B. Denkleştirmenin Sözleşmenin Sona Ermesinden Önce Ödenmesi
221
II. DENKLEŞTİRME TALEBİNİN İLERİ SÜRÜLME SÜRESİ
222
III. DENKLEŞTİRME TALEBİNİN ZAMANAŞIMI
224
IV. YETKİLİ VE GÖREVLİ MAHKEME
224
Dördüncü BölümSİGORTA ACENTELERİNİN DENKLEŞTİRMETALEP ETME HAKKI
§8. SİGORTA ACENTELERİNİN DENKLEŞTİRME TALEBİNİN ÖZELLİKLERİ
225
II. SİGORTACI ACENTELERİN DENKLEŞTİRME TALEBİ İLE DİĞER ACENTELERİN DENKLEŞTİRME TALEBİ ARASINDAKİ FARKLILIKLAR
227
III. SİGORTA ACENTELERİNİN DENKLEŞTİRME TALEBİNİN KOŞULLARI
229
A. Acentelik Sözleşmesinin Denkleştirme Talebini Doğuracak Şekilde Sona Ermesi
230
B. Sigorta Şirketinin Önemli Menfaatler Elde Etmesi
230
C. Sigorta Acentesinin Ücret Kaybı
233
D. Sigorta Acentesine Denkleştirme Ödenmesinin Hakkaniyete Uygun Olması
235
IV. DENKLEŞTİRME MİKTARININ HESAPLANMASI
235
V. SİGORTA ACENTELERİNİN DENKLEŞTİRME TALEBİNDEN ÖNCEDEN FERAGATİ
238
Ek 1: ACENTELİK SÖZLEŞMESİNİN SONA ERME NEDENLERİ
253
Ek 2: BELİRLİ SÜRELİ ACENTELİK SÖZLEŞMESİNİN SONA ERMESİNDE MADDİ TAZMİNAT
254
Ek 3: BELİRSİZ SÜRELİ ACENTELİK SÖZLEŞMESİNİN SONA ERMESİNDE MADDİ TAZMİNAT
255